BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: FBG op 16 July 2015, 20:10:39

Titel: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 16 July 2015, 20:10:39
All,

Na jaren gefantaseerd te hebben over een modelbaan, nu eindelijk besloten het te gaan doen. Uiteindelijk nu ook de ruimte en de financiën om mijn ideeën ook daadwerkelijk te verwezenlijken. Natuurlijk loop ik net als alle andere starters tegen het probleem wat ik wil op mijn baan en hoe ik dat realiseer.

Ik wil graag een baan maken in H0, Nederlands tijdperk V-VI. Daar heb ik veel ruimte voor nodig als ik ook met IC mat wil gaan rijden. Maar ik denk wel dat het met wat prutswerk mogelijk moet zijn. Ik heb al wat gestunteld met het ontwerpen van een baan in RailModeller, maar dat was vooral leren het programma te begrijpen.

Ooit dacht ik dat ik wel een station als Leeuwarden op mijn baan kwijt zou kunnen, met een parade vak en nog een halte en een station aan een zijlijn, bv Franeker. Maar dat heb ik al wel gezien in RailModeller dat dat een kansloze zaak is. Mijn kamer komt dan vol te liggen met een station en verder geen mogelijkheid tot andere zaken. Veel te opgepropt.

Wat ik wel graag wil is rijden met groot intercity materieel. Dus heb wel een perronlengte van 2,5 meter. Dat moet ik denk ik passen (kom ik zo op terug).

Ik heb nu eerst een schema gemaakt (voordat ik ga prutsen met RailModeller). En ik heb een indeling van mijn beschikbare kamer gemaakt.

Mijn vraag is: is het de moeite om dit te proberen te vatten in een echt banenplan, of ben ik nog veel te optimistisch?

Waar ik aan dacht was het volgende verhaal:
1. Mijn grote station aan de een hoofdbaan, een soort Woerden, maar dan veel kleiner. De tussensporen razen de internationale treinen gewoon door, en ook niet alle intercity's stoppen er.
2. Vanuit dit station starten twee zijlijnen, 1 diesel en 1 elektrisch. Je kunt dan naar een soort station als Tiel (nu als kopstation) reizen met de NS, vanwaar je verder met Arriva kunt naar het andere stationnetje, een soort Roodeschool.
3. Vanuit mijn Hoofdlijn station kun je ook met de Arriva diesels naar Roodeschool reizen. Daar zit ook de gasoverslag en kan een klein beetje overig goederen vervoer nog.
4. Ik denk ook aan een Stadler loods zodat Arriva ook het onderhoud kan laten uitvoeren. Staat nu op mijn schema bij "Tiel", maar kan ook naar "Roodeschool".

Dit geeft me denk ik veel mogelijkheden, of toch weer veel te optimistisch?

Als je naar mijn schema kijkt en de kamerindeling, denk ik dat ik mijn schema wel in spiegelbeeld zou moeten uitvoeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slide1_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slide1_9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slide2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slide2_1.jpg)

Iemand adviezen?

O, voordat iedereen denkt dat ik morgen wil gaan bouwen, uhm ja, dat ga ik doen.... Maar....
Ik ga dan eerst 3 modules maken met een stuk enkel spoor tussen Leeuwarden en Groningen. Met de Halte Leeuwarden Achter de Hoven. Ik woon daar vlak bij en vind dat een heel leuk stuk spoor. Dat spoor ligt in de stad, maar in het groen, met overwegen, straten en sloten. Kan ik heel veel uitproberen en testen voordat ik in het groot begin.

Al vast bedankt,
Fokke
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Bello op 16 July 2015, 21:36:14
Hoi Fokke

Als ik je plannen lees en de mooie ruimte zie dan denk ik dat je toch teveel wilt . Je krijgt niet drie stations in die ruimte. Wat wel mogelijk is zou bijvoorbeeld station Leeuwarden kunnen zijn (op de 420 wand) en dan enkelspoor naar Harlingen haven (op het 260 stuk). Dus een groot en een klein station. Met meer wordt het te vol en komt het niet realistisch over, zeker niet met  IC treinen.

Gr Bert
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 16 July 2015, 23:50:53
Leovardia, Dank dat je er naar hebt willen kijken.

Leeuwarden heb ik geprobeerd er in te krijgen, maar dan is het 460 deel helemaal vol met spoor. je moet dan heel krap om de hoek naar het 260 deel. Dat is goed te maskeren met het viaduct dat over de uitrij sporen in leeuwarden ligt. Alleen past er dan niet meer op een normale manier het stations gebouw bij. Ik vind dat echt veel te propperig. Geen fijn beeld. Vandaar ook de keuze voor een station met minder sporen, maar waar je wel (redelijk) goed aan twee kanten kunt uitrijden.

Waarom lijkt je het wel realistisch om IC treinen op een LWD kloon te laten rijden en niet in mijn schets? Ik wilde het station nu ook als een "paradebaan" gebruiken. Die wil ik er niet los bij maken.

Mvg,
Fokke
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: JurS op 17 July 2015, 10:24:03
Wat je wilt lijkt me niet eenvoudig. Heb je al nagedacht over je schaduwstations? Die kosten ook veel ruimte. Als je op één nivo wilt werken heb je weinig andere keus dan je schaduwstation te bouwen langs de 2.60 en 2.40 muren. Als je omlaag wilt (of omhoog...?) met het schaduwstation onder de baan langs de 4.60 muur, heb je spiralen nodig en die kosten een hoop ruimte.

