BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: fredamsterdam op 04 January 2015, 20:27:40
-
Modelspoorbladen, modelbanen op de diverse modelspoortentoonstellingen, nieuw uitgebracht modelspoor materiaal en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allen hebben gemeen dat de ultieme perfectie wordt nagestreefd en op een voetstuk gezet. Is dit wel wenselijk voor een doorsnee modelspoor liefhebber als ik. De drempel die dit perfectie gevoel opwerpt is een sta in de weg voor eenieder die gewoon een modelspoorbaan wilt bouwen. Ook ik viel in deze valkuil en goed was niet goed genoeg. Het moest perfect zijn. Er kwam maar weinig van mijn spoorbaan terecht. Gelukkig was de liefde voor de modelspoor groot genoeg om in te zien dat ik moest gaan voor mijn verlangen zonder de perfectie drempel en nu ontstaat er een mooie baan, niet perfect maar met liefde gebouwd. Mijn bedrading is niet strak, mijn treinen soms wat beschadigd met af en toe een stotter en de scenery nog in ontwikkeling en verre van perfect. Doch mijn plezier haal ik uit het mooie rijden op een zelf ontworpen modelspoorbaan. Bij deze zou ik willen pleiten voor een verlagen van de perfectie drempel en misschien wat meer aandacht voor het plezier van de modelspoor hobby. Met vriendelijke groet
-
Dat modelspoorhobby leuk is, weet ik zelf wel en dat hoef ik niet in een blaadje lezen. Een gemiddelde modelbaan bouwen kan ik zelf ook, dus ik koop geen kaartje voor een tentoonstelling om daar naar gemiddelde banen te kijken. Dus ja, ik zie graag de perfecte (nou ja, bijna perfecte) banen. Of ik dat niveau zelf ook ga halen is niet zo relevant en ik raak niet gefrustreerd als ik zie dat een ander het beter kan dan ik. Als ik zie dat een ander het beter kan dan ik, wil ik wél graag weten hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft.
-
Van perfectie genieten of perfectie nastreven zijn twee totaal verschillende dingen.
Dat is toch de lol van tijdschriften/catalogi. Denk ook eens aan woon, tuin en reisbladen. Wat te denken van de mannenbladen? Perfecte vrouwen om te zien?
Perfectie zelf nastreven is echter iets heel anders. Perfectie is namelijk een zeer kostbare variant van goed is goed genoeg. Perfectie heeft niet alleen een verwoestend effect op het projectbudget maar vooral op het tempo. Het werkt vaak verlammend. Je gaat alleen maar denken en niet meer doen.
Geniet (en gebruik ze als inspiratie) van foto's in bladen en doe bij je eigen projecten VOORAL wat JEZELF een REALISTISCH (geld, ruimte, tijd, vaardigheden) acht en dan mag er best in een project een beetje ambitie zitten dat het net wat beter, groter, mooier is dan het vorige project.
-
Het gras bij de buren is altijd groener.
Ik denk dat het merendeel hier deze vorm van perfectie niet haald. Maar dat geeft ook helemaal niet. Het is een hobby, en het belangrijkste daarvan is dat je er plezier in hebt. Zelf kan ik ook niet alles perfect, en als ik iets zie wat in mijn ogen perfect lijkt, en het lijkt me ook realistisch dat ik het ook kan, probeer ik mijn voordeel er mee te doen. En lukt dat niet, jammer dan. Laat je hobby er niet door verstieren en zorg dat je er bovenal plezier en ontspanning aan beleefd.
-
In veel takken van sport, werk en hobby streeft men een doel na. Bij een hobby met zoveel facetten als de modelspoorhobby zijn er dan ook veel mensen die verschillende dingen goed proberen te doen, met afwisselend resultaat. Maar vergeet niet, dat iemand die goed is in het ene aspect (of hobby) andere aspecten wellicht minder goed kan. Ik ken modelspoorders die fraaie modellen of scenery kunnen bouwen maar wiens soldeerkunsten met bedrading alleen maar tot brandgevaarlijke situaties leiden. Dus wat je ziet in de bladen is altijd een opgepoetste werkelijkheid. En zo is het in elke hobby of baan. De gore details en mislukkingen worden meestal niet gedeeld en waarom ook. Ik hoef van mn bakker ook zn aangebrande broden niet te zien. Dat streven naar perfectie is wat veel mensen plezier geeft in hun hobby, omdat ze het voor hun beste resultaat behalen.
Dat betekent echter niet, dat de beleving van anderen voor jou de leidraad moet zijn. Als iemand gelukkig is met een ovaaltje van 1x2meter met zn lima locs, pola bouwpakketten en vale grasmatten is dat ook een manier van het beleven van de hobby. (niet dat dit direct op jou zou moeten slaan :D )
Alleen zul je minder snel kans hebben om in de bladen te komen, omdat het geen nieuws bevat of wow-factor heeft. Als dat je streven is, zul je ergens perfectie moeten gaan nastreven. Dat verkoopt de bladen (in vele hobby's)
En wat dient het verlagen van de perfectiedrempel? Dat iedereen opeens een goede modelbouwer mag worden genoemd. Nee, dank je wel. Zonder de mensen die streven naar beter (perfectie is rekkelijk al naar gelang de mogelijkheden) zou de hobby nog steeds in oude technieken zijn blijven hangen. Nee, dank je. Ik rij liever digitaal, koop modellen die steeds beter worden en bouw modellen die met etstechniek, snijplotters, lasersnijders en 3d-printers zijn gemaakt. En ja, daar heb ik (en met mij veel anderen) meer plezier aan dan aan het ovaaltje waar we vroeger bijna allemaal mee zijn begonnen.
