BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Catweazle op 23 March 2015, 16:46:10
-
Ola medespoorders,
Ben mij aan het verdiepen in servodecoders met puntstuk polarisatie. Heb al heel wat zaken gelezen en opgezocht maar ben er nog niet uit dus een hierbij verzoek om advies.
Ik rij N-spoor en gebruik Peco code 55 rails met electrofrog wissels, (gebruik nu de klikklak Conrad motor, de wissels zijn aangepast met draadje voor puntstuk en tongen, veertje is er uit en op de polarisatiepunten aangesloten).
Als ik overstap op servo decoders met daarop een relais lees ik dat dat in spoor N nog wel eens tot kortsluiting leidt reden de erg korte te overbruggen afstand. ( relais is al om en de tongen ijlen na door verenstaal of vice versa). Precies afstellen en betrouwbaar maken is dan erg lastig, dus weer een frustratiebron meer op de baan en dat wil ik niet...:P.
Tot nu toe zie heb ik in beeld de volgende servodecoders met puntstuk polarisatie:
-Rosoft servoswitch 2x met puntstuk
-Digikeijs DR4024 4x met aanvullende puntstuk interface DR4102
-Etecmo servodecoder 2x met puntstuk DSDR-S
Zijn er meer en welke kennen het "na-ijl kortsluiteffect" niet? Daar is vast ooit al wel een oplossing voor bedacht.
gr. Edwin
-
"na-ijl kortsluiteffect"
??? ??? ???
-
;D mooi he ik weet niet hoe ik dit moet omschrijven verder. Op een engelse site kwam ik dit tegen maar ook elders lees ik over de betrouwbaarheid van puntstuk polarisatie. Een extra schakel relais zou de oplossing zijn maar geen idee hoe dat werkt en of de genoemde decoders dat hebben.
A typical problem is when polarity is switched when servo movement starts but point rails hadn't enough time to move away of the curren side. This provoques a short circuit, and the same short circuit is produced when polarity is changed at the end of the movement.
There are some turnout control modules changing polarity in the middle of the movement (Uhlenbrock), but unless you fix the servo perfectly centered (quite difficult in our scale and the size of servos and turnouts) you will provoque again more shortcircuits.
-
Hallo Edwin,
Los van de mogelijke keuze van servodecoder met polarisatie eerst even een andere vraag.
Ik lees dat je Peco 55 met electrofrog gebruikt en je hebt het veertje uit de wissels verwijderd.
Heb je verder nog aanpassingen aan de wissel gedaan zoals bijvoorbeeld een extra zaagsnede om het hartstuk te isoleren van het wisseltong-gedeelte zelf? Zo ja heb je ook een extra verbinding gemaakt tussen de rails en het aanliggende wisseltong gedeelte?
Ik bedoel deze oplossing:
> http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/peco-herzstuecke.htm
(Sorry, kon zo snel geen NL-versie vinden...)
Door bovengenoemde aanpassing(en) wordt een eventuele kortsluiting door het niet synchroon schakelen van wisseltongen en hartstukpolarisatie juist voorkomen.
Of laat je bij je huidige Conrad-oplossing de hartstukpolarisatie gebeuren door de wisseltongen zelf zoals de standaard Peco-wissels het doen? In dat geval heb je geen extra polarisatieschakeling nodig bij overgang van Conrad-aandrijving naar servo-aandrijving.
Verder is het vrijwel bij elke servodecoder (met mogelijkheid tot hartstukpolarisatie) mogelijk om de hartstukpolarisatie exact om te schakelen halverwege de omloop van de servo.
Groet,
Bert
-
Edwin,
De (RoSoft ) Servoswitch kent dit effect zeker niet, als het al zal bestaan.
Deze zet voor het omzetten van de Servo het puntstuk volledig spanningsloos en zet deze pas weer onderspanning als de Servo zijn einstand heeft bereikt.
Groetjes
-
Hoi Edwin. Weet je nog waar je dat gelezen hebt? Weet je of het een feit was, of een aanname Volgends de Peco handleiding zou dit namelijk nooit een probleem kunnen zijn.
http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Code%2075%20Concrete%20Sleeper%20Eng.pdf
De puntstukken zijn verbonden met de rails via aan de onderkant door de gebruiker aan te brengen soldeerverbinding. Dit om de betrouwbaarheid van stroomvoorziening te vergroten. De puntstukken kunnen dus nooit kortsluiting maken.
Het deel dat in polariteit schakelt is de frog en het achterste deel van het puntstuk, waar de verbindingen aan de onderkant doorgeknipt moeten worden. Dat deel is volledig van de baan geisoleerd en kan dus op elk willekeuring moment schakelen (mits er geen loc op staat).
Het is niet nodig om een heel nawkeurige schakel timing te hebben, als je maar schakelt voordat de loc er is.
Edit: oh, ik lees nu net te laat dat Bert eigenljk hetzelfde al had gezegd.
-
Mooi!!.....:) Dan gaan we aan de slag.
-
Ik heb 3 ROSOFT servo decoders waarvan er twee met puntstuk polaristie werken.
Geen enkel probleem mee.
Betrouwbare decoder, simpel in te stellen enbeduidend stiller als de klik-klak van conrad.
Ik hb er nog maar 3 besteld voo mijn trambaan.
Het voordeel vn deze deoder is de twee relais. Zoals Wim al aangaf: pas in de ingestelde eindstand komt de polisatie aansluiting onder spanning.
-
Hallo allemaal,
Volgends de Peco handleiding zou dit namelijk nooit een probleem kunnen zijn.
http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Code%2075%20Concrete%20Sleeper%20Eng.pdf
De puntstukken zijn verbonden met de rails via aan de onderkant door de gebruiker aan te brengen soldeerverbinding. Dit om de betrouwbaarheid van stroomvoorziening te vergroten. De puntstukken kunnen dus nooit kortsluiting maken.
Er is verschil tussen Peco spoor N code 55 en Peco HO/OO code 75, dus die vergelijking gaat niet op. De normale spoor N code 55 electrofrog wissels hebben geen aansluitdraad op het hartstuk en de aangegeven draadverbinding bij A bestaat niet.
Bij de standaard Peco spoor N code 55 electrofrog wissels wordt het hartstuk automatisch gepolariseerd door de wisseltongen zelf, deze maken het fysieke contact met de betreffende rail. Wanneer je het hartstuk via een eigen schakeling wilt polariseren moeten hartstuk en wisseltongen door een zaagsnede gescheiden worden, anders is er een risico van kortsluiting bij het ongesynchroniseerd omleggen.
Deze zaagsnede wordt ook toegepast ter voorkoming van ongewilde kortsluiting (die je juist bij digitaal rijden niet wilt ivm afschakelen van de centrale) tussen de niet aanliggende wisseltong en de rail zelf. Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong. Tevens is het schakelen van het hartstuk door de wisseltongen zelf op de langere duur niet betrouwbaar gebleken door corrosie/vuil tussen de wisseltong en aanliggende rail.
Mooi!!.....:) Dan gaan we aan de slag.
Hoe ga je het nu dan oplossen? Met of zonder aparte hartstukpolarisatie?
Groeten,
Bert
-
Zojuist mijn eerste drie wissels aangepast. Hartstuk verder geisoleerd en zaagsnedes gemaakt en tongen verbonden met de buitenrails. Van een kennis kan ik een servodecoder met relais lenen om te testen eerst een testopstelling maken.
De uitleg maakt in ieder geval heel veel duidelijk en zal een betrouwbaar geheel vormen denk ik.
gr. Edwin
-
Halo Edwin,
Ik zie dat je voor de zaagsnede-aanpassingen hebt gekozen, goede keuze.
Het exacte moment van ompoling van het hartstuk is dan niet meer van belang, als er maar omgepoold wordt voordat de trein eroverheen komt... ;D
Ben benieuwd voor welke servo-decoder (met polarisatiemogelijkheid) je uiteindelijk hebt gekozen.
