BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Willem van den Broek op 23 October 2007, 10:48:25
-
Hallo Mensen,
Mijn vraag heeft te maken met het ontwerpen van de tafel(s) of Onderbouw van de baan.
Mijn baanplan is niet helemaal klaar nog maar ik kan wel aan de onderbouw beginnen want de tafel zelf zal niet meer van grote gaan veranderen (er is geen ruimte meer).
Nu wil ik dus de tafel gaan ontwerpen (professioneel aanpakken zeg maar).
Maar vroeg me af hoe jullie dat doen?
Gebruiken jullie gewoon potlood en papier of gebruiken jullie een ontwerp programma op de pc (en welk programma)?
Mvg,
Willem
-
Ik gebruik gewoon hout voor de onderbouw. Zet een lat tegen de muren aan, en bevestig daar ander houtwerk aan. Waterpas er bij om het een beetje vlak te krijgen, en bij grote overbruggingen enkele poter er onder om doorzakken tegen te gaan.
-
Ik ben ook begonnen met planken tegen de muur.
En heb daar de onderbouw tegenaan gemaakt.
Van de bouw heb ik een klein fotoverslag(je) op mijn site gezet.
Ik hoop dat je daar wat aan hebt.
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Ik gebruik zelf AutoCAD om een en ander te ontwerpen. Ik heb de railgeometrie van de Tillig rails zo goed mogelijk in AutoCAD gezet en ben hiermee aan de slag gegaan.
Het ligt er denk ik wel een beetje aan wat voor soort onderbouw je gaat toepassen. Als het een simpele onderbouw is kun je dat denk ik ook wel op papier snel uittekenen. Succes met je onderbouw.
Groeten, Marnix
-
Ik gebruik metalen profielen met om en om gaten en sleuven erin zodat ze na het in elkaar zetten nog enigszins verstelbaar zijn om de boel waterpas te krijgen. En omdat ze op verschillende manieren in elkaar gezet kunnen worden is het ook niet nodig om een gedetailleerde tekening te maken, gewoon even meten hoe lang ze moeten worden en op maat zagen ( of slijpen )
Zijn makkelijk in elkaar te zetten met bouten en moeren en ook weer opnieuw te gebruiken als de baan om een of andere reden afgebroken wordt.
Deze profielen zijn niet duur en o.a. te koop bij de bouwmarkten van Hornbach.
Wat foto's van mijn baan in aanbouw zijn hier te zien:
http://home.planet.nl/~wijs0822/room.html (http://home.planet.nl/~wijs0822/room.html)
Ron
-
Ik heb mijn baanplan eerst getekend in Autocad. Daarna de contouren van de baan aangegeven en een raamwerk van vuren planken ontworpen. Dit heb ik allemaal nauwkeurig gemaatvoerd, inclusief het aangeven van hoeken als iets niet haaks gezaagd moest worden.
Omdat ik alles precies had uitgetekend, ging het bouwen lekker snel. Alles volgens tekening op maat zagen en in elkaar schroeven. Tekenen hoeft natuurlijk niet persé in autocad. Potlood een papier werkt ook uitstekend.
Op mijn site kun je zien hoe de onderbouw een beetje in elkaar zit.
http://home.wanadoo.nl/m.k.martens/bouw.htm (http://home.wanadoo.nl/m.k.martens/bouw.htm)
Marc
-
Hout is gehaald de tekening ligt klaar en ik ga me er binnenkort aan wagen.
Ik ga een soort gelijk systeem als Michel doen (www.1op160.nl) alleen kan ik de planken niet bevestigen aan de muur dus dat wordt geheel op poten.
Dus als ze me zoeken dat zit ik komende zondag op zolder ;D
Willem
-
Hallo
Na meer dan 5 jaar is het dan eindelijk zover, ik ga weer beginnen met een modelbaan.
Niet in mijn woning, maar vlakbij heb ik een citybox gehuurd.
Het is er aangenaam warm, er zit verlichting in en een stopcontact.
Dus alle randvoorwaarden zijn er.
Afmetingen zijn 3,5 x 3,5 meter.