En zijn mensen die dat niet nastreven dan minder? Nee hoor, ieder z'n beleving en plezier. Jij de Fleischmann 1200 met lima plan E, een ander de Philotrain 1200 met MK-Plan E zelf in elkaar gezet en gespoten. Heb jij dan minder plezier als de ander? Dat ligt geheel aan jezelf, niet aan het oordeel van anderen. Plezier is wat je er zelf uithaalt, niet wat een ander zegt wat je eraan moet beleven.
dirkjan
-
De modelspoorhobby wordt juist op veel manieren beleefd en beoefend:
1. Er zijn mensen die streven naar perfectie en de perfecte modelbaan realiseren, voorbeelden genoeg op dit forum
2. Je hebt de verzamelaars die een (model)spoorbaan bouwen met een nostalgisch tintje, waarop bijvoorbeeld oude locs uit de jaren 70-80 rijden (zie alte-modelbahnen forum).
3. In Amerika wordt een blad uitgegeven dat Classic Toytrains heet, waarin allerhande banen staan waarop allerhande Lionel treinen rijden uit de jaren 50.
4 etc..
Het is meer van voor jezelf een keuze maken wat je graag wil maken en kunt maken. Het één kost meer tijd en vraagt meer kwaliteiten dan het andere. Je bent vrij daarin te kiezen, en inderdaad plezier is daarin leidend. Trainfun is belangrijk !!
Gr. Bert
-
Wat is nu de boodschap ???
-
Wat is nu de boodschap ???
Deze?:
Bij deze zou ik willen pleiten voor een verlagen van de perfectie drempel en misschien wat meer aandacht voor het plezier van de modelspoor hobby. Met vriendelijke groet
Blijf 't een vreemd stukje vinden..... beleef zelf veel plezier aan de hobby, en welk "level" ik bedrijf maakt daarvoor toch niet uit? De lol, daar gaat het om. Dat de een wat meer perfectie nastreeft en op een hoger niveau bouwt boeit toch helemaal niet? :) Doen wat jezelf doen wilt is denk ik de beste optie.
-
Ow, dus ik zou maar wat groen moeten strooien omdat dat het plezier verhoogd, sorry heb er nu eenmaal plezier in de lat zo hoog mogelijk te leggen..
-
Ik herken het gevoel van Fredamsterdam wel. Het streven naar perfectie kan verlammend werken.
Maar bedenk twee dingen: Het is jouw hobby, het wordt jouw baan.
Jij moet er plezier aan beleven, een ander niet. Tenzij je wil deelnemen aan tentoonstellingen of persé in een blad wil komen.
Ik kan prima genieten van *perfecte* modelbanen, maar ik weet ook dat ik dat niveau (nu) niet kan halen.
Daar streef ik dus dan ook niet naar. Ik bouw mijn kermismodule zoals ik wil en probeer een sfeer te creëeren die ik voor ogen heb, maar ik weet gelijk dat het "niveau" niet "Ontrax-waardig" is. Dat geeft niet, want het is mijn module. ik beleef er plezier aan en gelijkertijd merk ik dat mijn niveau tijdens het bouwen steeds beter wordt. Niet perfect, wel beter.
Die perfecte modelbanen/diorama's inspireren mij wel om meer op details te letten en nieuwe technieken te proberen.
Maar ook niet perfecte modelbanen inspireren mij en leren mij dat ik niet te moeilijk moet denken en niet teveel perfectie moet nastreven om een leuke sfeer te krijgen.
Modelbaan Driehoven (Zie filmpje onderaan) heeft wat dat betreft wel mijn ogen geopend. Het is geen perfecte modelbaan, het zal nooit het Mitropa-niveau halen. Zeker de afwerking laat te wensen over, maar deze modelbaan straalt wel een hele leuke sfeer uit en straalt bovenal uit dat de bouwer heel veel plezier beleeft aan z'n hobby. En ik denk dat dát het belangrijkste is. Plezier beleven aan je hobby en de baan er uit laten zien zoals jij dat wilt.
En vergeet niet, ook degene die op Ontrax staan zijn ooit begonnen met een ovaaltje en bouwpakketten van Pola, Faller etc. ;)
Modelbaan Driehoven (Niet mijn modelbaan!)
https://www.youtube.com/watch?v=ZqGjtVSlji4
-
Streef steeds naar net iets mooier dan de vorige keer, niet naar perfectie (want dat haal je niet en dan ben je t heel gauw beu) en je komt ook steeds verder en t blijft nog een soort van leuk. En dat is niet vanzelfsprekend als t inmiddels je werk geworden is...
-
En vergeet niet, ook degene die op Ontrax staan zijn ooit begonnen met een ovaaltje en bouwpakketten van Pola, Faller etc. ;)
Echt niet...tenzij je het zwarte anna pakket toen ik 6 was meetelt..
-
Echt niet...tenzij je het zwarte anna pakket toen ik 6 was meetelt..
;D ;)
Ow, dus ik zou maar wat groen moeten strooien omdat dat het plezier verhoogd, sorry heb er nu eenmaal plezier in de lat zo hoog mogelijk te leggen..
Ik ook, het ging meer om "ieder zijn ding". Begrijp de "opwinding" niet van TS. Als iedereen doet wat hij of zij wil doen hebben we van alles wat te zien ;) van racebaan tot topcreatie.
-
In deze hobby ben ik een absolute beginner. Ik heb al wel enkele beursen bezocht. Als ik daar rondloop en ik zie dat mensen lol hebben in hunhobby dan maakt me dat blij.
Dat kan een kind bij een kermis zijn.
Een fan bij een fantastische alpen baan.
Of ikzelf die sta te kijken hoe de perrons omdraaien en weer bemenst zijn.
Dan zie je dat iedereen deze hobby op zijn/haar manier beleefd. Met kartonnen huisjes van een paar euro, faller modellen van 60 euro of een grasmaster van 150€. Sommigen gaan voor de Philo van 800€. Maar aan get einde van de dag heeft iedereen een blij gevoel.
De tijdschriften laten de gouden horizon zien. Klopt. Ik hoef geen Eenvoudig baantje te zien, maar zoek de lat.
