BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jan Breman op 08 April 2015, 09:13:54
-
Goedemorgen,
Op het gevaar af een makkelijk te vinden antwoord te zoeken ga ik het toch vragen :)
Ik heb een aantal NS diesellocomotieven rijden, voorzien van lokpilot's 3 en 4.
Ik heb 2 2200-en, beide voorzien van lokpilot v4 en ik wil graag van 1 de standaard rijrichting wijzigen zodat ze niet allemaal dezelfde kant uitkijken zeg maar.
Nu heb ik gevonden dat je iets kan doen met waarde 29, en volgens mij zou ik dan op 29 waarde 2 moeten ingeven en als ik dat doe dan wijzigt de rijrichting ook, maar een bijeffect is dat de stroomafname minder goed lijkt en dat de verlichting soms aan en soms weer uitgaat.
Een andere optie is om waarde 1 te wijzigen, maar zodra ik die wijzig rijdt de loc helemaal niet meer.
Ik doe dit alles overigens met een Multimaus.
De vraag is dus: Hoe kan ik de rijrichting van een loc ten opzichte van andere treinen wijzigen?
Alvast bedankt,
Jan
-
De lok omgekeerd op de rails zetten :)
Of een half rondje laten rijden, staat ie ook ineens goed :)
-
Je moet cv29 met 1 ophogen. Zet cv29 eens op 7.
Door cv29 op 2 te zetten heb je de analoogherkenning uitgeschakeld en de decoder op 28 rijstappen gezet. Als de centrale dan nog denkt dat de decoder op 14 rijstappen staat, krijg je dat rare lichteffect. Dus als je de decoder op 28 rijstappen wilt houden, dan dat ook even in de centrale bij die loc veranderen. Bij de andere decoder zou ik cv29 op 6 zetten. Dan is ook daar de decoder ingesteld op 28 rijstappen.
-
Gebeurt dat alleen bij loks die niet digitaal voorbereid waren? Dan grijs en oranje op de motor omdraaien.
-
Als je de motoraansluitingen omwisselt, dan moet je ook de aansluitingen van de frontseinen omwisselen.
Door aanpassen van CV29 gebeurt dit automatisch.
-
Het antwoord van Henk did the trick :) Bedankt! Het is dus gewoon de waarden bij elkaar optellen als ik het goed begrijp.
-
Yep.
-
Klopt helemaal. Maar het ontstaat doordat je bij de inbouw de rode en oranje (en zwart en grijs) niet aan de juiste kant soldeert. Daarna zet je dan ook de verlichting nog eens aan de verkeerde kant in je lok om het geheel juist te laten werken ;).
-
Nee, dit waren 2 2200 loc's met nem stekker aansluiting, ik wilde er 1 met de huif voor en 1 met de huif naar achter zeg maar, anders ziet het er zo hetzelfde uit allemaal.
-
(y) Aha, je zet hem moedwillig verkeerd om op de baan............dan blijft inderdaad alleen de optie cv29 nog over ;D.
ps: huif voor en 1 met de huis naar achter
dan staan ze in de zelfde richting 8).
-
Het is precies waar die mogelijkheid in cv29 voor is bedoeld.
-
Nee, dit waren 2 2200 loc's met nem stekker aansluiting, ik wilde er 1 met de huif voor en 1 met de huis naar achter zeg maar, anders ziet het er zo hetzelfde uit allemaal.
Ahhh... ja dát vertelde je er niet bij ;)
-
Staat er best duidelijk hoor. :)
Ik heb 2 2200-en, beide voorzien van lokpilot v4 en ik wil graag van 1 de standaard rijrichting wijzigen zodat ze niet allemaal dezelfde kant uitkijken zeg maar.
-
??? Niet dat het 2200's waren die al digitaal voorbereid waren Henk ;). Ik zelf heb er een stuk of 6, volgens mij géén ene van het nieuwere type ;D.
-
Staat er best duidelijk hoor. :)
Toch is het een 'rare' wens. Nogmaals, als die ene lok die je nu andersom hebt geprogrameerd, een 180 graden bocht maakt, 'klopt' het weer niet met het pijltje op de bediening... want dat is de wens hier, dat als beide loks naast elkaar staan, maar de ene achterstevoren, dat je dan toch beiden naar 'links' wilt laten rijden als je de regelaar naar 'links' draait? M.a.w. alleen als ze echt naast elkaar staan, is het 'logisch', staan ze elders en gedraaid t.o.v elkaar op de baan, dan klopt de hele definitie van links en rechts t.o.v. de lok /draaiknop al niet meer... ook niet met CV29 ;)
-
Ik heb een modulebaan, een havenemplacement, de treinen rijden dus niet rond, maar hooguit de hoek om.
