BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: keesv1 op 14 September 2015, 21:41:55
-
Een lastig probleem!
Sinds een lange tijd wordt ik geconfronteerd met een lastig probleem betreft het gebruik van de loksound V4. Het volgende doet zich voor:
Mijn V200 van Piko is uitgerust met een ESU loksound V4 en functioneert naar behoren, d.w.z. de geluiden doen het allemaal zowel als de lok stilstaat of rijdt. Alle wissels zijn te bedienen zowel via i –train als via de IB Basic. Het vreemde doet zich voor als de lok rijdt. Dan zijn diverse wissels niet meer te bedienen. Dit is willekeurig d.w.z. dat niet een bepaald wissels of wissels het niet meer doen maar soms doen er een paar het niet en dan weer ander wel enz. Er is op deze manier niet met mijn baan te rijden omdat diverse treinen in verkeerde blokken terecht komen. Nogmaals dit gebeurt alleen als de lok rijdt en de snelheid maakt niet uit. Ook maakt het niet uit of de V200 alleen op de baan rijdt of dat er nog andere loks op de baan aanwezig zijn. Ander decoders kennen dit probleem niet.
Gegevens:
Baanbesturing: IB basic (DCC gelijkstroom Loconet)
Melders : Uhlenbrock 63320
Wisseldecoders: Digikeijs DR4018 (DCC)
Aantal wissels: 30
Voeding voor wissels: Aparte trafo van 16Volt bij 10 ampère.
Seinbediening: Dinamo OC 32 met aparte voeding
De loksound is alleen voor digitaal ingesteld en railcom is uitgeschakeld. Verder zijn alle instelling standaard.
Ben zeer benieuwd naar de oorzaak en een mogelijk oplossing.
Met vriendelijke groet,
Kees
-
Klinkt als een vermogens probleem. Heb je een soort van ringleiding onder de baan?
Groeten Ronald
-
Dank voor je reactie.
Lijkt mij geen vermogensprobleem. Op een IB basic loopt 1 lokomotief (v200) met de loksound V4. Als de lok op stand 1 staat heb ik het probleem al. Bij stilstand niet. Als ik daar in tegen 8 lokomotieven met diverse decoders op de baan laat rijden (geen loksound) heb ik het probleem niet.Als het dus een vermogensprobleem is zou ik het bij het tegelijk rijden van zoveel loks ook moeten hebben. Bij de V200 maakt het niet uit of het geluid uit of aan staat. Met de loksound heb ik altijd dit probleem.
Met vriendelijke groet,
Kees
-
Lijkt mij een loc cq decoder probleem, ga met de loc naar een andere baan liefst met een IB-Basic als centrale en ook eentje met b.v. een ECoS heb je daar hetzelfde dan weet je dat de loc/decoder de oorzaak is en kun je aan de hand daarvan verdere stappen ondernemen. Zoals het door ESU laten onderzoeken.
Mvg
Wim.
-
Wat doet een andere decoder in de V200 of de ls4 in een andere loc? Kan zijn dat je dat al geprobeerd hebt maar dat kan ik niet helemaal afleiden uit je mails.
Mvg,
Patrick
-
Wim en Patrick,
Heb deze decoder al in een andere lok geprobeerd maar hou hetzelfde probleem. Verder heb ik niet de beschikking over een andere baan met IB Basic en of Ecos.
Heb dit probleem als gepost op het ESU forum maar nog geen respons. Dank voor jullie reactie.
Groetjes,
Kees
-
Waar halen je wisseldecoders hun digitale signaal vandaan? Van de rails of direct uit de IB?
En je voedt je wissels met een aparte trafo zie ik. Heb je de massa's doorverbonden? Zijn ze in fase?
Ik denk dat je loksound toch een signaaltje toevoegt op je rails (Railcom of iets anders).
Ik heb zelf alles met boosters achter mijn IB hangen, de wissels hebben ook hun eigen booster (Märklin 66045). Hiermee voorkom je dit soort problemen. Heb je boosters?
-
Hallo Kees,
Hoewel het niet waarschijnlijk is met een aparte voedingstrafo van 16V en 10 A, zou je toch nog eens naar de spanning op je DR4018 kunnen kijken. Als die spanning namelijk lager is dan 12V valt de DR4018 in de programmeerstand en zullen de wissels niet schakelen en mogelijk zelfs van adres veranderen.
-
Wim en Patrick,
Verder heb ik niet de beschikking over een andere baan met IB Basic en of Ecos.
Misschien is een bezoekje bij de H.I.P. dan een optie die hebben daar banen en centrales genoeg.
En is helemaal niet zo ver bij je vandaan
http://www.hobbyinpraktijk.nl/
Mvg
Wim.
-
Ik geloof gewoon niet dat het de voeding voor de wissels is. 16V 10Amp is meer dan genoeg! Waar ik wel in geloof is dat met name de loksound het DCC signaal naar de wissels verstoord. en met name de loksound V4 want met andere decoders heb ik het probleem niet. Ook als ik de decoder in een ander lok plaats heb ik het probleem.
Decoders van Uhlenbrock, lenz, Lokpilot v3.0 en v4.0 hebben dit probleem niet. Het gaat mij wat ver om dan toch geluid uit de lok te halen al mijn DR 4018 te vervangen, (4 stuks in totaal) als dat het probleem zou verhelpen. Ik zal dit probleem ook eens voorleggen bij de mensen van Digikeijs. Misschien hebben zij wel een oplossing of herkennen dit probleem.
Bedankt voor de reacties maar ik zie nog steeds geen oplossing. Misschien een booster voor een beter DCC signaal? Heb nu nog geen booster.
Groetjes,
Kees
-
Heb je ook Motorola signaal op de baan staan? Of alleen DCC signaal?
Groet Ronald.
-
Alleen DCC. Alles wat ik niet nodig heb (analoog, railcom en motorola) uitgeschakeld.
Groet,
Kees
-
Ik geloof daar allemaal niets van, want als alles goed werkt en als je die ene decoder erbij betrekt niet meer dan kan het maar aan een ding liggen en dat is die (sound) decoder. Al het andere heeft er helemaal niets mee te maken.
Groetjes
-
Mee eens Wim! Maar wat nu?
Groetjes,
Kees
-
testen op een andere baan met een andere centrale :) ;) Wim gaf H.I.P. in werkendam al aan als een plek waar je mogelijk terecht kan.
Groet Ronald.
-
Ronald,
dus stel dat het met b.v. een ecos en andere wisseldecoders wel werkt betekent dit dat ik alles moet vervangen? Ik ben lid van DigiMRC in Den Haag en ik weet een ding zeker dat het met dinamo wel goed werkt. Bij wil het er niet in dat met een algemeen systeem (IB basic en de DR 4018) een Lokpilot V4.0 dus niet te gebruiken is.
Maar bedankt dat je mee denkt.
Groetjes,
Kees
-
Ik zou het even op een ander (vol digitaal) systeem testen. Maar ik zou er dus juist ook een DR4018 aan hangen.
