BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 01 February 2015, 20:33:38
-
Connexxion had toch extra treinen besteld ?. Dan zal dit in de toekomst wel vaker gebeuren .
-
ohh interessant :)
Ze hebben nu die Protossen en een GTW 2/8
Meer GTW's?
Groeten Martijn
-
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/tweede_kamer_maakt_geld_vrij_voor_extra_treinstellen_valleilijn-146667
Ik heb geen idee.
-
dank voor de info
-
Naar verluidt zouden er weer Protossen gebouwd gaan worden... de GTW zou dan doorschuiven naar Arriva. Afwachten maar of dat ook zo gaat gebeuret natuurlijk...
-
Als ik lees dat er meer (zit)capaciteit nodig is, denk ik eerder dat het nieuwe treinstel dan
3 of 4 bakken moet hebben en dat je richting Flirt3 van Stadler moet gaan denken.
Dan kunnen ze zo mee in de NS/RijnGouwelijn bestelling die is gedaan.
Als je dan ook de Protossen koppelt in setjes van 2 treinstellen in de spits heb je meer capaciteit per trein.
Groet Peter,
-
Het zou leuk zijn als connexxion er inderdaad een aantal protossen bij zou laten bouwen .
weer een wat anders dan die GTW`s , want dat vind ik meer veredele trams dan treinen.
en ik heb ergens gelezen dat connexxion wat de protos betreft alle rechten bezit.
gr Jan
-
Volgens mij is Conexxion begonnen met de protossen en waren deze niet meer te verkrijgen, i.v.m. faillisement van de bouwer. Daarom is uitgeweken naar de GTW.
Groet,
Bas
-
Klopt maar er worden weer protossen gebouwd. Dus het kan zo Maar zijn dat Ze die weer bestellen
Gr Dave
-
Er komen 3 nieuwe protos stellen bij en dan gaat de GTW naar arriva ;)
-
Heb je ook een bron ?
-
Dus effectief komt er maar 1,5 tweetje bij?
(ervanuit gaande dat de nieuwe Protossen ook weer tweetjes worden)
-
Als ik lees dat er meer (zit)capaciteit nodig is, denk ik eerder dat het nieuwe treinstel dan
3 of 4 bakken moet hebben en dat je richting Flirt3 van Stadler moet gaan denken.
Dan kunnen ze zo mee in de NS/RijnGouwelijn bestelling die is gedaan.
Als je dan ook de Protossen koppelt in setjes van 2 treinstellen in de spits heb je meer capaciteit per trein.
Groet Peter,
En hoe had je gedacht dat Connexxion zomaar kan aanhaken bij een bestelling vanuit NS/Abellio. Volgens mij gaat NS/Abellio daar echt niet zomaar aan meewerken.
Groetjes,
Emiel
-
Volgens de regionale pers komen er Protos stellen bij en is het de bedoeling om de dienst van/naar Ede-Wageningen met gekoppelde stellen te rijden nu de uitbouw tot dubbelspoor van de baan is.
Dirk
-
Er zouden 3 stellen bij komen toch? 3 erbij en 1 eraf is eigenlijk dus maar 2 erbij. Dat is nooit genoeg voor allemaal koppelstellen.
-
Met gekoppelde stellen op Amf-Ed en enkele stellen op Amf-Bnc heb je 3x2+2 = 8 stellen nodig.
Met de huidige vijf Proti (is dat de meervoud van Protos? ;D ), minus de GTW, plus drie nieuwe Proti = precies 8; dus geen reserve meer.
Met de huidige vijf Proti, drie nieuwe Proti, èn behoud van de GTW (die als solo stel dan op Amf-Bnc kan blijven rijden met een andere solo Protos het andere halve uur) = 9; dus één reserve, net als nu.
-
Extra Protossen is altijd een goed idee! (y)
Kunnen de Protos en GTW met elkaar overweg eigenlijk?
Gr. Marten
-
Nee, zijn van een totaal verschillende bouwer...
-
Maar ze kunnen elkaar misschien wel wegslepen? Als de koppeling mechanisch past. Misschien ook nog luchtkoppeling.
-
Ik weet niet hou het bij jullie zit.
Bij ons in België, hebben alle treinstellen/motorwagens hulpkoppelingen/remslangen aan boord, waardoor de stellen met eender welke loc kan weggesleept worden. (niet alle series van treinstellen hebben dezelfde koppeldozen / GF-koppelingen, en kunnen bijgevolg niet onderling met elkaar gekoppeld worden)
Gr,
Jan
-
In Nederland rijden zowat alle treinstellen met een Scharfenberg-koppeling. Bij mechanisch koppelen (geen elektrische doorverbinding dus) worden standaard de luchtleidingen doorverbonden. Hulpkoppelingen zijn niet standaard op treinstellen aanwezig. Maar daar staat tegenover dat de winter-wegsleeplocs 6400 die hulpkoppeling dan weer wel standaard op de loc heeft zitten.
