BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Georg op 09 September 2015, 20:52:28
-
Beste mensen,
Na 30 jaar op zolder te hebben gelegen (Fleischmann), krijg ik de kriebels om weer te gaan lekker knutselen. Een aantal locs doen het nog :-) Ik heb tal van websites doorgenomen, vooral die van jullie, maar op een gegeven moment zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik kwam o.a. het woord arduino tegen, en leek me leuk om daar eerst mee te beginnen. Dus had ik gedacht om maar eerst met een ovale baan te starten als training. Electronica en programmeertaal wil ik ook graag van dichtbij zien, ik heb wel enige kennis, maar dat moet wel uitgebreid worden (beetje studeren dus). Het wordt een analoge baan, ik ga uiteraard geen nieuwe locs kopen, als ik al zoveel op zolder heb.
Voordat ik van start ga, moet ik uitraard eerst weten, wat me allemaal te wachten staat:
1. Van arduino heb ik nog nooit van gehoord, wat hebben jullie daarvoor gedaan, toen arduino nog niet bestond, is dat niet meer interessant of zo? Waar kan ik meer informaties over krijgen. Wat zijn de belangrijkste eisen, wil je dat gebruiken? Is er een verschil op de baan te zien als je met of zonder arduino doet. maw, je moet eerst weten wat je wilt, voordat je begint met het ontwerpen van een baan?
2. Optrekken/afremmen: ik las dat niet alle locs geschikt voor is, klopt dat, te oud model of zo?) Ook vliegwiel kwam ik tegen, wat is dat? Is dat van belang?
Heb ik nog iets belangrijks over het hoofd gezien?
Dus geen zaken, als hoe ik een baan wil ontwerpen, maar zaken die nu van belang zijn. Anders kom ik uiteraard in de problemen en kan ik het hele baan weer gaan afbreken.
Ik heb me een beetje suf gezocht naar dat soorte onderwerpen, maar kon niet echt een duidelijk antwoord vinden.
Mvg. en alvast bedankt voor je moeite!
Georg
-
Voor punt 1 kan ik niet veel zeggen.
Voor punt 2: Voor de locs zonder vliegwiel kan je met een vertraging generator werken (fleischmann 6960). Dat werkt ook zonder dat je overal dcc decoders in zet. Werkt ook met de vliegwiel motoren.
Wat de niet werkende locs betreft: Het is oud fleischmann spul. Dat is vaak met een paar simpele stappen weer werkend te krijgen.
-
Voor Arduino info kan je beginnen om op de Arduino homepage (https://www.arduino.cc/) te starten.
Hier op het forum zwerven ook al diverse draadjes over het gebruik an een arduino bordje als baan besturing.
Gebruik de zoek functie en zoek op arduino. Krijg je 4 bladzijden met hits die je ook wel een stukje op weg kunnen helpen.
In ieder geval genoeg leesvoer om mee te beginnen :P
-
Hier is iemand die zijn Arduino als DCC centrale gebruikt
http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Zentrale
Zo te zien Z21 protocol.....
Ik zou toch overwegen om digitaal te gaan, een centrale zoals boven of die van mij of MrDirect of eentje kopen.
Kost misschien even wat euro's voor loc decoders, maar je zult er meer lol van hebben dan analoog rijden....
Klein ovaaltje wordt grote ovaal enzovoort :)
Met de Arduino kun je dan nog genoeg lol beleven voor decoder zaken....
Mvg
Robert
-
Bedankt voor jullie reacties zover!
Het gaat veel verder dan ik dacht. ???
Zo te zien moet ik eerst maar beslissen of ik op oude voet wil doorgaan, dus analoog, of dat ik moet overstappen op digitaal, zoals Robert "adviseerde". Ik heb oude locs, volgens mij lukt dat niet altijd om decorder te plaatsen.
En bovendien hoef ik niet perse digitaal te hebben, 10 treinen tegelijk rijden vind ik nl. niet echt interessant. Blijkbaar is dat een belediging, want iedereen rijdt digitaal tegenwoordig geloof ik.
Ik moet dit toch echt goed over gaan nadenken. Dat dit wat gaan kosten is een ander verhaal. Ik ga in elk geval op deze forum zoeken, die ook zo'n "probleem" heeft gehad. :)
Georg
-
Hoi,
En bovendien hoef ik niet perse digitaal te hebben, 10 treinen tegelijk rijden vind ik nl. niet echt interessant. Blijkbaar is dat een belediging, want iedereen rijdt digitaal tegenwoordig geloof ik.