Of misschien nog beter, misschien is er iemand op het forum in de buurt die met zijn MultiMaus (of zelfs ecos) jouw kant op wil komen. Kan je alleen de centrale vervangen.
Timo
-
Hoi
Misschien een raar idee, maar heb je al eens geprobeerd om de (digitale) aansluitingen van de baan of de DR4018 "om te polen".
Kan me zomaar voorstellen dat een of ander stoorsignaaltje zo onderdrukt wordt. ::)
Bart
-
Beste Kees, niemand zegt dat bij het gebruikte systeem de Sounddecoder niet te gebruiken is, maar ik merk alleen op dat je de gegeven adviezen niet leest of niet begrijpt.
Om uit te sluiten dat het aan de centrale of de baan ligt, wordt er een advies gegeven dit even op een andere baan te testen, heb je daar dan het zelfde probleem dan ligt het aan de decoder, die zal dan waarschijnlijk defect zijn, dan kun je verder dat met ESU proberen op te lossen.
Werkt het daar wel goed en zonder problemen, dan weet je dat de combinatie werkt en dan moet je in je eigen opstelling opzoek naar de fout.
Fout zoeken is niets anders dan dingen uit sluiten en logisch nadenken.
Er zijn je een aantal suggesties aan de hand gedaan aan jouw daar gebruik van te maken.
Leuker kunnen we het niet maken.
Groetjes
-
Beste Kees, niemand zegt dat bij het gebruikte systeem de Sounddecoder niet te gebruiken is, maar ik merk alleen op dat je de gegeven adviezen niet leest of niet begrijpt.
Om uit te sluiten dat het aan de centrale of de baan ligt, wordt er een advies gegeven dit even op een andere baan te testen, heb je daar dan het zelfde probleem dan ligt het aan de decoder, die zal dan waarschijnlijk defect zijn, dan kun je verder dat met ESU proberen op te lossen.
Werkt het daar wel goed en zonder problemen, dan weet je dat de combinatie werkt en dan moet je in je eigen opstelling opzoek naar de fout.
Fout zoeken is niets anders dan dingen uit sluiten en logisch nadenken.
Er zijn je een aantal suggesties aan de hand gedaan aan jouw daar gebruik van te maken.
Leuker kunnen we het niet maken.
Groetjes
en
Ik geloof daar allemaal niets van, want als alles goed werkt en als je die ene decoder erbij betrekt niet meer dan kan het maar aan een ding liggen en dat is die (sound) decoder. Al het andere heeft er helemaal niets mee te maken.
Hoezo niet goed lezen of begrijpen. Je concludeert zelf dat het systeem over zijn nek gaat met de sounddecoder. Ook al zou het op een ander systeem wel werken de conclusie is dus gerechtvaardigd dat de sounddecoder het probleem is en niet de IB en of DR 4018 ( want die geven geen problemen met andere decoders).
Fouten zoeken is ook dingen uitsluiten en zonder de soundecoder werken de ib en dr4018 prima. De oplossing moet dus gezocht worden in de sounddecoder welke nu een storing geeft waardoor de combinatie IB/DR4018 niet meer optimaal werken. Dit hoeft niet te betekenen dat er niet iets aan het totale systeem gewijzigd moet worden om het probleem op te lossen. Het kan zo zijn dat b.v. een ander instelling van de IB of DR4018 het probleem oplost of een andere instelling van de decoder maar de soundecoder is het probleem.
Groetjes
-
Als het probleem in de combinatie decoder, IB en 4018 ligt, dan moet je wel erg veel testen om er achter te komen wat de zwakke schakel nu precies is. Eigenlijk ook op een baan met een andere centrale, maar weer wel een 4018. Heb ik trouwens, baan met een Lenzcentrale en een 4018. Je bent welkom in Utrecht. :)
Zit me eigenlijk af te vragen wat een decoder nu helemaal kan uitvreten om de wisselaansturing te verstoren. ???
-
Henk,
De decoder kan het digitale signaal verstoren, als gevolg van een defect.
Maar zoals al eerder gezegd fout zoeken is dingen uitsluiten.
Dus b.v. een stukje spoor nemen en dit alleen aansluiten op de centrale, 1 enkele DR4018 nemen en deze aansluiten op de centrale en dan de betreffende loc laten rijden en gewoon kijken wat er gebeurd.
En misschien zit er wel onbewust ergens een ontstoor condensator in een aansluitrails in de baan, dat komt er dan uit als je een enkel stukje rails gebruikt.
Mvg
Wim.
-
Misschien iets van een adres-conflict? Je zou de Piko-loc om te testen het adres (lang en kort) kunnen geven geven van een van je probleemloze locs.
Teun
-
Ik heb een ander geval gevonden van iemand met een Loksound v4 (dan wel de XL uitvoering) waar de wissels niet werken als de loc in beweging is :
http://forum.massoth.de/viewtopic.php?t=1178
Daar is het opgelost door "een kastje" van LGB te verwijderen.
Op dat forum wordt gesproken over een buffer (condensator?). Heb jij die er in zitten? Kun je die eens anders instellen / verwijderen?
De conclusie is in ieder geval dat de Loksound iets met je digitale baansignaal doet. Je zou het probleem eens kunnen proberen te isoleren door een los stukje rails te leggen met daarop alleen de loc en één wisseldecoder.
-
Henk,
De decoder kan het digitale signaal verstoren, als gevolg van een defect.
Maar hoe kan dat alleen wisseldecoders beïnvloeden Wim? Moeten locdecoders, te beginnen met de betreffende decoder zelf, dan ook niet commando's missen?
-
Henk,
Dat zou heel goed kunnen maar dat is wat lastiger te zien. Een volgende opdracht kan zomaar wel aankomen bij de decoder.
Dus zoals al vaker gezegd, fout zoeken is dingen uitsluiten.
Mvg
Wim.
-
Maar hoe kan dat alleen wisseldecoders beïnvloeden Wim? Moeten locdecoders, te beginnen met de betreffende decoder zelf, dan ook niet commando's missen?
Bij mijn zelfbouwcentrale worden locopdrachten periodiek verstuurt voor alle rijdende locs. Het voorkomt dat decoders in de war raken bij vuile rails. Bij wisseldecoders wordt de opdracht maar eenmalig 2x na elkaar verstuurd. Ik veronderstel dat vele commerciele centrales een gelijkaardige aanpak volgen. Dit kan al een verklaring zijn waarom locdecoders schijnbaar geen opdrachten missen.
Mvg,
Patrick
-
Dank allen voor jullie reactie. De oplossing zit er helaas niet tussen, zelfs na diverse malen lezen Wim!
De loksound geeft op het DCC signaal een "storing"die soms de DR4018 over z'n nek helpt.
Na lang dubben en diverse adviezen van deskundigen te hebben ingewonnen heb ik besloten de DR4018 te gaan vervangen door een OC32 van dinamo. Ik heb dit reeds op een baan geprobeerd en dat werkt. De signalen van DCC en voor de wissels zijn volledig gescheiden. Ik ga de OC32 gebruiken i.c.m. de DS32 met powertransistoren om voldoende vermogen te hebben voor een goede werking van de wissels.