Groetjes,
Emiel
-
De reden van die gtw 2/8 inplaats van 2/6 is dat een protos 2 meer capaciteit heeft dan een 2 delige gtw.
En de protos kan ook in langere stellen geleverd worden als ze willen.
Zullen waarschijnlijk weer 2tjes worden maar wie weet.
En wel logisch dat die gtw dan weggaat. Is een eenling voor connexxion en puur een noodgreep geweest.
-
Als die GTW naar arriva gaay zou me het niks verbazen als die op Emmen-zwolle komt te rijden :-).
-
is die ook niet met die order meegelift?
-
Ik weet niet hoe lang die connexxion GTW al rijd? maar de arriva rijd net 2jaar :-).
-
Die van Cxx ook
-
Ik weet niet hoe het met de koppeling van de GTW zit, maar de Protos kan door een Mat'64 (en dan dus ook door ICM/SGM/IRM/SLT) worden gesleept.
-
Dan zal de combinatie van Protos en GTW ook wel kunnen. GTW kan ook met redelijk veel ander materiaal overweg. Bij sommige combinaties kan het hoogteverschil tussen de AKs wel eens vervelend zijn, maar meestal is dit op te lossen. (b.v. luchtveren wat lager zetten)
-
Koppelingen van bepaald type en plaatsingshoogte dicteren helpt ook!!!
-
Connexxion wil opnieuw Protos-treinen bestellen bij de Duitse treinfabrikant Fahrzeugtechnik Dessau. Na een moeilijke periode rond 2010 waarin het bedrijf bijna failliet ging, is het in 2012 overgenomen door TransTec Vetschau, een fabrikant van draaistellen. Fahrzeugtechnik Dessau heeft Connexxion verzekerd dat de treinen binnen anderhalf jaar geleverd kunnen worden. Connexxion is tevreden over de Protos-treinen. “Overstappen op een andere leverancier ligt dan niet voor de hand, mede in verband met het onderhoud”, aldus woordvoerder Herman de Gooijer van Connexxion.
Bron: http://www.ovmagazine.nl/2014/11/geld-voor-spitstreinen-op-valleilijn-1701/
-
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel de bestelling van 3 Protosstellen een feit is, maar dat de verkoop/overdracht van het GTW-stel ontstaan is in de fantasie van een of andere hobbyist en nu een eigen leven leidt
Dirk
-
Koppelingen van bepaald type en plaatsingshoogte dicteren helpt ook!!!
De plaatsingshoogte van de Scharfenberg-koppeling ligt al een eeuwigheid vast. Alleen de praktijk is dat er wel eens hoogteverschil is. Hier zijn tal van oorzaken voor die je in de praktijk ook niet wegneemt.
Groetjes,
Emiel
-
Plaatsinghoogte ligt helemaal niet (al een eeuwigheid) vast. Maar net wat de klant wil.
-
Ik lees zo her en der dat het rijden met een gekoppeld stel Proto's een probleem zou zijn op enkele stations, is een gekoppeld stel dan zoveel langer dan een gekoppelde Plan V of een enkele T?
Wat ik vreemd vindt is dat het door rijden naar Arnhem met een CXX stel zoveel geld moet kosten, in de NS tijd deed men dat ook al jaren.
-
Dat is onzin, 4 bakken Protos past langs alle perrons. In de NS tijd reden er regelmatig 2 gekoppelde V's of een Plan T en later zelfs ICM-4 en VIRM-4 in de spits.
Zelfs nieuwe Barneveld Zuid zal vast wel een perronlengte van meer dan 100m krijgen...
-
Hier op de emmerlijn reed vroeger 3 plan v bakken, 2 x3 baken en soms 3x2 baken.
-
De plaatsingshoogte van de Scharfenberg-koppeling ligt al een eeuwigheid vast. Alleen de praktijk is dat er wel eens hoogteverschil is. Hier zijn tal van oorzaken voor die je in de praktijk ook niet wegneemt.
Groetjes,
Emiel
Mat 54, Mat 46, blauwe engelen, Plan U, de eerste Plan T hebben/hadden allemaal laag geplaatste koppelingen en konden dus niet koppelen met Plan V, Sprinters, IRM en al het latere materieel. Dus de hoogte ligt al niet een eeuwigheid vast, misschien een halve eeuw dan.
-
En is puur verhoogd om het mogelijk te maken dmv een sleepkoppeling de ak te kunnen koppelen met een gewone trekhaak, wat een stuk beter werkt dan het gebruik van koppelbomen met sleepogen...
Of de hoogte wettelijk vast ligt lijkt me niet, Maar handig is het wel. Een lint bv heeft hem wel op dezelfde hoogte maar heeft een ander type schaku waardoor die ook met niets anders kan combinerenalleen met een speciale sleepkoppeling.
-
Hier op de emmerlijn reed vroeger 3 plan v bakken, 2 x3 baken en soms 3x2 baken.
Plan V bestaat alleen in 2-baks uitvoering. 3x2 bakken kan dus, 2x3 niet.
