BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: iarnrod op 28 October 2015, 13:53:23

Titel: Benelux Soap
Bericht door: iarnrod op 28 October 2015, 13:53:23
Ik heb er niet direct zicht op in welk draadje dit kan passen. Maar de moduratoren krijgen hiervoor 'vrij spoor'.

De Fyra is een poosje weg. De Benelux trein blijft toch verder voor beroering zorgen... .
Ik mocht het al lang ondervinden. De afstand tss m'n woonplaats en Utrecht/Rijswijk is zo'n 220 km.

En met de moderne Traxx'en & T18'en en Desiro's, die op een deel van het traject 160km/u rijden, moet ik voor deze verplaatsingen per trein over de noordergrens, reeds een poos een half uur tijd meer uittrekken. 3u.15 - 4u. reistijd (= een uur sneller per Thalys). De Benelux maakt nu een omweg via de Luchthaven van Zaventem en houd langer halt in een aantal grotere stations. Niet verwonderlijk dat gebruiker organisaties de kat de bel aanbinden:

Wat als de nieuwe aangepaste verbinding op de HSL lijn gaat rijden. Opnieuw een toeslag?
En wat met de Zeelanders die naar België willen reizen?
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151028_01942729 (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151028_01942729)

Gr,
Jan
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 October 2015, 14:30:16
En wat met de Zeeuwen die naar België willen reizen?
Die gaan op de fiets, dat is het snelste. ;D
Maar met de trein gaat ook. Op de Zeeuwse lijn rijden tegenwoordig alleen maar Intercitys die overal stoppen, dus een stoptrein naar Antwerpen is geen probleem. En als je daar eenmaal bent, dan ligt de wereld voor je open.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: iarnrod op 28 October 2015, 16:01:08
Met die varkenssnoeten ben je toch wat langer onderweg naar de stad van "A", dan de IC (maar de gebruikte treinen moeten dan wel Roosendaal binnen mogen)!

Gr,
Jan
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Frank103 op 28 October 2015, 17:47:56
Zoals je bij de uitkomsten van het Fyra onderzoek kunt lezen was iets als reizigerstevredenheid bij NS niet erg belangrijk.....   :'(

Mijn advies: ga met de auto!
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Bad-Aura op 28 October 2015, 21:25:04
geld geld geld, alleen daar draait het om, niet om goede, degelijke verbindingen waar reizigers iets aan hebben!
De IC direct rijdt dagelijks met uitval en verstoringen, 2 loks aan weerszijden omdat de stuurstand niet aangepast kon worden en ga zo maar door.

DE IC wagons zijn al aan het einde van hun levensduur en dienen vervangen te worden, maar nee, volgend jaar is er minder materieel en moeten we meer gaan staan volgens van Boxtel, die aan z'n volgende cash-baantje begonnen is.
Ga voor de gein eens een dagje op station Schiphol staan, en verbaas je over de vertragingen. vertrektijden zijn aankomsttijden, dan weer rook in de tunnel, wissel/seinstoringen en vandaag een 'versperring'....en da nog maar niet spreken over de benelux die 15 minuten te laat is, ICdirect die weer is uitgevallen of te laat door 'een defecte trein'...
Maar...prorail had als prioriteit het verbeteren van de ellende bij schiphol toch?
Deze mensen zijn bezig brandjes te blussen, absoluut niets te verbeteren en de reiziger nog altijd in de kou laten staan.
Kan jij het beter dan, gaan er nu veel roepen? Ja, en met mij 100.000-en ook!
Het bestuur, de managers en ander kantoorliefhebbers heb ik geen respect meer voor van NS en Prorail, alleen de mensen op de werkvloer, die krijgen nl elke dag de *** over zich heen en moeten het maar weer rechtpraten en onderhoudstechnisch oplossen.....

OV kost geld, is geen cash-koe, gaat dat ook nooit worden. Het is een noodzaak, en daar moet gewoon voor gedokt worden door iedereen. Dus al die leuke ideetjes met dat abellio in engelandd en d'land is allemaal leuk en aardig, maar leidt af van de noodzaak om hier het puin te ruimen.

btw, ik hoop dat het bij onze zuiderburen beter is....want in het oosten lukt het ook niet erg



Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Thom op 28 October 2015, 22:50:36

Dat er een tweede Traxx aan de trein hangt is puur omdat men gekozen heeft op betrouwbare wijze het aantal treinen uit te kunnen op korte termijn.

De BDs'en ombouwen was technisch prima haalbaar maar ging langer duren dan dat men extra Traxxen zou aanschaffen waarbij er ook nog een kans op kinderziektes was.

