BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: roadster36 op 04 February 2015, 22:17:44
-
Nieuw ombouwdraadje ;D
Ik ben een Philotrain NS 2100 aan het bouwen naar een HSM uitvoering met maar een dom.
Bij deze een verslag van de ombouw.
Met behulp van het 2100 boek een mooie uitvoering uitgezocht .
Deze is gebouwd bij werkspoor in tegenstelling tot de meeste die bij Schwarzkopff gebouwd zijn.
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-HZUUMEMA-D.jpg)
Ik zoek nu zandstrooiers en de korte ketel onder de voetplaat.
heeft iemand wat liggen wat er voor door kan gaan?
Ik zoek ook nog de juiste Philotrain hijsogen.
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-BOBXSNSD-D.jpg)
plaatje waar de hijsogen mooi op te zien zijn.
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-MX74ATJW-D.jpg)
Wat ga ik veranderen aan de standaard kit uitvoering.
De lok krijgt spatbordjes boven de loop wielen zoals op de bovenste foto.
Het leiding werk op de ketel word heel sober.
Ketel, machinistenhuis,tender zeer donkergroen.
onderzijde voetplaat/Frame bruin
bovenkant voetplaat/rookkast zwart
De wielen bruin of donkergroen?
rood zwarte biezen.
-
Ik ben benieuwd Jan (y)
-
Korte ketel?? Rechts zit de luchttank en links de warmtewisselaar van de voorwarmer.
Mvrgr
Koopmans
-
klopt, maar dr werd later een flink grotere luchttank op gezet:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162400
denk dat jan die grote luchttank al heeft en nu dus de kleinere zoekt. (zo te zien zou je met afzagen en weer netjes vijlen een eind moeten kunnen komen trouwens)
-
Oorspronkelijk hadden ze l&r kleine luchttanks. Bij de plaatsing van de voorwarmer verviel de linkertank en moest de rechter groter worden. Maar in welk jaar wordt het model gepositioneerd?
Mvrgr
Koopmans
-
Denk dat Jan de aflevertoestand als richtsnoer heeft.
-
Denk dat Jan de aflevertoestand als richtsnoer heeft.
Dat denk ik ook want twee kleine luchtreservoirs = afleveringstoestand. één groot reservoir met aan ander kant wisselaar voorwarmer = latere NS toestand. In de "landerbahn" periode in NL (periode I en II) kwamen voorwarmers niet voor.
Gr.
John
-
precies ik wil hem graag in de afleverings uitvoering maken maken.
Ik heb foto`s van beide zijden.
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-XGXGNVZG-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-BOBXSNSD-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-HZUUMEMA-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-IFHUCVIT-D.jpg)
Zoals je ziet (en ook in het 2100 boek vermeld) zijn de 522 en 523 als eerste uitgeleverd met een voorverwarmer.
Deze zijde klopt dus , alleen aan de andere zijde is de luchtketel te groot.
Zou inderdaad met een stukje er tussen uit frezen op te lossen zijn , maar dat vind ik toch wat zonde.
datum in dienststelling 522 05-03-1917, 523 29-03-1917
Oorspronkelijk hadden ze l&r kleine luchttanks. Bij de plaatsing van de voorwarmer verviel de linkertank en moest de rechter groter worden. Maar in welk jaar wordt het model gepositioneerd?
Mvrgr
Koopmans
Ze zijn dus geleverd met kleine luchttank en een voorverwarmer.
-
Bouwman locje Jan ;D
-
yep ;D
-
Leuk plan.Maar hoe ga je nu die gaten waar de zanddom op de ketel zat dicht maken?
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Gewoon dicht solderen ;D
Net als alle andere gaatjes , bijv die van opstaptreden op de ketel naar de zanddom.
plaatje messing er onder met low melt dicht zetten en dan vijlen/schuren.
-
Ja kan ook, maar dat is toch niet zo mooi?
-
Met lak erover zie je d'r niks van. ;D
-
Hoe zou jij het dan gedaan hebben Jan?
-
Jan, de kale 2100 die ik eens van je heb overgenomen/geruild, heeft ook zo de gaten gedicht. Men heeft keurig een gebogen plaatje aan de binnenzijde van de ketel gesoldeerd en de openingen "gevuld" met soldeer.
-
Ja tuurlijk kan dat , zie je iid niks meer van straks.
Was alleen benieuwd met wat voor idee Jan aan zou komen.
Wanneer maak je die eens af.
Kunnen we met zn vieren mooi bouwdraadje van maken
-
Tsja, wat denk je, ik dacht, kom, ik pak mijn drama er ook even bij en na een tijdje ernaar gekeken te hebben heb ik het weer in de keukenrol gewikkeld en terug in het doosje gelegd... ;D
Sta voor dezelfde uitdagingen als jij dus.
Maar ik heb ook plaatjes voor de 505, dus als ik wil hoef ik maar 1 paar zandstrooiers te maken, en kan ik de voorverwarmer fijn weglaten.