Vergis je niet in de lengte van de wisselstraten. Zeker met modern, lang materieel wil je ruime wisselbogen en dat kost veel ruimte.

Ik heb zelf al langere tijd gestoeid met soortgelijke ideeën als jij (maar dan in tijdperk 3) in een ruimte die wat groter is dan de jouwe (maar beperkt door wat smallere baantafels, denk it). Kijk eens naar mijn huidige plan hier http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65249.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65249.0.html).
Ik beperk mij nu tot een vrij simpel station en een ruim schaduwstation daar tegenover. Ik zou wel meer willen maar dat past niet makkelijk zonder te veel compromissen in treinlengte, wisselhoeken etc.

Denk er ook eens over om helemaal rond te kunnen rijden door een afneembaar gedeelte voor de deur te maken. Als je twee kopstations maakt komen lange treinen nauwelijks op gang voordat ze weer moeten stoppen.

Is Spoor N een mogelijkheid?

Jur
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: g-j op 17 July 2015, 11:08:01
Hallo Fokke,

Normaal bemoei ik me niet zo met baanideeën van anderen maar dit keer..... Ik rij 4 maal per dag station Leeuwarden in en uit op mijn werkdagen en verbaas me iedere keer weer over de afstand tussen het viaduct en het uiteindelijke station.

Is het een idee om op het 4.60 stuk je perrons te leggen en van het hele plan een kopstation te maken. Dan bouw je dus niet het stuk over de Schrans en verder. Treinen komen binnen onder het viaduct , stoppen langs de perrons en vertrekken ook weer in dezelfde richting. Dan kun je op het 2.40 stuk misschien de voormalige containeroverslag bouwen of het huidige Arriva onderhoudsbedrijf. Het viaduct zit dan op de scheiding tussen het 2.40 en het 2.60 stuk. Op dat laatste gedeelte kun je dan dat kleine rangeerbundeltje maken, waar nu de nieuwe westelijke uitvalsweg komt. Met een afneembare plank voor de deur en dan kom je op je opstelterrein.

Je hebt dan geen doorlopende lijn, maar:
Je hebt geen stationsgebouw nodig.
Je kunt rijden met NS materieel en Arriva of de voorgangers.
Je hebt eventueel een containeroverslag.
Een kleine rangeerbundel.

Je Achter de Hoven modulen kun je opslaan boven je opstelterrein. Of je bouwt dat stukje over je opstelterrein.

Mvg Gert-Jan
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 17 July 2015, 13:22:26
All,

Dank voor het meedenken, maar ik zit niet echt aan Leeuwarden vast hoor. Was een eerste idee. Ik vind gewoon niet dat Leeuwarden me een baan zal opleveren waar ik ook rij plezier aan zal beleven. Zeker niet in V-VI. Leeuwarden kent geen goederen overslag meer, en zelfs de container overslag is dood. Leeuwarden kost inderdaad heel veel ruimte.

Ik wil graag een baan waar ik ook rijplezier aan kan beleven en daarnaast niet een overvolle, onrealistische baan. Kortom, Leeuwarden is niet een station dat koste wat kost op mijn baan moet.

Ik heb in RailModeller zitten werken en denk dat ik op het onderste niveau echt dat doorgangsstation kwijt kan. Op de tekening zie je dan in rood en blauw aangegeven waar ongeveer de twee bovenliggende niveaus passen. Dit zijn geen niveaus 50 cm hoger, maar net voldoende om met een viaduct over het getekende station heen. De omgeving moet ik dan wel correct ontwerpen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/drie_stations.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/drie_stations.jpg)

Het omhoog komen van de sporen kan volgens mij dan prima passen achter het getekende station.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 20 July 2015, 23:29:29
Ondertussen verder gegaan met tekenen van de baan. Eigenwijs als ik ben toch geprobeerd om mijn eigen ideeën in het ontwerp te krijgen. En het lijk best ergens op denk ik. Wat vinden jullie ervan? Hier alleen het zichtbare deel van het spoor.

Mvg,
Fokke

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drie_stations_zichtbare_deel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drie_stations_zichtbare_deel.jpg)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: tijgernootje op 21 July 2015, 18:52:27
Hoe is de verbindingen tussen de 3 losse "puzzelstukken"
Ik zie 3 stukken waar de rails ineens ophoud,op t groene vlak zowel ri rood alsook ri blauw en in t groene bovenstuk mis je "bewust"een stuk rails ?
Als je van plan bent die sporen bundel onder in groen aan te laten sluiten op de rode en blauw sporen dan ben ik erg benieuwd hoe je dat in gedachte hebt.
Ik krijg een heel groot idee van heel erg krappe bochten,maar ben benieuwd of ik me wellicht vergis  :)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: arnout op 21 July 2015, 19:07:02
Goedenavond,

Ik snap niet zo gauw waarom mensen altijd zo veel rails op een bepaalde ruimte willen hebben.
Ik ben zelf 3 keer aan een groot project begonnen en elke keer weer af gehaakt. In jou situatie zou ik een
baan langs de wanden bouwen. Met aan 1 kant een station desnoods met een aftakking en wat opstel/industrie
sporen. Zorg dat je overal bij kunt en geen technisch lastige spagetiebaan probeert te bouwen. Naar mijn mening
zijn er weinig die hier goed in slagen.