Waarom je Abelio erbij betrekt weet ik niet, dat bedrijfsonderdeel opereert zelfstandig en los van NSR, en is zeker geen verlies leidende tak...
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Daan! op 29 October 2015, 08:57:10
Dit (http://ovtijden.com/avtdag/SHL/20151029) zijn de vertrektijden van Schiphol van gister. Ik tel 3 vertragingen van meer dan 5 minuten.
Het verbeteren van de ellende bij Schiphol slaat puur op de grote hoeveelheden brandjes/rookontwikkelingen en sein- en/of wisselstoringen. De vele uitval van de ICD heeft ook nog andere oorzaken en die moeten echt los van elkaar worden gezien.

Wat betreft de mensen op het kantoor, vind ik dat je daar te makkelijk over oordeelt. De organisatie van het spoor klopt op dit moment niet, er is geen visie en politiek en Prorail/NS struikelen over elkaar heen. Daar is iemand met visie nodig en zolang die er niet zit..... Echter zullen er zat mensen op kantoor zijn die hun stinkende best doen, maar door de spelregels niet altijd kunnen doen wat ze zouden willen doen.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Bad-Aura op 29 October 2015, 12:43:45
Dit (http://ovtijden.com/avtdag/SHL/20151029) zijn de vertrektijden van Schiphol van gister. Ik tel 3 vertragingen van meer dan 5 minuten.


ik tel er voor de stremming al 33 langer dan 5 minuten, vandaag (12:42) zit het al rond de 20.
Houdt in dat je bijv. voor centraal weer moet wachten tot er een perron beschikbaar is...
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Bad-Aura op 29 October 2015, 12:52:21
Dat er een tweede Traxx aan de trein hangt is puur omdat men gekozen heeft op betrouwbare wijze het aantal treinen uit te kunnen op korte termijn.

De BDs'en ombouwen was technisch prima haalbaar maar ging langer duren dan dat men extra Traxxen zou aanschaffen waarbij er ook nog een kans op kinderziektes was.

Waarom je Abelio erbij betrekt weet ik niet, dat bedrijfsonderdeel opereert zelfstandig en los van NSR, en is zeker geen verlies leidende tak...

de 2e loc hangt eraan om ervoor te zorgen dat er niet gekeerd hoeft te worden ivm niet functionerende stuurstand. Deze 2e loc moet echter ook tractie leveren want 1 loc schijnt geen 160 te kunnne rijden met wagons en loc.
Waarom Abellio erbij betrokken wordt is simpel, men had bij NS blijkbaar tijd en geld genoeg om dat op poten te zetten ipv de HSL ellendeen  het tekort aan modern materieel in de normale dienst aan te pakken.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Daan! op 29 October 2015, 13:47:21
ik tel er voor de stremming al 33 langer dan 5 minuten, vandaag (12:42) zit het al rond de 20.
Houdt in dat je bijv. voor centraal weer moet wachten tot er een perron beschikbaar is...
Waarschijnlijk had ik hem op live staan...sorry

Deze 2e loc moet echter ook tractie leveren want 1 loc schijnt geen 160 te kunnne rijden met wagons en loc.
Het is zo dat beide locs 50% tractie geven omdat Prorail bang is dat de duwende loc de rijtuigen zo hard tegen de rails drukt
dat het spoor sneller slijt. Eén loc kan makkelijk een ICRm-stam trekken.

Citaat
Waarom Abellio erbij betrokken wordt is simpel, men had bij NS blijkbaar tijd en geld genoeg om dat op poten te zetten ipv de HSL ellendeen  het tekort aan modern materieel in de normale dienst aan te pakken.
NS is zo stom geweest om er vanuit te gaan dat de V250 gewoon zou gaan rijden. Anders had er nu meer DDZ in de sprinterdiensten gereden en was Mat64 al weg. Het heeft dus niet zozeer met tijd en geld te maken maar meer met oogkleppen.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Falkenberg op 29 October 2015, 14:59:59
Citaat
Waarom Abellio erbij betrokken wordt is simpel, men had bij NS blijkbaar tijd en geld genoeg om dat op poten te zetten ipv de HSL ellendeen  het tekort aan modern materieel in de normale dienst aan te pakken.

Nou wordt alles wel aan z'n haren uit context erbij gesleept. Abellio is in 2001 opgericht, pas in 2005 waren er problemen op de HSL en het probleem van de overbrugging naar de nieuwe Sprinters is van dit jaar (2015). Je ziet verbanden die er niet zijn.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Post49 op 29 October 2015, 15:21:47
Gister hoorde ik de term Benelux Plus voorbij komen. Is dat de oude Benelux die wel doorrijdt naar Asd?

Gr. Erik.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Machinist Johan op 29 October 2015, 16:52:45
Waarschijnlijk had ik hem op live staan...sorry
Het is zo dat beide locs 50% tractie geven omdat Prorail bang is dat de duwende loc de rijtuigen zo hard tegen de rails drukt
dat het spoor sneller slijt. Eén loc kan makkelijk een ICRm-stam trekken.
NS is zo stom geweest om er vanuit te gaan dat de V250 gewoon zou gaan rijden. Anders had er nu meer DDZ in de sprinterdiensten gereden en was Mat64 al weg. Het heeft dus niet zozeer met tijd en geld te maken maar meer met oogkleppen.

