BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rob Ellerman op 05 November 2015, 09:29:47
-
Iedereen weet het inmiddels en de vaderlandse spoorwegpers heeft zich de afgelopen maanden (Op de Rails) of zal zich de komende tijd nog wijden aan een terugblik maar... het onvermijdelijke afscheid is nu toch echt aanstaande: de laatste stellen van Plan V / mat. '64 gaan officieel aan de kant. De geplande datum voor dit afscheid is bepaald op donderdag 28 januari 2016! Details over vertrekpunt, route en eindpunt zullen nog nader bekend gemaakt worden in de komende weken, de datum staat vast.
Bron: Florian Hupkes, NS Communicatie
Groet,
Rob
-
beter laat dan nooit
had naar mijn mening al in 2000 moeten gebeuren
mvrgr
willem
-
Een afscheidsrit 15 jaar vóór dat de stellen buitendienst gaan?
-
;D
-
Pfff, eindelijk van die rammelende rommel af, had tegelijk met Plan W moeten gebeuren. ;D
-
Interessant verschijnsel. Toen die stellen pas nieuw waren, werden ze geroemd vanwege de vooruitgang in prestaties en comfort. En nu is het ineens rammelende rommel. Hoe zullen we over 40 jaar oordelen over de VIRM?
-
Die rammelen nu al ;D
-
@Klaas. Mat'64 is inderdaad rammelende rommel. En dat mag ook wel, na zoveel jaren trouwe dienst. (y) De ene vind het jammer, de ander, waaronder ik, juicht het toe dat die zooi nu eindelijk naar de sloop gaat. ;D
-
Dan hebben we daar toch een verschillende kijk op. Die "rammelende rommel" heeft jarenlang in Zeeland als stoptrein gereden, en ik heb dat nooit als onaangenaam ervaren.
-
Hoe zullen we over 40 jaar oordelen over de VIRM?
slik.. moeten die nog zolang mee. ;D :-X
-
Dan hebben we daar toch een verschillende kijk op. Die "rammelende rommel" heeft jarenlang in Zeeland als stoptrein gereden, en ik heb dat nooit als onaangenaam ervaren.
Je hoeft er ook niet mee te werken, ik spreek ook alleen maar uit mijn eigen ervaring hoor. En de liefhebber ziet altijd zaken anders dan de gene die er mee aan op pad moeten. ;)
-
Zo beroerd is plan V toch ook niet om mee te werken?
-
Och, het water komt door de raamstijlen naar binnen. De cabine heeft jaren geen fatsoenlijke reiniging meer gehad, stinkt, koud in de winter, heet in de zomer, en oordopjes zijn wat mij betreft verplicht om te dragen. ;D
-
Dat cabines niet schoongemaakt worden is natuurlijk niet alleen een nadeel van plan V, met ander mat gebeurd dat net zo min... :(
Iets wat wel een beetje jammer is inderdaad.
-
Wat is op dit moment trouwens het oudste stel plan V dat nog rijdt?
-
@Thom. Al ga je er met een hoge drukreiniger in, dan nog wordt het niet meer schoon. Andere cabines worden wel degelijk schoon gemaakt. (op Llso in de nacht in ieder geval wel)
@NS8714, de 441 als het goed is.
-
Ah, een Werkspoor-stel dus. Leuk :)
-
Ik vind eigenlijk dat Mat'64 toch ook wel een groots afscheid ala 1200 of Mat'54 mag krijgen, maar ik betwijfel of dat nog
gegeven is deze tijd.... ? :'(
Want het is toch verreweg het meest beeld bepalende materieel van NS geweest doordat ze overal in het land in grote getalen gereden hebben
en doordat ze het ook nog eens zonder grote problemen zo lang hebben vol gehouden in de rijdende dienst.
-
De voornaamste reden waarom het jammer is dat de stellen nu aan de kant gaan, is omdat vervangend materieel pas na de zomer beschikbaar is (als alles volgens planning loopt...)
Volgend mij kun je beter nog 9 maanden doorrijden dan reizigers in de kou laten staan. Maar goed.
