BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Trainman op 15 October 2007, 22:05:00
-
Ik wil van Roco de Multimaus (in combinatie met de bijgeleverde versterker en trafo uit de startset) inzetten voor de digitale besturing van N-spoor. Ik vraag mij af of dit kan omdat dit Multimaus systeem eigenlijk bedoeld is voor HO-spoor. Werkt er al iemand probleemloos met deze Multimaus op N-spoor? (ontstaat er geen probleem met de door het Multimaus systeem gebruikte spanning?)
-
Als de locs voorzien zijn van een decoder die dcc verstaat ja!
-
De locs worden uiteraard voorzien van DCC decoders. Ik ben alleen niet zeker of er een verschil in gebruik van de spanning bestaat in een Multimaus systeem dat eigenlijk bedoeld is voor HO. In dat geval branden je N-loc's op den duur door!
-
Daar wordt verschillend over gedacht, bij verschillende leveranciers zijn de specificaties voor N decoders inderdaad anders dan die voor H0. N decoders hebben daarbij een lagere max ingangsspanning.
Als je naar de intellibox kijkt kun je die ook instellen op N of H0, en dat zou niet nodig zijn als die precies gelijk aan elkaar zijn.
Echter, je ziet dat H0 rijders ook N decoders gebruiken voor hun kleinere loks, ik rij zelf met de sik van Roco met een N decoder, geen probleem, decoder is een kuhn, en ik rij met de multimaus.
Heb zelf alleen ook al eens een N decoder van Zimo gebruikt voor een kleine lok, en die decoder is er mee gestopt nadat de lok een 3 meter gereden heeft, Daarna stonk deze, en was het einde verhaal.
Maar misschien was dat gewoon een slechte versie van de Zimo. Heb geen aansluit fouten gevonden, en heb het nog niet weer aangedurft een nieuwe Zimo te proberen.
Het zal naar mijn idee alleen niet zo zijn dat je loks zelf doorbranden, maar de decoders die een te hoge ingangs waarde krijgen.
Heb nog nooit getest bij de intellibox b.v. of er ook inderdaad een verschil in uitgangs spanning zit als je N of H0 insteld.
-
Rjr bedankt voor je reactie. Om alle discussies over maximale decoderspanning etcetera te ontlopen heb ik mijn vraag daarom ook zo gesteld; wie heeft er al ervaring met het Multimaus systeem (uit de HO startersset) op het N-spoor?
Indien iemand reeds probleemloos werkt op het N-spoor met de Multimaus dan zijn de details verder niet direct relevant.
-
hallo,
Omdat er op mij N-baan, naar ik dacht, nog al wat vermogensverlies was, heb ik enkele maanden gereden met een op HO ingestelde IB. Geen nadelige gevolgen kunnen ontdekken.
mvg
Henk
-
Ok dus voor de IB maakt het niet uit in welke modus je rijdt HO of N. Blijkbaar is er dan ook geen (nadelig) spanningsverschil dat je naar je locs stuurt.
Voor de Multimaus wil ik nu ook zekerheid hebben dat de HO-versie geen nadelig effect heeft op N-spoor.
-
Trainman, je moet bij de keuze van je decoder letten op de maximale spanning welke de decoder mag hebben, is deze spanning gelijk aan de maximale spanning van de doorsnee H0 decoders, dan is er niets aan de hand.
Houd er overigens wel rekening mee als je de wisseldecoder voedt uit de digitale spanning, dat de wissels in de N-Spanning wel eens problemen kunnen geven, te weinig power om goed om te gaan. In dat geval moet je kiezen voor een wisseldecoder die je kunt voeden uit een eigen aparte voeding.
Mvg
Wim.
-
Een kleine aanvulling:
Of je keihard kan stellen dat het niet uitmaakt geloof ik ook weer niet. Voor de IB zit het verschil dus in de max. spanning.
Voor HO max piekspanning van 21 Volt en voor N max piekspanning van 18 V (bij 16V trafospanning).
Dit kan natuurlijk gevolgen hebben voor de N decoder. Alleen op mijn baan met mijn decoders heb ik geen nadelige gevolgen geconstateerd.