Het is geen belediging :) ;) Maar je hebt wel een misverstand te pakken. Digitaal rijden is namelijk niet alleen voor banen waar veel treinen tegelijk rijden. En ook niet helemaal automatiseren zodat het automatisch rijd. Er zijn veel mensen die "handmatig" digitaal rijden. Dus de treinen digitaal aansturen en de wissels gewoon analoog of met de hand. Veel modelbanen op beurzen worden op die manier bestuurt. Digitaal betekent niet meer dan een verschil in aansturing van je locomotief. Zelf heb ik een kleine baan die ook digitaal aangestuurd wordt. Gewoon lekker met de hand met een goedkope handregelaar. De keuze of je wel of niet digitaal wil gaan is meer van "wat wil je".
Digitaal heeft een aantal voordelen:
- Meerdere treinen tegelijk: Onafhankelijk laten rijden van verschillende treinen zonder moeilijke ingrepen in je baan. Dus rails leggen, aansluiten op de digitale centrale, meerdere loks erop en dan maar gaan rijden. Verschillende richtingen, snelheden, geen probleem.
- Continue verlichting: De verlichting van een lok of wagon zal altijd aan blijven ook als de lok stilstaat.
- Schakelbare verlichting: Doordat je alles achter een decoder hangt kan je de verlichting ook schakelen.
- Rijeigenschappen: Mogelijk betere rijeigenschappen bij lage snelheden. En deze zijn bij te stellen en aan te passen. Zoals bijvoorbeeld de topsnelheid en de optrek en afrem curves. Veel gemakkelijker dan bij analoog.
- Extra functies: Veel digitale loks komen ook in een uitvoering met geluid, zwaailichten of beweegbare onderdelen. Deze zijn allemaal aan te sturen via de centrale. Dat is leuk maar meestal wel een stuk duurder dan een normale uitvoering.
Nadelen:
- Kortsluiting: Mogelijk iets gevoeliger voor sluiting bij de decoder. Sommige (oudere) decoders kunnen niet zo goed tegen kortsluiting of statische elektriciteit. Dan blaas je een decoder op ;)
- Aanschaf digitale set: Je zal nu een digitale centrale moeten doen of een zelfbouw centrale. Dat is even een investering van ongeveer 100 euro.
- Ombouwen: Je mag iedere lok ombouwen. Dit betekent niet meer dan het inbouwen van een decoder. Dit kost je tussen de 20 - 30 euro, de prijs van een decoder, als je het zelf doet. Laat je het doen zal er iets van 50 euro per lok bijkomen
Ik heb oude locs, volgens mij lukt dat niet altijd om decorder te plaatsen.
Je kan bijna iedere lok ombouwen. Mogelijk dat in oudere loks geen stekkerdecoder kan gebruiken en je plaats moet maken voor een decoder. Maar ombouwen gaat wel.
Ik moet dit toch echt goed over gaan nadenken. Dat dit wat gaan kosten is een ander verhaal. Ik ga in elk geval op deze forum zoeken, die ook zo'n "probleem" heeft gehad. :)
Ik denk dat bijna 90% van de digitale rijders hier voormalige analoge rijders zijn geweest ;) Ben ook opnieuw begonnen. Toen een digitale startset gekocht. Oude loks zijn omgebouwd naar digitaal. Neem eens een kijkje in de Encyclopedie: Digitale baanbesturing (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_baanbesturing) voor wat meer informatie over het digitale gebeuren. Staat trouwens ook een heel stuk in over analoge baan besturing: Analoge baanbesturing (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Analoge_baanbesturing)
Maar je moet goed overdenken wat je zelf wilt, wat je in de toekomst wilt, en of je iets "nieuws" wil leren en daar tijd en geld in wilt steken. Genoeg om over na te denken en keuzes die je kan maken.
Groet Ronald.
-
Maar je moet goed overdenken wat je zelf wilt, wat je in de toekomst wilt, en of je iets "nieuws" wil leren en daar tijd en geld in wilt steken. Genoeg om over na te denken en keuzes die je kan maken.
Bedankt voor je reactie!
Inderdaad, er komt veel meer bij kijken. Zojuist o.a. met vol verbazing naar "Vierheim van Ronald81" gekeken, een prachtige baan! Dus niet alleen met treintjes spelen, maar ook het gehele project zelf.
Ik ga dus nadenken wat ik precies wil, en ga alvast op zoek naar locs (geen idee waar ze allemaal liggen :)).
Vervolgens kijken of ze nog perfect doen, en uiteraard hoop ik stiekem wat enige problemen tegen te komen. Dan kan mijn hobby nl. nu al beginnen (y)
Georg
-
Allereerst welkom hier! Ik ga de vragen ook maar ff langs. Ook al zie ik het wel als iets meer dan twee ;D
Van arduino heb ik nog nooit van gehoord, wat hebben jullie daarvoor gedaan, toen arduino nog niet bestond, is dat niet meer interessant of zo?