Qua kwaliteit en comfort is materieel van circa 39-46 jaar oud inderdaad wel toe aan vervanging.
-
Volgend mij kun je beter nog 9 maanden doorrijden dan reizigers in de kou laten staan. Maar goed.
In de nieuwste RailMagazine staat een artikle over het einde van plan V. Daarin wordt ook uitgelegd waarom 9 maanden doorrijden er niet in zit. Is voornamelijk een gevolg van regelgeving. Mijn technische intuïtie zegt ook dat het best nog kan.
-
In de nieuwste RailMagazine staat een artikle over het einde van plan V. Daarin wordt ook uitgelegd waarom 9 maanden doorrijden er niet in zit. Is voornamelijk een gevolg van regelgeving. Mijn technische intuïtie zegt ook dat het best nog kan.
Natuurlijk kan dat best. Maar ja, we leven hier nu eenmaal in regeltjesland he......
Jeroen
-
De onderhoudstermijn is dan verstreken. Afdoende revisie is te duur en er zijn ook niet veel onderdelen meer.
Je kan marchanderen met die termijn. Minstens 95 procent kans dat het goed gaat.
-
Verstrijken van een onderhoudstermijn is een kwestie van regeltjes. Dat wil nog niet zeggen dat zo'n treinstel onmiddellijk in elkaar zakt. Een pak melk dat over de datum is wordt ook niet plotseling zuur.
-
Het is voor de veiligheid. Een treinstel dat verongelukt na het verlopen van de onderhoudstermijn heeft aanzienlijk meer gevolgen dan het drinken van melk uit een pak waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken...
-
Gelukkig hebben we de 1.653.281 foto's nog. (y)
Gr, Ben.
-
Verstrijken van een onderhoudstermijn is een kwestie van regeltjes. Dat wil nog niet zeggen dat zo'n treinstel onmiddellijk in elkaar zakt. Een pak melk dat over de datum is wordt ook niet plotseling zuur.
Dat zeg ik toch. Minstens 95 procent kans dat het goed gaat.
De inhoud van die regels komt toch ook weer niet helemaal uit de lucht vallen?
-
De regels komen inderdaad niet uit de lucht vallen. Die zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Maar zoals ik zei, zo'n treinstel zakt niet spontaan in elkaar als de revisietermijn is verstreken. Je zou die termijn kunnen rekken door intensieve veiligheidscontroles. En bij het vinden van een defect of bij twijfel neem je het betreffende stel uit de vaart. Gewoon een kwestie van je boerenverstand gebruiken.
Maar ik snap ook wel dat ze dat niet gaan doen. Stel je voor dat er iets fout gaat, en de politiek komt er achter. Dan hebben ze in de tweede kamer weer iets om een staatssecretaris te laten struikelen.
-
De laatste revisietermijnen met verlenging van plan V verlopen in 2017, maar dat terzijde (ha, dat was niet expres). Op Somda gaat het al een tijdje over het waarom plan V uit dienst moet van de NS terwijl dit niet nodig is.
-
Stel je voor dat er iets fout gaat, en de politiek komt er achter. Dan hebben ze in de tweede kamer weer iets om een staatssecretaris te laten struikelen.
Dat hebben ze toch al met het aankomende gapende materieel-gat van 2016... ?
En er wordt wel gesproken over nieuwe Sprinters (Flirt's en SNG) die eind 2016 moeten gaan komen, maar dan komen de eersten pas (als ze al op tijd afgeleverd gaan worden) en dan is het nog maar afwachten hoe snel of dat ze succesvol in dienst gesteld kunnen worden. Bij SLT heeft het volgens mij ook nog 1 a 2 jaar geduurd voordat het allemaal naar behoren functioneerde.... ? :-\
Dus al met al kan die materieel-schaarste nog wel wat langer duren, vrees ik.
-
Somda: De bron der Bronnen ::) ;D
NS heeft na een veiligheidsincident, waarbij een stel naast de rails kwam te staan, belooft dat mat'64 in 2016 niet meer ingezet gaan worden. IL&T heeft hier ook een vinger in de pap, d.m.v. een rapportage.