De veilige weg lijkt mij daarom ook het advies van Wim te volgen.
Kijk ook eens naar de max spanning van de Roco
mvg
Henk
-
Ik heb voor deze vraag als is eerder een topic gemaakt. Daar worden reacties gegeven door mensen die N-schaal rijden met de multimaus (ik ben zelf ook een N-spoorder) Achterin de roco h0 catalogus staat een stuk over de multimaus en rocomotion Maar daar staan ook Schaal N decoders te koop speciaal vor de multimaus neem ik aan.
-
Mogelijk kan ik wel achterhalen wat de maximale ingangsspanning is van een decoder, maar ik kan niet makkelijk bepalen wat de uiteindelijke spanning is die ik op de rails zet (de trafo bij de set levert 16 V).
Vandaar mijn vraag of iemand al met de Multimaus op N-spoor rijdt; dan weet ik zeker dat het snor zit met de spanning. Ook op andere Nederlandse en Duitse sites lees ik geen eenduidig antwoord.
-
Trainman het antwoord is simpel, de spanning die op de raisl staat is geschikt voor de H0 decoders, hoe hoog hij is maakt niet zoveel uit, maar zal ongeveer 20V zijn. Je moet dus op zoek naar decoder die in je N- Loks passen die deze spanning aan kunnen. Bijna allemaal kunnen ze dat. Maar als je het niet vertouwd dan gebruik je een trafo van 15 of 14V, maar vergeet dan niet mijn kanttekening over de wisseldecoders.
Mvg
Wim.
-
Wim, bedankt voor je reactie. Hier kan ik wel wat mee. Ik zal opzoek gaan naar N-decoders die 20V aankunnen. Eerlijk gezegd is mijn devies; meten is weten! Dus zomaar een decoder eraan wagen vind ik niet zo slim, vandaar dat ik het liefst van iemand uit de praktijk hoor of het systeem bij hem probleemloos werkt: dat is natuurlijk het beste bewijs!
-
Mocht het je geruststellen, ik gebruik een Intellibox, een Lenz Digital Plus set en stuur mijn baan aan via MRDirect of DDW, gebruik daarbij een 16V 50VA trafo van Marklin, en de N-Decoders van CT_Elektronik Lenz en Zimo. Alle systemen werken op de volle spanning, dus de H0 spanning, al jaren aan een stuk zonder problemen.
Mvg
Wim.
-
>>Trainman het antwoord is simpel, de spanning die op de raisl staat is geschikt voor de H0 decoders, hoe hoog hij is maakt niet zoveel uit, maar zal ongeveer 20V zijn. Je moet dus op zoek naar decoder die in je N- Loks passen die deze spanning aan kunnen. Bijna allemaal kunnen ze dat. Maar als je het niet vertouwd dan gebruik je een trafo van 15 of 14V, maar vergeet dan niet mijn kanttekening over de wisseldecoders.<<
Ter aanvulling:
De ondergrens van de railspanning bij digitale besturing moet minimaal 13 V zijn (DCC-norm) Dus elke trafo tussen de 13 en 22 Volt effectief zijn bruikbaar.
Dirk
-
Wim bedankt voor je geruststellende woorden; blijkbaar heeft men rekening gehouden met spanningsmarges in Ho en N schaal en dat is maar goed ook anders zit je al snel met rokende printplaten!
-
Dirk bedankt. ik ga uitkijken naar geschikte N-decoders.
-
Geschikte N-Decoders
DCX74 www.tran.at
MX620 www.zimo.at
Kuehn 025 http://www.kuehn-digital.de/
Mvg
Wim.
-
Een wat late aanvulling.
Het belangrijkste dat ik hier tegenkwam (maar zelf al wist), is dat de Intellibox ingesteld kan worden op Schaal N of Schaal H0. Die mogelijkheid zit er niet voor jan-doedel op. Niet alle decoders voor N-spoor kunnen namelijk de hogere spanning van H0 aan. Bij één van de deelnemers is een decoder in rook opgegaan. Of het aan de te hoge spanning lag, is niet geheel duidelijk. Maar je moet gewoon het risico niet willen lopen.