Nogmaals, hartelijk dank voor het meedenken.
Groetjes,
Kees
-
Beste Kees,
Als je daarbij gebruikt maakt van het DCC signaal, dan bestaat zo maar de kans dat het probleem blijft. Maar heel erg veel suc6 gewenst er mee.
Mvg
Wim.
-
Kees,
Wacht nog even met het overgaan op een ander merk voor je wisselaansturingen.
Ook wij als EMV hebben namelijk een vergelijkbaar probleem met een ESU Locsound 4.
Op een Digitrax centrale en met Rosoft servodecoders.
Ook hier komt de wisselaansturing niet aan bij de decoder.
Zonder locsounds, of met andere sounddecoders is er geen probleem te vinden.
Vraag is welke firmware staat in de decoder, en staan alle railcom instellingen wel uit, of is het gewoon een probleem van die specifieke loc.
Dus ook met een andere decoder erin.
Dit alles gaan wij komend weekend testen en uitsluiten door deze specifieke loc sterk onder handen te nemen.
-
Goed dat jullie gaan testen. Ik heb alles wat ik niet nodig heb in de decoder uitgeschakeld (railcom, analoog, marklin ,TGB enz.) . Heb de sounddecoder op een ander adres gehad (zowel lang als kort) en in een andere lok geprobeerd. Niks helpt! Welke firmware ik heb kan ik niet zien omdat ik niet werk met de lokprogrammer van ESU.
Iedereen die ik hierover spreek vindt het een vreemd probleem. Jullie zijn eigenlijk de eerste die melden op dit forum dat jullie ook dit probleem hebben. Ik ben benieuwd naar de resultaten van de testen.
De rede (niet echt duidelijk voor Wim) is dat ik wissels wil aansturen met een ander signaal dan het DCC signaal wat kan met de OC32. Deze werkt via het 485 protocol en gaat dus langs het DCC signaal. Omdat ik mijn seinen nu al aanstuur met diverse OC32's is de implementatie niet echt een probleem. In combinatie met de DS32 met powertransistoren heb ik genoeg vermogen om de wissels te schakelen. Mocht dit nog niet genoeg zijn zal ik een krachtigere voeding aanschaffen. Deze configuratie heb ik bij DigiMRC in Den Haag getest en dit werkt perfect. Ik wacht jullie uitkomsten van de testen af voordat ik bestel! Ik zit ook niet te wachten op een investering van 100 euri of meer als het ook anders kan. De DR4018 werken met de huidige voeding prima.
Groetjes,
Kees
-
Kees,
Mij is het volledig duidelijk. Suc6 en veel wijsheid voor de toekomst gewenst.
Mvg
Wim.
-
Misschien een goedkopere oplossing, een tweede booster... Dit mag echt een booster met een prut vermogen (voeden uit de wisseltrafo) zijn en hier hang je dan de wisseldecoders aan.
Of proberen een condensator aan de LoSo te solderen. Ik zou dan juist eens beginnen met een kleine 100nF ceramische condensator om te kijken of dit het helpt toch eens een grotere C zoals in de handleiding.
Helaas zelf geen LokSound 4 liggen alleen (volgens mij) een LokSound 3 (Blue tiger). Maar het is wel raar dat de decoder zoveel rommel terug stuurt... Als ik er een had dan had ik graag het baansignaal eens bekeken op me scoop.
Timo
-
Het probleem zit in de Loksound, ik zou het daar dan ook oplossen. Wie weet wat je verder nog voor storingen gaat krijgen hierdoor...
Op het Stummi forum heeft iemand gekeken wat er op de rails gebeurt met het signaal, hij wil alleen (nog) niet verklappen hoe hij het opgelost heeft :
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=118882&sid=c262c1d36c4610d36e2df2f21c48626f&start=25
Ik denk dat de conclusie gaat zijn dat er een fout zit in de software (en hopelijk niet de hardware) van de Loksound v4. De oplossing met de condensator lijkt me in ieder geval geen aanradertje.
-
Hoi Timo,
Volgens welke doc zou er een condensator aangesloten moeten worden? Ik kan het zo niet vinden in de handleiding van de loso4.
spock
-
@Spock, niets moeten ;D Het is een optie dus gaat het om kunnen. Zie hiervoor het hoofdstuk 6.11 Connecting Capacitors
@Eric, waarom lijkt het jou geen aanradertje? Als de loso voor storing zorgt kan dit alleen maar zijn dat de loc troep terug gooit naar de baan. Bijvoorbeeld de tegen EMF van de motor weet zijn weg naar de rail te vinden. Als je een condensator aan de decoder hangt kan deze dienst doen als filter om de storing in de loc te houden. Vandaar ook een ceramische condensator.
Het lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk dat het om een software probleem gaat. De enige optie die ik me kan bedenken als het software is is als ze geen kant en klare H-brug gebruiken maar transistoren en dan per ongeluk kortstondig kortsluiting maken door beide takken van de brug open te hebben.
Voor de rest kan ik het wel met je standpunt vinden dat als het de loso is die problemen veroorzaakt dat je het dan ook daar moet oplossen. De decoders missen dus waarschijnlijk hun pakketjes. Maar ook loc decoders missen waarschijnlijk daardoor dan pakketjes alleen, omdat deze vaker verzonden worden, is het daar minder merkbaar. Maar de kans is dus groot dat locdecoders dan dus ook pakketjes missen.
En fijn dat iemand "de oplossing" heeft en dit alleen wil verkopen. Die lui zouden ze gelijk moeten verbannen van een forum. :-X
Timo
-
Afgelopen weekend een en ander getest om de boosdoener te vinden.
Loc is de Heljan/Mehano Class 66 met een LoSo4 21 polig.
Als eerste Railcom volledig uitgezet in CV 29, en in CV 28 op 0 gezet.
Geen enkel resultaat, storing blijft.
Firmware bekeken met LokProgrammer was oud, laaste versie erop gezet.
Direct ook MFX en Selectrix uitgeschakeld in de decoder.
Geen enkel resultaat, storing blijft.
Decoder uit de loc gehaald en in een andere loc geplaatst. Deze laatst heeft dan weliswaar geen speaker, toch de geluidsfunctie aangezet.
Geen enkel resultaat, storing blijft.
Afgelopen woensdag heeft de eigenlijke loc ook gereden, eerst zonder sound, daarbij nog geen probleem gezien.
Heb je dat zelf ook al geprobeerd Kees?
Andere vraag, welke aansluiting heeft de Kroko voor de decoder?
-
Het is geen kroko maar een Pico V200.