Tevens mag een Br186 niet sneller als 140 km/h in opzending als ik het her en der goed begrepen heb
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Pim op 29 October 2015, 17:27:46
de 2e loc hangt eraan om ervoor te zorgen dat er niet gekeerd hoeft te worden ivm niet functionerende stuurstand. Deze 2e loc moet echter ook tractie leveren want 1 loc schijnt geen 160 te kunnne rijden met wagons en loc.
De loc kan uiteraard 160: dit waren (en zijn) standaardpraktijken. Echter, als je een Traxx sleept, mag ie maar 140 km/h, aldus een bericht in het Onlangs-gespot/gefotografeerd-topic. Daarom geeft die ook tractie: de trein kan dan weer 160 km/h.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Peter Kleton op 29 October 2015, 19:01:21
Vanmorgen hoorde ik op Het Radio journaal dat er geen WiFi in de Benelux treinen is aangelegd.
Komt dat er nog in?
Momenteel rijdt ca de helft van de rijtuigen in de oude Fyra kleuren ,ze worden blijkbaar verbouwd in  de geel blauwe rijtuigen .
 Wordt  de ( mss toch geinstalleerde )  WiFi soms pas  in dienst gesteld als alle rijtuigen verbouwd zijn?
Vr gr, Peter
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: timtrein op 29 October 2015, 19:39:08
De rijtuigen worden per stam verbouwd.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Bad-Aura op 29 October 2015, 21:22:05
Nou wordt alles wel aan z'n haren uit context erbij gesleept. Abellio is in 2001 opgericht, pas in 2005 waren er problemen op de HSL en het probleem van de overbrugging naar de nieuwe Sprinters is van dit jaar (2015). Je ziet verbanden die er niet zijn.

2001 heette het Nedrailways...geen Abellio, zo heet het sinds 2009.
Net zoals Qbuzz eerst van Abellio was en nu 100% van NS is sinds 2013.
En vergeet vooral het geintje niet van het  'buitenlandse' Abellio mbt concessie spoorvervoer in Limburg..iemand van NS moest toen weg geloof ik....en Veolia wil daar graag wat miljoenen euro's van terug zien.
Weer geld wat in betere zaken gestoken had kunnen worden lijkt mij.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Thom op 29 October 2015, 22:19:49
de 2e loc hangt eraan om ervoor te zorgen dat er niet gekeerd hoeft te worden ivm niet functionerende stuurstand. Deze 2e loc moet echter ook tractie leveren want 1 loc schijnt geen 160 te kunnne rijden met wagons en loc.
Waarom Abellio erbij betrokken wordt is simpel, men had bij NS blijkbaar tijd en geld genoeg om dat op poten te zetten ipv de HSL ellendeen  het tekort aan modern materieel in de normale dienst aan te pakken.
Je moet niet de volgorde van het geheel proberen te veranderen;
Om snel kop te kunnen maken moet er treinbesturing mogelijk zijn aan beide zijdes van de trein.
Daarop heeft men bekeken om de huidige BDs'en (die alleen met 1700'en samen konden werken) om te bouwen naar Traxx besturing, 1 BDs is daarvoor omgebouwd als Proto type, echter bleek de doorloop tijd van de ombouw gewoon te lang te zijn en was men bang voor de kans op kinderziektes.

De tweede keus, die het dus geworden is, is een tweede lok achterop zodat er iig niet omgelopen hoeft te worden. Bijkomend voordeel is dat Traxx'en snel te leveren zijn, een reeds beproefd en bekend ontwerp zijn en dus ook geen echte kans op kinderziektes hebben.

Nadeel van een Traxx is dat als ze gesleept worden ze maximaal 140 km/u mogen, dus de enige optie om 160 km/u te rijden is dus de tweede lok in tractie mee te nemen. Trek-Trek formatie dus.
Met trekkracht van de lok heeft het niets te maken, immer rijden ze nu ook 160 met één lok voorop de trein.

Wat Abelio betreft, je doet alsof er mensen zijn die nu hun aandacht ook daaraan moeten besteden ipv hun huidige werkzaamheden, maar dat is niet zo.
Het is gewoon een volwaardig zelfstandig bedrijfsonderdeel onder de loot van 'De NS', netzoals dat NSReizigers dat is, Nedtrain dat is, NS stations dat is etc...etc...
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Albert.H0 op 30 October 2015, 10:45:57
Daarop heeft men bekeken om de huidige BDs'en (die alleen met 1700'en samen konden werken) om te bouwen naar Traxx besturing, 1 BDs is daarvoor omgebouwd als Proto type, echter bleek de doorloop tijd van de ombouw gewoon te lang te zijn en was men bang voor de kans op kinderziektes.