Nu wil ik beginnen met het frame waar alles op komt te liggen.
Ik heb al uitgebreid de bouw van Groterdam en de Lage Zij gevolgd.
Echter kan ik nergens de afmetingen van het hout vinden waar het frame mee is gemaakt.
De eerste baan die ik bouwde had ik gemaakt van CLS balken en 15 mm watervast verlijmd multiplex.
Erg sterk, je kon er met 3 man gemakkelijk op staan, maar ook erg zwaar.
Dus wil ik het allemaal wat minder zwaar maken, maar het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat het te zwak wordt.
kan iemand me een tip geven welke afmetingen hout ik moet gebruiken?
Helaas kan ik het bij Huib en Chris niet vinden.
Alvast bedankt
Harm
-
Zuig het uit m'n duim....demontabele lichte modules van max 70 bij 120 gebouwd uit 9 en 12 mm berkenmultiplex. Vanwege m'n waterkanten niet hoger dan 6cm. Neem het dubbele en je kunt er op zitten no problem...
-
Precies. En als dat niet hoeft is 9 mm en een centimeter of 5 a 6 voldoende. Harm, kijk anders even in bv mijn bouwdraadje van Lake Louisa, de draad van Karst, de draard van Ronald Koerts, en zeker die van Martin, allemaal op een gelijke manier gebouwd. Wil je niet de bovenfries kun je ook volstaan met alleen bakken cq modules zonder achtergrond en bovenbak met verlichting. Zeker gezien het feit dat je in een gehuurde opslagbox zit zou ik het wel zo maken dat je met 2 uurtjes verkassen kunt ;D ;)
Moraal; maak het allemaal niet te zwaar, gebruik goede materialen en bezuinig daar niet op. Goedkoop blijft ook hier duurkoop ;)
-
Thanks Marty,
Zo zie je maar, ik dacht dat ik met 6 cm kon volstaan, maar het moet dus zo ongeveer 12 cm zijn.
Het worden geen modules, maar een min of meer vaste baan.
Ik ga in navolging van Huib kruisverbindingen maken, dan wordt het een sterk geheel.
Omdat het kurkdroog en lekker warm in mn citybox is, ga ik voor de opbouw MDF nemen, net als Chris, maar hoe dik moet dan zijn.
En heb ik nog een vraag
Straks als ik het baanplan klaar heb en de rail uitgeprint en opgeplakt dan moet ik alles uitzagen.
natuurlijk niet op dezefde breedte, maar met wat ruimte .
Nu heb ik de fout bij mijn spoordijk al eens gemaakt dat ik te weinig ruimte had gehouden.
wat is zo ongeveer de ruimte naast de rails die je moet houden.
Hoor het graag
vr gr
Harm
-
Ronald,
bedankt voor de tips, ik ga even kijken.
Ik wil dit keer niet nog eens de fout maken door gewoonweg maar te beginnen.
Voldoende tips in winnen en goed kijken kan me een hoop ellende besparen.
Harm
-
Hallo Harm,
Waarom mdf? Loodzwaar, en als het een keer nat wordt, om wat voor reden dan ook, dan heb je een probleem. Triplex/multiplex lijkt me een veel betere weg!
Groet,
Tjalling
-
Een ander probleem van mdf is volgens mij, dat het nogal hard is. Dat lijkt leuk, maar je staat versteld van het aantal gaatjes dat je er in de loop van tijd in moet maken. Draadjes voor voeding, draadjes voor verlichting, voor seinen, poten van hekjes, enzovoort. En om nou voor ieder gaatje meteen een stevige boormachine te gebruiken als het ook met een klein handboortje kan.....
Zelf gebruik ik multiplex 12 mm (met een houden onderframe voor de stevigheid), en ben daar erg tevreden over.
Groet,
Wim K
-
Hallo
Ik had voor MDF gekozen omdat Chris en Huib dat ook deden.
maar multiplex kan natuurlijk ook.
Heb op de site van karst gezocht ( sleutelspoor) maar kan niets vinden over de onderbouw.