-
Hallo allen;
Ik persoonlijk zeg ... als ik iets als Driehoven voor elkaar zou krijgen dan was ik daar trots op ... ik vindt het een leuke baan.
Daar ik op mijn zoldertje niet zoveel plaats heb moet ik het echter met een "gejat" sporenplan dat toevalligerwijze perfect bij mijn ruimte past doen.
Ik heb analoog materiaal en wat digitaal, ik ben nu zover dat ik kan beginnen met de railopbouw en ik ga voor digitaal rijden met handmatige bediening, gewoon simpel met een stel Roco Multi muizen, de rest van het rollend materiaal wordt met en met digitaal aangepast.
Ik kan enorm genieten van wat ik in de blaadjes en op dit forum en andere forums in binnen en buitenland zie en ben mij bewust dat ik dat zelfs niet kan benaderen.
Mijn credo is ... geniet van de prestaties die velen "in mijn ogen kunstenaars" met je willen delen en geniet van datgene wat jezelf kan en waar je dan, ondanks alle beperkingen, ook plezier en voldoening aan hebt.
En als ooit iemand je spulletjes ziet en zegt ... "heeij leuk gedaan" ... dan geniet ook daarvan.
Groet Dieter
-
Ik ook, het ging meer om "ieder zijn ding". Begrijp de "opwinding" niet van TS. Als iedereen doet wat hij of zij wil doen hebben we van alles wat te zien ;) van racebaan tot topcreatie.
Ik wel hoor. De reacties op een racebaan zijn over het algemeen wat ongenuanceerder dan een topcreatie hier. Bij voorkeur van hen die de topcreaties maken. Dat zegt wat over de betreffende bouwer (hoe gevoelig die ergens voor is), maar ook over de reageerders......
Dat leven en laten leven wat jij predikt komt bijvoorbeeld niet altijd naar boven hier (hoewel ik het de laatste tijd dik vind meevallen).
Vind het uitgangspunt van Floris wel mooi: steeds een stapje beter. Aangevuld met: Durf ook gewoon te zeggen dat het genoeg is
-
Dat leven en laten leven wat jij predikt komt bijvoorbeeld niet altijd naar boven hier (hoewel ik het de laatste tijd dik vind meevallen).
Och prediken..... ;) meer als stelling of zoiets. En idd, op dit moment is de sfeer goed te noemen en laat een ieder elkaar in de waarde. En zo moet het ook :)
-
Hoi,
Ook ik snap het verhaal wel van Fredamsterdam maar al te goed, er is immers een gezegde buurmans gras is altijd groener en als je dat geloofd.
Maar is de bladen staan alleen maar het puntje van de ijsberg, alle lof aan de gene die de lat weten hoog te houden.
mvgr Evert
-
Beste Freddamsterdam,
In de eerste plaats maak je een baan voor jezelf, en niet voor iemand anders.
En het ligt er maar aan wat jij mooi vind en gelukkig mee word/bent.
De een is creatief de ander niet, de een het geld.... ga zo maar door.
Het gaat er om dat je lol hebt.
Vertrouw je er niet helemaal op dat je baan volgens de maatstaven niet helemaal op orde is, plaats dan op deze site geen beelden.
Dat doe ik ook niet ;)
Geniet slechts. (al meer dan 40 jaar)
Groet Ben
-
Bij banen in de bladen worden alleen de stukken geshowd die al af zijn, en die gelukt zijn. De rest wordt buiten het artikel gehouden, dat is niet bijzonder, heeft nl. iedereen thuis ook.
Verder is er alleen uitdaging als het de volgende keer beter kan, dus verwacht ik dat veel grote bouwers ook niet helemaal tevreden zijn over hun eigen creaties.
Wat Floris zegt: stapje voor stapje worden je eigen vaardigheden steeds verder ontwikkeld, maar dat kost wel tijd en moeite.
Het gaat er ook om waar je lol on hebt: bouwen, rijden, electra...
Waar je lol in hebt wordt je makkelijker beter in.
Groet,
Tjalling
-
Op beurzen en dergelijke geniet ik meer van banen die goed afgewerkt zijn, ook al weet ik dat ik zelf dat niveau nooit zal halen.
En dat hoef ik ook niet te willen. Ik heb jarenlang plezier van Trix gehad, ja met die blikken rails op samengeperst karton en huisjes zonder straten.
Maar op een tentoonstellingsbaan kan ik me enorm ergeren als er iets niet uit ziet.
De meeste clubbanen zijn ook niet het werk van één persoon, maar van meerdere met ieder zijn/haar eigen specialiteiten.
Ook kan ik mij op tentoonstellingsbanen ergeren aan onrealistische treincombinaties. Dat er treinen uit verschillende perioden achter elkaar of naast elkaar rijden vind ik geen probleem maar tussen frontsein en sluitsein moet het enigszins wel kloppen. Dus geen Taurus met plan E's of een 6300 met rode staalwagens.
-
Ook ik begrijp het probleem van de topicstarter wel. Als je begint op het moment dat je nog weinig ervaren bent, heb je, kijkend naar al die mooie banen op beurzen en op modelspoorsites, het gevoel dat je een klungel bent. Had ik ook. Maar al doende leert men. Het hangt allemaal af van wat je wilt bereiken. Sommige modelspoorders streven helemaal niet naar perfectie in de aankleding van hun baan. Die proberen de boel technisch/digitaal of qua automatisering helemaal op orde te brengen of hun materieel tip-top te laten zijn. Maar ook dat is lang niet altijd het geval. Er zijn genoeg mensen die rails neerleggen, een leuk baantje bouwen, dat niet of minimaal aankleden, locs en wagons zo uit de doos erop zetten, de boel handmatig besturen en veel plezier hebben met het bedrijven van hun hobby op die manier. Ik zou niet weten wat daar op tegen is.
