BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ReesCees op 29 September 2007, 23:16:10

Titel: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 29 September 2007, 23:16:10
Deze winter staat er in de planning om de huidige ruimte te vergroten naar 6 bij 6,5 meter.

In het nieuwe deel komen twee schaduwstations (elk 8-9 sporen), klim/daalspiralen en een kopstation te liggen.

Voor de delen die niet zichtbaar zijn ben ik opzoek naar een goede en redelijk geprijsde rail/wissel combinatie.

Wie heeft er ideeën, tips?

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Karst Drenth op 30 September 2007, 01:33:52
Piko A-Gleis,

zolang je engelse wissels vermijd, perfect !


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 30 September 2007, 01:37:01
bedankt Karst

het gaat me vooral om betrouwbaarheid en prijs verhouding ( Piko is ongeveer net zo duur als Roco).

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Hans Kl op 30 September 2007, 10:09:59
Hoi,

Mijn beide schaduwstations zijn voorzien van piko rails/wissels.
De meeste heb ik voorzien van conrad motoren, sommige de piko aandrijving (had ik nog liggen)
Wel heb ik de eindafschakeling inactief gemaakt bij de Piko aandrijvingen, de decoder schakelt ze toch af.
Zo schakelen ze betrouwbaar, met hun eigen afschakeling willen ze soms niet altijd meer terug.

Met de engelse wissel heb ik geen problemen, wat voor problemen heb jij Karst?
'k heb er 2 in de baan, maar nog niet echt super vaak overheen gereden.
Aandrijving is mix van conrad en verbouwde piko.

Groet,
Hans
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 30 September 2007, 10:20:38
Er komen alleen rechte wissels in (geen engelse of kruisingen). de aftakking van de sporen gaat met een fly-over.

Als ik Piko met Roco (oude type rails) vergelijk op prijs zie ik niet veel verschil. Zit het misschien in de kwaliteit?

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Christoph op 30 September 2007, 11:33:57
De Piko wissels hebben kunstof hartstukken en de Roco wissels zijn te polariseren via een relais. Het kan zijn dat 2 assige locs hier problemen mee hebben, heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Hans Kl op 30 September 2007, 11:34:36
Ja, ik.

M'n köf en V60 rijden er netjes overheen, ook langzaam)
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 30 September 2007, 11:51:37
Christof,

Zelf geen problemen met 2 assige loc's op de rocorails die ik nu heb. Mijn rangeer loc's mogen niet de schaduwstations in.

Met die hartstukken zal het dus ws wel los lopen.

dus optie's zijn:
piko met conrad (en zelfbouw ompoler) +/- 18 eu per wissel
roco met conrad (en zelfbouw ompoler) +/- 18 eu per wissel

of ipv de conrad en ompoler (die heb ik nodig voor de wisseldecoders). een standaardwisselmotor ( +/- 10 euro van roco).

binnenbocht van gebogen rails en buitenbocht van flex rails ( heb ik nu ook op mijn baan).

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Christoph op 30 September 2007, 12:10:24
Hoi Kees-Jan,

ik begrijp dat je met rangeerlocjes niet het schaduwstation in rijd, maar voor mij zelf heb ik een aantal (inmiddels ongeveer 10 stuks) twee assige treinen waar onder railbusjes en zijlijn stoomlocjes, deze zouden bij mij in de toekomst ook het schaduwstation in moeten vandaar mijn opmerking met de vraag.

En wat bedoel je met ompoler eventueel zelfbouw heb je hier een schema van? Ik wil mijn baan ook digitaal gaan aansturen en zit ook met het probleem van de wisselmotoren. Al wil ik op mijn hoofdbaan de Tillig motoren gaan gebruiken (is ook niet zomaar mogelijk met digitale aansturing), in het schaduwstation ben ik er nog niet uit wat voor motor dit moet worden. In ieder geval iets dat betrouwbaar is.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Wim Romijn op 30 September 2007, 12:21:18
Ik begrijp de zelfbouw ompoler niet.

Voor zover ik weet hebben de meeste wisselmotoren, ook die van Conrad, een aansluiting voor polarisering.

Je kan dit ompolen dan ook via de wisselmotor regelen.

