BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Erik (zaanstad-west) op 20 April 2015, 22:49:47
-
Beste Forum lezers,
Ik wil de beginselen leren om een rocowissel ( 61195 - ingebouwd in de wissel) om te kunnen zetten met behulp van een viessmann sein.
Als sein denk ik eerst aan een viessmann 4011. Eenvoudig rood en groen. Het gaat om de eenvoudige sein/wissel werking.
Ik heb wel even het viessmann seinbuch geraadpleegd. Maar hier wordt het voor mij niet duidelijker van.
Wat is er nodig om het sein bij rood op rechtdoor te zetten en bij groen op afbuigend.
Graag jullie reacties
Met vriendelijke groet,
Erik
-
Je zet een kaboutertje bij het wissel, en die moet naar het sein kijken. Als het sein rood is, dan zet hij het wissel rechtdoor, is het sein groen, dan zet hij het afbuigend. ;D
Dat is natuurlijk alleen maar om te illustreren dat je verkeerdom denkt. De wisselstand wordt niet bepaald door het sein, maar het seinbeeld wordt bepaald door de wisselstand.
Verder is het vreemd dat je rood koppelt aan rechtdoor. Dus als het wissel rechtdoor staat, dan mag er nooit een trein rijden?
Ik denk dat je even moet verduidelijken wat de situatie is, en wat je precies wil bereiken.
-
Warempel Klaas, ik dacht altijd dat de code Rood = Rond (en Groen = Recht) van toepassing waren.
Rob
-
Je zet een kaboutertje bij het wissel, en die moet naar het sein kijken. Als het sein rood is, dan zet hij het wissel rechtdoor, is het sein groen, dan zet hij het afbuigend. ;D
Dat is natuurlijk alleen maar om te illustreren dat je verkeerdom denkt. De wisselstand wordt niet bepaald door het sein, maar het seinbeeld wordt bepaald door de wisselstand.
Verder is het vreemd dat je rood koppelt aan rechtdoor. Dus als het wissel rechtdoor staat, dan mag er nooit een trein rijden?
Ik denk dat je even moet verduidelijken wat de situatie is, en wat je precies wil bereiken.
Dank je wel voor de opmerking. Het verkeerdom denken zal ik proberen te vergeten.
Als het sein rood staat moet de wissel inderdaad op afbuigen staan of komen te komen staan.
Bij een sein op groen moet de wissel inderdaad dus op rechtdoor komen te staan.
Met andere woorden, ik denk geen bijzondere wens, nu hoop ik dat jullie ook een suggestie hebben. Welke benodigdheden...?
Nog even ter aanvulling. De rocowissel heeft al een ingebouwde 61195. Echter geen decoder ingebouwd.
Nogmaals dank voor je humoristische opmerking...
groetjes,
Erik
-
Warempel Klaas, ik dacht altijd dat de code Rood = Rond (en Groen = Recht) van toepassing waren.
??? Neem aan dat je de smileys vergeten bent.
Als het sein rood staat moet de wissel inderdaad op afbuigen staan of komen te komen staan.
Bij een sein op groen moet de wissel inderdaad dus op rechtdoor komen te staan.
Met andere woorden, ik denk geen bijzondere wens,
Is wel een bijzondere wens. Heeft totaal niets met elkaar te maken.
Een rood sein geeft niets anders aan dan dat er gestopt moet worden voor een gevaarpunt (in dit geval dus de wissel).
Een groen sein geeft aan dat er verder gereden mag worden. Hoe de wisselstand dan is is niet van belang (behalve de snelheid bij afbuigen).
Dus geef eens aan wat de achterliggende gedachte is van deze "wens".
Want nu heeft de wissel totaal geen nut omdat je nooit afbuigend mag rijden. Waarom dan een wissel ??? ::)
-
Als je dan toch kleuren aan een wisselstand wil koppelen lijkt het me beter om groen voor rechtdoor te gebruiken en geel voor afbuigend. Groen geeft immers geen snelheidsbeperking aan en bij geel zul je moeten remmen voor het afbuigende wissel. (om het simplistisch te houden ;) )
-
Wat is er nodig om het sein bij rood op rechtdoor te zetten en bij groen op afbuigend.
