BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: spid op 02 September 2015, 13:08:36
-
Hoi allemaal,
Ik heb hier de volgende situatie, ik rijdt 2rail en digitaal.
In de keerlus, zit een keerlus-module, dus dat is elektrisch geen probleem, alleen is mijn vraag hoe sluit ik die kruising aan?
Voor alle duidelijkheid het is de ROCO 42497, kruising 15 graden, en volgens de catalogus zijn de kruisende railstaven elektrisch NIET gescheiden.
Als ik de kruising omdraai, dan zitten er zowel aan de linker als aan de rechterzijde 3 koperen stripjes die de railstaven met elkaar verbinden. Als ik van links begin te tellen dan zijn de eerste 2 voor de railstaven, de 3 en 4 voor het hartstuk en de laatste 2 ook weer voor de railstaven.
Ik begrijp dat roco artikelnr: 10019 een relais heeft, wat het probleem zou oplossen, maar dat dit niet werkt in een digitaal bedrijf.
Ik zelf werk met tortoise wisselmotoren, en zou dit in combinatie met het wissel moeten kunnen oplossen, want als het wissel rechtdoor staat, dan komt een trein automatisch rechtdoor terug over de kruising, en als het wissel op afbuigen staat gaat de locomotief schuin de kruising over.
Wie oh wie zet mij in de goede richting, ben al te lang aan het stoeien om dit goed aan te sluiten en om eerlijk te zijn ik zie het niet meer.
Groeten Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruizing_aansluiten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruizing_aansluiten.jpg)
-
Er zijn twee mogelijkheden:
- of je doet niks, en accepteert dat de puntstukken in de kruising geen stroom voeren.
- of je schakelt de puntstukken mee met de stand van het wissel. De Tortoise heeft daarvoor niet genoeg contacten. Dus dan kun je met het contact van de Tortoise een relais meeschakelen. Dat relais moet dan minstens 3 omschakelcontacten hebben, 1 voor het wissel zelf, en 2 voor de kruising. Dat relais van Roco heb je daarvoor niet perse nodig, er zijn wel goedkopere relais die dit kunnen.
-
Zet hier even een paar fotootjes van dat puntstuk en die strips aan de onderzijde.
Het zou me verwonderen als je de puntstukken moet polariseren aangezien dit soort kruisen gewoon in een baan ingebouwd kunnen worden.
De keerlus zou ik in deze ook beperken tot het stuk tussen de wissel en het kruis.
-
Hans,
Ik heb nog een plaatje uit de analoge tijd, mogelijk kun je hier iets uithalen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruizing_42497.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruizing_42497.jpg)
Gr Piet
-
Piet, dat plaatje van jou is veel te ingewikkeld, en hier ook niet van toepassing. Hans rijdt digitaal, en dan ligt het voor de hand dat beide rijwegen door de kruising gelijk gepoold zijn. Daar hoeft dus niks geschakeld te worden.
Het enige wat je kunt schakelen zijn de puntstukken, maar zelfs dat is niet altijd nodig.
-
Klaas,
Dat het een ingewikkeld plaatje is weet ik maar ik heb er ook bijgezet, mogelijk kun je er iets uithalen.
Had geen ander plaatje voorhanden maar met een beetje goede wil kun je de aansluiting van het relais wel volgen.
Klaas, Het was goed bedoeld
Gr Piet
-
Piet, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen. Maar in dat plaatje zit een heleboel wat Hans alleen maar in verwarring brengt.
Daarom bljif ik bij mijn advies in mijn eerste reactie. Nu maar even afwachten wat Hans er van vindt.
-
Allemaal alvast dank voor het meedenken/antwoorden,
Er zijn twee mogelijkheden:
- of je doet niks, en accepteert dat de puntstukken in de kruising geen stroom voeren.
- of je schakelt de puntstukken mee met de stand van het wissel. De Tortoise heeft daarvoor niet genoeg contacten. Dus dan kun je met het contact van de Tortoise een relais meeschakelen. Dat relais moet dan minstens 3 omschakelcontacten hebben, 1 voor het wissel zelf, en 2 voor de kruising. Dat relais van Roco heb je daarvoor niet perse nodig, er zijn wel goedkopere relais die dit kunnen.
Klaas,
Ik begrijp hieruit, dat ik met niets doen, nergens een draadje aansluit, dit heb ik toegepast, en dan heb je gelijk kortsluiting, dit is vrij logisch omdat je een + en - spoor met elkaar verbindt. Ik heb er daarna een isolatielasje tussen gedaan en dan is het kortsluitingsprobleem opgelost en kan je de kruising rechtdoor zonder problemen berijden, ga je het kruiselings doen dan heb je weer kortsluiting......
