BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: HOllandsBouwwerk op 16 October 2015, 18:32:28

Titel: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 16 October 2015, 18:32:28
Beste mensen,

De meeste van jullie weten dat ik (nog) geen treinen en/of baan heb, maar ik begin mij onderhand er een beetjein te verdiepen.
Het volgende: Ik ben electronisch totaal een superleek, ik ben blij dat ik een lichtbol in een fitting kan draaien, bij wijze van spreken dan.
Heb al wat op Google gezocht en hier op het forum, maarrr abacadabra.

Ik heb de volgende vragen:
1. Ik heb begrepen dat locs met wisselstroom niet op gelijkstroom kunnen rijden en visa versa?

2. soms zie ik bij wagons staan gelijkstroom of wisselstroom, houdt dit dan in dat dit geld voor bijvoorbeeld de verlichting in een wagon. Elke andere wagon kan toch op elke rails rijden?

3. Analoog of digitaal? Digitaal is toch het besturen met de computer? Is dan analoog met een gewone transformator?

4. Ik las dat gelijkstroom het meest gebruikt wordt (verbeter mij als dit niet zo is). Moet ik dan ook nog rekening houden met het soort rails?

Voor de kenners onder jullie misschien simpele vragen, dus geef mij dan ook maar simpele antwoorden  ;D

Als er meer dingen zijn waarop ik moet letten..... graag een aanvulling.

Tot zover alvast bedankt
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Ronaldk op 16 October 2015, 18:51:40
Ha Peter,

Praat op eurospoor even met je standgenoten   ;) daar kan je wel wat informatie krijgen.  ;D

Groeten Ronald
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Menno op 16 October 2015, 18:53:25
Meneer, u zit hier verkeerd, dit is een forum voor treintjesliefhebbers  ;D ;D ;D ;D (ik hoop dat je m'n sarcasme begrijpt)

1. Dat klopt.

2. Voor rijtuigen betekent wisselstroom of gelijkstroom dat de assen wisselstroom of gelijkstroom 'geöriënteerd' zijn. Bij wisselstroom zal er tussen de wielen geen isolatie zitten, daar deze dezelfde spanning voeren. Bij gelijkstroom zit er uiteraard wel een isolatie tussen. Ook hier kan je dus niet zonder meer uitwisselen.

3. Digitaal is niet persé met een computer besturen. Dat kun je bijna zo gek maken als je wil: volledig PC-gestuurd met bezetmelding en dergelijke, met de hand bestuurd met een regelaar die het digitale signaal regelt terwijl de computer de seinen doet, of alles nog 'ouderwets' met schakelaars om de wissels en seinen te bedienen, terwijl je wel digitaal de locs en zo regelt. Het maakt bijna niet uit. In ieder geval is een simpele analoge baan, die op het oog prima te overzien is, altijd gemakkelijk te digitaliseren, waarbij je altijd weer een stap verder kunt gaan (eerst digitaal rijden, dan eventueel een wissel hier of daar digitaal aansturen, uiteindelijk besluiten dat de computer het van je over kan nemen en bezetmelding en dergelijke installeren... ga zo maar door)

4. Gelijkstroom lijkt mij voor jou als meestermodelbouwer de enige keus ;) . Er zijn enorm veel fabrikanten voor rails. Roco, Fleischmann, Tillig, Peco, het is allemaal twee-rail (gelijkstroom dus).
Er zullen vast andere fabrikanten voor drie-rail rails bestaan, maar veel lees ik er niet over.

Wat betreft digitaal of niet: je kunt altijd analoog beginnen. Kleine baantjes bouw je zonder problemen om naar digitaal.
Maar, ga eerst maar eens bedenken welke fantastische gebouwen er allemaal moeten komen ;) Jouw kennende blijft er voor rails dan weinig plaats over.

EDIT: vergat ik de link naar de encyclopedie. Hoewel ze naar mijn mening nogal hard gaan in delen van de beschrijving, kan het je misschien verder helpen.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Baanbesturing
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: jandcargo op 16 October 2015, 18:58:50
Hallo.
Omdat je leek bent, zoals jezelf zegt ga ik uit van standaard materiaal en materieel.

1 De enige die wisselstroom hanteert is marklin, de rest gelijkstroom.
Op marklin rijden alleen marklinlocomotieven
Op de gelijkstroombanen(roco fleischman enz.) rijden alle gelijkstroomlocomotieven en wagens (en de hamo marklin)

2 op gelijkstroom moet je rijden met gelijkstroom wagens(assen). Anders krijg je kortsluiting via de as
  Bij marklin kunnen alle assen tenzij je detectie via de assen regelt.

