BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: tothebeach op 09 March 2015, 09:19:10
-
Het is afgelopen weekeinde erg misgegaan merk ik.
Een conductrice mishandeld (http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/zwaar_mishandelde_ns-conductrice_beland_in_het_ziekenhuis-146825);
En zaterdag en zondag (http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/opnieuw_conducteurs_mishandeld_en_bedreigd-146832) weer...
Nu werkt het tekenen van een petitie (http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/studenten_starten_petitie:_handen_af_van_ns_personeel-146830) niet tegen deze incidenten. Natuurlijk brengt deze actie dit probleem wel onder de aandacht. Maar zonder je er mee te gaan bemoeien, je hoeft alleen maar naast de conducteur te gaan staan, aanwezig te zijn en de situatie in de gaten te houden. Daarmee kan je al een verschil maken.
Groet,
michel
-
Idd, erg triest dat, dit soort dingen gebeuren.
Echter, kan soms het gedrag van medewerkers ook problemen veroorzaken.
Zie filmpje (http://www.dumpert.nl/mediabase/6642012/32b010da/3_ns_controleurs_geven_man_een_boete.html") hier zet ik echt mijn vraagtekens bij.
Die man blijft rustig en ondergaat het, maar als hij agressief had geworden, had ik het niet raar gevonden.
-
Wat nu in de media komt is helaas maar een topje van de ijsberg. Ik zit bij Vangrail (http://www.vangrail.com/) en hoor genoeg gevallen van agressie en dat soort zaken. En dat zijn dan vooral van mensen die echt geen arrogante cowboy's/girls zijn.
Waar ik heel simpel van word is dat er agressie geuit wordt naar collega's om hun geaardheid...... Alsof dat wat uitmaakt zeg! ???
Ik ben benieuwd waar de ministers mee komen. 2 jaar geleden is er op Almere Oostvaarders een conducteur in elkaar geslagen en ook toen werden er toezeggingen gedaan door hun. Helaas constateren we met z'n allen dat er van die toezeggingen (extra politie, snelle reactie van politie enz enz) niks terecht is gekomen. De roep om de poortjes dicht te doen is leuk, maar zolang de plaatselijke politiek en reizigersverenigingen protesteren blijft er minimaal 1 poortje open.
Het is een groot maatschappelijk probleem welke niet alleen de conducteurs en machinisten treffen. Ook andere hulpverleners kampen met dit a-sociale gedrag.
-
Dat filmpje is inderdaad ook ongelooflijk. Ik ben sowieso tegen agressie en zeker vanwege iemands geaardheid en wat mij betreft kunnen ze daar niet hard genoeg tegen optreden.
Wat in mijn beleving ook een rol speelt is dat de collega's van de NSR het voor elkaar verknoeien. Ik reis veel per trein maar in nog geen 10% van de gevallen wordt er gecontroleerd en nee ik reis bijna nooit in de spits want dan is er voor de conducteur geen doorkomen aan. Maar ik neem aan dat ze niet betaald worden voor krantlezen in de 1e klas of plaatsnemen in de bestuurders cabine. Dat laatste is naar ik heb begrepen zelfs verboden! Als er geregeld gecontroleerd wordt weten de reizigers dat, ook de zwartrijder, en nemen ze minder risico. Ofwel de hardwerkende conducteur wordt mede gestraft door zijn "luie" collega.
Blijft staan dat agressie van wie dan ook ontoelaatbaar is.
Cor
-
Het is zeker erg en op geen enkele manier goed te praten.
Maar zelfverdedigingsinstituut Witkamp heeft hier al vaak op gewezen. En een oplossing aangedragen.
Maar de NS reageert niet eens. En als je via via wel iets hoort dan is het zo dat de machinisten en conducteurs niet naar een cursus willen als dat in hun vrije tijd moet. Aan de ene kant snap ik dat wel. Aan de andere kant, als je zelf investeerd in je eigen veiligheid dan kun je je verweren als je wordt aangevallen. Ook buiten werktijd. Spoorwegpolitie is mooi maar komen pas in actie NADAT er iets is gebeurd.
Mijn voorstel is dan ook dat zelfverdediging in de opleiding van spoorwegpersoneel komt. En voor het personeel dat al in dienst is. Een opleiding deels in eigen tijd, deels in de baas hun tijd. Voor je eigen veiligheid.
Maar hoe dan ook, aggessie naar spoorwegpersoneel of wie dan ook is nooit goed te praten.
-
Ik praat het niet goed hoe sommige collega's hun werk doen, maar dan nog vraagt dat niet om mishandeld te worden als de zwartrijder gesnapt wordt.
Overigens.... In de bediende cabine is het niet toegestaan dat de hc daar plaats neemt. In de onbediende cabine uiteraard wel. En bij sommige treinen zullen ze wel moeten, omdat er geen hc-hok is. Even rustig hun administratie bijwerken, en in de spits 1e klas een plaats bezetten voor de betalende klant is niet de bedoeling ;)
-
Ik denk niet dat dit de plek is om mijn mening te spuien...
ONAANVAARDBAAR is hier dus alles wat ik wil zeggen! (Naast sterkte voor de slachtoffers uiteraard)
Ik kan mij voorstellen dat het personeel de dienst staakt, en op het Binnenhof hulp en steun EIST! Ook al levert dit mij een probleem omdat er geen trein rijdt: er moét iets gebeuren!
Frans
-
Het is zeker erg en op geen enkele manier goed te praten.
Maar zelfverdedigingsinstituut Witkamp heeft hier al vaak op gewezen. En een oplossing aangedragen.
Maar de NS reageert niet eens. En als je via via wel iets hoort dan is het zo dat de machinisten en conducteurs niet naar een cursus willen als dat in hun vrije tijd moet. Aan de ene kant snap ik dat wel. Aan de andere kant, als je zelf investeerd in je eigen veiligheid dan kun je je verweren als je wordt aangevallen. Ook buiten werktijd. Spoorwegpolitie is mooi maar komen pas in actie NADAT er iets is gebeurd.
Mijn voorstel is dan ook dat zelfverdediging in de opleiding van spoorwegpersoneel komt. En voor het personeel dat al in dienst is. Een opleiding deels in eigen tijd, deels in de baas hun tijd. Voor je eigen veiligheid.
Maar hoe dan ook, aggessie naar spoorwegpersoneel of wie dan ook is nooit goed te praten.
Uhm, de dames en heren van Veiligheid & Service krijgen allemaal die cursus aangeboden hoor. Machinisten en conducteurs niet. En ik wil dat niet eens. En nee, niet omdat het eventueel in mijn eigen tijd zou moeten, maar ik ben machinist en geen vechtmachine. En er komt nog wat anders om de hoek kijken...... Wij, machinisten en conducteurs worden meteen aangeklaagd voor gebruik van geweld tegen de reiziger en we mogen dan, samen met een advocaat van NS, proberen te bewijzen dat het zelfverdediging was. En wat je via via hoort.....Ene oor in, andere oor uit. Klopt gewoon niet.
