BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: tothebeach op 21 January 2015, 14:39:04

Titel: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 21 January 2015, 14:39:04
Mijn baan bestaat uit twee modulebakken van elk ongeveer 125cm lang. De baan staat in een permanente opstelling, maar ik heb gekozen voor modulebakken om ook makkelijker aan de baan te kunnen werken. De baan staat op geleiderail bovenop een IVAR stelling uit Zweden. De geleiderail (ladegeleider) maakt het mogelijk dat ik de modules naar voren kan schuiven zodat ik makkelijk bij de onderzijde van de baan kan komen. De baan staat op 130cm hoogte, dus pak ik er een stoel bij en  kan vrij gemakkelijk onder de baan aan de slag.

Omdat de baan permanent staat opgesteld wil ik geen zichtbare scheiding tussen de twee modulebakken. Dat heeft heel wat gepuzzel gekost, de rivier zou de scheiding worden. Ik heb het als volgt uitgewerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Salon_Bas_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Salon_Bas_7.jpg)

De rivier ligt op een eigen plaat. Deze schroef ik met vier bouten M4 in vier ingeslagen inslagmoeren. Dat is een stevige constructie, er is geen speling tussen beide modules. Ik kan de gehele baan zonder haperingen naar voren schuiven. Maak ik de rivier los, dan kunnen de bakken los van elkaar schuiven, of ik kan een bak geheel losmaken en deze mee naar buiten nemen als het weer dat toelaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4381_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4381_1.jpg)

De oevers behoren bij de bakken. Deze krijgen een iets uitstekende rand (1 of 2mm) zodat ze net over de rivier hangen. De rivier krijgt een bedding uit klei en wordt vervolgens gevuld met giethars of lak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4377_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4377_3.jpg)

De spoorverbinding is een ander verhaal. De brug over de rivier is ook een los element. Alleen de stroomvoorziening van de brug leek mij lastig. Na eerst aan een stekkerverbinding te denken, vervolgens de stroom te laten lopen via de geleiderail op de brug, was de uiteindelijke oplossing ontzettend simpel.

Spoorstaven worden bij mij verbonden met raillassen. Nu had ik een aantal grove messing raillassen (Fleischmann). Deze heb ik aan de spoorstaven van de modules gesoldeerd. Maar eerst was er een één zijde de helft over de lengte van de las weggezaagd, waardoor er aan die zijde eigenlijk een halve las ligt. Door de openingen aan de binnenzijde te houden, is het mogelijk de rails met bedding er tussen in te klemmen. De stroomvoorziening loopt gewoon via de rails. Geen gedoe met draadjes, stekkertjes en andere moeilijke soldeerverbindingen. Enkel de raillassen goed aan elkaar verbinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4385.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4385.jpg)

De brug lig los op de bruggenhoofden en wordt min of meer geklemd tussen de vaststaande bruggehoofden op de oevers en de losse rails op de brug. De bruggenhoofden zijn overigens van resten gipsbetonblokken gemaakt, gestuct met wat plamuur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4387_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4387_1.jpg)

Gemeten en beproefd, het werkt. De stroom wordt van beide zijden goed doorgegeven, geen gestotter en de trein blijft niet hangen achter de openingen in de rails. Voorwaarde is dat de rails goed in één vlak ligt.
Het kan natuurlijk allemaal veel netter en strakker, maar voor mij voldoet dit. De brug voor het autoverkeer wordt volgens hetzelfde principe gebouwd. Ook deze komt los op de bruggenhoofden te liggen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Natuurlijke modebakscheiding
Bericht door: Reinout van Rees op 21 January 2015, 14:45:09
Ziet er handig uit met die raillassen. Op die manier heb je een mooie overgang.

Wel iets om in het algemeen mee op te passen. Normaliter steekt er dan bij een van beide modules een raillas uit. Als je de module dan voor onderhoud op z'n kant zet.... Dan kan je de rails lostrekken. Ik heb dat gehad met rails die net een halve cm overstaken, zucht...

Bij jou speelt dat denk ik niet omdat de landhoofden niet op de rand van de module liggen?

Reinout
Titel: Re: Natuurlijke modebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 21 January 2015, 14:51:44
Exact, de raillassen worden beschermd door de rest van het landschap. De enige plek waar ik iets moet oppassen is waar het wissel iets over de rand van het bruggenhoofd hangt. Aan de andere zijde is er meer ruimte en ligt de las zeker 2 cm achter de kop van het bruggenhoofd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4390_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4390_5.jpg)

Groet,
michel
Titel: Re: Natuurlijke modebakscheiding
Bericht door: ATB op 21 January 2015, 14:59:02
Wat een leuke naam voor dit draadje: een MODEbakscheiding (y) ;D

Ted
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 21 January 2015, 15:03:07
 ;D
Ik heb het veranderd
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: g-j op 21 January 2015, 15:59:53
Slim gedaan! Op mijn vorige Amerikaanse baan had ik een stuk wat ik aan de vaste baan schoof. Ook met de raillassen, heeft jaren naar behoren gewerkt.