Overigens heb ik alleen de Roco engelse wissels gepolariseerd want daar valt menige lok op stil. Op de overige Roco wissels heb ik geen enkel probleem met railbus, kort lokje oid.
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 30 September 2007, 12:34:20
@ Christof iik zal het je sturen via een PM

@ Wim R. ik bedoel niet het ompolen van het hartstuk want dat zit op de conradmotor maar het ompolen van de gelijkstroom motor in de conrad aandrijving.

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Joost V op 30 September 2007, 12:49:37
Hoi Hoi,

Ook even inhaken...  Wat zijn de ervaringen met de standaard roco aandrijving? Niet betrouwbaar genoeg??

Groet,
Joost
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 30 September 2007, 12:51:02
Joost,

de roco's zijn ook goed alleen 2x duurder dan bijv de conrads

en ik heb 32 motors nodig.....................

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: willem22 op 30 September 2007, 12:59:55
Beste Kees-Jan,
Ik ben nog steeds een keer van plan om even bij je langs te komen maar door prive omstandig heden lukt mij dit niet.
Maar even op de wissel aankopen terug te komen heb je wel eens aan PECO gedacht, ik rij uitsluitend met peco en het ompolen is gelijk
geintergreed. Ja open rijden is er niet bij maar dit is ook geen probleem daar ik  koloper gebruik.
Het rijden met 2 assen loks geen probleem dus zou je ze ook voor het schaduw station kunnen gebruiken.
Maar mischien is dit advies totaal overbodig en heb jij andere reden om piko en roco toe te passen.

PS: Wij gebruiken al jaren peco voor onze verenigings bakken juist i.v.m.
het rijden van  rangeer loks.

wil.
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 30 September 2007, 13:04:58
Wil,

Je bent welkom. Peco kan natuurlijk ook. Jammer dat je ze niet open kunt rijden want in de schaduwstations wil ik de uitrij wissels alleen voorzien van een veertje om de wissel in 1 stand te houden ( dat doe ik nu ook met de roco's en werkt prima).

Kees-jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: willem22 op 30 September 2007, 13:11:05
Beste kees-jan,
Er zijn twee type wissels ,indien je ze wilt gebruiken met open rijden dan neem je het type zonder geintergreed schakeling.(frog)
Ik denk dat gezien de hoeveelheid wissels die je moet gaan kopen er ook nog een financieel voordeel kan hebben met peco.
Als je deze in Engeland aankoop dan heb je nu ook nog het voordeel van onze euro.
Dit is maar een advies hoor.

wil.
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 30 September 2007, 13:14:39
Wil,

Bedankt voor de tip ik ga eens zoeken.

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 30 September 2007, 13:23:25
Het Roco veertje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP2661.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP2661.jpg

(van een conrad wisselmotor die over zijn).

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 02 October 2007, 09:37:03
Momenteel heb ik piko wissels gevonden voor 9,20 euro per stuk! en flex rails voor 2,85 euro per stuk.

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Henk Kooiman op 02 October 2007, 15:00:17
Hallo allen,
Wat verwachten jullie van de conrad wisselmotor over, zeg 5 jaar? Ik heb hem ook eens mee laten komen met een zending.
De prijs is natuurlijk zeer aanlokkelijk.
Nadat ik hem had open gemaakt  twijfel ik echter aan de betrouwbaarheid op langer termijn.
mvg
Henk
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Wim Romijn op 02 October 2007, 15:11:26
Henk,

Ik heb slechte ervaringen met deze wisselaandrijvingen, maar dat waren nieuwe. Ik gebruikte altijd Tortoise maar wilde weleens weten of het goedkoper kon.

Ik vond ze onvoldoende omgaan waardoor er nog al eens ontsporingen ontstonden, vooral in combinatie met Tillig wissels, bij Roco was het probleem iets minder.
Ik heb ze dan ook vervangen door Tortoise, het kost wat maar je hebt ook wat.
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 02 October 2007, 15:20:44
Op 75 wissels in mijn baan hakken dure motoren er best wel in. Heb daarom 5 conrad's op voorraad liggen indien ze stuk gaan. Vervangen kan altijd nog en tot nu toe geen problemen.

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Henk Kooiman op 02 October 2007, 16:58:42
Wim,
Tja, ik heb het wat voorzichtig geformuleerd. Ik gebruik ze dus niet op mijn baan.