-
Hoe iemand zijn beroep uitoefent is nog geen reden om hem lijfelijk aan te vallen. Het lijkt heel gewoon te worden in deze samenleving. Ongacht of het een conducteur, machinist, ambulancepersoneel, brandweer, kortom IEDEREEN op zijn muil slaan hoort niet.
-
Wat rijdend personeel aan opleidingen etc. krijgen, weet ik niet, ik ga daar ook geen commentaar op geven.
Ik reis zeer regelmatig met de trein en vorige week duurde een rit van Brussel naar Rotterdam 6 uur, ik wordt daar dan natuurlijk ook niet echt vrolijk van. Maar dat is geen reden om personeel van de spoorwegen (NS of Thalys of welke maatschappij dan ook) iets aan te doen. Om de trein te evacueren (stond vast in de tunnel bij Barendrecht) werd een heel circus opgetuigd en voor mij als trein hobby persoon was dat natuurlijk weer een geweldig moment om foto's te maken.
Helaas waren vele van mijn medereizigers minder blij. Er worden opmerkingen gemaakt die voor het personeel ook niet echt leuk zijn. De eerste reactie in dit forum is precies hetgeen ik ook doe. Zodra een conducteur problemen krijgt ga ik er bij staan, bemoei me er verder niet mee, maar ik hoop dat het helpt om een escalatie te voorkomen. Verbaal redden conducteurs zich verder prima, daar hebben ze mij niet voor nodig.
Overigens sta ik er in het dagelijkse leven ook zo in, tot nu toe een echtstrijd die fataal dreigde te eindigen weten in te dammen, een vechtpartij op straat tussen twee gasten beeindigd en een bijna escalerende woordenwisseling tussen twee automobilisten aangepakt. Deze incidenten speelden zich af tussen 1979 en vandaag. Niet zo heel vaak meegemaakt dus.
Oproep aan alle treinreizende hobbyisten dus om in geval treinpersoneel in de problemen komt, niet als politie agent op te treden maar moreel steun te geven door er bij te gaan staan. Hopelijk helpt dat om de jongens en de meisjes van de NS hun werk te laten doen.
Richard.
-
Een ieder heeft het recht om zichzelf te verdedigen. Joop, ik respecteer je mening dat je geen vechtmachine bent. Maar je bent ook geen boksbal waar een ieder maar op om kan slaan. Als jij jezelf verdedigd en je blijft binnen het wetboek van strafrecht, artikel 41 en 42 dan heb je geen probleem. En via via is niet via het roddelcircuit maar van mensen die bij de NS werken.
Er is een oplossing maar de NS reageert niet. Ja als er wat gebeurt. Een minister spreekt zijn afschuw uit en verder gebeurt er niets.Als er verkiezingen zijn ja ook dan willen alle partijen iets doen tegen geweld. Maar zijn de verkiezingen voorbij dan gebeurt er opnieuw niets. De actie met het toeteren is een statement en ben ik het helemaal mee eens. maar ik zou er ook niet van op kijken als ze het werk een keer neer zouden leggen. Wie het ook doet, ik hoop dat een ieder gewoon veilig zijn of haar werk kan doen.
-
Dus al jij ziet dan een conducteur wordt aangevallen dan doe je niets. Je gaat gewoon staan kijken en steekt geen vinger uit. Er zijn ook mensen die staan te kijken en filmen het met hun mobiel en zetten het op facebook of U-tube.
Ik wil hier ook geen discussie over voeren. Ik wil alleen graag dat een ieder gewoon veilig zijn werk kan doen
-
Dus al jij ziet dan een conducteur wordt aangevallen dan doe je niets. Je gaat gewoon staan kijken en steekt geen vinger uit.
en dat is dus wat ik niet bedoel. Zodra er wat gebeurt zal je moeten actief moeten reageren ter bescherming van de aangevallene. Maar voordat dat gebeurt kan door je passieve aanwezigheid, maar daardoor wel betrokkenheid, voorkomen dat de boel escaleert.
Groet,
michel
Edit: bij een ruzie tussen junks over GHB heb ik er gewoon bijgestaan en ze langzaam begeleid richting de sterke arm, zonder dat ze iets in de gaten hadden. Maar bij een winkeldiefstal heb ik getracht de dief tegen te houden door zijn weg te blokkeren. Hetgeen mij niet lukte, maar anderen wel in de gelegenheid stelde om de dief te grijpen.
-
@nscargo
En via via is niet via het roddelcircuit maar van mensen die bij de NS werken.
Rijdend Personeel en de Wal medewerkers (plp, service medewerkers) is niks aangeboden. Er kan dus helemaal geen uitspraak over gedaan worden. Zullen wel uitspraken op voorhand zijn geweest. (als "ze" (ns) wilt dat, dan....)
Er is een oplossing maar de NS reageert niet.
De oplossing is geen zelfverdedigingsopleiding. De oplossing is helemaal niet zo eenvoudig zoals je het wilt doen voor komen.
-
Ik ben van mening, dat mensen die met mensen werken binnen een servicedienst, een communicatiecursus moeten volgen.
Een meningsverschil of irritatie, kan snel voorkomen, zeker op het spoor. Maar hoe daar als medewerker op een respect volle manier mee om gegaan wordt, is dan zeker heel belangrijk.
Verschillende bevolkingsgroepen of regios hebben verschillende aanpak of benadering nodig, iedereen is anders en uniek. Het is belangrijk om te leren, hoe je daar als medewerker op een goede manier mee om kan gaan.
Ik denk, dat men zo heel veel agressie kan voorkomen.
Slaan is nooit een oplossing, maar een machtsmisbruik is natuurlijk ook geen oplossing en, dat komt helaas OOK heel veel voor. De pest is, dat je dat niet zo vaak hoort.
De idioot die gelijk zal slaan hou je altijd, maar het gros kan je door respect vol communiceren (zonder machtsmisbruik) voorkomen.
Vergeet ook de correcte reisinformatie niet, voorkomt ook een hoop irritatie.
-
Langzaamaan begint het topic de kantelen naar hoe de hc zijn/haar werk moet doen. Doordat hij/zij geen juiste omgangsvormen zou hebben, geen juiste informatie geeft (als die wel voor handen is, krijgt de reiziger die ook, maar dat terzijde) lokt dat agressie uit. ???
Tijdens de opleiding krijgen ze regelmatig training hoe ze moeten handelen. Ook hoe er gecommuniceerd moet worden, in alle situaties komt aan de orde. En toch lees ik dat ze daar trainingen voor moeten krijgen ???
We zijn het er met z'n allen overeens, agressie hoort niet. De oorzaak ligt in het (des)functioneren van de hc/machinist.
Jaren geleden had men in Den Haag moeten besluiten dat agressie tegen iemand in openbare functie uiterst zwaar gestraft diende te worden. Doordat dit achterwege is gebleven zitten we nu met een groot maatschappelijk probleem die steeds verder gaat. Vriendelijk verzoeken om een trein/bus/zetel te verlaten omdat deze op z'n eindbestemming is, kan al ontaarden in excessief geweld, zoals op Hoofddorp. Het softe beleid deert de geweldplegers niet. De kleine straf delen ze trots met hun vrienden.