De 3 testen van jullie heb ik als eerste gedaan inderdaad zonder resultaat. Op het moment dat de loso in werking komt door te rijden (met of zonder geluid) heb je dit probleem. Dan nog wat anders; Er wordt gesuggereerd dat de storing betekend dat de wissels een "pakketje" missen? Dit is volgens mij niet waar! Als de trein maar een klein beetje power krijgt om te rijden, zijn sommige wissels gewoon niet te bedienen. Dus als je de wissels (hetzij direct op de IB of via i-Train) bediend doet ze het gewoon niet. Ook al druk je 20 keer ,geen reactie. Rij je daarna de trein verder kan het zo zijn dat de wissel wel weer reageert maar een paar ander niet. Ook hier zit geen regelmaat in! De loksound die ik heb is een ESU Loksound V4.0 plux 22
Bedankt voor het testen.
Groetjes,
Kees
-
inderdaad zonder resultaat.
Nouw Kees, de resultaten van de tests mogen dan wel niet zijn wat je wil, resultaat heb je. ;) ;D
Er wordt gesuggereerd dat de storing betekend dat de wissels een "pakketje" missen? Dit is volgens mij niet waar!
Dat is dan toch pakketjes missen? Misschien veel, maar het is missen. En als wissels pakketjes missen, dan loc's waarschijnlijk ook. Alleen die van een loc komt veeeeeel vaker voorbij dan die voor een wissel.
Klinkt mij dus nog steeds alsof de decoder veel storing het spoor op gooit. Zou dit graag bekijken maar heb zelf geen loc met een loso4. Alleen een Blue Tiger met een loso3.5. Ben dus ook benieuwd of een 100nF ceramische condensator dit al kan verminderen.
Timo
-
Kees,
Zonder het activeren van de geluidsfunctie hebben wij de storing nog niet kunnen reproduceren.
-
Lijkt erop dat het tijd wordt tijd dat iemand met een oscilloscoop de signalen inspecteert. Alleen heeft niet iedereen zo'n apparaat.
-
Welke waarde heb je in cv29 gezet? Daar zijn nogal wat verschillende mogelijkheden.
En hoe wil je die condensator precies aansluiten? Op de powerpack-aansluiting zal hij weinig effect hebben op je railsignaal lijkt me.
-
Aansluiten op de powerpackaansluiting lijkt mij het meest voor de hand liggen. Als er stoorsignalen op de rails komen, dan lopen die via de gelijkspanning. Ik zou ook niet weten waar je zo'n condensator anders moet aansluiten. Direct op de railaansluiting kan helemaal niet, dan werkt er niks meer.
-
Inderdaad op de power pack aansluiting. Zoals Klaas al aangeeft wordt alles gewoon gevoed uit de gelijkspanning. Als je hier de
meuk storing eruit kunt filteren kan het ook niet terug lopen naar de rails.
Lijkt erop dat het tijd wordt tijd dat iemand met een oscilloscoop de signalen inspecteert. Alleen heeft niet iedereen zo'n apparaat.
Tja, ik. (Mijn oude betrouwbare HP54603B.) Maar ik heb dan weer geen LoSo 4...
Timo
-
Back-EMF kun je uitsluiten door geen motor aan te sluiten (in plaats daarvan een weerstand misschien?).
-
Dat is nog best een slim idee! Tijd om te testen iemand met een LoSo 4?
Alleen even opletten dat je krachtige weerstanden pakt of genoeg in serie/parallel. Iets van 10 normale 1/4W 1k5 weerstanden parallel ofzo (geeft 120mA @ 18V met 216mW per weerstand)? Of meer voor iets hogere stroom (15 voor 180mA).
Timo
-
Klinkt mij dus nog steeds alsof de decoder veel storing het spoor op gooit.
Lijkt mij ook. Je kunt het testen door de lastregeling uit te zetten: CV56 op 0.
Overigens zou ik van deze lok de garantie claimen, het is een incidenteel probleem. Ik heb het ieder geval nooit aan de hand gehad.
Gr, Ben.
-
Denk niet dat het uitzetten van de lastregeling hier wat aan doet. Het feit dat de decoder de back EMF niet meer uitleest om de snelheid constant te houden betekend niet dat de motor geen back EMF meer genereert. Dat doet hij gewoon nog steeds.
WEl zou het kunnen dat je de lastregeling uit moet zetten als je er een weerstand aan hangt omdat de decoder anders een back EMF verwacht en die komt met een weerstand niet ;D
Timo
-
Op die back-EMF kan toch niet zoveel rommel zitten dat dat de railspanning vervuilt?
-
Je weet het als je het probeert. Het is sowieso een probleem wat niet gemakkelijk te verklaren is.
Gr, Ben.
-
Tja, geen idee. De back EMF lijkt me het meest rommelige wat een decoder kan hebben. Anders zou ik ook niet weten wat de troep veroorzaakt.
Timo
-
Het enige wat ik nog kan verzinnen is het vonken van de koolborstels. Zit de condensator over de motoraansluitingen er in, of is die weggelaten/weggehaald?
-
Op het Stummiforum is men alweer wat verder, het blijkt een defecte condensator parallel aan de motor te zijn. Zit er bij jou ook zoiets?
-
Inderdaad, daar adviseren ze, op aangeven van Piko, om die condensator er uit te halen.
Maar dan vraag ik me af wat er aan een condensator defect kan zijn waardoor hij rommel veroorzaakt.
Volgens mij zijn er maar 2 opties: of hij is onderbroken, dan is het net alsof hij al weg is, of hij is kortgesloten, en dan werkt er niks meer.
Maar in het geval van Kees lijkt me dit niet de oorzaak. Zijn probleem verhuist mee als hij de decoder in een andere loc steekt, dus het probleem zit in de decoder. Of hij moet in alle locs een defecte of ontbrekende condensator hebben.
-
Dat zou goed kunnen ja. Ik moet zeggen, ik heb niet netjes geschreven. Met back EMF bedoelde ik eigenlijk alles wat van de motor terug kwam. Dat is natuurlijk niet juist. Ik doelde gewoon op alle storing die een motor kan geven. Vandaar de condensator aan de powerpack aansluiting, daat had de storing ook opgevangen kunnen worden. Maar over de motor kan ook als de decoder het leuk vind.
Snel weer even hier een loc open gehaald (Roco Br101) en daar zit over de motor een 100nF met in iedere aanvoer nog een 100uH spoel. Zit in een loc met een Lopi 3 dus ESU zal dat wel okay vinden.
Nog even inhakende op Klaar, enige wat ik me nog kan bedenken is dat de condensator wel werkt en juist voor een hoge last voor de decoder zorgt. Dus richting een kortsluiting voor de PWM.
Timo
-
Inderdaad, daar adviseren ze, op aangeven van Piko, om die condensator er uit te halen.
Maar dan vraag ik me af wat er aan een condensator defect kan zijn waardoor hij rommel veroorzaakt.
Volgens mij zijn er maar 2 opties: of hij is onderbroken, dan is het net alsof hij al weg is, of hij is kortgesloten, en dan werkt er niks meer.
Maar in het geval van Kees lijkt me dit niet de oorzaak. Zijn probleem verhuist mee als hij de decoder in een andere loc steekt, dus het probleem zit in de decoder. Of hij moet in alle locs een defecte of ontbrekende condensator hebben.
