BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: HansS op 12 October 2007, 10:18:04
-
Hallo,
Al een tijdje loop ik met het idee om de modelspoor hobby weer op te pakken. Heel vroeger heb ik een H0 Marklin baan gehad. Mijn broer heeft deze spullen weer eens afgestoft en ik daar ben ik weer enthousiast door geraakt.
Na enkele weken rondstruinen op Internet (onder andere dit fantastische forum, geweldig wat een info je hier uit kunt halen) en wikken en wegen heb ik nu in ieder geval besloten om te gaan voor een digitaal systeem in spoor N. In H0 kan ik te weinig in de beschikbare ruimte. Inmiddels heb ik een Fleischmann Piccolo startsetje (analoog) gekocht.
Voor digitaliseren wil ik op langere termijn ook besturing via computer gaan doen (liefst via koploper).
Voor digitaliseren zit ik te twijfelen tussen de volgende opties:
- Uhlenbrock Intellibox (ca 350 euro)
- MrDirect (booster aanschaffen ca 20 euro)
- Roco MultiMaus (ca 100 euro)
(Alternativen van Lenz, Tams, ... heb ik min of meer al laten afvallen).
Ik heb begrepen dat Roco MultiMaus wel via computer bestuurd kan worden, maar dan alleen via het (niet gratis) rocomotion. De totaal prijs komt dan aardig in de richting van een Intellibox.
MrDirect vind ik een interessante optie. Een oude PC heb ik al. Ik moet alleen nog een booster aanschaffen in dat geval. Ide handleiding staat dat het makkelijkste is om een oude Marklin Delta Control hier voor te nemen. Mijn vraag hierover: is dat alleen geschikt voor wisselstroombanen, of ook voor gelijkstroom in N? Moet ik in mijn geval de Delta Control voeden met 14 V gelijkstroom? Of toch gewoon met 16 V wisselstroom zoals aangeven in de handleiding?
Verder nog een vraag over N rails. Zijn verschillende typen rails (Fleischmann, Minitrix, Peco) gemakkelijk door elkaar heen te gebruiken? Heb ik daarvoor overgangsrails nodig?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hans
-
Nou, je hebt al aardig gezocht en de meeste antwoorden kennelijk al gevonden. :)
Dus maar wat puntjes.
Bij die IB moet je nog een trafo aanschaffen.
Is er geen Fleischmann startset met het Twin Center? Dat Twin Center is een variant op de IB, maar in beginsets is het geheel relatief goedkoop.
De Delta Control maakt het niet uit waarop hij wordt aangesloten en doet het bij mij prima op een trafootje van uitgerekend Minitrix. Zelf alleen mee geëxperimenteerd overigens.
De rails is vrij gemakkelijk te koppelen, maar als je toch met niks begint zou ik gewoon één merk rails aanschaffen.
-
Henk,
De rails koppelen is misschien toch niet zo makkelijk als je aangeeft.
b.v. Fl* piccolo en Peco gaan echt niet samen.
Vanwege de prijs, kwaliteit en het realisme van de rails ben ik van piccolo naar Peco 55 overgestapt. Dus ik heb het bijde thuis maar behalve de spoorbreedte is er niets gelijk aan die 2 :-[ wat het koppelen dus niet eenvoudig maakt.
Is niet vervelend bedoeld Henk dat ik nu je advies ontkracht. :-[
Overigens bij 1 merk blijven ben ik wel geheel met je eens!
Dus kijk eens goed wat er is Hans, beetje vergelijken en dan kiezen voor wat jou het beste lijkt. (Peco is niet overal te koop maar neem het zeker mee in je onderzoekje!)
Hoewel ik niet veel ervaring heb met een delta control zou ik 'm gewoon voeden met wat in de handleiding staat maar de vraag is meer wat komt er dan uit voor de treinen? Dat moet namelijk 16 tot 18 V digitale wisselspanning zijn.
m.v.g.
Mark
-
Dank voor jullie reacties.
Fleischmann levert inderdaad startsets in N met Twin Center voor ca 600 euro (tenminste voor minder heb ik het niet gevonden). Dat vond ik wel erg veel geld in 1x. Vandaar dat ik begonnen met een analoog setje (150 euro) en heb ik vrijheid in de keuze van digitaal systeem.
Levert dat trafootje van Minitrix ook 14V gelijkstroom, net als mijn trafootje van Fleischmann? In dat geval werkt mijn Fleischmann trafootje waarschijnlijk ook, lijkt me.
