BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jvdscheur op 26 August 2015, 21:38:13

Titel: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 26 August 2015, 21:38:13
Als ik een dergelijk baanplan heb en ik zou in de toekomst een schaduwstation willen, wat is dan een logische plek om mijn klimspiraal te maken. maw waar zou ik zeg maar van het bestaande plan een afslag moeten maken om naar mijn onderliggende schaduwstation te gaan en weer terug te komen op deze baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan6.jpg)
Titel: Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: ruudns op 26 August 2015, 22:19:20
De enige mogelijkheid die ik zie is links onder op de tekening. Komende vanaf de wissel rechts duik je naar beneden met een dubbelsporige spiraal. Kom je met de van je wissel gaat naar beneden het schaduwstation in, komt weer naar boven en gaat dan naar de wissel links midden. Ik weet niet hoeveel sporen je nodig hebt (hoeveel treinen), maar je zou in het geval je veel sporen nodig hebt, ook twee etages kunnen maken. Zie ook mijn schaduwstation (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56636.msg3221497761.html#msg3221497761) in wording.
Titel: Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 26 August 2015, 22:27:55
Daar ben ik best jaloers op Ruud op zon mooie klimspiraal. is me toch niet helemaal duidelijk hoe je dat ziet richting schaduwstation. Zou je dat svp in mijn banplan met een vluchtige tekening kunnen verduidelijken. Dank alvast weer voor je hulp !
Titel: Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: ruudns op 26 August 2015, 22:50:40
Je zult een dubbelsporige spiraal moeten maken waarbij één spoor naar boven en één spoor naar beneden gaat. Best een uitdaging. Laat je de sporen dubbel in één vlak liggen, kom je niet goed uit. Dan krijg je het zoals bij mijn spiraal te zien is. Of je zal met het spoor van de wissel links naar rechts moeten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2_9.jpg)

Maar hem zo groot mogelijk en neem flexrails.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: tinus op 26 August 2015, 23:46:39
Welke soort treinen wil je gaan rijden, en wat zijn de plannen op het bestaande plan?

Je zou kunnen overwegen om enkelspoor naar het schaduw gedeelte te gaan.
Je laat dan het door Ruud blauw getekende wissel vervallen, en het bovenste spoor zou dan
 kunnen dalen.

Hierdoor kun je op het bestaande plan nog steeds rond rijden.

Tinus.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jandcargo op 27 August 2015, 00:14:15
hallo,

Bedenk dat een spoorspiraal een flinke diameter heeft en dus flink de kamer inkomt.
Smokkelen met de diameter geeft stijgingspercentages waar je treintje niet meer tegen opkomt.
Dus zeker niet doen.

succes jandcargo
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 27 August 2015, 08:23:46
Hallo, welke diameter zou ik dan minimaal nodig hebben om in de klimspiraal twee sporen te kunnen leggen. Ik heb daar een ruimte van ongeveer 1 m2. Is dat niet genoeg ?
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: ruudns op 27 August 2015, 09:42:50
1m is krap, maar als je de cirkels zo laag mogelijk houdt, zou het moeten lukken. Je kunt eventueel een draad onder de rondgangen maken om de panto's omlaag te houden. Gebruik het buitenste spoor dan om omhoog te rijden en het binnenste om naar beneden te gaan. Let wel op dat je langste rijtuigen langs elkaar kunnen.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 27 August 2015, 09:56:08
Ok. Waarom moet ik dan de buitenste houden voor omhoog. Hellingspercentage is toch hetzelfde. Sorry, maar probeer je hulp ook goed te begrijpen vandaar deze vraag
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: Calimero op 27 August 2015, 10:07:44
De buitenste baan is langer en aangezien de hoogte gelijk blijft gaat de stijging (in %) omlaag.
Ook is de wrijving in een iets minder scherpe bocht wat lager dus heeft de loc het ook daarom iets makkelijker.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 August 2015, 10:10:40
Hellingspercentage is niet hetzelfde. De buitenste heeft een grotere lengte per omwenteling, bij gelijke stijging, dus een kleiner stijgingspercentage.

Een ruimte van 1,2 m vind ik nog krap. Je binnenboog heeft dan een straal van 50 cm. Wat je kan doen is de spiraal in een ovaal leggen in plaats van een cirkel. Dan krijg je een grotere lengte per omwenteling, dus een lager stijgingspercentage.