Wat er nodig is, een simpele seindecoder die de ledjes kan laten branden in de juiste stand. Een seindecoder is een soort wisseldecoder, alleen bestemd voor lampjes of ledjes ipv magneetspoelen.
Groetjes
-
mensen, ik denk dat ik snap wat er gemeend wordt nl. in duitsland heb je bepaalde wissels die liggen een andere kant op voor de flankenschutz. dit wil zeggen als ik aan de kant genomen wordt en er komt bijv. een ice voorbij dan ligt de wissel een andere kant op kan doorgaand als afbuigend zijn dit om te voorkomen dat ik in de voorbij komende trein kan inrijden!! dus dit eraan welke situatie of rood gebruikt moet worden voor rechtdoor of afbuigend.
ik denk dat je dit kunt doen door via een relais de stuurspanning naar het sein af te takken en zo de wissel via het relais te laten bedienen.
-
Stomer ??????
Gezien de eerdere vragen van Erik verwacht ik niet dat dit zijn idee is maar je weet maar nooit.
We wachten zijn reactie maar even af voor we verder kunnen.
-
Als je dan toch kleuren aan een wisselstand wil koppelen lijkt het me beter om groen voor rechtdoor te gebruiken en geel voor afbuigend. Groen geeft immers geen snelheidsbeperking aan en bij geel zul je moeten remmen voor het afbuigende wissel. (om het simplistisch te houden ;) )
Heerlijk alle opmerkingen. Maar het maakt het voor mij wel duidelijker...
Inderdaad het sein bestaat uit rood / groen en geel. Bij de keuze van een groen sein zal de wissel op rechtdoor moeten komen. Bij Geel licht een afbuigende wissel.
Weer iets geleerd van jullie... bedankt.
Nu hoop ik wat meer tot de oplossing te kunnen komen....... Suggesties? moet nu toch wel lukken..??
Nogmaals bedankt..
groetjes
Erik
-
@stomer2010
Als het gaat om een zijdelingse bescherming, zit je ofwel met een kruising danwel met een wissel die op het doorgaande spoor aansluit.
Logischer wijze staat er dan ook een sein om het kruisend/aansluitend verkeer te beschermen, in gelijk welke omstandigheid.
Is de afstand tussen de te beschermen plek en een voorliggende wissel t kort, kan het sein inderdaad verplaatst worden tot voor de voorliggende wissel. Daardoor kan inderdaad een groen of rood sein gzeien worden voo rhet inrijden van een wissel. De aansluiting naar het "te beschermen spoor" kan inderdaad afbuigend dan wel rechtdoor zijn in die wissel. Het sein geeft dan wel aan of er verder gereden mag worden naar het te beschermen spoor.
Dus de hoofdzaak blijft nog altijd het beschermen van de aansluiting op een wissel of kruising.
Wat de vraag van Erik aangaat, blijft het nog steeds onduidelijk welk zijn situatie is die rood en groen koppelt aan de stand van een wissel.
-
Als sein denk ik eerst aan een viessmann 4011. Eenvoudig rood en groen. Het gaat om de eenvoudige sein/wissel werking.
Inderdaad het sein bestaat uit rood / groen en geel. Bij de keuze van een groen sein zal de wissel op rechtdoor moeten komen. Bij Geel licht een afbuigende wissel.
Wat is het nou ???
Alleen rood en groen of nu opeens ook geel? Wat niet in het genoemde sein zit.
Wat is er nodig om het sein bij rood op rechtdoor te zetten en bij groen op afbuigend.
Bij de keuze van een groen sein zal de wissel op rechtdoor moeten komen. Bij Geel licht een afbuigende wissel.
Rood rechtdoor / groen rechtdoor ?
Het zou de vraagstelling een stuk makkelijker maken als je eerst duidelijk aangeeft wat je precies wilt (y)
Nu wordt het een zoekplaatje waarbij je tussendoor ook de regels veranderd. 8)
-
Misschien even met een tekeningetje of zo aangeven waar dat sein staat ten opzichte van dat wissel.
-
Ongeacht de situatie, de vraag op zich is duidelijk. Wissel ene kant, sein de ene stand. Wissel andere kant, sein de andere stand.