Mijn huidige project vond ik al weer te groot/langdradig en ik heb de ruimte ook voor andere dingen nodig.
Als ik weer ga beginnen houd ik het simpel.

Maar ik ben benieuwd wat het word.

Is station Wierde niks voor je?

Gr Arnout.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 21 July 2015, 21:36:41
Dank voor jullie commentaar.

Goedenavond,

Ik snap niet zo gauw waarom mensen altijd zo veel rails op een bepaalde ruimte willen hebben.

Ik vind dit niet echt een vol oppervlak hoor. Er onder zitten inderdaad wel veel sporen, maar zichtbaar vind ik meevallen.

Hoe is de verbindingen tussen de 3 losse "puzzelstukken"
Ik zie 3 stukken waar de rails ineens ophoud,op t groene vlak zowel ri rood alsook ri blauw en in t groene bovenstuk mis je "bewust"een stuk rails ?

Ja, mis je bewust. Ik heb alleen de zichtbare sporen afgebeeld. Je kunt aan de verdikkingen aan het einde van de "benen" zien dat er lussen en klimspiralen zijn.  de minimum radius is 40 cm. maximale helling is 3,3%. en alles past goed over en onder elkaar langs. 


Mijn huidige project vond ik al weer te groot/langdradig en ik heb de ruimte ook voor andere dingen nodig.
Als ik weer ga beginnen houd ik het simpel.

Gr Arnout.

Tja, dat is persoonlijk. En heeft te maken met je spanningsboog. Klinkt alsof module bouw meer voor jou is.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 21 July 2015, 21:39:17
All,

Ik moet een hele lading tekeningen toevoegen om alles goed te laten zien, maar dat wilde ik even laten zitten.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: tijgernootje op 22 July 2015, 06:24:10
Ja, mis je bewust. Ik heb alleen de zichtbare sporen afgebeeld. Je kunt aan de verdikkingen aan het einde van de "benen" zien dat er lussen en klimspiralen zijn.  de minimum radius is 40 cm. maximale helling is 3,3%. en alles past goed over en onder elkaar langs. 
Ik vermoedde al klimspiralen.
Maar met dat max percentage wat jij nu opschrijft weet ik niet of dat dat goed komt.
Je treinen zullen kort moeten zijn en dan nog alles boven de 3% bevordert het slopen van gemotoriseerde treinen in een snel tempo.
Men stelt niet voor niets als uiterste de 3% regel en het liefst des te minder hellings percentage,des te beter ::)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 22 July 2015, 10:01:17
Je treinen zullen kort moeten zijn en dan nog alles boven de 3% bevordert het slopen van gemotoriseerde treinen in een snel tempo.
Men stelt niet voor niets als uiterste de 3% regel en het liefst des te minder hellings percentage,des te beter ::)

Dat zal vast haalbaar zijn in een ruimte van 800 bij 800 meter. Helaas heeft de thuisbouwer niet dat soort ruimtes. Verder weet zelfs BeneluxSpoor niet echt welke percentages ze willen aanraden. Ze hebben het hier in de encyclopedie zelfs over 5% voor moderne treinen. Maar gaan dan voor klimspiralen weer terug naar 2%. War ze bij de voorbeeldspiralen weer naar 3-4% laten zien. Ik heb al veel rond zit kijken en zie dat 3% in klimspiralen heel normaal is voor het opgaande spoor. Dat heb ik nu ook maximaal. Het neergaande spoor kan wel eens net boven de 3% komen. Ik voel me er prima bij.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 22 July 2015, 10:01:58
Ik vermoedde al klimspiralen.
Maar met dat max percentage wat jij nu opschrijft weet ik niet of dat dat goed komt.

Welk percentage gebruik jij dan? Als ik je tekeningen bekijk heb je ook behoorlijk strakke bogen.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: VFR op 22 July 2015, 10:04:09
Wat de Tijgernoot zegt over maximale hellingspercentage is belangrijk om in de gaten te houden, om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen.

Voor de rest heb je het plan in je hoofd op een mooie manier op papier gezet. Het sporenverloop is vloeiend en dat geeft een rustig beeld. Zoals je zelf al zegt; als je de juiste omgeving er omheen kan bouwen kan dit zomaar lukken. Je ontwerp heeft genoeg potentie. Ik blijf het volgen.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 22 July 2015, 14:15:22
VFR,

Ik hou het in de gaten hoor. Ik zal zeker ook testrijden met de spieralen zoals ik ze gedacht heb. Maar ik vind het wel jammer dat niemand echt een goed en consequent advies kan geven over klimmende sporen. De adviezen lopen echt van 5% tot 2%. Voor de rest vind je heel veel adviezen over alle onderwerpen, maar klimmende sporen heeft iedereen een andere mening over.  :(

Ik ga de komende tijd nog niet bouwen hoor. Ik ga eerst nog drie modules van 50cm bij 122 maken. Met als thema een stuk spoor hier in de buurt. Dus deze baan blijft nog een tijdje sudderen.

Mvg,
Fokke
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 July 2015, 14:36:48
Nou, ik heb over klimmende sporen een heel duidelijke mening. Die moet je vermijden.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: arnout op 22 July 2015, 15:49:05
Gdm,

Ik zou de spiralen iig niet kleiner maken als radius 5 en 6.

Gr Arnout.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Frans Peeters op 22 July 2015, 17:00:00
Radius 5 en 6 zijnde hoeveel cm ?