Of niet?
-
Dat trafootje levert niet alleen gelijkstroom, maar heeft ook een 14 volt wisselstroomaansluiting. Die heb ik gebruikt. Het vermogen is natuurlijk klein, maar om te experimenteren heel bruikbaar.
Vroeger had ik een n-baantje met Peco 55 op het zichtbare gedeelte en Minitirx rails in het schaduwstation. Tot mijn verbazing bleek dat heel gemakkelijk te koppelen. Heeft Fleischmann Picolo niet hetzelfde railprofiel als Minitrix? Je krijgt wel een rare bedding overgang.
-
Ok, dus blijkbaar moet ik toch een wisselstroom aansluiting hebben. Kan iemand dat bevestigen? Voordat ik op de harde manier erachter kom dat het zo dus niet moest :-[
Fleischman Piccolo rails is met ballast, Peco en Minitrix zonder. Dus ik kan me voorstellen dat Minitrix and Peco beter op elkaar passen.
-
De raillasjes van Minitrix passen niet op de Fleischmann rails, omgekeerd gaat het wel is mijn ervaring.
Op de Minitrix kan je nog zonder problemen Roco en Ibertren rails aansluiten, deze zijn vrijwel hetzelfde.
-
Ok, dus blijkbaar moet ik toch een wisselstroom aansluiting hebben. Kan iemand dat bevestigen? Voordat ik op de harde manier erachter kom dat het zo dus niet moest :-[
Fleischman Piccolo rails is met ballast, Peco en Minitrix zonder. Dus ik kan me voorstellen dat Minitrix and Peco beter op elkaar passen.
Voor de voedingsspanning van een booster om het even welk type heb je een WISSELspanning nodig.
De wisselspanning uit de Fleischmann trafo is voldoende. Let alleen even op dat het vermogen voldoende is minimaal 32VA.
Mvg
Wim.
-
Hallo Hans;
Citaat van Hans,
Ik heb begrepen dat Roco MultiMaus wel via computer bestuurd kan worden, maar dan alleen via het (niet gratis) rocomotion. De totaal prijs komt dan aardig in de richting van een Intellibox.
De Roco Multimaus is een geheel zelfstandige muis om de digitale modelbaan te besturen als master aan bv roco versterker 10764.
De roco multimuas kan niet met de computer worden gestuurd maar ten hoogste als ondersteuning dienen voor het digitale systeem als deze door de computer wordt gestuurd.
Dat het programma rocomotion niet gratis is kun je ook anders zien, je koopt de interface van roco10785 en je krijgt het programma rocomotion er gratis bij, je kunt het programma gratis downloaden van de site van roco en nog enkele andere, het is wel een feit dat het programma niet met een andere interface gebruikt kan worden.
De interface van roco kan ook werken met het besturings programma Rail Road (niet gratis) waarvan rocomotiom een afgeleide is.
Als je een ander programma bv koploper gratis download dan moet je ook nog een interface erbij hebben bv intellibox, dus alleen met een gratis programma kun je niks, niet met koploper of een ander en ook niet met rocomotion.
Rocomotion kost ongeveer €180.- , een startset erbij €160.- (is incl.versterker en trafo) waarvan de rails en lok worden verkocht of een deal met de winkel, retour bv 50.-,
Totaal is dat dan €290.- en je rijd voledig digitaal.
Dit is dus in vergelijking met andere systemen beslist niet duur.
Over het gebruik van andere systemen als rocomotion kan ik niet oordelen omdat ik zelf alleen met rocomotion rijdt op de computer en de multumaus voor de handbediening.
Groetjes Piet
-
Voor de voedingsspanning van een booster om het even welk type heb je een WISSELspanning nodig.
De wisselspanning uit de Fleischmann trafo is voldoende. Let alleen even op dat het vermogen voldoende is minimaal 32VA.
Mvg
Wim.
Bedankt Wim,
Dat wou ik graag weten. Ik dacht alleen dat de Fleischmann trafo uit mijn startsetje alleen een 14V gelijkspanning afgeeft. Ik bedoel hiermee de connector van de trafo die in de analoge rijregelaar gestopt wordt. Of vergis ik me?
-
Hans, kijken met je oogjes wat er op die trafo geschreven staat, of meten met een metertje. Je moet niet denken, maar gewoon de specifcaties lezen, of gewoon de handleiding.