3 ik ben zelf analoog rijder maar digitaal heb je veel meer nogelijkheden

4 gelijkstroom is het meest gangbaar

iets duidelijker , hoop ik


Wisselstroom is eigenlijk alleen bij marklin.  Is onverwoestbaar en erg bedrijfszeker.
gelijkstroom is bij alle andere merken en geeft meer keuze en werkt ook goed bij deskundig gebruik en onderhoud

Kies bij gelijkstroom voor een goed merk als roco of fleischmann verlaat je niet op dat goedkope spul.
geeft alleen verdriet.
Koop ook, zeker als leek, geen marktplaatspartij op.
Spul is afgeragd en elektrisch meestal aan een opknapbeurt toe.
Als je nieuw koopt heb je wat moois en kun je geleidelijk uitbreiden.
De meeste goede modelspoorzaken verzenden tegenwoordig en zijn over het algemeen betrouwbaar.

groeten jandcargo
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 October 2015, 19:02:17
Om te beginnen moet je weten dat de termen wisselstroom en gelijkstroom onterecht worden gebruikt. Met wisselstroom (of AC) wordt het 3-rail systeem bedoeld zoals dat door Märklin wordt toegepast, omdat Märklin in het analoge tijdperk op wisselstroom reed.

Met gelijkstroom (of DC) wordt het 2-rail systeem bedoeld zoals dat door de meeste andere merken wordt toegepast (Fleischmann, Trix, Roco, Piko, Mehano en nog meer). En dat komt omdat die merken in het analoge tijdperk op gelijkstroom reden.

Het verschil tusen "wisselstroomwagens" en "gelijkstroomwagens" zit in de wielen. Bij het 3-rail systeem zijn de wielen elektrisch met elkaar verbonden, bij het 2-rail systeem zijn ze van elkaar geïsoleerd omdat je anders kortsluiting krijgt. Een "wisselstroomwagen" kan dus niet op een "gelijkstroombaan" rijden.

In het digitale tijdperk zijn de termen wisselstroom en gelijkstroom misleidend. Digitale spanning staat altijd "aan" zodat b.v. lampen in de locs en rijtuigen blijven branden, ook als de trein stilstaat. Digitale spanning is een blokvormige spanning waarin een code verwerkt zit, die aan elke loc vertelt wat hij moet doen.
Rijden met een computer is niet nodig, ook bij digitaal kun je handmatig rijden. Net zoals je bij analoog ook computergestuurd kunt rijden, hoewel dat niet veel voorkomt.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Timo op 16 October 2015, 19:04:58
1. Ik heb begrepen dat locs met wisselstroom niet op gelijkstroom kunnen rijden en visa versa?
Elektrisch gezien kunnen de wisselstroommotoren prima op gelijkspanning werken. Probleem is dat dit vaak ook samen gaat met 3-rail. Zie het dus meer als een 2-rail of 3-rail keuze. Of de stuurstroom dan gelijkspanning of wisselspanning is hoort gewoon bij de keuze.

En als je echt wil zijn modellen vaak wel om te bouwen.

2. soms zie ik bij wagons staan gelijkstroom of wisselstroom, houdt dit dan in dat dit geld voor bijvoorbeeld de verlichting in een wagon. Elke andere wagon kan toch op elke rails rijden?
Ook voor de verlichting zal het weinig uitmaken of het gelijkspanning of wisselspanning is. Wel is er een verschil in de assen. De assen die Marklin gebruikt (aangeduid met wisselspanning) zijn iets hoger en breder (of was het nu smaller...) Het vrschil is maar klein maar dit kan net het verschil maken tussen goed over wissels willen gaan of niet. Ook zijn de assen wij 3-rail )meestal) aan elkaar verbonden en maken dus kortsluiting op een 2-rail baan.

Voor verlichting is er bij Marklin (wisselspanning) natuurlijk ook een sleper (of ski) nodig om te werken.

3. Analoog of digitaal? Digitaal is toch het besturen met de computer? Is dan analoog met een gewone transformator?
Nee, vaak wordt digitaal en besturen met de computer wel in een adem door genoemd maar het is niet hetzelfde! Digitaal gaat er alleen om dat elke loc een adres krijgt. Hierdoor mag op de hele baan dezelfde (digitale) spanning staan en kan je toch individueel locs besturen. Dus ook als ze naast elkaar staan. Ook kan je extra functies in een loc inbouwen (licht dat brandt ongeacht de snelheid (dus ook bij stilstand), schakelbare rangeerverlichting, automatische koppelingen, rook (afhankelijk van de snelheid), geluid en er zijn zelfs modellen met bedienbare deuren of pantograven). Regelen kan je nog steeds met een (hand)regelaar zoals je dat bij analoog deed. De wissels houdt je dan net als je bij analoog zou doen.

Computerbesturing bouwt hier weer op verder. Dan geef je ook je wissels een decoder en laat je de computer weten waar elke trein is. Dit moet je net leuk vinden en is wel duurder (meer componenten) maar je kan dan wel automatisch of half automatisch (bijvoorbeeld automatisch op de hoofdbaan en zelf rijden ernaast) rijden.