Gewoon zorgen dat je over een volledige ronde de nodige cm stijgt om met je trein in de spiraal te komen.
Die minimale hoogte vindt je wel in NEM en rekening houden of je met panto's gaat rijden en al dan niet met een "bovenleiding" in je spiraal.
Dan de minimale diameter/straal van je stijgend spoor (liefst ook aan de buitenzijde) berekenen met de gekende goniometrische formules en rekening houdend met een stijging tussen 2 en 2,5%.
Blijf je binnen die waarden, dan heb je ook geen probleem met je loc's als ze eens een wat langere trein naar boven moeten sleuren.
Aan de binnenzijde de spiraal voorzien van een "valbeveiliging".
De spiraal kan je aan de buitenzijde openhouden want daar heb je de minste kans dat je trein bij het uit de rails trekken naar beneden valt en kan je ook nog aan de treinen.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 23 July 2015, 13:43:47
Nou, ik heb over klimmende sporen een heel duidelijke mening. Die moet je vermijden.

Ieder zijn eigen ideeën. Ik ben er niet bang voor. Voor mij maakt het de baan spannender als je hoogte verschillen hebt. En daardoor de illusie kunt wekken dat er veel meer gebeurt.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 23 July 2015, 13:44:47
Ik zou de spiralen iig niet kleiner maken als radius 5 en 6.

Is dat Marklin? Ik gebruik die rails niet, en ken daardoor de straal niet van radius 5 en 6.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 23 July 2015, 13:46:24
Gewoon zorgen dat je over een volledige ronde de nodige cm stijgt om met je trein in de spiraal te komen.
Die minimale hoogte vindt je wel in NEM en rekening houden of je met panto's gaat rijden en al dan niet met een "bovenleiding" in je spiraal.

Aan de binnenzijde de spiraal voorzien van een "valbeveiliging".
De spiraal kan je aan de buitenzijde openhouden want daar heb je de minste kans dat je trein bij het uit de rails trekken naar beneden valt en kan je ook nog aan de treinen.
Thanks voor de tips
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Railroadtycoon op 23 July 2015, 13:52:07
Des te groter de radius is, des te hoger het nummer. Verreweg de meeste bouwers gebruiken radius 2 en 3 (meest voorkomende bij "beginsets" van Märklin, Roco en Fleischmann)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/r1r2r3r4.jpg)

 
Voorbeeld van SPOOR N uit ander draadje
Radius 1 in H0 is meestal ongeveer 360, radius 2 ongeveer 420 en zo gaan we verder naar boven
Allie
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Railroadtycoon op 23 July 2015, 14:00:27
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geometrie_ROCO_LINE_01.jpg)
Deze is van Roco Line (=H0)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Frans Peeters op 23 July 2015, 17:25:11
Duidelijk merkgebonden dus.
Een reden te meer om niet meer van R5 of R6 te spreken maar gelijk de goede maatvoering aan te geven, zo hou het de boel een beetje duidelijker  ;)

Als je dus die bogen uit het Roco-line gamma neemt, zal je weinig problemen hebben bij het maken van je klimspiraal.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 23 July 2015, 18:31:31
Ik ben van plan om Peco code 75 te gaan gebruiken. Dus flexrails voor het bochtenwerk
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: tijgernootje op 23 July 2015, 19:44:45
Welk percentage gebruik jij dan? Als ik je tekeningen bekijk heb je ook behoorlijk strakke bogen.
Uit eindelijk is het naar ik meen 2,8/2,9 geworden
Ik geef toe krapjes ,maar acceptabel  8)
Iedereen heeft andere samenstellingen rijden en dus is niks eenduidig,de praktijk zal t leren  ;)
Ik probeerde me dan ook aan de bekende richtlijnen te houden,en voor mij werkt het   :)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 28 July 2016, 19:16:43
All,

Het afgelopen jaar veel nagedacht over de aan te leggen spoorbaan. Ik heb, denk ik, goed geluisterd naar jullie adviezen. En daarom tot de conclusie gekomen dat een grote modelspoorbaan wel erg mooi is, maar inderdaad veel tijd kost om mooi af te maken. Het is dan ook pas af, als het af is. Niet dat ik denk dat ik de aandacht er niet bij kan houden, maar ik weet wel dat ik het ook erg prettig vind om dingen af te kunnen ronden. Daarnaast neemt een grote modelspoorbaan ook een complete kamer in beslag, ten minste, wel in mijn huis. En als je ooit wil verhuizen zit je inderdaad ook met een probleem.
Ik heb daarom gekeken naar modulair bouwen. Het voordeel is dat het in opslag minder ruimte neemt, je de modules per stuk kunt bouwen en dus ook afmaken. Dan zijn er ook echt delen van je modelspoorbaan af, in plaats van alleen maar stukjes in de hoek. Maar het bouwen in module bakken zoals FREMO etc. levert me op papier minder rijplezier op. Of je moet heel veel bakken bouwen… Ik heb veel vormen van module bouw bekeken, en ik dacht dat het niet echt voor mij is.
Maar, op het forum hier een bijzondere manier van modulair bouwen gevonden. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49480.msg796043.html#msg796043  Dus ja, het idee is gejat van een slim ontwerper, maar wel iets aangepast.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vooraanzicht_toren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vooraanzicht_toren.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Etage_oppervlak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Etage_oppervlak.jpg)