Kees-Jan
Ik heb gereageerd omdat er in dit draadje werd gesproken over "betrouwbaarheid" .
Bij een baan met 75 wissels rijden er toch, denk ik, meer dan 3 treinen.
Zeker als er 75 stuks hun werk moeten doen en er af en toe eens eentje een (heel) enkele keer zijn werk niet doet, heb je mijn inziens toch nog regelmatig een storing in je treinen loop. Daar helpen die "5 op voorraad" ook niet tegen.
Dan als nog vervangen jaagt het prijskaartje ook omhoog.

Wellicht dat het scheelt als je een goed geklimatiseerde (zeg ik dat goed?)ruimte gebruikt.
In ieder geval succes met je keuze toegewenst.
mvg
Henk
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Hans Kl op 02 October 2007, 17:11:27
Hoi,

'K heb zo ondertussen meer dan 50 van de conrad motortjes in gebruik.
Bij sommige heb ik wat geklier dat ze hard terugslaan naar de vorige stand, weerstandje er tussen gezet (in de gezamelijke draad) en ze schakelen rustiger, en blijven dan in de juiste stand.
50x5 of 50x20 (dacht ik dat een tortoise kost?) scheelt nog al.
Zolang je er maar bij kan om te vervangen.
Groet,
Hans
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Wim Romijn op 02 October 2007, 17:29:08
Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik heb 60 Tortoise dat scheelt met Conrad ca. Euro 720,--

Het is veel geld maar als het fout gaat en de nodige treinen maken een vrije val van ca. 100 cm. dan ben je meer kwijt.
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Gripen op 02 October 2007, 17:41:49
Op het stuk van de baan dat klaar was heb ik de Conrads regelmatig om laten gaan gedurende 2 jaar gebruik. Er was er geneen die een klap verkeerd gaf.

Bedenk eens bij jezelf hoevaak een wissel omgaat en misschien kom je dan uit op een getal waar je geen dure tortoises bij nodig denkt te hebben.
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Wim Romijn op 02 October 2007, 17:50:41
Het gaat mij er niet om hoevaak een wissel omgaat maar wat er kan gebeuren als het fout gaat.

Al gaat het maar 1 keer per 5 jaar verkeerd en je hebt een hoop schade dan heb je al spijt.

En ik gebruik ze al ca. 7 jaar en ik heb nog nooit een exemplaar hoeven te vervangen. Reserves hoef ik dan ook niet aan te schaffen.

Als we alles zouden laten wat we nooit gebruiken als het fout gaat dan zouden heeeeeeel veeeeeeel artikelen goedkoper worden.
Hoe vaak gebruik je een airbag?
Hopelijk nooit, je betaald hem echter wel.
Zo gebruik ik Tortoise en dat heb ik er graag voor over.
Ieder zijn keus.
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 02 October 2007, 19:15:08
Zo goed, de ene wil een duurdere motor en de andere een goedkopere.

Voor het schaduwstation ben ik er uit het worden gewoon de Piko aandrijvingen maar dat heeft meer te maken met 32x een ompool printje moeten maken.

Goed nu weer on topic.

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: SesamTrein op 02 October 2007, 19:41:50
Een vraag/opmerking.

Indien een schaduwstation maar in één richting wordt bereden, gebruiken *jullie* dan aan de uitrijzijde openrijd wissels.?
M.a.w. alleen de wissel bij de ingang electrisch bedienen en de anderen door de treinen *open* laten rijden.
Ik heb dit nl in mijn schaduwstation nu wel. Maar vermoedelijk gaat de hele baan over een tijdje op de schop en komt er een nieuwe grotere baan met een nog groter schaduwstation. En dan aan één zijde bedienbare wissels scheelt toch weer geld.

Wat vinden *jullie* hiervan?

gr. Ernie
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 02 October 2007, 19:44:52
Ernie, dat doe ik ook. de uitrijwissels zijn voorzien van een stukje veerstaal zodat ze wel weer netjes terug schieten naan de oorspronkelijke stand.

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: FreekH op 02 October 2007, 19:53:19
Indien een schaduwstation maar in één richting wordt bereden, gebruiken *jullie* dan aan de uitrijzijde openrijd wissels?

Het zou goed kunnen dat ik geen "openrijd" wissels ga gebruiken. Bij een op die manier gebruikt wissel kun je het hartstuk, puntstuk of hoe het mag heten, namelijk niet polariseren omdat er dan bij het openrijden kortsluiting ontstaat.