Toch vraag ik mij af hoe "slim" men deze ombouw heeft aangepakt. Wat ik heb gelezen was het aanpassen van de bestaande stuurtafel en vervangen elektronica.
Nu geeft de Traxx fabrikant als groot pluspunt op dat hun locs volledig modulair zijn opgebouwd. Waarom dan niet gekozen voor een ombouw a la BKD naar BDs; kop eraf, chassis aanpassen met bevestigingspunten voor volledige Traxx kop (met elektronica), bekabeling onder trein vervangen, misschien nog een paar Traxx elektronica modules in of onder de bak plaatsen, is ook modulair. Goed, aansluiting wand en dak op kop zal niet mooi zijn, moeten wellicht wat overgangselementen voor ontworpen worden, maar je maakt dan wel optimaal gebruik van het modulaire concept van de Traxx. En koppen zijn waarschijnlijk snel leverbaar.
(En zo hadden wij legaal een "Frankenstein" model op onze modelspoorbaan kunnen laten rondrijden  ;) )
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: elt-178.516 op 30 October 2015, 11:26:22
Kan jij het beter dan, gaan er nu veel roepen? Ja, en met mij 100.000-en ook!
Dit klinkt als het het gelijk van de koffietent, binnen 5 minuten worden alle wereldproblemen besproken en opgelost.
Dus gezien de titel van dit draadje hoor ik graag van jou of die 100.000-en anderen hoe jullie bijvoorbeeld het Benelux-vervoer beter gaan organiseren.

Natuurlijk moeten je ideeën voor een betere Benelux-verbinding wel aan alle eisen voldoen. Laten we er een paar opnoemen.
1) Je ideeën moeten voldoen aan alle Nederlandse, Belgische en Europese wetten, regels en inspraaktermijnen.
2) Je ideeën moeten zowel voor Nederlandse als Belgische reizigers een voordeel opleveren.
3) Je ideeën moet worden uitgewerkt, alle procedures doorlopen en volledig uitgevoerd voor maart 2017. Duurt het langer, dan worden je ideeën afgeschoten door een volgende regering.
4) Je ideeën mogen geen geld kosten, of je moet ergens op het spoor net zo veel besparen als je aan je ideeën uitgeeft. Extra geld krijg je niet, want er zijn zwart-wit gesteld 600.000 stemgerechtigden voor meer geld naar het spoor zodat ze naar het werk geen vertragingen meer hebben. En 6 miljoen stemgerechtigden die minder geld naar het spoor en meer naar asfalt willen zodat ze naar het werk niet meer in de file staan. Dus bij voorkeur moeten je ideeën geld besparen.
5) Die besparingen elders mogen geen nadelige gevolgen hebben voor reizigers, personeel, omwonenden of veiligheid.
6) De reiziger is een trein beloofd die met 250 km/h rijdt, dus elke oplossing waarbij de 250km/h niet gehaald wordt valt af.
7) We leven in het nu. Dus ideeën wat men nu moet doen. Een verhaal wat men in het verleden had moeten doen is géén idee, maar koffietentpraat (of Beneluxspoorpraat  ;D).

Ik ben het met je eens dat het OV geen Cash-cow is, maar de realiteit is dat er bezuinigd moet worden. En bezuinigen op OV kost minder stemmen dan bezuinigen op asfalt. Hard maar waar, met eis 3 tot gevolg.
En nu wacht ik vol spanning op de 100.000-en frisse, vernieuwende ideeën waar die 100.000-en mee komen  ;D.

Mvg, Johnnie
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: ivanzon op 30 October 2015, 12:08:37
Realiteit is dat er miljoenen wegstromen door gaten genaamd Starbucks en die bouwdozen Anbi met de gele letters. Daar heeft iedereen last van, of het nou het spoor of het wegen onderhoud is.

De beste besparing die je op korte termijn kan regelen is eens een extern bureau de klant tevredenheid en de stiptheid te laten meten en op basis daarvan een paar bonussen in te trekken
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: elt-178.516 op 30 October 2015, 18:08:13
Ik zou graag mee willen denken, maar ik geef eerlijk toe dat ik geen antwoorden heb voor de problemen met de Benelux dienstregeling. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar slimme ideeën en inzichten van anderen. Wie weet kan ik er nog wat van leren.

Overigens heb ik wel ideeën gehad. Ik heb bijna 10 jaar in de spoorsector gewerkt. Jarenlang heb ik met een frisse blik naar de projecten gekeken, mijn werk naar beste eer en geweten gedaan. Ik heb mijn ideeën ingebracht in mijn werk. Soms werd dat gewaardeerd, soms niet. Sommige ideeën waren goed, sommige ideeën waren voor verbetering vatbaar. Soms brachten ideeën van anderen mij tot nieuwe inzichten en betere resultaten en andersom.