Het is eigenlijk een grote klimspiraal met daaromheen in etages verschillende niveaus waarom je scenery bouwt. Zie de eerste afbeelding. Ik denk er dan aan om op het onderste niveau een schaduwstation te bouwen en de rest scenery. Het voordeel, denk ik, van deze manier van bouwen is het relatief kleine vloeroppervlak ten opzichte van het oppervlak van de modelbaan. Grote nadeel is dan de stijgingen en dalingen die gedaan moeten worden in de klimspiraal.
Het hart wordt dus gevormd door een dubbelspoor klimspiraal. Hier takken aan de achterzijde van ieder tableau een dubbelspoor af die zichtbaar worden. Dit vergt wel enige zelfbouw als het gaat om een tweetal kruisingen. Als me dat niet lukt denk ik een enkelspoor klimspiraal te maken. Dat kan ook maar dan wordt je iets beperkt in de rijmogelijkheden.
De grap van dit systeem is dat je een soort sporenverloop kunt maken als de onderstaande tekening. De letters van de stations corresponderen met de etages uit de eerste afbeelding. Ik denk ook dat je zo veel rijmogelijkheden krijgt. En de baan blijft relatief simpel (op de klimspiraal constructie na).
De bouw van de toren en de etages is voorzien uit multiplex. De centrale toren uit 18mm (moet stevig zijn, want draagt uiteindelijk alles. En de etages van 9mm multiplex. Alles op basis van de gelijkbenige driehoeken, waardoor ook de lengtes relatief gemakkelijk te berekenen zijn. De grote etages zijn los te maken van de toren en de torenringen zijn zo hoog als de etage moet zijn. Het geheel is dus demontabel bij een mogelijke verhuizing etc. De etages zullen ook bestaan uit twee of drie delen. Modulair dus, maar geen traditionele module baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorverloop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorverloop.jpg)

Het verhaal wordt dan een hoofdlijn van X naar Y, waar lange goederen- , passagiers- en hogesnelheidstreinen kunnen rijden. Deze hoofdlijn heeft een hoofdlijn splitsing naar Z, met tussen stations A en B. Deze stations zouden een grote kunnen hebben van Steenwijk, met een Defensie laadperron etc. Station A heeft dan een zijlijn aftakking naar B en C. En die stations zijn kleiner en zie je vooral lokaal vervoer. Misschien dat het mogelijk is om op C een soort Rodeschool te maken met een gaslaadstation. Maar of dat past, weet ik nog niet.
De rij mogelijkheden zijn hierdoor best groot, redelijk veel zichtbaar spoor en zichtbare stations, maar door de etage werking zijn ze van elkaar gescheiden en lijkt het niet heel erg overdreven druk.
Ik ben nu druk bezig met het ontwerpen van de spiraal. En alle berekeningen wijzen erop dat de spiraal in de opgaande sporen nooit boven de 2,88% komen en de dalende sporen nooit boven de 3,17%. Dit zijn percentages waar ik mee kan leven.
De verschillende etages kunnen afzonderlijk van elkaar gebouwd worden. Hierdoor kan ik een laag maken en pas als de laag af is beginnen aan de volgende laag. Hierdoor krijg je toch kleine banen die af zijn. Het grote megaplan wordt dan zo kleine stukjes verdeeld als een module baan.
Ik zit er aan te denken om gebruik te maken van Tillig Elite rails, inclusief de mee te buigen wissels. Want het nadeel van het gehele plan is wel dat alles in de bocht ligt: niets is recht.
Het ontwerp van de verschillende lagen zal ik langzaam maar zeker toevoegen als in tevreden ben over dat deel ontwerp. Het schaduwstation heb ik al wel ontworpen. Dat dus ook toegevoegd. De wissels zijn wel Tillig, maar niet de zelf mee te buigen wissels. Dus het ontwerpen is een beetje een gedoe op die manier, maar ik heb nog geen software gevonden die de wissels van Tillig mee kan laten buigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_Rondom_rondrijden_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_Rondom_rondrijden_1.jpg)

De dubbelspoor klimspiraal is nog wel een klein hoofdpijn dossier. Het dubbelspoor laten aftakken van de spiraal naar de etages en het van twee kanten laten weer terug komen op de spiraal. Dus treinen kunnen links om en rechts om de etage afrijden, maar wel rechts rijden. Hierbij wil ik ook dat ze zowel naar boven kunnen rijden als naar onder kunnen rijden. Ik bedoel hiermee dat ze van de etage af zowel naar boven als beneden kunnen rijden. Dat hoeft niet zowel linksom als rechtsom. Dat maakt dan weer dat er naast vier wissels ook twee kruisingen nodig zijn. De wissels kunnen standaard zijn, maar de kruisingen niet. Die zal ik dan zelf moeten maken. Dat lijkt me wel een behoorlijke klus. Als me dat niet lukt, dan zal ik denk ik over gaan naar een enkelspoor klimspiraal
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: jandcargo op 28 July 2016, 22:10:56
Hallo,

Op zich een mooi basisplan.
Maar als ik die railwoestijn in de klimspiraal zie dan denk ik toch er het mijne van.
Het risico dat het een baan wordt die nooit afkomt of toonbaar wordt is levensgroot aanwezig.
En vergis je niet op de kosten van dit plan
Beperking is de meester voor de meeste modelbanen.
Maar tis jouw ding.
Mijn advies: maak iets wat behapbaar is en ook een keer afkomt

succes jandcargo
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 28 July 2016, 22:35:55
Jancargo,

