BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jamie op 04 January 2015, 16:52:53
-
Uit het seinenboek 2007:
Sein 413: Twee rode lichten met één, twee of drie drie witte lichten.
Betekenis: Stoppen in verband met gevaar
Kan dus beide.
Een NS type 1200 kan technisch gezien alleen maar het bovenste 1 geel en 2 rode sluitseinen als gevaarsein tonen.
2 of 3 gele frontlichten en 2 sluitlichten tegelijk is dus NIET mogelijk.
Mvg jamie
-
Even een citaat uit een infobulletin van de werkgroep 1501:
"Nu deed zich bij de 1201 nog
het volgende probleem voor: in
het midden van de band op de
zijwand bevinden zich de nummerplaten.
Nadat de band
ingetekend was bleken deze
aan weerszijden drie centimeter
te laag te zitten, of
anders gezegd: de blauwe band
kwam drie centimeter hoger
uit. Omdat wij er zeker van
zijn dat de originele frontseinen
op de juiste plek zijn aangebracht is het
ons een raadsel waarom de nummerplaten lager
zitten. Onze replica nummerplaten hangen in de
originele boorgaten, die bij de restauratie van
de locomotiefkast weer tevoorschijn kwamen
nadat er dikke proppen plamuur uit waren verwijderd.
Omdat de loc niet is doorgezakt in het
midden bestaat het vermoeden dat de nummerplaten
in 1951 iets te laag zijn gemonteerd en
dat destijds de blauwe band eenvoudigweg is
aangepast en daardoor naar het midden toe aan
weerszijden iets afliep, dus met een neerwaartse
knik in het midden. Door de lengte van
de locomotief is dit toen waarschijnlijk nooit
opgevallen.
Wij hebben er echter voor gekozen de blauwe
band ‘recht’ te houden en de nummerplaten drie
centimeter hoger op te hangen."
Volgens mij mag er best aangenomen worden dat beschilderingen minder precies zijn geweest dan wij aannemen...
Over de bruine locs, de 1200 was de enige bruine locserie met een gele/oranje band i.p.v. een zandgele en de bruine diesels kwamen pas toen al besloten was de elektrische locomotieven blauw de schilderen. Maar de jaren 50 waren gewoon een beetje een rommeltje mag wel gesteld worden ;D
Groeten Edwin.
-
De treeplanken waren grijs. Bron: schildertekening plan D.
Wat zegt de schildertekening van de bufferpartij ( bufferhulzen, -stelen en -schotels ) ??
Grtzz,
Karst
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/planDkleur.jpg
Bijgaande link verwijst naar de bouwtekening van Plan-D. Hier kun je zien dat de opstaptreden dus blauw zijn :-)
Zegt weer niet alles hoe het uiteindelijk is uitgevoerd. Maar ik heb die tekening ook ergens op file en daar staat echt blauw. Ook voor de opstaptreden die aan de bak zijn bevestigd.
-
Zegt weer niet alles hoe het uiteindelijk is uitgevoerd.
Inderdaad, want linksonder staat met koeienletters "vervallen", hetgeen inhoudt dat deze tekening niet de laatste/uiteindelijke versie is en dat het dus heel goed kan zijn dat op de tekening die wel de laatste versie is de buffers e.d. een andere kleur hadden.
-
Hoe weet jij waar dat woord vervallen precies op slaat en wanneer het is aangebracht?
Als dit dezelfde tekening is die ik heb, dan is de tekening nog gebruikt om de veranderingen naar het Berlijns blauw op aan te geven. Niets is zeker, maar de kans lijkt me toch vrij groot dat je daarvoor een basis kiest die de correcte actuele kleuren van de turkooise rijtuigen aangeeft en niet een nooit uitgevoerde versie.
-
Wat zegt de schildertekening van de bufferpartij ( bufferhulzen, -stelen en -schotels ) ??
Grtzz,
Karst
Hier een stukje met foto's van Okke, die dit ook al uitgezocht had;
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3270.15.html
tekst op de originele tekening;
Kleur van de buffers;Donker blauw
treden aan de bak; donkerblauw
treden aan het draaistel; grijs (wel even los nemen van de bak en aan het draaistel bevestigen)
handgreep langs de deur, verchroomd
in de praktijk zullen de bufferhulzen blauw zijn geweest, de bufferstelen en schotels zullen gesmeerd zijn geweest, en daardoor zwart zijn. (op de foto uit de link, is een blanke buffer te zien, maar dat zal niet lang zo zijn geweest)
Groeten Arjen
-
Kortom, iedereen heeft het over precies dezelfde tekening.
-
De basis is wel gelijk, alleen staat er bij mij staat er geen vervallen, en is ook nooit aangepast voor de blauwe beschildering
Groeten Arjen.
-
(y)
Zou dat vervallen ook niet op de aanpassing van de tekening slaan of klinkt dat te logisch? :)
-
Men ging rond 1965 over op een nieuwe tekenwijze, waar op de tekening alleen maar vakjes stonden op de plaats van de opschriften. bij deze vakjes stonden dan nummers, en met een losse nummerlijst kon je dan de desbetreffende tekening van dat specifieke opschrift terugvinden.
Hiermee werken alle opschriftentekeningen gestandaardiseerd, en vervielen de oude.
Groeten Arjen
-
Dat zou betekenen dat ze de NCS kleur NCS S 5010-G10Y van de werkgroep 1501 als basis hebben gebruikt (dus vandaar geen RAL nummer). Is daar iets over gecommuniceerd?
Het zou trouwens een mooie afsluiter zijn van het draadje "Het turquoise dilemma" wat ik in 2008 begonnen was ;D
Er moet dan alleen flink ge-airbrusht worden om alles op kleur te krijgen...