Bij jou overigens ook niet Ronald , al heb ik wel genoten van de foto's op jullie site, geweldig
Ronald Koerts en Martin kan ik (nog) niet vinden, maar zoek gewoon verder.
Maar in ieder geval wijzer geworden, latten van ongeveer 9 cm hoog, 2 cm dik en geen MDF maar muliplex.
Als ik het goed begrepen heb althans.
Het worden geen echte modules al ga ik het wel zo maken dat ik de baan in delen uit elkaar kan halen zonder veel scheur en breekwerk.
Harm
-
Dag Harm,
Ik had niets gezegd over de grootte van de latten. Maar 9 cm hoog, dat zijn zowat balken waarop een olifant kan staan. Zelf had ik nog latjes liggen van 1,5 bij 3,5 cm (schat ik), en die heb ik gebruikt. Voor de poten had ik balkjes van 3x3 cm liggen, en ook die voldoen prima. Dit alles blijkt in de praktijk goed te voldoen. Zet de latjes recht op z'n kant, zodat de buigkrachten over die 3,5 cm lopen, en je hebt een prima baan.
Met vriendelijke groet,
Wim K
-
Hoi Harm,
Ik heb hier op het forum alleen een draadje. Geen eigen website :) Het draadje heet: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam" (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg783273.html#msg783273), draadje van Karst: Een digitale pendelbaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg742837.html#msg742837), draadje van Martin (milcomarty) Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39416.0.html).
Ik heb voor 12mm en 15mm populieren multiplex gekozen. Relatief licht. Je kan ook inderdaad wat martin aangaf heel mooi Berken multiplex gebruiken. Mijn baan is ook niet bedoeld om veel van de zolder af te komen. Toch heb ik hem in modules (maximaal 1,20 lang) gemaakt en op een losse onderbouw. Zo kan ik altijd gemakkelijk verhuizen.
Trouwens RobbertJan laat ook een paar mooie bakjes zien op basis van Ronald Halma's systeem.
Groeten Ronald.
-
hallo Wimk,
Klopt, je had de maten van de planken niet genoemd.
Maar Marty en Ronald al wel, dus die maten houd ik aan.
Waarschijnlijk hoef ik er niet op te staan, maar je weet maar nooit en dan denk ik dat de maten die jij nu aangeeft daar wat te dun voor zijn.
De baan komt in een U vorm te lopen waarbij ik het zo ga maken dat ik, als het moet, elke poot apart kan weghalen.
Dus een beetje stevigheid kan dan geen kwaad.
Maar ik ga het niet meer zo doen als ik in mijn eerste post aan gaf. CLS en 15 mm multiplex, je kon er op springen met 3 man, tafel gaf geen krimp, beetje overdreven en veel te zwaar.
je tip over MDF neem ik ter harte,ik ga voor multiplex.
Harm
-
Ronald K,
Dank je wel voor de links, ik heb ze allemaal goed bekeken en de text gelezen.
Ik heb nu een goed idee over met wat en hoe ik de onderbouw ga maken.
Zometeen maar even naar de houthandel, Pra*is of ga**a hebben vaak hout wat er als een wokkel uitziet.
Als ik 1 ding hier heb geleerd, goed materiaal, iets duurder, maar het werkt prettiger en het eind resultaat is beter.
ik houd jullie op de hoogte
Harm
-
Gisteren de onderbouw in Autocad getekend en de maten van het hout uitgerekend.
Ik kwam op 60! ( :o) meter, zoveel had ik niet verwacht, maar goed het is geleverd.
na veel advies te hebben gevraagd en gekregen heb ik nu geschaafd vuren van 94 mm breed en 22 mm dik.
De zaak wordt morgen gezaagd en ik ga de frames in elkaar zetten met half hout en kruisverbindingen.
Precies zoals Huib Maaskant en Chris dat hebben gedaan, al zal mij baan veel kleiner zijn.
De baan gaat weer Opsolder heten, al wordt ze nu in een kelder gebouwd.
Ik weet niet hoe ik een AutoCad tekening hier kan plaatsen, meestal moet je een AutoCad vieuwer hebben om het plaatje te kunnen zien.
maar anders had ik het ontwerp van de onderbouw kunnen laten zien.