Maar op een zeker moment merkte ik dat ik geen nieuwe ideeën meer had, dat ik steeds minder leerde van mijn collega's. Dat mijn collega's niets meer van mij konden leren. De projecten werden routine, er was geen vernieuwing meer in mijn werk. Dat was het moment dat ik besefte dat ik moest kiezen tussen nog 35 jaar routinematig werken of een nieuwe uitdaging.

Ik heb gekeken wat mijn sterke en zwakke punten zijn. En heb gekozen voor een baan waarbij vooral een beroep wordt gedaan op mijn zwakkere punten. En zo dwing ik mijzelf om de komende jaren te blijven leren, mijzelf te blijven verbeteren. En ik hoop in mijn nieuwe baan samen met mijn collega's weer nieuwe ideeën te kunnen aandragen.

Mvg, Johnnie
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Daan! op 30 October 2015, 18:15:03
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Moeten wij met een suggestie voor het verbeteren van het spoor/de dienstregeling komen?
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: elt-178.516 op 30 October 2015, 18:29:50
Bad-Aura heeft het over 100.000-en Nederlanders die niet bij het spoor werken maar het werk beter kunnen dan de mensen die wel bij het spoor werken.
Het is aan jou om te bepalen of jij 1 van die 100.000-en bent waarover Bad-Aura het heeft.

Zo ja, ga dan solliciteren bij het spoor en verbeter de wereld.
Zo nee, dan hoef je je niet druk te maken over mijn post.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Joop_L op 30 October 2015, 19:47:26
De dienstregeling van de Benelux kan in Nederland een stuk sneller. Haal in eerste instantie de sprinter tussen Hoofddorp en Leiden maar eens weg voor dat ding. Dat scheelt al weer wat minuten boemelen voor dat hok. ;)
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: ivanzon op 31 October 2015, 07:59:55
Wat is de status van de Benelux trein binnen de dienstregeling? Gelijkwaardig aan een willekeurige intercity of heeft die voorrang?

Als je op eu danwel wereld schaal gaat kijken is de NS eigenlijk een soort stadsvervoer dat deels gerund wordt met materieel wat daar niet voor geschikt is (te weinig en te smalle deuren). Wil je een verbetering hebben van de dienstverlening dan zal je daar de belangrijkste stappen kunnen zetten.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Thom op 31 October 2015, 10:42:49
Toch vraag ik mij af hoe "slim" men deze ombouw heeft aangepakt. Wat ik heb gelezen was het aanpassen van de bestaande stuurtafel en vervangen elektronica.
Nu geeft de Traxx fabrikant als groot pluspunt op dat hun locs volledig modulair zijn opgebouwd. Waarom dan niet gekozen voor een ombouw a la BKD naar BDs; kop eraf, chassis aanpassen met bevestigingspunten voor volledige Traxx kop (met elektronica), bekabeling onder trein vervangen, misschien nog een paar Traxx elektronica modules in of onder de bak plaatsen, is ook modulair. Goed, aansluiting wand en dak op kop zal niet mooi zijn, moeten wellicht wat overgangselementen voor ontworpen worden, maar je maakt dan wel optimaal gebruik van het modulaire concept van de Traxx. En koppen zijn waarschijnlijk snel leverbaar.
(En zo hadden wij legaal een "Frankenstein" model op onze modelspoorbaan kunnen laten rondrijden  ;) )
Omdat je dan het volledige casco moet gaan aanpassen, immers is een BDs een heel ander ontwerp dan een Traxx, voor het zelfde geldt is die Traxx kop wel 15 cm breder dan die BDs, en van een heel ander dragende constructie... Dat ga
De truc van het wisselen van de kop van een BKD was natuurlijk een stuk makkelijker omdat die kop nieuw gemaakt werd op de pasvorm van ICR.
Dat Traxxen modulair gebouwd zijn, betekend alleen dat alle onderdelen op mekaar afgestemd zijn en uitwisselbaar zijn...

Daarnaast kom je dan in een nog veel groter circus van toelatingen terecht, omdat je het casco aanpast en dat kost nog véél meer tijd en geld...
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Joop_L op 31 October 2015, 10:49:51
Wat is de status van de Benelux trein binnen de dienstregeling? Gelijkwaardig aan een willekeurige intercity of heeft die voorrang?
Heeft geen status zoals bijvoorbeeld Thalys, ICE of prestige project ICD. Het is gewoon een binnenlandse IC, net als eigenlijk de ICB dat ook is.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Duvel op 31 October 2015, 14:45:41

Maar op een zeker moment merkte ik dat ik geen nieuwe ideeën meer had, dat ik steeds minder leerde van mijn collega's. Dat mijn collega's niets meer van mij konden leren. De projecten werden routine, er was geen vernieuwing meer in mijn werk. Dat was het moment dat ik besefte dat ik moest kiezen tussen nog 35 jaar routinematig werken of een nieuwe uitdaging.
Goh, dat komt me toch bekend voor.  (y)
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: WimC op 31 October 2015, 14:50:47
Omdat je dan het volledige casco moet gaan aanpassen, immers is een BDs een heel ander ontwerp dan een Traxx, voor het zelfde geldt is die Traxx kop wel 15 cm breder dan die BDs, en van een heel ander dragende constructie... Dat ga
De truc van het wisselen van de kop van een BKD was natuurlijk een stuk makkelijker omdat die kop nieuw gemaakt werd op de pasvorm van ICR.
Dat Traxxen modulair gebouwd zijn, betekend alleen dat alle onderdelen op mekaar afgestemd zijn en uitwisselbaar zijn...