Maar ik wil juist wel graag gepolariseerde wissels omdat dat minder kans geeft op het stilvallen van loks en dus de bedrijfszekerheid verhoogt. En schaduwstations zijn meestal erg slecht bereikbaar om een trein een zetje te kunnen geven.

Ik ben er nog niet helemaal uit, want aan de andere kant loop je natuurlijk het risiko dat je een keer een defekte wissel-aandrijving moet vervangen - uiteraard ook weer op een plek waar je er slecht bij kunt.

Freek.
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Henk Kooiman op 03 October 2007, 00:31:34
Citaat
Bedenk eens bij jezelf hoevaak een wissel omgaat en misschien kom je dan uit op een getal waar je geen dure tortoises bij nodig denkt te hebben.
Grispen,
Lijkt mij afhankelijk van je baan. Zelf heb ik aan elke kant van mijn schaduwstation (12 sporen) 4 uitrij mogelijkheden. Dan zitten er nog een paar overloopsporen tussen. Als 1 trein 1 rondje maakt zijn 10 wisselomzettingen geen uitzondering.
Ik ben het met je eens dat als een bepaalde wissel niet veel omgaat de kans klein is dat er een misser is.
Blijft voor mij echter de vraag of dat juist bij die wissels,  de keren dat hij om moet gaan,  de kans op een misser weer niet hoger is.
Voor de duidelijkheid, ik doel niet zo zeer op kapot gaan maar op missers.

In ieder geval is het positief te horen dat het bij jou al 2 jaar goed gaat. Het is tenslotte de praktijk die het bepaald.
mvg
Henk
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 03 October 2007, 21:49:08
Zo, ik ben er uit.

De offerte is naar verschillende leveranciers gegaan.

Hersteller           art. Nummer               Stück

Piko Weiche 15° 55221 rechts              16
 
Piko Weiche 15° 55220   links               16
 
Piko flex rails      55209                        135
 
Piko rails            55212                         151
 
Piko rails            55213                         151
 
Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Karst Drenth op 03 October 2007, 22:20:27
Mooie keuze Kees-Jan, ook een indrukwekkende hoeveelheid ;)

Nog even over het openrijden van wissels:

De PIKO wissels hebben standaard een ingebouwd veertje, dat heel licht omgaat en de tongen goed in de eindpositie laat aansluiten.
Zeer 'vriendelijk' voor de wagens die na de loc komen. Het wissel blijft dan netjes in de goede stand staan. Dan hebben de veel lichtere wagens geen last van het 'geklik', lees terugverende tongen  :P

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 03 October 2007, 22:27:00
Karts,

Bedankt voor de tip. Kom maar eens een keer rijden met de plan U, de kleur staat wel goed op mijn baan bij de rest.

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: fissy op 03 October 2007, 22:29:36
@ Kees-Jan, ich habe diese Gleise auch in meinen nicht sichtbaren Bereichen verbaut, gute Wahl!

Ein Tipp:

http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=4&parent_id=6&child_id=0&id=55330 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=4&parent_id=6&child_id=0&id=55330)

Gleisset 55330, Die Weichen und die geraden Gleise einzeln kosten schon mehr als das ganze Set, der Rest ist dann Gratis!

Gruß

Bernd

Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 03 October 2007, 22:33:07
Bernd,

ich werde die gleise in Tchjechië kaufen ( eine weiche kostet 9.20 euro).

Grusse und bis den 1ste november (soll ich meine zwei VT 18 mit nehmen?)

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: fissy op 03 October 2007, 22:37:13
@Kees-Jan, doch so viel ;) Ich kaufe sie immer in Deutschland 8,12 €

Gruß

Bernd

PS: die VT 18er kannst du ruhig mit bringen..
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 03 October 2007, 22:39:43
Bernd hast du die adresse fur mich (bitte mit PM).

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: ReesCees op 04 October 2007, 23:28:14
Nu een Piko wissel voor 7,82 euro..........

als er mensen zijn die iets van piko willen bestellen graag even contact met mij via PM.

Kees-Jan
Titel: Re: Rails en wissels (voor schaduwstation)
Bericht door: Hans Kl op 05 October 2007, 09:06:59
Balen, ik heb net alles van Piko liggen.
Heb hooguit nog wat flex nodig.

Groet,
Hans