Overigens verwondert het me steeds dat mensen zo graag een spiraal willen. Dat kost meters raillengte die je toch niet ziet. Een schaduwstation hoeft niet perse onder de rest van de baan te liggen. Het kan ook gelijkvloers, achter de coulissen.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 27 August 2015, 10:15:40
Snap ik Klaas alleen heb ik die fysieke ruimte niet in de kamer. Is er evt wel een andere logische manier om te dalen naar schaduwstation ipv via spiraal. Wat zou een alternatief zijn evt.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 August 2015, 10:23:48
Je vind het misschien een vervelende opmerking, maar als je ergens de fysieke ruimt niet voor hebt, dan moet je het ook niet willen.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 27 August 2015, 10:32:55
Absoluut niet vervelend Klaas . Ik heb liever dat mensen zeggen wat ze denken dat helpt mij beter dan dat ik straks bezig ben met iets en achteraf hoor dat het helemaa niet kan . Ben heel blij op dit forum met zoveel behulpzame mensen met veel kennis die de mooiste dingen maken. Ik moet nog veel leren en sta dus overal voor open. Af en toe een domme vraag maar dat helpt mij een stap verder.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: Calimero op 27 August 2015, 10:40:18
Misschien juist 2 spiralen plaatsen ? Eentje links-onder en eentje recht-boven. Zo kun je misschien wat makkelijker je
lage procenten halen ?
Eventueel de meest links wissel vervangen door een engelse zodat je daar al een 3cm kunt dalen op de eerste meter ?
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 August 2015, 11:20:07
Ik zat meer in deze richting te denken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan6x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan6x.jpg)

Zet volgens de blauwe lijn een achtergrond neer. De sporen daarachter dienen dan als schaduwstation. Als je de binnenste bogen volgens de pijl een stukje naar voren haalt, dan kan de achtergrond ook een stukje naar voren en kan het schaduwstation meer sporen krijgen.

Wat je ook kan doen is de achterste sporen laten zakken. Van A naar B daal je dan tot onder het normale niveau, en van C naar D kom je weer naar boven. De sporen op het bovenniveau kunnen dan een stuk verder de hoek in. E.e.a.  hangt er vanaf of je tussen A en B en tusen C en D genoeg lengte hebt om de helling te maken.
Om in te schatten wat er mogelijk is kun je in de tekening de contouren aangeven van de maximale ruimte die de spoorbaan mag innemen. En dan met maten erin.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: Mark D. op 27 August 2015, 11:35:24
de rails tussen wissel B en C kun je als helling gebruiken. De wissels vervallen dan en komen  met misschien wat extra wissels on A en D te liggen.   Onder A en D kun je dan opstellen zonder spriraal.

Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: Remunj op 27 August 2015, 12:52:34
Wat je kan doen is de spiraal in een ovaal leggen in plaats van een cirkel. Dan krijg je een grotere lengte per omwenteling, dus een lager stijgingspercentage.
Snap ik Klaas alleen heb ik die fysieke ruimte niet in de kamer.
maar als je ergens de fysieke ruimt niet voor hebt, dan moet je het ook niet willen.
Ik heb liever dat mensen zeggen wat ze denken dat helpt mij beter dan dat ik straks bezig ben met iets en achteraf hoor dat het helemaal niet kan .
Dan kan ik je maar 1 advies geven en me aansluiten bij Klaas zijn advies.
Niet doen. Geeft je achteraf een hoop frustratie. Die beperkte ruimte die je hebt is zeker niet voldoende.
Er is een hele bekende modelspoorder die je graag een handje helpt om de boel in het honderd te laten lopen. Ene meneer Murphy. Gok maar waar het fout zal gaan. Precies in die spiraal waar je dan uiteraard niet (goed) bij kan om het op te lossen.
Mag je 1 keer raden hoe ik aan die wijsheid kom.  :'(
Achteraf de boel gaan aanpassen om alsnog alles naar behoren te laten rijden is heel zeker geen leuke klus  :-X :'(
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jandcargo op 27 August 2015, 13:17:18
Hallo,
Ik heb ook een spoorspiraal met 1 meter doorsnede gehad.
Is weggespoeld in mijn tranendal.
Wat een verdriet:loc met een paar wagens en dan nog wringen
Laat er een beetje wiskunde op los met een stijgingspercentage van 2% dan weet je gauw genoeg je beperkingen. En wishfull thinking geeft niet het gewenste resultaat!!!!
Ik ga helemaal met Klaas mee met die achterwand.
Doe dat zelf ook met veel plezier zonder problemen.
Paar spiegels erboven/er naast  en je ziet alles.

