BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: L.Zwaneveld op 12 November 2015, 21:55:27
-
Hallo,
Mijn railbus waarvan de motorwagen is voorzien van een sound- decoder en de bijwagen is voorzien van een functiedecoder, rijd niet erg fijn.
Nu overweeg ik om stroom uit de bijwagen te halen en te verbinden met de motor.
Kan ik dit ongestraft doen ? i.v.m. de functie decoder.
Bert
-
Ja, dat kan gewoon. Eventueel met stroomvoerende koppelingen tussen de wagens.
Groeten Ronald
-
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Maar je kan de stroomafname van beide wagens met elkaar verbinden. Je kan de stroom niet direct op de motor aansluiten.
Om welk model gaat het precies?
-
Het is een railbus van Roco met sound
-
Hallo Roland,
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga het proberen en hoop op een beter rijgedrag van de loc.
Gr. Bert
-
Ik heb de motorwagen en bijwagen van mijn Roco Railbus elektrisch met elkaar verbonden. Ik heb daarvoor zwarte decoderdraad gebruikt. Die heb ik aan de stroomafname blikjes van de bijwagen gesoldeerd, door de gaatjes van de remslanghouders naar buiten geleid, bij de motorwagen door dezelfde gaatjes weer naar binnen en daar aan de stroomafname blikjes gesoldeerd. Het resultaat is optimale stroomafname: dat ding rijdt altijd en overal. En je hebt 'remslangen' tussen de wagens.
Stroomvoerende koppelingen heb ik geprobeerd, maar dat past niet. Te weinig ruimte.
-
Ik heb zelf de Roco Schienenbus, deze is 3-delig.
Ik heb deze gewoon onderling met 2 draden doorverbonden.
Die 2 draden hangen gewoon tussen de 2 wagenbakken in, en zijn met een draadje gebonden aan de trekstaaf tussen de wagenbakken.
Dit ter voorkoming dat ze onverhoopt achter een wisseltong of puntstuk blijven haken.
Je moet hierbij wel zorgen dat de draden lang genoeg zijn zodat de combinatie ook makkelijk door alle bochten gaat.
Stroomvoerende koppelingen heb ik geprobeerd, maar dat past niet. Te weinig ruimte.
Dat komt omdat de bufferhulzen nogal lang zijn, een conventionele kortkoppeling past hier dan ook niet tussen.
Wel de bijgeleverde langer koppelstaaf.
Jos.
-
Iedereen bedankt voor de positieve reacties.
Dit geeft mij moed om daar morgen gelijk mee te beginnen.
Gr. Bert
-
Nog even een nuance: je vroeg in het begin:
Nu overweeg ik om stroom uit de bijwagen te halen en te verbinden met de motor.
De tips hierboven gingen allemaal over het doorverbinden van de stroomafname. Dus twee draadjes om de stroomafname van de linker/rechter wielen met elkaar door te verbinden zodat het geheel stroom afneemt van vier wielen per kant.
Dat is iets anders dan "de motoraansluiting rechtstreeks met de stroomafname van de bijwagen koppelen".
Ik neem aan dat je het goede bedoelt, maar ik noem het maar even voor de zekerheid ;)
Reinout
-
Waar hij motor zegt bedoelt hij natuurlijk motorwagen. :)
Zo niet, zien we binnekort het nieuwe draadje "m'n railbus doet het niet meer"... ;D
-
Motorwagen... ja, da's wel logisch :)
Dat idee van Edgar om de draden als remleiding te camoufleren ga ik ook naar kijken. Dat wordt wel oppassen hoe goed dat in de bochten gaat.
Reinout
-
Ik heb mijn Roco schienenbus voorzien van de tweepolige stroomvoerende koppelingen TAMS SK-270.
Maar die zijn volgens mij nieuw al een tijdje niet meer verkrijgbaar.
Ze zijn gebaseerd op Fleischmann Profikoppelingen met zwaluwstaarten en hebben de juiste lengte voor tussen de VT en VS.
Groeten,
Ron
-
Ja zeker bedoel ik de motorwagen.
Ik heb inmiddels de klus geklaard en de bijwagen via de stroomafnemers van de wielen verbonden met de stroomafnemers van de motorwagen.