Mvg
Wim.
-
Hans,
Nou is het 30 jaar geleden dat ik voor het laatst een startset heb gekocht, maar volgens mij zit daar tegenwoordig een stekkervoeding en een regeleenheid bij. Op die regeleenheid zitten twee gele aansluitingen voor de rijstroom en een zwarte en een witte aansluiting voor gewoon wisselstroom. Of heb ik dat mis?
Het vermogen is overigens bij langa na geen 32 VA. Het vermogen van mijn Trix trafootje ook niet. Maar wel geschikt om met MRdirect een treintje te laten rijden. Bevalt dat, dan kun je altijd nog een zwaardere trafo en misschien maar gelijk een betere booster aanschaffen.
-
Hoi Henk,
Je hebt bijna gelijk. Ik heb het even nagemeten: Inderdaad heb ik een stekkertrafo waar 14V gelijkspanning uit komt (zoals ik al dacht :P). De regeleenheid heeft inderdaad 2 gele aansluitingen voor de rijstroom en een zwarte en witte aansluiting. Echter hier komt een vaste 14V gelijkstroom uit.
En inderdaad is de trafo bij lange na geen 32VA.
Als er uit jouw Minitrix trafootje wel wisselstroom komt, vermoed ik dat dus ook nog een wisselstroom trafootje ergens vandaan moet halen om e.e.a. uit te kunnen proberen.
-
Iemand al eens gedacht aan een 12 volt trafo voor 12 volt halogeen lampen?
Die trafo's leveren over het algemeen tot wel 60VA of meer en zijn bijzonder goed geschikt om te dienen als gewone wisselspannings voeding.
Ze zijn ook nog eens goedkoper in de meeste gevallen.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Hans, vroeger zat er in zo'n startset een regeltrafo met een gewone stekker. Uit de zwarte en witte aansluiting kwam wisstelstroom. Die dingen waren zo standaard dat Fleischmann, Trix, Roco, enz. allemaal zowat hetzelfde type gebruikten. Staan nog steeds in de catalogus, maar zitten niet in startsets, omdat die tegenwoordig onder de regels voor speelgoed vallen. :P
Losse trafo's koop je nieuw beter niet van de grote merken, want die zijn veel te duur. Op beurzen vind je ze tweedehands of uit sets gesloopt vaak weer voor een prikkie. Maar misschien kun je beter voor 4 of 5 tientjes een 70VA trafo van Conrad of Uhlenbrock kopen. Zit je gelijk goed en op termijn heb je toch zoiets nodig.
-
Ik rijd tot volle tevredenheid met MRdirect, een oude PC met DOS is voldoende. De booster heb ik zelf gebouwd, schema staat in de MRdirect handleiding. Koop voor de voeding een daarvoor geschikte trafo met aangevulkaniseerde kabel, blijf af van de 220 V! Inclusief een (Tran) decoder bouw je je analoog setje voor ca. 100 Euro om naar digitaal!
Voor Koploper gebruik ik een tweede oude PC met Windows. Het programma kun je gratis downloaden maar om automatisch te kunnen rijden zijn bezetmelders en S88-terugmelders nodig.
-
Hans, vroeger zat er in zo'n startset een regeltrafo met een gewone stekker. Uit de zwarte en witte aansluiting kwam wisstelstroom. Die dingen waren zo standaard dat Fleischmann, Trix, Roco, enz. allemaal zowat hetzelfde type gebruikten.
Sterker nog, afgezien van de kleur waren ze helemaal hetzelfde. Gemaakt door Bühler.
-
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben al weer heel stuk wijzer geworden. Ik heb dit weekend nog wat leuke aanbiedingen gezien voor de Roco Multimaus en hier zit al een 50VA trafo bij. Dus dan wordt dat toch wel interessant, hoewel ik dan wel aan Roco spullen vastzit (interface naar computer en interface naar terugmelddecoders).
Ik twijfel nog maar ik weet al weer veel beter waar ik op moet letten.
-
Henk,
De rails koppelen is misschien toch niet zo makkelijk als je aangeeft.
b.v. Fl* piccolo en Peco gaan echt niet samen.
Vanwege de prijs, kwaliteit en het realisme van de rails ben ik van piccolo naar Peco 55 overgestapt. Dus ik heb het bijde thuis maar behalve de spoorbreedte is er niets gelijk aan die 2 :-[ wat het koppelen dus niet eenvoudig maakt.