Hiervoor moet je weten dat Arduino eigenlijk alleen een verzamelnaam is van hardware (kant en klare bordjes) en software (de Arduino IDE die een compiler en een programeermethode combineert). Maar het hart van de Arduino is een AVR microcontroller van Atmel (ookal zijn er tegenwoordig ook alternativere smaken te krijgen). En dat bestaat al veel langer en is samen met de PIC's van Microchip de marktleider van de microcontrollermarkt. Wat Arduino tot zo'n succes heeft gemaakt is de hapklare hardware (zo goed als plug&play) en software met veel libraries waardoor je de onderhuidse complexiteit niet hoeft te doen. Hierdoor is het al mogelijk om 5 minuten na het uitpakken van je Arduino al een alternatieve blink sketch (naam voor Arduino voor jou code) op de microcontroller hebt staan. Dit zette de deur open voor iedereen en daarom heeft het zijn toevlucht genomen. Maar de alternatieven zijn er nog steeds en hebben nog hun eigen voordelen. Je hebt bijvoorbeeld iets strakker in de hand wat de microcontroller doet en dat kan handig zijn als timing heel erg belangrijk is (orde van microsecondes).
Waar kan ik meer informaties over krijgen.
De Arduino homepage is een goeie start. En nadat je de software hebt kan je de voorbeelden doorkijken. Verder is het in het begin heel veel Google gebruiken...
Wat zijn de belangrijkste eisen, wil je dat gebruiken?
Tijd, leergierigheid, doorzettingsvermogen ;D
Is er een verschil op de baan te zien als je met of zonder arduino doet. maw, je moet eerst weten wat je wilt, voordat je begint met het ontwerpen van een baan?
Ligt er aan wat je met of zonder bedoelt. Zonder als in analoog, ja, je moet bedenken hoe je de blokken opdeelt, hoe je informatie terug krijgt enz. Als in met digitaal, ook. Ook daar moet je blokken indelen maar zijn ze meer voor de software. Daar houdt een computer alles in de gaten. Ook heb je bij analoog meer hardware onder de baan dan in de loc.
2. Optrekken/afremmen: ik las dat niet alle locs geschikt voor is, klopt dat, te oud model of zo?) Ook vliegwiel kwam ik tegen, wat is dat? Is dat van belang?
Zou wat zijn als je niet kon afremmen met een loc ;D Maar als je bedoelt de vertraging, ja, eigenlijk is elke loc wel geschikt maar moderne loc's laten zich over het algemeen gewoon beter regelen.
Heb ik nog iets belangrijks over het hoofd gezien?
Dat het waarschijnlijk een beetje boven je pet gaat zo. Zelf zou ik ook niet meer aan analoge automatisering doen, of iig niet voor de motorregeling. Zoals aangegeven kan je dan denk ik beter naar digitaal gaan kijken. Ronald heeft al mooi de voordelen aangegeven.
10 treinen tegelijk rijden vind ik nl. niet echt interessant.
Gaat inderdaad niet om hoeveel treinen er rijden maar om het feit dat je iedere loc individueel kunt aanspreken, zelfs als ze naast elkaar op de baan staan. Want ook analoog kan je best 10 treinen rond laten rijden maar zodra ze naast elkaar staan reageren ze ook gelijk. Dat gecombineerd met dat je het rijgedrag kunt afregelen, verlichting niet af hangt van de snelheid (en of je überhaupt rijdt) en dat je allemaal extraatjes kunt hebben (geluid, los te schakelen cabineverlichting, zwaailichten en zelfs werkende deuren) maakt in mijn ogen digitaal rijden het echt wel waard. En zoals Ronald zei, je hoeft het niet perse door een computer te laten doen. Je kan prima digitaal rijden en de rest analoog houden. Of, als je toch de Arduino wilt pakken, een soort blokbeveiliging enzo opzetten.
En als het je überhaupt leuk lijkt om wat te leren van programmeren/Arduino kan je rond de modelspoorbaan echt nog genoeg andere toepassingen bedenken die misschien voor een beginner iets leuker zijn om mee te beginnen (aansturen bewegingen, aansturen straatverlichting of nabootsen TL-verlichting enz enz)
en ga alvast op zoek naar locs (geen idee waar ze allemaal liggen :)).