Ik kan zeggen dat het prima werkt het treinstel rijd nu weer keurig over de wissels.
Ik heb dun decoderdraad gebruikt en dit gaf geen probleem bij het monteren.
Er was ruimte voldoende om deze dunne draden weg te werken.
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
Bert
-
Kun je nog een fotootje maken van hoe je de draden tussen de twee bakken hebt lopen? Ik ga binnenkort ook aan de gang en wat extra input kan nooit kwaad :)
Reinout
-
Misschien een tip; als je een Loksound gebruikt is de buffermodule misschien een idee? Dan heb je altijd wat reserve in de afname en mocht er een hapering zijn merk je dat niet omdat de buffer dat opvangt. Scheelt je een hoop gedoe :)
-
Ja hoor Reinout maar dit wordt pas morgen.
Gr Bert
-
Misschien een tip; als je een Loksound gebruikt is de buffermodule misschien een idee?
Ten eerste is mijn ervaring dat na het koppelen van twee wagens geen buffer meer nodig is.
Ten tweede heb ik met de buffers van ESU tot nu toe altijd ruzie gehad. De soldeerpads waarmee je die buffers aan de decoder moet verbinden zijn zo klein dat ze voor mijn fijne motoriek niet meer haalbaar zijn. Te grote kans op kortsluiting. Nu ben ik zeker geen soldeerheld, maar volgens mij ook niet de alleronhandigste. Ben persoonlijk van mening dat je dat soort producten niet op de doorsnee klant kan loslaten. Wat mij betreft dus geen aanbeveling.
-
Maar voor anderen misschien wel. Het is even priegelen, maar als je het aangesloten hebt werkt het prima. En anders laat je het doen. Maar in dit geval is het doorlussen van de stroomafname gewoon een goed en goedkoop idee.
-
Precies ;)
Heb het aansolderen gewoon even laten doen op Eurospoor destijds op de BNLS stand (y)
-
Slim! ;D
-
Dit is mijn methode.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6225.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6225.jpg)
Ik gebruik de standaard koppelboom van Roco. Die maak ik vast aan de bij- of stuurwagen en ik lijm dan een 2-polig stekkertje aan de onderkant vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6231.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6231.jpg)
De andere kant van de bijwagen en 1 kant van de motorwagen heeft dan een klein loshangend busje. Dit is niet zonder meer zichtbaar, waardoor de motorwagen ook alleen kan rijden. De niet gekoppelde kanten van de railbussen rust ik volledig uit met koppelings-imitaties en remslangen.
Nogmaals de verbinding van onderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6226.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6226.jpg)
Het koppelen is wat lastiger, maar een motor-bij-stuurwagen combinatie is bijna onstopbaar met zijn 6 assen aan stroomafname.
-
Goede middag,
Zou dit trucje ook werken bij de fleischmann n wadlopers en een ander treinstel? Ik ben het linkje naar het topic effe kwijt omdat ik hem niet meer terug kan vinden. Het is wel in N-spoor maar wel wat ik voor ze zoek.
MVG, hielke1501
-
Da's een mooie oplossing, Sander! Merci voor de foto's.
Reinout
-
Zou dit trucje ook werken bij de fleischmann n wadlopers en een ander treinstel?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik kan me voorstellen dat de draadjes niet flexibel genoeg zijn en een rijtuig/trein daardoor in de bochten uit de rails gaat lopen. Dus ik ben benieuwd of iemand al zoiets geprobeerd heeft. Het kan ook interessant zijn om bij verlichte rijtuigen toe te passen.
Grt,.
Wim
-
Ik heb decoder draad gebruikt dat is erg soepel.
Geen probleem met krappe bogen.
De railbus loop als een......Trein.
Gr. Bert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151114_115948_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151114_115948_1.jpg)
-
Na een kleine zoektocht even het linkje naar het topic van de wadlopers. Misschien een idee Wim.
De link, http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64712.msg3221569060.html#msg3221569060.
Als de link het niet doet, zouden de moderators deze dan willen corrigeren?
MVG, hielke1501
-
Zo heb ik het dus ook gedaan, werkt perfect.
Jos.