-
Vreemd, heb toch regelmatig met eigen ogen kunnen zien en vernomen dat communicatie naar reizigers zeer slecht is. Het gaat ook vaak goed, laten we dat ook niet vergeten.
Maar helaas ook, met eigen oren kunnen horen, dat mede reizigers niet tevreden zijn met de ontvangen informatie of via de tv.
Misschien, dat er bij een herhaal training nog eens naar gekeken kan worden, omdat de agressie of omgangsvormen aan het veranderen zijn.
Echter, zal iedere hc wel van zichzelf weten waar zijn/haar krachten liggen, wat betreft de dr. Phill kwaliteiten, de ene zal er beter in zijn dan de andere. Zodat, dat getest, geregistreerd kan worden en zo juiste combinaties maken, of iets dergelijks.
En wat is er mis met een verdedigingssport, Aikodo mooie niet aanvallende sport. Tijden veranderen, nu eenmaal, kan je niet veranderen met hoge boetes, brengt juist nog meer agressie. Ook bij de goede mensen, die perongeluk iets doen en dan zwaar gestraft worden. Kijk maar naar die jongen met zijn voet op de bank. (filmpje eerste pagina)
En ja, te weinig informatie lokt idd irritaties uit. Je zou optijd ergens moeten zijn, vliegtuig moeten halen etc. Een bekende dooddoener, moet je optijd weggaan, kan hier als antwoord gegeven worden. Probeer het je maar eens voor in te leven. De ene heeft een korter lontje dan de andere. Cultuur verschillen etc. En een ongepast antwoord kan dan zomaar het vonkje zijn.
Heb ook een linkje naar een filmpje geplaatst (1ste pagina) waarop ook duidelijk te zien is, waar machtsmisbruik aanwezig is. Jongen blijft rustig, maar is een simpel voorbeeld.
Maar neemt niet weg, dat geweld niet goed is.
Wat betreft het kantelen, het een heeft nu eenmaal met het andere te maken. Moet je niet overheen stappen, "waar 2 ruzie hebben hebben 2 schuld".
Bewuste relschoppers even terzijde.
-
"waar 2 ruzie hebben hebben 2 schuld"
Wat een onzin. ::) Dat is geen vaststaand feit en per situatie weer anders. Er kan best een iemand schuldig zijn en de ander gewoon slachtoffer, die echt nergens om gevraagd heeft.
-
Goede avond,
Ik vind dat als je bewust zwartreist, je het risico neemt om betrapt te worden. Oorzaak = gevolg. Het controlerend personeel van NS, Veolia, Arriva enz weet ook heel goed wanneer het bewust of onbewust is gebeurd. Onbewust is dat je bijvoorbeeld het incheck-geluid hoort op het moment dat je incheckt maar toevalling iemand anders is, even voor de beeldvorming.
Heb ik eens meegemaakt met de oude vervoerslegitimatie toen je dat nog niet hoefde. Ik had hem wel bij maar op een andere plek gestopt dan normaal. De conducteur kwam langs en natuurlijk greep ik naar de plek waar hij normaal zit, maar in dit geval zat hij daar niet. Ik raakte toen ''in paniek'' waardoor ik hem helemaal niet kon vinden. De conducteur zei, zoek rustig verder en dan kom ik daarlijk terug. Even later vond ik hem en de conducteur kwam weer langs, alles was weer in orde.
Ik heb ook meegemaakt dat ik mijn oude vervoerslegitimatie in mijn andere werkbroek had zitten, ik kreeg een tijdelijk vervoersbewijs (inde vorm van een bekeuring) en daarmee was het probleem ook opgelost. Aangezien ik met 2 collega's en in bedrijfskleding zat, begreep hij het. Hij had het toevalling ook eens meegemaakt.
Helaas had ik ook een minder goede kant meegemaakt. Ik had zowel de oude vervoerslegitimatie als de nieuwe in mijn portomonee zitten. Ik liet de nieuwe zien en het toeval mocht zijn dat mijn oude er een stukje uitstak. Helaas begon toen de problemen. Zoals gebruikelijk was ik niet meer ingecheckt met de oude vervoerslegitimatie maar met de nieuwe maar tijdens de controle werd er uitgegaan van de oude. Uiteindelijk werd de oude in beslag genomen en ik kreeg een bekeuring voor zwartreizen terwijl ik gewoon was ingecheckt. Ik ben helemaal geen agressief persoon maar ik moest mij inhouden om mijn stemvolume laag te houden, gewoon puur omdat Service en Veiligheid een eigen draai aan mijn verhaal maakte. Een aantal weken later kreeg ik de bekeuring binnen en belde meteen de NS op om mijn verhaal te doen. De bekeuring werd per direct ongeldig verklaard en ik hoefde de 42 euro niet te betalen. Maar vanaf dat moment tot op de dag van vandaag heb ik een gruwlijke hekel aan S&V wegens dit voorval, want ondanks de ongeldigverklaring kreeg ik mijn oude kaart niet terug. Deze was namelijk al vernietigd.
Ook ik reis regelmatig met de trein en de keren dat ik een conducteur zie is alleen bij het sleutelen. Soms controleren ze maar heel vaak niet en duiken ze meteen terug in de 1e klas, HC-hok, niet bediende en soms de bediende cabine in. En dan vind ik dat je het zwartreizen uitlokt. De poortjes sluiten helpt in mijn ogen ook niet volledig, loop maar eens heel kort achter je voorganger en je bent binnen. In heel de plaats waar ik woon, heeft maar een van de stations poortjes. De rest kun je gewoon komen.
MVG, Hielke1501
-
Reacties zoals Rene is onderdeel van het probleem. Ik snap niet waar mensen het lef vandaan halen in dit land om te denken dat ze het 'recht' hebben iemand uit te schelden, laat staan iets aandoen. Nederlanders zeiken te veel, over van alles en nog wat.
Als je vind dat te weinig informatie een reden is om iemand wat aan te doen of tegen diegene te schreeuwen, dan 'spoor' je echt niet.
Wat volgt hierop, als de rekening bij de garage te hoog is sla je de monteur ook maar op z'n muil? Of als iemand een fout maakt mag 'ie ook meteen uitgescholden worden? Want hij gaf immers foute informatie.
Misschien moeten ze hier in NL eens wat meer naar de landen om ons heen kijken waar nog normale omgangsvormen en gezag gelden.
-
Beste Jan, je begrijpt het niet, wat ik schrijf.
Hielke, geeft een heel mooi praktijk voorbeeld.
-
Hoezo niet? De hc's bij NS zijn mijns inziens heel coulant naar de reiziger toe. In de wet staat simpelweg geschreven dat je in de trein een geldig vervoersbewijs moet hebben. Dus als iemand het per ongeluk doet is het ineens toegestaan?
