BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Eelco Storm op 07 July 2015, 21:24:03
-
In Almelo is altijd wat te doen....
Sla ik vandaag bij de Broese in Utreg nietsvermoedend de Railmagazine open, is daar een foto van een replica-6300 te zien die geplaatst gaat worden bij het een of ander pret en vertiercentrum te Almelo... Is er iemand die wellicht meer info heeft?
Eelco
-
De opdrachtgever ........... :P
Dit KAN (wederom) weer een heeeeeeel boeiend topic worden, al vermoed ik dat het gewoon "herhaling van zetten" gaat worden ;D
-
Tweet NSM (https://twitter.com/spoorwegmuseum/status/494483796230565888)
Is al een tijdje bezig blijkbaar.
Allie
-
Welk materiaal is deze lok gebouwd? Ik bedoel, tot waar kunnen we deze lok levensecht noemen?
Grtjes Remy
-
Om mijn collega's alvast wat werk uit handen te nemen: van mijn kant het vriendelijke verzoek dit topic niet te laten verzanden in allerhande meningen aangaande het grote voorbeeld in het NSM. Dit gaat mij zuiver om de replica die voor/in Preston Palace te Almelo komt te staan.
-
was even vergeten dat het verboden is om over de 3737, andere stoomlocs van het nsm, het nsm in het algemeen en specifiek het verstoppen van treinen in een achtbaan, zodat mensen die uit echte interesse naar een museum komen er niets van kunnen zien te beginnen
Is niet verboden, wel al volledig uitgekauwd. Zoek op het forum en je kunt je prima vermaken met de gevoerde discussies. Een nieuwe opstarten is alleen maar een herhaling van zetten en voegt dus niets meer toe. Vandaar het vriendelijke verzoek van Eelco.
Gr.
Edsko
-
Lijkt me niet als dat geval in Almelo komt te staan ;)
Gaat in elk geval een flinke blikvanger worden daar :)
Oeps.
Ben wel nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte vam de plaatsing enzo.
Groeten Martijn
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
-
Ja sorry,
het is natuurlijk wel verleidelijk.
Wat is de reden voor de Almeloërs om juist van deze machine een 1/1 model te laten maken?
De mooie kleur groen?
Of zit er een Diepere Gedachte achter?
groeten
Hendrik Jan
-
Ik vind twee keer nog een onderschatting. Het gevoel voor afstand is namelijk sterk afhankelijk van de vraag of er aan het eind van de rit wat interessants is te beleven. En nee, die houten 6300 bij een verder nogal triest feestpaleis gaat daar weinig aan veranderen. :P Misschien een keer kijken onderweg naar Berlijn of zo. Berlijn is helemaal niet ver.
-
Tweet NSM (https://twitter.com/spoorwegmuseum/status/494483796230565888)
Is al een tijdje bezig blijkbaar.
Allie
(https://pbs.twimg.com/media/BtzCZDOCIAAdZTz.jpg:large)
(van Twitterplaatje)
- is dus al meer dan een jaar aan de gang. Twitterbericht is van 30 juli 2014
- Wordt dus redelijk nauwkeurig nagemaakt, d.w.z. barframe imitatie, binnenliggend drijfwerk, tuimelhefbomen voorin. "Not your average dummy build" (y)
-
Ziet er goed uit. Van welk materiaal wordt alles gemaakt? Hout, kunstof, metaal?
-
Ik hoop het laatste ;D. Bij voorkeur met alle bijbehorende certificaten en stoomwezenkeur (y)
-
Komt vast allemaal uit een 3D printer. Bouwpakketje voor gevorderden ;D
-
Je hebt ook 3D printer voor ijzer. Of je dat gecertificeerd krijgt .........
Maar waarom niet, ze maken d'r ook Formule 1 en vliegtuigonderdelen mee. Volgens mij wordt er zelfs al gewerkt aan MIL-SPEC (https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Military_Standard) spul uit 3D printers
-
Ik zie rollen wc- of keukenpapier dus dat ding is gewoon van papier-maché :)
-
Een stoomloc die is rood, een andere dan weer groen. In Almelo.....
-
WC papier..... ::) Zit er dus al een toilet in dit exemplaar ;D
-
Gaaf ding hoor
-
Overigens: best leuk om modelbouw te plegen op schaal 1:1. Zo wordt het nog eens haalbaar om een Sik in je tuin te plaatsen! :)
mvg, Paul
-
Er is in ieder geval al meer van te zien dan het 'Blauwe Brabander' project... bestaat dat nog of was dat gewoon een hoax? (opmerking niet bedoeld om dat draadje weer te herhalen...)
