BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Sander Fondse op 06 October 2015, 16:21:49
-
Hallo,
zoals de titel het al stelt, zijn er volgend weekend op za 10 en zo 11 Oktober de stoomdagen van de SSN in Rotterdam. Vanaf Gouda rijden ongeveer elke 2 uur stoomtreinen op en neer naar het stoomdepot in Rotterdam Noord. Voor meer informatie kijk op de site van de SSN.
verbazingwekkend dat vele hier niet van wisten, ook op Houten wist bijna niemand het. ???
-
Dat zal dan toch liggen aan hun eigen PR die misschien niet al te best is?
-
Veel modelspoorders zijn niet of weinig geïnteresseerd in het grote voorbeeld (omgekeerd is dat vaak ook het geval).
-
Hallo allemaal,
Ik had het gelezen bij "Railtips" in Railmagazine 328 en ga zeker een kijkje nemen komen weekend samen met een vriend die ook interesse heeft in treinen en leuk dagje uit.
Groeten Ruud B.
-
ja is inderdaad zo
heel veel modeltrein liefhebbers hebben geen interesse in de echte treinen
en omgekeerd is dit ook vaak het geval,niet altijd echter
de treinen lunatics die ik ken,in NL en D,hebben interesse in beiden
enige jammere is dat men alleen kaartje kan kopen incl rit naar gouda v v
en niet apart kaartje voor alleen bezoek depot en kraampjes aldaar
maar,als het weer met de 01.10 kolen is,is het prachtige rit
die lok heeft drie cilinders en glijdt over het spoor bij hoge snelheid
is opvallend dat verschil met een 2 cilinder lokomotief
en het ruikt altijd heerlijk,kolen en smeerolie (y)
vorig jaar was er een stand waar men oa de gietijzeren borden kon kopen
ik heb oa klein schildje DB en een schildje met fahrdienstleiter
dat hangt nu naast de slaapkamerdeur :D
-
enige jammere is dat men alleen kaartje kan kopen incl rit naar gouda v v
en niet apart kaartje voor alleen bezoek depot en kraampjes aldaar.
Daarom ga ik ook niet !
-
Hallo,
Als het zo is wat Bert zegt dat je niet alleen een kaartje kunt kopen voor bezoek van het depot ga ik ook niet. Ik wil gewoon van Vlaardingen naar Rotterdam met de auto en zit niet te wachten op een verplicht ritje met de stoomtrein naar Gouda. Ik bel morgen eerst wel even......
Groeten Ruud B.
-
Of je leest op de site van de SSN hoe het zit. ::)
Voor 15 euro heb je toegang tot het depot en mag je daarnaast ook nog met de stoomtrein op en neer naar Gouda.
-
Het is mij uitgelegd door een lid van de SSN: Er is geen los kaartje voor slechts het depot omdat het opstoken van alle loks geld kost, ook als ze op het depot staan, dus is er gekozen voor één prijsklasse. Naar mijn idee logisch.
-
Ik vind het helemaal niet logisch. Als er mensen wegblijven omdat ze gewoon alleen het depot willen bekijken of omdat het simpelweg te duur is loopt SSN deze inkomsten mis. Dus waarom mogen bezoekers niet zelf kiezen of ze alleen het depot willen bekijken of ook met de stoomtrein meewillen ? Als er ook kaartjes zijn voor 4 of 5 euro en er komen weer een paar honderd mensen meer is dat ook extra geld.
Jammer, maar ik haak dan ook af en ik zou samen met een vriend gaan. En Bert gaat ook al niet, dut dat is al € 15,00 minder....als er zo nog meer mensen besluiten niet te gaan doet SSN het niet handig in mijn ogen. Ik heb vroeger zelf als vrijwilliger bij SSN rondgelopen en toen was het er veel leuker heb ik zo'n idee. Iedereen was welkom om eens te komen kijken, maar met deze houding hou je mensen die wel interesse hebben in je stichting weg.