Oh, en huis=huif een paar berichtjes geleden:)
-
In dat geval kun je eea zonder programmeren bewerkstelligen, door af te spreken wat je als voor- en achterkant van de 2200 beschouwt. Beschouw je de huif als achterkant, dan kun je afspreken dat 'regelaar linksom' dus 'achteruit rijden' is. Hoef je niks te doen :)
-
Toch is het een 'rare' wens.
Dat hoeft niet, Jowi. :)
Een voorbeeldje: als de twee locomotieven neus aan neus gekoppeld zijn, is een standaard richtingswisseling van een van die loc's best handig.
Groet,
Bas
-
De wens is volstrekt logisch Jan, zeker voor wie weleens een koppel 2200'en voorbij zag komen. Jowi heeft de wens alleen niet begrepen en doet dat nog steeds niet.
??? Niet dat het 2200's waren die al digitaal voorbereid waren Henk ;). Ik zelf heb er een stuk of 6, volgens mij géén ene van het nieuwere type ;D.
Nee, maar waaruit maak jij dan op dat een loc niet goed bedraad zou zijn Ruud? Sterker, dan zou Jan de vraag nooit zo hebben gesteld. :P
Sorry jongens, de vraag van Jan was helder en de genoemde mogelijkheid in cv29 is ook precies daarvoor bedacht. Denk maar eens aan een kudde Amerikaanse diesels voor 2 kilometer trein. Die staan ook niet allemaal met de cabine in dezelfde richting.
Jullie zijn zelf andere problemen gaan bedenken waarvoor cv29 nou net niet is bedoeld. ;D
-
Dat klopt, maar je wilt eigenlijk wel dat elke lok die voor je neus langs komt rijden op de zelfde manier te bedienen is als je hem op dat moment aanroept. Anders blijf je met je knop heen en weer draaien ;).
-
Jan,
Een leuke calculator voor CV29 (en andere) : klik (http://www.digitrax.com/support/cv/calculators/).
Als je lichten (F0) niet goed werken dan moet even kijken naar het aantal rijstappen, 14 of 28/128, wel goed zijn ingesteld op je centrale. Deze moet gelijk zijn aan het aantal stappen dat je met CV29 aangeeft.
Marius.
-
Dat hoeft niet, Jowi. :)
Een voorbeeldje: als de twee locomotieven neus aan neus gekoppeld zijn, is een standaard richtingswisseling van een van die loc's best handig.
Uiteraard, maar ook dat was de vraag niet...
-
Jowi heeft de wens alleen niet begrepen en doet dat nog steeds niet.
Praat lekker voor jezelf. Ik begrijp het prima. Dat mijn oplossing de jouwe niet is, is een ander verhaal.
-
Dat klopt, maar je wilt eigenlijk wel dat elke lok die voor je neus langs komt rijden op de zelfde manier te bedienen is als je hem op dat moment aanroept. Anders blijf je met je knop heen en weer draaien ;).
Volgens Henk hebben jij en ik het niet begrepen ;D
-
Leg mij dan eens uit hoe je met jouw 'oplossing' dit aan het rijden krijgt?
(http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/_files/2010-02-19/roco-63944.JPG)
-
Consist mode ;D
CV19 + 128 is reverse 8)
-
Staat dat hier dan?
De lok omgekeerd op de rails zetten :)
Of een half rondje laten rijden, staat ie ook ineens goed :)
-
Nee, maar waaruit maak jij dan op dat een loc niet goed bedraad zou zijn Ruud? Sterker, dan zou Jan de vraag nooit zo hebben gesteld. :P
Sorry jongens, de vraag van Jan was helder en de genoemde mogelijkheid in cv29 is ook precies daarvoor bedacht. Denk maar eens aan een kudde Amerikaanse diesels voor 2 kilometer trein. Die staan ook niet allemaal met de cabine in dezelfde richting.
Jullie zijn zelf andere problemen gaan bedenken waarvoor cv29 nou net niet is bedoeld
Ik ging er in gedachte van uit dat het de oude 2200's waren en dat de bedrading van de loks wel eens niet gelijk zou kunnen zijn. Ingeval de je ze dan met de huif of cab tegen elkaar zet gaat het dan juist wel goed, daar heb je dan gelijk in Henk (y).
Voor digitaal voorbereide loks is inderdaad cv29 aanpassen de enige juiste oplossing.
Ik hoop niet dat die Amerikaanse colossen ook van cv29 gebruikmaken voor hun rijrichting. Dan zou ik die decoder wel eens willen zien ;D.
-
Staat dat hier dan?
Nee, spijkers-op-laagwater-zoeker, maar deze extra wens stond ook niet in het openingstopic.
-
Waaruit maar weer blijkt dat je het niet had begrepen.
-
:( hola, ik ga effe chips en cola halen ::).
-
Uiteraard, maar ook dat was de vraag niet...
Dat staat toch gewoon in de eerste post? In ieder geval vind ik het omdraaien van de loc geen oplossing, dan reageert deze tegengesteld aan de andere locs. Binnenkort ga ik hetzelfde doen, ik wil ook een 2200 die andersom staat.