Succes!
Bert
-
Erwin,
Aanpassingen aan de wissels is helemaal niet nodig.
Maar dat is mijn mening.
Groetjes
-
Als je het puntstuk zelf isoleert (maar uiteraard wel apart voed), dan zijn die extra zaagsnedes toch overbodig?
-
Bij die Pecowissels is het puntstuk electrisch één geheel met de wisseltongen. Daarom is het omschakelmoment van de polarisatie van belang. Maar wordt dat goed geregeld, dan is het gezaag inderdaad overbodig.
-
Hallo
Ik sta op het punt zelf ook met Peco 55 wissels te gaan bouwen. Van alles dat ik zelf getest heb, maar ook gelezen & met andere gesproken (ervaren shops) is het me duidelijk dat:
(1) Er geen kortsluiting ontstaat - dus de aanpassingen zijn niet nodig - Peco levert ook niet de bedradingsopties die je in HO schaal hebt (kijk maar aan de achterkant van het wissel)
(2) Het punt stuk is idd door het wissel gezet, maar deze is op de langere duur onbetrouwbaar.
(3) Wanneer je de polarisatie zelf 'helpt' om te zetten om dit betrouwbaar te krijgen moet je de schakeling pas omgooien as je wissel halverwege is anders kan het kortsluiting veroorzaken (en dan met dat woord krijg je een hoop aandacht hierzo ;-)
(4) Single and Double Slips moet je echter altijd goed zetten qua polarisatie, wat kan via een zelfde oplossing als een wissel.
Overigens buiten 'mainland Europe' zijn er nogal een aantal die Tamvalley's hexjuicer gebruiken die 6 hartstukken, of 3 keerlussen kan omschakelen op basis van het omhoog schieten van het amperage. Het is veel goedkoper dan al de oplossing die ik zie van LDT and Digikeijs - en ze schijnen goed te werken. Ik ga er zelf ook een aanschaffen (~60 euro/80AUD), zodat ik een keerlus en draaischijf automatisch kan laten omzetten.
Voor de Peco wissels heb ik DCC Concepts Cobalt IP Digitals aangeschaft omdat deze ze langzaam omgooit dmv stall motor, en een ingebouwde dcc decoder + polariteit omschakeling + led uitgang + schakel ingang (dus ook via knopjes op een paneel) heeft. Ook na uitschakeling blijft het wissel goed staan.
Het stroomgebruik van de IP Digital is normaal ongeveer 5ma, dus 30 ervan trekken dan 150ma digitale voeding - wat ik erg acceptabel vind. Als je dan alleen de polariteit wilt schakelen en het wissel omgooien hoef je maar 3 draadjes aan te sluiten: 2 naar de dcc voeding en 1 soldeer je aan de draad tussen het hartstuk en het wissel. En ja, je verwijdert de veer omdat anders het wissel te laat overspringt en kortsluiting veroorzaakt.
Overigens zit ik in Australie dus ik kan direct van ze kopen (ze zitten 3500km verder op in Perth, maar dat maakt voor de post hier niets uit). Ze geven ook een levenslange garantie aan de koper. De 6 pack komt op ongeveer 28AUD/20 euro per wissel uit - beetje hoger denk ik dan servo maar minder gedoe.
Edo
-
Hallo,
Blijkbaar hebben een aantal "goede raad"-gevers òf nog nooit een Peco spoor N code 55 Electrofrog wissel in handen gehad òf nooit goed bekeken...
Hierbij even een bijbehorend plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wissel_01.jpg)
Deze wissels hebben geen enkele isolatie van het hartstuk zelf en ook geen aansluitdraad aan het hartstuk. De aanliggende tong bepaalt de polarisatie van het hartstuk. Vandaar dat iedereen die nog niet eerder met deze wissels kennis heeft gemaakt bijna altijd vergeet dat je tussen het hartstuk en de daaropvolgende rails een isolatie moet maken anders krijg je meteen al permanente kortsluiting.
Eenieder die deze spoor N wissels zelf heeft weet dat dit een typische Peco eigenschap is, die je bij andere wissels (Fleischmann Piccolo, Roco N) niet hebt, daar is het hartstuk zelf geïsoleerd ten opzichte van de naar rechts doorlopende rails.
Inderdaad hoef je de wissels met electrofrog niet aan te passen als je de polarisatie laat gebeuren zoals Peco dat heeft opgelost: schakeling via de wisseltongen, waarbij het aandrukveertje bij de wisseltongen voor een redelijk betrouwbaar contact zorgt. Dan heb je dus ook geen extra polarisatieschakeling nodig bij servoschakeling, net zoals bij handschakeling of welke schakeling dan ook. Het enige wat je niet moet vergeten zijn de twee isolatielassen na het hartstuk. Tevens moet bij servo-aandrijving de servo natuurlijk wel krachtig genoeg zijn om de kracht van het veertje te overwinnen.
Aangezien echter het veertje het vloeiend omlopen van de wissel tegenwerkt, wordt dit veertje meestal verwijderd: het "klik-klak" effect is dan weg.
Maar... daarmee wordt ook het aandrukeffect van de wisseltongen tegen de aanliggende rail helemaal weggenomen waardoor het voor de hartstukpolarisatie benodigde betrouwbare contact weggenomen wordt. Vandaar dat dan meestal ook gekozen wordt voor een separate (of aanvullende) schakeling voor het hartstuk.
En daarbij heb je dan twee keuzes:
1. Een aanvullende voeding van het hartstuk via een extra schakeling zonder dat er iets aan de wissel gewijzigd wordt.
Bij deze oplossing kan bij onvoldoende afregeling kortsluiting ontstaan omdat het hartstuk al omgepoold wordt terwijl de wisseltong nog niet is losgekomen van de aanliggende rail.
2. Een aanvullende voeding van het hartstuk via een extra schakeling met aanpassing van de wissel in de vorm van de hierboven genoemde zaagsnede en draadbruggen voor een betrouwbare voeding van de wisseltongen.
Dit is de methode waarvoor Catweazle heeft gekozen. Bij deze methode kan tijdens het omschakelen geen kortsluiting meer optreden.
Voor alle zekerheid ook nog even de adviezen van Peco zelf (in dit geval voor de H0/00 wissels):
Bron: http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Code%2075%20Concrete%20Sleeper%20Eng.pdf
Wiring for Standard 12v. DC Systems
and for Digital Command Control (DCC)
Wiring a Peco Electrofrog turnout is more
or less the same for both standard 12v DC
layouts and for DCC layouts. DCC is more
sensitive to any slight short circuits. Your
Peco Electrofrog turnout can be used in
two ways.
Option 1
Use the turnout straight from the box. In this
way the polarity of the frog is switched by
the point blades. This is the simplest option
but some locomotives with long wheelbases
may electrically short the open point blade/
switch rail and the stock rail by touching
both rails simultaneously. If your rolling
stock suffers from this problem, apply
option 2 below.
Option 2
This option is particularly recommended
for DCC operation. Modify the wiring on
the underside of the turnout as shown in
figure 2. This method requires that the two
wires linking the centre rails, illustrated at
(A), be removed. A single pole switch (PL-13
or PL-15) must then be linked to the point
motor (switch machine) PL-10 to change the
polarity of the frog. An extra modification
but one that is not entirely necessary
provided all rail surfaces are kept clean,
is to connect the centre rail to its nearest
stock rail (B). This modification means that
the centre rails are no longer relying on
point blade contact for their current supply.
It is important to note that this should be
done only if the other two wires linking the
centre rails (A) have already been removed.
De onder Option 2 genoemde methode komt dus overeen met de voor spoor N code 55 benodigde zaagsnedes en de extra verbindingen tussen wisseltongen en aanliggende rail...
