BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Niels B op 28 April 2015, 15:56:18
-
Hoe gaat dit aflopen: http://www.nu.nl/ondernemen/4039322/ns-zet-bestuurders-qbuzz-non-actief.html ???
Grtz,
Niels
-
Opnieuw aanbesteden he.
-
Zojuist toonde RTL-Z een vraaggesprek met de inmiddels geschorste directeur van Qbuzz, Mevr. Zuidberg. Toen ze bij de onderzoeks-commissie moest verschijnen had ze vooraf instructie's gekregen van de hoogste directeur van NS, Dhr. Huges. Ze mocht niet het hele verhaal vertellen aan de commissie, de opdracht was : "Ook 80% van de waarheid is nog steeds waarheid".
Sander
-
Hoe dit gaat aflopen?
Dat zal natuurlijk weer onder de mat geveegd worden.
De medewerker in kwestie is mij bekend.
maar een ding weet ik zeker, in het hele door de NS op tafel gelegde verhaal klopt niet zo heel veel.
Jos.
-
Het persbericht is opgesteld door het onafhankelijke advocaten kantoor.... Maar ook van hun verhaal klopt natuurlijk bar weinig ;)
-
Er is echter wel een punt.
De heer de Beer heb ik leren kennen als een zeer integer man.
Daarom gooi ik dus een hele container zout over deze beschuldigingen.
Jos.
-
Hoe kun je dat nou zeggen terwijl er helemaal inhoudelijk niets verteld is over wat er nou daadwerkelijk voor informatie misbruikt is en waar het daadwerkelijk over gaat...
-
Het complete rapport van De Brauw c.s. is online te lezen, en het lezen zeker waard.
Om op voorhand te constateren dat dit een verzameling leugens is, lijkt me wel heel erg gewaagd.
De Brauw is niet zo maar een advocatenkantoortje.
We kunnen slechts constateren dat het moddergooien over en weer en het schoonpoetsen van eigen stoep onmiddellijk is begonnen.
Dirk
-
Er is echter wel een punt.
De heer de Beer heb ik leren kennen als een zeer integer man.
Daarom gooi ik dus een hele container zout over deze beschuldigingen.
Een advocatenbureau doet constateringen....
-
Of is dit een manier om van een concessie af te komen die je eigenlijk niet wilde, maar voor de goede verstandhouding wel hebt meegedaan, en helaas hebt gewonnen? Vooral omdat al meteen wordt aangegeven dat de gevolgen geaccepteerd zullen worden ( volgens teletekst gisteren).
Bestuurders zetten we binnen de firma wel weer ergens neer en niemand hoor je er meer over, en " goedkoop" van de concessie afgekomen.
Groet Rene
-
Die gedachte speelde ook door mijn hoofd.
Mvg, Michel
-
.... voor de goede verstandhouding wel hebt meegedaan ....
Dat ze de concessie eigenlijk niet wilden hebben, geloof ik ook. De reden om mee te bieden, zou wel eens anders kunnen zijn geweest. Door heel luidruchtig aan te kondigen dat ze heel laag zouden bieden, dwongen ze anderen nog lager in te zetten. Gewoon de anderen opzadelen met een verliesgevend bod. Ouderwets pootje-lappen noemen ze dat ook wel. Jammer voor NS is die opzet mislukt en ze zoeken nu een uitweg.
Sander
-
Hoe halen jullie je dergelijke complottheorieën toch in 's hemelsnaam in je hoofd?
Dat is toch echt de grootste flauwekul die er bestaat.
Er is in grote lijnen gewoon gebeurd wat er in het rapport van kantoor De Brauw staat.
Dergelijke dingen, deskundige medewerkers wegkopen, gebeuren gewoon in het bedrijfsleven, alleen niet vaak op deze schaal
Waarom denk je dat er een concurrentiebeding is uitgevonden, ook al tilt de Rechter daar vaak niet zo zwaar aan.
Geloof me, dit is echt zo gebeurd, uitgezonderd misschien enkele details waarover iedereen tot nu toe zwijgt, maar in de kern klopt het verhaal.
Dirk
-
Het doek valt helaas voor Abellio en Concessie Limburg!
