BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: robert1971 op 08 November 2015, 17:30:36
-
Hallo allemaal,
Ik ben een rangeerbaan aan het ontwerpen.
Ik heb nog wat oude rails liggen van Lima en Jouef in schaal H0
Met wat slijpwerk zou ik 3/4 baan kunnen leggen met wat ik heb liggen.
Voor de overige rails en wissels , wil ik Piko-A rails gebruiken.
Kunnen deze rails onderling uitgewisseld worden, volgens mij is het allebei code 100.
Nog een vraag:
Hoe word een lengte van een spoorrails opgemeten? ???
Is deze lengte, de totale lengte van de spoorstaven, of incl. de verbindingsstukken.
Groetjes Robert
-
Lengte is de staven, de verbinding stukjes hebben in praktijk een lengte van 0cm.
Zolang je verloop koppelingen gebruikt kan je alle rail hoogtes door elkaar gebruiken mits je de verschillen netjes overbrugt
-
Mijn baan bestaat hoofdzakelijk uit Peco code 100 materiaal aangevuld met enkele gebogen wissels en bogen van Piko A.
Het rail profiel (kop) van Piko-A is anders dan dit van Peco waardoor ik te kampen had met ontsporingen van Mehano's reeks HLD51.
(De overgang tussen Peco en Pika-A zit bij mij in een boog).
Na het bijwerken van de Peco railkop bij de overgang was dit euvel van de baan.
Verder, zoals ook gemeld in de eerste reactie, moet je gebruik maken van de special raillassen van Piko voor het maken van de overgang.
mvg,
Patrick Smout
-
De spoorwijdte is altijd 16,5 mm dus op de een of andere manier zijn H0 railsystemen altijd passend te krijgen. In dit geval zie ik vooral een mogelijk optisch probleem. De railstaven zijn misschien even hoog, maar de Piko railstaaf is aanzienlijk slanker dan bij de oude rails van Lima en Jouef. Bij elkaar op een baan ziet dat er wel typisch uit.
-
Hallo,
Verschillende soorten rails is de absolute bron van veel ellende en ontsporingen.
Hou het bij 1 soort en koop het evt in gedeeltes als bruintje dat beter trekt.
succes jandcargo
-
Ben ik het niet mee eens. De echte bron voor ontsporingen zijn slordig gelegde rails. Als de spoorwijdte hetzelfde is, en je werkt nauwkeurig, dan kan je alles door elkaar gebruiken.
-
Ik zie wel dat de meningen verschillend zijn ;D.
Ik dank dat ik gewoon eens een stuk flexibele rails moet kopen, en dan toch eens kijken hoe dit "optisch" van elkaar scheelt.
Ontsporen zou kunnen, al hoewel ik ook heb gezien, hoe de treintjes van de ene naar de andere module "hobbelen" op Eurospoor.
En daar gaat het ook goed. :D
Groetjes Robert
-
En snelheid is vaak ook 1 van de oorzaken van ontsporingen, i.c.m. doorwisselen.
Als je op schaalsnelheid rijdt en met cargo, hoef je niet binnen 6 seconden de zolder rond.
40 km uur is 12,7 cm. per seconde.
80 25,5
100 31,9
Wissel maar eens door met b.v. 60 km uur, dat is 19,1 cm/sec., zeer realistisch en weinig kans (lees geen) tot ontsporen (mits zoals Klaas al aangaf netjes en zorgvuldig gelegd).
De railgeometrie van de meeste fabrikanten laten je in verhouding nog niet met 40 doorwisselen... ;)
-
Speelt ook mee welk tijdperk je wilt nabootsen. In het tijdperk van voor de Westinghouserem reden de goederentreinen nog niet sneller dan 40 km/h.
-
Hallo Robert
Ik ben het roerend eens met de uitspraken van Jandcarco maar in tegenstelling ook wel met Klaas.
In principe kan het wel mengen van een paar merken rails als je maar heel nauwkeurig werkt.
En natuurlijk altijd merken met een bielzen onderlaag niet bielzen en aangegoten dijk verhoging want dan
krijg je hele rare verbindingen en voor het oog ook geen gezicht.
Maar ik zelf heb al diverse railplannen uitgelegd in de afgelopen 60 jaar en heb de laatste banen altijd
vernieuwd door flexrail en Piko wissels.
Is makkelijk werken altijd de juiste lengte (niet heel duur want de wissels werden altijd hergebruikt) en ikzelf kies dan voor een spoor hoogte van 2,5 mm ivm nog oude wagons.
Veel succes met je ontwerp en het uitleggen van je railplan.
gr,
Herwim Frank
-
En snelheid is vaak ook 1 van de oorzaken van ontsporingen, i.c.m. doorwisselen.
Als je op schaalsnelheid rijdt en met cargo, hoef je niet binnen 6 seconden de zolder rond.
40 km uur is 12,7 cm. per seconde.
80 25,5
100 31,9
Wissel maar eens door met b.v. 60 km uur, dat is 19,1 cm/sec., zeer realistisch en weinig kans (lees geen) tot ontsporen (mits zoals Klaas al aangaf netjes en zorgvuldig gelegd).
De railgeometrie van de meeste fabrikanten laten je in verhouding nog niet met 40 doorwisselen... ;)
Klein verschalingsfoutje: je lineaire afstand in de richting van de verplaatsing is op een veel grotere schaal dan 1/87 waardoor je eigenlijk zelfs nog tragermoet rijden dan die hierboven aangegeven "schaalsnelheden" ;)
-
Nou Frans, dan ben ik wel benieuwd naar de formule, of de snelheden bij zeg 40 60 80 100 km.