Vervolgens kijken of ze nog perfect doen, en uiteraard hoop ik stiekem wat enige problemen tegen te komen. Dan kan mijn hobby nl. nu al beginnen (y)
Als je ze zo moet zoeken liggen ze waarschijnlijk al even. Dan kan ik je al verzekeren dat de hobby goed begint en kan je ze een onderhoudsbeurt geven. Daarover genoeg te vinden op het forum (maar begin maar vast met het kopen van wasbenzine, modelspoor olie en modelspoor vet ;D)
Timo
-
Allereerst welkom hier! Ik ga de vragen ook maar ff langs. Ook al zie ik het wel als iets meer dan twee ;D
Inderdaad, ik wilde niet al te wild overkomen ;D
Jij ook heel erg bedankt voor je reactie! :)
Ik heb gelukkig geen haast, en zal alvast beginnen met wasbenzine enzo. Een betere start kan ik niet bedenken ;)
Gr.
Georg
-
Bij een modelspoorwinkel in vlaardingen staat een set van de multimaus te koop voor 80 euro.
Die gebruik ikzelf ook al 6 jaar naar tevredenheid. Al gaat die binnenkort plaats maken voor een ECOS 2.
de grootste kostenpost worden dan de loks ombouwen naar digitaal als deze geen nem stekker hebben en je het niet zelf kan.
Mijn modelspoorwinkel rekent hier volgens mij 40 euro per lok.
Zelf zou ik niet meer terug willen naar analoog.
Vooral dat je alle loks onafhankelijk van elkaar op dezelfde stroomkring kan besturen.
-
Die gebruik ikzelf ook al 6 jaar naar tevredenheid. Al gaat die binnenkort plaats maken voor een ECOS 2.
Echt super deze forum (y)
Ik weet dat je ook veel informaties via deze forum kunt krijgen (en dat ga ik ook doen, het is zelfs verplicht :) ), maar wil graag ook je mening horen, waarom je wilt overstappen. Ik heb 't heel vlug gekeken over die zaken, een van die zaken die besproken is, is het vermogen wat die apparaten leveren, en dus meer locs kan bedienen. Maar ik weet niet of veel wissels/seinpalen, verlichtingen ook een grote rol kunnen gaan spelen.
Zie wel dat Multimaus in je hand kan hebben, bij ECOS niet dus, dat lijkt me wel leuk.
Huidge stand analoog - digitaal : 0 - 4 ::) (Vanwege de Wet op Bescherming Persoongegevens mag ik de namen niet bekend maken)
-
Maar qua mogelijkheden kan je een Ecos ook niet vergelijken met de multimaus. en qua kosten ook niet trouwens. ;)
De Ecos is veel uitgebreider, wel kun je extra draadloze handregelaar bij kopen bij een Ecos maar die kost ook weer 280 euro extra.
-
Maar ik weet niet of veel wissels/seinpalen, verlichtingen ook een grote rol kunnen gaan spelen.
Dat valt wel mee :) Bij alle twee de oplossingen, zowel analoog als digitaal zal je moeten opletten hoeveel je aansluit op 1 trafo /voeding. Dat maakt niet zoveel uit. Het aantal draadjes e.d. kan wel wat uitmaken :) Digitaal bijvoorbeeld kan je een schakeldecoder een tig aantal lampjes schakelen. Je hebt dan draden lopen van de decoder naar de lampjes en vanaf de decoder lopen 4 draden voor de voeding en het stuursignaal. Dat is meestal korter dan vanaf een centraalpunt aan de baan ;) Dan kan je alles schakelen via een wisseladres en bij sommige decoders ook nog eens met verschillende soorten verlichting (TL, Gas, Knipperen, enzovoort) instellen. Dat is bij analoog iets moeilijker in te bouwen ;)
Het is wat je makkelijk vind : ;)
Groet Ronald.
-
Beste mensen,
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ik ga maar alvast wat op papier zetten, want anders denken jullie dat ik al een burnout heb gekregen van zoveel informaties ;D
Tja, als een PIC een factor meer EEPROM writes aan kan dan een AVR, dan weet ik het eventjes niet meer ???.
M.a.w. ik moet alleen dingen doen, die ik kan doen, en belangrijker, ik moet het ook wel leuk vinden, ook nieuwe zaken.
Dus kom ik kennelijk viertal belangrijke zaken tegen : (meer zijn er volgens mij niet, tijd en geld niet inbegrepen dan)
1. Je gaat een leuke baan maken, met zoveel mogelijk treinen en liefst zo ingewikkeld mogelijk, en uiteraard moet dat digitaal.