Pas als de hele onderbouw staat en de platen liggen er op, kan ik bezig met een baanplan omdat ik dan de exacte ruimte weet.
Dan zal ik ook graag weer advies vragen.
Hoewel niet afgemaakt heb ik wel geleerd van mn fouten bij het maken van een spoordijk.
Maar extra advies is meer dan welkom.
Harm
-
heey Harm,
las dat je in Leeuwarden woont :), daar staat mijn baan ook ;)
maar ik las ook dat je in een citybox zou gaan bouwen, maar nu staat er in een kelder?
vanwaar deze aanpassing?
-
Hoi Dimo1
Mijn citybox is gesitueerd in een kelder, vandaar.
Heb nu inmiddels na veel gezaag het eerste deel van mijn onderbouw klaar.
Hoewel er nog niets gelijmd of geschroefd is, is het nu al een stevige tafel.
Morgen volgt het tweede deel.
ik heb ergens op een site een handig tooltje gezien, maar kan het niet meer vinden.
Het is een los draaistel waar een plankje op is geschroefd.
Het plankje staat haaks op de baan en aan het eind van het plankje zit een potlood of pen.
Zo kun je het draaistel op de rails laten rollen en zo tekent het potlood keurig de lijnen af waarlangs je moet zagen.
Alleen weet ik niet hoeveel ruimte je naast de rails moet houden.
Ik kan het niet vinden in de links die me gegeven zijn en ook niet op de site van Chris en Huib.
Harm
-
Alleen weet ik niet hoeveel ruimte je naast de rails moet houden.
Misschien eens kijken naar NEM 122: http://www.morop.eu/de/normes/ (http://www.morop.eu/de/normes/)
En kijk dan gelijk eens naar andere normen. Het antwoord op veel vragen is gewoon in de Morop normen te vinden.
-
Ik weet niet hoe ik een AutoCad tekening hier kan plaatsen, meestal moet je een AutoCad vieuwer hebben om het plaatje te kunnen zien.
maar anders had ik het ontwerp van de onderbouw kunnen laten zien.
In Autocad kan je heel simpel printen naar JPEG of PNG. Vanaf versie 2008 of zo kan dat al. Zo maak ik alle schetsen zoals je ze hier op het forum ziet. Desnoods via een standaard JPEG of PDF printer in Windows zelf doen. Knip je hem uit de PDF. Je kan ook een printscreen maken en deze opslaan. Je ziet het: Diverse mogelijkheden om tot gelijke resultaat te komen.
Groeten Ronald
-
Klaas en Ronald, bedankt voor de tips.
Maten gevonden en morgen eens kijken of ik het ontwerp van de onderbouw kan downloaden.
En als ik het niet vergeet eens een foto maken (en plaatsen).
Weet iemand ook waar ik dat handige afteken tooltje kan vinden?
Harm
-
http://home.kpn.nl/bakk2697/Aanleg.html#Aanleg
Even naar beneden scrollen naar Bovenbouw
Groet André
-
Het bleef lastig om het materiaal te kiezen voor de bovenplaat.
Neem ik MDF of toch het duurdere Multiplex.
Maar na het lezen van onderstaand bericht van Chris, weet ik het nu zeker.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4993.msg676593.html#msg676593
Harm
-
Idd zelfs op een stukje mdf van 1 cm dik van 45 bij 60 cm merk ik dat het doorzakt..
Mdf is leuk en goedkoop maar op lange termijn moet het toch multiplex zijn :)
-
Inmiddels staat de onderbouw stevig inelkaar.
Dus even rondgebeld naar Berkenmultiplex 12 mm dik.
Maar allemachtig, wat is dat duur zeg, dat wordt me echt te gek.
Dan zal het toch Populieren of Meranti worden.
Harm
-
Hallo Harm,
Kies dan voor populieren.
Veel lichter, makkelijker te bewerken dan meranti en het splintert minder.
Ik heb in het verleden meranti gebruikt, nu op Hilverdaal over op populieren MP en het werkt echt een stuk prettiger.