Wel is het zo dat, als je een minimalistische baan hebt gebouwd en je gaat daar foto's van laten zien, je er tegen moet kunnen dat anderen daar een mening/oordeel over hebben. Vind je dat moeilijk, dan moet je niets van je baan tonen.
Als ik zie hoe ik begonnen ben en wat ik in de loop der jaren heb gebouwd, kun je zien welke ontwikkeling ik heb doorgemaakt. Soms denk ik wel eens dat ik een aardig baantje heb gebouwd en iets bereikt hebt door in de tijdschriften te publiceren en tot de Rumeshalle van het Duitse Stummiforum te zijn doorgedrongen, maar als ik dan naar de banen op internet kijk, bijvoorbeeld die van m'n collega-bouwers in de Rumeshalle van het Stummiforum, dan sta ik weer met beide benen op de grond. Er zijn honderden fraaier gebouwde banen dan de mijne ;D. Of ik dat erg of frustrerend vind? Helemaal niet. Iedereen moet doen wat hij kan en leuk vindt.
Groet,
Ruud
-
Een perfecte modelspoorbaan bestaat niet in mijn ogen, alles kan beter. Ook bij ontraxs banen zie je dingen die niet kloppen, 3weg wissels 1:100 treinen noem maar op. Genieten van je eigen werk is het leukste. Zelf vind ik het juist leuk om te zien dat er mensen zijn die al meer dan 25 jaar dezelfde baan hebben. En oude fotos laten zien, en dan zie je dingen van hey die rijdt nog steeds rond op je baan!
Wel vind ik jammer dat er 1:100 zeikers zijn en zeggen gatver een 1:100 irm dat is rotzooi! Ga toch op schaal werken. Hoewel ik zelf wel zoveel mogelijk met 1:87 wil rijden, maar soms zijn de 1:100 treinen beter afgewerkt of rijden veel beter.
-
Wel is het zo dat, als je een minimalistische baan hebt gebouwd en je gaat daar foto's van laten zien, je er tegen moet kunnen dat anderen daar een mening/oordeel over hebben. Vind je dat moeilijk, dan moet je niets van je baan tonen.
Helaas al vaak genoeg gelezen hier dat het geen opbeurende kritieken zijn. Ipv tips geven wordt het tot op de grondplaat afgebrand. :(
-
Nou Joop, ik lees veel hier, maar over het algemeen valt dat wel mee dacht ik.
-
De drempel die dit perfectie gevoel opwerpt is een sta in de weg voor eenieder die gewoon een modelspoorbaan wilt bouwen. Ook ik viel in deze valkuil en goed was niet goed genoeg. Het moest perfect zijn. Er kwam maar weinig van mijn spoorbaan terecht.
Ook ik loop hier tegenaan. Mede door een zeer beperkt budget zijn sommige doelen niet zo eenvoudig haalbaar als mensen met een groter budget. Ik zal het meer uit mijn eigen creativiteit moeten halen, wat dan uiteindelijk wel een pré is, maar het kost veel meer tijd. Als voorbeeld: een gekocht geëtst hekje plaatsen is fraaier en sneller te realiseren, dan dat hekje zelf op de één of andere manier in elkaar solderen. Zeker daar ook het resultaat niet altijd even bevredigend is.
Wat mij geholpen heeft is om het vergelijken met anderen zoveel mogelijk te vermijden, maar dit kan nooit volledig. Wat het makkelijk maakte was door alleen draadjes te openen om een techniek te demonstreren, of gericht vragen te stellen. Een bouwdraadje van mijn baan zal je tevergeefs zoeken op dit en andere fora. Ook de website in mijn onderschrift is niet actueel. Ik plaats af en toe eens wat.
Ontraxs? Ooit zou ik er misschien willen staan, denk ik. Of in een modelblad met je baan. "Maar," :vraag ik mij dan af, "is dat omdat ik iets wil laten zien, of is het mijn ego?"
Dan pak ik mijn jouef lokje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61665.msg3221512430.html#msg3221512430), zet het op de baan en laat het keihard rondscheuren. Even frustratie afraggen, zodat ik weer verder kan met het perfectioneren van mijn baantje ;D
Groet,
michel
-
Vraag me af wat een perfecte modelbaan zou zijn.. ???
-
Volgens mij valt dat ook wel mee Joop.
Hooguit dat het pas wat later bekend wordt dat het soms een hele jonge persoon is die zijn bouwkunst en vertoont. Maar dan zijn er juist een aantal die zo iemand verder helpen met tips, en soms zelfs materialen (denkende aan de budgetten van jongeren).
Gr, Bert
-
Wel is het zo dat, als je een minimalistische baan hebt gebouwd en je gaat daar foto's van laten zien, je er tegen moet kunnen dat anderen daar een mening/oordeel over hebben. Vind je dat moeilijk, dan moet je niets van je baan tonen.
De vraag is natuurlijk wel, vind jij dat je een minimalistische baan gebouwd hebt, of vinden anderen dat? In dat laatste geval kan de baan, die je met veel pijn en moeite hebt opgebouwd en waar je zo trots op bent, commentaar krijgen die jou tegen de borst stuit.
Vraag me af wat een perfecte modelbaan zou zijn.. ???
Volgens mij geef je jezelf antwoord:
sorry heb er nu eenmaal plezier in de lat zo hoog mogelijk te leggen..
Groet,
michel
-
Hoi ,
Ook ik had soms last van...je ziet inderdaad hele mooie beelden van scenery of banen.
Dan wil je als modelbouwer het ook proberen om zoiets te maken.
De baan is en blijft je eigen ontwerp maar de scenery laat soms welles te wensen over.
Vooral het ''groene'' wat je op sommige banen ziet , ziet er perfect uit .. als echt.
Ik heb wat voorbeelden op gezocht zoals met de hand gras plaatsen zodat het toch omhoog staat ( Zover dat kan ).
Nou , bij mij ziet het er niet zo uit als het plaatje .. en dat zal het ook niet worden.