Als ik nu zou beginnen zou ik zeker dat digitaal doen. Rijgedrag is beter, je bent niet zo moeilijk aan het doen met duizenden secties om met meerdere treinen te kunnen rijden en je hebt extra functies tot je beschikking.

4. Ik las dat gelijkstroom het meest gebruikt wordt (verbeter mij als dit niet zo is). Moet ik dan ook nog rekening houden met het soort rails?
Weer bedoel je eigenlijk 2-rail ;) Ja, dat is de meest gebruikte soort. Grofweg kan je alle 2-rail rails en materieel door elkaar gebruiken. Enige is dat er een paar soorten railstaafhoogtes zijn en daarbij behorende assen (flenzen). Zie de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_%28spoorstaaf%29,_hoogte_en_materiaal). Vooral oud materieel heeft nogal eens te hoge flenzen en gaat ratelen op de lage spoorstaven. Maar modern materieel heeft eigenlijk geen enkel probleem met code 83. En te hoge assen kan je vaak wel vervangen voor lagere of ze (laten) afdraaien.


Timo
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Timo op 16 October 2015, 19:10:39
Op marklin rijden alleen marklinlocomotieven
Nouw nee  ;) Eigenlijk maken alle andere merken tegenwoordig ook wel een 3-rail (juiste term ipv wisselspanning) uitvoering van hun model. Maar die is vaak wel duurder. Ook ben je voor rails zo'n beetje verplicht bij Marklin te kopen omdat er weinig andere opties zijn.


Timo
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 16 October 2015, 19:56:54
Dag allemaal,

Wat een informatie! En zo snel. Ik ga het eens allemaal rustig doornemen, ook de links die er bij zitten.
Maar er zijn mij nu al een paar dingen goed duidelijk, dank jullie wel!

Toch maar alvast een nieuw leek-vraag: hoe kun je aan de assen zien of ze voor wissel- of gelijkstroom zijn? Ik heb nog een paar oude wagonnetjes, maar natuurlijk zonder gegevens, vandaar deze vraag.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Timo op 16 October 2015, 20:18:54
Met een multimeter. Als je ze dor kunt piepen zijn ze voor 3-rail. Of op de Ohm stand, krijg je een waarde in beeld zijn ze 3-rail. Verandert het display niet zijn ze gescheiden en dus 2-rail. 

Andere optie, misschien wat crude, zet ze op een 2-rail baan. Heb je dan kortsluiting waren ze duidelijk voor 3-rail...


Timo
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Patrick1975 op 16 October 2015, 20:59:37
Peter aan de treintjes ;D ;D leuk man (y)
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: jandcargo op 16 October 2015, 23:10:52
Hoi,

Aan de as/wielen kun je het ook zien als je goed kijkt.
Bij gelijkstroomwielen zit er een klein kunststofbusje op de overgang van het wiel en de as.
Vaak staat toch op de wagens ergens het merk.
Alleen als er marklin staat is het wisselstroom; de rest is gelijkstroom

succes jandcargo
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 October 2015, 23:37:41
Toch maar alvast een nieuw leek-vraag: hoe kun je aan de assen zien of ze voor wissel- of gelijkstroom zijn?
Je bedoelt: of ze voor 3-rail of voor 2-rail zijn. ;D
Zoals gezegd kun je het zien aan de isolatiebusjes die wel of niet aanwezig zijn. En als je er wat meer in geoefend bent kun je het aan de afmetingen en vorm van de flenzen zien. Flenzen voor 3-rail zijn wat lomper.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Martijn193 op 16 October 2015, 23:54:27
Peter

Alles is waar wat hier staat. Maar kom anders op eurospoor bij mij langs bij de testbaan. Daar hebben we 3 rail en 2 rail rails. Dan kan ik je ook wat dingen laten zien en wordt eea meteen duidelijk.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: henk op 17 October 2015, 06:33:10
Het is ook nogal een onderwerp. Slechts twee bijdragen mijnerzijds.

Digitaal betekent in de kern alleen maar dat iedere lok echt onafhankelijk van de rest kan worden bestuurd. Dat wordt bereikt met digitale techniek. Die digitale techniek heeft dan nog leuke bijkomende voordelen, zoals verlichting die echt aan en uit kan worden gezet en goed instelbare rijeigenschappen. Heel wat mensen rijden digitaal nog gewoon met de hand. Automatiseren met een computer is bij digitaal wel gemakkelijker dan analoog en dan krijg je dat grotere groepen het gaan proberen ook. Maar het is dus zeker geen noodzaak en ook niet de kern van digitaal.