De provincie Limburg verscheurt het contract met de in opspraak geraakte vervoerder Abellio. Die kan dus fluiten naar het Limburgse openbaar vervoer 2016-2031.
Meer: http://www.1limburg.nl/provincie-verscheurt-vervoerscontract-met-abellio (http://www.1limburg.nl/provincie-verscheurt-vervoerscontract-met-abellio)
-
ik hoop op een nieuwe aanbesteding!!
en ook dat arriva het weer niet wint. alles beter dan db!!!!
-
Hoe halen jullie je dergelijke complottheorieën toch in 's hemelsnaam in je hoofd?
Dat is toch echt de grootste flauwekul die er bestaat.
Sorry hoor, maar het rommelt al jaren in aanbestedingsland: ga alleen al eens kijken hoeveel bus-vervoer aanbestedingen van de laatste 8 jaar een gang naar de rechter veroorzaakten omdat een van de partijen het met zus of zo niet eens was.
Ook EBS, busvervoerder in Waterland heeft zoiets geflikt: ze hebben bewust heel laag ingeschreven. Ik vermoed dat ze wisten dat ze op die manier de enige inschrijver zouden zijn en dus zouden winnen. Dat is dan ook gebeurd. Echter zijn ze wel na 2 jaar met hangende pootjes bij de opdrachtgever gekomen. Het was allemaal zo duur en dat hadden ze allemaal niet aan zien komen en als er echt niets gebeurde (lees: meer geld) dan stond de Waterlandse reiziger een enorme verslechtering van de dienstverlening te wachten.
Zo gezegd zo gedaan, de spelregels waar ze in beginne mee akkoord zijn gegaan, werden dus aangepast. Dat is belachelijk, maar het is wel gebeurd. Dan kan je dit complotdenken noemen, maar dat is, gezien de gang van zaken bij vele andere aanbestedingen, wel redelijk logisch.
Dat er in dit geval een rapport is waar precies in staat wat er is gebeurd, werpt natuurlijk een ander licht op de zaak.
-
Ach ja, elke aanbesteding komt zo'n beetje voor de rechter.
Kijk maar naar de laatste aanbesteding voor de nieuwe sprinters voor NS.
Standaard zijn de (gepasseerde) concurrenten/verliezers het er niet mee eens en stappen naar de rechter.
-
Sorry hoor, maar het rommelt al jaren in aanbestedingsland: ga alleen al eens kijken hoeveel bus-vervoer aanbestedingen van de laatste 8 jaar een gang naar de rechter veroorzaakten omdat een van de partijen het met zus of zo niet eens was.
Op zich niet zo vreemd. Het gaat om grote belangen en veel geld. Dan wil je dat de aanbesteding serieus en volgens de regels wordt uitgevoerd. Je wil niet de aanbesteding verliezen omdat een ambtenaar toevallig een slecht weekend heeft gehad em daarom wil je die scherp houden. Helaas kan dat alleen via de rechter..
-
NS is uitgesloten..
http://www.nu.nl/ondernemen/4040410/ns-dochter-abellio-uitgesloten-van-ov-gunning-limburg.html
-
Het is geen complot theorie, alhoewel een beetje.
In de techniek ( en andere bedrijfstakken denk ik ook) worden projecten zogenaamd getenderd, ofwel een ander woord voor aanbesteed. Nou ben ik maar gewoon een monteur maar hoe vaak ik al heb meegemaakt dat nadat er een gunning is geweest er onder een gunning uit geprobeerd wordt te komen door "fouten"toe te geven ( dingen niet meegenomen zodat je niet aan de eisen voldoet bijvoorbeeld) wil je niet weten ( zo hebben we voor x-jaar het onderhoud en zo ineens niet meer). Dit heeft mij altijd al verbaasd. Waarom zou je zoiets bewust doen? Als je zo graag iets wilt hebben en je hebt het gekregen geef je fouten toch niet toe? Zeker dit zoals ik het begrijp. Als ns niets had gezegd was dit nooit uitgekomen waarschijnlijk. En anders was het al "te laat"geweest.
Of zitten er bij elk bedrijf zowat dik betaalde personen die werkelijk niets in 1 keer goed kunnen doen, maar dat is wel erg off-topic.