-
Dat dat na 50 jaar trouwe dienst van die dingen ineens een probleem is(/kan zijn) geworden, zucht.... :-\
Wellicht dat het ook om het moderne imago van de NS draait. In de ogen van sommige managers zullen die ouwe dingen daar niet meer zo goed bij passen en misschien zijn ze ook bang niet helemaal serieus meer genomen te worden na de zoveelste verlengde oud-materieelinzet naar aanleiding van het zoveelste capaciteitsprobleem.
-
ze willen dus van plan V af omdat er geen baanruimer onder zit :-\
FLIRT-III is niet vergelijkbaar met SLT.
De FLIRT-III is een van de plank trein en de SLT een eigen ontwerp.
Vermoed ook dat die FLIRT-III stellen ook de enigste NS treinen zullen zijn die wel bij sneeuw rijden. :-X
-
Hallo,
We kunnen met ze allen wel roepen dat die oude troep eindelijk aan de kant gaat, maar heb zelf afgelopen zomer een aantal keren met een SLT gereisd en kan nou niet zeggen dat die zo prettig zijn , vind dat om eerlijk te zijn meer opgewaardeerde trammetjes.
Gr Jan
-
Wat als we nu eens stoppen met al het gemekker en hier gewoon een lekker "terug kijken naar vijftig jaar plan V"-topic van maken ;)
De laatste plan V die ik heb gezien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3868_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3868_2.jpg)
27 juli 2014 te Den Bosch
Ik ben 21 november in Utrecht, eens zien of ik er dan nog eentje kan spotten als allerlaatste :)
Eelco
-
Somda: De bron der Bronnen ::) ;D
NS heeft na een veiligheidsincident, waarbij een stel naast de rails kwam te staan, belooft dat mat'64 in 2016 niet meer ingezet gaan worden. IL&T heeft hier ook een vinger in de pap, d.m.v. een rapportage.
Wel vreemd dat de NS dat zelf niet zegt:
http://nieuws.ns.nl/afscheid-van-de-mat64-in-december/
FLIRT-III is niet vergelijkbaar met SLT.
De FLIRT-III is een van de plank trein en de SLT een eigen ontwerp.
Vermoed ook dat die FLIRT-III stellen ook de enigste NS treinen zullen zijn die wel bij sneeuw rijden. :-X
Heeft de NS dan ook de BR425 ontworpen waarop de SLT is gebaseerd?
-
Nee
maar de SLT is geen BR425 maar een hele hoop eigen inbreng en eisen
En iets baseren op een goed product kan in Nederland slecht uitpakken.
In amsterdam Bijvoorbeeld met de 11g en 12g GTL in denhaag een succes in Amsterdam niet echt
En de Flirt is gewoon uit de brochure.
Hier tussen Apeldoorn en Almelo rijd nog genoeg PLAN V.
Herrie dingen.
Groeten Martijn
-
De onderhoudstermijn is dan verstreken. Afdoende revisie is te duur en er zijn ook niet veel onderdelen meer.
Je kan marchanderen met die termijn. Minstens 95 procent kans dat het goed gaat.
De revisietermijnen verstrijken na 7 jaar en 9 maanden. Daarna kan m.b.v. veiligheidsbeurten de termijn met maximaal 18 maanden verlengd worden. Is heel gebruikelijk en niks mis mee. De nu nog rijdende V13-stellen uit de 900-serie lopen op deze manier uit.
ILT heeft hier helemaal geen vinger in de pap. Er is gewoon toelating voor die stellen en die blijft van kracht. De NS-voorlieger suggereert in het bericht van 8 oktober dat er een veiligheidsprobleem is en dat ILT vindt dat NS in overtreding is en er niet meer gereden mag worden maar dat is onzin. Geen reserveonderdelen meer en de onderhoudsbedrijven moeten omgebouwd worden voor de nieuwe stellen... Glasheldere voorbeelden van problemen bij een oplossing zoeken.