Die loc op foto 1, is die van npe? Ben zelf weg van zijn duitse zusje.
Mvg Gert-Jan
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 21 January 2015, 16:23:33
hoi Gert-Jan,

Dank voor je beide complimenten. Want het lokje op de eerste foto is dezelfde als die op de latere foto's. Namelijk deze (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61665.msg3221512430.html#msg3221512430) ;) Voor de versie van NPE of Makette ben ik aan het sparen. Tot die tijd blijven deze modellen in dienst. (Ik ben meer weg van de franse versie ;))

Groet,
michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: NS264 op 21 January 2015, 16:47:47
Die methode zou ik bij Midland ook kunnen toepassen. Je zou ook kunnen werken met langere koperen geleidestripjes die ook in gelijkstroomlocs zitten :D .

Wel handig dit. (y)
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: Michel van den Hof op 21 January 2015, 18:43:05
Goed idee. Dit heb ik precies zo gepland voor de brug net voor station Nieuw-Amsterdam, op mijn baan NAM-sterdam. Dat is wel een beweegbare brug en de baan is in N.
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 21 January 2015, 19:11:12
@ Michel: het voordeel van een draaibrug is dat je de draaibrug in het geheel op het uitneembare tussenstuk kunt plaatsen. Brug openen, vervolgens de module verwijderen, klaar! Dit als de brug een centrale pilaar heeft. Bij een asymetrische draaibrug is het draaigedeelte gewoon op de oever. Zeer eenvoudig. Ben benieuwd naar je uitwerking.
@Koen: Bedoel je de strippen voor de stroomafname? Dat zou kunnen, maar dan mis je de steun aan de zijkant van de railstaaf. Bij mij wordt de railstaaf op de plaats gehouden door de buitenzijde van de halve las. De brug en de rails zitten niet aan elkaar, maar zijn los van elkaar.

Groet,
michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: VFR op 21 January 2015, 19:34:12
Michel, een vraagje. Even voor de zekerheid; je geeft aan dat de stroomdoorvoer van de ene rail naar de andere ook via een halve raillas goed is?
Ik hoor namelijk van sommige mensen dat het vaak raillassen zijn die de stroom (nou ja, spanning dus) niet goed doorgeven en nu doe jij het met een halve raillas wat wel goed lijkt te werken. Vandaar de vraag.
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 21 January 2015, 19:51:52
Hoi Hijlco,

Ik merk weinig van vermindering van de stroomspanningdoorvoer. De las is ook nog voor 2/3 in tact en dat aan twee zijden. En aan beide zijden is er van de vastliggende rails contact met de ringleiding. De spanning kan dus van twee kanten aangevoerd worden. De rails lig los, maar ligt er wel met een redelijke spanning ingeklemd. Het lijkt me, dat zodra er een lok op komt, door het gewicht de rails iest naar beneden gedrukt wordt. Zodat het contact met de onderkant van de las iets verbeterd wordt. Maar dit laatste is slechts een suggestie, hoeft niet zo te zijn.

Groet,
michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: VFR op 21 January 2015, 21:07:10
Die suggestie zou zomaar de werkelijkheid kunnen zijn. Het klinkt in ieder geval wel logisch.

Dank voor je reactie.
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 21 January 2015, 22:04:29
Over de lengte gezien oogt het zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4378_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4378_1.jpg)

Groet,
michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: Martin Welberg op 22 January 2015, 00:38:15
Moet dit ook naar beurzen  ???
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: Gerrit Reitsema op 22 January 2015, 09:34:52
Leuk bedacht die brug tussen de modules. Heb ik zelf ook al jaren.
Echter heb ik een beetje andere constructie toegepast.

Bij mij schuiven de raillasjes aan een kant geheel over de rails van de brug, je moet er even ruimte voor maken.
Aan de andere zijde zitten de raillasjes op de normale wijze op de rails van de brug geschoven en behoorlijk klemvast.
Je schuift deze zijde als eerste aan de modulezijde vast en laat de andere zijde indalen tot deze aanligt tot de rails.
Nu schuif je deze 2 railslasjes hiervan terug op de andere rails en zit het geheel goed klem zit.
Nu heb je de normale situatie als bij een gewone raillegging en de stroomdoorvoer is gegarandeerd.

Probeer het maar eens.
Gert
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 22 January 2015, 10:32:08
Moet dit ook naar beurzen  ???
Nee, dat is niet de bedoeling. Ik heb hanteerbare delen nodig om makkelijk aan alle kanten er aan te kunnen werken. Daarvoor is het handig om deze baan uit elkaar te kunnen halen. Deze baan is qua opbouw en ontwerp niet geschikt voor een beurs.  Aan de linkerzijde komt nog een fidllyard en die steekt in de kamer.

@Gerrit: jouw systeem heb ik overwogen, maar ik kom er niet lekker bij om met de raillassen te schuiven. Aan één zijde is de aansluiting in de brug, je komt er dan ook moeilijk bij.