Dus de basisoplossing is een dubbelpolige schakelaar. De ene pool naar de wisselaandrijving, de andere naar de draadjes van het sein.
Iets gecompliceerder wordt het als je nu gaat zeggen "ja maar, ik wil pulsen op m'n wissel want hij heeft geen eindafschakeling". Simpelste is dan een drukknopje vóór de schakelaar zetten (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.msg3221549596.html#msg3221549596) voor de pool die richting de wissel gaat. Dan ga ik uit van een lichtsein. Heb je een armsein, dan kan het drukknopje voor allebei gelden.
Als dit geen bruikbare oplossing is kun je vast wel zeggen waar de schoen wringt, dan denken we verder. Hopelijk heb ik nu de discussie richting oplossingen voor je probleem geduwd in plaats van richting "ja maar, zo'n spoorsituatie mag niet" :)
Zelf heb ik ook een afhankelijkheid tussen een wissel en een sein. In mijn geval de inrijwissel van een station en het bijbehorende inrijsein. Staat het sein op rood, dan staat het ook op rood. Staat de schakelaar voor het sein op groen dan is het sein groen (inrijwissel staat rechtdoor) danwel geel (inrijwissel staat krom, dus je moet er langzaam doorheen).
Reinout
-
En, gelet op de plaatsing van Erik's vraag in "Vraag en antwoord" in "Digitaal", zal er door hem wel gevraagd worden naar een oplossing in een digitale omgeving....
Maar dat is zo maar een vermoeden... ::)
Groetjes,
Bert
-
Oei, daar had ik niet op gelet. In dat geval mogen anderen antwoord gaat geven, ik rijd m'n treinen met een multimaus maar verder is alles analoge schakelaars en draadjes ;D
Reinout
-
Reinout,
Ook al zou Erik vragen naar een digitale oplossing, dan is nog steeds de door jou gegeven "analoge hand"-schakeling goed bruikbaar als uitgangspunt voor omzetting naar een digitale aansturing, evenals jouw eigen geheel correcte voorbeeld van afhankelijkheid:
Zelf heb ik ook een afhankelijkheid tussen een wissel en een sein. In mijn geval de inrijwissel van een station en het bijbehorende inrijsein. Staat het sein op rood, dan staat het ook op rood. Staat de schakelaar voor het sein op groen dan is het sein groen (inrijwissel staat rechtdoor) danwel geel (inrijwissel staat krom, dus je moet er langzaam doorheen).
Ik heb zelf ook alleen maar een MultiMaus, dus ook wat mij betreft mogen de anderen een antwoord vanuit de digitale praktijk geven.
Groetjes,
Bert
-
Als de wissel met pulsen gestuurd wordt kun je met die zelfde puls een bi-stabiel relais sturen, die blijft ook in
de geschakelde stand staan totdat de andere puls komt. Dus als 2 kleuren LED's genoeg is zou dat een simpele
oplossing kunnen zijn die niet al te veel kost.
Een simpel sein op de stand van de wissel mee laten gaan hoeft in het digitale tijdperk niet anders te zijn dan
toen we nog analoog reden (of rijden). Maar als er een 3e kleur bij moet zal er meer bij komen kijken dan een
simpel bi-stabiel relais, ook (of misschien vooral) als je naar de kosten kijkt.
-
Een Roco wissel heeft standaard een ingebouwde schakelaar voor de wissel-aandrijving afschakeling. De 61195 aandrijving maakt via het kleine stekkertje gebruik van die schakelaar. De middenpool van die schakelaar is verbonden met een van de twee kontakten, afhankelijk van de stand van de wissel.
Het schakelen van die middenpool zou je toch moeten kunnen gebruiken om een sein te laten omklappen. Ik ben niet handig genoeg om een eenvoudige schakeling te ontwerpen, maar de basis zit via de schakelaar al standaard in de wissel.
Het maakt niet uit of je de wissel handmatig, analoog of digitaal aanstuurt, de schakelaar is gewoon mechanisch verbonden met de wisseltongen.