Groeten,
Bert
PS: Edo, ik had dit hele verhaal al geschreven voordat jij je suggestie schreef, sorry voor de eventuele "overlap"... ;)
-
Hallo,
Blijkbaar hebben een aantal "goede raad"-gevers òf nog nooit een Peco spoor N code 55 Electrofrog wissel in handen gehad òf nooit goed bekeken...
Ach, ik heb ze alleen maar jaren in een n-baan gehad, compleet met polarisatie met schakelaars. Dat levert geen enkel probleem op als je ervoor zorgt dat de polariteit pas wordt ingesteld bij het bereiken van de eindstand. Voor de eigen aandrijvingen heeft Peco daartoe polarisatie met een paar microschakelaars in de aanbieding. Zoiets had ik ook op mijn motoraandrijvingen. Met de electronica voor servo's is het al helemaal gemakkelijk te regelen en dat hebben verschillende fabrikanten ook gedaan.
-
Heb net nog even gekeken, maar er loopt duidelijk een draad van het wissel naar het hartstuk! :)
-
Hallo nogmaals,
Met de electronica voor servo's is het al helemaal gemakkelijk te regelen, zoals Wim kennelijk heeft gedaan.
Klopt helemaal, zoals Wim zelf ook al zegt:
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Maar dan wel "precies" in het midden... ;-)
Groetjes,
Bert
-
Overigens een oplossing die me het goedkoopste lijkt als je met servos werkt is als je met een arm het wissel aanstuurt, met de andere kant een microswitch om te zetten zie ook de video hierzo: http://www.tamvalleydepot.com/products/servosaccessories.html
-
Hallo Edo,
Heb net nog even gekeken, maar er loopt duidelijk een draad van het wissel naar het hartstuk! :)
Klopt, dat zijn de onderlinge doorverbindingen tussen de railgedeeltes van de wisseltongen en de losse delen van het puntstuk zelf.
Ik bedoel dat er standaard geen externe aansluitdraad voor het puntstuk aanwezig is. Uiteraard kun je het door jou bedoelde draadje loshalen en daaraan de aansluiting solderen.
Trouwens, welk type wissel heb jij bekeken?
Groeten,
Bert
-
Nee, juist niet in het midden Bert.
Bij de ServoSwitch van Rosoft gebeurt hetzelfde als bij gebruik van twee microschakelaars. Eerst wordt de spanning van het puntstuk gehaald, dan volgt de beweging van de wisseltongen, dan krijgt het puntstuk de nieuwe polariteit. Tijdens de beweging van de wisseltongen staat er helemaal geen spanning op het puntstuk en kan er dus ook geen kortsluiting ontstaan.
Zagen is dan volstrekt overbodig.
@Edo, inderdaad worden dergelijke microschakelaars ook voor servo's verkocht voor het geval de electronica het niet regelt. En bij mijn weten zorgen ook die Cobalt aandrijvingen voor een goede timing van de ompoling.
-
Bert,
Wij werken vanuit de praktijk.
Het ontstaan van deze ServoSwitch van KDesign vind je hier terug
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22736.msg480389.html#msg480389
Groetjes
-
Trouwens, welk type wissel heb jij bekeken?
Groeten,
Bert
Heb de meeste varianten hier liggen (medium/large/gekromd en double slip)
-
Hallo Henk,
De zaagsnede wordt ook voor een ander doel gedaan:
Deze zaagsnede wordt ook toegepast ter voorkoming van ongewilde kortsluiting (die je juist bij digitaal rijden niet wilt ivm afschakelen van de centrale) tussen de niet aanliggende wisseltong en de rail zelf. Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong. Tevens is het schakelen van het hartstuk door de wisseltongen zelf op de langere duur niet betrouwbaar gebleken door corrosie/vuil tussen de wisseltong en aanliggende rail.
En dat is precies dezelfde reden waarom Peco Option 2 adviseert:
This is the simplest option
but some locomotives with long wheelbases
may electrically short the open point blade/
switch rail and the stock rail by touching
both rails simultaneously. If your rolling
stock suffers from this problem, apply
option 2 below.
En dat probleem staat geheel los van het schakelmoment voor polarisatie.
Maar ik denk dat Catweazle inmiddels voldoende informatie heeft om een verstandige keuze te maken.
Groeten,
Bert,
die nu naar bed gaat... ;)
-
Tja, toch jaren met allerlei materieel over gereden.
-
Citaat van: Bert_Apd op 23 maart 2015, 20:52:41
Deze zaagsnede wordt ook toegepast ter voorkoming van ongewilde kortsluiting (die je juist bij digitaal rijden niet wilt ivm afschakelen van de centrale) tussen de niet aanliggende wisseltong en de rail zelf. Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong. Tevens is het schakelen van het hartstuk door de wisseltongen zelf op de langere duur niet betrouwbaar gebleken door corrosie/vuil tussen de wisseltong en aanliggende rail.
Daar is toch helemaal geen sprake meer van het puntstuk en dus ook de wisseltongen worden nu via een relais gevoed.
Er mag zelf plakband tussen zitten, op de tong staat spanning ;)
Groetjes
-
Het verschil in N met HO is denk ik (happy to be proven wrong, heb geen Peco HO), dat de relatieve afstand tussen de rails en wisseltongen, groter is.
Ik heb van alles geprobeerd om te zien of ik dat kortsluiting effect zou krijgen door aanraking van beide rails - om te zien of het HO probleem dat Bert beschrijft er ook bestaat, maar geen 'success'. De enige manier waarop ik kortsluiting kreeg was om voor een ontsporing te zorgen of een wagen met de hand nogal te forceren.
Anyway hebben we de vraag rond welke servo decoder betrouwbaar is al beantwoord? :)
-
Nou, er is inmiddels goed uitgelegd wat het probleem met Pecowissels, polarisatie en (servo)aandrijvingen precies kan zijn en hoe het kan worden opgelost. Je moet ervoor zorgen dat het puntstuk pas bij het bereiken van de eindstand zijn polariteit krijgt.
Die oplossing zit verwerkt in de servobesturing van Rosoft, maar vast in nog wel meer servobesturingen.
Zit het niet in de besturing, dan kan je ook nog microswitches oo het servo plaatsen. Die schijnt Picommit speciaal voor servo's te leveren, maar ze zijn vast ook elders verkrijgbaar.
Ik heb geen enkel belang bij één der genoemde bedrijven.
Er is ook nog de jbf-manier en dat is zagen in je wissels.
Volgens mij kan topicstarter tevreden zijn en mensen die dit draadje later terugvinden ook. :)
-
Dank allen, goed informatief draadje geworden zoals het hoort. Oplossingen zijn voorhanden.
gr. Edwin
-
Hoi Edwin,
Als de timing van de wisseltongen/puntstukpolarisatie niet 100% is kan men dit ook opvangen door deze oplossing (uit de vorige eeuw :)).
Gewoon een (auto)gloeilampje van 12v/5w tussen de ompoolschakelaar en het punstuk. Deze vangt dan de tijdelijke kortsluiting op.
En dan hoeft de wissel ook niet worden omgebouwd.
Als het om meerdere wissels gaat zou men ook een apart circuit vanaf de centrale kunnen aanleggen met in beide draden een lampje.
Heb je maar 2 lampjes nodig om je hele baan te beveiligen (y).
André
-
Inderdaad hebben de Peco N wissels geen draadjes aan de onderkant om door te knippen, zoals de HO wissels. In onderstaande link wordt geadviseerd om de rails door te slijpen om hetzelfde effect te verkrijgen en dus geen problemen met timing van omschakelen.
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
-
In onderstaande link wordt geadviseerd om de rails door te slijpen om hetzelfde effect te verkrijgen en dus geen problemen met timing van omschakelen.