Daarnaast kom je dan in een nog veel groter circus van toelatingen terecht, omdat je het casco aanpast en dat kost nog véél meer tijd en geld...
Ik vind het ook echt verbazend dat mensen denken dat grootspoor net zoiets als modelspoor. Ff wat knutselen en je hebt een nieuw treinstel. Dat gaat toch totaal niet werken in het echt.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Bart spruitje op 31 October 2015, 15:32:13
Het is helaas jammer dat de BDs niet vertraxxt wordt, ben zelf bij het project en de proto BDs vertraxxt betrokken geweest.

Vergeet ook niet dat een traxx loc twee cabines heeft, de BDs heeft er maar één. Dit houdt in dat de Bds zich moet gedragen als een loc maar met één cabine. Op deze manier is het dus niet een kwestie cabine nabouwen en software erin en rijden. De software knoopt nl alle systemen aan elkaar en moeten ook aanwezig zijn om te kunnen functioneren, dus ook de tweede cabine.

Software aanpassen is een zeer langdurig traject omdat het simpelweg nog nooit is uitgevoerd. Hierbij komt dan ook de hele spoortoelating om het ding toegelaten te krijgen. Dit is dan waarschijnlijk ook een lang traject. Dan pas kun je beginnen met type beproevingen etc.

Dus traxxen kopen is de snelste en waarschijnlijk een goedkopere oplossing.

Groeten Bart

Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Hans van de Burgt op 31 October 2015, 17:17:30
Zowel de Volkskrant als de NRC berichten vandaag uitvoerig over de opties, of beter gebrek aan opties voor hoogwaardig alternatief HSL materieel. De Traxx oplossing wordt daarbij weggezet als te duur en eigenlijk ontoereikend alternatief. De echte oplossingen vragen tijd, vooral door de verplichte en ingewikkelde aanbestedingen én door het lopende contract met de NS.
Omdat de laatste in gebreke is gebleken, zou het contract open gebroken kunnen worden.

Ik zou zeggen, geef de concessie aan de bestaande HSL vervoerders mét ervaring, of huur tijdelijk het materieel: Een Duitse ICE, een Franse TGV en een Eurostar. Je verdeeld de lusten en lasten eerlijk.

Maar de meest pragmatische en (voor de reizigers) veruit goedkoopste oplossing:
Luxe rechtstreekse bussen die voor een habbekrats vanuit Eindhoven gaan rijden op Aken, Luik en Brussel.

Ofwel, stel we hebben over jaaaaaaarenp eindelijk een echte HSL trein, dan zijn er geen reizigers meer.  ;D

Grzz, Hans
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Bert van Gelder op 31 October 2015, 17:53:12
Even een berichtje van de moderatoren.

Vriendelijk verzoek alleen de CITAAT-knop te gebruiken als het echt nodig is.
We zijn nu regelmatig diverse kopieën van lange lappen tekst voorbij kome, terwijl een antwoord met een verwijzing ook voldoende is. Of CITEER, maar haal het deel van de gekopieerde tekst weg dat niet nodig is.

Met dank, gr,

Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Thom op 31 October 2015, 18:18:34
Ik zou zeggen, geef de concessie aan de bestaande HSL vervoerders mét ervaring, of huur tijdelijk het materieel: Een Duitse ICE, een Franse TGV en een Eurostar. Je verdeeld de lusten en lasten eerlijk.
Vergeet dat maar hoor, of denk je dat de SNCF of DB toevallig 16 treinstellen over heeft staan in een hoekje?
Reken maar dat ze er echt niet meer hebben laten bouwen dan dat ze zelf daadwerkelijk nodig hebben (dienst + onderhoud + kleine reserve).
Die dingen kosten immers kapitalen...

Daarnaast zit daar geen ATB in, dus kom je daar nog niet ver mee als je de HSL afrijdt.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Ben op 31 October 2015, 18:39:02
Afgelopen week zag ik wat interviews met reizigers op de lijn, Belgen, Fransen en Nederlanders, zowel forensen als reizigers buiten de spits. Los van de HSL, Fyra blamage en de uitkomst van de enquête commissie: er rijden toch gewoon 29 treinen per dag, Thalys (snel en toeslag) en Benelux dienst (elk uur zonder toeslag). Oké, niet met 250 km/hr maar toch.