Als ik mijn pinpas vergeet kan ik toch ook niets kopen? En als jij als geldig abonnementhouder als je die vergeet en jeeen boete krijgt, word die boete door NS (indien je daar recht op hebt en erachteraan belt) nietig verklaard.
hoe je het ook went of keert, een persoon die bij het uitoefenen van zijn functie iets word aangedaan is niet te tolereren.
En als die persoon zich niet aan de regels houdt, zijn er kanalen om dat aan de kaak te stellen, en reken maar dat NS daar dan mee aan de slag gaat.
-
Slaan of erger horen niet maar waar daar de verantwoording voor ligt? We vinden meestal dat dit niet mag maar onze Januskop heeft er geen geld voor om dat soort lieden op te sluiten.
En inderdaad het gastheerschap van sommige medewerkers is echt tenenkrommend. Dat ik naar de modeltreinbeurs in Rijswijk ging kwam ik eerst mensen tegen van een onderzoek bureau. Vriendelijk en voorkomend maar wat een verschil met de gastheer van NS die 2 stations later binnen kwam . Nors en snauwerig tegen alle passagiers , als je wat vertraging had gehad is dit de ontsteker van onderhuids ongenoegen.
-
Wat ik ronduit zorgwekkend vind in dit draadje, is de suggestie dat NS personeel het geweld zelf uitlokt. Alsof sommige NS'ers het verdienen in elkaar gemept te worden. Er is geen enkel excuus voor het gebruik van geweld.
-
Agressie naar conducteurs of ander personeel is gewoon onaanvaardbaar. Het is helaas een algemeen probleem, waar je als reiziger evenzeer last van hebt. Het sluiten van poortjes lost niks op, misschien een beetje minder zwartrijders.
Stapte laatst op Beurs (RET) uit de metro toen er iemand tegen mij aan liep vanuit de metro. Niets aan de hand totdat ik een trap vanachter onder mijn voet kreeg. Toen ik verstoord achterom keek vond de heer in kwestie dat ik tegen hem aan had gelopen. Mijn licht geërgerde reactie ontlokte bij hem de vraag of ik klop wilde. Schouderophalend doorgelopen tegenover zoveel onzin.
Het is overigens geen nederlands probleem: vanochtend stond ik in Düsseldorf te wachten op de EC 9, toen werd omgeroepen dat deze een licht vertraging had. Maar er kwam vervolgens helemaal niets meer uit het noorden. Wat bleek toen ik 50min later in de EC 9 stapte: er had een persoon aan de noodrem getrokken en die was toen zodanig agressief geworden dat hij uiteindelijk door 4 politiemensen uit de trein werd gehaald (midden in het weiland).
Allemaal heel negatieve ontwikkelingen die helaas onderdeel van onze maatschappij lijken te zijn geworden.
mvg,
Ivo
-
Ook makkelijk commentaar geven vanachter het toetsenbord. Helaas lopen er een hoop totaalidioten op straat en ook in het OV, wordt alleen maar erger door de bezuinigingen op de GGZ, daar doe je met een klantvriendelijke houding helemaal niets aan...
-
Vreemd, heb toch regelmatig met eigen ogen kunnen zien en vernomen dat communicatie naar reizigers zeer slecht is. Het gaat ook vaak goed, laten we dat ook niet vergeten.
Maar helaas ook, met eigen oren kunnen horen, dat mede reizigers niet tevreden zijn met de ontvangen informatie of via de tv.
(...)
En ja, te weinig informatie lokt idd irritaties uit. Je zou optijd ergens moeten zijn, vliegtuig moeten halen etc. Een bekende dooddoener, moet je optijd weggaan, kan hier als antwoord gegeven worden. Probeer het je maar eens voor in te leven. De ene heeft een korter lontje dan de andere. Cultuur verschillen etc. En een ongepast antwoord kan dan zomaar het vonkje zijn.
Helaas had ik ook een minder goede kant meegemaakt. (...) Maar vanaf dat moment tot op de dag van vandaag heb ik een gruwlijke hekel aan S&V wegens dit voorval, want ondanks de ongeldigverklaring kreeg ik mijn oude kaart niet terug.
Ook ik reis regelmatig met de trein en de keren dat ik een conducteur zie is alleen bij het sleutelen. Soms controleren ze maar heel vaak niet en duiken ze meteen terug in de 1e klas, HC-hok, niet bediende en soms de bediende cabine in. En dan vind ik dat je het zwartreizen uitlokt. De poortjes sluiten helpt in mijn ogen ook niet volledig, loop maar eens heel kort achter je voorganger en je bent binnen. In heel de plaats waar ik woon, heeft maar een van de stations poortjes. De rest kun je gewoon komen.
MVG, Hielke1501
slechte communicatie/informatievoorziening; één slechte ervaring waardoor alle anderen het ook moeten ontgelden; vermeende luiheid;
Er worden voorvallen beschreven die op zich wel vervelend kunnen zijn, maar slechts in zeer enkele gevallen levensbedreigend. Maar tussen de regels lijk ik te lezen dat je daardoor best wel jouw frustratie mag uiten op mensen die hun werk zo goed mogelijk proberen te doen. Dat dat niet altijd lukt, kunnen zij ook niet helpen. Want het lukt mijzelf ook niet om altijd perfect werk af te leveren. Een kleine fout (met grote gevolgen), een misvatting, een verkeerd gemaakte opmerking is zo gemaakt.
Kunnen we daar gewoon niet eens rekening houden. Dat we in het OV in contact komen met veel mensen die hun werk uitvoeren. En dat doen ze naar eer en geweten. als we daar eens van uitgaan. En die enkeling of die enkele situatie waar het niet zo loopt als gewenst, die laten we langs ons heen glijden of beschouwen we als ons avontuur.
Groet,
michel
-
Het lijkt, dat wat ik bedoel, verkeerd begrepen wordt.
Misschien leg ik het wel verkeerd uit, dat kan "als de ontvanger het niet begrijpt, heeft de boodschapper het verkeerd gebracht", past ook weer in deze context.
Maar wat Ivo Tb aangeeft, "Allemaal heel negatieve ontwikkelingen die helaas onderdeel van onze maatschappij lijken te zijn geworden." klopt helemaal, daar dient dus medewerkers in mee te groeien zodat ze daar op juiste wijze kunnen acteren.
Voorbeeldje:
Je gaat eten in een restaurant, komt een serveerster naar je tafeltje, zegt niks, staat met haar boekje en knikt, zo van wat moet je.
Daarna kan je lang wachten op je bestelde gerecht en uren wachten voor je kan afrekenen.
Ik word daar als klant geïrriteerd door en zou daar dan misschien een volgende keer niet meer gaan eten of drinken.
Of er komt een serveerster met een lach van goede... "wat kan ik voor u betekenen" en alles gaat zoals je verwacht, beetje wachten is dan ook niet meer erg.
Maar uiteindelijk, stap ik dan blij het restaurant uit.