Sander
-
Dan wordt het dus wel erg simpel. Koop een wissel decoder en zorg dat je wissel schakelt. Hierna sluit op de genoemde contacten het sein aan. Een beetje anders dan je gewend bent, want zover ik het begrijp schakelt de wissel op de middendraad tussen "+" en "-". Sluit dus de middencontact aan op de centrale draad van je sein en de lampen op de "+" en "-". Dan ben je klaar.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS: "+" en "-" is dus linker en rechter rail.
-
Gerard,
Klinkt simpel maar roept bij mij nog vraagtekens op. Ik heb zelf mijn Roco wissels digitaal aangestuurd via een Roco wisseldecoder. Ook ik zou twee kleuren seinen willen toepassen. Kan ik die dan met hetzelfde stekkertje van de wissel aan laten sturen door mijn wisseldecoder?
Is het mogelijk dat je e.e.a. middels een tekening visualiseert?
Alvast bedankt!
Hans
(Sorry Erik, dat ik even inbreek op je topic maar ik denk dat wij beide hetzelfde willen.)
-
Hans,
De beschijving van Gerard klopt volgens mij niet, de schakelaar werkt een beetje anders. Volgens mij zou je met een beetje electronica kunnen 'kijken' met welke van de twee kontakten de middenpool van de schakelaar is verbonden en op basis daarvan kun je dan het sein laten schakelen.
Sander
-
Erik, je denkt nog steeds verkeerdom. Je wilt dus het sein op groen zetten, en dan moet het wissel omgaan? Dat kan niet. Als een wissel beweegt, dan moeten alle seinen die naar het wissel leiden rood staan. Pas als het wissel om is kun je het sein groen of geel laten tonen.
Laat eens een plaatje zien van de situatie. Waar staat het sein, en waarom wil je wat je wil? (wat dus niet realistisch is)
-
Beste klaas en alle andere
Mijn vraagstelling heeft nogal wat reacties opgeleverd. Fijn dat ieder zijn best om mij te helpen TOP.
nu zal ik toch maar proberen om een foto te maken van hetgeen ik voor ogen heb.
Dat de "spelregels" even veranderd lijken te zijn. Sorry voor dat. Dat komt dan simpel weg door de input die ik krijg van jullie waardoor ik het ook duidelijker voor ogen krijg.
Vergeef mij!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2557.jpg)
Het komt er dus opneer dat ik de wissel goed wil aansluiten, zodat deze reageert op het sein.....Q
-
Sorry hoor, maar ik ga er mee kappen. Wat jij wil is onrealistisch, daar ga ik me verder het hoofd niet over breken.
Misschien is er iemand anders die nog een goed idee heeft.
-
Sorry hoor, maar ik ga er mee kappen. Wat jij wil is onrealistisch, daar ga ik me verder het hoofd niet over breken.
Misschien is er iemand anders die nog een goed idee heeft.
Beste Klaas,
Jammer dat je het zo benaderd. Niet erg hoor. Misschien begrijpelijk.
Maar in mijn gedachte van een beginner zijn de voorbeelden van viessmann niet onrealistisch.
Dit is een voorbeeld uit het signalbuch van viessmann.
Ik wil slechts de wissel goed aan kunnen sluiten enz.
Andere forum lezers nog een idee..
Groetjes
Erik
-
Laat eens een plaatje zien van de situatie. Waar staat het sein, en waarom wil je wat je wil? (wat dus niet realistisch is)
Erik, doe dat nou eens zodat we duidelijk krijgen wat je precies wilt.... want eerlijk gezegd ontgaat ook mij dat.
-
Ronald,
In het plaatje dat ik geplaatst heb zie je het sein staan.
Is dit nog niet helemaal duidelijk....?
Eerlijk! Beter kan ik het niet verduidelijken.....
Groetjes,
Erik
-
Erik, wil jij niet het wissel omzetten en dat het sein daarop reageert? Dat is wat hier bedoeld wordt en waar mensen overdreven moeilijk over doen blijkbaar. Je zet het wissel om en het seintje verspringt van kleur. Je zet het wissel de andere kant op en het sein verspringt weer van kleur. Dat bedoel je toch?
Goed, het lijkt me dat daar een digitale oplossing is. Vergeet de rest, het zijn hier soms echt autisten wat dat betreft, zeg je als leek iets verkeerd of snap je het gewoon niet, dan wordt je hier gelynched. Dat je het ff weet...
Dus, vraag 1: moet het sein reageren op het omzetten van het wissel, of moet het wissel reageren op het omzetten van het sein volgens jou?
Vraag 2: vergeet vraag 1 alsjeblieft. Het sein reageert op het wissel. Dus als je het wissel omzet, dan zal het sein van kleur veranderen. Zet je het wissel weer terug, verspringt het sein ook van kleur. En ja, daar is een oplossing voor.
-
Dat komt dan simpel weg door de input die ik krijg van jullie waardoor ik het ook duidelijker voor ogen krijg.
Het komt er dus opneer dat ik de wissel goed wil aansluiten, zodat deze reageert op het sein.....Q
Waaruit blijkt dat je nog steeds de verkeerde denkwijze aan houdt.
Maar je hebt dus het signaal handboek van Viessmann met het aansluitschema en toch vraag je hoe je het moet aansluiten?
Schiet mij maar lek.
Plaatje lijkt me duidelijk genoeg.
Maar in mijn gedachte van een beginner zijn de voorbeelden van viessmann niet onrealistisch.
Vergeet dan on. Wat jij wil is niet realistisch.
Een sein reageert niet op een wissel. dat proberen we je uit te leggen.
Het wissel wordt bediend en afhankelijk van wat daar achter gebeurd wordt het sein in een bepaalde stand geschakeld.
Maar goed het is jouw feestje. Sluit het aan zoals je wilt en geniet ervan :D
Goed, het lijkt me dat daar een digitale oplossing is. Vergeet de rest, het zijn hier soms echt autisten wat dat betreft, zeg je als leek iets verkeerd of snap je het gewoon niet, dan wordt je hier gelynched. Dat je het ff weet...
Gelukkig heb jij de wijsheid in pacht en heb je DE oplossing voor Erik :-\
Ik geef het in ieder geval op.
-
Nou ja, de reacties zijn op zijn minst bijzonder en vijandig te noemen. Anywayz, ik krijg het idee dat hij hetzelfde bedoeld, maar het verkeerd om zegt. Dat lees ik tussen de regels door in ieder geval. Als we ons dan gaan gedragen als linguïsten in plaats van als modelbouwers, tsja, dan vind ik dat behoorlijk ongastvrij en een tikkeltje autistisch. Anywayz, het schema lijkt me duidelijk genoeg, wissel aan de ene kant aansluiten, aan de andere kant het sein, nu nog een schakelaar om dat ding te bedienen en klaar is Kees...
-
Als het digitaal is, kunnen dan de wisseldecoder en de seindecoder dan niet op hetzelfde adres gezet worden? Of denk ik dan weer te simpel?
-
Het kastje met nummer 5546 in het schema is niet meer of minder dan een schakelkastje, waarmee je en de wissel bedient en het sein bedient zie http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/5222-02-DE,%20GB.pdf en http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/5546_98647_02_DE-GB_web.pdf .
De groene stand van het sein komt dan overeen met de rechtdoor (groene) stand van de wissel en de gele stand van het sein met de afbuigende (gele) stand van de wissel, de rode stand van het sein is onafhankelijk van de wisselstand.
De trein is aangekomen voor het inrijsein wat op rood staat, het spoor achter de wissel in de afbuigende stand is vrij, Erik drukt op het gele knopje, zowel de wissel als wel het sein springt in de gele stand.
Erik moet gewoon het schema volgen, alleen moet hij voorlopig even alle aansluitingen naar de rails vergeten, die zijn bedoeld voor automatisering door stroomonderbreking.
MVG, Caterpillar
-
Dank je wel voor je reactie en ook je steun.....en nee ik begrijp niet alles...daarom wil ik hier leren
Je benadering van het schema is inderdaad mijn wens.
Echter vanuit de rocowissel met ingebouwd 61195 komen de draadjes rood zwart groen.
In het viessmann schema dat ik wil volgen komen uit de wissel blauw geel blauw...
Hier loop ik even vast....en dat is de basis geweest van mijn vraag alhier.
(Heb nu gelijk een deel van de leden beter leren kennen )
-
Nou ja, de reacties zijn op zijn minst bijzonder en vijandig te noemen. Anywayz, ik krijg het idee dat hij hetzelfde bedoeld, maar het verkeerd om zegt. Dat lees ik tussen de regels door in ieder geval. Als we ons dan gaan gedragen als linguïsten in plaats van als modelbouwers, tsja, dan vind ik dat behoorlijk ongastvrij en een tikkeltje autistisch. Anywayz, het schema lijkt me duidelijk genoeg, wissel aan de ene kant aansluiten, aan de andere kant het sein, nu nog een schakelaar om dat ding te bedienen en klaar is Kees...
Dank je wel voor je reactie en steun.....je opmerking over een deel van de forumleden.....ik weet het nu.
Mijn andere berichtje als reactie op caterpillar zijn uiteenzetting bevat mijn probleemstelling in feiten..
Wellicht heb jij hier nog een aanvullende reactie danwel de oplossing...
Groetjes
Erik
-
Nou ja, de reacties zijn op zijn minst bijzonder en vijandig te noemen.
Nou, die van mij is zeker niet zo bedoeld en van Klaas ook niet denk ik. De vraagstelling is gewoon niet duidelijk en het enige waar om gevraagd werd was een beeld van de situatie zoals bij de TS.
-
Als Märklin rijder ken ik de draadkleuren van Roco niet, maar ik heb zo maar het idee dat ik er niet ver naast zit als "groen" rechtdoor is en "rood" afbuigend.
Rood moet dan verbonden worden met de gele bus op de 5546 en groen met de groene bus op de 5546, de zwarte draad moet naar de gele bus van de transformator, de bruine bus van de 5546 moet naar de bruine bus van de transformator.
Als Erik dat eerst doet, dan moet de wissel werken, gele knopje op 5546>wissel afbuigend, groene knopje op 5546>wissel recht, dan komt daarna deel 2, het sein.
MVG, Caterpillar
-
Dank je wel voor de verklarende oplossing.
Ik ga hier nu even mee aan de gang en zal een terugkoppeling geven als ik meer weet.
Een ieder bedankt voor de aandacht, het meedenken en het plaatsen van minder respectvolle reacties.... ...ik kom even terug.. " wie weet hoeveel gronstoffen er gemiddeld in een watergedragen verf zitten.... Precies " hier weten jullie het fijne niet van" ik destemeer... Met andere worden toon begrip voor de kennis van ieder forum gebruiker..
Groetjes
Erik
-
Inderdaad ieder zijn vak en dus kennis, en iedereen moet zich in de schoenen van een ander kunnen verplaatsen, als ik wat heel specifieks over verf wil weten, dan kom ik bij Erik, maar die kans is erg klein.
MVG, Caterpillar
-
Ik begrijp dat het om een in rij sein gaat en dan moet je je afvragen waarom dat sein er staat.
Het sein mag alleen op groen als er aan 2 voorwaarden voldaan wordt, nl. 1) Er moet een leeg spoor achter het
wissel zijn en 2) het wissel moet in de desbetreffende stand staan. Het sein op het wissel mee laten lopen gaat
dus nooit lukken zonder extra toeters en bellen.
Het wordt in ieder geval tijd dat er wat duidelijkheid in dit draadje komt en dat de TS ook eens durft te zeggen
dat hij iets niet zo bedoelt i.p.v. overal uitbundig voor te bedanken. verwarring zaaien is zo makkelijk maar daar
is niemand bij gebaat, TS niet en "de hulp troepen" ook niet.
-
Dank je wel voor je reactie en steun.....je opmerking over een deel van de forumleden.....ik weet het nu.
Erik, daar zul je mee moeten leven.
Reacties waarin anderen beticht worden van linguistisch of zelfs autistisch gedrag ben je niet mee geholpen en dragen niets bij. :-\
Nou ja, de reacties zijn op zijn minst bijzonder en vijandig te noemen.
Dat is blijkbaar jouw interpretatie.
Wij probeerden alleen maar uit te vogelen waar het probleem van Erik precies zat en wat zijn beweegredenen waren om het zo te willen aansluiten.
Is volgens mij niets vijandigs aan. Alleen een kwestie van duidelijkheid in de vraagstelling scheppen.
Houdt bij een forum in de gaten dat het om een goed antwoord te krijgen belangrijk is om je vraag zo duidelijk en helder mogelijk te stellen en zoveel mogelijk info te geven over wat, wie, waar, waarom, info die je ter beschikking hebt (handleidingen etc).
Uiteindelijk blijkt uit jouw vraag dat je probleem vooral zit/zat in de mismatch van kleuren van de roco wisselaandrijving en de kleuren in de Viessmann handleiding.
Dat is inderdaad niet altijd even duidelijk.
Iedere fabrikant gebruikt daar (helaas) zijn eigen kleurenschema voor.
Marklin dus geel en blauw en gezien het grote marktaandeel van Marklin zie je dat terug in handleidingen van anderen dat ze die kleuren dan ook als voorbeeld geven. Fleischmann houdt het bij zwart, lichtbruin en donkerbruin, en Roco bij deze aandrijving op zwart, rood en groen. Bij beide geldt dat zwart de gemeenschappelijke aansluiting is en de beide anderen de keuze voor recht of afbuigend.
Heb je geen handleiding dan is het een kwestie van even proberen welke combinatie werkt.
Belangrijkste is dat je met de aangedragen info weer verder kunt. (y)
-
De originele vraagstelling was inderdaad niet duidelijk, maar dat kun je verwachten van iemand zonder ervaring, maar sinds het plaatje uit het Viessmann Signalbuch moet de vraag voor iedereen duidelijk zijn geweest, ook voor de meest ervaren mensen.
Dat de oplossing van Viessmann niet volgens de werkelijkheid in het grootbedrijf is, doet daar niets aan af, modelspoor is per definitie een slechte kopie van de werkelijkheid.
Het is wellicht aan te bevelen voor de meest ervaren mensen of om terug te gaan naar de eigen beginnerstijd of om niet te antwoorden als je de vraag niet snapt of de oplossing "niet echt" vindt.
MVG, Caterpillar
-
...
Het is wellicht aan te bevelen voor de meest ervaren mensen of om terug te gaan naar de eigen beginnerstijd of om niet te antwoorden als je de vraag niet snapt of de oplossing "niet echt" vindt.
MVG, Caterpillar
Het is dan meestal ook daarom dat de "meer erveren" modelspoorbouwer om bijkomende inlictingen vraagt, een uitleg geeft over de situatie zoals ze zou moeten zijn, en de beginner wijst op zijn "denkfouten".
Maar soit, Erik is geholpen. Hopelijk naar zijn zin en speelgenot. Enkele anderen lopen weerom gefrustreert rond omdat ze vinden dat anderen niets begrijpen kunnen of willen.
Erik succes met je baan.
-
Enkele anderen lopen weerom gefrustreert rond omdat ze vinden dat anderen niets begrijpen kunnen of willen.
Frans, doe dit nou niet.... een ieder probeert mee te denken, in dit geval met wat spraakverwarring omdat de TS niet duidelijk geformuleerd heeft wat hij precies wilde. Met deze opmerking zaai je weer onrust die helemaal niet hoeft en die ervoor zorgt dat de sfeer op dit forum ondermijnt wordt.
-
Zo, heren, zullen we het gemopper en gekat weer achterwege laten? Houdt de boel wel zo gezellig.
Eelco
team forummoderatoren.
-
Is puur een vaststelling Ronald.
Ik loop niet gefrustreert, als ik de vraag niet begrijp geef ik geen antwoord of vraag om meer inlichtingen.
Komen die er niet, spijtig. komen die wel dan wil ik rustig mee denken.
Ik ben hier ook meer een mee-lezer dan een schrijver en heb al menig keer mooie oplossingen voor situaties waar ik mee geconfronteerd werd.
-
Het is dan meestal ook daarom dat de "meer erveren" modelspoorbouwer om bijkomende inlictingen vraagt, een uitleg geeft over de situatie zoals ze zou moeten zijn, en de beginner wijst op zijn "denkfouten".
Frans, prima verwoord. (y)