NS wil van het materieel '64 af na ruim 50 jaar en ik denk dat het inderdaad ook wel eens tijd wordt maar communiceer dat dan gewoon. Het zal wel een centenkwestie zijn en waarschijnlijk speelt "Teuge" ook een rol met dank aan o.a. de Telegrof voor het opkloppen van een incident. Geen baanschuivers... SGM heeft ook geen baanschuivers en daar zijn we voorlopig nog niet van af.
NS kiest er voor te stoppen met materieel '64, een keuze die m.i. merkwaardig overkomt als je het huilverhaal van Van Boxtel in Nieuwsuur van 2 oktober j.l. aanhoort. Scholen worden gevraagd de uren meer te spreiden. Ik heb hem, toen hij nog deel uitmaakte van VVD-filiaal D66, wel eens minder onzin horen uitkramen. Een aantal van 4100 zitplaatsen van V4-6 had NS de moeilijkste periode, de winter, door kunnen helpen het probleem wat minder nijpend te maken. We zullen de boze reizigers de komende maanden wel weer in het nieuws zien. Incidentenjournalistiek en -politiek. Heerlijk! We hoeven ons nooit te vervelen.;D
NS wil het gewoon niet meer, het zij zo.
Ik ben 21 november in Utrecht, eens zien of ik er dan nog eentje kan spotten als allerlaatste :)
Ik zou ergens anders gaan staan...
-
Wel raar dat Plan V n.a.v. die ontsporing bij Teuge na december 2015 niet meer ingezet mag worden, maar tussen maart en december geen enkel probleem is....
-
Ik zou ergens anders gaan staan...
Mwah, dat zit er helaas niet in deze keer. Maar plan V doet Utrecht niet meer aan, begrijp ik?
-
Volgens omloop niet maar je weet het maar nooit. Wageningen-Arnhem is het meest dichtbij. Verder nog Eindhoven-Tilburg Universiteit, Sittard-Heerlen en Roermond-Maastricht Randwyck.
Wel raar dat Plan V n.a.v. die ontsporing bij Teuge na december 2015 niet meer ingezet mag worden, maar tussen maart en december geen enkel probleem is....
Kennelijk heeft NS dat willen beloven na het ongeval. Wellicht dacht NS toen nog dat DDM-1 op tijd opgeknapt zou zijn.
-
Precies, rondom Tilburg zag ik ze ook nog. Bij een kennis stond ik verbaasd toen er uit de verte een ruisend gevaarte aankwam en stopte op Tilburg Reeshof. 'Jee! Rijden hier nog V'tjes?'
'Jaha!' antwoorde mijn medetreinliefhebber ;)
Ik moet het nog zien, die datum. 'Strenge' winters hebben wel vaker volkomen onverwachte inzetten veroorzaakt. Hoewel dit spul wel veel ouder en niet zo talrijk meer is als bijvoorbeeld de dubbeldekkers die in een mij ontschoten winter weer opgelapt werden, ben ik wel van mening dat het waarschijnlijk probleemloos blijft rijden.
-
NS (cq Nedtrain) wil echt niet meer. Echt, behalve pure onwil is er geen enkele reden. Jammer voor alle reizigers, maar een vervanging is er niet. U zoekt het maar uit.
-
Hier iemand die deze 'rammelbakken' erg zal missen!
Als ik begin december een rondje NL wil maken om nog zo veel mogelijk Plan V mee te pakken, op welke trajecten maak ik dan de meeste kans?
-
Jammer dat plan V aan de kant gaat. Ik ben er een beetje mee opgegroeid. Met het driehoekige raam in de cabine zeer karakteristiek. En ik vond en vind het nog steeds uitstekende rijeigenschappen hebben en het zat en zit (net als mat '54) uitstekend. Ik vind de huidige SLT stoptreinen echt niks en wacht wel even op een intercity als ik die net heb gemist ipv een SLT. De dubbeldekkers waren wel even aardig in het begin, maar ik erger me tegenwoordig aan de trappen (veel in IRM en VIRM naar Schiphol) en ik vind ze teveel schommelen. De ICR is nog een aangenaam rijtuig en ook de Koplopers zijn prima. Maar dat zal dan wel het volgende zijn dat eruit gaat. In Frankrijk heb ik ook al in dubbeldeks TGV's gereden, dus gewone treinen?