Hoi Mark,
Er zijn veel mensen die mij wijzen op Peco Code 55. Ik zit nu ook te overwegen om hier naar over te stappen. Ik heb begrepen dat Peco Code 55 alleen met wissels en flexrail werkt. Ik vraag me wel af hoe dat werkt met het op maat brengen van de flexrail. Wat zijn jouw ervaringen?
-
Hans,
Ik heb vorig jaar voor het zelfde dilemma gestaan. Als beginner boezemde mij de flex rail van Peco enige angst in. Mijn baan is klein 230x 100 dus dacht ik dat het leggen wel lastig zou zijn. Niets is minder waar. De flexibele rails laat zich prima
buigen ( evt mal gebruiken) en blijft dan keurig in die vorm staan. Even op maat zagen ( met dremel en diamandschijfje) en koppelen maar. In bochten die uit twee delen flex bestaan is werken met koppelstukjes/lasjes lastig dan komt er toch een knikje in. Dat heb ik opgelost door de rails rond de las goed vast te zetten met schroefjes en dan de lasjes aan de buitenkant te solderen. Er loopt dan soldeer tussen de lasjes en de rails....muurvast geen geknik meer.
gr. Edwin
-
Hoi Edwin,
Bedankt voor je reactie. Misschien moet ik de 'gok' toch maar nemen dan. De Peco rails ziet er inderdaad erg mooi uit, heeft slankere wissels en Fl* is duur.
-
Hallo Hans,
Wat betreft Peco ben ik er ook een beginner mee , heb ervoor de mallen gekocht van Peco, dat legt de bochten we zeer strak en inderdaad wat Edwin al zegt blijven mooi liggen, heb een boog gemaakt en ligt al een paar weken los en blijft in de vorm.
Gr Alexander
-
Wat zijn jullie ervaringen met de wissels? Ik heb gelezen dat deze vrij zwaar gaan en dat de elektrische aansturing veel herrie maakt.
-
Hoi Hans,
Klopt, er zit een veertje in de wissel die er voor zorgt dat de wisseltong en de rail altijd contact blijft maken (ook na het omschakelen). Daarom moet er een vrij sterke spoel onder zitten om de wissels om te zetten, de kracht die het veertje uitoefend moet overwonnen worden. Bij het omzetten hoor je dan een duidelijke tik.
Volgens mij kan je dat veertje er wel vrij gemakkelijk uit halen, vraag me dan wel af of dat de betrouwbaarheid van de wissels ten goede komt bij het omzetten.
de lasjes aan de buitenkant te solderen. Er loopt dan soldeer tussen de lasjes en de rails....muurvast geen geknik meer.
Volgens mij kan je hetzelfde trucje uithalen met een druppeltje secondelijm tussen de biels en de buitenzijde van de spoorstaaf.
Groet
Robert
-
zie ook dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6366.0
mvg
Henk
-
Als je het veertje uit het wissel haalt moet je op een andere manier zorgen dat de tongen goed aanliggen. Ik gebruik wisselmotoren van Conrad, de goedkope uitvoering. Die geeft bij het omgaan een nogal harde tik, daar is/was al een draadje over. Je kunt ook de "dure" uitvoering (Fulgurex) nemen, die gaat mooi langzaam om(maar is ook goed hoorbaar en is nogal groot (vind ik).
Peco levert 2 typen wissels, geïsoleerd puntstuk (insulfrog) en geleidend puntstuk (electrofrog), de laatste verdient de voorkeur. De wisselaandrijving moet daarvoor voorzien zijn van een omschakelcontact.
-
Ik gebruik Peco wissels zonder veertje met conrad wisselmotoren. Ik heb deze wisselmotoren flink stiller kunnen maken door een regelbare trafo. Net zo veel de spanning verlaagd dat ze zonder morren omgaan. De tik is dan vele malen minder.
gr. Edwin
-
@hans:
Het inkorten van de peco code 55 flexrail stukken gaat het makkelijkst met een slijpschijfje, de rails wordt hierbij wel heet dus brandt je vingers niet ;)
@koos:
Gewone wissels links en rechts, meegebogen wissels links en rechts en het kruiswissel (geen engels wissel dus) zijn er alleen maar in electrofrog, alle overige materiaal is in zowel electro- als insulfrog verkrijgbaar.
Met vriendelijke groet,
Peter.