Persoonlijk vind ik dat er bij drierail of tweerail maar één doorslaggevend kenmerk is en dat is het uiterlijk van de rails. Bij drierail zit je vrijwel vast aan het vrij grove railassortiment van Märklin. Een drierailwissel is functioneel een wissel, maar lijkt verder niet erg op het grote voorbeeld. Bij tweerail kan je kiezen uit minstens een tiental railassortimenten en als je goed zoekt nog veel meer. Daarbij rails die zeker zo robuust en grof is als Märklinrails, maar ook veel natuurgetrouwer railmateriaal van bijvoorbeeld Roco, Peco, Tillig of Weinert (in oplopende natuurgetrouwheid).

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Maar als ik je op basis van je bijdragen aan dit forum zo inschat, lijkt tweerail digitaal me een goed advies. En dan met fraai railmateriaal met lage profielen, slanke wissels die waar mogelijk zijn gemaakt naar het grote voorbeeld.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 17 October 2015, 09:36:03
Beste mensen, wederom hartelijk bedankt voor jullie bijdrage. Geweldig!

Martijn: Ik kom zeker even babbelen op Eurospoor. 1 op 1 is waarschijnlijk nog duidelijker  (y)

Ik denk ook, dat het uiterlijk van de rails, bij mij zeker gaat meespelen en het gaat in eerste instantie niet om een super grote baan.
Want ik moet inderdaad wel mijn bouwwerken er op kwijt. ;D

Nogmaals, tot zover bedankt en tot op Eurospoor, waar ik mij laat verrassen door jullie raad en daad  :)
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Jan1954 op 17 October 2015, 10:24:22
Peter

de keuze zal dan waarschijnlijk gelijkstroom zijn hierbij is dan ook zelfbouw mogelijk rails.
de andere keus analoog of digitaal komt dan vanzelf .
volg je eigen gevoel hier bij
Je gebouwen zien er goed uit ik herken daar veel van terug .

groetjes Jan.

Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 October 2015, 10:47:15
Ik wil er voor pleiten om de termen gelijkstroom en wisselstroom in dit verband af te schaffen. Het gaat om 2-rail of 3-rail.
2-rail is niet perse gelijkstroom. De Märklin schaal 1 modellen rijden op een 2-rail systeem, maar wel met wisselstroom. (in het analoge tijdperk dan)
En 3-rail is niet perse wisselstroom, in de analoge tijd reden Märklin modellen net zo goed, of misschien wel beter, ook op gelijkstroom.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Frans Peeters op 19 October 2015, 10:15:25
...
Vaak staat toch op de wagens ergens het merk.
Alleen als er marklin staat is het wisselstroom; de rest is gelijkstroom
...

Behalve wanner de assen vervangen zijn.
Kijken, en desnoods meten is de enige goede optie.

Met betrekking tot 3-rail heb je ook de mogelijkheid om met Peco rails te rijden waarbij een afzonderlijke middengeleider geplaatst kan worden. Die valt al veel minder op dan de Märklinpuco's.
Wat houd je er van tegen om zelfs je eigen puntcontacten te maken.

Verder ook even opmerken dat ik al verschillende 3-rail banen heb gezien waar je echt van dichtbij met gaan kijken om de puco's te vinden. Als je dus echt wil, kan je dat spoorsysteem ook goed afwerken. Het is maar hoe hoog je de lat zelf legt en wat werk je er wil insteken.

Voor de goede orde: ik ben een 2-railer en rijd zowel analoog als digitaal, maar niet PC-gestuurd.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Dirk J op 19 October 2015, 10:36:35
Wat houd je er van tegen om zelfs je eigen puntcontacten te maken.

De wissels?
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Frans Peeters op 19 October 2015, 10:42:44
Als je het in de sporen kan, dan moet het in de wissels toch ook lukken. De vertikale stokje gewoon wat langer laten.

Op onze tentoonstelling (MTD) dit weekend (weet het samen met Eurospoor) staat een baan (Re-mise en Scène) waarbij de puco's helemaal zlef gemaakt zijn, en je moet ze gaan zoeken, ook in de wissels.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?????
Bericht door: Mug op 19 October 2015, 13:31:31
Nouw nee  ;) Eigenlijk maken alle andere merken tegenwoordig ook wel een 3-rail (juiste term ipv wisselspanning) uitvoering van hun model. Maar die is vaak wel duurder.

Timo

Maar dan weer wel inclusief (Standaard) decoder.

Frits
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Martijn193 op 19 October 2015, 13:57:44
Als je het in de sporen kan, dan moet het in de wissels toch ook lukken. De vertikale stokje gewoon wat langer laten.

Op onze tentoonstelling (MTD) dit weekend (weet het samen met Eurospoor) staat een baan (Re-mise en Scène) waarbij de puco's helemaal zlef gemaakt zijn, en je moet ze gaan zoeken, ook in de wissels.