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
Het enige potentiële probleem daar lijkt me dat als je die auteur volgt met de suggestie for code 55, en je dan niet de wisseltongen verbind met de rail, zoals in HO (vanwege kans op gesmolten bielsjes) - dan moet je het wissel goed schoon houden en er voor zorgen dat de gekozen wissel mechaniek/motor het betrouwbaar stevig aanduwt (er van uitgaande dat je het veertje hebt verwijderd). Het onbetrouwbare contact daar op de lange duur is iets dat ik zelf geen ervaring mee heb, maar waar iedereen op forums het wel over eens lijkt te zijn - en vooral in plaatsen waar je moeilijk bijkomt.
-
Ik ben begonnen met de ombouw van mijn wissels op deze manier en soldeer draadjes tussen de tongen en de buitenrails. Dat gaat prima hoor. Even de plastc bielsjes opensnijden aan de onderkant zodat er ruimte ontstaat en dan een klein draadje solderen. Het dooslijpen van de rais net boven de tongen is lastiger maar te doen
-
Het dooslijpen van de rais net boven de tongen is lastiger maar te doen
Wat gebruik je voor het doorslijpen? Dremel? Draadzaag?
-
Beste Catweazle,
Sedert kort gebruik ik Cobalt motoraandrijvingen, verkrijgbaar bij Reos op de beurs in Houten, schuin tegenover de stand van Artitec.
Aanbrengen decoder is eenvoudig, puntstukaansturing en programmeren adres op ingebouwde Decoder idem dito. Geen extra decoder meer nodig en de eenvoudige aansluitingen scheelt een hoop draadwerk.
Voorts is deze motor veel stiller dan bijv. De Turtle aandrijving.
Komende beurs ga ik weer wat exemplaren halen voor mijn trambaan ( HOm ).
Helaas heb ik deze aandrijving pas kort geleden ontdekt. Mijn modelbaan is technisch bijna klaar anders had ik alleen maar Kobalt aandrijvingen gebruik.
Succes en groet,
Coen.
-
Ik ben begonnen met de ombouw van mijn wissels op deze manier en soldeer draadjes tussen de tongen en de buitenrails. Dat gaat prima hoor. Even de plastc bielsjes opensnijden aan de onderkant zodat er ruimte ontstaat en dan een klein draadje solderen. Het dooslijpen van de rais net boven de tongen is lastiger maar te doen
Erwin, en als je de baan analoog had aangestuurd, dan had/hoef je deze aanpassingen niet te doen, beetje vreemd vind je zelf ook niet?
Nogmaals doorslijpen is niet nodig, het wissel gebruiken zoals het uit de verpakking komt.
Groetjes
-
Ik zelf gebruik de PECO code 55 wissels als volgt:
- Veertje eruit.
- Aan de onderzijde aan de draad een extra draad gesoldeerd. (Als je dit snel doet, zie je daar aan de bovenkant niets van.
- De twee hartstuk sporen geïsoleerd, d.m.v. kunststof railschoen.
- Servo aansturing volgens de door Wim Ros gebruikte methode of Dynamo (Werk zelf met Selectrix, dus kan het DCC spul niet gebruiken)
Schakelt allemaal zonder problemen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo,
Wat gebruik je voor het doorslijpen? Dremel? Draadzaag?
Ik heb het met een figuurzaagje gedaan, dat levert een mooie smalle snede....
Er is ook nog de jbf-manier en dat is zagen in je wissels.
Klopt, dat heb ik ook fluitend zitten doen... ;D
Groetjes,
Bert
-
Ik heb net als Coen ook Cobalt IP Digital aangeschaft dus sowieso geen schakel timing problemen. Maar door de discussie hier dacht ik nogmaals eens te kijken of een wagentje eigenlijk kortsluiting kan maken met de wisseltongen... dit is wat ik zag (met commentaar in t Engels):
(https://nscaleblog.files.wordpress.com/2015/03/shorting_on_turnout.jpg)
PS Dank je Bert.
-
Hallo Edo,
Mooie foto...
Precies dezelfde problematiek heb ik gehad met Fleischmann boogwissels (ik weet dat je die niet moet gebruiken) en een Fleischmann P8 met wannentender...
En dan ben je dus alert bij een volgende opbouw... ;)
Groetjes,
Bert
-
Dus eigenlijk had je dus helemaal geen probleem, zo op de foto te zien zit er een zee van ruimte tussen het wiel en de wisseltong, komt er niet bij in de buurt zelfs.
En als dat nu werkelijk een probleem zou zijn, dan zou er geen enkele baan met wissels erin functioneren. Je kunt overal wel een probleem van maken, zelfs als het geen probleem is.
Groetjes
-
Hallo Wim,
Ik neem aan dat je reactie gericht is op mijn antwoord #40 en - deze teruglezend - is het terecht dat je daarop reageert, bedankt daarvoor.
Het plaatje geeft inderdaad aan dat er onder normale omstandigheden geen probleem is, dus waarom zou je daar dan een probleem van maken...
Mijn opmerking over de door mij ondervonden problematiek met de Fleischmann boogwissel 9168 en de Fleischmann P8 met wannentender werd echter wel weergegeven in het plaatje: in mijn geval maakten de wielflenzen van de wannentender kortsluitcontact met de niet aanliggende (anders gepolariseerde) wisseltong. Vervanging van de wissel mocht niet baten, het probleem bleef.
Dus ik had wel degelijk een probleem waardoor het door Peco aangehaalde gelijke risico voor mij (ook voor spoor N) heel herkenbaar is:
This is the simplest option
but some locomotives with long wheelbases
may electrically short the open point blade/
switch rail and the stock rail by touching
both rails simultaneously. If your rolling
stock suffers from this problem, apply
option 2 below.
Deze zaagsnede wordt ook toegepast ter voorkoming van ongewilde kortsluiting (die je juist bij digitaal rijden niet wilt ivm afschakelen van de centrale) tussen de niet aanliggende wisseltong en de rail zelf. Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong.
Maar goed, dat zijn mijn ervaringen en die wilde ik op het forum delen....
Groetjes,
Bert
-
Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong.
En die onjuiste wielafstand los jij op door het wissel te verzagen, oftewel je spant het paard achter de wagen, is ook een manier, maar niet de juiste.
Groetjes
-
Beste Wim,
Of het de juiste manier is laat ik in het midden, maar van "verzagen" is geen sprake.
Misschien kun je dit artikel nog eens nalezen:
> http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/peco-herzstuecke.htm
en dat vergelijken met de in het artikel van Peco zelf genoemde Option 2 voor H0/00 wissels:
> http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Code%2075%20Concrete%20Sleeper%20Eng.pdf
Dan zul je zien dat de zaagsnedes en de draadbruggen bij Peco code 55 electrofrog in het eerste artikel tot hetzelfde resultaat leiden als de door Peco geadviseerde H0/00 oplossing ter voorkoming van (micro)kortsluiting waardoor de DCC-centrale mogelijk uitschakelt.
De opties die Peco voor de H0/00 wissels heeft ingebouwd bij A en B zijn jammer genoeg bij de Peco code 55 electrofrog niet aanwezig, dus moet je dat - als je dat tenminste wilt - zelf oplossen: zagen en solderen.
En wat is er tegen zagen in wissels en rails? Volgens mij is er geen enkele modelbaan te vinden waar niet in de rails is gezaagd... Als je het maar met beleid doet... ;)
En zelfs jouw xTreme Keerlus kan niet werken zonder zaagsnedes voor de vereiste "stroomdetectie"... ::)
Zullen we het nu hier maar bij laten met een welgemeende knipoog naar elkaar?
Groetjes,
Bert
-
Nu heb ik altijd begrepen dat dit in H0 veel nauwer luistert dan in N, en daarom zal het bij N ook niet nodig zijn dit soort truken uit te halen.
-
Ola discussie genoten....:P
Wel ik ben blij dat ik het puntstuk verder heb geisoleerd en zaagsnedes heb aangebracht. Vandaag heb ik met een geleende servodecoder met puntstuk wat testjes gedaan.