Kan je vergelijken, met die vervelende buurman met zijn stinkende gore vuurkorf of die leuke gezellige buurman met die vuurkorf die hij af en toe eens aanzet.
Nog een kort voorbeeldje:
Een juf in de klas, zegt: "Ooo wat een drukke kinderen niet te doen", van de kinderen gaan de resultaten omlaag, het gaat dus niet goed in die klas etc. etc.
Dan zal een schoolhoofd of begeleider en de ouders van die kinderen zeggen, heeft de juf wel de juiste vaardigheden en wat kan daaraan veranderd worden om de klas weer te motiveren etc.
Ik zou als ouder me zorgen maken en een gesprek aanvragen met de betreffende juf.
Het lijkt op dit moment wel, dat je van een andere planeet komt, als je begint over de vaardigheden van de conducteur, die het eerste aanspreekpunt is.
Er komt dan een opmerkingen als "Wat ik ronduit zorgwekkend vind in dit draadje, is de suggestie dat NS personeel het geweld zelf uitlokt" of "Langzaamaan begint het topic de kantelen naar hoe de hc zijn/haar werk moet doen. Doordat hij/zij geen juiste omgangsvormen zou hebben, geen juiste informatie geeft (als die wel voor handen is, krijgt de reiziger die ook, maar dat terzijde) lokt dat agressie uit"
Er zou wel naar gekeken moeten worden, het zou in ieder geval bespreekbaar moeten zijn en/of onderzocht worden, zie voorbeeldje van die juf.
Praktijkvoorbeeld van Luit:
En inderdaad het gastheerschap van sommige medewerkers is echt tenenkrommend. ... Nors en snauwerig tegen alle passagiers , als je wat vertraging had gehad is dit de ontsteker van onderhuids ongenoegen.
Maar het lijkt nu, dat we wijzen naar de klanten, de reizigers, want daar heb je "asocialen" tussen zitten!
Laten we niet vergeten, dat die reizigers, klanten zijn en de conducteur de gastheer is van zijn/haar trein.
Die de taak zou moeten hebben: hij/zij is vriendelijk en dient een goede sfeer te creëren voor zijn/haar klanten die op het moment gebruik maken van "zijn" trein. Die misschien wel een paar aansluitingen gemist heeft, of iets dergelijks, houden we de wiens schuld even in het midden.
Helaas ook vaak zat een conducteur gehad, die reageerde als de serveerster uit het eerste voorbeeld, waar ik dan van dacht, jeetje wat een chagrijn.
Dat kan dan bij een korter lontje persoon (de nieuwe/onze maatschappij) uitdraaien op een beginnende de agressie met alle gevolgen van dien.
Wat er dan ook is voorgevallen bij die conducteur, maakt niet uit, de klant hoeft/mag daar niet onder leiden of iets van merken.
Maar gelukkig heb ik ook hele vrolijke, gezellige en vriendelijke medewerkers gezien, waar zijn klanten om moesten grinniken en lachen om zijn/haar grapjes!
Gekken en idioten hou je altijd, en ik blijf ook zeggen "agressie, dat mag niet en is ook niet te accepteren", maar daar moet de spoorwegpolitie voor (terug)komen, laat die in discussie gaan met de klant.
Maar de conducteur, zou met gesprekstechnieken (ik zie dat je ..., of wat vervelend dat ..., kijken wat ik voor je kan doen ...), vriendelijkheid en gezelligheid een hoop opgewonden standjes kunnen sussen en daardoor agressie kunnen voorkomen.
Zelf in de luchtvaart worden stewardessen mishandeld, dus 100% goed doen kan het niet en daar druipt in 99% de vriendelijkheid toch echt van af.
Dat de medewerkers hun uiterste best proberen te doen, dat is ook niet meer dan logisch, het is hun werk.
De klant heeft zich aan huisregels te houden en moet daar op correcte wijze op aangesproken kunnen worden.
Maar er zijn hier nu al genoeg voorbeelden over medewerkers langsgekomen, dus kennelijk gaat het nog niet in alle gevallen goed.
Maar dan doen we dat maar af met "slechte communicatie/informatievoorziening; één slechte ervaring waardoor alle anderen het ook moeten ontgelden; vermeende luiheid" en "Er worden voorvallen beschreven die op zich wel vervelend kunnen zijn, maar slechts in zeer enkele gevallen levensbedreigend."
Ja, dan zeg ik "vooral zo doorgaan, hou die oogkleppen op en zeker niet gaan veranderen, blijf gewoon wijzen met het vingertje naar die vervelende klant(en)". En ga vooral niet naar je zelf kijken, van waar liggen mij krachten of zwakheden, reageer ik wel goed naar de klanten, ben ik niet (te) arrogant, kan ik de klant geruststellen en kan ik opgewonden standjes/klanten of geïrriteerde klanten met een lach de treindeuren weer uitkrijgen.
Echter zorgt die klant (zwartrijders zijn voor de politie) er nog steeds voor, dat thuis de schoorsteen blijft roken omdat die vervelende klant gebruik maakt van de dienst (waar ze veel geld voor moeten betalen) waar hij/zij werkt.
En dan gewoon gaan toeteren om aandacht, want dat helpt.
Niet rekening houdend, dat er in de buurt misschien wel mensen nachtdienst hebben gehad en proberen te slapen, of ziek zijn of nou ja vul maar in, dat brengt idd sympathie richting het probleem agressie.
Nee, dat is heel logisch allemaal.
Hoe jaag je de mensen uit je "winkeltje", want zo moet je het, naar mijn mening wel blijven zien.
Wat betreft zwartrijders, 100% voorkomen zal nooit lukken, maar meer controleren en zichtbaar zijn, zou een stap kunnen zijn.
Heb ook vaak zat in de trein gezeten, reis van meer dan een half uur en geen controle gehad, daarmee werk je naar mijn mening zwartrijden in de hand.
Mee eens zijn is niet nodig, maar hoop dat mijn punt nu wel duidelijk is.
-
@tothebeach,
Met mijn verhaal wilde ik zeker niet de indruk wekken dat de conducteur het maar ontgelden in dit soort situatie's. Maar zeker voor S&V en de conducteur vind ik wel dat ze geen eigen draai aan het verhaal mogen en kunnen maken. Dat was bij mij in dit geval wel het verhaal en juist dat maakte mij zo kwaad. Wat gebeurd er dan, je wordt kwaad en gaat je stem luider maken. Zeker als je zoals ik wel gewoon een gelding vervoersbewijs bij hebt.
Ik ben hoe dan ook een persoon tegen alle soorten van geweld, tenzij het echt niet anders meer kan (in andere situatie's bedoel ik). Iemand bespugen, slaan/trappen of van alles wat toewensen, enz vind ik niet kunnen maar je houd het beslist nooit tegen. Ook niet door de poortjes te sluiten want hierdoor maak je de kans tot zwartrijden alleen maar kleiner, maar sluit het niet uit. Zeker niet als het gros van de stations nog niet eens poortjes heeft.