Ik kreeg niet de indruk dat reizigers nu heel erg ontevreden zijn, probleem wordt lijkt me een beetje groter gemaakt dan nodig?

Gr, Ben.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Joop_L op 31 October 2015, 18:51:58
@Ben, het probleem is ook niet zo groot als men doen wilt geloven hoor. De politiek wilt gewoon mooie sier maken, over de ruggen van de reizigers. Alsof ze daar ineens zo mee begaan zijn.... >:(
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: laurent op 31 October 2015, 21:54:49
Vergeet dat maar hoor, of denk je dat de SNCF of DB toevallig 16 treinstellen over heeft staan in een hoekje?
Euh, geen 16, maar ooit telde ik er op basis van foto's 8 of 9 kopparen TGV Sud Est. Momenteel kom ik aan 5 kopparen TGV die in Sotteville gezet zijn. Jammer dat alleen de meeste bicourant (1,5 en 25 kV) zijn.

Voor de liefhebbers: https://www.flickr.com/search/?text=sotteville%20sncf
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Thom op 01 November 2015, 00:47:47
Ik krijg op die link veel meer foto's te zien dan me lief is :)

En dat ze ergens staan, maakt ze nog niet ineens beschikbaar, en je krijgt kopparen, heb je het dan over alleen motorwagens of complete stammen?
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: martijn v m op 01 November 2015, 01:02:49
ja wauw een lading incomplete motorwagens ::)

als ze die traxx met ICRm nou eerst betrouwbaar en vlot laten rijden.

en een goede aanbesteding schrijven voor 250 km/u materieel
wellicht met de DB samen ICX treinstellen aanschaffen.

is toch de bedoeling om er een aantal uiteindelijk tussen Amsterdam-Berlijn te laten rijden (ooit  :-X )

 
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: laurent op 01 November 2015, 02:18:55
Ik krijg op die link veel meer foto's te zien dan me lief is :)

En dat ze ergens staan, maakt ze nog niet ineens beschikbaar, en je krijgt kopparen, heb je het dan over alleen motorwagens of complete stammen?
Enkel motorwagens. En zoals ik al zei, volgens mij zijn het voornamelijk oude PSE stellen, dus bicourant (1,5 en 25 kV), dus in theorie alleen geschikt voor binnenlandse dienst (Groningen - Vlissingen via Amsterdam iemand? 200 op de Hanzelijn, 300 tussen Amsterdam en Rotterdam en het laatste stukje lekker boemelen). Maar er zal wel wat mee zijn, bij de een missen pantografen, bij een ander delen van de stroomlijnbeplating en bij allen lijken de kabels stomweg afgesneden te zijn. Zit dus wel wat werk in, maar dit zou, lijkt mij, sneller weer in dienst te krijgen zijn met nieuwe tussenstammen dan compleet nieuwe stammen bestellen. SNCF doet dat ook aan de lopende band, tussenseries bestellen en kopbakken weer op een ander moment vernieuwen.
Ik heb de zoekopdracht even specifieker (https://www.flickr.com/photos/68628359@N04/19550220553/in/photolist-o9fcr5-ofBCXG-fKBUPd-fKBV6J-wrXVTR-wrXVze-vMzZsa-rB1HUj-vMrnnm-wrXW4F-wprfEw-vSYSRQ-wrXWc6-wG8Vku-wG8Vbw-wrQS2Y-vSYXnd-wwQn1u-vSqDzU-wM8t6W-eDVoSH) gemaakt. Schijnen halverwege dit jaar ca. 330 locs (inc. die TGV motorbakken) gestaan te hebben. Dus als iemand nog een dieseltje zoekt. :-X Verder zouden er nog ergens de La Poste stammen moeten zijn, halverwege dit jaar zijn de La Poste diensten beëindigd.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Martijnstein op 01 November 2015, 09:40:16
Die PSE stellen zijn inmiddels ook 35 jaar oud en lopen tegen het einde van hun leven. Buiten dat is het een beetje extreem om een hogesnelheidstrein als boemeltje in te zetten tussen Vlissingen en Roosendaal daar op reëel station stopt. In Frankrijk willen ze ook juist afkomen van de TGV's die een stukje op de LGV rijden en daarna een lang stuk over conventioneel spoor omdat het heel erg duur is om zulk duur materieel in te zetten als boemeltje (Artikel The Economisch (http://www.economist.com/blogs/schumpeter/2014/08/france-s-tgv)). Bovendien, wie wel er nou van flushing Vlissingen naar Groningen reizen?