Zie ik mn treintjes nog langer op de baan ;D
-
Als je allerlei rail door elkaar gaat gebruiken raad ik je de NMRA railmal te bestellen.
Heb ik zelf ook en wordt ook vaak gebruikt. Zelf heb ik ook veel merken rail door elkaar heen liggen in mijn schaduwstations.
Als je maar geen code 75, 85 of 100 door elkaar gaat gebruiken, want dan krijg je hoogte verschillen.
(Kan natuurlijk ook maar dan moet je ze nog even nabewerken met een vijltje, als je gebruikt maakt van de standaart raillas).
-
...... NMRA railmal bestellen ....
Waar kun je die dan bestellen?
-
Nou Frans, dan ben ik wel benieuwd naar de formule, of de snelheden bij zeg 40 60 80 100 km.
Zie ik mn treintjes nog langer op de baan ;D
Hou gewoon rekening met de effectieve lengteverschaling op je baan (de wisseltraat voor je station gebruikt wissels met een lengte van 25cm terwijl dit in realiteit wissels zijn van pakweg 40 à 50m = 1/160 ipv 1/87), en met de verschaalde tijd die je toepast op je baan.
Snelheid wordt bij mijn weten en tot het tegendeel aangetoond wordt, nog steeds uitgedrukt als de verhouding van de afgelegde weg over een bepaalde tijdsduur (km/u of m/s) waardoor je voor beide onderdelen van de formule de verschalingsfactoren moet gebruiken.
Dit resulteert niet in een rechtlijnig verschalen naar 1/87 of andere modelspoorschaal.
-
Frans, waarom zou je de factor ook toepassen op de tijd? Tijd is tijd. En daarmee spreek je ook jezelf tegen als je zegt dat snelheid de afgelegde afstand is per tijd.
80km/h = 22,2m/s (1:1) => 25,5cm/s (1:87)
Om het terug te rekenen:
stel dat je model inderdaad 25,5cm heeft afgelegd in 1 seconde (= 25,5cm/s) dan komt dat in het echt overeen met een afstand van 25,5cm x 87 = 2218,5cm = 22,2m. Maar het is nog steeds een seconde dus in het echt gaat de trein dus 22,2m/s = 79920m/h = 80km/h
Toegegeven, vaak ziet het er wel nog beter uit als trager gereden wordt. Vooral om te compenseren voor te krappe bogen en wissels.
Timo
-
Het grootste "probleem" zit in de formule voor de verkanting. Daarin komt de snelheid in het kwadraat voor. Dat maakt dat je bij modelspoor, technisch gezien, nauwelijks verkanting nodig hebt, ondanks de krappe boogstralen. En het maakt ook dat je op volle snelheid door een afbuigend wissel kunt raggen, zonder dat de trein omvalt.
-
Kan daar ook niet aan doen Timo, maar als je de tijd niet verschaalt ga eigenlijk niet veel rond rijden, blijft je trein ook het volle kwartier in het station staan,... Dus als je dat sneller gaat laten doen, moet je de tijdsverschaling wel meenemen.
Als je over verschaling wil praten, doe dan even een klein beetje opzoekwerk. Zo'n 35j geleden heb ik me daar in mijn afstudeerproject als ingenieur ook mee bezig gehouden, en je komt zeer snel op de beperkingen of zelfs onmogelijkheden om bepaalde zaken te verschalen. Zeker wanneer je met dynamische aspecten moet rekening houden (zie ook reactie Klaas).
Geloof me vrij dat je een snelheid op onze modelbanen niet gewoon en recht-toe-recht-aan kan verschalen.
Wil je een eenvoudig truukje?
Neem een buis van ongeveer 1,00m lang en een diameter van 50mm (een gewoon stukje afvoerpijp volstaat), leg dat even naast het spoor op je modelbaan en kijk door die buis naar hoe de trein komt aanstromen. Je zal versteld staan hoe traag je je treinen zal mogen laten rijden.
Wil je het eenvoudiger; leed er dan even de normen erop na.
-
Ik snap je argumentatie, echter als je iets (na)maakt op schaal, in dit geval 1:87, zul je de wissels ook zo nauwkeurig mogelijk moeten namaken.
Als de wissels en eigenlijk alles correct 1:87 is dan kun je toch de snelheid delen Door faktor 87?
Het probleem zit toch niet in de snelheid, die is op schaal, maar in een niet goed verschaald wissel.
Daarom zien de meeste spaghettibanen er niet uit, 6 sporigstation met 20 wissels op 3m2.
-
Hoi Frans, toegegeven dat het er iets trager beter uit ziet. Maar het is NIET de juiste schaalsnelheid. Dat is gewoon de schaalfactor trager. En dat is ook waarmee Koploper rekent of een van die tacho wagens enz. Probleem is dat veel banen of nog sneller rijden of bijvoorbeeld met schaalsnelheid van 100km/h tot in het station naderen. En dan gaat meespelen dat stationlengtes niet kloppen, bogen te krap zijn en wissels te kort
En ja, misschien kijken wij juist graag naar een iets versnelde baan omdat wij het anders saai vinden. Maar ik vind het geen probleem om een loc een paar minuten stil te zetten zolang er ergens anders ook iets te zien in. En een kwartier, mja, misschien, als je een station zou bouwen wat werkelijk op schaal overeen komt met een Arhem ofzo. Maar dan is er in de tussentijd ook genoeg te zien ;D Maar op een doorsnee Nederlands station staat een trein niet zo heel lang stil. En ja, misschien verkorten wij dat in model nog meer. Anders heb je weer het argument "Nouwja, op deze baan rijdt er ook niets zeg!".
Timo