Met een normale, zonder aanpassingen, peco code 55 wissel heb ik zo heel af en toe een kortsluiting gehad bij enkele opstellingen maar dat vind ik niet OK ik wil betrouwbaarheid.
Let wel er zijn heel veel variabelen die een goede werking in de weg kunnen zitten.
- de grote van de uitslag van de servo ten opzicht van de tong beweging ( die is bij N maar 5mm)
- het gebruikte verenstaal en de veerkracht en stijfheid
- De diepte onder de baan van de servo waardoor er meer of minder spanning op het verenstaal komt.
- De manier waarop het verenstaal op de servo arm zit.
- de snelheid van de servo
- het precies in het midden afstellen onder de wissel.
- Servo decoder met één relais
- .....
Je moet deze variabelen goed op elkaar af stemmen om betrouwbaarheid te krijgen is mijn ervaring.
Bij een aangepaste Peco wissel met zaagsnede en tongen aangesloten aan de buitenrails en puntstuk geisoleerd en schakelbaar via relais werkt het naar behoren.
Dus al mijn wissels gaan aangepast worden of ik bestel wat servodecoders met dubbele relais.......voorlopig ben ik nog niet zo ver.
-
Hallo Catweazle,
Nog even een aanvulling.
Nu heb ik altijd begrepen dat dit in H0 veel nauwer luistert dan in N, en daarom zal het bij N ook niet nodig zijn dit soort truken uit te halen.
Peco heeft voor de laatst ontwikkelde driewegwissel SL-E399F overigens ook besloten om de wisseltongen elektrisch geïsoleerd van het hartstuk zelf te houden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_B.jpg)
Daar hoeft dus (evenals bij de single slip, double slip en short/long crossing) niet meer in gezaagd te worden.
Groeten,
Bert
-
Die zaag snedes zijn nodig voor een goede werking. Hebben niets met dit probleem te maken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Behalve dat het hier behandelde probleem dan niet bestaat.
-
Hoi Gerard,
Die zaag snedes zijn nodig voor een goede werking.
Kan jij mij uitleggen waarom het bij de SL-E399F zonder die zaagsnedes niet goed zou kunnen werken?
Groet,
Bert
-
Bert,
Verhaal voor de zaagsnede tussen de rechtdoorgaande sporen (andere 3 zijn gelijksoortig).
Er zijn twee "puntstukken" bij een drieweg wissel die van spanning moeten worden voorzien.
Als beide wissels afbuigend liggen. Dat kan in dit geval van een asymetrisch wissel.
Dan heeft het linker kruis een + en om er goed over te rijden het linker puntstuk een -
Zonder deze isolatie zou er dus kortsluiting zijn.
Zo kun je voor iedere isolatie een verhaal bedenken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
*********************************************************************************
*
* Aanpassing 31-03-2015:
*
* LET OP:
*
* De hieronder gegeven voorbeelden van polarisatie zijn puur theoretisch en komen niet
* overeen met polarisatieschakelingen die mogelijk zijn bij het door Peco uiteindelijk gekozen
* ontwerp.
*
* In antwoord #54 is de door Peco gekozen hartstukpolarisatie in een plaatje getoond.
*
*********************************************************************************
Hallo Gerard,
Die zaag snedes zijn nodig voor een goede werking.
Hoi Gerard,
Kan jij mij uitleggen waarom het bij de SL-E399F zonder die zaagsnedes niet goed zou kunnen werken?
Je moet me toch even helpen, ik zie zelf (nog) geen probleem...
Ik heb even een plaatje gemaakt van hoe de "normale" Peco hartstukken (dus zonder zaagsnedes en zonder aparte voeding van het hartstuk) via de tongen geschakeld zouden kunnen zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_F.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_F.jpg)
Staat nu het eerste wissel in de afbuigende stand dan wordt onderstaande polarisatie geschakeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_E.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_E.jpg)
Het maakt dan niet meer uit of het tweede wissel in de stand rechtdoor of afbuigend staat, in beide gevallen blijft het tweede hartstuk gelijk gepolariseerd, er ontstaat nergens kortsluiting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_F_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_F_1.jpg)
Ook de andere wisselstanden leveren naar mijn idee een correct geschakelde polarisatie op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_D.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_C.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_C.jpg)
Dus naar mijn idee had dit driewegwissel gewoon kunnen werken zonder de door Peco zelf aangebrachte "zaagsnedes".
Waar zit mijn denkfout? ???
Groet,
Bert
-
De onderbrekingen lijken me redelijk voor de hand - Peco is namelijk erg consistent (zie punt 2):
(1) Er zijn 3 verschillende delen op het wissel hier die van polariteit moeten kunnen veranderen - ik heb ze maar even gekleurd.
(2) Peco geeft met alle Electrofrogs altijd de mogelijkheid om die delen die van polariteit moeten veranderen, elektrisch te schakelen, zonder hoeven te vertrouwen op contact van de wisseltongen. Datzelfde verklaart ook de andere electrofrogs designs die ik van ze gezien heb.
(https://nscaleblog.files.wordpress.com/2015/03/peco_3way.jpg)
Groen en geel kun je altijd samen schakelen, dus dan ziet het er zo uit:
(https://nscaleblog.files.wordpress.com/2015/03/peco_3way2.jpg)
....dus als je lang genoeg kijkt zie je gewoon 2 wissels met 2 frogs :)
-
Hallo Edo,
Ik ga er even van uit dat jouw antwoord niet een antwoord is op mijn vraag aan Gerard met betrekking tot de door Gerard aangehaalde noodzakelijkheid van de door Peco in het driewegwissel gemaakte "zaagsnedes", omdat het wissel anders niet zou kunnen functioneren.
Mijn vraag aan Gerard waar mijn denkfout zit in de in antwoord #52 gegeven normale Peco-oplossing blijft dus nog open staan.
Met het feit dat Peco in het driewegwissel "zaagsnedes" gemaakt heeft heb ik zelf geen enkel probleem, dan hoef ik ze zelf niet meer te maken... Persoonlijk had ik liever gehad dat Peco alle N wissels code 55 insulfrog identiek had uitgevoerd met dezelfde opties als de H0/00 code 75.
Jouw antwoord roept bij mij echter wel een aantal vragen op.
In je antwoord geef je het volgende aan:
(1) Er zijn 3 verschillende delen op het wissel hier die van polariteit moeten kunnen veranderen - ik heb ze maar even gekleurd.
... met de latere toevoeging
Groen en geel kun je altijd samen schakelen, dus dan ziet het er zo uit:
....dus als je lang genoeg kijkt zie je gewoon 2 wissels met 2 frogs :)
Ik weet niet of jij een driewegwissel van een later gewijzigde productie hebt, maar mijn driewegwissel heeft maar 2 verschillende delen die via externe aansluiting van polariteit kunnen veranderen. Als we in deze topic over verschillende uitvoeringen van het driewegwissel blijken te praten, blijven we tot verschillende conclusies komen...
Zou jij eens willen controleren of jouw driewegwissel exact dezelfde aansluitingen en scheidingen heeft als mijn driewegwissel?
In onderstaand plaatje zijn de twee volledig gescheiden en via de twee aansluitdraden (pijlen) apart te voeden hartstukken te zien (groen en geel), alsmede alle standaard aanwezige doorverbindingen. De onderling doorverbonden gedeeltes hebben allemaal dezelfde kleur (groen, geel, blauw, rood en grijs):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P.jpg)
Alle blauwe delen zijn onderling met elkaar verbonden en de blauwe wisseltongen hebben dus geen enkele schakelfunctie, ze worden permanent gevoed vanuit de linkerrail. Dit in tegenstelling tot het grijs gekleurde wisseltonggedeelte, dit is niet doorverbonden met de rode rechterrail en krijgt pas voeding nadat de rechter wisseltong van het eerste wissel tegen de rode rechterrail aansluit, met andere woorden de 1e wisseltong schakelt (althans bij mij) het grijs gekleurde gedeelte. Eventuele extra voeding vanuit het gele hartstuk zoals dat normaal het geval zou zijn, is door de aanwezige isolatie tussen geel en grijs niet mogelijk.