Die railwoestijn die er nu opstaat is het idee voor het laagste niveau. Alleen een schaduw/opstel plateau. De ideeën voor de andere etages zijn er wel, maar nog niet uitgetekend.
Voor de baan die nooit afkomt of toonbaar wordt, daar was ik ook wel een beetje bang voor bij een kamervullende baan. Daarom ook deze etage bouw. Iedere etage kan afzonderlijk gebouwd worden van de ander. Hierdoor kun ik iedere etage eerst afmaken voordat ik verder ga met de andere. ik weet dat beperking de meester is, maar waar baseer je je nu op om die opmerking te maken? ik heb nog niets van het "echte" zichtbare modelbaan deel laten zien. Gaan meer om het idee van de opbouw van het geheel.
Over je advies: ja, helemaal mee eens. Vandaar ook het modulair opbouwen van de etages.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: laurent op 31 July 2016, 01:02:51
Des te groter de radius is, des te hoger het nummer. Verreweg de meeste bouwers gebruiken radius 2 en 3 (meest voorkomende bij "beginsets" van Märklin, Roco en Fleischmann)

Radius 1 in H0 is meestal ongeveer 360, radius 2 ongeveer 420 en zo gaan we verder naar boven
Allie
Niet bij Roco. In de handleiding van mijn Roco 1216's staat dat de minimale radius Rocoline R2 is (358mm straal) terwijl in Märklin C rail R1 een straal van 360mm heeft.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Ronaldk op 31 July 2016, 08:17:21
Hoi!

Een apart plan! :) Hoe groot moet het geheel worden? Heb je nagedacht over hoe de binnenzijde bereikbaar is? Ik kom al snel uit op een gat van 1,00 x 1,00 meter om een een beetje te kunnen bewegen in de toren. Dit heb je wel nodig. De constructie van de toren komt er dan nog bij. Zo kom je uit om een minimale straal van 550 of 600mm voor je klimspiraal. Mogelijk nog meer als je het een beetje uitvogelt.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 31 July 2016, 08:43:57
Niet bij Roco. In de handleiding van mijn Roco 1216's staat dat de minimale radius Rocoline R2 is (358mm straal) terwijl in Märklin C rail R1 een straal van 360mm heeft.
Ik ga flexrail gebruiken, dan maakt die R1/R2 etc gedoe mij niet zoveel uit. Maar dank voor de info!
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 31 July 2016, 08:48:09
Hoi!

Een apart plan! :) Hoe groot moet het geheel worden? Heb je nagedacht over hoe de binnenzijde bereikbaar is? Ik kom al snel uit op een gat van 1,00 x 1,00 meter om een een beetje te kunnen bewegen in de toren. Dit heb je wel nodig. De constructie van de toren komt er dan nog bij. Zo kom je uit om een minimale straal van 550 of 600mm voor je klimspiraal. Mogelijk nog meer als je het een beetje uitvogelt.

Groeten Ronald.
Ronald,
Ja, vond het ook wel een apart plan... ;). De bereikbaarheid baart me ook nog wel wat zorgen. Het geheel wordt wel demontabel, maar om nu elke keer bij een probleempje de hele toren uit elkaar te moeten halen is ook weer wat.
Ik ga eerst de onderste ring bouwen. En dan eens kijken hoe het loopt en gaat. Ik plan nu op een straal van 600mm aan de binnenzijde. Dat betekent dus dat minus de sporen er een radius van ongeveer 500mm overblijft. Dus dat gat van 1000mm blijft er wel over... Alleen hoe kom je er in..... Ik moet het een en ander goed bekijken in de praktijk, maar ook ik heb die zorgen wel hoor.

F
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Ronaldk op 31 July 2016, 08:56:27
Op welke hoogte wil je de baan beginnen? Dat is de grote vraag. Als je op 70cm je schaduwstation begint heb je een probleem. Je gaat je rug stoten tegen het houtwerk. Begin je hem op 1.00 of nog hoger dan kan je al wat makkelijker er in. En hoe hoog wil je alle niveau's maken?

Groeten Ronald.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 31 July 2016, 09:09:23
Op welke hoogte wil je de baan beginnen? Dat is de grote vraag. Als je op 70cm je schaduwstation begint heb je een probleem. Je gaat je rug stoten tegen het houtwerk. Begin je hem op 1.00 of nog hoger dan kan je al wat makkelijker er in. En hoe hoog wil je alle niveau's maken?

Groeten Ronald.
Uhm...nou, het onderste niveau op 28cm van de grond. De ringen worden 40cm, met aftrek van 8cm voor de opbouw van de etages, blijft er ongeveer 32cm bouwhoogte over. Je kunt dus moet geen mogelijkheid er van onder in komen.
Ik heb ook al gedacht om het houtwerk waar de toren uit bestaat om en om uit te frezen. Je krijgt dat drie platen die een soort raam zijn. Ik denk dat er niet echt een afbreuk is in de stevigheid van het geheel en je kunt er beter bij. Voor de "gaten" aan de voorkant kan een smal profiel gemaakt worden om de achtergrond (op karton ofzo) in te schuiven. Moet er nog even over nadenken.

F
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 11 August 2016, 18:40:46
Deze week de chaos die in de beoogde kamer voor de spoorbaan lag maar eens aangepakt.
Van:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0868_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0868_6.jpg)
Naar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0899_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0899_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0900_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0900_2.jpg)
Gelukkig maar 8 kratten oud papier en 6 vuilniszakken rommel weggedaan.