2. Je gaat bezig houden met electronica, digitale ontwerp maken enz. Dus je vindt treintjes spelen hier minder belangrijk ;)
3. Je gaat lekker knutselen, dus sceneries.
4. Je gaat lekker met treintjes spelen, maar dan beetje op een analoog-achtige wijze ;)
Waar ligt het zwaartepunt voor mij? Dat is punt 3 denk ik, punt 2 en 4 neem ik ook graag mee. Er zullen ongetwijfeld ook forummers in ons midden ziiten, die helemaal geen zwaartepunten kennen ;D
Ik ben de 50 al gepasseerd, dus ik denk dat ik daar ook rekening mee moet houden, vooral op gebied van leren, tenminste dat denk ik :)
Vast staat in elk geval dat ik een heel klein half ovaal baantje neem, en dat ik een stationnetje ga maken met alles erop en eraan, 2 bij 0.5 metertje of zo. De rest van de baan gewoon kaal, daar doe ik dus niks mee, uitraard moet het wel ovaal zijn, anders kan ik helemaal niet rijden :) Punten 2 t/m 4 dus. Ik moet alleen nog beslissen of ik echt direct digitaal moet doen, en dat valt me bijzonder zwaar tegen. Misschien komt het wel door mijn leeftijd :)
Bevalt het me, en weet waar ik aan toe ben, dan breek ik de hele tent af, en ga een grotere baan nemen (minstens 3 keer zo groot, of ga mijn baan uitbreiden, kan ook.... ;D
Maar goed zover ben ik nog niet, dat is in elk geval mijn eerste gedachte.
Gr.
Georg
-
Georg,
Ik nader ook de 50 en ben nog maar net begonnen. Mijn insteek is meer de technische kant als uitdaging omdat elektronica
altijd al mijn hobby geweest is. Een arduino clone zie ik inmiddels de voordelen van al snap ik er nog niet veel van. Ik heb me
er nog niet op toegelegd maar heb ze wel al in huis en snap dat het een soort van vrij te programmeren basis blok is wat je
voor meerdere doelen in kunt zetten (ook daar waar geen trein aan te pas komt).
Wel heb ik inmiddels de keuze gemaakt om toch digitaal te gaan, en wel direct bij de start. Het vereist een andere manier
van denken dan analoog en om die reden heb ik voor mezelf besloten analoog los te laten voordat ik teveel in dat denk-
patroon vast kom te zitten.
Om e.e.a. betaalbaar te houden ga ik een oude(re) PC als centrale gebruiken met een zelfbouw booster om de baan van
het nodige "sap" te voorzien. Maar als ik de verhalen hier op het forum zo lees is een Roco multimaus ook prima om digitaal
mee te beginnen. Dit zal wat simpeler en vooral ook sneller op te zetten zijn dan een oude PC verwacht ik.
Wat verder opviel is de maat van je ovaaltje en dan vooral die 0,5m. Dat zijn de aller scherpste boogstralen en kun je niet
met elke trein doorheen. Een Fleischmann BR64 wil bv. al niet helemaal lekker terwijl dat niet eens een hele grote loc is.
*EDIT*
Ik zie nu ineens dat ik niet goed gelezen heb. Ik ging van een heel ovaal uit m.b.t. die 0,5m, blijkt het plan een
half ovaal te zijn.
-
hallo calimero
ik ben ook de 50 gepasseerd en na vele jaren niets weer eens met modelspoor bezig gegaan
aanvankelijk met een multimaus , rocrail en de modules van rosoft en nu alles prima werkt, ben ik voorzichtig met arduino's aan het stoeien.
Is een leuk leertraject wat ik je zeker kan aanraden.
dick
-
Hoi George,
Naar de vraag analoog of digitaal is er nog een belangrijke vraag. Hoe geautomatiseerd wil je het hebben? Wil je volle automatisering zodat treinen zelf hun weg kunnen kiezen of wil je gewoon zelf rijden en daar mee klaar. Tussenweg is nog basis beveiliging zodat bijvoorbeeld loc's op de hoofdbaan zonder kopzorgen gewoon kunnen rijden zonder brokken te maken.
Volle automatisering is leuk maar het moet je wel aan staan. Zeker omdat je aangeeft dat je nadruk meet op de aankleding ligt weet ik niet of dit bij jou past. Simpele beveiliging lijkt me dan een betere weg. Dingen als wisseldecoders, terugmelding, computerinterfaces enz kan je dan lekker achterwegen laten, scheelt ook weer kosten. Gewoon een MultiMaus is dan voldoende. Voor een grote baan eventueel uitgebreid met een extra versterker.
Voor digitaal rijden moet je even een denkstap maken. Namelijk dat de spanning op de rails er niet toe doet hoe de loc rijdt (stilstaan, vooruit, achteruit enz). Verder komen bij meer opties ook meer instellingen kijken. Maar in de basis is het allemaal goed te doen en anders is er het forum. En als je een soldeerbout vast kunt houden (en dan bedoel ik echt vasthouden ;D ) is het goed te doen om te leren hoe een loc om te bouwen. Waarschijnlijk zijn hierover op Eurospoor wel weer workshops, er is online veel te vinden en anders is er altijd wel een forumgenoot die je daarmee kan helpen. Waar in het land woon je?