-
Klopt idd moest nog wat tekst tussen :).
Hier op de emmerlijn reed vroeger 3 plan v bakken,nu 2 x3 bakken en soms 3x2 GTW bakken.
-
Wat zijn baken? ;D
-
De AK hangt tegenwoordig inderdaad op UIC-hoogte (met een marge; die van ICM zit bijvoorbeeld een fractie lager i.v.m. doorloopkop) maar of dat echt verplicht is weet ik ook niet. Het is natuurlijk wel buitengewoon praktisch en zinvol...
-
Plaatsinghoogte ligt helemaal niet (al een eeuwigheid) vast. Maar net wat de klant wil.
De normen voor automatische koppelingen liggen vast in UIC-522, UIC-523 en UIC 524. Hier wordt naar verwezen in het document Toelatingseisen
Rollend Materieel Spoorwegveiligheid. Een "klant" dient zich hier gewoon aan te conformeren.
Groetjes,
Emiel
-
Helaas. UIC 522, 523 en 524 gaan over de goederenkoppeling die bijvoorbeeld op de ertstreinen worden gebruikt. Die zijn (helaas) allerminst verplicht.
Met uitzondering van hogesnelheidstreinen (>250 km/h) is de een vervoerder geheel vrij zijn koppeling en de bijbehorende hoogte te kiezen. Uiteraard moet een vervoerder wel met de infrabeheerder regelen dat zijn materieel afgesleept kan worden. Dat is natuurlijk makkelijker als je kiest voor standaard stoot- en trekwerk of een Scharfenberg Type 10 op TSI hoogte. Maar met een trekoog en een koppelboom kom je ook een heel eind.
-
Ik bedoel maar.
Helemaal met Edgar eens.
-
Dat ze van het GTW stel af willen heeft ook te maken dat bij het GTW de zandstrooier is afgesloten, omdat zand niet samen gaat met de substantie die uit de Protos stellen komt.
Conclusie de GTW heeft met glad waar moeite met de baan. Ook is het natuurlijk in de eigenwerkplaats veel prettiger als je 1 type treinstel hebt.
-
Hoe gaan ze dan om met gestrooid zand tussen Amersfoort en Barneveld? Daar rijd immers ook ander materieel dan dat van connexxion.
-
Op de vrije baan heb je normaal gesproken natuurlijk geen zand nodig, of er moet eens een keer een goederentrein ergens tot stilstand komen.
-
en reizigerstreinen strooien niet als ze tot stilstand komen?
-
Conclusie de GTW heeft met glad waar moeite met de baan. Ook is het natuurlijk in de eigenwerkplaats veel prettiger als je 1 type treinstel hebt.
De nieuw te bouwen Protos zal op meerdere punten afwijken van de huidige stellen... onder andere door tussentijds aangescherpte eisen en ook vanwege veranderde inzichten. FTD liet al eerder een Protos V2 zien, zoiets zal het wel worden gok ik.
-
en reizigerstreinen strooien niet als ze tot stilstand komen?
Er zijn maar weinig treinen die uberhaupt zand aan boord hebben ;)
Bij NSR houdt dat wel op met de 1700'en.
Daarnaast lijkt het verhaal me een beetje vaag, wat je aan zand strooit, is voordat de volgende trein komt allang weer van de spoorstaaf kop gereden of gewaaid...
Verder vraag ik me af wat voor iets die Protos dan wel niet strooit...
-
Ik meen ooit iets van wielflensconditionering op de kopdraaistellen te hebben gelezen. Daar zal zand wel aan plakken, en dat het daar niet beter van wordt wil ik nog wel geloven ;)
-
Nee, zijn van een totaal verschillende bouwer...
https://m.flickr.com/#/photos/spiketrain2008/16535156091/
Er zijn kennelijk testritten mee aldus Somda.
-
Dit lijkt wel mechanisch gekoppeld maar niet elektrisch. Ik zie hoogteverschil tussen de elektrische koppeldozen.
-
Bij de Benelux-Hondekop en een NS treinstel was ook een hoogte verschil tussen de koppeldoos.
Een GTW en SLT hebben de zelfde hoogte en ik meen de GTW ook. Tevens zijn de koppelingen en koppeldozen identiek met die van de eerst genoemde treinen ( behalve hondekop uiteraard ;D)
Gr,
Wesley
-
Er zijn kennelijk testritten mee aldus Somda.
Klopt er is een software update waardoor deze verschillende stellen samen kunnen rijden.
Deze ritten zijn er waarschijnlijk voor omdat deze lijn in de door de weekse spits met een enkel stellen zwaar overbelast zijn.
Er is al lang een wens om met gekoppelde stellen te rijden.
https://www.flickr.com/photos/andrepronk/16511554896/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/andrepronk/16511554896/in/photostream/)
-
Op de heenrit hadden beide stellen de stroomafnemer tegen de draad:
https://www.flickr.com/photos/dh3201/15915741714/
-
Volgens mij zijn ook de koppeldozen gewoon doorverbonden.