Maar nu kan ik wel echt beginnen...

FBG
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Ronaldk op 11 August 2016, 18:43:25
Ziet er wel strak uit  (y) De zweed heeft ook goede zaken met jou gedaan  ;)

Groeten Ronald.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 11 August 2016, 20:49:03


Ach ja, is toch veel opbergruimte zonder al te veel kosten.

FBG
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 17 September 2016, 13:46:20
Na weer best lang gerekend te hebben aan het geheel, nu echt begonnen. De kern waar de spiraal in komt voor de onderste laag eerst maar maken. Het hout is gezaagd, nu nog in elkaar lijmen en schroeven. Alleen daar vandaag even geen tijd meer voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw002.jpg)

Mvg,
FBG
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 23 September 2016, 21:13:53
Vandaag even door kunnen werken, met wat hulp... ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw03.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw04.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw05.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw07.jpg)

Dit is de kern waar ik de spiraal in ga maken. Ik hoop dat ik de eerste laag van de spiraal dit weekend kan maken, maar dat hangt een beetje van de andere verplichtingen af..

FBG
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 14 November 2016, 16:38:29
Zo, maar weer eens wat vorderingen gemaakt. De eerste omwenteling van de klimspiraal zit er in (nog zonder spoor). Ook de eerste (rechterkant) van de ombouw gemaakt. Het echte opvalt waar in dit geval nog het schaduwstation op komt te liggen. De rails ligt er alleen voor de foto. Moet nog aan het sporen leggen.

Best blij tot nu toe....

Doorkijkje door de spiraal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw014.jpg)
Eerste omwenteling van de spiraal gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw013.jpg)
"rok" in aanbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw010.jpg)
"rok" geplaatst (zit met bouten vast zodat het demontabel blijft)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw012.jpg)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 26 November 2016, 16:22:10
En weer verder met bouwen. De onderbouw (houtbouw) is nu klaar. De blauwe ondergrond gelegd en even de wissels voor het schaduwstation uitgelegd. Ben best tevreden tot zover.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw005.jpg)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 16 January 2017, 18:35:20
Een update van de voortgang. Ben nu druk bezig met het leggen van het spoor in het schaduwstation. Het worden 10 sporen in 2 blokken verdeeld. Hierdoor kan ik maximaal 20 treinen van 1,5 tot 2 meter stallen. En dus een stuk langer als ik beide blokken per spoor gebruik. Ondertussen ook alles in iTrain gezet en de bediening via iTrain gaat super soepel. Na wat programmeer foutjes in de melder gaat het nu prima. De kabelbrij ook gefatsoeneerd. Nu kan ik er ook weer door de bomen het bos zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1194_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1194_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1193_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1193_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1210_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1210_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1211_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1211_2.jpg)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 18 January 2017, 16:18:45
Nu het onderste niveau opschiet, is het ook tijd geworden om na te denken over het eerste niveau. Ik zat te denken aan een soort Steenwijk voorstelling. Dit omdat er een Defensie spoor ligt. Het aan een hoofdspoor ligt, waar je met wat fantasie ook internationaal op zou kunnen rijden. Al zal dat langs het echte Steenwijk niet snel gebeuren.

Ik heb mijn eerste pogingen verbeterd en hier bijgevoegd. De "rare" wissels naar bijvoorbeeld het Defensie spoor worden flexibele wissels van Tillig, maar die zitten niet in Railmodeler. Dus heb met flexibele rails een soort voorstelling gemaakt. Het is geen exacte kopie van Steenwijk, maar ik denk een redelijke weergave die mogelijk is op mijn oppervlak met de beperking dat het toch ook rond moet rijden.

Jullie mening stel ik op prijs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Steenwijk_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Steenwijk_kopie.jpg)

FBG.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Dave....... op 18 January 2017, 19:51:04
Vandaag even door kunnen werken, met wat hulp... ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw03.jpg)


Sleept die van jou 't hout niet weg?
Bij mij gaat dat niet goed  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0294.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0294.png)

Wat zijn trouwens die metalen stangen aan de onderkant van jouw helix?
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 18 January 2017, 20:23:31
Dave,

Mijn hond is erg nieuwsgierig, maar het hout laat hij helemaal met rust. Alleen als er afvalstukjes te lang blijven liggen gaat hij er op kauwen. Maar dat laat ik niet toe ivm de splinters. Hij gaat overigens wel rustig met zijn neus tegen de cirkelzaag aanstaan, moeten wel weten wat er allemaal gebeurt.

Die stangen zitten niet onder de spiraal. Die heb ik gemonteerd onder het oppervlak van het schaduwstation. Omdat ik de "etage" in drie delen heb gemaakt (zodat het ook nog eens verhuist kan worden), was ik bang dat het voorste deel zou gaan hangen. Door die stang is die kracht om aan de voorkant te gaan hangen opgevangen. Als je wat meer uitleg wil zal ik een tekeningetje maken.

FBG.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Dave....... op 18 January 2017, 20:32:45
Leuk! Nieuwsgierig zijn ze wel ja haha.