Ik sluit dat niet uit! De decoder heb ik weliswaar in een ander lok geprobeerd maar dat is ook een Pico loc (E41). Ik heb nog andere loks maar niet met een plux22 aansluiting!
Ga zo eens kijken hoe dat bij mij zit. Kan altijd de condensator even verwijderen en kijken wat voor resultaat dat geeft.
Groetjes,
Kees
-
Daarmee verlies je wel je garantie Kees.....
Gr, Ben.
-
@ Timo
Eerder hebben we al storingen gehad met een oude BR 65 van Fleischmann.
Nog met een echte pannekoek in het vooronder, deze geeft aanzienlijke storingen over de baan richting de wissels.
Helemaal als de kabels te dicht langs elkaar lopen onder de baan.
ECHTER, deze BR 65 geeft nu geen enkele storing meer op de baan.
Een back EMF wordt door ons dus vrijwel uitgesloten.
-
Ik wil je best geloven ;) Maar toch blijf ik het raar vinden vanuit elektrotechnisch standpunt. Er wordt namelijk niets ontkoppeld ofzo.
Overigens kan een Fleischmann met pannenkoek prima rijden met een decoder. (Als in, storingsvrij, want zo mooi soepel en langzaam als een moderne Roco ofzo lukt niet.) Heb er hier ook meerdere lopen. Vooral zorgen dat de koolborstels goed zijn en de collector brandschoon. Ook goed tussen de lamellen. Zo heb ik ze hier ook lopen (met een Lopi 3).
Timo
-
Juist die BR65 loopt hier voortreffelijk met zijn Loksound 3.5. Dergelijke storingen heb ik sowieso nooit meegemaakt. Het blijft wel eigenaardig hoor.
-
Maar dit gaat over de LokSound V4, en als je goed leest en zoekt is de decoder van Kees niet uniek, en zou zo zeggen waar rook is is vuur.
Gewoon een situatie met of in de decoder zelf. Verder dan dit niet zou ik niet zoeken en het probleem neerleggen waar het moet, en dat is bij ESU.
Mvg
Wim.
-
Zou je, als je toch bezig bent, ook eens een ontstoorspoeltje van 47uH in één van de voedende draden van de decoder kunnen opnemen?
-
Zijn er nog ontwikkelingen op dit vlak? Al duidelijk waar het zit en belangrijker nog, wat een oplossing zou kunnen zijn?
Bedankt,
Roelco
-
Zoals gezegd ga ik de wisseldecoders vervangen door of een OC32 of PM32.
Is nogal wat werk en wacht totdat ik er tijd voor heb. Tot die tijd rij zonder loksound.
Groetjes,
Kees
-
Vandaag even wat aandacht aan dit issue
Even een opstelling gemaakt met de rollenbank en een scoop aangesloten.
Eerst gekeken naar het DCC signaal met een 218 met een lopi4. Resultaat: Een mooi schoon DCC signaal.
Vervolgens de heljan class 66 loso4 op de bank en vervolgens meten.
Over het algemeen een redelijk signaal met zo nu en dan een spike van een paar volt.
Zo nu en dan ook dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/101746_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/101746_800.jpg)
Komt iemand dit bekend voor en kan wat tips geven?
spock
-
Ik denk dat we hier de terugmelding uit de loso4 zien. Dat laatste datapakket is ook langer dan de andere...
-
Nog ter info: Ik zie deze spikes niet als het geluid uit staat. Geeft de loso4 extra terugmelding als het geluid aanstaat?
mvg spock
-
Hoi Spock,
Als ik alles zo lees, kan de enige conclusie zijn dat de loso4 terugmeldingen op de rails zet, zelfs als deze functionaliteit uit staat. Dit verklaart ook waarom het alleen fout gaat bij wissels en andere locs raar beginnen te reageren als deze op de zelfde booster zitten.
Het artikel is nog steeds niet verschenen, dus we moeten het nog even afwachten. Het zou me niet verbazen als ESU met een softwareupdate (of terugroepactie ???) komt, en het artikel daarom nog even tegengehouden is.
De wisseldecoders zou ik ook zeker niet vervangen, maar in plaats daarvan het probleem bij de bron aanpakken (de loso4). De meeste boosters laten geen terugmeldingen door, dus dat is voor de meesten een afdoende oplossing.
Erik
-
Wij (moi en marcel112) hebben afgelopen zondag In Genk met Jurgen Lindner (CEO van ESU) gesproken. Hij zei niks van deze problemen te weten.
Ik heb vanochtend de decoder ge-update van 4.09 naar 4.14. Het getoonde beeld was van de 4.14 firmware.
Even voor de duidelijkheid: Welk artikel bedoel je?
mvg spock
-
In Duitsland zou een artikel komen over deze problemen.
Mogelijk dat Jurgen het probleem niet kende omdat wij gebruik maken van RoSoft decoders voor de wissels.
In Duitsland zijn deze decoders naar mijn weten onbekend en onbemind.
Welke instellingen heb je gebruikt in deze LoSo 4?
Mogelijk dat daar ook nog wat verduidelijking in zit.
RailCom zal nog aanstaan denk ik, daar je met een Ecos rijdt?
-
Net railcom uitgezet, en hou nog steeds die rare spikes
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
-
Hoi Spock,
Ik bedoel dit artikel :
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=118882&sid=c262c1d36c4610d36e2df2f21c48626f&start=25
De TS (hwissing) had ongeveer het zelfde probleem, en heeft ook met een logic analyzer gekeken wat er op de rails gebeurt. Hij heeft daar nogal wat werk in gestoken, en is er naar eigen zeggen achter wat de oorzaak is. Hij wil alleen niet op het forum delen wat hij gevonden heeft, hij wil het graag eerst publiceren.
Volgens mij zie jij ook de railcom berichten langskomen. Dit is blijkbaar niet uit te zetten (of we weten niet hoe).
Erik
Erik
-
@erikw: bedankt voor de link. De dimo 2015-4 ligt hier al een week, en kon het maar niet plaatsen. Artikel is uitgesteld, dit is dus een vertraging van 3 maanden.
@marcel112: geprobeerd om hier ook wissel 58 na te doen. Het werkt en blijft werken, helaas. Kan de fout dus niet reproduceren. Dinsdag maar eens verder kijken. Morgen eens in houten kijken.
Mvg spock
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
-
Vandaag verder aan het testen geweest met Spock.
Op de clubbaan de scope aangesloten aan de rails en eerst de probleemloc met een LoPi laten rijden.
Geen enkele spike en problemen, ook met alle terugmeld toeters en bellen aan.
Andere loc laten rijden met de LoSo, duidelijke spikes van een paar volt. Nog geen problemen op de wissels.
LoSo weer terug geplaatst in de loc waar deze in thuishoort, af fabriek met Sound geleverd.
Spikes van bijna 10!!! volt te zien op de scope!! :o
De eerste loc is analoog gekocht, hier zitten dus ontstoorspoelen in, in de sound loc niet.
Blijft dat met de LoSo spikes te zien zijn op het DCC signaal, deze zijn dus NIET terug te voeren op de terugmelding van wat dan ook.
Zetten we de decoder op de decodertester zien we geen enkele spike terugkomen.
Combinatie van decoder en motor geeft in dit geval dus de problemen.
Laat die vervanging van de wisselaansturing dus maar mooi zitten Kees. Heeft geen enkel nut, buiten dat het je onnodig geld gaat kosten.
Het probleem zal ook nadien nog met deze loc blijven voordoen.
Al met al een "leuke" storing waar we naar zullen blijven zoeken om de oplossing te vinden.
-
Klinkt dus als ontstoren en klaar. Over de motor of over de decoder en klaar :)
Timo
-
Zelfs dan zijn er nog spikes te zien Timo.
NIET met de LoPi, maar WEL met de LoSo.
Ontstoren is dus niet de hele oplossing.
Die hele storing moet weg te halen zijn.
-
Dat is dan toch echt een kwestie van ontstoren. Wat heb je getest met de LoSo om hem te ontstoren?
Timo
-
Even lezen Timo
Op de clubbaan de scope aangesloten aan de rails en eerst de probleemloc met een LoPi laten rijden.
Geen enkele spike en problemen, ook met alle terugmeld toeters en bellen aan.
Andere loc laten rijden met de LoSo, duidelijke spikes van een paar volt. Nog geen problemen op de wissels.
Die tweede loc was met ontstoring gekocht. Zat 2x 100 in.
-
Heb ik gelezen. Maar als je dan nog spikes hebt is het gewoon niet afdoende ;)
Waar in de loc zit overigens die twee keer 100nf (neem ik aan)? Nog een spoel in serie met de motor?
Timo
-
Ontstoren?
In de V200 zitten 2x 100nF in serie en een spoeltje parallel.Deze heb ik overbrugd (dus de motor Grijs en oranje) direct aan de decoder gehangen. Zonder resultaat.
De LoSo die in de V200 zit is een originele via piko besteld van het merk Piko (maar is een loksound V4.0). Je moet er dus van uitgaan dat Piko de combinatie Loso met motor heeft getest. Helaas heb ik gaan Roco lok met een plux22 aansluiting.
Het onderzoek wat jullie doen is heel goed en ik volg het met spanning. Dat ik niet zou moeten gaan voor de OC32 (of PM32) is n.m.i onzin. De OC32 gebruikt helemaal geen DCC signaal, dus ook geen last van "spikes".
Groetjes,
Kees
-
In de V200 zitten 2x 100nF in serie en een spoeltje parallel.
Dat zal wel zijn: 2 x100 uH in serie en een condensator parallel. ;D
-
Hier een plaatje van de dragerprint: http://s929.photobucket.com/user/zeitzen/media/Piko/DSCI0597_zps47067272.jpg.html
Wat je ziet is dat één zijde van de digitale spanning (hier een AC model) verbonden is met het metalen lokframe. En net als bij de Hondekoppen zal Piko ook hier wel condensatoren hebben gelegd van motorpool naar lokframe naast de bekende seriespoelen en de parallel condensator aan de motor. Bij mijn Piko Hondekoppen heb ik nogal wat problemen gehad met de motorregeling en heb de condensatoren naar massa weggeknipt.
Eerder ben ik met dit verhaal voor idioot verklaard maar misschien kun je daar iets mee? ;)
Gr, Ben.
-
@Ben, dat is dus precies wat ESU in zijn handleidingen aangeeft. Zij concentreren zich daarbij op Märklin modellen waarin ook ontstoorcondensatoren tussen de koolborstels en het locframe zitten. Die moeten er uit.
Het kan best zijn dat in locs van andere fabrikanten ook zulke condensatoren zitten.
-
@Klaas, dat mag ik ook hopen :D Anders zal het niet zo goed rijden ;D
Maar ik ben het even kwijt Kees, in de lok met de LoSo zitten dus spoelen in serie en een condensator parallel? Maar deze heb je overbrugd? Je zou de condensator eens kunnen vervangen door een nieuwe keramische condensator.
Ik denk overigens dat testen van de combi niet veel verder gaat dan zorgen dat de loc zelf mooi rijdt met de decoder ::) Dan is de fabrikant al blij.
Het feit dat iedereen vind dat niet niet voor een OC32 moet gaan is niet omdat ze niet zouden werken ofzo. Maar dat het zonde geld is. Ook is het probleem daarmee niet over. De storing zit nog steeds op de rails. En misschien lijken locs er geen last van te hebben, de storing is er. De normale pakketten worden met regelmaat verzonden dus daardoor gaat het waarschijnlijk goed. Maar uit me hoofd worden de hogere F toetsen niet zo vaak verzonden (F5 en hoger dacht ik). Heb je al eens geprobeerd bij een andere loc die functies te schakelen als de LoSO rijdt?
En inderdaad, er moeten geen spoelen/condensatoren tussen de rail en de motor zitten...
Timo
-
Inmiddels heeft Piko bevestigd dat er een probleem is met de ontstoring van hun lokomotieven. Het geldt voor alle decoders, alleen de Loksounds reageren hier sterker op.
Zie de laatste reactie van hwissing op het Stummi forum :
http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=118882&start=25
-
Probleem treedt niet alleen op bij Piko locomotieven.
Bij ons op de club gaat het om Heljan Locomotieven.
Lijkt er dus naar mijn idee sterk op dat er iets niet goed zit in de LoSo's. Met LoPi's zijn de baansignalen namelijk WEL heerlijk schoon zoals ze horen te zijn.
-
HEHE, Eindelijk iemand die de juiste conclusie trekt. :-X :-X
Groetjes
-
Wim, bedoel je daarmee, dat er wel degelijk iets mis is met de Esu LoSo decoders ?
Of bedoel je, dat de condensator (en andere meuk) er uit gesoldeerd moet worden?
Of beide ?
Over de condensator: volgens mij staat dat al in berichten uit het begin van de jaren 90 van de vorige eeuw. Dus dat getuigt van een goed samenwerken tussen de modeltreinproducenten en de digi - aanbieders, dat ze dit probleem (afspraken) na 25 jaar nog niet onder de knie hebben. >:( >:(
Maarten
-
Waarheid ligt waarschijnlijk beetje in het midden.
De motoren in de loc produceren erg veel storing en zijn slecht ontstoort. Analoog merkt toch niemand dit meer, wie gebruikt er nog analoge antenne ::) ;D
Maar ik ben zeker van mening dat de LoSo ook faalt. Dit omdat het met een LoPi dus lang niet zo erg is. Met andere woorden, deze doet een veel betere taak om de boel te ontstoren.
Maar goed, het antwoordt is dus simpel en ik droeg het al lang geleden aan ;) Ontstoren! Waar dat het meest effectief kan is even proberen.
Timo
-
Misschien toch de oplossing.
Gisteren weer eens in het probleem gedoken. De lok toch maar eens doorgemeten met de lokprogrammer van ESU ( geleend van DigiMRC (dankje Daan!)).
Nette waarden en er lijkt niks verkeerd te staan (railcom uit en geen analoog).
Stap 1: Ik heb de firmware geupdateded. Dit had ik al veel eerder moeten doen maar door een gebrek aan een lokprogrammer is het er niet van gekomen.
Stap 2: N.a.v. de opmerking over de condensatoren naar de massa (chassis) toch nog eens de print goed bekeken. Er zitten op de print 3 schroefgaten, 2 linksboven met daarbij het opschrift AC en DC. een derde gat zit rechtsonder en daar staat niks bij. De print zit standaard vast met de schroef in het DC gat. Deze schroef maakt verbinding met het chassis en op de print zitten wat condensatoren die op die manier verbinding hebben met het chassis. Ik heb de schroef verplaats naar het rechtsonder gat (wat dus geen verbinding maakt met het chassis) en de zaak nog eens doorgemeten of er punten op de print zijn die verbinding hebben met het chassis. Dit was niet het geval.
Loksnelheden ingemeten in i-Train en een route gestart. Tot mijn grote verbazing doet alles het. Alle wissels gaan op tijd om.
Het probleem lijkt hiermee te zijn opgelost. Of het de updated geweest is of verbinding met het chassis weet ik niet maar ik ben blij dat het nu wel werkt.
Rest mij nog allen te danken voor het meedenken en meten. Alle opmerkingen hebben tot dit resultaat geleid.
Groetjes,
Kees
-
Je zou nog ( voor ons ;) ) een keer kunnen proberen de schroef terug te zetten naar de DC positie ;)
-
Kan zijn dat je signaal via de condensatoren en de schroef naar het chassis ging en zo het probleem veroorzaakte. Om de update uit te sluiten zou je de schroef een terug kunnen zetten en kijken of het probleem weer terug is.
ps: Karts was me net voor ;).
-
Mooi dat het nu lijkt te werken.
Condensator tussen rails en motor zou inderdaad het motor geweld op de rails terecht kunnen doen komen.
Timo
-
Je zou nog ( voor ons ;) ) een keer kunnen proberen de schroef terug te zetten naar de DC positie ;)
Heb ik gedaan. Weer hetzelfde probleem alleen in mindere mate (lijkt het). Het lijkt erop dat de verbinding met het chassis de problemen heeft veroorzaakt. Waarom? Hij die het weet mag het zeggen.
Groetjes,
Kees
P.S. Misschien zien we elkaar morgen in Utrecht.
-
Kees,
Hebt nu dus ook de condensatoren niet meer in gebruik, die zaten op het DC gat.
Wij meten juist met condensatoren een verlaging in de storing op het dcc signaal, bij meerdere type LoSo 4.
Mogelijk dat je ook aan kunt geven welke firmware je er nu op hebt staan.
Eerder heb ik namelijk met een huidige probleemloc probleemloos een sleep van 4,5m over de baan versleept.
Waarbij er dan altijd meerdere treinen in bedrijf waren. Toen was er geen enkel probleem.
Mogelijk dat er in een nieuwere firmware een en ander is aangepast door ESU.
Dit wordt per mail aan hen voorgelegd.
-
In navolging daavan.
Weet iemand hoe een esu decoder naar een oudere versie terug gezet kan worden?
Mvg spock
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
-
Heb het zelf nooit geprobeerd maar je zou een oudere versie van de LPG software kunnen installeren (met een oudere decoder fw versie) en dan de decoder opnieuw te flashen.
Geheel op eigen risico en ik geef je geen garantie 8)
-
Waarom zou je dat willen dan? ::)
-
Klopt wat Eric (Remunj) zegt.
Oudere versie installeren en dan opnieuw de firmware upgraden, wat dan eigenlijk een downgrade wordt.
Heb dit zelf ook al eens moeten uitvoeren omdat het updaten was mislukt (tijdens het updaten tegen de lok stoten, waardoor deze even niet goed contact maakte met het spoor en de decoder niet meer te programmeren was) en het direct opnieuw updaten gaf de melding dat de firmware up to date was.
1 versie teruggegaan en daarna opnieuw de nieuwste versie eroverheen en het werkte weer.
Ook ik durf geen garantie te geven dat het altijd goed gaat met alle soorten decoders, maar bij mij heeft het wel geholpen.
-
Waarom zou je dat willen dan? ::)
Misschien omdat er mogelijk in een eerdere FW versie geen of minder problemen waren?
Zoals met alle software is elke verandering niet automatisch een verbetering.
Maar misschien kan spock (je ouders moeten toch wel erge startrek fans geweest zijn om je kind zo te noemen ::) ) hier
op antwoorden.
-
Hallo
Spock was ook de achternaam van een wereldbekend arts die een indertijd veelgelezen boekje schreef over het gedrag van opgroeiende kinderen en hoe als ouders daar op te reageren!
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Even een update van de vordering van dit probleem.
Ik ben samen met H Wissing (de schrijver van het artikel in de Dimo 2016-1) bezig geweest met dit probleem op het ESU forum.
Door het vele meten en testen van de verschillende opties konden we aantonen dat het de LOSO4 decoder was en niet de lok.
Ik heb bij de Intermodellbau beurs in Dortmund een tijd met Jurgen Lindner van ESU gesproken en hij kwam met een opmerking dat er 1 verschil zit tussen de LOPI4 en LOSO4. Dat is een condensator net na de gelijkrichting. Dat is een keramische condenstor van 1uF 50Volt.
Er is toen afgesproken dat dit getest gaat worden. Deze condensator kan met een SMD 1206 uitvoering precies op de accupack soldeerpads gesoldeerd worden. (U+ en Masse).
Zowel bij Wissing als bij mij zijn de spikes verdwenen. De heer Wissing heeft op het stummiforum de metingen gezet en een foto van de gesoldeerde condensator:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=118882&p=1542059#p1542059 (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=118882&p=1542059#p1542059)
Het heeft "wat" langer geduurd, maar er is nu een oplossing bekend.
mvg spock
-
Interessante conclusie, dank voor het delen.
Gr, Ben.
-
Hoi Spock,
Fijn dat het nu opgelost is! Is het nu dus ook opgelost bij de originele vraagsteller Kees?
Toch grappig om te zien dat het uiteindelijk neergekomen is op de oplossing die ik in post 32 deed. Ook is het goed om te zien dat iemand nu werkelijk een scope aangesloten heeft gehad. De storing (waar deze ook vandaan komt) is duidelijk zichtbaar! Deze zorgt er dus ook voor dat locdecoders mogelijk commando's miste maar wisseldecoders zijn er gevoeliger voor door de beperkte duur van een commando. (De hogere F-functies zouden er ook makkelijk last van kunnen hebben.) Zou natuurlijk ook kunnen dat (sommige) locdecoders ook gewoon een laag doorlaatfilter hebben voor het DCC signaal (in hardware of in software) wat ze ook minder gevoelig maakt.
Al met al, fijn dat je van die rommel af bent!
Heb je nog gehoord of ESU er nog wat mee gaat doen? Gaan ze proberen deze modificatie standaard toe te passen? Zijn ze coulant voor andere met het probleem?