Maak je foto's ? Ben benieuwd...
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: henk op 19 October 2015, 14:05:31
Zoek maar eens naar Kapelleke-in-den-bos, een Vlaamse drierailmodelbaan. Maar puko's alleen is niet genoeg. Als je gebruik wilt maken van rails met laag profiel, dan moet je ook de wielen van al het Märklinmaterieel aanpassen. Dat had de bouwer dan ook gedaan, tot aan de stoomlocs aan toe.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 19 October 2015, 14:19:28
Er is mij al aardig wat duidelijk!  (y) Bij de paar wagonnetjes die ik had, heb ik inderdaad dat extra ’schijfje’ bij de as zien zitten, dus gelijkstroom. Kun je dit ook zien bij een loc? Of is dat alleen maar te meten met apparatuur/meter ? Of gewoon op de rails zetten en wachten op kortsluiting  ;D

Bij een ander heel oud merkloos wagonnetje zat dat ’schijfje’ niet, maar ik zag dat de wielen van plastc zijn.... klieko ?
Op Eurospoor laat ik mij nog eens extra verrassen door de kenners, zelf sta ik ook op de stand van Beneluxspoor, dus dat moet goed komen.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Rondje_HO op 19 October 2015, 14:23:18
Als de wielen van plastic zijn heb je sowieso geen probleem met stroom  :) dan kan er sowieso geen spanning overgegeven worden van het ene naar het andere wiel
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Rondje_HO op 19 October 2015, 14:33:47
Overigens hieronder een voorbeeld van een geïsoleerd wielstel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tp_trixkopl14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tp_trixkopl14.jpg)
Hier zit de isolatie (stukje plastic) in het wielvlak (bron: http://www.gertvanvoorst.nl/treinproject_trixkoploper.html )

Hier zie je de isolatie aan de binnenkant zitten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_rail_en_3_rail_assen_01_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_rail_en_3_rail_assen_01_1.jpg)
Rechts is overigens een voorbeeld van een as voor 3-rail (bron: http://wiki.3rail.nl/index.php/3rail_en_2rail_assen ) Van de buren dus  ;)

Mocht je overigens voor digitaal gaan kijk dan ook naar de verschillende besturingscentrales. Elk merk heeft zijn eigen centrale (marklin heeft bv. zijn "Central Station" , Roco en Fleischmann hebben hun "Multimaus" en "Twincenter" en het redelijk nieuwe "z21", hiermee kun je je treinen met een ipad of smartphone besturen. Al deze besturingen verschillen nogal van elkaar dus ik zou op de beurs ook kijken welke je het beste bevalt  :)


Aanvulling: bij een loc kun je ervan uitgaan dat deze voor 2-rail geschikt is wanneer er geen middengeleider onder zit. Tenzij het een tweedehands is en iemand er een enorm rommeltje van heeft gemaakt door het onkundig te verbouwen  ::)
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 19 October 2015, 15:04:25
Tot zover duidelijk  (y)
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Timo op 19 October 2015, 15:21:01
Kun je dit ook zien bij een loc? Of is dat alleen maar te meten met apparatuur/meter ? Of gewoon op de rails zetten en wachten op kortsluiting  ;D
Bij een loc kan je makkelijker kijken of er een ski onder zit  ;D Tenzij inderdaad door onkunde is weggehaald. Het op de rails zetten en dan kortsluiting hebben werkt natuurlijk hier ook weer.


Timo
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 19 October 2015, 15:30:56
Timo: Hier komt weer een leek-opmerking, een ski  ??? is dat zo ’sleep’ding wat je heel vroeger ook bij Trix-Express had? Die zaten ook in het midden geloof ik.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Ronald Halma op 19 October 2015, 15:41:08
Peter, met die ski wordt gekscherend de middensleper van Maerklin mee bedoeld ;)
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 19 October 2015, 15:46:06
Oké, ook dat neem ik weer mee  (y) Kan ik later ook weer gebruiken al die termen, schrijf ze allemaal op  ;D
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Rondje_HO op 19 October 2015, 16:53:52
Even een voorbeeldplaatje van een "sleper":

Links de onderkant van een willekeurige loc voor 2-rail gelijkstroom, rechts een loc met "sleper" (of "ski") dus voor 3-rail wisselstroom(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_motordraaistel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lok_motordraaistel.jpg)

(bron: http://members.casema.nl/m.schulte/benelux.htm )
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Boran op 19 October 2015, 17:08:40
Hallo Peter,

Gezien de fantastische gebouwen die je maakt en je scherpe oog voor detail, stel ik me voor dat de keuze van de rails voor jouw van essentieel belang is. Ik meng me dan ook heel voorzichtig in de discussie. Inderdaad, je hebt 2L en 3L railsystemen, beide met hun specifieke eigenschappen. Je vindt genoeg discussiemateriaal tussen de voor- en tegenstanders op dit forum. Als ik toch een voorstel mag doen, kies dan voor rails met de code 75. De mooiste rails, worden naar mijn bescheiden mening, geleverd door Tillig en "Mein Gleis" gebaseerd op de rails van Peco door Weinert. Mooi gedetailleerde bielzen (tijdperk 2-5), railstoelen en wisseltongen. Ook een groot voordeel zijn wisselafbuigingen met een grote radius van 4360 mm. Weinert levert ook bouwpakketten voor wissels en flexrails. Inderdaad, dit spul is iets duurder ;D Als je baan niet te groot wordt, dan kun je misschien beter gaan voor kwaliteit dan kwantiteit. In 3L kun je de rails van Weinert aanpassen door het inbouwen van de puko's. Ga op Eurospoor eens alle banen bekijken en let vooral op de inbouw van de rails en wissels door de verschillende modelbouwers.