2m bij 0,5m, is dat de afmeting voor het station? In welke schaal wil je eigenlijk aan rijden? Beginnen met een ovaaltje is natuurlijk nooit slecht. Maar ik zou zeggen, zeker als je de nadruk op de aankleding wilt leggen, begin wel ergens mee wat je leuk vind om uit te beelden. Als dit inderdaad een stationnetje is dan is dat verder prima. Wel zou ik zeggen, er is niets mis met een ovaaltje maar ik zou dan aan de achterzijde wel één (of meerdere) sporen maken zodat je daar wat extra materieel op kunt stellen (schaduwstation). Op die manier kan je wat spannender treinverloop hebben (trein 1 verdwijnt en trein 2 verschijnt).
Als je elektronica nog steeds leuk vind zou je dat kunnen inzetten voor de simpele beveiliging, aansturen van kloppende seinbeelden of om effecten op de baan te creëren.
Heb je al een idee welk (/of) tijdsbeeld je wil uitbeelden? Nog een specifiek land? En als je daar nog niet direct antwoord op hebt is ook niet erg, heb je iets om over te fantaseren ;D
Timo
-
Hoi Tino,
Alweer bedankt voor je waardevolle bijdrage! En nogmaals ook voor die anderen. Ik ben hierdoor wel beter voorbereid, sterker nog, ik heb nog meer kriebels gekregen (y)
Ik ga het volgende doen :
1. Treintjes opzoeken, en vervolgens een nieuw leventje ingooien.
2. Een ovaal baantje maken, en uiteraard Tino, met schaduwsporen, gewoon met die rails die ik nu heb.
3. Workshop electronica, ik ben chemicus, dus dat moet kunnen ;D Een beetje leren lassen en zo, dat kan beslist geen kwaad lijkt me!
4. Spelen met electronica / sceneries.
.........lange pauze........
5. BESLISSEN of ik alsnog digitaal wil doen. ;D
Ik denk dat dit voor mij te doen is, en belangrijker, de eerste 4 punten vind ik ook leuk
Tja welk tijdperk, ik heb locomotiefjes, diesels en electrisch locs. Ik gebruik ze 't allemaal ;D
Ik kom regelmatig in Hongarije, en zie leuke oude stations (Pecs, Dombovar Kaposvar bijv). Ze hebben geen overkappingen, soms hele smalle perrons, je ziet ook wel "oppassers", die moeten passagiers in de gaten houden, als ze willen oversteken. Die sfeer wil ik hebben, niet druk, relaxend , zoiets heb ik in mijn gedachten.
Maar goed, eerst maar die 1e 4 punten doen (y)
O ja, het is HO-schaal
Groetjes uit de omgeving van Rotterdam!
Georg
-
Tja, als een PIC een factor meer EEPROM writes aan kan dan een AVR, dan weet ik het eventjes niet meer ???.
Je moet niet vergeten dat een PIC niet zonder meer in een Arduino-ontwikkelprint past en andersom. Net zoals een PIC niet te programmeren is met de software voor AVR's: beiden hebben hun eigen schare fans met voors en tegens en beide families hebben hun voor- en nadelen.
AVR's, de microcontrollers van Atmel en de digitale harten van arduino-printjes, werden geroemd om hun programmeergemak (ik praat nog uit een tijdperk dat er nog veel met de seriële poort gewerkt werd waarbij ik, PIC-probeerder, met een forse programmer aan de gang moest waarbij een goeie vriend aan enkele weerstandjes en diodes of zo genoeg had)
Zonder al teveel extra onderdelen kon je deze met de computer verbinden om ze te programmeren. Dit in tegenstelling tot de PIC familie van Microchip, die voor zo'n beetje elk type wel weer iets aparts nodig had om 'm te kunnen programmeren, waardoor de programmers die in staat waren meerdere types te programmeren, complexer werden.
Dat verschil zal tegenwoordig met USB minder aanwezig zijn, daar 'even' communiceren met de USB-poort niet zo makkelijk is als met een seriële poort.
Mede dat heeft de Arduino ontwikkelomgeving tot een groot succes gemaakt, naast het feit dat als je het spul bij de originele fabrikant koopt, je meebetaalt aan de ontwikkeling van zowel hard- als software.
Het is helemaal niet erg dat er namaak in omloop is, maar er zit een keerzijde aan.
Om nu nog op de read/write cycles van het EEPROM in te gaan: in de praktijk zul je hier geen last van ondervinden. Pas als je elke dag flink in het EEPROM gaat schrijven en lezen, zul je uiteindelijk tegen 'omgevallen bitjes' aan lopen. Maar je zit hoogstwaarschijnlijk niet elke dag aan je baan...