succes jandcargo
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: ruudns op 28 August 2015, 20:34:03
Als je met twee sporen genoeg "schaduwstation" hebt, is die tussenwand inderdaad een veel betere oplossing. Moet je een hoop treinen parkeren, dan kom je toch uit aan een ondergronds schaduwstation en is een ovale spiraal een goede optie. Het rondrijden kan dan ook gewoon via het schaduw station.
Bij mij is hij echt voor het opbergen van mijn treinen en bergen wagons en de lengte rails in de spiraal dienen bij mij dan ook puur als rijlengte en dus tijd die nodig is om als lok weer zichtbaar te worden op het zicht niveau. Bij mij moet elke trein beide etages van het schaduwstation door voor hij weer naar boven komt. Puur tijd rekken dus. Het wordt dan ook een dynamisch Koploper schaduwstation. Één trien er in, een trein eruit en dat op ca 18 sporen ;).
Mijn eerdere vraag was dan ook eigenlijk of je er veel treinen in kwijt moest.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 28 August 2015, 20:37:45
Dank Ruud. Ik heb nog niet veel locomotieven maar vind de hobby dusdanig mooi dat dit in de toekomst zeker uitgebreid gaat worden. Hoe en wanneer speelt natuurlijk okk de financiën een rol 😉 ik wilde met name weten biedt mijn baan mogelijkheden of moet ik het definitief uit mijn hoofd zetten
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: ruudns op 28 August 2015, 21:47:37
Als je het schaduw station gaat maken zoals Klaas voorstelt, zou ik wel de wissel bij C iets naar rechts en de wissel bij B verder naar beneden verplaatsen zodat je schaduwstation sporen langer worden. Werk je later met Koploper en twee lichtsluisjes (http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm), dan kun je er een "dynamisch schaduwstation (https://www.youtube.com/watch?v=voqJTNxbhVc)" van maken. Koploper bepaalt dan hoe lang je treinen zijn en of ze achter elkaar op één spoor kunnen parkeren. Je kunt daardoor mogelijk meer dan twee treinen in het schaduwstation parkeren.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: gvandersel op 14 September 2015, 14:29:51
Misschien een domme opmerking, maar waarom de sporen AB en CD niet gebruiken als helling?
AB naar beneden laten zakken en dan onder CD een bocht. Het zelfde met CD, maar dan de bocht onder AB. Vervolgens op de onderste verdieping een paar schaduwsporen.
(En weg zijn de spiralen.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 14 September 2015, 20:30:41
Is dit te realiseren mensen ? Gerard kun je dit in tekening laten zien ?
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: gvandersel op 15 September 2015, 08:35:55
Hierbij de tekening van het voorstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan6A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan6A.jpg)
Tussen X en Y kun je een schaduw station projecteren. IK weet de lengtes niet van je baan, maar als de zijden rond de 1,5 meter liggen, dan zullen de hellingen minder dan 3% zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: gvandersel op 15 September 2015, 15:12:25
Even wat nettere tekeningen.
Schaduw station en hellingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SchaduwHellingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SchaduwHellingen.jpg)
en emplacement en hellingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EmplacementHellingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EmplacementHellingen.jpg)
Ik heb de maten uit je tekening overgenomen via de rail  geometrie. De hellingen zijn ongeveer 2,5 % (blauwe en groene deel)

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 15 September 2015, 15:25:49
dank je Gerard, daar kan ik denk ik wel iets mee.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: jvdscheur op 15 September 2015, 18:09:04
Wat vinden de andere formuleren van dit plan van Gerard. Ziet er iemand problemen, vind het zelf wel een super idee , maar ben nog beslist niet ervaren
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: Alewijn op 15 September 2015, 21:25:21
Zonder meer positief.

Lijkt mij in ieder geval veel handiger dan 1 of 2 spiralen.
Daar zitten toch wel heel veel nadelen aan. Veel ruimte, of als je hem wat kleiner maakt te steile helling. En als je het goed bekijkt (al is dat vaak dan weer niet de bedoeling  ;)) zo onrealistisch als wat.

Op deze manier kun je op grotendeels rechte trajecten toch een behoorlijk hoogteverschil realiseren.
Belangrijk is denk ik een goede toegang tot het schaduwstation te hebben (die je neem ik aan - voor het gezicht - ook kan afdekken).

Ik zou denk ik nog wel een paar sporen aan het schaduwstation toevoegen. Altijd handig om wat extra opstelruimte te hebben.
Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: tinus op 15 September 2015, 23:52:14
Prima plan.

Alleen wel wat extra schaduw sporen aanleggen.
Anders heeft het weinig meerwaarde ten opzichte van het originele plan.

Plaats je een achtergrond op je originele plan waar de 2 sporen achter weg vallen, heb je hetzelfde effect als met schaduw sporen
onder de baan.
Alleen het aantal meters spoor zal iets verschillen.

Tinus

Titel: Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
Bericht door: gvandersel op 16 September 2015, 09:48:41
Ik hoop dat ik ook mag reageren en wat aanvullingen geven. Het ontwerp is goed doordacht scheiding van station (boven) en industrie (links). Toch zou ik nog wat kleine wijzigingen voorstellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EmplacementHellingenAlternatief.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EmplacementHellingenAlternatief.jpg)
Maak de sporen van het staion zo dat ze allemaal aansluiting geven op de hoofdbaan. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om toch op het industrie gedeelte te rangeren.
De sporen op het industrieterrein niet stijf naast elkaar. Dit komt in het echt zelden voor.
Een kleine uitbreiding, maar daar is geen ruimte voor volgens mij, op het station zou een klein kopspoortje met een goederen loodsje. Dit geeft voor kleine snelle goederen een beter beeld. Dit zou ten kosten moeten gaan van perronlengte die al redelijk aan de korte kant is.

Groet,

Gerard van der Sel.