Ik kreeg niet de indruk dat reizigers nu heel erg ontevreden zijn, probleem wordt lijkt me een beetje groter gemaakt dan nodig?
Als reiziger heb ik hier wel een mening over. Vergeleken met de tijd na het uit dienst halen van de Fyra toen er bijna geen treinen reden tussen Amsterdam een Brussel is natuurlijk elke treindienst, hoe slecht dan ook, een vooruitgang. Toch is het erg frustrerend dat de trein stopt op stations als Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussel Nationale Luchthaven en Brussel Noord (Brussel Centraal kan ik wel mee leven). Vooral door de omrit over de diabolo (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Diabolo-project) is de reistijd nu langer dan voordat de HSL open ging (!!!). Erg frustrerend om te weten als je in die trein zit en weet dat je parallel aan een miljarden project boemelt waarmee je een uur sneller zou reizen...
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Thom op 01 November 2015, 09:51:01
Enkel motorwagens. En zoals ik al zei, volgens mij zijn het voornamelijk oude PSE stellen, dus bicourant (1,5 en 25 kV), dus in theorie alleen geschikt voor binnenlandse dienst (Groningen - Vlissingen via Amsterdam iemand? 200 op de Hanzelijn, 300 tussen Amsterdam en Rotterdam en het laatste stukje lekker boemelen). Maar er zal wel wat mee zijn, bij de een missen pantografen, bij een ander delen van de stroomlijnbeplating en bij allen lijken de kabels stomweg afgesneden te zijn. Zit dus wel wat werk in, maar dit zou, lijkt mij, sneller weer in dienst te krijgen zijn met nieuwe tussenstammen dan compleet nieuwe stammen bestellen. SNCF doet dat ook aan de lopende band, tussenseries bestellen en kopbakken weer op een ander moment vernieuwen.
Ik heb de zoekopdracht even specifieker (https://www.flickr.com/photos/68628359@N04/19550220553/in/photolist-o9fcr5-ofBCXG-fKBUPd-fKBV6J-wrXVTR-wrXVze-vMzZsa-rB1HUj-vMrnnm-wrXW4F-wprfEw-vSYSRQ-wrXWc6-wG8Vku-wG8Vbw-wrQS2Y-vSYXnd-wwQn1u-vSqDzU-wM8t6W-eDVoSH) gemaakt. Schijnen halverwege dit jaar ca. 330 locs (inc. die TGV motorbakken) gestaan te hebben. Dus als iemand nog een dieseltje zoekt. :-X Verder zouden er nog ergens de La Poste stammen moeten zijn, halverwege dit jaar zijn de La Poste diensten beëindigd.
Als ik het zo hoor staan die motorwagens daar gewoon voor afvoer als ze al geplukt zijn en 35 jaar oud zijn, reken dan maar op een slink staaltje verouderde techniek met vaak niet meer verkrijgbare onderdelen.
Immers staan ze dan niet voor niets aan de kant, dus dat is ook weinig succes...
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: Bert van Gelder op 01 November 2015, 13:24:40
Even een berichtje van de moderatoren.

Vriendelijk verzoek alleen de CITAAT-knop te gebruiken als het echt nodig is.
We zijn nu regelmatig diverse kopieën van lange lappen tekst voorbij kome, terwijl een antwoord met een verwijzing ook voldoende is. Of CITEER, maar haal het deel van de gekopieerde tekst weg dat niet nodig is.

Met dank, gr,

Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Benelux Soap
Bericht door: iarnrod op 05 November 2015, 23:59:43
Tochwel eventjes aanhalen dat een aantal van de eerder genoemde oudste PSE stellen, samen met de NOL €-Star stellen nodig zijn in Region Nord - Pas de Calais. Die worden ingezet als TERGV's:
Dit zijn TER diensten per TGV via de LGV Nord tussen Rijsel en de Opaalkust:
De eerste klas rijtuigen zijn hierbij gedeklasseerd en is het BAR rijtuig gesloten.
Op de meeste diensten is er een "Opale" toeslag van €3 :
(Arras) - Lille Europe - Dunkerque &  Arras - Lille Europe - Calais Frétun - Boulogne Sur Mer - (Rang-Du-Fliers) 
Indien ik het goed voor heb wordt, na sterk en lang gelobby van de Region Nord Pas De Calais die het project sterk subsidieerd, straks Brussel aan het netwerk toegevoegd. Samen met het Kent Counsil wilde men ook 'Stoptrein' Eurostars inleggen tussen Rijsel en Londen die alle haltes zouden aandoen.
Maar de rijpaden door het 'mollengat' zit hiervoor te vol.
Zie eerste foto'suit dit album (rondje Lille - Calais - Boulogne - Abbeville - Amiens - Lille):
https://picasaweb.google.com/celtjan/NPDCPicardie?authkey=Gv1sRgCMDhwe_j9tGDqgE# (https://picasaweb.google.com/celtjan/NPDCPicardie?authkey=Gv1sRgCMDhwe_j9tGDqgE#)
En een "Nolleke" te Boulogne-Ville:
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4915609477/in/album-72157624656198117/ (https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4915609477/in/album-72157624656198117/)
Gr,
Jan