Dus kom ik kennelijk viertal belangrijke zaken tegen : (meer zijn er volgens mij niet, tijd en geld niet inbegrepen dan)
1. Je gaat een leuke baan maken, met zoveel mogelijk treinen en liefst zo ingewikkeld mogelijk, en uiteraard moet dat digitaal.
2. Je gaat bezig houden met electronica, digitale ontwerp maken enz. Dus je vindt treintjes spelen hier minder belangrijk ;)
3. Je gaat lekker knutselen, dus sceneries.
4. Je gaat lekker met treintjes spelen, maar dan beetje op een analoog-achtige wijze ;)
Voor mij is punt 2 en 4 absoluut belangrijk: ik heb een Multimaus als digitaal systeem aangeschaft maar ik heb het altijd leuker gevonden om de wissels zelf te blijven schakelen, gewoon met een transformator, een schakelaartje en een boeeel draad.
Dat de computer alles van me over zou kúnnen nemen, is prachtig, maar zou voor mij de lol van de hobby ontnemen.
Wat dat betreft: ik vind digitaal rijden prachtig vanwege de voordelen, maar het moet niet te gek worden ;)
Ik ben de 50 al gepasseerd, dus ik denk dat ik daar ook rekening mee moet houden, vooral op gebied van leren, tenminste dat denk ik :)
Ik ben elektronisch redelijk onderlegd en heb voor m'n Multimaus systeem een digitaal systeem van Conrad gehad, dat ontwikkeld werd om te breken met de markt, waar systemen, goed voor wel 100 of nog meer loks, al heel gewoon waren geworden, maar natuurlijk een dito prijskaartje hadden.
Dat systeem stond echter volledig op zichzelf en werd ingehaald door de markt: de decoders waren niet uitwisselbaar met enig ander systeem en de rest was eigenlijk al achterhaald toen ik het (gedeeltelijk) kocht: een deel kreeg ik van m'n ouders.
Ergens in 2003 of zo glipt de forse rijregelaar uit m'n hand en de ongelukkig val deed een van de schakelaars afbreken. Een type dat natuurlijk moeilijk te krijgen was.
Toen ik in 2007 of iets dergelijks bij de kerst-gekte bij een modelbouwzaak binnenstapte en allereerst een warm welkom in de vorm van een kop warme chocolademelk aangeboden kreeg en toen, tussen de enorm dure startsets van 500 euro, ineens een set van 100 euro zag staan, ben ik toch maar overstag gegaan.
Thuis het ovaaltje uitgelegd en er mee aan de slag gegaan. Nou, dat was zo'n enorm verschil met het Conrad systeem, dat er een wereld voor me openging. Ondanks het ovaaltje alle funties goed uit kunnen proberen en toen (natuurlijk) de Hondekop al snel van een van de 2 extra aangekochte decoders voorzien en opnieuw aan de gang gegaan.
Dit:
Vast staat in elk geval dat ik een heel klein half ovaal baantje neem, en dat ik een stationnetje ga maken met alles erop en eraan, 2 bij 0.5 metertje of zo. De rest van de baan gewoon kaal, daar doe ik dus niks mee, uitraard moet het wel ovaal zijn, anders kan ik helemaal niet rijden :) Punten 2 t/m 4 dus. Ik moet alleen nog beslissen of ik echt direct digitaal moet doen, en dat valt me bijzonder zwaar tegen. Misschien komt het wel door mijn leeftijd :)
Kan ik dan ook alleen maar aanbevelen.
-
Met het laatste blokje van mijn voorganger(Menno) ben ik het helemaal eens.
Ik rijd al 54 jaar analoog en stam dus uit het pre-digitale tijdperk.
Met mijn leeftijd (69) heeft het niets te maken ,maar ik ga niet investeren in de digitale techniek,omdat ik tevreden ben met wat ik niet heb.
Bijvoorbeeld geen geluid, geen natuurgetrouw afremmen en optrekken en geen verlichting bij stilstand.
Maar mijn treinen rijden wel altijd als ik dat wil en ik regel dat in mijn functies van seinhuis/overwegwachter/rangeerder/machinist en alle functies die voor de exploitatie nodig zijn.
Met behulp van reedcontacten kan ik toch 5 treinen tegelijk laten rijden (heb ik wel de handen vol aan),maar geeft mij veel voldoening.
Met dit relaas wil ik aan geven dat er ook wel te leven valt zonder de digitale techniek.
Veel succes met je herintreding.
Mvg, Romani-P
-
3. Workshop electronica, ik ben chemicus, dus dat moet kunnen ;D Een beetje leren lassen en zo, dat kan beslist geen kwaad lijkt me!