Groetjes,
Rob
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: dh3201 op 19 October 2015, 18:34:06
Timo: Hier komt weer een leek-opmerking, een ski  ??? is dat zo ’sleep’ding wat je heel vroeger ook bij Trix-Express had? Die zaten ook in het midden geloof ik.
v
Niet helemaal, Trix-Express had korte slepertjes op zowel de middenrail als op de buitenrail (of op beide buitenrails voor 2-rail Trix-Express-International) en Märklín heeft een lange sleper die daardoor op een ski lijkt, vandaar dat die ook wel gekscherend 'ski' wordt genoemd.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Menno op 19 October 2015, 22:44:17
Bij een ander heel oud merkloos wagonnetje zat dat ’schijfje’ niet, maar ik zag dat de wielen van plastc zijn.... klieko ?
Mag, hoeft niet. Van menig 'oud merkloos wagonnetje' zijn de wielen wel te vervangen. Misschien niet altijd even makkelijk, maar losse assen (gelijkstroom of wisselstroom) kun je bij de gemiddelde modelbouwzaak krijgen. Op die manier zijn ook oudere modellen van betere wielen te voorzien (plastic heeft een lagere weerstand én die wielen zijn nog wel eens krom)

@ Robville: Kijk, code 75, ik wist het niet meer, maar dat wou ik ook zeggen ;) Gezien de hoge graad van detail van de gebouwen, zou ik inderdaad niet voor iets anders kiezen.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Te 2/2 op 20 October 2015, 03:06:51
Als je voor exact en detaillering gaat ben ik het met bijna alle voorgangers eens, zelfs de minder genuanceerde, en alle minder inhoudelijk correcte opmerkingen.

Als je zoals ik liever puzzelt, is code 100 rails mooi genoeg. Sommigen gaat het om het rijden, sommigen om het totaalbeeld, sommigen om de scenery, sommigen om puzzels op te lossen.

Je kunt met deze hobbies veel kanten op.
Analoog AC of DC of beide, 2-rail, 3-rail of beide, of alle zes samen. ( ;D )
 
Als je zakt met het profiel naar Code 75 dan houd je veel minder mogelijkheden (minder merken, leveranciers) over, of je moet asjes vervangen (want waar een wil is, is een weg). 

Wat echt mooi is, is schaars. En heeft wellicht de toekomst.
Het voordeel van beginnen met niets is, dat je alle keus hebt.

Ik wens je veel succes met je uiteindelijke beslissing.

Voor de duidelijkheid:
Ik rijd 2+3-rail analoog gelijkstroom op Code 100 rails.
Mijn Marklin 3-rail loks rijden analoog op gelijkstroom (met sleper)
over o.a. peco en piko wissels.
Dat kan ook zonder puko's en slepers want het zijn toevallig allemaal E-loks.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 October 2015, 09:44:30
Als je zakt met het profiel naar Code 75 dan houd je veel minder mogelijkheden (minder merken, leveranciers) over, of je moet asjes vervangen (want waar een wil is, is een weg).
Alleen de 3-rail modellen vallen af, vanwege te hoge flenzen. Maar alle 2-rail modellen die voldoen aan de Morop normen rijden probleemloos op code 75.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Boran op 20 October 2015, 11:02:25
In principe zijn er geen beperkingen in de keuze van het rollende materieel wat betreft het 2L systeem bij “Mein Gleis” (Peco). Dit systeem is geschikt voor de volgende normen: NEM 310, RP 25 en RP 25 finescale. 

Zelf ben ik al ruim 50 jaar actief als Märklin-rijder (K-rails). De rails die ik gebruik zijn de originele Märklin k-rails, code 100, aangevuld met de wissels gemaakt door Weichen-Walter op basis van de Märklin geometrie. Zelf vind ik deze code 100 niet fijn genoeg.   De laatste tijd koop ik ook wisselstroom locs van o.a. ACME. Bij deze locs wordt het draaistel waaronder de sleper is gemonteerd opgetild bij het passeren van de wissel. Kennelijk is er te weinig speling voor de sleper om mee te veren. Ook ESU locs geven problemen bij de wissels. Het draaistel met de sleper loopt vast op het hartstuk van de wissel! Als je kiest voor 3L, zit je in principe vast gebakken aan het rollende materieel van Märklin als je tenminste probleemloos wilt rijden. De laatste tijd ben ik aan het experimenteren met gemodificeerde rails van “Mein Gleis”. Waarom? Inderdaad, de te hoge puko’s met name bij de k-wissels en de niet al te fraaie detaillering van de rails. Als het rollende materieel  van Märklin na 1990 is gekocht, dan kun je zelfs op Code 75 rijden.