Het is me helemaal duidelijk zo!
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 18 January 2017, 21:02:30
Nieuwsgierig dekt de lading niet meer.  ;D

Ooit bij de aanleg van de tuin meneer zijn kop er bijna afgehakt met de schep. Hij steekt echt vlak voordat ik een wortel wil doorsteken zijn kop er tussen. Maar tegenwoordig gaat het beter.

FBG.
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Dave....... op 19 January 2017, 04:52:34
Haha herkenbaar
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 05 March 2017, 20:53:46
All,

Ondertussen rustig aan het doorbouwen aan het schaduwstation. Misschien had ik graag gezien dat ik wat sneller zou bouwen, maar alle goede dingen komen langzaam. De eerste uitbreidingen aan rollend materiaal ook binnen. Een Piko GTW2/8 Arriva en een Rivarossi mDDm met DD-AR. Leuk spul, beide van binnen verlichting voorzien. De mDDm liep heel erg slecht door wissels. Lang zitten zoeken, maar na speurwerk op het forum ontdekt dat het middelste set wielen veel te weinig speling had. Hierdoor liep het niet soepel mee. Die ruimte vergroot en nu loopt hij prima door de wissels en door het bochtenwerk. Zal later wat foto's maken.

FBG
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: Martijn193 op 05 March 2017, 22:30:45
Super spiraal zo. Die moet ik in gedachten houden. Wat is de diameter?
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 06 March 2017, 22:41:12
 ;D
Dankje MDK193. Is niet helemaal mijn idee hoor. Zie verder in dit draadje. Ere wie ere toekomt. De spiraal (binnenkant) heeft een diameter van 120cm. Dus maximale radius van rond de 56cm mogelijk. Hierdoor kan je een hellingspetcentage van minder dan 3%in de opgaande spiraal behalen. De kant van de spiraal waar de connectie naar het diorama platform is gemaakt is vlak. Het diorama platform is 60cm breed (gemeten vanaf de buitenkant van de centrale kern)..

FBG
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 29 July 2017, 23:10:37
Al weer een tijdje geleden dat ik een bijdrage heb geleverd. Maar niet helemaal stil gestaan. Mijn onderste laag is nu klaar. Het schaduwstation ligt er helemaal in. Nu vooral bezig met het inregelen van iTrain. Dat is ook nog wel even een dingetje. Maar met kleine stapjes en veel proberen komen we wel verder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image2_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image2_6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image3_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image4.jpg)

En een kleine line-up:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image1_14.jpg)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 02 August 2017, 15:23:07
Een leuke nieuwe aanwinst op de kop kunnen tikken. Nu kan ook de koninklijke familie op bezoek komen... ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1603_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1603_1.jpg)
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 03 August 2017, 13:22:14
Vandaag en gisteren druk met het testrijden op door het schaduwstation. Waar en hoe moeten de treinen stoppen. Alle instellingen in iTrain goed proberen te krijgen. Gaat het #$^%# steeds mis. Treinen stoppen niet waar ik wil, totaal onvoorspelbaar gedrag als het om stoppen gaat. Treinen verliezen vaak de reservering, of staan volgens de software in een onverwacht blok. Klopte geen hout van....

En ineens bedenken dat je nog steeds de diodeschakeling moest maken en plaatsen.  ::)

Snel spulletjes gehaald en 10min later was alles gesoldeerd. Aansluiten op de baan en gaan maar weer. Even leek het beter te gaan, maar ineens bedachten alle treinen dat ze maar hun eigen gang konden gaan. Geen opdracht vanuit iTrain en ineens gaan treinen rijden... Wat nu weer. Dus eerst maar een nachtje slapen.

Vanmorgen met schaamrood op de kaken ontdekt dat de diodeschakeling niet in serie met de melders moet.... Voelde me heel dom, maar gisteren even snel geplaatst. Snel herstelt en de diodeschakeling netjes alleen voor de ongedetecteerde stukken gebruikt. En alles rijdt nu als een zonnetje. Stopt waar het moet, reserveringen blijven staan, perfect!

Zo zie je maar weer, even snel is niet handig. Rustig bouwen en als het af is rijden....  ;D
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 12 August 2017, 12:59:45
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170812/a4d377745e32bc0d6575a1d5ff328ed6.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170812/11ceccaad9c9e8d717244e1c1bb91921.jpg)
All,

Ik had oude Märklin rijtuigen op de kop getikt. Maar de koppelafstand was niet helemaal zoals ik dat zou willen. Met behulp van Symoba koppelmechniek nu wel een mooie tussenafstand. Kost even wat lef om een stukje van je Wielsbeke af te zagen (daar waar de oude koppeling aan vast zat) maar dan heb je ook wel wat.  Behoorlijk tevreden met mezelf....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Nederlandse Baan (H0)
Bericht door: FBG op 17 August 2017, 13:35:03
All,

Omdat ik nog niet weet of ik bovenleiding wil gaan maken waar de pantograaf tegen aan kan slepen, heb ik maar wel besloten om de klimspiraal te voorzien van bovenleiding. Immers, daar kom ik nooit meer lekker bij. En ach, misschien voor niets, maar beter mee verlegen dan om verlegen. Ik heb geen zin om mijn schaduwstation te voorzien van bovenleiding. Dus moest er een pantograafvanger komen. Beetje knutselen en heb een leuk en esthetisch verantwoorde(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170817/9211ed762fa08d02a31b6408725ba331.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170817/0f98c50f346b34a6bba220f2d281bfbf.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170817/d3570a99d50e75979363c75b7ed039a3.jpg) vanger gemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk