BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: JaJo op 20 July 2006, 13:56:25
-
Ik wil ook eens iets anders dan Fleischmann en kwam deze loc tegen bij Walthers in de USA:
http://www.walthers.com/exec/productinfo/160-81902
Weet iemand hier iets over te vertellen, voordat ik mijn creditkaart in de floppy-drive ;D0 steek.
Alvast bedankt Jaap.
-
Ik kan me alleen vertellen dat ik vind dat deze loc een hele apparte vorm van aandrijving heeft ;D
Ik vind het een buitengewoon bijzonder model!
m.v.g.
Mark
-
:o :o :o
what the ***
-
Het ziet er uit als een loc die vele jaren geleden in de USA gebruikt werd op spoorlijntjes waarmee boomstammen uit het bos naar de houtzagerij werd vervoerd.
Ik heb in RailHobby of Rail Magazine zoiets wel eens gezien toen er een artikel over zo'n baan geschreven werd.
-
Het is een amerikaanse shay .
Als je via google op shay zoekt krijg je te veel info.
-
En bedankt mensen, nu weet ik tenminste iets. :)
-
Ik heb zo'n loc van Roundhouse in het kartonnetje. Bij de eerste testrit zijn de plastic tandwielen van de metalen assen geknapt. Door de dubbele tandwielconstructie (Shay-aandrijving buitenom en motortje zelf) luistert afstellen nauw, anders gaat het binnen de kortste keren weer stuk.
Op te lossen met pas gemaakte metalen assen met metalen (liefst nog uit 1 stuk) tandwielen. Roundhouse is overgenomen door Athearn en passende reserveonderdelen zijn niet te vinden.
Als dat bij Bachmann niet speelt: veel plezier! Het is dit type lok in schaal O dat me op Eurospoor '96 (ongeveer) weer op het rechte modelspoor zette. De aandrijfconstructie is fascinerend.
Inmiddels zul je met de gegeven linkjes de aandrijvingstypen Climax en Heisler ook al gevonden hebben, die vind ik net even minder speciaal.
Sicco Jan
-
Misschien is je Engels niet zo goed maar bovenstaande had je ook al uit het verhaaltje op de site kunnen halen.
Get ready to move logs, ore and other heavy loads in style behind this detailed replica of the classic Shay steam loco. A favorite with mining, logging and construction railroads, the go-anywhere, haul-anything Shay was designed to handle rough track. This HO Scale replica is based on the 80-Ton Three-Truck locos that had a small tender and comes fully assembled, ready for service.
-
Ik heb hem/haar net besteld. :D
Als de loc tegenvalt zet ik hem weer op marktplaats, dan mogen jullie aan mij weer informatie vragen ;D
Als ik hem binnen heb maak ik ff een foto voor op deze site.
Bedankt voor alle reacties.
Groeten Jaap
-
Even snel uitgelegd: een Shay heeft een asymmetrisch geplaatste ketel met aan één kant de cylinders, die vervolgens een cardanas aandrijven, die op zijn beurt weer de draaistellen aandrijft. Inderdaad, even wennen: een stoomlocomotief met aangedreven draaistellen.
Omdat alle assen aangedreven zijn, is het volledige gewicht beschikbaar voor adhesie. Een Shay kan dat ook erg steile hellingen nemen, hoewel het precieze percentage me even ontvallen is.
Misschien niet de mooiste loc ooit, maar wel erg apart.
- Peter
-
Volgens mij heb ik deze eens op een beurs zien rijden.
Vind het wel mooi om te zien maar niet om te hebben.
Past niet echt op mijn baan
-
Sicco Jan, NWSL heeft upgrade onderdelen voor de roundhouse shay, kijk eens op: http://www.nwsl.com/pdf%20prod%20list/pdf%20prod08.htm en verder op hun site.
-
Ik heb hem/haar net besteld. :D
Als de loc tegenvalt zet ik hem weer op marktplaats, dan mogen jullie aan mij weer informatie vragen ;D
Als ik hem binnen heb maak ik ff een foto voor op deze site.
Bedankt voor alle reacties.
Groeten Jaap
Jammer dat je deze (http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9058&item=110007648745) niet gezien hebt... ;)
-
Wat is het toch een raar apparaat. Doet me denken aan dat Zuid-Afrikaanse ding met een nokkenas voor de zuigers... ook zoiets wat je eerder op een auto zou verwachten.
- Peter
-
Jammer dat je deze niet gezien hebt...
Jah, das balen >:(
Jaap
-
Jah, das balen
Bij nader inzien is de prijs nagenoeg hetzelfde 195 dollar=155 euri :D
Dus ik baal véél minder ;D
Jaap
-
stig,
dank voor de link. Ik zal het verhaal nog iets uitbreiden:
ik heb gepoogd garantie te krijgen op het model, diverse mail aan Roundhouse/Athearns (en er zat nog eentje tussen) over een periode van maanden met kluitje riet. Uiteindelijk het bericht dat juist deze onderdelen niet uit de boedel van Roundhouse te halen waren. Vervolgens raadden zij mij wel aan om bij een specialist gesuperde asjes te kopen (zou best NWSL kunnen zijn).
Ik heb er op dat moment verder geen aandacht aan geschonken. Hou je link echter achter de hand. Tenslotte heb ik nog de ingrediënten voor een Amerikaans bosbaantje...
De communicatie over garantie doet je wel verlangen naar de verhalen over de afhandeling die sommige Europese fabrikanten bieden. Maar nu wordt het een heel ander topic.
Sicco Jan
-
Bij nader inzien is de prijs nagenoeg hetzelfde 195 dollar=155 euri :D
Dus ik baal véél minder ;D
Jaap
Jaap, ik ben blij dat je het *zo* ziet! Houd je d'r rekening mee dat er 20$ shipping bij komt en dat je vervolgens 19% btw en 7 euro inklaringskosten gaat betalen? (hoewel, misschien heb je mazzel en slaan ze jouw pakketje over...)
Sorry voor het slechte nieuws... ;)
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse%20treinfotos%20210%20(800%20x%20600).jpg)
Na bijna 4 weken staat de Shay op mijn baan ;D
Fleischmann koppeling erop gezet en gooooo.
Nee hij hoort niet op een duitse baan maar ik vind hem bereleuk met al die krukasjes :D
Nu nog messing bordjes kopen op Eurospoor en ik ben helemaal tevreden!
Groet " happy Japie "
-
Nu nog messing bordjes kopen op Eurospoor en ik ben helemaal tevreden!
Groet " happy Japie "
Nééé, geen messing bordjes! Dat doen Amerikanen niet! Bij een Shay SCHILDER je de naam van de eigenaar op de tender, en het nummer op het machinistenhuis.
Overigens ter geruststelling: de Bachmann-Shay zit mechanisch 1000% beter in elkaar dan de Roundhouse-versie die inderdaad een regelrechte ramp was.
Arjen.
-
Bij een Shay SCHILDER je de naam van de eigenaar op de tender, en het nummer op het machinistenhuis
Jah lekker Arjen : Jajo & postcode zeker ;D
Groeten Jaap
-
Ik zat meer tedenken aan 'DEUTSCHE BUNDESBAHN' of 'DEUTSCHE REICHSBAHN' (afhankelijk van het soort Duitse baan dat je in gedachten had). Maar dan wel in het lettertype dat je op fabrieksfoto's van Shays tegenkomt, zijnde schreefloos ('sans' in het Engels) en zo 'condensed' mogelijk. De Vlaamse kunstenaar Paul Ilegems noemde het ooit 'frietkotletters': de oranje plakletters die je bij de bouwmarkt koopt om het woord 'FRITUUR' op je caravan te plakken ;D Univers 67 komt een beetje in de buurt maar is eigenlijk nog te breed.
Het nummer moet eigenlijk 1 of 2 of iets anders onder de 20 zijn want zo veel locs hadden die Amerikaanse bosbouwlijntjes niet. Maar aangezien we het over Duitsers hebben lijkt me 98-en-nog-wat meer toepasselijk.
Arjen.
-
En bedankt Arjen ik begrijp je verhaal. Ik heb zelfs het woord "schreefloos"even bij Wikipedia opgezocht :) en het is duidelijk.
Aan dit soort info heb ik wat.
Gr. Jaap
-
Excuses, excuses. Mijn geheugen liet me in de steek. Ik heb ooit zelf een Roundhouse-Shay beletterd met schreefloze wrijfletters, en dat zag er heel overtuigend uit. Maar ik heb nog even wat foto's bekeken en in het echt waren die letters niet schreefloos. Wel veel smaller dan het 'Railroad Roman' type van de grote Amerikaanse spoorwegmaatschappijen gebruikten.
De fabriek lijkt een vaste set lettersjablonen te hebben gehad die ze voor bijna alle Shays gebruikten. Diverse voorbeelden zijn te zien op
http://www.northeast.railfan.net/steam8.html
en
http://www.shaylocomotives.com/
Ik vraag me trouwens af hoe de Duitsers een Shay zouden hebben beschilderd als ze er ooit een gehad hadden. Rode draaistellen misschien?
Arjen.