Succes,
Ferry
-
Gelukkig op het allerlaatste moment toch nog een adres gevonden waar ze berkenmultiplex verkopen tegen normale prijzen.
Ik denk dat die andere verkopers de plaat afleveren met een 24 karaats gouden randje.
in ieder geval zijn ze besteld, en worden ze maandag geleverd.
Inmiddels het NEN normblad uitgeprint, maar daar heb ik wel een vraag over, met name aan Klaas.
In een ander draadje (over een foto dijk) leg je uit dat de hartafstand tusen twee sporen 4 meter moet zijn.
Dat zou dezefde maat zijn als maat C in het normblad, leg je ook uit in datzelfde draadje. Voor Ho is dat dan 70 mm.
Als ik dat met 87 vermenigvuldig dan kom ik op op 6,09 meter.
Deel ik echter 4000 mm ( 4 meter) door 87 dan kom ik op afgerond 46 mm.
Ik trek jou kennis niet in twijfel, dus ergens moet ik een denk/rekenfout hebben gemaakt, maar waar?
Harm
-
In een ander draadje (over een foto dijk) leg je uit dat de hartafstand tusen twee sporen 4 meter moet zijn.
Dat zou dezefde maat zijn als maat C in het normblad,
Hier kan ik je even niet volgen. In NEM 122 staat een maat c, dat is niet de hartafstand tussen sporen, maar de kruinbreedte van de dijk.
In NEM 112 gaat het over hartafstanden tussen sporen. Daar wordt voor H0 een minimummaat van 46 mm genoemd. Dat komt overeen met 4 meter in het groot, wat heel lang de gebruikelijke maat was, in ieder geval in Nederland.
Soms werd een kleinere afstand gebruikt, b.v. in Zeeland liggen de sporen op 3,60 m.Daarbij overlappen de profielen van vrije ruimte elkaar.
In model is de hartafstand meestal groter dan 46 mm, dat komt door de geometrie van de wissels, en het is ook noodzakelijk vanwege de naar verhouding te kleine boogstralen.
-
Klaas, bedankt voor je uitleg, heb ik het bericht in dan andere draadje niet goed gelezen.
Inmiddels zijn de platen berkenmultiplex binnen, en zal ik vandaag plaatsen.
Aftekentooltje is gemaakt en als alles ligt dan begint het allermoeilijkst, een baanplan.
Ik heb er al diverse gemaakt, maar ook allemaal weer weg gedaan.
Periode waarin ik alles wil laten rijden is het tijdperk van de DE1 en 2, in het rood. Hondekop in het groen, en de E loc's in het blauw, dus periode 3 of 4?
Ik wil mijn baan baseren op die van Chris en Huib Maaskant, maar het moet geen kopie worden,
Maar wel een polderlandschap.
Mijn baan heeft een U vorm, maar dan ondersteboven.
De horizontale lijn is 3,4 meter, de linkerpoot 3,6 meter en de rechterpoot is 2 meter.
De diepte van de baan is 1 meter en ik heb nog veel Piko A gleisch dus dat wil ik graag weer gaan gebruiken.
Als iemand een idee heeft dan graag, ik kom er nu even niet uit
Harm
-
Ja dat wordt dan een vraag in een ander draadje plaatsen.
Uitgaande van je materieel wens moet je even onderzoek gaan doen naar het soort lijnen waar deze combi's voorkwamen.
Zo te zien aan je keuze wordt dat iets van een doorgangsstation met overstap functie op aftakkende lijnen.
Je kunt dan denken aan een Amersfoort, Zwolle, Den Bosch, qua polder landschap kom je meer in de richting van Zeeland of Noordholland. etc. Tenzij je met polder bedoelt dat spoorlijnen op dijken gesitueerd zijn. Da's een groot verschil.
In de tijd die je wil uitbeelden zit ook een leuke component met kleine overslagbedrijven bij stations , kolenhndels, laatste stuiptrekkingen van appel of bieten vervoer. etc.
Ga uit van wat je over een jaar of 5 wil zien en pas daar je plan op aan.