Bij mijn driewegwissel is dus het vreemde dat de blauwe wisseltongen permanent gevoed worden en het contact met de aanliggende rail dus niet nodig is, terwijl het grijze wisseltonggedeelte helemaal afhankelijk is van de contactzekerheid van de rechterwisseltong van het eerste wissel.
(2) Peco geeft met alle Electrofrogs altijd de mogelijkheid om die delen die van polariteit moeten veranderen, elektrisch te schakelen, zonder hoeven te vertrouwen op contact van de wisseltongen.
Dit gaat dus voor mijn driewegwissel niet op...
Ben ik in het bezit van een "maandagochtend-wissel"? Is bij jouw wissel het grijze gedeelte wel permanent doorverbonden met de rode rechter rail?
Misschien kan Gerard ook controleren hoe de doorverbindingen van de bij hem in gebruik zijnde driewegwissels zijn, dan weten we dat ook...
Ben benieuwd wat de uitkomsten zullen zijn.
Groet,
Bert
-
Hoi Bert,
Sorry ik had het niet 3 delen moeten noemen (dat was de oude HO opzet, voordat deze naar 2 delen ging), het wissel geeft elektrisch gezien twee delen (zoals mijn 2e plaatje). Het lijkt inderdaad een beetje vreemd dat die andere kant niet altijd door verbonden is - zal het even checken zodra ik er weer een in mn handen heb.
Overigens nee het was geen antwoord of dat zagen nodig is. Volgens mij zijn er 6 situaties om dit te doen in schaal N - laat me t weten als er meer zijn, ik hoor namelijk weinig over de oorzaken, meer de meningen tot nu toe:
(1) te vroege schakeling van polariteit
(2) wisseltong wordt niet goed aangedrukt / komt los na uit/aan zetten van de baan doordat de zwakke constructie van het mechaniek
(3) wielen van wagons / locomotieven heb veel meer speling dan NEM aangeeft of
(4) je (stoom)loc is te groot of volgt NEM niet, of de gekozen radius te klein. Kan me voorstellen met een DB BR85 bijvoorbeeld.
(5) je bouwt je baan zo bedrijfszeker mogelijk, omdat bezoekers punt 3 en 4 misschien niet overwegen
(6) je denkt dat het sowieso moet zelfs zonder directe rede, of omdat je extra veilig wilt zitten
De vraag met de eerste 5 oorzaken is dan wat ga je aanpassen? Het wissel of het originele probleem. Dat is een keuze. Ik kan me zeer zeker situaties indenken waarbij je gaat zagen. Prima. Voor mezelf, heb ik punt 1/2 met keuze van de motor uitgesloten, en voor punt 3 pas ik liever een wieltje/as aan, dan 30 wissels. Verder gebruik ik minimaal 457mm radius wissels voor punt 4.
Punt 6 is een persoonlijk keuze en misschien zelfs inslag, of geloof. Ook prima. En zoals in de 80s Doe Maar zong: Da's een kwestie van geloof - geloof ik. Dat mag je dus zelf weten. :)
Maar om fair inzicht te geven aan mensen die met deze hobby beginnen, het weer oppakken of van schaalgrote veranderen, lijkt het me het beste de onderliggende problemen/situatie en de keuzes die je daarna maakt, beide te delen. Dan hebben anderen ook wat aan iemands ervaring en of het voor hun ook relevant lijkt.
Edo
-
Edo, je hebt het nog steeds over H0... de N wissels zijn echt anders en hebben minder noodzaak voor extra isolaties. Bij H0 zijn de marges kleiner en zul je sneller met een wielflens sluiting maken dan in N. Daarom zul je bij H0 bij peco wissels bijv. wel de tongen willen mee ompolen met het puntstuk terwijl daar bij N geen noodzaak voor is. Alle voorbeelden die ik tegenkom op het web over exta aanpassingen aan electrofrog wissels, hebben betrekking op H0...
-
Bij H0 zijn de marges kleiner en zul je sneller met een wielflens sluiting maken dan in N. Daarom zul je bij H0 bij peco wissels bijv. wel de tongen willen mee ompolen met het puntstuk terwijl daar bij N geen noodzaak voor is.
Nee, juist omgekeerd. :) Bij Peco Electrofrogwissels polen de twee tongen standaard om met het puntstuk. Dat gezaag moet ervoor zorgen dat iedere wisseltong altijd de polariteit van de aanliggende rail heeft.
Maar in schaal n heb ik de ingreep nooit nodig gehad. En ik reed met electronische rijregelaars met dezelfde 'zenuwachtige' kortsluitbeveiliging als digitale versterkers.
-
@Jowi
Ik heb het hier wel over N en ik heb alleen de potentiële, theoretische issues gecategoriseerd, zodat het niet een nietes/welles advies wordt - daar is niemand bij gebaat. Om even duidelijk te zijn, ik zelf zie namelijk geen enkele reden om te zagen! Maar het kan een oplossing zijn voor een ander probleem, niet het wissel zelf.
Ter vergelijk: In een ander draadje wilde iemand zijn treinen niet laten ontsporen in een S bocht - daar kun je dan mee bezig zijn of in the first place geen krappe S bochten leggen - hetzelfde geldt hier.
Hoop dat dat het iets duidelijker maakt.
-
Nee, juist omgekeerd. :) Bij Peco Electrofrogwissels polen de twee tongen standaard om met het puntstuk. Dat gezaag moet ervoor zorgen dat iedere wisseltong altijd de polariteit van de aanliggende rail heeft.
Maar in schaal n heb ik de ingreep nooit nodig gehad.
Dat is toch ook precies wat ik zeg? ???
-
Daar ging ik wel vanuit, maar ik reageerde hierop, zoals uit de quote al valt op te maken.
Daarom zul je bij H0 bij peco wissels bijv. wel de tongen willen mee ompolen met het puntstuk terwijl daar bij N geen noodzaak voor is.
Daar staat wat je waarschijnlijk niet bedoelt te zeggen. Het mee ompolen van de tongen met het puntstuk is de afleversituarie bij de Electrofrog wissels weet je nog wel.
-
Hoi Bert (en de anderen),
Ik heb zelf geen drieweg wissel zoals je op mijn huidige baanplan kunt zien. Ik zit echter in de planningsfase van een BNLS modulebak, en daar moet ik i.v.m. ruimtegebrek een drieweg wissel gebruiken (schaal N). Ik heb inmiddels al aardig wat documentatie verzameld over dat ding om hem te kunnen aansluiten. Maar details zoals jij die hebt (als bezitter van zo'n wissel) heb ik nog niet. Ik ging er van uit dat het grijze gedeelte verbinden was met het gele puntstuk en de blauwe tongen met hun eigen puntstuk (ik hoop dat je het begrijpt). Dit werpt voor mij een ander licht op de zaak, en nu moet ik even kijken of ik het wissel nog wel ingepast krijg, i.v.m. automatisch rijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Bert,
Er is nog een stand van polarisatie mogelijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_F_1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_F_1b.jpg)
Blijkbaar voedt jij het tweede puntstuk uit het eerste puntstuk (is eigenlijk wel veiliger). Je kunt het ook gewoon uit de twee buitenste rails voeden. Dan schakelt het puntstuk gewoon tussen + en -.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Je kunt het ook gewoon uit de twee buitenste rails voeden. Dan schakelt het puntstuk gewoon tussen + en -.
Gerard, het lijkt erop dat je er van uit gaat dat je het zonder omschakelen kan doen - en je gaat daarmee rechtstreeks tegen de allereerste 399F instructie van de fabrikant: '...it is necessary to switch the polarity of the frogs depending on the route set...'. Ik denk zonder de polariteit apart te schakelen je of geen voeding hebt op delen, of je krijgt gemakkelijk kortsluiting.