Nee, jammer dat plan V eruit moet. Qua leeftijd is het logisch, maar voor mij gaan een van de meest karakteristieke nederlandse treinen van het spoor.
mvg,
Ivo
-
Ik moet het nog zien, die datum. 'Strenge' winters hebben wel vaker volkomen onverwachte inzetten veroorzaakt.
Ik zou daar niet al te veel op rekenen, NS heeft met eerdere generaties elektrische treinstellen bewezen dat ze in "moeilijke" tijden onverbiddelijk kan vasthouden aan de door haar zelf opgelegde beperking. Materieel '46 werd na 24 september 1983 niet meer ingezet, ondanks het Gat van '83 en het feit dat een aantal stellen nog door had kunnen rijden. Zelfde met het materieel '54. Midden in een strenge winter hield de NS vast aan de laatste datum (13-01-1996). Daarentegen was het einde van zowel de rode DE1/2 als de gele DE2 meer een uitgaande nachtkaars... Maar ja, dat was voor beide in de zomer, altijd lastig. ;D
-
Omdat een aantal berichten weinig meer inhoudelijk te maken hebben met het afscheid van plan V, zoek ik momenteel even de sleutels van de zamboni en die van het schuurtje waar de zamboni staat. Als ik die gevonden heb rij ik even een rondje en gaat het apparaat weer achter slot en grendel. Daarbij het vriendelijke verzoek de boel on topic en inhoudelijk te houden.
Bij voorbaat dank.
Eelco
team forummoderatoren
-
Als ik begin december een rondje NL wil maken om nog zo veel mogelijk Plan V mee te pakken, op welke trajecten maak ik dan de meeste kans?
In dit station komen er vier per uur door:
Echt
-
@Eelco: de BNLS-zamboni (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65843.msg3221608553.html#msg3221608553) staat inmiddels weer bij mij op zolder. 8) (nog even modificeren..)
Anyway; jammer dat het spul verdwijnt om dezelfde redenen die Ivo tB eerder al gaf. Ik ben zelf van '67 en dus met dit spul opgegroeid. Als zoon van een spoorman reisde ik vaker veel per trein (want gratis!) en plan V was overal. Later, rond 2010, heb ik nog een tijd per trein geforenst en dan was het afwisselend SGM, SLT, DDM en plan V, waarbij het laatste wat mij betreft ruim favoriet was qua rijeigenschappen. Ook opvallend (vond ik); instappen ging bij plan V ook het vlotst omdat de deurverdeling redelijk evenredig is over de treinstellen. Iets wat bij DDM en SLT een stuk minder is.
Overigens reden genoeg om nog maar snel een ritje te scoren met dit karakteristieke materieel.
-
Ik ben van dezelfde generatie (1970)als jou Marc en Plan V is inderdaad alom aanwezig in mijn historie op het spoor!!
In Delft (voor mij altijd het beginstation) zaten ze vaak in de stoptreinen en in de sneltrein Amsterdam Rai/CS-Dordrecht/Breda.
Als versterking van een plan T in de Sneltrein naar Venlo,er kwam zowaar een koffiekar langs in de Plan V (In ieder geval één keer meegemaakt!).
Mijn ouders namen vanuit Rotterdam vaak de stoptrein,Plan V dus, naar Arnhem om een overstap te vermijden met vijf kinderen!!
Ik heb het nooit bijzondere treinen gevonden,het was zo gewoon.
Het afscheid doet mij ook veel minder dan dat van Mat 46,Plan E en de rode diesels!
Ook zagen deze treinen er in hun laatste maanden beter uit dan mat 64 nu,mede door het ontbreken van die smerige grafiti.....
Ik had afgelopen zomer Weekend-Vrij eerste klas en de eerste klas van de nieuwe generatie stoptrein legt het heel erg af
tegen de luxe eerste klas van Mat 64!!