Maar op zich vind ik dit een vrij onschuldige manier van geschiedvervalsing.... heb in het trammuseum in den Haag wel eens een replica van een Blauwe tram A400 kop gezien en ook in de achtbaan van het spoorwegmuseum staan naast een echte 6300 een nep-dieseldrie en blokkendozen van karton...
Kijk eens op http://newbuildsteam.com/ ... in Engeland krijgen ze het wel voor elkaar verdwenen stoomlocotieven nieuw te creëren. Mijn lievelingsproject: Brighton Atlantic http://www.bluebell-railway.co.uk/bluebell/locos/atlantic/latest.html
Alexander
-
Nu ook in de overige media, met nieuwe foto's en tevens bewegende beelden op youtube
(https://oost.deondernemer.nl/content/files/Images/Beeldbank/stoomlocomotief_preston_palace_2_carlo_ter_ellen.jpg)
Foto: Tubantia
https://oost.deondernemer.nl/nieuws/bedrijvennieuws/22215/preston-palace-in-almelo-krijgt-nieuw-pronkstuk
En bewegende beelden: https://www.youtube.com/watch?v=K4xroha2F5A&feature=share
Ik vraag me bij het zien van de beelden wel af hoe dat ding nou die loods uit moet..
-
Ee zeer indrukwekkende replica zeg :o
-
Helaas is hij maar eenmaal op te stoken... 8)
-
;D.
-
Balen, moet ik die van mij weer omnummeren...
-
Leuk initiatief! (y)
(Maar om daar nou voor naar Preston Palace te gaan....... dat dan weer niet).
-
Stomme schrijver met z'n 2300.... >:(
-
Wellicht verkijk ik me er op maar is die drijfstang tussen schuifwerk en voorste drijfas niet wat aan de korte kant? Het lijkt me dat de wielen net niet geheel rond kunnen komen zo.
En stond het drijfwerk linksbuiten en rechtsbuiten in werkelijkheid ook 180 graden t.o.v. elkaar gedraaid?
Dit is geen commentaar, ik vraag het me alleen af.
Groet,
Jeroen
-
Dat ze nota bene in Almelo zo'n machine moeten nabouwen. ;D
Staat er in Utrecht een te verstoffen in een muffe grot. :'(
Top gemaakt dit!
Fins.
-
Ik denk dat dat voor PP van ondergeschikt belang is. Wat is eigenlijk het doel van deze toch wel heel mooi nagemaakte machine??
-
Schijnt de sfeer te moeten verhogen bij PP. Doet vermoeden dat de opdrachtgever ook wel een liefhebber is.
-
Prachtige replica! Wat ze met de overgeblevene.........................................................................
-
Op de facebook van PP lees ik dat de replica daar buiten komt te staan op een binnenterrein. Een aannemer is al bezig geweest met het aanleggen van een stuk spoor.
-
Ah, buiten op een binnenterrein, dat verklaart een hoop...
-
Mooie 6300. Dan kunnen we nu de volgende actie starten; allemaal een selfie bij die machine maken, foto mailen naar het NSM met het bijschrift: het is hier fantastisch ;D
-
:D (y)
-
En het NSM reageert met: "Maar wij hebben de echte." ;D
-
Past niet door de loodsdeuren zo te zien.
-
Hoe gaan ze die ooit uit die loods krijgen? Lijkt erop dat de deuren lager zijn.
Groet REné
-
Wellicht verkijk ik me er op maar is die drijfstang tussen schuifwerk en voorste drijfas niet wat aan de korte kant? Het lijkt me dat de wielen net niet geheel rond kunnen komen zo.
De 6300-en hadden relatief korte drijfstangen, dus ja dat klopt. Het was krap, maar het ging. O.a. dankzij de schuine ligging van de cilinders
En stond het drijfwerk linksbuiten en rechtsbuiten in werkelijkheid ook 180 graden t.o.v. elkaar gedraaid?
Scherp waargenomen (y). Binnenliggend cilinders staan onder 90o
Binnen-buiten (per kant) onder 180o O.a. omdat je dan de schuifbeweging met tuimelhefbomen kan doen.
Dus ja: ook buiten-buiten hoort onder 90o te staan en niet onder 180o zoals nu.
Ik hoop dat ze de moeite nemen e.a. aan te passen. Het model is dusdanig nauwkeurig / compleet nagebouwd dat dit echt een jammertje is en relatief makkelijk te verhelpen naar ik vermoed.
-
Revisiedata: iemand ???
Maar volgens mij stonden die maar op een kant op de cilinderzijkant en niet aan beide zijden.