De aansluiting is overigens erg eenvoudig - volg gewoon in de instructies die je erbij krijgt van Peco. Het is niet anders als je met 2 normale wissels zou doen - dus lijkt me ook geen probleem voor je automatische besturing.
-
Hallo Gerard (en alle anderen),
Even snel er tussendoor voordat de verwarring nog groter wordt.....
Er is nog een stand van polarisatie mogelijk:
Blijkbaar voedt jij het tweede puntstuk uit het eerste puntstuk (is eigenlijk wel veiliger). Je kunt het ook gewoon uit de twee buitenste rails voeden. Dan schakelt het puntstuk gewoon tussen + en -.
De door mij gegeven voorbeelden van polarisatie in #52 (waaraan Gerard refereert) zijn de "theoretische" wanneer de polarisatie van de hartstukken van het driewegwissel net zoals de andere Peco wissels via de wisseltongen geschakeld zouden worden. Peco heeft zelf echter voor een ander ontwerp gekozen: isolatie van de hartstukken zelf, dus eigenlijk "zaagsnedes" met vaste verbinding tussen de wisseltongen en de aanliggende rails.
Gerard gaf in zijn antwoord #48 aan dat deze isolaties nodig waren voor een goede werking. Ik heb in mijn antwoord #52 de voorbeelden gegeven dat het wissel volgens mij ook met de standaardmethode van Peco (hartstukpolarisatie via de wisseltongen) had kunnen werken.
Maar Peco heeft het in de praktijk dus anders opgelost en zal daar wel zijn reden voor hebben gehad. Welke is mij echter nog niet duidelijk.
Om verdere verwarring te voorkomen zal ik bij mijn voorbeelden in antwoord #52 voor alle zekerheid nog even vermelden dat de daar getoonde polarisatie-schakelingen theoretisch zijn en niet overeenkomen met de in de praktijk te realiseren schakelingen.
Dus, nogmaals voor alle zekerheid en om verdere verwarring te voorkomen, dit is het juiste uitgangspunt voor de polarisatie van het driewegwissel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P.jpg)
Voor verdere toelichting zie antwoord #54.
Groeten,
Bert,
die nu de overige antwoorden eens rustig gaat lezen... ;)
-
Hallo allemaal,
Ik heb Peco inmiddels gevraagd of het inderdaad "as designed" is dat het (grijze) rechterwisselgedeelte geschakeld wordt via de eerste wisseltong, terwijl het (blauwe) linkerwisselgedeelte permanent aangesloten is aan de linkerrail....
Dan weten we meteen of ik al of niet een wissel met een productiefout bezit.
Groet,
Bert
-
Ik heb geen idee of je er al uit bent, maar ik voorzie mijn puntstukken via een LK200 van stroom. Heel simpel aansluiten en puntstuk gaat vanzelf op de juiste polariteit.
-
Hallo Mark,
Bedankt voor je tip. Inderdaad een goede en eenvoudige oplossing, evenals de TAM-Valley Frog Juicers
Maar nu ben ik bang dat er hier weer een discussie loskomt over het begrip "kortsluitdetectie ter voorkoming van kortsluiting" en dat wil ik in deze topic juist voorkomen.
Op dit moment is er al een bescheiden discussie gaande over het al of niet maken van de "zaagsnedes" in Peco wissels en over door Peco gekozen oplossing bij de hartstukken van het spoor N SL-E399F driewegwissel.
Overigens zijn de vragen van de initiële vragensteller Catweazle blijkbaar voldoende beantwoord:
Dus al mijn wissels gaan aangepast worden of ik bestel wat servodecoders met dubbele relais.
Op dit moment zijn we dus eigenlijk een beetje "off topic"... ::)
Maar daarom niet minder interessant!
Groeten,
Bert
-
Ja hoor Bert.....ik ben happy met de input geweest van dit draadje, maar ik volg hem nog met interesse.
gr. Edwin
-
Hallo Edo (en alle anderen),
Ik heb even de tijd genomen om je antwoord #55 te lezen.
Ik denk dat je alle mogelijke aanleidingen tot het al of niet aanpassen van de Peco spoor N code 55 electrofrog wissels wel hebt opgenoemd, van "aannemelijk" (punt 1) tot "geloof" (punt 6).
En welke keuze eenieder wil maken is afhankelijk van zijn eigen gevoel. Argumenten van "heb ik nog nooit meegemaakt" zijn natuurlijk geruststellend, maar kunnen geen enkele zekerheid geven of het niet kan gebeuren. Op beurzen zie ik regelmatig ook N-banen op "stop" gaan door het afschakelen van de centrale. Oorzaak is dan niet duidelijk, kortsluiting zou een oorzaak kunnen zijn...
Uiteraard zou de wielstand van wagons geen aanleiding tot zagen hoeven te zijn, meestal zijn die wel bij te stellen. Maar een wielstand van een locomotief (blijkbaar niet volgens NEM) is niet zo eenvoudig te corrigeren zonder speciaal gereedschap.
Mijn zoon en ik hebben bewust gekozen voor het principe van punt 5: je bouwt je baan zo bedrijfszeker mogelijk. Achteraf aanpassen is vaak meer werk en frustrerender.
Maar nogmaals, ik heb niemand de zaagsnede willen opdringen. Daarin is iedereen vrij.
De discussie over de zaagsnede is op gang gekomen naar aanleiding mijn toelichting #3 op het door Catweazle @0 genoemde "na-ijl kortsluiteffect". Aangezien Catweazle al had aangegeven dat hij "de veertjes" had verwijderd, wilde ik voordat ik verdere suggesties ging doen, eerst weten of hij nog meer aanpassingen had gedaan, zoals bijvoorbeeld de "zaagsnede".
Wanneer hij de zaagsnede al had toegepast met de daarbij behorende verdere modificaties dan kon er bij zijn wissels al geen "na-ijl kortsluiteffect" meer optreden, zodat (naar mijn idee) alle servodecoders met polarisatieschakeling zonder problemen gebruikt konden worden.
Had hij geen zaagsnede toegepast en was hij ook niet van plan om dat te gaan doen, dan wordt het omschakelmoment van de servodecoder wel belangrijker: er bestaat dan een kans op kortsluiting wanneer de synchronisatie tussen servo en omschakeling niet goed verloopt. Dan zou ook mijn voorkeur uitgaan naar een dubbele omschakeling via een tweetal relais of microswitches, dus bijvoorbeeld de RoSoft oplossing.
Ik heb in mijn antwoord #3 nergens gezegd dat je de zaagsnede alleen al zou moeten doen om kortsluiting door onjuiste wielstanden te voorkomen, dit valt bij mij onder de categorie "bijkomend voordeel".
Maar alleen het vragen naar de "zaagsnede" en de Catweazle's keuze daarvoor werd uiteindelijk de aanleiding voor de discussie daarover, mede door de verwarring tussen de H0/00 oplossing van Peco zelf, die juist niet zonder meer uitvoerbaar is voor Peco N: dan moet je wel zagen. En als je de H0/00 oplossing dan helemaal volgt voor N los je meteen het (mogelijk weinig voorkomende) probleem van (wielflens)kortsluiting tussen wisseltong en aanliggende rail op, dat is dus mooi meegenomen... En mijn eerdere kortsluitervaring met mijn P8 (weliswaar op een Fleischmann boogwissel) blijft toch door je hoofd spelen.
In deze topic werd ik een aantal malen aangesproken dat ik niet vanuit de "praktijk" zou handelen en "zelfs een probleem zou maken als het geen probleem is". Ik vind het jammer dat de door mij ook in de "praktijk" opgedane ervaringen eenvoudig weggewimpeld worden als "kan niet" of "bestaat niet". De ervaring zelf al geeft aan dat het wel tot de mogelijkheden behoort, dus moet je deze in een forum kunnen melden.