Zet hier even een paar fotootjes van dat puntstuk en die strips aan de onderzijde.
Het zou me verwonderen als je de puntstukken moet polariseren aangezien dit soort kruisen gewoon in een baan ingebouwd kunnen worden.
De keerlus zou ik in deze ook beperken tot het stuk tussen de wissel en het kruis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtzijde_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtzijde_1.jpg)
Ik hoop dat het goed te zien is maar de puntstukken zijn geisoleerd, de rest niet......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achterzijde_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/achterzijde_1.jpg)
Zoals ik in mijn vraag al schreef, de eerste 2 en laatste 2 koperen stripjes zitten aan de railstaven en de 3 en 4 (de middelste) aan de puntstukken, en daar kan je aan de zijkant ook een draadje insteken.....
Hans,
Ik heb nog een plaatje uit de analoge tijd, mogelijk kun je hier iets uithalen
Piet het plaatje is wel wat uit te halen, maar volgens mij werkt althans wat vele mij al verteld hebben, dat relais niet in een digitale omgeving.
Ik ben niet echt een held op dit gebied, maar zodra mij iets helder wordt uitgelegd begrijp ik het meestal wel....
Wat ik begrepen heb is dat je met de tortoise-wisselmotor, je een gewoon wissel de 42440 en 42441 normaal kan polariseren, dit heb ik hier thuis gewoon gedaan en dat werkt perfect, alles rijdt gewoon zonder kortsluiting enz.
Ik dacht nu heel simpel, een loc komt op het wissel en heeft daar 2 keuze's:
1e rechtdoor de keerlus in en komt dan weer rechtdoor over de kruising terug. Dus als mijn wissel(motor) rechtdoor staat moet ik die twee draadjes ook op mijn kruising rechtdoor hebben.
2e De loc buigt af, het wissel(motor) heeft een andere stand, en polariseerd het wissel andersom, dit gebeurt nu ook op de kruising.
Althans zo had ik het in gedachte, misschien snap ik het niet, maar ik ga er vanuit dat het zou moeten werken anders had (neem ik aan) roco het niet in het programma zitten.
Moet ik die 2 draadjes van de tortoise soms op de eerste 2 en laatste 2 koperen stripjes solderen ? Daar heb ik nog niet aan gedacht omdat er geen aansluitingen voor aan de zijkant zitten.... (zoals bij de wissels wel 3 aansluiting aan de zijkant zitten)
Groet Hans.
-
Hans, je hoeft inderdaad niks te doen, dan moet het gewoon werken.
Als je een kortsluiting had, en je hebt die verholpen met isolatielassen, waar zitten die isolatielassen dan?
Je schrijft dat er ook al een keerlusmodule in zit. Waar zitten de isolaties van de keerlus?
-
De heer Mueller-Kuntzer tekent de mogelijkheden voor polariseren prachtig uit op zijn website (http://www.muekubahn.de/dokumente/modellbahn/weichenbau/kreuzung/kreuzung.html)
(http://www.muekubahn.de/dokumente/modellbahn/weichenbau/kreuzung/k-einspeisung.jpg)
(http://www.muekubahn.de/dokumente/modellbahn/weichenbau/kreuzung/k-linksoben-rechtsunten.jpg)
(http://www.muekubahn.de/dokumente/modellbahn/weichenbau/kreuzung/k-linksunten-rechtsoben.jpg)
-
Hans, ik heb je tekening even aangepast. De ene spoorstaaf blauw getekend, de andere rood. De lus heb ik niet gekleurd, die wordt omgeschakeld door de keerlusmodule. Ik heb met groene balkjes aangegeven waar de isolaties van de keerlus zouden kunnen zitten.
Ingewikkelder hoeft het allemaal niet te zijn.
De puntstukken heb ik wegggumd, als je niks doet zijn die elektrisch dood. Wil je ze toch omschakelen, kijk dan naar het schema wat Erik laat zien. Zoiets had ik ook in gedachten, maar wat een ander doet hoef ik niet meer te doen. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruizing_aansluiten_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruizing_aansluiten_2.jpg)
-
Hans,
ik had een vergelijkbaar probleem met een Peco wissel en -kruising. In dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64942.0.html
vind je de oplossing op pagina 2. Zowel versie 4 als versie 5 werken. Misschien kun je naar analogie hiervan voor jouw situatie een schema tekenen.
Het blijkt best een complex schakelprobleempje.
Ben
P.S. in mijn geval is er geen sprake van een keerlus. De baan bestaat uit 1,5 hondebot. Het stukje van het baanplan dat jij tekent is ook geen keerlus.
-
Klaas je tekening klopt aardig v.w.b. de keerlusmarkeringen. Echter bij je blauwe en bruine kleurtje ben ik je kwijt en ik denk dat dat het probleem is....
Ik heb voor mezelf als geheugensteuntje, ik rijdt Nederlands, dus rechts, en dus doe ik de rode draad aan de rechter spoorstaaf, de bruine komt dan automatisch links. Als ik dus van linksboven het wissel berijdt dan klopt het, rechts jouw blauw (mijn rood), links bruin. Als ik dat vol hou dan kom ik bij de kruising andersom uit, dan dat jij het getekend hebt, ??? en de weg kwijt, want nu snap ik het niet meer, c.q. zie ik het niet meer, je kan ondanks die keerlus blauw (rood) en bruin toch niet zomaar omdraaien ? In je tekening dan zie ik wel dat alles boven de keerlus klopt, maar van onder dus niet......zal morgen de bedrading nog maar eens goed nakijken op de baan.
Groet Hans
-
Hoi,
Voor de keerlus dien je een aparte module te gebruiken, een zogenaamde keerlusmodule. Anders krijg je kortsluiting in je baan. ;) Een keerlusmodule zorgt ervoor dat op tijd de keerlussectie omgezet wordt zodat er geen kortsluiting is. Zie ook dit artikel eens: Encyclopdie: Keerlus (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Keerlus)
Groet Ronald.
-
Uit de tekening van Piet haal ik dat de tekeningen van Erik veel te complex en onnodig zijn.
Wil je dan toch pertinent je puntstukken van spanning voorzien gaat dat het makkelijkste met een (extra) keerlusmodule die
op basis van kortsluiting werkt.
-
Hoi,
Voor de keerlus dien je een aparte module te gebruiken, een zogenaamde keerlusmodule. Anders krijg je kortsluiting in je baan. ;) Een keerlusmodule zorgt ervoor dat op tijd de keerlussectie omgezet wordt zodat er geen kortsluiting is. Zie ook dit artikel eens: Encyclopdie: Keerlus (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Keerlus)
Groet Ronald.
Ronald
Voor alle duidelijkheid die keerlusmodule gebruikt ik al, dat is het probleem niet, het gaat enkel en alleen om die kruising op het moment dat ik daarop rijdt heb ik kortsluiting
Groet Hans
-
Uit de tekening van Piet haal ik dat de tekeningen van Erik veel te complex en onnodig zijn.
Wil je dan toch pertinent je puntstukken van spanning voorzien gaat dat het makkelijkste met een (extra) keerlusmodule die
op basis van kortsluiting werkt.
Hoi,
Ik ben er nog niet eens aan toe of die puntstukken wel of niet van stroom worden voorzien, ik heb kortsluiting op het moment dat er een loc overrijdt, en het mij nog niet duidelijk is hoe/of het wissel aangesloten moet worden, volgens klaas hoeft er geen draadje aangesloten te worden, en toch heb ik kortsluiting, zie antwoord eerder aan klaas.
Groet Hans
Groet Hans
-
De Roco kruising is zó geconstrueerd dat je de lus in de baan toch als keerlus moet zien, en zo legt Klaas het ook uit.
Daarbij moet je dan ook af van de gedachte dat een rode draad rechts moet en zo.
Digitaal is een gecodeerd wisselspanningssignaal waarbij het voor de loc niet uit maakt dat je (voor jou gevoel) plus en
min verwisselt. Er is bij wisselspanning immers geen plus en min.
Wèl moet je op elk punt van de baan de fase goed hebben zodat er geen sluiting ontstaat als er iets met metalen wielen
over een geïsoleerde las rijdt.
Ook zou het mogelijk helpen als we ook de rest van de baan te zien krijgen.
-
Hallo Hans,
Ik denk dat de verwarring is dat het bovenste spoor is aangesloten als ware het een analoge baan (zie Calimero).
In de digitale wereld gaan we hier wat anders mee om. Voor alle duidelijkheid nogmaals een schetsje.
Wil je de puntstukken van de kruising polariseren dan horen we dat wel. Kan eenvoudig met een relais.
De oplossing van Calimero is wat duur vind ik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot001.jpg)
Marius.
-
De puntstukken van de kruising zouden ook mee kunnen lopen op het puntstuk van het wissel inderdaad.
-
Marius,
Dank voor je tekening, ik ben er dus nu achter dat wat ik doe/deed, met een rood potlood de railstaaf volgen, niet werkt, want dan kom je net als in de tekening van klaas dus op het verkeerde railstaaf uit na de keerlus. Het hoe en waarom snap ik nog niet zal van het weekend mijn overbuurman proberen over te halen om e.e.a. nog eens nader uit te leggen.
Zal morgen de bedrading nalopen en daar waar nodig aanpassen, en zal jullie van de vordering op de hoogte houden.
Hoop/Denk dat het opgelost is, dan kan ik weer verder met bouwen.
Groet Hans
-
...ik ben er dus nu achter dat wat ik doe/deed, met een rood potlood de railstaaf volgen, niet werkt, want dan kom je net als in de tekening van klaas dus op het verkeerde railstaaf uit na de keerlus.
Laat dat nou net de bedoeling zijn. Als je niet op de verkeerde spoorstaaf uit zou komen, dan zou de keerlusmodule overbodig zijn. Bij digitaal is het de gewoonte om parallelle sporen gelijk te polariseren, dan krijg je geen problemen met wisselverbindingen en kruisingen.
Net als Calimero zeg ik ook: laat eens het hele baanplan zien. Wellicht komen we dan op andere ideeën.
-
Als ik het goed begrijp dan is er een keerlus module aanwezig.
Is het trouwens een raar idee om isolatie asjes op elk spoorstaaf te doen ?
Dan ben je toch van het geneuzel af,of denk ik te simpel ::)
-
Geen bezwaar tegen simpel denken. ;D
Wat zijn trouwens isolatie asjes? Ik denk dat je isolatielasjes bedoelt. En bij een keerlus moet je inderdaad beide spoorstaven isoleren, op twee plaatsen, anders gaat het alsnog fout. Maar er is toch nergens iets anders gesuggereerd?
-
Jawel, in het plaatje van Piet. Daar werd de hele kruising (8 lasjes) geïsoleerd.
-
Even heel kort door de bocht.
Heb je loc's bollen die maar op één as stroom afnemen?
Neen, sluit dan zoals al gesteld de puntstukken in het kruis niet aan.
De enig manier die ik ken om sluiting te krijgen in dit kruis is wanneer je wielen iets te smal staan en je met de flens tegen het laatste stukje spoor tikt dat mee stroomvoert van de andere staaf (intern doorverbonden in de wissel met brugjes 1, 2, 5 of 6). Dit was een gekend probleem met de vroegere uitvoering van de Tillig wissels.
-
Frans, je baseert je waarschijnlijk op de plaatjes die Erik laat zien. Daar lopen de puntstukken helemaal door tot aan de kruisstukken. En dan kan je inderdaad hebben dat de binnenkant van een wiel de verkeerde polariteit aantikt. Dat is in mijn ogen dan ook een foute constructie.
Maar de puntstukken in de Roco kruising zijn veel korter, daar kan deze fout niet optreden.
-
Geen bezwaar tegen simpel denken. ;D
Wat zijn trouwens isolatie asjes? Ik denk dat je isolatielasjes bedoelt.
Ik bedoel die witte/doorzichtige kunstof schoentjes zoals men ze vroeger voor Flm rails had,die schoof je op je rail staven om te zorgen dat je geen kortsluiting kreeg/of om er een blok mee te maken(in basis vorm dan)
Die dingen zijn vast nog te koop,dus waarom niet op elke rail van die roco kruising die dingen schuiven,dan ben je van het probleem af lijkt me ;)
-
Floris, ik doelde alleen op het feit dat je een letter vergeten was. ;D
En die kruising helemaal isoleren, dat is niet de goede oplossing. Het probleem ontstond doordat Hans beide sporen tegengesteld had gepoold, omdat hij nog te veel analoog dacht. De oplossing heb ik al eerder gegeven, gewoon beide parallelle sporen gelijk polen, de kruising niet isoleren, en een keerlusmodule op de keerlus. Meer hoeft dat niet te zijn.
Eventueel de puntstukken schakelen, maar dat is vaak niet eens nodig.
-
Heren,
Jammer dat mijn dag gisteren anders liep dan geplanned, kan gebeuren, ga nu nog even boodschappen doen en dan heb ik (voorlopig) vandaag niets meer geplanned, en hoop nog even een uurtje of wat naar boven te gaan om e.e.a. in de praktijk te brengen en verslag uit te brengen.
Ik denk dat de oplossing van klaas gaat werken omdat mijn probleem is/was dat een rode en bruine draad elkaar tegenkwamen --> en dus kortsluiting, en ik waarschijnlijk te moeilijk (analoog zoals klaas scheef) over het probleem dacht.
Groet Hans