Timo
-
Hallo Timo,
Ik dacht dat Kees dmv het verwijderen van condensatoren geen last meer had van de storing.
Er zijn al eerder scoop beelden geplaatst op zowel de bnls als ESU forum.
Er werden vele opties aangedragen voor dit probleem, maar het bleef bijna overal met gissen. Het nadeel van meerder opties die mensen aandragen is om de juiste te selecteren. De topper was wel dat het glashard werd bestreden dat het probleem bestond, want hij had een grote baan en had er geen last van.
De leverancier zegt op zijn beurt "dat het overal aan ligt, behalve zijn product". Het was een kwestie van alles testen en uitproberen om het probleem eenduidig toe te spitsen.
Of je last had van dit probleem hangt idd samen met de andere gebruikte trein- of wisseldecoders. Het hangt samen hoe de decoder bestand is tegen spikes. Dit zal vooral met decoders voorkomen uit het lagere segment (Dhr Lindner had er een ander woord voor, maar dat zal ik je besparen ;)).
Wat verrassend was dat ik al eerder een 220uF Elko op de accupack had aangesloten. Het resulteerde erin dat de spikes minder werden en wissels wel weer werken, maar op de scoop zag je dat het nog niet helemaal lekker was.
Met het monteren van de 1uF keramische condensator is het signaal echter gelijk aan dat van een LOPI4 decoder.
Het had schijnbaar eerder met de karakter eigenschap van het type condensator te maken als puur de capaciteit.
Ik heb er niet met ESU over gehad wat zij hiermee gaan doen. Ik was dat moment meer bezig om het probleem op te lossen ism met ESU.
De kosten zijn nog geen 2 Euro voor 50 van die condensatoren bij Aliexpress. Ik ga hierover niet miepen bij ESU.
mvg spock
-
Wat de storing veroorzaakte was natuurlijk van ongeschikt belang. Maar het probleem deed me denken aan storing (veel anders blijft er bij eenweg communicatie niet over...). Het scope plaatje (wat ik al weer vergeten was ::) ) toonde inderdaad storing. Het antwoord is dan gewoon filteren (reactie 74). Alleen moet je dit wel juist (en op de juiste plaats) doen maar aangezien ik zelf geen LoSo4 heb kon ik dat niet testen en anderen bleven alleen maar roepen dat de motor al ontstoord is ::)
Wat verrassend was dat ik al eerder een 220uF Elko op de accupack had aangesloten. Het resulteerde erin dat de spikes minder werden en wissels wel weer werken, maar op de scoop zag je dat het nog niet helemaal lekker was.
Dat een 220uF elko minder doet met ontstoring is ook niet zo gek. Interne weerstand (= hoe slecht een condensator is om te ontstoren) is omgekeerd evenredig met de grote van de condensator. En een elko is überhaupt al een type met een hoge interne weerstand (maar daar staat veel capaciteit in een kleine behuizing tegenover). Niet voor niets dat in veel voedingstoepassingen een hoge waarde elko gecombineerd worden met een lage waarde keramische condensator. Zie alleen maar het referentie ontwerpt van een 78xx voeding.
De kosten zijn nog geen 2 Euro voor 50 van die condensatoren bij Aliexpress. Ik ga hierover niet miepen bij ESU.
Dat de condensatoren geen drol kosten dat klopt. Maar het is uiteindelijk wel terug te leiden tot het product dus de verantwoordelijkheid van ESU. Naast dat veel gebruikers niet de kennis (of vaardigheden) hebben om dit even te doen kan ESU daarna ook mooi zeggen "Ja, er is gesoldeerd aan de decoder. Naar je garantie kun je fluiten." Vandaar mijn vraag over hoe ESU er tegenover staat en of ze coulance gaan hanteren.
Maar nogmaals, top dat dit probleem boven water is! (y) Goed werk! ;D Er zullen ongetwijfeld meer mensen last van hebben. Eigenlijk zou ik willen zeggen, iedereen die een LoSo4 heeft zou de condensator moeten plaatsen. Ook al merk je het misschien niet is dus de kans erg groot dat pakketjes op de baan dus corrupt raken door de storing van de LoSo4.
Timo
-
Heb samen met Spock op de ESU stand gestaat in Dortmund
Wat ESU gaat doen qua garanantie is niet ter sprake gekomen.
WEL is door ESU gemeld dat zij de decoder niet KUNNEN veranderen met de huidige specs.
De belasting die door de condensator loopt is te groot om deze af fabriek op de markt toegelaten te krijgen.
-
De belasting die door de condensator loopt is te groot om deze af fabriek op de markt toegelaten te krijgen.
Dat lijkt me sterk. Er "loopt" geen belasting door de condensator en de storing neemt nu juist af. Lijkt er dus gewoon op dat ze geen zin hebben om het huidige ontwerp aan te passen. (Ook wel begrijpelijk. Maar mogen ze wel gaan denken aan een LoSo 5...) Maar coulance rondom solderen aan de decoder / dit als service aanbieden lijkt me dus wel zo aardig.
Timo
-
De condensator heeft negatieve gevolgen mbt emv ( en ik bedoeld daar niet onze vereniging mee ;) ) en daar schijnt ESU rekening mee te moeten houden.
mvg spock
-
Als iemand mij kan vertellen hoe filtering van noise juist meer EMI geeft, dus slechtere EMC (of EMV in het Duits), mag het mij vertellen... Filtering zo dicht mogelijk bij de bron helpt juist om betere EMC te hebben.
En daarnaast, ESU levert dus liever een ondegelijk product? Want dat is het naar mijn mening als het het DCC signaal verstoort...
Ik snap dat het niet zo makkelijk in de huidige LoSo 4 is aan te passen omdat hiervoor gewoon het ontwerp aangepast moet worden enz. Dus is het iets voor de LoSo 5 (of 4.5). Maar voor nu zou het dus wel als bekent probleem gepubliceerd mogen worden met als oplossing een condensator. Maar dan moet ESU naar mijn mening wel soepeler om gaan met solderen als het gaat om garantie.
Timo
-
Een signaal filteren kán de EMI juist verslechteren omdat signaal-overgangen van hoog naar laag juist 'harder' worden' dan zonder filtering, waarbij eventuele ruis in het signaal voor minder abrupte overgangen zorgt.
Let wel: in de praktijk zal dit waarschijnlijk meevallen, omdat een korte stijg- en daaltijd van een signaal dat bekend is vaak gemakkelijker te bedwingen is dan een onbekende storing.
Ik denk echter dat er in het geval van ESU een 'commercieel passend antwoord' gegeven moest worden. Dat dat technisch onjuistheden bevat zal alleen diegenen met verstand van zaken opvallen.
Maar, net zoals met fabrikanten van computer-onderdelen en de software daarvoor, heb ik ook al diep respect voor de makers van lokdecoders: er zijn zóveel variabelen tegenwoordig. Ga er maar aan staan een product te ontwerpen dat in zoveel gevallen vlekkeloos werkt dat je klanten tevreden blijven.