Zelf heb ik beide spanningen van de Intellibox gemeten (via een speciale tussenschakeling):
a) Schaal H0: 20,7 V=
b) Schaal N: 17,2 V=
Gemeten netspanning: 230 V~
(Af en toe waren alle laatste cijfers één waarde hoger.)
20,7 - 17,2 = 3,5 V verschil t.o.v. 17,2 V is iets meer dan 20 %! Een dergelijke afwijking is veelal niet zonder gevolgen.
Ik heb ook een MS2 = Mobile Station 2 van Märklin. Daarop kun je alle soorten protocols (DCC, mfx en Märklin Motorola 2) gescheiden en/of gezamenlijk (ook deels gezamenlijk) instellen. In alle gevallen meet ik daar 18,7 V.
Bij Märklin houdt men zich niet alleen met H0 bezig maar (tegenwoordig) ook met Minitrix (= N-spoor). Wellicht hebben ze voor een veilig lage middenweg in de spanningshoogte gekozen. Want: 18,7 - 17,2 = 1,5 V verschil t.o.v. 17,2 V is 8,7 %. Een dergelijke afwijking valt binnen de grenzen van het aanvaardbare (meestal 10 %). Bij H0 is er een afwijking naar beneden van 20,7 - 18,7 = 2 V t.o.v. 20,7 V is 9,7 %. Ook dat valt binnen de marge van 10 %. Ze hebben de marge bij H0 op (bijna) maximaal gezet waardoor de marge bij N zo laag mogelijk blijft. Slimme jongens/meisjes bij Märklin!
-
Fleischmann levert ook gewoon N start setjes met een Multimaus?
http://www.fleischmann.de/en/product/59767-0-0-0-0-0-0-001001/products.html
(http://i62.tinypic.com/14l0foi.jpg)
-
Er is niet zoiets als een H0 of een n-spanning. Er is spanning die binnen de specificaties van een decoder valt en spanning die niet binnen de specificaties van een decoder valt. Waarbij je goed moet zoeken om decoders te vinden die niet met de spanning van een Multimaus overweg kunnen.
Zimo n-decoders kunnen loeiheet worden en dat kan je zeker in een n-loc niet hebben. Maarten heeft weleens uitgelegd hoe dat zit en hoe op te lossen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61825.msg3221516424.html#msg3221516424 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61825.msg3221516424.html#msg3221516424)
Dat gezegd staat mijn Lenz ook voor mijn H0 baan op de standaardwaarde van 16 volt.
-
hallo.
ik heb op de site van esu gevonden dat de bedrijfsspanning voor de n decoder 5-21volt is en voor alle andere 5-40volt dus dan zou ik denken dat het mogelijk zou moeten zijn.
-
Om eerst maar op de orginele vraag terug te komen, heb ik ervaring. Ja! Niet persoonlijk (rij zelf met H0) maar een vriend van me heeft voor hij een Z21 kocht een tijd gereden met een Multimaus op zijn N baan. En zoals aangedragen levert Fleischmann ook gewoon een Multimaus bij een startset in N.
En kijken we naar de specs (http://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf) dan moet een decoder voor N gewoon 24V aan kunnen. Een Multimaus geeft, zoals aangegeven, ongeveer 20V af. Eventueel zou je een andere trafo kunnen gebruiken of een diodeschakeling aan de uitgang kunnen hangen. Met 4 diodes (2 keer 2 antiparallel) verlaag je de spanning dan met een goeie volt.
Zelf rij is dus H0 met MRdirect en Delta booster en staat er ook 20V op het spoor. Zelf een locje met een N decoder (Lenz Gold+ dacht ik) en die doet het zonder problemen.
Waar je wel op moet letten (en dat kan je decoder in een ongunstig geval slopen) is dat 20V misschien wel wat veel is voor de lichtjes (zoals de fabrikant het bedacht had). Of het nu LEDjes of gloeilampjes zijn, deze kunnen dan veel meer stroom vragen dan bedacht is (en je decoder dus aardig belasten). Dit kan je zien doordat het dan schijnwerpers zijn ;D Maar dit kan je gewoon oplossen door ze te dimmen op de decoder (of eventueel door het plaatsen van een extra weerstand). Ook zal je de maximale snelheid aardig moeten verlagen. Op de hoogste stap (met max snelheid op max, zoals standaard is) en 20V op de baan gaat een H0 loc er al vandoor als een ICE, laat staan een N loc. Ook kan deze dan wel te warm worden. Maar zolang je de max snelheid afregelt is dit ook geen probleem.