Een beetje lerenlassen kan best nuttig zijn. Alleen niet voor de modelspoorhobby 8) Tenzij je een stevig metalen frame voor je baan in elkaar wilt flansen.
Voor het froebelen aan elektronica en treinen zou ik je aanraden eerst maar te leren solderen. ;D
Lijkt me veiliger voor je spullen.
4. Spelen met electronica / sceneries.
.........lange pauze........
Genoeg uitdagingen voor een chemicus dus. Zoals je al aangeeft, leer de basisbeginselen voor elektronica.
5. BESLISSEN of ik alsnog digitaal wil doen. ;D
Zou ik gewoon doen.
Begin met een simpel startsetje met een MultiMaus en je zult zien dat je zo verkocht bent.
Bevalt het niet kan je die altijd weer verkopen. is altijd vraag naar.
-
Ergens in 2006 een foto van dat station "Dombovar" in Hongarije gemaakt, vond wel een leuke, nostagisch allemaal... :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010047_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010047_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010048_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010048_2.jpg)
-
Oke ,
Ik heb voldoende informaties gekregen, mijn dank!
Rest mij nog 2 vraagjes :
Workshops, dat lijkt me heel leuk en erg handig. Ik heb immers meer dan 30 jaar niets gedaan, behalve klusjes in het huis dan. Waar kan ik die informaties vinden op internet, ik heb het gekeken bij kalender, niets te vinden. Ik kan wel zoeken op internet, maar via forum vragen is uiteraard veel beter (y)
Ik ga ook eens kijken op internet of in de omgeving van Rotterdam een soort vereniging te vinden is, ik heb echt geen idee hoe dat gaat in de modelbouw!
2e vraag, hoe sluit ik dit draadje af, zoiets als "opgelost" of bestaat dat hier niet ;D
Groetjes....
Georg
-
Radio-amateurverenigingen zijn, ondanks het feit dat de hobby als oubollig wordt ervaren door de buitenwereld (maar goed, daar hebben wij geen last van ;) ) bijzonder levendig en geven vaak (ook voor de jongeren) cursussen elektronica en solderen.
Je licht opsteken bij de VERON, om in ieder geval te kijken of je ergens kan leren solderen, lijkt me een goede start. De cursussen elektronica die er mogelijk te vinden zijn, kunnen vrij pittig zijn en misschien te veel op radio gericht zijn, dus dat is misschien niet de handigste.
Tip 2: Ook Rotterdam zal wel modelbouwclubs kennen. Ook daar kun je altijd eens binnenlopen en je vragen voorleggen.
Voor het topic zelf: er is niet echt een 'opgelost' of iets dergelijks. Het topic blijft open voor eventuele verdere vragen of opmerkingen. Een slotje komt er alleen als iemand het hier te bont maakt ;)
-
Tip 2: Ook Rotterdam zal wel modelbouwclubs kennen. Ook daar kun je altijd eens binnenlopen en je vragen voorleggen.
Hoi Menno,
Ja, echter ik zie maar 1 in Rotterdam en eentje in Schiedam. Heeft iemand een duidelijk link met plaatsnamen. In de omgeving van Rotterdam is geen probleem. Het is voor mij echt moeilijk zoeken. Ik heb wel een hoop gevonden, maar die zijn mijlenver gevestigd, en ik moet steeds in die website zoeken waar die zit, een heel gedoe, eerlijk gezegd >:(
Ik denk nl. erover om gewoon lekker lid te worden van een van die vereniging, dat lijkt me ook leuk. Beetje contact hebben is ook handig trouwens ;)
P.S. Bedankt voor je uitgebreide reactie daarvoor, dat stel ik zeer op prijs!
-
Al eens van de NMF (http://www.nmf.nl/) gehoord.
Zoek ze ;D
-
Bedankt, en gezien ;D
Spijkernisse en Schiedam is misschien wel te doen (y)
By the way, Rotterdam is er niet bij, uiterst merkwaardig, ik meen ergens wel gezien te hebben >:(
-
Niet elke vereniging is lid van de NMF.
Dan staan ze ook niet in de lijsten.
-
Schiespoor in Schiedam heeft as zaterdag 26-9 open dag, ik weet dat er daar 1 lid is die wat met Arduino doet.
Weet ook dat hij er toevallig zaterdag niet is ivm andere verplichtingen. :P
Ze zijn daar juist bezig de H0 baan digitaal/analoog te maken, hebben een digitale M-baan en N-baan en N-modules die wel digitaal rijden maar analoog besturen.
Wellicht dat je er ideeën op kan doen.
Peter (ja lid en Arduino junk)