Zoals Rene H al heeft gezegd, de conducteur is de gastheer van de trein. Een vertraging is op een druk spoorwegnet als Nederland kent, zo gebeurd. En als de conducteur al snauwend de trein al in komt om wat voor reden dan ook, dan hoeft er niet veel te gebeuren wil die bom barsten, ook bij de conducteur want die zal wel denken ''nee he, weer een''. Helaas is de conducteur dan het aanspreekpunt en het mikpunt/slachtoffer. Kort door de bocht en heel lullig gezegd maar dat is het risico van het vak.
Ook ik heb heel vaak een gezellige conducteur meegemaakt en dat maakt letterlijk je dag wel weer wat beter. Wat ik hiermee wil zeggen is ook het humeur van zowel de reiziger als de conducteur mee speelt in de reactie.
Een bewuste zwartrijder weet dat hij gepakt kan worden en weet heel goed dat hij/zij dit risico neemt. Als je dan eenmaal gepakt wordt, vind de zwartrijder het natuurlijk ''niet leuk'' want zonder die conducteur zou het niet gebeurd zijn, dus moet die het maar in zijn/haar ogen ontgelden. Nogmaals, ik keur dit nooit maar dan ook nooit goed.
Echt een hekel aan S&V is wat overdreven, ik behandel ze ten alle tijden met respect. Het is puur deze persoon wat het toeval ook nog is dat die bij mij in de straat woont en mij daardoor (onbewust) herinnerd aan deze dag. Ik begrijp dat hij zijn werk doet maar deze bekeuring was volledig onrechtmatig. Juist dat maakt mij nog steeds kwaad, regelmatig probeerd deze persoon een praatje met mij te maken maar ik heb daar geen behoefte aan. Zeker niet met dit voorval in het achterhoofd en de gevolgen die er zijn.
MVG, Hielke1501
-
Weet je wat ik niet snap in dit topic? Dat het gaat over "vermeend gedrag" van NS personeel terwijl het zou moeten gaan over het gajes en tuig met de losse handjes. >:(
Gr, Ben.
-
Precies, en wat ik eerder schreef, namelijk de suggestie dat NS-personeel het zelf uitlokt...
-
Weet je wat ik niet snap in dit topic? Dat het gaat over "vermeend gedrag" van NS personeel terwijl het zou moeten gaan over het gajes en tuig met de losse handjes. >:(
Gr, Ben.
Zoals ik al schreef. Het topic kantelt van Agressie naar personeel naar Hoe het personeel moet werken.
-
Weet je wat ik niet snap in dit topic? Dat het gaat over "vermeend gedrag" van NS personeel terwijl het zou moeten gaan over het gajes en tuig met de losse handjes. >:(
Gr, Ben.
Het één heeft ook met het andere te maken.
-
Maar het een is geen enkel excuus om geweld te gaan gebruiken...
-
Dat klopt.
Zolang er maar naar beide partijen gekeken blijft worden en de vraag gesteld blijft worden, van waarom is dit gebeurt en hoe kan dit in het vervolg voorkomen worden of iets dergelijks.
-
Ik heb geen goed woord over voor mensen die in dit soort situaties geweld gebruiken.
Maar in de wetenschap dat er wel mensen zijn die (relatief snel) geneigd zijn geweld te gebruiken, zul je toch ook naar de aanleiding moeten kijken. Vaak is dat een discussie die escaleert. En daar speelt NS en haar personeel wel degelijk een rol.
Regels die NS instelt die het bloed onder de nagels van de goedwillende reiziger vandaan halen bijvoorbeeld.
En er zijn echt conducteurs die eersteklas horken zijn (al dan niet een gevolg van instructies van hun werkgever).
Nee, zeker geen rechtvaardiging om je handjes te gebruiken.
Maar toch ligt daar vermoedelijk wel deels de sleutel om het aantal geweldsincidenten te verminderen.
Zorg als NS zijnde dat er minder ruimte voor discussie is, door bijvoorbeeld de klant niet als crimineel te beschouwen tot het tegendeel is bewezen. En waar dan nog steeds een discussie ontstaat, leer als personeel om die niet te laten escaleren.
Dan heb je nog steeds een categorie mensen die niet voor rede vatbaar is, maar die hou je ook niet tegen met poortjes, strengere straffen, enz. Het enige wat daar helpt, is hopen op steun van andere reizigers.
Wat er in deze specifieke situatie precies is gebeurd, weten we niet. Er valt dus ook geen zinnig woord te zeggen of dit met bepaalde maatregelen voorkomen had kunnen worden. Soms ben je gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek.
Huub
-
Regels die NS instelt die het bloed onder de nagels van de goedwillende reiziger vandaan halen bijvoorbeeld.
Mjah, alleen zijn de reizigers die tot geweld over gaan doorgaans de betrapte zwartrijders. Niet bepaald het goedbedoelende reizigerspubliek...
-
Nee, maar de algemene sfeer wordt er niet beter van.
Het gaat niet lukken alle incidenten te voorkomen, maar ik ben er van overtuigd dat het totaal aantal incidenten zal verminderen als de NS en de overheid maatregelen neemt in de lijn zoals door Huub wordt voorgesteld.
Groet,
Tjalling
-
Mjah, alleen zijn de reizigers die tot geweld over gaan doorgaans de betrapte zwartrijders. Niet bepaald het goedbedoelende reizigerspubliek...
Dus meer controle van de conducteur in de trein, zodat zwartrijden niet meer aantrekkelijk is.
Betere gesprekstechnieken en agressie probleem zal stuk minder worden.
Alhoewel, kan ik soms zwartrijden wel begrijpen, heb dat vroeger ook wel eens gedaan, stukje tussen Zwijndrecht en Dordrecht.
De prijs van het kaartje, is hoog, gevoelsmatig met de tijd cq afstand dat je rijdt, voordat daar een hele discussie losbreekt, het is niet goed te praten maar, iedereen rijdt wel eens door rood en is jong geweest.
Even simpel gezien, de pak kans is klein, boete zou dus lager zijn, dan al die tijd treinkaartje betalen.
Daar, zou ook eens naar gekeken kunnen worden.
Niet gelijk roepen, boetes omhoog :D, nee, hoe denken mensen en klopt de prijs nog wel met een afstand.
-
Dan lijkt het vanuit mijn kant een goed idee dat we de rest van Nederland op de volgende cursussen sturen:
* De wereld draait niet alleen om mij
* Omgaan met teleurstellingen
* Respect voor gezag
* Omgaan met alcohol
* Cursus fatsoen
* Cursus correct taalgebruik
* Personeel van een bedrijf: het is ook maar een mens
En dan nog maar niet te spreken over cursussen die mensen mogen gaan volgen omdat er ook steeds meer geweld en intimidatie plaatsvind tegen brandweer, ambulance personeel, medewerkers van rijkswaterstaat, beveiliging bij uitgaansgelegenheden en evenementen, ander ov-personeel, schoonmakers etc.