Maar goed, ben maar een simpele onderhoudsmonteur die dit allemaal niet begrijpt, maar werktechnisch wel afhankelijk van is.
Dus ik baseerde op bovenstaande voorbeeld dat ze de gunning misschien niet wilde hebben, zeker omdat direct een uitsluiting door NS geaccepteerd zou worden. Maar dat is gewoon een gevoel, niet gebaseerd op wat voor informatie dan ook, vandaar ook de vraagteken aan het einde.
Groet René
Groet René
-
Er is echter wel een punt.
De heer de Beer heb ik leren kennen als een zeer integer man.
Daarom gooi ik dus een hele container zout over deze beschuldigingen.
Jos.
Wat zei je Jos?
http://www.limburger.nl/article/20150429/REGIONIEUWS01/150429605/1056
En dat werd ook al duidelijk in het door NS interne onderzoek;
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/over-ns/nieuwscentrum%5B4%5D/persbericht/rapport-van-bevindingen.pdf
-
Wat zei je Jos?
De heer de Beer heb ik leren kennen als een zeer integer man.
Maar dat moet je zien vanuit een Limburgs referentiekader. ;D
-
In het Kader van "Veolia heeft straks geen plek meer voor me, ik heb de kennis en heb werk nodig", krijg je zulke bokkesprongen. Want voor chf's zijn de overgangen goed afgedicht en voor een handjevol indirecten ook, maar voor vele indirecten totaal. Die zijn vooral speelbal. Soms zelfs nog tot enige weken voor de overgang van een concessie. Syntus kreeg zelfs na aanvang concessie Veluwe toch nog 7 indirecten afgeschoven door Veolia. Allemaal uit Breda. Syntus heeft voor hen toen een dependance in Breda geopend. René de Beer's zus zit daar ook bij en werkt nog steeds bij Syntus. Een kennis van mij is hun zwager. Zal eens horen hoe en wat .....
Mvg, Michel
-
@Michel: zullen ze blij zijn dat je dat hier zegt, of wil je klokkenluider worden zonder baan ;D 8).
-
Alleen er is een verschil tussen:
Limburg sluit Abellio uit & Limburg zoekt uit of Abellio uitgesloten kan worden.
-
Ruud,
Ik zeg helemaal niets geheims.
Ik stip wel een gevoelig punt aan v.w.b. indirecten bij de concessie overgangen.
Wordt niemand vrolijk van.
Mvg, Michel
-
@Michel: dat mag zeker, maar dan liet ik dit
(......)
even weg. Kan wel eens door de verkeerde gelezen worden 8).
-
Of is dit een manier om van een concessie af te komen die je eigenlijk niet wilde, maar voor de goede verstandhouding wel hebt meegedaan, en helaas hebt gewonnen? Vooral omdat al meteen wordt aangegeven dat de gevolgen geaccepteerd zullen worden ( volgens teletekst gisteren).
Bestuurders zetten we binnen de firma wel weer ergens neer en niemand hoor je er meer over, en " goedkoop" van de concessie afgekomen.
Groet Rene
Citaat uit het bericht van NU.nl 'Op gecombineerde ov-concessies zoals in Limburg waarbij trein- en busvervoer in een pakket wordt aangeboden, zal de NS dan niet meer inschrijven. De NS won deze concessie door malversaties van Qbuzz bleek deze week.'
http://www.nu.nl/algemeen/4040859/ns-neemt-eigen-rol-in-regionaal-spoorvervoer-loep.html
Lijkt Rene er nog gelijk mee te hebben.. ::)
Mike
-
Jos is nog steeds bezig een container met zout te vullen?
Bas
-
hieruit kreeg ik nog een heel ander beeld, maar goed, wellicht heel erg verouderd of onjuist... Maar het genoemde plan van veolia om de NS een reputatie van concurrentievervalsing aan te smeren lijkt in elk geval aardig gelukt.
http://www.volkskrant.nl/economie/het-verdriet-van-veolia~a3836337/
-
De aanbesteding gaat hoogstwaarschijnlijk naar Arriva.