Groeten Ruud B.
-
Hoi,
Ik vind 15 euro ook veel te veel geld voor drie stoomlocs onder stoom en dan moet je nog verplicht zo rit mee rijden. De SSN kan beter de mogelijkheid geven of mensen alleen loc depot willen bezoeken of voor 15 euro ritje met stoomtrein mee doen.
bovendien zijn er weinig of geen bijzondere modelspoor banen te zien wat wel weer jammer is, Als je zou zorgen dat je wat mooie modelspoorbanen heb staan dan komen er misschien ook wel weer meer bezoekers kijken.
gr bernard
-
{ironie}Oh bah, wat een straf om verplicht in een stoomtrein te moeten zitten. Vreselijk gewoon, dat ze alleen al op het idee kómen bij de SSN. Het is ook al zo vervelend dat je bij de jaarlijkse smalspoormodelbouwtentoonstelling in Katwijk een regulier toegangskaartje voor het museum moet kopen waar een treinrit bij in zit.{/ironie}
Het bittere geklaag mag wel wat minder, vind ik. Zo idioot is het toch ook weer niet? Ik neem aan dat ze het al jaren zo doen...
Reinout
-
Ik zal ze zondag wel zeggen dat ze de volgende keer de loks maar koud moeten laten, dan kan iedereen gratis komen kijken :-X
Sommige mensen denken zeker dat die paar ton kolen en liters water die ze dit hele weekend verbruiken gratis zijn, laat staan het onderhoud dat weer nodig is. Het geld moet ergens vandaan komen lijkt mij. En als je het teveel vindt dan ga je toch gewoon niet. Ik ken maar weinig uitjes die nog voor zo'n lage prijs toegankelijk zijn.
Maar 15 euro voor een dagje vind ik nog niet zo gek, menig stoommuseum in het buitenland vraagt hetzelfde al dan niet meer aldus mijn ervaring.
-
Ik zal wel weer geen tijd hebben maar 15,- lijkt mij inderdaad niet veel voor een dagje weg incl. stoomrit (y)
PS overigens valt het me wel op dat wat het onderwerp ook is op deze site, het onderwerp komt altijd uit op wel/niet duur ;D zeker typisch nederlands ;)
-
[...] en dan moet je nog verplicht zo rit mee rijden.
wat een onzin. Er staat nergens dat je verplicht mee móet rijden. Er staat dat je mee kúnt rijden. Is toch iets anders. Ik lees er geen verplichting in.
Er zal wel puur voor gemak gekozen zijn voor één prijsstelling. Kan ze geen ongelijk geven. En een ieder moet maar zelf bepalen of hij/zij de prijs ervoor over heeft. Maar ga hier nu aub geen dingen roepen die niet kloppen. Onderbuikgevoelens dan wel stemmingmakerij hebben we niks aan en doet geen goed voor de SSN.
Ik hoop dat SSN een volle bak trekt op beide dagen.
Gr.
Edsko
-
wat een onzin. Er staat nergens dat je verplicht mee móet rijden.
Mijn tekst (tussen {ironie} tags) was als reactie hierop:
Ik vind 15 euro ook veel te veel geld voor drie stoomlocs onder stoom en dan moet je nog verplicht zo rit mee rijden.
Dus... zo'n onzin vind ik mijn reactie niet ;D
Reinout
-
Degenen die € 15,- niet veel vinden voor een dagje uit zullen wel een goede baan hebben. Er zijn ook mensen die het met minder moeten doen. Normaal is de toegang tot het museum € 3,- of € 2,- voor kinderen. Dan staat er niets onder stoom. En als er wel stoom en actie is moet je gelijk €15,- betalen.
150 mensen die het depot willen bekijken voor € 5,- levert net zoveel op als 50 volwassen reizigers in de trein. Dus so what ? Nu worden de mensen met een laag inkomen buiten de hekken van het depot gehouden. En de mensen die wel met de trein mee willen gaan toch wel.