Zelfs heb ik overwogen over te stappen naar 2L. Afgezien van de reeds afgebouwde modulen en spiralen en de grote hoeveelheid  locs en wagons heb ik besloten hiervan af te zien.

Toch lijkt mij de keuze voor het 2L systeem qua detaillering en gebruiksmogelijkheden voor de hand te liggen. Zeker, als je zou gaan rijden met Nederlands materiaal. Toch zijn er geen garanties, immers de praktijk is vaak weerbarstig.

Groetjes,
Rob
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 October 2015, 11:55:04
In principe zijn er geen beperkingen in de keuze van het rollende materieel wat betreft het 2L systeem bij “Mein Gleis” (Peco).
Mein Gleis is van Weinert. Weliswaar ook code 75, maar niet van Peco

Citaat
Als het rollende materieel  van Märklin na 1990 is gekocht, dan kun je zelfs op Code 75 rijden.
Wat is er dan veranderd? Bij Märklin zijn de flenzen 1,35 mm hoog, en dat is volgens mij altijd zo geweest.
De vrije ruimte bij code 75 is 1,35 mm, dus eigenlijk is er niet echt ruimte over.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 20 October 2015, 12:14:14
Beste allemaal:

Na het lezen van de reacties en wat speurwerk op het net, ga ik kiezen voor 2-rail gelijkstroom, althans dit is nu het uitgangspunt.

Dan komt de keuze van de rails. Ik lees vooral code 75 (Peco) voor ook een realistiche beeld (vind ik inderdaad belangrijk). Maar nu zie ik allemaal kreten van NEM 310, RP 25 en RP 25 finescale, Morop normen  ??? Natuurlijk heb ik ook dit weer op het net gezocht, maar..... ???
Zijn deze normen terug te vinden op de verpakking van het rollend materieel?

Als ik het nu op mijn manier stel: Ik kies voor code 75 en zou daar bijvoorbeeld de volgende merken op willen laten rijden, zowel locs als wagens, kunnen dan Roco, Fleischmann, Rivarossi, Artitec, Piko, om er een paar te noemen, ’probleemloos’, hierop rijden?

Ik ben niet echt de persoon die asjes gaat verwisselen/bewerken/vervangen. Laat ik het heel simpel zeggen: De treinen zijn eigenlijk een ondergeschikt onderdeel van het geheel wat ik voor ogen heb. Of is dit te simpel gebracht? Kom maar op.... ;D
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: henk op 20 October 2015, 12:28:54
Eind jaren zeventig zijn een paar belangrijke normen vastgelegd door Morop, een soort van Europees modelspoorverband. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de railhoogte in relatie tot de flenzen. Niet alle fabrikanten reageerden onmiddelijk. Roco heeft altijd volgens die normen geproduceerd, Fleischmann ging gelijk over, maar bij Lima of Märklin tweerail duurde het langer. Ga er maar vanuit dat alle tweerailmodellen na 1990 geproduceerd over Weinert of Peco code 75 kunnen rijden.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Boran op 20 October 2015, 12:30:24
Citaat
Mein Gleis is van Weinert. Weliswaar ook code 75, maar niet van Peco

Klopt, het is een uitbreiding op het Peco- railsysteem ....

Citaat
Wat is er dan veranderd? Bij Märklin zijn de flenzen 1,35 mm hoog, en dat is volgens mij altijd zo geweest.
De vrije ruimte bij code 75 is 1,35 mm, dus eigenlijk is er niet echt ruimte over.

Je moet het in de dikte van de wielen zoeken ...

Peter,

Als de treinen een ondergeschikt onderdeel zijn van het geheel, kies dan voor, in jouw ogen het mooiste 2 L railmateriaal voor je sporenplan. De invulling van je rollend materieel kan altijd nog. De mogelijkheden zijn enorm. Wel zou ik alvast een keuze maken voor de aansturing van de baan  ;D Immers bij de bouw moet je rekening houden welk systeem (analoog/digitaal) je gaat gebruiken. Als je kiest voor digitaal is het zinvol om bv blokken in de baan aan te brengen ???

Groetjes,
Rob
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: rjr op 20 October 2015, 12:51:50

 Als je kiest voor digitaal is het zinvol om bv blokken in de baan aan te brengen ???

Groetjes,
Rob

Dit klopt dan weer niet helemaal. Of het zinvol is om blokken in je baan aan te brengen hangt niet samen met digitaal rijden. Wel met automatisch rijden. In dat geval zijn blokken wel handig (onmisbaar) maar dat geld dan weer voor zowel digitaal als analoog.