Timo
-
Even een brainfart (als het onzin is hoor ik het graag !)
Als er analoog dezelfde trafo voor H0 en N geleverd wordt in de start sets
waarom zou een centrale die voor H0 geleverd wordt dan een probleem
vormen voor N ?
-
Over het algemeen wordt er voor h0 aangeraden om een 17V ac trafo te gebruiken. Voor N is datzelfde advies 15V ac.
Ook ik rij met een centrale met een 17V ac trafo als ingang (schaal N). Nog nooit decoder problemen gehad.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Even een brainfart (als het onzin is hoor ik het graag !)
Als er analoog dezelfde trafo voor H0 en N geleverd wordt in de start sets
waarom zou een centrale die voor H0 geleverd wordt dan een probleem
vormen voor N ?
Analoog beperk je het maximale voltage door de knop minder ver open te draaien.
Digitaal niet, daar is altijd het maximale voltage op de baan (met digitale signalen erop).
Dus deze vergelijking gaat niet op.
-
Bij alle startsetjes H0 of N van Roco of Fleischmann zitten dezelfde trafo's. Verder is er voor de spanning geen verschil in schaal.
Mvg
Wim.
-
Als er analoog dezelfde trafo voor H0 en N geleverd wordt in de start sets
waarom zou een centrale die voor H0 geleverd wordt dan een probleem
vormen voor N ?
Bij analoog heb je alleen te maken met de motortjes. Volgens NEM630 is de nominale rijspanning voor N en H0 12V. Geen verschil dus.
Bij digitaal heb je te maken met wat de decoder mag hebben. Kijk je b.v. bij de Technische Daten van de Lokpilot V4, dan zie je dat er verschil is tussen de diverse uitvoeringen. Sommige kunnen tot 40V verdragen, andere mogen maximaal 21V hebben.
-
Klaas, en zal dat te maken hebben met het verschil tussen Motorola en DCC en het kunnen verdragen en kunnen reageren op de AC omschakelpuls (spanning) bij een Marklin baan? Denk het zo maar denkelijk.
Mvg
Wim.
-
Ik zie inmiddels in dat mijn brainfart ietwat kortzichtig was.
H0 motoren zullen in de praktijk iets meer marge hebben dan de veel
kleinere N motoren.
Daar bovenop de wat grotere ruimte voor de decoder die daarmee meer
warmte kwijt kan en wat zwaarder gebouwd kan worden.
-
andere mogen maximaal 21V hebben.
Wat gek is voor de LoPi Micro omdat hij daarmee niet voldoet aan de NMRA DCC specificatie ::)
Timo
-
Goh, meen je dat nou? Wie zegt dat hij daaraan moet voldoen?
Anders gezegd lees eerst de specs alvorens tot aanschaf over te gaan, voldoet hij niet aan de gewenste eisen, dan naar iets anders uitkijken.
Mvg
Wim.
-
Heb de specs nooit gelezen omdat ik hem niet heb Wim ;) En denk dat ik al wel genoeg gelezen heb over wat ik niet heb. ;D
Maar goed, standaarden zijn er om van af te wijken (http://xkcd.com/927/) nietwaar ::)
Timo
-
Het is volgens mij heel simpel... De NMRA standaard schrijft voor N een lagere spanning voor dan voor H0. Maar de meeste fabrikanten maken hun DCC spullen zo dat ze min of meer aan het H0 spanningsnivo voldoen. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld kleine decoders die voor N of Z zijn bedoeld. Die kunnen niet tegen hoge rijspannningen en dat ligt dan aan de electronica die gebruikt is in combinatie met maximaal vermogen en warmteontwikkeling. Dus uitkijken met kleine decoders en anders speciaal spul en voor de rest zal het allemaal best wel werken.