Ook als er minder mensen komen dan SSN verwacht moeten de locs opgestookt klaar staan. Juist met losse kaartjes kun je dit opvangen......
Degenen die altijd hard roepen dat de prijs van dit of dat wel meevallen moeten ook begrijpen dat er mensen zijn die minder te besteden hebben. Ook mensen die minder te besteden hebben willen wel eens een leuk dagje weg of iets doen aan hun hobby. Niet iedereen hier kan lachend naar een modelspoorwinkel gaan en voor een paar honderd euro materialen voor de hobby aanschaffen. Maar degenen die goed verdienen staan daar schijnbaar niet bij stil.
Gr. Ruud B
-
Heb je het alleen nog maar over de toegang.
Ik neem aan dat er ook nog wel wat te koop is.
Tinus.
-
Ik snap de reactie van Ruud goed, de uitleg van Shooter ook.
Voor ons komt dit wat te laat, let volgend jaar wel wat meer op
wanneer de voor aankondiging er is. Nu helaas geen tijd voor.
-
@Reinout, was ook helemaal niet als reactie op jouw bericht bedoelt. Die ironie zag ik prima! :D
-
Hoi Modelspoor liefhebbers,
Ik wou toch nog één ding zeggen over de prijs van 15 euro. Ik ga soms ook wel eens naar een plandampf evenement in Duitsland waar meer dan acht stoomlocs onder stoom te zien zijn en ook nog eens rijden. Ze doen zelfs een dienstregeling die ze overnemen van de regulieren treinen. Als je mee wil rijden kan je gewoon tegen normaal tarief een kaartje kopen soms nog met korting (y). Bovendien zijn er dan regionale bedrijven die zo evenement betalen waardoor de bezoeker nog eens voor niks kan genieten van de stoomlocs langs de baan.
Toch vind ik het bij de VSM veel beter als je daar tijdens terug naar toen 15 euro betaald dan kan je de hele dag als je wil met de stoomlocs mee rijden. Misschien moet de SSN dat ook maar eens doen en niet 1 rit heen en terug. Of dan kaarten aan bieden voor 25 euro kan je tenminste nog genieten van de BR 23 of BR 65 als die niet voor jou ritje staan.
Misschien zouden ze eens zo iets van Plandampf moeten organiseren tussen tiel en Arnhem met de locs van de SSN en de VSM
gr bernard
-
Edsko: ok :)
Ruud: een beetje "prijsdifferentiatie" zou natuurlijk mogelijk zijn en misschien zelfs wenselijk. Dat is aan de SSN om daar een keus in te maken. Wie weet hebben ze het in het verleden zelfs al uitgeprobeert en werkte het niet. Geen idee.
(Ik ga zelf trouwens ook niet elke maand inclusief koters naar dierentuinen en aanverwandte 15-euro-per-persoon uitjes. En m'n materieel komt allemaal tweedehands van marktplaats :) )
Reinout
-
T'is geen commerciële attractie maar je moet het als een vorm van steun aan de stichting zien in de vorm van een donatie.
Dus als je de SSN een warm hart toedraagt dan is €15,- niet te veel lijkt mij en de ene museumorganisatie is nou eenmaal in de positie om voor die donatie meer te bieden dan de andere.
Stephan.
-
Tuurlijk is 15,- voor veel mensen een flink bedrag voor een uitje (ik ga helemaal niet want potje los/aan het sparen) maar voor 3,- kun je normaal al terecht op woensdag en zaterdag. Nu met de open dag de locs onder stoom staan kan ik me voorstellen dat de SSN deze dag wat mooier wil maken :)
-
Aan prutser en alle anderen,
Het gaat er juist om dat er ook mensen zijn die de SSN wel een warm hart toedragen, maar gewoon geen 15 euro kunnen missen voor entree en stoomrit + kosten voor vervoer naar Rotterdam + nog wat eten en drinken daar of een souveniertje.