Als je de treinen met een handregelaar wilt bedienen en niets wilt automatiseren dan zijn blokken niet nodig. Gewoon 2 draden naar de rails en rijden. Een trein kan dan overal stil gezet worden en met een ander door verder gereden worden.

Wel is het zo dat, mocht je in de toekomst ooit automatisch willen gaan rijden dan is het handig om de blokken gelijk voor te bereiden. Maar zelfs dat is niet noodzakelijk.

Roelco
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Boran op 20 October 2015, 13:04:48
Citaat
Dit klopt dan weer niet helemaal. Of het zinvol is om blokken in je baan aan te brengen hangt niet samen met digitaal rijden. Wel met automatisch rijden.

Correct.

Toen ik dit opschreef, dacht ik, in mijn geval, aan digitalisering van mijn baan in combinatie met een software programma (iTrain).

Groetjes,
Rob
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 20 October 2015, 13:25:42
Heren, weer bedankt voor de snelle reacties  (y)
Zoals ik er nu over denk, zal het voor mij voldoen met analoog, handmatig, daar ik niet echt een supergroot banenplan wil maken, waarop de treinen bijvoorbeeld op tijd moeten gaan rijden/stoppen. Gewoon een leuk sfeertje creëren, waarbij dan ook nog wat treinen kunnen rijden.

Mijn kleinzoon, sinds deze week ook op dit forum met de naam Boaz, hij is nog geen 2 jaar oud hoor  ;D ,mag later de spulletjes van opa hebben (als hij het dan nog leuk vind) en dan zal het in die tijd ongetwijfeld digitaal worden, maar dat is dan weer zijn probleem  ;)

Voor mij gaat het er nu om, om als het ware een groot diorama te gaan maken, waarop ik ook mijn bouwwerken kwijt kan, maar dat er, om het geheel compleet te maken, ook beweging dmv treinen op komt. De groote van dit diorama, doet nu nog niet terzake. Eerst maar eens verdiepen in deze materie en niets overhaasten. Oftewel: ’Geduld is een schone zaak’

Ik sta as weekend ook op de beurs, bij Beneluxspoor en hoop tussendoor wat voorbeelden te kunnen zien en meer informatie te vergaren.
Maar ik ben nu al, dankzij jullie, een heel stuk verder  (y)
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: roadster36 op 20 October 2015, 15:13:42
Peter, doe het nou gewoon in keer goed.
Een roco multimaus is supersimpel kost geen drol .
En je kunt tenminste gewoon meerdere loks op de baan laten staan.
Sound is ook een leuke toevoeging.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: rhberk op 20 October 2015, 19:40:46
Helemaal mee eens, en de treinen rijden digitaal ook veel beter!
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: henk op 20 October 2015, 19:49:23
Ja, ook mee eens. Juist op een eenvoudige baan biedt digitaal rijden extra plezier. Maar goed, probeer het eens op Eurospoor met een maus of zoiets.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: HOllandsBouwwerk op 20 October 2015, 20:12:38
Ik noteer dit allemaal en hoop op Eurospoor zeker wat wijzer te worden  (y) Als ik het kan zien wat allemaal mogelijk is, begrijp ik het ook beter, hoop ik..... ;)  Toch weer bedankt voor de tips. Ik neem het allemaal mee.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Te 2/2 op 21 October 2015, 23:27:50
en de treinen rijden digitaal ook veel beter!

o nee he, niet weer die discussie openen. En als je dat wel wil (volgens mij zijn er al zat draadjes over), begin dan eerst eens te definiëren onder welke condities jouw stelling opgaat, oftewel wat verwacht jij van jouw treinen?
De mijne rijden prima, op pulserend gelijkstroom. Ook de Marklin loks van voor 1990.
Ze rijden ook prima op 2-rail (sleper eraf, pantograaf omhoog).
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: henk op 22 October 2015, 09:05:58
Dat hoeft toch geen discussie te zijn.  ???
Juist aan pulsbreedteregelaars valt het nodige in te stellen, zeker bij gebruik van cruise control. Met een decoder in de loc is de regelaar op maat af te stellen. Met een regelaar aan de baan moet je op zoek naar het goede midden. Dat betekent toch echt dat de ene loc wat soepelder zal rijden dan de andere loc. Het subjectieve deel is of je dat goed genoeg vindt. Dat moet iedereen zelf bepalen.
Voor de rails geldt hetzelfde. Jouw truc werkt op 2,5 mm of code 100 rails. Niet op lagere railstaven. Dat is het objectieve gegeven. Het subjectieve deel is welke rails aan jouw wensen voldoet.
Titel: Re: Wisselstroom, gelijkstroom, analoog, digitaal ?
Bericht door: Te 2/2 op 24 October 2015, 15:41:56
Met dat antwoord kan ik prima leven  ;D