Ik heb trouwens het idee dat de enkele korte tank een grotere middellijn had als de langwerpige tank. Maar kan optisch bedrog zijn. De platen op het geheugen van nederland zijn wel behulpzaam iig.
-
Getver heb jij de 505 nr platen wel GRRRRR ;D
-
Ik zou voor zo'n gaatje een dekseltje met een flens draaien, dat er klemmend in past.De flens zit dan uiteraard aan de binnenzijde.Het mooist is het dan wanneer de randen van dat dekseltje licht conisch zijn dus zo ongeveer als spoorwielen,zodat het klemmend in het gat past en er nauwelijks een naad is.Dan het dekseltje van binnen uit solderen en het dekseltje vlak vijlen en nabewerken met een snippertje P2000 schuur/polijstpapier.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Voor € 800,- kant en klaar te koop bij Van Hurck... ;D
-
Voor die € 800,- kan je natuurlijk ook een eenvoudige draaibank kopen.Dan kan je veel onderdelen zelf maken.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Jan ;D
Ik hoopte al op een mooie Hightech oplossing (y)
Maar dit zijn 3 gaatjes naast elkaar , ik ga ze gewoon solderen.
Een 2100 met 2 dommen heb ik al , dus deze blijft met een dom rijden.
Gr Jan
-
Jan, je zult de overgebleven dom dan ook naar achteren moeten plaatsen. Met een beetje geluk verdwijnt het gat van deze dom dan eer eronder.
Gr.
John
P.S. was best leuk in Rijswijk.
-
Hallo John,
Jemig dat was me nog niet opgevallen, maar idd hoort de dom precies in het midden van de ketelringen te zitten.(y)
P.S. altijd leuk om bij de mensen waar je online contact mee hebt eens een gezicht te hebben. (y)
-
Nee Jan die zit tegen de ketelband uit het midden.
Gr.
John
-
Euh ja nu op mijn model ja,
maar hij hoort de precies in het midden van de ketelringen te zitten toch?
En het model heeft nu maar 3 ketelringen en de echte op de foto 4
Dus er moet er nog een bij ook.
-
John,
Ik heb de foto van de echte lok naar 1 op 87 verschaald.
Wat blijkt , de dom zit wel op de goede plaats.
Echter de ketel ring achter de dom moet strak achter de dom komen en dan moet er nog een ring tussen . ::)
De oude ringen wegschuren is het probleem niet maar of je zulke fijne ringen weer zo mooi opnieuw gemaakt krijgt is de vraag.
Philotrain heeft ook met die ketelringen gesmokkeld. ;D
http://www.stichtingdoorreis.nl/Foto%20album/hoorn.htm
Gr Jan
-
Jan,
de dom hoort inderdaad midden op de tweede ketelring. Tekeningen erbij gehaald en het klopt. Een Schwarzkopf foto zit optisch niet lekker en de Philo uitvoering is wel heel erg.
Als ik jou was zou ik een van de eerste vijf "Oer-Tinus"-en bouwen want er waren maar twee locs in de HSM tijd die een voorwarmer hadden.
Gr.
John
-
Klopt de 522 en 523 hadden een voorverwarmer. de rest nog niet.
Ik had er ook liever een van de eerste 5 gebouwd (ivm Messing dom)maar ik heb geen nummerschildjes.
Voordeel van de 523 zijn de mooie spartbordjes boven de bogiewielen
Die ringen maar eens heel goed over nadenken hoe ik dat ga oplossen.
-
Je kunt ook een bericht sturen naar Sven om te vragen of hij
de nummerschilden wil etsen voor je Jan.
-
Ja is ook een mogelijkheid .
ik heb de vraag al uitstaan bij Erwin Werps.
-
Het maken van de banden om de bekleding bij elkaar te houden is niet zo'n probleem. Je zoekt een strip fosforbrons van overeenkomstige breedte ( stroomafnemerstrip voor tussen de wielen) of je maakt een strip uit latoenkoper van de juiste dikte.
Gr.
John
-
De ge-etste ketelband is nog geen 10e mm dik ::)
De breedte is het probleem niet.
-
Morgen eens zoeken naar een oplossing , vergeet je niet om ze mee te nemen ? ;D
-
latoenkoper kun je kopen in een dikte van 0,025 -0,1 mm
gr.
John
-
Ik neem morgen een stukje latoenkoper mee. Dikte, geen idee. Dun. ;D
-
Nee hoor ik vergeet ze niet ;D
Moet toch een lading treinen meenemen.
-
Oh dan neem ik de mijne ook mee, kunnen we een philoschroothoop beginnen. ;D
-
neem de heidebak ook mee , pleuren we ze alle vier de hei in.
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-E4CD7BCX-D.jpg)
Tom neem je 1225 ook mee, kan ook op de hoop. ;D
-
Past niet in de smart... :-\
-
Ding ligt nog uit elkaar... Neem de SS 700 wel mee, ding rijdt niet meer dus moet nog ff naar gekeken worden...
-
Gisteren van Ewout wat latoenkoper( 0,1 dik) gekregen en nog wat messing plaat om de motor mee te kunnen plaatsen , dus ik kan gaan beginnen (y)