Ik zou gaan met een goede vriend. Maar die man was boventallig op zijn werk en zit thuis met een uitkering. Hij is 55+, dus werk vinden is heel moeilijk terwijl hij heel graag wil en alles aanpakt. Zelf heb ik pas een complete beroepsopleiding afgerond die ik uit eigen geld heb betaald en ik zit ook nog thuis ondanks alle behaalde papieren. En zo zijn er nog veel meer mensen die het niet erg vinden om een paar tientjes uit te geven aan een leuk dagje uit als ze normale inkomsten zouden hebben. Maar roepen dat € 15,- niet veel is vind ik heel kort door de bocht. Als je thuis zit met of zelfs zonder een uitkering is € 15,- heel wat anders als met een gemiddeld of hoger salaris.
In één keer een hele groep buiten spel zetten die wel iets uit zou willen geven, maar dat niet kan vind ik kortzichtig. SSN en andere stichtingen hebben het geld nodig, maar de mensen die amper rond kunnen komen willen ook wel eens iets anders als thuis zitten.
Daarom vind ik het niet kunnen om te roepen " €15,- valt best mee " of " als je het er niet voor over hebt, blijf dan lekker thuis " Niet iedereen kan hetzelfde besteden aan hobby of uitjes. En helaas wordt dat door de mensen die wel gewoon een baan hebben gewoon van tafel geveegd. Niet iedereen die thuis zit met een uitkering is te beroerd om te werken.
Groeten Ruud B.
-
Hallo
Als ik zie dat er in Bochum Dalhausen 9,50€ gevraagd wordt, en in Koblenz Lützel 5€, dan vraag ik me toch serieus af wat de SSN nu meer te bieden heeft. :-\
Het eten en drinken in elk geval al niet.
Bart
-
Dat probleem zit hem ook bij andere museummaatschappijen.
Men wil enkel de dagkaart verkopen, inclusief de treinrit.
En dat heeft absoluut niets te maken met wel of geen inkomsten mislopen.
Maar geschied enkel en alleen maar op gemakszucht.
Want dan wordt de kaartcontrole te moeilijk.
Waarvoor zijn er anders conducteurs?
En nee, niet alleen om te zorgen dat de vertrekprocedure veilig verloopt, maar ook ter controle en verkoop.
Jos.
-
In één keer een hele groep buiten spel zetten die wel iets uit zou willen geven, maar dat niet kan vind ik kortzichtig. SSN en andere stichtingen hebben het geld nodig, maar de mensen die amper rond kunnen komen willen ook wel eens iets anders als thuis zitten.
Nee, dit is niet alleen bij de SSN, ook de ZLSM en de VSM doen dit.
En dat is in mijn ogen pure gemakszucht.
Jos.
-
Ik zal wel weer geen tijd hebben maar 15,- lijkt mij inderdaad niet veel voor een dagje weg incl. stoomrit (y)
+1
-
Vandaag geweest was een top dag kon overal goed kijken zonder over de hoofden te lopen
(https://farm6.staticflickr.com/5646/21453283793_d1eb10ae42_b.jpg) (https://flic.kr/p/yFKFRk)Stoomtreindagen - 10-10-2015 (https://flic.kr/p/yFKFRk) by RhB-Mikey (https://www.flickr.com/photos/ns-mikey/), on Flickr
-
Hallo
Het eten en drinken in elk geval al niet.
Bart
Ja die SSN hamburgers blijven altijd wel een dag in je keel hangen, toch eet je er weer altijd een :-)
Groet Hans
-
Ik ben gisteren geweest met mijn moeder een mijn bezoekvriend die knettergek is op alles wat met treinen te maken heeft.
Omstreeks 9:30 bleek in Gouda dat enkele treinen enigszins vertraging hadden. Voordat ik het kwartje viel kwam het geluid van een snerpende stoomfluit, waarna met ongeveer 80 km/h een van de 203'en van Railpro met de VSM 23 071 door het station kwam razen. ::) Film zet ik eventueel nog op Youtube.