Voor de rest reageer ik niet meer in dit topic. Het is echt de omgekeerde wereld zoals er gereageerd wordt. Het feit dat mensen hier de verharding in de maatschappij accepteren vind ik persoonlijk te triest voor woorden. Dáár ligt namelijk het probleem. Niet bij de hc die zijn dag niet heeft, de agent die al 7 keer op 1 dag uitgescholden is en de ambulancemedewerker die iemand wilde helpen maar werd lastig gevallen door een boze groep mensen omdat hij in hun ogen niet snel genoeg was.
-
Ja, he wat zou dat een mooie perfecte wereld zijn.
Niemand die zijn zakken vult over andermans rug en iedereen is lief en aardig voor elkaar. Geen oorlog, moorden en haat en nijd.
Lijkt wel een sprookje.
Okey, terug naar de werkelijkheid.
-
Alhoewel, kan ik soms zwartrijden wel begrijpen, heb dat vroeger ook wel eens gedaan, stukje tussen Zwijndrecht en Dordrecht.
De prijs van het kaartje, is hoog, gevoelsmatig met de tijd cq afstand dat je rijdt, voordat daar een hele discussie losbreekt, het is niet goed te praten maar, iedereen rijdt wel eens door rood en is jong geweest.
Zwartrijden is nooit te begrijpen :-X
Of je nu 1 of 100 km reist. Het is niet meer dan normaal om te betalen voor de dienst die je afneemt. Dat jij de prijs van het kaartje te hoog vindt is jouw probleem. Neem je toch ander vervoer.
Je hoort af en toe de meest fantastische verhalen in de trein als er weer eens iemand gepakt wordt voor zwartrijden.
Heb eens een keer een mooi gehoord van iemand die vond dat hij geen kaartje nodig had omdat hij toch niet ging zitten in de trein en altij stond.
Een deel van de reizigers "vergeet" nog al eens dat het een vervoersbewijs is die je het recht geeft om door NS (of een nadere vervoerder) van A naar B vervoerd te worden. Bij voorkeur zittend maar zoals bekend niet altijd overal mogelijk.
En dan boos en/of agressief worden als ze dan een boete krijgen.
Dus ja van mij mag de boete nog wel hoger. Alleen zal dat dan helaas een nog grotere geweldsspiraal opleveren.
-
Idd, dat zou ik nu ook tegen me zoon zeggen. :D
-
Het feit dat mensen hier de verharding in de maatschappij accepteren vind ik persoonlijk te triest voor woorden.
Het is geen kwestie van de verharding accepteren (wat dat ook moge zijn, het is van alle tijden dat mensen elkaar het licht in de ogen niet gunnen en dat met geweld duidelijk maken - een oom van mij kon bijvoorbeeld in de jaren 30 als Scheveninger niet door bepaalde Haagse wijken lopen zonder van tijd tot tijd afgeranseld te worden, enkel omdat hij uit Scheveningen kwam).
Maar ik steek mijn kop niet in het zand voor het feit dat sommige mensen gewelddadig reageren als ze in een escalerend conflict terecht komen.
En ik betwijfel dat al die mensen dat geweld berekenend gebruiken, die laten zich dus ook niet tegenhouden door strengere straffen. Het enige wat in zo'n geval werkt, is voorkomen dat een conflict escaleert. En daar kan NS nog veel winnen.
Nogmaals, geweld is voor mij absoluut onacceptabel. Maar ik snap wel dat discussies in de trein escaleren en dat ligt echt niet altijd aan de reiziger.
Huub
-
Vooruit, 1 reactie nog. Het gaat niet alleen om conflicten die escaleren. Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat ik ben uitgescholden, nog zonder dat ik ook maar iets heb gezegd of gedaan. Er valt daarin niets te de-escaleren. Natuurlijk zijn de excessen niet uit te bannen, maar er wordt hier net gedaan of alles op te lossen is door het personeel wat cursusjes te laten volgen. Ik ken de reiziger inmiddels ruim genoeg dat dat echt niet de oplossing is. Het haalt misschien wat situaties weg, maar het verandert niets aan de verwende mentaliteit van tegenwoordig. Vorige week nog in de trein, ik liep door de coupé met kopmaken. Draait een meneer van in de 30 zijn hoofd naar mij toe en bijt mij toe dat -enge ziekte-NS eens wat moet doen aan de brakke -vrouwelijk geslachtsdeel-wifi... Meneer is natuurlijk boos op de NS maar vergeet dat ik in dat uniform zit, en dat ik ook maar een simpele sterveling ben.
Zo maar een reactie uit het niets, zonder aanleiding, waar veel collega's dagelijks mee te maken krijgen, die de pers echt niet halen. Vertel mij eens wat ik daar mee moet beginnen? Waarschijnlijk komt er een antwoord van: "trek het je niet aan". Maar ik werk wel voor de firma die in dit geval zwaar beledigd wordt, en als je betrokken bent bij je werkt raakt je dit. Het gaat niet alleen om fysiek geweld alleen, maar de manier waarop mensen hun frustratie menen af te moeten reageren op dienstdoend personeel. En dat daar gewoon schouderophalend op wordt gereageerd vind ik stuitend...
En ja, er escaleert ook weleens iets omdat een personeelslid een fout maakt in de communicatie, waaruit maar weer blijkt dat er mensen bij de NS werken, geen machines.
-
Dat zegt ook wel heel veel over de manier waarop de NS naar zijn klanten luistert.
Overal lees je klachten over de service van de NS, en de klanttevredenheid is boven de 90%. Als doelstellingen niet gehaald worden, blijft de NS net zo lang zeuren tegen de politiek totdat deze de eisen veranderen.
Als klant/ reiziger voel je je volkomen niet serieus genomen, en is er geen enkel podium waarop dat zodanig geuit kan worden dat de leiding van de NS er ook werkelijk wat mee doet.
Mensen in elkaar slaan, of scheldkannonades tegen uitvoerend personeel zijn niet ok, laat dat duidelijk zijn. Maar de leiding van de NS kan ook wel een keer een serieuze poging oden de reiziger werkelijk serieus te nemen, in plaats van deze op voorhand te beschouwen als, frauderende crimineel.
Groet,
Tjalling
-
Ik merk, dat je deze discussie, als moeilijk en vervelend ervaart.
Maar wel fijn, dat je reageert en ook incidenten uit de praktijk verteld.
Wat dat wifi incident betreft, zou je kunnen zeggen.
Mr. ik zie, dat het wifi signaal u frustreert.
Ik ben uw conducteur, ik kan daar niks aan veranderen, maar zal het doorgeven.
Niks meer niks minder, laat die man in zijn waarde, geen discussie, negeer hem ook niet, waardoor er nog meer irritatie komt. Maar benoem zijn gevoel, van ik zie dat u boos bent, of wat vervelend voor u, dat u dat zo ervaart etc.
Jij blijft dan beleefd, staat erboven en je blijft de gastheer van de trein.