-
Nou geen afsluiter. Twijfels over de "enige echte" turquoise kleur zullen (in ieder geval bij mij) blijven bestaan. Maar de Roco-kleur ziet er voornaam uit :)
Ted
-
Nou ja, als je de enige echte kleur terug vind op de enige echte loc en je twijfelt dan nog, dan verdien je het om in twijfel te blijven zitten...
-
Dan hebben we het nog niet gehad over schaling van de kleurtint van 1:1 naar 1:87 .......
-
dat bedoel ik ;D
Ted
-
Maarja, de terug gevonden kleur was inmiddels ook al verouderd.
Duss..... ;D ;D
-
Het draadje over de kleur ook, we zijn ermee begonnen in 2008 ;D
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12265.msg187813.html#msg187813
-
In 2009 heb ik uitvoerig beschreven in Rail Magazine, hoe de Werkgroep Loc-1501 – Stichting Klassieke Locomotieven de originele turkooizen kleur op het spoor is gekomen. Dit is dus de kleur waarin thans de 1201 is geschilderd.
Een overdruk van dit artikel is in 2009 ook gepubliceerd als bijlage bij KLOK-info 47.
De eerder in dit draadje genoemde link naar dit artikel werkt niet meer helemaal, omdat de website van de Werkgroep / KLOK onlangs naar een andere provider is verhuisd.
Voor degenen, die dit verhaal in Rail Magazine willen lezen wijs ik graag nog even de weg:
Ga naar de website van de Werkgroep / KLOK:
http://www.klassieke-locs.nl/
en klik op de rechter kolom bij meest recente berichten op “kleur bekennen” en klik tenslotte op het plaatje van de poserende mannetjes voor de 1201. Veel leesplezier !
-
In de zojuist verschenen editie van Rail Hobby vinden jullie naast een bespreking van het Roco-model van loc 1204 en andere interessante modelspoor-artikelen op blz. 34 t/m 39 mijn artikel over de levensloop van loc 1201. Tevens wordt hier een tipje van de sluier opgelicht over de kleuren van de draaistellen.
Ik merk nog op dat de op blz. 36 genoemde link naar een overdruk van het artikel over het kleurverhaal door de verhuizing van de website van de Werkgroep niet meer werkt: ga naar de website van de Werkgroep / KLOK: http://www.klassieke-locs.nl/ en klik op de rechter kolom bij “meest recente berichten” op “kleur bekennen” en klik tenslotte op het plaatje van de poserende mannetjes voor de 1201.
Tenslotte nog een rectificatie: op blz. 38 staan twee foto’s van de kop van de 1201 naast elkaar afgedrukt. De linker foto en het bijschrift “de 1201 in de grijze grondverf” is onbedoeld geplaatst en is volstrekt onjuist. Beide foto’s zijn kort na elkaar genomen en demonstreert dat de kleur turkoois zich lijkt aan te passen aan het omgevingslicht. Ook iets over- of onderbelichten is van grote invloed op de kleurbalans. Het rechter bijschrift is correct.
-
Een NS type 1200 kan technisch gezien alleen maar het bovenste 1 geel en 2 rode sluitseinen als gevaarsein tonen.
2 of 3 gele frontlichten en 2 sluitlichten tegelijk is dus NIET mogelijk.
Mvg jamie
De regel dat een gevaarsein twee rode lichten met één, twee of drie witte lichten is, heeft natuurlijk niet alleen betrekking op de 1200. En het ligt er maar aan welke 1200. De 1201, 1202 en 1218 hebben (weer) de oude frontseinen en kunnen twee rode en twee witte tonen. Hondekoppen (386 en 766) kunnen dan weer wel drie witte lichten tonen met twee rode. En daarom staat het zo in het seinenboek: het kan nog steeds getoond worden.
Groetjes,
Emiel
-
Dat geldt eigenlijk voor al het oudere materieel met 2 frontseinen en boven 2 kleurenwisselaars :)
-
Uiteraard. Maar in m'n voorbeeld was het niet echt nodig om ze ook allemaal te noemen.
Groetjes,
Emiel
-
Nee, maar vond het wel leuk om aan te vullen :)
De 386 met 3 witte en 2 rode wordt wel wat moeilijk trouwens ;)
-
Oja, die heeft natuurlijk geen derde frontsein meer. Even niet aan gedacht. Alleen de 766 dus (en de 220.902 bij onze zuiderburen).
Groetjes,
Emiel
-
Die als t goed is "straks" ook van de zelfde stichting word als de 766,meneer de zwart,heeft met zijn leeger vrijwilligers voorlopig nog zat te doen ;)
Ben benieuwd wanneer men t belgische stel sleept naar een plek in NL.
-
Ik merk nog op dat de op blz. 36 genoemde link naar een overdruk van het artikel over het kleurverhaal door de verhuizing van de website van de Werkgroep niet meer werkt: ga naar de website van de Werkgroep / KLOK: http://www.klassieke-locs.nl/ en klik op de rechter kolom bij “meest recente berichten” op “kleur bekennen” en klik tenslotte op het plaatje van de poserende mannetjes voor de 1201.
Van de week jouw verhaal gelezen, vooral dat stukje over die vreemd gekleurde fabrieksplaat. Jij schrijft dat deze van de 1303 af komt. Gezien de vreemde kleur reist bij mij de vraag of dit wel klopt. Hoe groot is de kans dat dit in plaats van een fabrieksplaat van de 1303, de plaat van een willekeurige 1100 is? De fabrieksplaten bij de serie 1300 waren namelijk de zelfde kleur als de bak, echter bij de serie 1100 waren deze de zelfde kleur als de bies.
Zie:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151104
Mvg,
Robin