Vanmiddag weten we het definitief.
http://www.1limburg.nl/openbaar-vervoer-limburg-naar-arriva?context=default
En de plannen voor het spoorvervoer.
http://www.1limburg.nl/maas-express-rijdt-straks-door-limburg?context=topstory
Jos.
-
Wauw, 15 jaar geen concurrentie op het spoor in Limburg! ???
Tinus.
-
Ja, dat heb je wel vaker als een consessie voor 15 jaar wordt toegewezen. ::)
Oftwel, niet anders dan nu. NS op het hoofdrailnet en Arriva de lokale bediening ipv Veolia.
-
Nog even wachten wat Veolia gaat doen hè. Die hebben namelijk aangekondigd dat, als Arriva deze concessie mocht gaan doen, zij naar de rechter gaan. Ze hebben na het nieuwtje dat meteen kenbaar gemaakt. Niks is dus nog definitief.
-
Nou dan kunnen ze naar de rechter gaan want de concessie gaat naar Arriva.....
http://www.nu.nl/ondernemen/4060611/provincie-limburg-gunt-aanbesteding-arriva.html
-
Doordat de gunning naar Arriva gaat hebben de Duitsers bijna 2/3 van het openbaar vervoer in hun bezit en Arriva is een dochter onderneming van DB,dus waar praten we over,gelukkig geen DB.
Maar wat gaar met het materieel gebeuren,andere sticker,nieuw , lease of tweede handsjees?
gr,
Jo
-
Volgens mij word er in een concessie normaal opgenomen dat de nieuwe maatschappij het materieel en personeel overneemt.
-
De overgang van het personeel is bij wet geregeld.
Geen idee wat er over het materieel in aanbestedingen staat, maar als ik zie wat er in de praktijk gebeurt, lijkt het er toch niet op dat een nieuwe vervoerder het materieel moet overnemen of dat een oude vervoerder het materieel moet afstaan. Het mag wel natuurlijk.
-
Als je kijkt naar de aanbestedingen bij het busvervoer in openbaarvervoerland, dan zie je dat de bussen meestal geleased worden en een nieuwe partij gewoon zijn eigen nieuwe bussen gaat leasen. Dus geen overname van materiaal.
-
Verplicht overnemen van personeel met al hun rechten is niet van toepassing bij personeel van NS. Die kan evt. personeel laten kiezen, maar de ander hoeft ze ook niet persé over te nemen. Als er geen NS'ers over willen, zal Arriva in dit geval moeten werven voor het extra benodigde trein personeel.
Michel
(via mobiel)
-
Weet je dat wel zeker?
"Mens volgt werk" is inderdaad bij de wet geregeld, en ik kan me niet voorstellen dat de spoorsector c.q. NS daarvan uitgezonderd is.
Bovendien is het een verplichting die op de OVERNEMENDE partij rust, dus niet NS!
Ben op dat punt, in een andere sector dan wel, ervaringsdeskundige ;-)
-
Overname is geregeld in de Wet Personenvervoer 2000. Daar zitten overnames van spoorlijnen en bijbehorend personeel niet in. Voor die overname verplichting in die wet hebben we in het streekvervoer in 1995 weken gestaakt, om die er in te krijgen. Die clausule kwam er in voor de eerste 10 jaar maar. Later is de overnameverplichting er in permanent geworden. Maar NS personeel valt daar dus niet onder.
Ik zit al sinds 1991 in het streekvervoer. Ook al jaren vakbondkaderlid en OR-lid.
Michel
(via mobiel)
-
Bij mijn weten is in 2005 de Concessiewet personenvervoer per trein in werking getreden en die wordt beschouwd als onderdeel van de Wet personenvervoer. Sindsdien gelden de regels uit de Wet personenvervoer ook voor spoorconcessies. Voor het hoofdnet is het anders geregeld.
-
Arriva is verplicht om het personeel over te nemen, maar als NS ook zelf werk heeft voor hun medewerkers dan mogen ze natuurlijk bij NS blijven. Dat is bij Zwolle - Emmen ook gebeurd.
-
De "oude" werkgever mag personeel alleen in dienst houden bij wederzijdse overeenkomst. Primair is "mens volgt werk". Als de medewerker per sé naar de nieuwe exploitant wil dan heeft hij dat recht volgens wat mij destijds verteld is.
Dirk