-
Misschien omdat de klagers altijd het hardst roepen.
Als je iets slecht bevallen is dien je een klacht in, maar hoe vaak geef je een bedrijf een compliment als het kllopt?
Als je mensen op de man af vraagt hoe vaak er nou echt iets aan de hand is dan valt dat reuze mee. (2 jaar lang standplaats Amersfoort gehad, van Tilburg naar Amersfoort en ik denk dat het aantal keren dat ik meer dan een half uur te laat was in die 2 jaar op 1 hand te tellen zijn)
En het is ook een beetje in de mode he, om op NS te zeiken...
Dat de post nog maar 2-3 keer per week nog bezorgt, op wisselende tijden en dat de post af en toe beschadigd is hoor je niemand over, maar een paar minuten vertraging en iedereen is weer aan het janken.
-
René, voor de goede orde, ik ben machinist, geen conducteur.
De reactie van Tjalling maakt dat ik mij nu verder écht afzijdig hou.
-
Mensen in elkaar slaan, of scheldkannonades tegen uitvoerend personeel zijn niet ok, laat dat duidelijk zijn. Maar de leiding van de NS kan ook wel een keer een serieuze poging oden de reiziger werkelijk serieus te nemen, in plaats van deze op voorhand te beschouwen als, frauderende crimineel.
Dat is natuurlijk ook maar een intepretatie. Ik geloof niet dat er veel reizigers zijn die zich als crimineel behandeld voelen. Het verband met geweld ontgaat me al helemaal.
Overigens daalt het aantal geweldsincidenten al jaren in Nederland. Dat kan vrij betrouwbaar worden vastgesteld. Kennelijk leren we toch wat bij.
-
René, voor de goede orde, ik ben machinist, geen conducteur.
De reactie van Tjalling maakt dat ik mij nu verder écht afzijdig hou.
Ah, okey ja dat kan ook. (y)
Ik zou me juist niet afzijdig houden, nu hoor je wat er leeft.
En jij kan juist jou gevoel vertellen, hoe jij het ervaart.
-
Een hc roept vanuit zijn hc-hok het riedeltje voor Eindhoven om. Hij kan zijn verhaal niet afmaken, wordt vanachter dusdanig hard geslagen dat hij bij binnenkomt te Ehv nog buiten bewustzijn in zijn geopende hc hok ligt. Zijn fout? Foei NS. Leer de hc altijd de deur van je hc-hok dicht te doen.
Hc verzoekt op Hfd een reiziger de trein te verlaten omdat deze naar het opstel terrein gaat. Ze gaat even verder haar ronde doen, komt terug en wordt vol in haar gezicht geslagen. Haar fout? Foei NS. Laat de reiziger toch gewoon mee gaan naar het opstelterrein. De arme man heeft geen (nu wel) dak boven z'n hoofd.
Hc staat op Almo te wachten om te passagieren naar Lls. Op spoor 4 ziet hij 2 jongens plassen in een plantenbak en zegt er wat van. Voor dat hij het weet krijgt hij een dusdanig pak slaag, dat hij nu, na 2 jaar en diverse operaties verder, weer aan het werk kan. Zijn Fout? Foei NS. Laat de hc toch de andere kant op kijken. De jongens hadden wat gedronken en na achteraf bleek wat poeder gesnoven te hebben. Ze hebben een rotjeugd gehad en konden eindelijk weer eens lekker stappen. Na 2 jaar jeugddetentie.
Kan zo nog een tien tal voorbeelden opnoemen waarbij mijn collega niets fout heeft gedaan. Ja, toch wel 1 fout. Mensen aangesproken.
En dan nog even dit (https://joop1969.wordpress.com/2014/11/11/forensen/) Zomaar een relaas van een ritje van mij naar Rtd vanaf Asd.
En met bovenstaande is dit, net als collega AlfaArjen mijn laatste bijdrage in dit topic.
-
Dat is natuurlijk ook maar een intepretatie. Ik geloof niet dat er veel reizigers zijn die zich als crimineel behandeld voelen. Het verband met geweld ontgaat me al helemaal.
Henk, heb je het filmpje op pagina 1 gezien?
Veel, veel wat is veel, niet alles wordt gefilmd natuurlijk.
Maar daar gaat echt iets mis, daar wordt gereageerd of die jongen iets heel erg heeft gedaan.
Betreft een voet op de bank.
-
Neemt het aantal incidenten af, of het aantal aangiften?
Ik heb het idee dat het geweld, zeker in ernst, naar met name spoorwegpersoneel juist toeneemt de laatste jaren.
Dat vind ik een zeer ernstige, foute, ontwikkeling.
Een factor die daar aan bij kan dragen is de manier waarop de NS zich gedraagt naar zijn klanten. Dat is zeker niet de enige factor, maar wel iets dat door de NS beïnvloedt kan worden.
Groet,
Tjalling
-
Beste Joop,
Dat is vreselijk natuurlijk!
Maar dit zijn allemaal situaties van het incident/mishandeling.
De reden of wat er vooraf is gebeurd, is niet bekend of staat er niet bij.
Dus hoe erg ook onvolledige informatie.
-
Henk, heb je het filmpje op pagina 1 gezien?
Veel, veel wat is veel, niet alles wordt gefilmd natuurlijk.
Maar daar gaat echt iets mis, daar wordt gereageerd of die jongen iets heel erg heeft gedaan.
Betreft een voet op de bank.
Ja, zal best weleens gebeuren. Maar ik heb in de 40 jaar dat ik met de trein reis nog nooit zoiets gezien. Wel heel veel conducteurs die correct, beleefd en vriendelijk bleven onder alle gekkigheid die mensen verzinnen.
@Tjalling, criminaliteit wordt vrij nauwkeurig gemeten met de criminaliteitsmonitor. Niet op basis van aangiften, maar door gewoon aan mensen (representatieve steekproef) te vragen wat ze in een bepaalde periode hebben meegemaakt. Zeker de ontwikkeling van geweldsdelicten is zo goed te volgen. Dat vergeten mensen niet gauw. Ik wil de hele methodologie hier wel uitleggen, maar dat is best saai.
-
Hier spreekt een Hc die zo langzamerhand kotsmisselijk wordt van alle bovenstaande reacties. Dus alle mishandelingen en tot op het bot gaande beledigingen zijn door ONS veroorzaakt? Hoe durf je dit te beweren!
Dus de 2 collega's die in Almelo door 2 randdebielen in elkaar zijn geschopt omdat de Hc een vrouwlijke reiziger heeft weggehaald bij 1 van deze 2 heeft niet goed gecommuniceerd? En de Mcn die het zag gebeuren door die andere zonder opgaaf van reden ook in het ziekenhuis werd geschopt heeft hij dan ook geen goede communicatie toegepast? Hou toch op!
Ik wordt niet alleen kotsmisselijk maar tevens pislink op dit soort commentaren.
Grt, Ronald.
-
En hiermee gaat het draadje even dicht om af te koelen.
Eelco
team forummoderatoren BNLS