Verder sluit ik me volledig aan bij jouw suggestie:
Maar om fair inzicht te geven aan mensen die met deze hobby beginnen, het weer oppakken of van schaalgrootte veranderen, lijkt het me het beste de onderliggende problemen/situatie en de keuzes die je daarna maakt, beide te delen. Dan hebben anderen ook wat aan iemands ervaring en of het voor hun ook relevant lijkt.
In ieder geval levert ook deze topic weer zinvolle "off-topic" informatie op, iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage... (y)
En verdere suggesties en ervaringen met Peco spoor N code 55 electrofrog in combinatie met servo-aansturingen zijn ook wat mij betreft van harte welkom.
Zodra ik antwoord van Peco heb gekregen zal ik dit melden.
Groeten,
Bert
-
Hallo Gerard,
Ook nog even jouw terugkomen op jouw bedenkingen... ;)
Ik ging er van uit dat het grijze gedeelte verbonden was met het gele puntstuk en de blauwe tongen met hun eigen puntstuk. Dit werpt voor mij een ander licht op de zaak, en nu moet ik even kijken of ik het wissel nog wel ingepast krijg, i.v.m. automatisch rijden.
Zoals ook Edo al aangaf denk ook ik dat het ontwerp van Peco geen enkele belemmering hoeft te zijn voor automatisch rijden. De schakeling van hartstukken staat (net zoals dat bij de engelse wissels het geval is) fysiek los van de wisseltongen en dat is alleen maar een voordeel. Uiteraard moet je het corresponderende hartstuk wel gelijktijdig meeschakelen met de stand van de wisseltongen, maar dat is vanzelfsprekend.
Het enige vraagpunt blijft nog even het grijze gedeelte, aangezien dat (althans bij mijn exemplaar) geschakeld wordt via de 1e rechter wisseltong en geen aparte voedingsmogelijkheid heeft. Mocht mijn exemplaar een productiefout betreffen waarbij de doorverbinding tussen het grijze gedeelte en de rode rechterrail ontbreekt, dan is eigenlijk alles opgelost.
Zodra Peco mijn vraag daarover beantwoord heeft zal ik het hier melden.
Wat misschien nog goed is om te vermelden is het feit dat de bevestiging van de wisseltongen bij de nieuwere wissels (zoals ook dit driewegwissel) veranderd is ten opzicht van de eerdere wisseltongbevestiging. Bij de oudere wissels waren de wisseltongen "geniet" in het draaipunt en zaten daardoor "vast" in hun draaipunt. Daardoor was de elektrische verbinding tussen wisseltong en de daarop aansluitende rail/hartstuk redelijk gewaarborgd.
Bij de nieuwere wissels zit de wisseltong los in een soort gleuf gestoken en wordt deze daarin vastgedrukt door het Peco-veertje. De druk van het veertje waarborgt daarom ook het contact tussen wisseltong en daarop aansluitende rail. Verwijder je het veertje dan krijgt de wisseltong speling en kan in de bevestiging heen en weer schuiven of zelfs loskomen. Bij verwijdering van het veertje moet er dus door de (servo)aandrijving voldoende druk op het wisseltonggedeelte richting hartstuk gezet worden, mede voor de contactzekerheid. Een goede oplossing daarvoor heb ik ook zelf nog niet gevonden, vandaar dat mijn driewegwissel ook nog "op de test-plank" ligt.
Dezelfde nieuwe wisseltongbevestiging ben ik tegengekomen bij de SL-E397F (Y-wissel).
Ik hoop dat er in het forum leden zijn die dit wisseltongprobleem al opgelost hebben en ben benieuwd naar hun ervaringen en de door hun gekozen oplossing.
Mocht mijn verhaal niet duidelijk zijn, vragen staat vrij... ;)
Groeten,
Bert
PS: Gerard, ik zal straks nog even een viertal polarisatie-plaatjes maken
-
Hoi Gerard,
Hierbij nog even de beloofde plaatjes met de polarisatieschakeling van elk hartstuk (Hst 1 en Hst 2) in overeenstemming met de stand van het bijbehorende wissel (W1 en W2):
1A. Eerste wissel W1 in de stand rechtsaf en tweede wissel W2 in de stand rechtdoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P1A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P1A.jpg)
1B. Eerste wissel W1 in de stand rechtsaf en tweede wissel W2 in de stand linksaf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P1B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P1B.jpg)
2. Eerste wissel W1 in de stand rechtdoor en tweede wissel W2 in de stand rechtdoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P2.jpg)
3. Eerste wissel W1 in de stand rechtdoor en tweede wissel W2 in de stand linksaf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4026_P3.jpg)
... en nu moet ik even kijken of ik het wissel nog wel ingepast krijg, i.v.m. automatisch rijden.
Zoals je in de plaatjes kunt zien zijn er geen problemen te verwachten bij de hartstukpolarisatie, elke wisselstand levert een correcte polarisatie van de hartstukken op, geheel corresponderend met de geschakelde rijweg.
Eerdere gedane rijproeven in een test-opstelling met "handgeschakelde" wissels en "handgeschakelde" hartstukpolarisatie hebben geen problemen opgeleverd, zelfs niet met kritische twee-assers:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SLE399F_X_DSCF8199.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SLE399F_X_DSCF8199.jpg)
Ik hoop dat de door mij veroorzaakte bedenkingen m.b.t. de hartstukpolarisatie hiermee weer weggenomen zijn. ::)
Groet,
Bert
-
Dank je wel voor de erg duidelijke plaatjes Bert! Altijd erg handig.
Overigens de fabrikant die de Cobalt Point Motors maakt, heeft vind ik een erg goede en eenvoudige instructie PDF (als je Engels kan lezen tenminste) voor het aansluiting van kruisingen, wissels (normaal, engels, drieweg) en meer. Het is met voorbeeld voor hun point motors, maar 100% toepasbaar voor elke ander systeem met polariteitsschakeling. En met mooie duidelijk gekleurde plaatjes :) Wellicht handig - gebruik het zelf als naslagwerkje.
http://www.gaugemaster.com/instructions/dcc_concepts/Wiring-Pointwork-and-Special-Track-Conditions-For-DC-or-DCC-2014.pdf (http://www.gaugemaster.com/instructions/dcc_concepts/Wiring-Pointwork-and-Special-Track-Conditions-For-DC-or-DCC-2014.pdf)
-
Bert,
Bedankt voor alle toelichtingen. Ik ga er op dit moment vanuit dat jouw wissel een maandag morgen wissel is, en het grijze gedeelte verbonden is met de rode rail bij wissels gemaakt op de andere dagen. Alhoewel ik er door deze discussie weer wat bij geleerd heb, is dat niet van invloed op het al of niet gebruiken van de drieweg wissel. Deze blijft, net als de engelsmannen en het kruis.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels antwoord gehad van Peco.
Ik ga er op dit moment vanuit dat jouw wissel een maandag morgen wissel is, en het grijze gedeelte verbonden is met de rode rail bij wissels gemaakt op de andere dagen.
Mijn wissel blijkt toch geen maandagmorgenwissel te zijn, volgens Peco is hij conform het ontwerp. Het grijze gedeelte is niet verbonden met de rode rail en wordt alleen (geschakeld) van spanning voorzien via de eerste rechter wisseltong:
Your SL-E399F is operating correctly and the right hand grey area is only connected electrically by the point blade when it is against the adjacent stock rail. This is due to the asymmetric design of the turnout and the rate at which to curved routes diverge from the centre straight route. Provided the r/h turnout blade face and stock rail contact areas are kept clean they will give a very reliable electrical contact.
Bij het SL-E399F driewegwissel wordt dus geen enkele wisseltong gevoed vanuit het hartstuk.
Gelet op de naar aanleiding van deze topic door mij ontvangen PB's zal ik het verder bij dit antwoord laten.
Groeten,
Bert