Kan ik nu echter voorlopig even niet opzoeken / controleren
-
Ooit nagekeken tbv een zeker model, die data zouden er moeten staan maar stonden er in de praktijk eigenlijk helemaal niet, alleen de 17 heeft ze in het NSM... Ook op zwartwitfoto's zouden die witte teksten toch wel moeten opvallen.
-
Ik weet wel dat ik op diverse foto's op stoomlocs op een cilinderzijkant revisiedata heb zien staan.
Ik weet echter niet of dat bij de 6300-en ook het geval is geweest. De cilinderzijkanten is een van de locaties geweest voor dergelijk info.
Vierkante locjes hadden het ergens op de schortplaten staan. Bij de LTM 26 staat het links op de voorste bufferbalk en ik neem even gemakshalve aan dat dit is gebeurd nav historische foto's.
Op de NS 7742 staat het nergens, maar dat wil niet zeggen dat het er nooit op heeft gestaan.
Zit op dit moment een ruime honderd kilometer van mijn naslagwerken vandaan, maar daarmee wel lekker dicht bij de LTM 26, waar ik vandaag mijn schep en wat andere zaken lekker voor morgen kon laten staan ;D
Een blije Kniesoor (drie dagen achterelkaar scheppen en maandag nog een keer :P en vrijdag terug naar toen)
-
Ja, alleen op de cilinder of op het frame onder de voetplaat aan de linker zijde. In rijrichting gezien. En de volgorde was toch ook altijd HKPS?
-
Als je dan toch al zoiets fraais in elkaar laat zetten :P .... was het dan niet mogelijk om deze creatie zelfstandig rijdend te krijgen of denk ik daar nu net te gemakkelijk over ???
-
Moet kunnen met een electromotortje.
-
En het NSM reageert met: "Maar wij hebben de echte." ;D
Alleen wordt die naar mijn mening grondig misbruikt :(
-
Voordat dit topic ontspoort en ontaardt in een discussie aangaande het museumbeleid van het NSM, hierbij het verzoek dit topic zuiver bij de replica te houden.
Eelco
team forummoderatoren BNLS
-
Locje frutten, kwastje groen,
In Almelo is altijd wat te doen!
(y)
-
Artitec sounddecoder erin met een zware versterker erachter. Mooi ding!
-
Als je dan toch al zoiets fraais in elkaar laat zetten :P .... was het dan niet mogelijk om deze creatie zelfstandig rijdend te krijgen of denk ik daar nu net te gemakkelijk over ???
Waarom zou je dat willen als je het ding als decorstuk bouwt? ???
Je gaat er ook automatisch van uit dat het ding exact nagebouwd is, maar het ding kan wel voor 80% uit hout of kunststof bestaan...
-
Hoe gaan ze die ooit uit die loods krijgen? Lijkt erop dat de deuren lager zijn.
Wellicht hebben ze de loc demontabel gemaakt.
Dat zal het transport naar Almelo ook vereenvoudigen.
-
Wat geweldig mooi nagemaakt (y)
Hopelijk hebben de bouwers de smaak te pakken en volgen er meerdere van dit soort replica's
Want er is helaas maar weinig over van de echte nederlandse stomers.
Mvg jamie
-
Demontabel? Gezien het karakter van de eigenaar wordt er niet moeilijk gedaan over materiele obstakels en belemmeringen...
-
Beetje roest en weathering zou niet misstaan
-
heb je hem weer met zn buff ,satin met venetian red, raw and burned umber meuk ;D
jij weet altijd van iets moois iets smerigs te maken. :o
-
Ehhhh. Niks weathering. Het hoogtepunt in gebruik van de beulen lag rond de crisis. Dus arbeid was goedkoop en inspraak een zwaar overschat fenomeen.
Kortom, de locs werden goed schoon gehouden
-
Martin heeft in principe groot gelijk.
Dit lijkt nergens op.
Maar ik dacht meer aan een lichte tot middelzware weathering met vet stof, snoepwikkels en spinrag.
Anders lijkt ie nog niet op die grote geest in het Utrechtse Spookhuis!
groeten
Hendrik Jan
-
Dus ze gaan ook nog extra wasmachines aanschaffen bij PP. Want dat ding komt op een binnenplaats en zal door kinderen beklommen gaan worden (vgl. Utrechts Spookhuis) en smerig dat ze dan zijn (duik)
-
Inmiddels aangekomen op z´n eindstation: KLIK (http://www.prestonpalace.nl/news/item/grootste-stoomlocomotief-van-nederland-bereikt-ludiek-eindstationl) (y)
-
Werkende link (http://www.prestonpalace.nl/news/item/grootste-stoomlocomotief-van-nederland-bereikt-ludiek-eindstation)
Wouter, bedankt voor het vinden van dat berichtje.
Reinout