-
Uiteraard, maar ook dat was de vraag niet...
Dat was nou precies de vraag van jan. Hij wilde ze nu juist niet allemaal in dezelfde richting hebben.
Lezen is een kunst ??? zeker voor jou blijkbaar. En dan ook het willen begrijpen.
Consist mode ;D
CV19 + 128 is reverse 8)
Komt ie weer met zijn consist :-X heb je aandelen consist ofzo.
Gewoon de CV29 "truc". Niets meer of minder.
Waarom wil jij het nou altijd moeilijker maken dan het is.
-
Wil je altijd met meerdere 2200's gekoppeld rijden, kun je ook overwegen om een of twee dummy's te kopen. Ik heb er enkele die gekoppeld zijn met een 2 polige koppeling. Daarbij zijn de front en sluitlichten aan de gekoppelde kant uit en werken de niet gekoppelde kanten wel alsof het één lok is (y).
Sluitlichten linkerlok op Aux1 (F1), sluitlichten rechterlok door de koppeling op Aux2 (richting afhankelijk slim mappen op F1), Frontlichten ook via de koppeling. Gezamenlijke plus maken via twee diode 1N4148 op de stroomafnemers van de dummy.
-
:( hola, ik ga effe chips en cola halen ::).
Gewoon een boterhammetjes hoor, tussen-de-middag...;)
Als iedereen nu even een stapje terug doet. Jan is geholpen. Ik heb het nog even nagelezen, en je kan het echt op meerdere manieren lezen. Echter het heeft geen zin dit tot in den treure te herhalen om een gelijk te halen.
Ik stel voor dat we het hier bij laten, en dat ik volgende discussie-berichten maar gewoon zamboniseer....;)
Gr, Bert
-
Sorry Bert, met het risico van de Zamboni, maar Jan vraagt letterlijk hoe je met cv29 de standaardrijrichting van een digitale loc kan veranderen. Hoe duidelijk kan een vraag zijn? Er is ook maar één correct antwoord. Uit niets blijkt dat Jan analoog denkt en niet zou snappen dat een digitale loc van rijrichting verandert als je hem omdraait. Uit niets blijkt dat hij zelf niet goed heeft doordacht wat hij wil op zijn rangeerbaan. Een loc omdraaien is niet de oplossing voor wat hij wil.
Ik hou ook niet van dit soort draadjes. Maar ik hou nog minder van draadjes die een hoop verwarring zaaien doordat mensen een heel andere vraag gaan beantwoorden.
-
Het CV29 verhaal is al beschreven.
Maar de consist mode wordt veel toegepast. Elke lok luistert naar het eigen adres als ze individueel rijden. Maar rijden ze samen luisteren ze naar het gezamenlijk consist adres. In elke moderne decoder is dat in te stellen incl. de rijrichting per lok en welke functies wel of niet actief zijn per lok in consist mode.
Gr, Ben.
-
wow :) Sorry haha. Bedankt iedereen voor de reacties, ik heb meerdere dingetjes geleerd!
Het idee was dus gewoon dit zeg maar:
(http://i636.photobucket.com/albums/uu81/Pumba298/20150408_135609_zpsog4sgcby.jpg)
De andere 2200 is even buiten beeld, maar de 2400 geeft het ook goed weer, 2 treinen naast elkaar, de ene met de huif naar voren, en de andere met de huif naar achter, maar voor beide is draaiknopje naar rechts en de trein rijdt naar voren.
-
Was er een standaard manier waarop deze treinen in de werkelijkheid altijd reden?
Huif voor of huif achter. Of was het gewoon toevallig hoe ze stonden?
-
Het was inderdaad zoals ze stonden. In het grootbedrijf draai je een loc niet zo makkelijk om.
Maar machinisten hadden wel een voorkeur voor rijden met de cabine voorop, dat gaf een beter zicht op de baan.
Een voorbeeld was de z.g. Klompentrein. Dat was een reizigerstrein met een aantal rijtuigen plan E en aan beide einden een 2200. Daardoor hoefde de loc aan het einde van de rit niet om te lopen voor de terugreis. De 2200'en stonden meestal met de cabine naar buiten.
-
Op het laatst zijn 25 exemplaren naar België verkocht voor inzet als reeks 76 bij de aanleg van de HSL en rangeerdiensten in Antwerpen. Daar hebben ze de locs vooral paarsgewijs ingezet en dan altijd met de huiven tegen elkaar, zodat er goed zicht was vanuit de cabines.
(http://www.belrail.be/media/images/shunter/hld7617.jpg)
Dat kan je dus voor elkaar krijgen met cv29 of met consist. Consist is niet de oplossing voor het probleem van Jan. Daarvoor moet echt cv29 worden gebruikt. Ik benoem dit nog even om ervoor te zorgen dat de informatie in dit draadje klopt.