Dit is overigens de enige moduleovergang op de baan. De overgang bij de fidllyard wordt gemaakt met een scherpe grens.

Groet,
michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: Martin Welberg op 22 January 2015, 10:35:15
Zijn nette overgangen zo..
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 22 January 2015, 10:43:32
Dank je. Ik betwijfel ook of dit wel stevig genoeg is voor beurzen. Met jouw kennis en vaardigheden kan jij dit idee misschien professionaliseren?  :)
Overigens komt het idee van Flintfield (http://www.scalefour.org/layouts/exhibflintfield.html), van Vincent de Bode, waar hij de hele baan opbouwt uit landschapsdelen die de natuurlijke grenzen volgen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: Reinout van Rees op 22 January 2015, 11:30:55
Hi hi hi :) Toen je in het begin omschreef hoe je die rivier als natuurlijke overgang wilde gebruiken zat ik eraan te denken je naar Flintfield te verwijzen :)

Mooie baan, dat Flintfield. En de verschillende overgangen waren erg goed verstopt!

Reinout
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 25 June 2015, 14:14:20
Een fase verder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5252.jpg)

Groet,
Michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 30 June 2015, 18:57:18
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5254_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5254_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5255_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5255_2.jpg)

Groet,
Michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: Niels B op 30 June 2015, 22:06:51
Leuke baan wordt het Michel! Goed bedacht die overgang.  (y)

Grtz,
Niels
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: Marc tramt op 30 June 2015, 22:27:28
En een rivier met een behoorlijke diepte onder de brug, zie je ook niet zo vaak.  (y)
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 01 July 2015, 07:13:30
Oorspronkelijk was het idee nog zeker 5cm dieper. Maar dat werd een kloof in een glooiend Frans landschap. Dat werd um dus niet.
Het afdichten van dit deel is ook het laatste gat in de baan gedicht. De hele 240cm is nu bedekt met een soort landschap, zij het vlakke plaat of keukenpapier met al dan niet een kleurtje. Ik kan mij langzaam zorgen gaan maken over het type en de kleur gras.;)
Dank voor jullie complimenten!

Groet,
Michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 15 July 2015, 10:51:47
Eerste laag strooisel. Er zal nog zeker 1 laag volgen om meer stevigheid te krijgen. Daarnaast moet het ook nog een kleurtje krijgen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5312_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5312_1.jpg)

Groet,
Michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: tothebeach op 18 August 2016, 15:36:27
De uitvoering met de gehalveerde railschoenen werkte op zich wel aardig, al bleven sommige loks er op hangen. De twee railstaven waren kennelijk net niet genoeg uitgebalanceerd, of er zat een andere kink in de rails waardoor de loks juist op de aansluiting bleef hangen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4385.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4385.jpg)

Daar de wissels vervangen moesten worden, heb ik ook dit probleem onder de loep genomen.
In een onderliggende printplaat heb ik een 6-tal messingbusjes gesoldeerd van 2mm doorsnee, inwendig 1mm doorsnee. Aan de rails zit een metalen staafje gesoldeerd van 0.8mm doorsnede. Deze past ruim in het busje, ruim genoeg om eenvoudig te kunnen passen, krap genoeg om contact te maken en daarmee stroom door te geven aan de rails.

Aan de vaste kant heeft elke rail twee busje en twee stekkers. En is de verbinding ook geheel gesoldeerd. De rails kan niet uit deze busjes gehaald worden. De rail op de brug heeft slechts 1 stekker per kant. Deze verbinding tussen rail en busje kan je wel los halen. Daar is sprake van een stekkerverbinding
De busjes op de printplaat zijn onderling per kant met elkaar verbonden voor de stroomdoorvoer. De constructie was eigenlijk eenvoudige te maken, je soldeert eerst de busjes in de printplaat, vervolgens zet je de stekkertjes in de busjes en soldeert die vast aan de rail. Daarna kan je de rail doorzagen. Toen dat klaar was kon ik de bielsen leggen, waarmee ik de rails ook uitbalanceerde. Eindelijk kan ik, als ik eens tijd heb, gaan ballasten.

Enkele plaatjes. Bovenaanzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7494.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7494.jpg)

En twee zijaanzichten. In gesloten toestand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7491_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7491_2.jpg)

In gedeeltelijk geopende toestand ter ilustratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7492_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7492_2.jpg)
Het blijft kwetsbaar, maar het werkt beter dan de vorige versie (die wel makkelijker was :-\)

Groet,
michel
Titel: Re: Natuurlijke modulebakscheiding
Bericht door: Afgelopen op 18 August 2016, 19:38:06
Mooi gedaan maar wel veel werk, ik ben een beetje lui en maak gebruik van de bekende compensatierails van Fleischmann, die schuif ik makkelijk in en uit elkaar en heb daarmee verbindingen die storingsvrij zijn. Nadeel is dat je overal een soort overweg krijgt, maar dat is wel te camoufleren.