Ik probeer nog wel een paar leuke foto's te maken voordat het over is.
gr Ed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6265.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6265.jpg)
Treinstel 469 als Sprinter naar Ede-Wageningen bij vertrek uit Wolfheze.4-11-2015.
-
...zomaar een plaatje ter hoogte van Geulle. 31-08-2015
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150831_154545_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150831_154545_1.jpg)
De tuin in Eindhoven 16-09-2015
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150916_192000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150916_192000.jpg)
Mvg
Sander.
-
Een plaatje van al weer 6 jaar geleden:
Aan het eind van de regenboog een pot goud of een koppeltje V? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3753261042_1dbdb8feb8_o.jpg) (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/22804448146/in/photostream/)
-
Nou dan maar mijn eerste plaatje van plan V.
Binnenkort dus bijna alles historie (nou ja, van die fietster weet ik het niet).
(https://farm8.staticflickr.com/7249/8165270668_399df6edab.jpg) (https://flic.kr/p/drx9uL)731100 08-35 Rijswijk (https://flic.kr/p/drx9uL) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Onbekende plan T+2xplanV,
Rijswijk,
november 1973.
-
Een plaatje van al weer 6 jaar geleden:
Aan het eind van de regenboog een pot goud of een koppeltje V? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3753261042_1dbdb8feb8_o.jpg) (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/22804448146/in/photostream/)
Ik vrees sloperij HKS metals... ;)
Grtz,
Rob
-
het was ooit de grootste serie bij de NS, en pin mij er niet op vast maar volgens mij waren het er 245 treinstellen, en ja je kwam ze (bijna)overal tegen.
Maar kreeg ook weer beetje het gevoel toen MAT 46 verdween, door plaats ik nog wat foto's toen er nog niets aan de hand was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_03_03_957_nieuw_amsterdam.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_03_03_957_nieuw_amsterdam.jpg)
de 957 heeft vele ongevallen gehad, zoals in emmen met een 6400, onder weg in Nieuw-Amsterdam vat de trein vlam (3-3-2007 nieuw Amsterdam)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_07_30_950_de_haandrik.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_07_30_950_de_haandrik.jpg)
de 950 met reclame voor de dierentuin in Emmen 30-7-2010 de Haandrik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_01_02_963_emmen_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_01_02_963_emmen_2_2.jpg)
een huilende V 963 2-1-2012 het laatste jaar van de NS op Emmen -Zwolle.
mvgr Evert en Bas
-
Iedereen weet het inmiddels en de vaderlandse spoorwegpers heeft zich de afgelopen maanden (Op de Rails) of zal zich de komende tijd nog wijden aan een terugblik maar... het onvermijdelijke afscheid is nu toch echt aanstaande: de laatste stellen van Plan V / mat. '64 gaan officieel aan de kant. De geplande datum voor dit afscheid is bepaald op donderdag 28 januari 2016! Details over vertrekpunt, route en eindpunt zullen nog nader bekend gemaakt worden in de komende weken, de datum staat vast.
Bron: Florian Hupkes, NS Communicatie
Groet,
Rob
NS plant een officieel afscheid van de reguliere dienst! Geweldig. Jammer dat het laatste stelletje regulier ingezet
de eerste zaterdagmiddag van april geloof ik de wissels naar Maastricht genomen heeft in alle stilte toevallig gespot op een daarop gespecialiseerde site...
-
Ja, het afscheid ging ook niet door. ::)
Later dit jaar wordt er alsnog afscheid genomen met 4 stellen.
-
Waren dat er geen 3? Ik dacht op somda gelezen te hebben dat deze stellen nog signaal afgeven.
-
Ja, en het stel van het NSM maakt 4. Ik dacht dat het de bedoeling was om die daar neer te zetten aan het eind van het afscheid. :)
-
Dat laatste wist ik niet. Helder!
-
Dat was op Somda tochook wel gemeld hoor, de doelstelling was namelijk om aan het eind vna de rit de rijsleutel te overhandigen aan het museum ;)