De eerste rit vanaf Gouda naar Rotterdam die ik nam was voor zover ik begreep de enige rit met 01 1075 (foute DB-beschrifting als 011 075-9, want inmiddels kolenlok, dus 012 075-x), daar de draaischijf in Rotterdam niet gebruikt kan worden (had begrepen dat die te kort is). Dus alleen de 23 071 van de VSM en de SSN 65 018 werden gebruikt, daar de 012 moet kunnen driehoeken en hij anders te langzaam is (achteruit immers maar voor 40 toegelaten).
Op het depot was het redelijk gezellig. Vooral de brandweerstoompompwagen (leuk voor scrabble) is een echte aanrader. Ook was er de mogelijkheid om op de 'platluis' een ritje op de voetplaat te maken van een paar honderd meter heen en terug. Wel vervelend dat toen ik de kaartjes kocht (binnen een uur naar binnenkomst) en een half uurtje later de prijs werd gehalveerd >:(
Desondanks was de stoomrit heen en terug fantastisch. Zoiets meemaken in Nederland is zeldzaam en toch echt wat anders als de rit van de VSM tussen Apeldoorn en Dieren. Vooral omdat hier echt kan en moet worden doorgereden.
Over de hele discussie van entree en alles eromheen. Ik zie bij elk evenement hetzelfde argument dat mensen niet op komen dagen, omdat ze de entree niet kunnen of willen betalen. Nu vind ik € 15,- redelijk aan de prijs, maar nog steeds aanvaardbaar. Zeker als je, zoals door andere al aangegeven, meneemt wat dit de SSN allemaal moet kosten.
- Stook- en onderhoudskosten van de SSN machines, alsmede die van de VSM
- De trajectkosten van Pro-rail die inmiddels richting het absurde lopen (had begrepen al meer dan € 2,- per kilometer)
- De kosten van het overbrengen van de locomotief uit Beekbergen (ben geïnteresseerd hoe die reed/ gaat rijden)
- Vergunningen enzovoort.
Dat probleem zit hem ook bij andere museummaatschappijen.
Men wil enkel de dagkaart verkopen, inclusief de treinrit.
.....
Maar geschied enkel en alleen maar op gemakszucht.
Jos.
Hier moet ik toch een streep trekken, want jou argument is bij de SSN niet compleet van toepassing. Het stoomdepot is weldegelijk ook open op dagen dat er geen evenmenten zijn en dan zijn de kaartjes goedkoper. Mijns inziens heeft het helemaal geen nut om op de dagen dat er zoveel moeite wordt gedaan om meerdere stoomvoertuigen operationeel aanwezig het hebben zijn en ook stoomritten aan te bieden ook kaartjes te verkopen zonder stoomrit. Dit is, vanwege alle kosten, zie boven.
In één keer een hele groep buiten spel zetten die wel iets uit zou willen geven, maar dat niet kan vind ik kortzichtig. SSN en andere stichtingen hebben het geld nodig, maar de mensen die amper rond kunnen komen willen ook wel eens iets anders als thuis zitten.
Daarom vind ik het niet kunnen om te roepen " €15,- valt best mee " of " als je het er niet voor over hebt, blijf dan lekker thuis " Niet iedereen kan hetzelfde besteden aan hobby of uitjes. En helaas wordt dat door de mensen die wel gewoon een baan hebben gewoon van tafel geveegd. Niet iedereen die thuis zit met een uitkering is te beroerd om te werken.
Kijk, ik vind dit niet een hele groep mensen buiten spel zetten, want er zijn dus ook goedkopere dagen. En ik weet hoe erg het is om geen geld te hebben. Ik zit zelf al 4 maanden zonder baan en zonder uitkering (afgestudeerd). Dus niet te snel roepen hoe rot het is. Ik WEET het. Ik moet ook menig evenement laten lopen.
[offtopic]
Feit is dat het menig (model-) spoormuseum of -evenement tegenwoordig bijna onmogelijk wordt gemaakt om te bestaan. Niet alleen hier, maar ook in het buitenland. Neem als voorbeeld het DB-museum (geen ritten meer), het stoomdepot in Chemnitz (dat al jaren geen bedrijfsvaardig materiaal heeft, falliet ging enz). We kunnen treuren en zeuren, maar als arm persoon heb je nou eenmaal geen macht.
[/offtopic]
Zo, om het af te ronden. Ik vind € 15,- voor het uitje van gisteren waar voor mijn geld. Van mij part mogen ze dit volgend jaar weer doen.
-
Ik snap sowieso de discussie niet.
- Als je ergens geen geld voor hebt, dan koop je het niet.
- Als je iets het geld niet waard vindt, dan koop je het niet.
- Heb je het geld en vindt je iets het waard, dan koop je het wel.
Of ga je ook naar de ah om te zeggen dat zij hun prijs van een brood moeten laten zakken omdat jij het niet kan betalen? Of ga jij bepalen wat er wel of niet in een assortiment zit omdat jij iets niet kan betalen= Nee, dan ga je naar een alternatief kijken.
Dit geldt voor alles in het leven, dus ook de hobby......
-
een van de 203'en van Railpro
Volkerrail misschien? De V100 van Railpro komt niet van Crailoo.
(foute DB-beschrifting als 011 075-9, want inmiddels kolenlok, dus 012 075-x)
Volgens wiki: 1968 erhielten die kohlegefeuerten Lokomotiven bei der Umstellung auf das EDV-konforme Nummerierungssystem die Baureihenbezeichnung 011, die ölgefeuerten die Nummer 012
daar de draaischijf in Rotterdam niet gebruikt kan worden (had begrepen dat die te kort is). Dus alleen de 23 071 van de VSM en de SSN 65 018 werden gebruikt, daar de 012 moet kunnen driehoeken en hij anders te langzaam is (achteruit immers maar voor 40 toegelaten).
Van de SSN site: zo werden wij op 15 april 1999 eigenaar van een 23-meter draaischijf, en ongeveer 50 ton staal. De schijf was nog bijna compleet en in goede staat en lang genoeg om de 01 1075 te keren.
Of was de dag zo leuk dat je de details vergeten bent? :)
-
Als je gratis wil genieten ga je langs de baan staan daar maak je veel mooiere foto's dan dat je in de stoomtrein zit terwijl je er veel voor betaald voor z'n rit
Zo zei iemand gisteren in de coupe waar ik zat en dat vond hij niet eerlijk :P
-
het lijkt wel een hollandse site!! Alleen maar gezeik,kommer en kwel . Zijn we nu trein liefhebbers of niet. Ook al dat gezever van de zogenaamde puristen hangt denk ik al veel mensen de keel uit. Geniet van onze liefde voor treinen zo lang het nog kan!!
mvg aad
-
Zolang het nog kan...? Zijn treinen soms met uitsterven bedreigd? En als je met Holland Nederland bedoelt: dat klopt. De website ís ook Nederlands :-).
-
Milieu wetje klein beetje veranderen en klaar is de stoomtrein.Ik ben ook actief in de motor sport en zie daar alles verdwijnen dat op dino sap loopt en banen die sluiten vanwege geluid ,vandaar mijn waarschuwing.
-
Als je gratis wil genieten ga je langs de baan staan daar maak je veel mooiere foto's dan dat je in de stoomtrein zit terwijl je er veel voor betaald voor z'n rit
Zo is het, lekker langs de baan in de buitenlucht. Snap trouwens de lol toch niet van in zo'n trein gaan zitten. Het stinkt, is weinig comfortabel en zo'n ritje R'dam - Gouda is al helemaal niet zo interessant. ;)
Gr, Ben.
-
Aad levert zijn persoonlijke bijdrage aan de veronderstelde kommer en wel teneur in dit draadje. :)
-
Zo, nu gaarne weer stoppen met alle kommer en kwel en opmerkingen aangaande de prijs.
Eelco
team forummoderatoren BNLS
-
Hoi
Sorry maar die BM wagons hebben juist heel goed comfort te bieden, deze wagons waren nog beter dan de 3yB umbau wagons. De SSN heeft qua wagons een hele goede keuze gedaan in mijn ogen (y) en hoop dat ze nog vele jaren over de nederlandse en Duitse sporen mogen stomen.
gr bernard
-
Wij hebben gisteren een hele leuke middag beleefd, met de stoomtreinritten als hoogtepunt. De kinderen vonden het geweldig, en dan heb je het als ouders ook al snel leuk natuurlijk. Wij hadden de laatste stroomtreinrit terug (V SSN 16:40 uur). Tijdens de lange kering op Gouda Goverwelle werden we voorbijgereden door VSM-loc 23 071, die alweer op weg was naar Beekbergen. Dat was een leuk extraatje, wat uiteraard werd omlijst met veel stoomtreingeloei. Het aardige van deze formule (open dag + stoomtreinritten) is dat je met de stoomtrein even lekker kunt doorkachelen op het traject tussen Rotterdam en Gouda. Op de Veluwe (ook prachtig!) rij je nooit harder dan zo'n 40 km/uur. Gisteren was de eerste keer na een aantal jaren dat wij de SSN-dagen weer eens hebben bezocht. Wat ik persoonlijk een beetje jammer vond, was het ontbreken van een draaimolen op het buitenterrein en een H0-modelbaan in de loods. Die waren er de laatste keer dat wij er waren nog wel. Maar desondanks hebben wij ons prima vermaakt. Stoom blijft indrukwekkend.
Groeten,
Arjen
-
Milieu wetje klein beetje veranderen en klaar is de stoomtrein.Ik ben ook actief in de motor sport en zie daar alles verdwijnen dat op dino sap loopt en banen die sluiten vanwege geluid ,vandaar mijn waarschuwing.
Gewoon ombouwen op frituurolie, analoog aan de 23058 waarmee men ooit in Friesland wilde plannen mee had... ;D
Rob
-
Onzin, in de praktijk is oliestook vervuilender omdat bij het opvoeren van meer olie er te weinig lucht is. De loc stoot
op dat moment dus roet uit.
mvrgr
Koopmans
-
Dat wel, maar theoretisch niet. Frituurolie is namelijk biomassa. ;D
-
Och arme, frituurolie is ook een samenstelling van waterstof- en koolstofatomen. Bij te weinig lucht verbrandt alleen de waterstof en wordt de koolstof nog als roet uitgestoten.
Mvrgr
Koopmans
-
Doet een Volkswagen ook, so what? ;)
-
In de railmagazine stond jaren terug een artikel over een "frietlok", een serie 2000 NS diesel waarvan bij nabouw in h0 restanten van frietbakjes voor de huif waren gebruikt.
Als je een dikke stoomlok met frituurvet gaat stoken krijgt deze term een andere betekenis :)
Reinout
-
Och arme, frituurolie is ook een samenstelling van waterstof- en koolstofatomen. Bij te weinig lucht verbrandt alleen de waterstof en wordt de koolstof nog als roet uitgestoten.
Mvrgr
Koopmans
Dat weten de HH toch niet? Ja, nu wel... ::)
-
Wat ik persoonlijk een beetje jammer vond, was het ontbreken van een een H0-modelbaan in de loods.
Stoom blijft indrukwekkend.
Groeten,
Arjen
Ze hebben een eigen modelbaan boven staan in HO of bedoel je een extra baan die soms wel is aanwezig is ?
Wat het dat laatste betreft,ja dat klopt.
Het blijft indrukwekkend en hopelijk nog vele jaren op welke manier dan ook toegangkelijk voor iedereen die er op welke manier dan ook van wil genieten in t echt (y)
En die brandstof discussie,zitten we daar in zo'n soort draadje nou echt op te wachten ? ::)