Moet ik dan een grasmaster kopen , nee...dat vind ik persoonlijk weer te duur voor het gras wat ik plaats.
Dus doe ik doe het gewoon dan maar op mijn eigen manier , dan staat het gras maar niet omhoog of ik kies voor een andere grassoort.
En ziet het er allemaal maar niet zo uit als op de plaatjes op forums.
Maar toch , probeer ik het eruit te laten zodat het wel naar mijn zin is.
We kunnen niet allemaal een ''perfecte'' baan en scenery bouwen toch ?
En schaam mij er dan ook niet voor om plaatjes op het forum te laten zien.
Je hoeft er niet naar te kijken of een reactie achter te laten als je het niet wilt....
Kortom bouw lekker hoe jij denkt dat het eruit moet komen te zien...en je kan het altijd iets veranderen.
Gr.Gert
-
Geef me daar niet echt een antwoordt Michel, leg de lat hoog maar of het perfectie is..
-
't is het streven naar perfectie, zo las ik het. En ach, dat doe je niet zo slecht ;)
Groet,
michel
-
Het is waar je de lat legt. Kosten kunnen voor het geheel een beperking zijn, maar de investering hierin (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54378.msg3221522694.html#msg3221522694) zullen toch niet meer dan 40 euro zijn. Ben er wel een hele tijd mee bezig. Kosten per uur modelbouwplezier naderen nul ;D
Het gaat meer om wat je wilt bereiken, vervolgens kun je gaan zoeken naar de middelen, en de technieken.
@Tothebeach: Het verbaasd met je zo te lezen. Je laat toch heel goed mooi zien wat haalbaar is met een beperkt budget. Zeker een belangrijk geluid op het forum. Ga zo door (y)
Groet,
Tjalling
-
De perfecte modelbaan bestaat niet. Vooral omdat het woord perfectie heel rekbaar is. Wanneer is een modelbaan perfect? Als het een exacte weergave van de werkelijkheid is? Het is tamelijk zinloos om dit na te streven. Niemand heeft simpelweg de ruimte om echt op schaal te bouwen, zelfs niet in N of Z. Zo zijn er in de spoor 0 gemeenschap mensen die per se een spoorbreedte van 33 mm (normaal is 32 mm) willen bouwen omdat dat 1:1 de vertaling van de werkelijkheid is. Aan de andere kant kom je ettelijke meters tekort om het emplacement op lengte te bouwen. Dus waar hebben we het over. Hetzelfde kun je zeggen van finescale versus NEM wielen. Als je er met je neus bovenop staat, zie je het verschil. Vanaf een normale afstand zie je het niet of nauwelijks meer.
Is een modelbaan perfect als je de sfeer exact weet te treffen? Uiteindelijk is dit het hoogst haalbare op de beperkte ruimte die we allemaal hebben: een gevoel neerzetten van een bepaald land en een bepaalde tijd. Maar ja, dat is heel subjectief. Het gevoel van de een is het gevoel van de ander niet. Je kunt hooguit zeggen dat sommige banen meer mensen aanspreken dan andere. Sommige banen laten je denken 'Top, dat vind ik mooi', terwijl je bij andere denkt 'Veel werk, maar ik zou het zo niet doen.' N=1 hier. Er is geen meetlat om dat mee te meten; er is geen zwart/wit goed of fout. Foto's vertekenen wat dit betreft ook behoorlijk. Een foto van een hoekje kan er heel treffend echt uitzien, maar de baan als geheel hoeft niet te overtuigen. Staar je daar niet op blind.
Modelspoor is een hobby en een hobby heb je om plezier aan te beleven. Anders wordt het werk of een opdracht. Je zou dus kennen zeggen dat dat de perfecte modelbaan een modelbaan is die je plezier geeft, waar je je ei in kwijt kunt en waar je graag 's avonds een uurtje aan gaat prutsen. Als jouw baan je dit genoegen geeft, heb je voor jou de perfecte modelbaan.
Grtz,
Huib
-
Helaas al vaak genoeg gelezen hier dat het geen opbeurende kritieken zijn. Ipv tips geven wordt het tot op de grondplaat afgebrand. :(
Dat heb ik nog nooit ergens gezien. Zelf ervaar ik dat ook niet zo. Ik zie eerder het tegenover gestelde, dat je juist veel tips en tricks krijgt. Ik heb hier in elk geval al veel geleerd en probeer waar mogelijk mijn steentje bij te dragen.
De perfecte baan is de baan waar jezelf plezier aan beleeft.
Groet,
Chris
-
@Tothebeach: Het verbaasd met je zo te lezen. Je laat toch heel goed mooi zien wat haalbaar is met een beperkt budget. Zeker een belangrijk geluid op het forum. Ga zo door (y)
Thx. Het antwoord over al dan niet perfect zit ook meer in je hoofd dan op het forum of in de bladen. Bij mij speelt onzekerheid een grote rol. En helaas niet alleen binnen de modelbouw...
Groet,
Michel
-
Het antwoord over al dan niet perfect zit ook meer in je hoofd dan op het forum of in de bladen.
Juist, uiteindelijk bepaal je zelf of je tevreden bent met het resultaat.
Wat ik wel eens merk op het forum is dat mensen moeite hebben om kritisch naar hun eigen werk te kijken. Ze posten iets op het forum in de hoop dat er alleen maar oohhh's en aaahhhh's geplaatst worden en als er dan opmerkingen komen hoe het mooier zou kunnen dan schieten ze in de verdediging. Ik denk dat het ook aan je eigen houding op het forum ligt wat voor reacties je krijgt. Sta je open voor opbouwende kritiek en opmerkingen dan kom je verder.
-
Hoi,
Ik beleef heel veel plezier aan mijn totaal niet perfecte baan. Ik geniet van de kunsten van anderen en probeer daar inspiratie uit te halen voor mijn verdere plannen. Ik weet ook dat ik zeker het niveau niet kan halen van bijvoorbeeld Karst of de Mitropanen. Maakt me ook niet uit eigenlijk. Als ik ooit een keer aan scenery begin, kan ik wel hun tips en trucs gebruiken om voor mezelf tot een acceptabel geheel te komen. En ik denk ook dat het daar om draait. En al doende leert men.
In deze hobby kan je vele kanten op, het eind doel is voor een ieder gelijk.. Plezier beleven met hetgene wat je hebt en dromen over hetgene wat je nog wilt realiseren.
Gr. Dieuwe
N.B. linkje naar mijn baan https://www.youtube.com/watch?v=jjSfSy22wyo (https://www.youtube.com/watch?v=jjSfSy22wyo)
totaal niet perfect dus, maar ik geniet van de treinen die leuk hun rondjes rijden, het ontdekken van de mogelijkheden van koploper en ga zo maar door.
-
....
In deze hobby kan je vele kanten op, het eind doel is voor een ieder gelijk.. Plezier beleven met hetgene wat je hebt en dromen over hetgene wat je nog wilt realiseren.
......
Dat heb je heel mooi gezegd zo! (y)
Groet,
Tjalling
-
Ook bij ontraxs banen zie je dingen die niet kloppen, 3weg wissel
Ach, die worden in het echie gewoon gebruikt, Köpenhamn en Århus
hebben er beide een paar liggen....
Waar het om gaat is dat je met jou kunnen plezier beleeft aan de hobby.
Naar een ander kijken kan je veel opleveren, maar als jij vind dat het zo
best is. Waarom zou je dan zoals een ander werken. Lekker doen hoe jij het wil.
-
Perfectie is nooit meer dan een momentopname.
Dus. En verder is het allerbelangrijkste dat je zelf lol hebt in wat je aan het doen bent. Dus ook als je een M rails baantje op spaanplaat gaat aankleden door grasmatten met bisonkit te plakken.
En natuurlijk zul je na het delen van dat resultaat op een forum als dit veel tips en adviezen gaan krijgen van de ervaren bouwers: maar zie dat niet als kritiek, slechts als goedbedoelde bron van informatie om dingen onder de knie te krijgen waar je zelf nog niet tevreden over was. En als het goed genoeg is dan laat je het lekker zo.
Perfecte modelbanen bestaan niet, er is altijd wel iemand in de modelbouwwereld die een nog betere oplossing bedenkt voor het verkleinen van de wereld die je wil nabootsen. Raak daardoor niet gefrustreerd maar geinspireerd, dan heb je er veel meer lol in. Het klopt dat een modelbaan daarom nooit af is: als je iets onder de knie krijgt waarmee je dingen mooier kunt maken dan tot dan het geval was, zul je geneigd zijn delen te gaan vernieuwen. En dat is niet erg, dat gebeurt in de wereld om je heen immers ook van dag tot dag met steeds nieuwe technieken.
-
We zijn geen van Gerwen, geen van Persie of een Rembrandt, maar de mensen die ook voor de lol een pijltje gooien in het cafe hebben de grootste lol en de mannen/vrouwen van 40 jaar, die op de zaterdagochtend om 10.00 uur hun partijtje op de groene grasmat spelen hebben heel veel plezier en mijn tante die thuis op de schildersezel een stilleven aan het schilderen is, geniet daar ontzettend van, maar het is geen Rembrandt, om maar een zijspoor te noemen.
Ikzelf maak alleen gebouwen en als ik op een moment denk, nu wil ik ook groene vingers krijgen, dan ga ik naar bijvoorbeeld een draadje van Grove Den, of naar Milocomarty en wil ik nog meer weten, dan mail ik die persoon. Of je dan hetzelfde niveau haalt doet er niet toe, dat is in het 1:1 leven ook zo.
Ik geloof niet dat er iemand op dit forum iets laat zien met de gedachten ’kijk eens hoe goed ik ben’. Je wilt het graag delen en natuurlijk hoop je dat iemand zegt dat hij het mooi vind, maar aanvullende positieve kritiek is eigenlijk het mooiste, daar leer je van en ga je weer een stapje verder!
Geniet van de hobby en wees blij dat je het kunt doen, met welk budget dan ook (y)
-
Modelspoor is een hobby en een hobby heb je om plezier aan te beleven. Anders wordt het werk of een opdracht. Je zou dus kennen zeggen dat dat de perfecte modelbaan een modelbaan is die je plezier geeft, waar je je ei in kwijt kunt en waar je graag 's avonds een uurtje aan gaat prutsen. Als jouw baan je dit genoegen geeft, heb je voor jou de perfecte modelbaan.
Amen... ;D
Gr. Dave
-
Perfectie is nooit meer dan een momentopname.
[...]
[...]er is altijd wel iemand in de modelbouwwereld die een nog betere oplossing bedenkt voor het verkleinen van de wereld die je wil nabootsen.[...]
Kijk. En dit klopt als een bus. Zo leg je iedere keer weer de lat ietsje hoger, ook voor de zeer ervaren modelbouwer. Je borduurt voort op ideeen die je her en der opdoet, past ze toe en word weer beter. En dan denkt iemand "hey, dat kun je beter zo en zo doen." En begint alles weer van voren af aan.
De terugkerende rode draad lijkt me duidelijk: als je maar lol hebt, heb je de perfecte baan.
Gr.
Edsko
-
Mijn baan is een fantasiebaan, er rijden Engelse, Duitse, Nederlandse en Franse treinen uit alle jaartallen vrolijk door elkaar. :o Ook qua schaal klopt er niet veel van H0 (1:87) 00 (1:76) en N (1:160) gebruik ik, wel N alleen in de hoge bergen en het 00 heeft een hoekje "Little Britain" gekregen. ;D Soms doe ik wel eens een open dag en komen er mensen mijn baan bekijken, meestal krijg ik leuke en positieve reacties maar laatst was er iemand die er geen goed woord voor over had, toen ik vroeg hoe hij zijn modelbaan had opgebouwd wat betreft periode, nationaliteit en andere werkelijkheidsgetrouwe zaken zei die dat hij geen modelbaan had. ::) Laat iedereen lekker zijn eigen gang gaan en zich uitleven in zijn / haar hobby zoals je dat zelf leuk vind, zodra de mening van anderen een graadmeter wordt ben je verkeerd bezig, opbouwende kritiek is altijd welkom en kan je naar eigen inzicht gebruiken. (y) (y) (y)
-
De een heeft een surfplank de ander een indrukwekkende zeezeilschip. Beide zijn watersporters. Het gaat erom of je er zelf plezier aan beleeft en zo is het in de treinhobby ook. Men vind het leuk om ieder op z'n eigen wijze met modelspoor bezig te zijn.
-
Op zich begrijp ik de topicstarter wel (alleen jammer dat hij niets meer van zich laat horen). Als ik zie wat sommigen van jullie uit de vingers krijgen dan kan dat best wel verlammend werken op iemand die nog maar pas begonnen is (zoals ik dus). Maar dat zit nu net de crux: als je pas bent begonnen, moet je ook niet verwachten dat je direct het niveau bereikt van iemand die al jaren met deze hobby bezig is. Toch heb ik al heel veel opgestoken van de ervaren hobbyisten hier. En de ene keer doe ik er wel iets mee en de andere keer weer niet. Wat dat betreft moet je toch wel een beetje eigenwijs zijn en je eigen koers varen. Uiteindelijk gaat het er om wat JIJ mooi vindt en om waar JIJ lol aan beleeft.
En ik schaam met niet om mijn vorderingen met jullie te delen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60329.msg3221530062.html#msg3221530062 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60329.msg3221530062.html#msg3221530062)). Sommigen zullen het misschien maar povertjes vinden wat ik doe maar ik ben zelf erg trots als een bergwand (of iets anders) in mijn ogen (en die van mijn vrouw) goed gelukt is. En daar gaat het uiteindelijk toch om? En iedereen mag kritiek hebben, daar heb ik geen probleem mee. Maar dan graag opbouwende kritiek en ook graag aangeven hoe ik iets beter of anders kan doen.
Kennis delen en van elkaar leren, daar is dit forum toch (mede) voor bedoeld? En dat is volgens mij wat de meeste forumleden hier ook doen. IK heb daar althans tot nu toe alleen maar een positief gevoel bij.
-
Hoi Freek,
Ben het met je eens, Maar soms wordt je door de massa beïnvloed (en als je wil of niet), zelf ben ik al meer dat 40 jaar met modeltreinen bezig en heb mijn tweede lok nog de 1215 in het blauw van fleischmann.
Verder had ik plan E's van lima (hema) een hondekop 4 en 2 was er erg blij mee, maar tegenwoordig moeten we super gedetailleerde lok's en wagons en vraag me af wat komt er nog meer bij zijn we nog wel tevreden.
Ik weet het niet meer de drempel voor starters wordt wel erg hoog, terwijl het plezier met de super gedetailleerde niets meer is.(wat dat bepaal je helemaal zelf)
mvgr Evert.
-
Welke drempel, niks met detaillering te maken maar alles met prijs...je rammelt toch ook niet meer op je comedore 64
-
Mijn Commodore 64 heb ik voor veel geld verkocht aan een verzamelaar, niet dat ik er iets van begrijp maar hij ook niet dat ik mijn geld aan treintjes uitgeef, dat is toch kinderspeelgoed?
Ieder zijn hobby, ieder zijn plezier en vooral ieder zijn plezier gunnen. ;D
-
Mijn Commodore 64 heb ik voor veel geld verkocht aan een verzamelaar
Wat brengt zoiets nog op als ik vragen mag? (heel erg offtopic) ;)
-
Daar zul je versteld van staan.
Ikzelf sta op het punt om al mijn audiospullen uit de jaren '70/'80 op te ruimen.
Kijk maar eens op MP wat een gek daar voor geeft...
De nieuwprijs van toen wordt vaak genoeg overtroffen.
Maar inderdaad een beetje off-topic... ;)
Verder denk ik dat de drempel voor een starter niet zo heel hoog hoeft te zijn.
Voor 100 Euro kun je in Houten al genoeg spul bij elkaar vinden voor een eerste opzetje. Groeien kun je altijd nog.
Wel zo leuk...
-
Sorry, zal 't niet meer doen ;)
-
De drempel zit niet in de kosten, maar in het (zelf ervaren als) gebrek aan vaardigheden.
Een manier om daar wat aan te doen is het organiseren van workshops, iets wat volgens mij steeds meer gebeurd.
Groet,
Tjalling
-
Hoi allen,
Wat ik met een drempel bedoel is dat onze treinen van nu tig mooier zijn als 40 jaar geleden, maar als je met iemand aan de praat komt en die verteld dat hij vroeger ook treinen had.
Dan ga ik niet direct roepen he das rotzooi kinderspeelgoed, en als er wel eens mensen bij ons op zolder komen, en hun reacties zijn meestal wouw zoiets gaat mij nooit lukken en dat bedoel ik met drempel, maar zo zijn we allemaal begonnen.
Maar iemand die net begint met een ovaaltje beleeft denk ik net zoveel plezier als de meesten hier op bnls.
mvgr Evert.
-
Wat brengt zoiets nog op als ik vragen mag? (heel erg offtopic) ;)
Daar hebben we ebay voor. Erg grappig. :)
-
En vroeger hadden we nog vaders die er zelf mee aan de gang gingen of waren.
Uiteraard met als excuus dat het leuk was voor de kinderen.
Als je nieuw publiek wilt trekken (en vasthouden!) mag je de lat niet te hoog leggen.
Dat gaan die jongelui op den duur zelf wel doen...
-
De lat laag leggen is ook niet heel inspirerend vind ik zelf.
Je kunt beter laten zien hoe je eenvoudig een mooi resultaat kunt bereiken, zoals Hendrik Jan met zijn BNLS-module. Weinig kosten, niet moeilijk om te doen en een fraai resultaat. Dat werkt inspirerend! (y)
-
Leuk dat deze kant van de hobby eens wordt bekeken.
Ik, als beginnende modelbouwer (na alleen treinen voor de vitrine te hebben gespaard) kijk altijd erg graag naar alles wat hier op t forum wordt voorgesteld. Daarnaast waardeer ik de vele adviezen die op iedere vraag toch maar weer worden gegeven! Erg leerzaam en geeft volop inspiratie om zelf mee aan de slag te gaan. Dat lukt niet altijd direct even goed, maar een leuk leerproces is het wel! 'Gewoon' beginnen en zelf versteld staan wat je zelf al snel kan bereiken...
-
Daar hebben we ebay voor. Erg grappig. :)
Ik weet ;) Viel me tegen trouwens..... laat 't maar lekker staan :)
-
Dat lukt niet altijd direct even goed, maar een leuk leerproces is het wel! 'Gewoon' beginnen en zelf versteld staan wat je zelf al snel kan bereiken...
Beste uitspraak tot nu toe, dat heb ik ook gedaan..
-
Begin met jezelf beperkingen op te leggen. Kies een specifieke periode of een emplacement wat uitvoerbaar is en probeer daar de voor jou zelf beste resultaten te krijgen. ben je tevreden..> ga door.Ben je ontevreden start opnieuw
Mooi, natuurgetrouw of superbaan ligt in de perceptie van de persoon die kijkt/bouwt
Hans
-
Leuk dat deze kant van de hobby eens wordt bekeken.
Erg leerzaam en geeft volop inspiratie om zelf mee aan de slag te gaan. Dat lukt niet altijd direct even goed, maar een leuk leerproces is het wel! 'Gewoon' beginnen en zelf versteld staan wat je zelf al snel kan bereiken...
inderdaad zo zou ik het ook kunnen omschrijven goed weer gegeven (y).
mvgr Evert
-
Allereerst wil ik zeggen dat ik er van geniet om op Beneluxspoor te zien welke prachtige creaties sommige forumleden weten te bouwen.
Maar de onderstaand stukjes tekst uit dit topic geven goed weer welk beeld ik van Beneluxspoor heb:
Vertrouw je er niet helemaal op dat je baan volgens de maatstaven niet helemaal op orde is, plaats dan op deze site geen beelden.
en kan ik me enorm ergeren als er iets niet uit ziet.
In mijn beleving een forum met een hoog percentage reageerders die afgaan op het visuele en daarbij soms de rest uit het oog verliezen.
Foto's van een houten plaat met een H0 én een N spoor ovaaltje worden door sommigen als inferieur en onwenselijk op dit forum beschouwd. Maar wat als de bouwer als enige eis heeft dat hij met H0 en N spoor kan rijden, net waar hij op dat moment zin in heeft. Dan is hij voor honderd procent geslaagd in zijn opzet.
Daarentegen zie ik hier ook foto's van perfect gedetailleerde banen welke niets dan lof oogsten. En dan lees ik dat de bouwer nog niet helemaal tevreden is met de roest op de autowrakken. Dan kan ik niet anders dan concluderen dat de bouwer na maanden of zelfs jaren ploeteren op zolder, en na compleet te zijn vervreemd van familie en vrienden (oké, nu overdrijf ik misschien een beetje), de eisen aan perfectie die hij zichzelf oplegt niet heeft gehaald. Alle lof en mooie foto's ten spijt heeft de bouwer dan gewoon gefaald om zijn doel te bereiken.
Nogmaals, ik kijk met plezier naar de detaillering die sommigen weten te bereiken op hun modelspoorbaan. En het is mooi dat dit forum vol zit met leden die bereid zijn hun kennis te delen met anderen.
Maar minstens zo veel respect heb ik voor hen die bijvoorbeeld een leuke baan weten te bouwen waar een 5 jarige zonder toezicht veilig mee kan spelen. Daarvoor zijn misschien andere kennis en vaardigheden nodig, maar daarom niet minder waardevol.
-
...... Alle lof en mooie foto's ten spijt heeft de bouwer dan gewoon gefaald om zijn doel te bereiken.....
Falen? dat is de uitleg die jij er aan geeft. Ik lees dat de bouwer niet tevreden is met het behaalde resultaat en verder probeert om dit gewenste resultaat wel te halen. Hij heeft de lat lekker hoog liggen zodat er voldoende uitdaging voor hem in de hobby blijft. Wanneer we dit soort uitingen maar gaan omschrijven als falen dan zijn we "lekker bezig"....
Uit je selectie citaten blijkt dat je in mijn beleving gekleurde mening. Evengoed had je kunnen selecteren: Dat lukt niet altijd direct even goed, maar een leuk leerproces is het wel! 'Gewoon' beginnen en zelf versteld staan wat je zelf al snel kan bereiken...
Beste uitspraak tot nu toe, dat heb ik ook gedaan..
Het is maar hoe je WILT lezen op dit forum.
Een van de forumleden heeft als "voettekst" de zeer treffende maar overigens weinig door de (soms... niet altijd, dus soms ;) geïrriteerde :-X ) forumlezers gehanteerde "het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en de rest laat je liggen" of iets van die strekking.
Als je zelf de lat niet (te) hoog wilt leggen is dat jouw keuze en dat is uiteraard prima.
Vr groet en succes met je hobbybeleving,
Allie
-
Maar de onderstaand stukjes tekst uit dit topic geven goed weer welk beeld ik van Beneluxspoor heb:
Wie citeer je nu eigenlijk, want ik kan ze niet terug vinden.
Foto's van een houten plaat met een H0 én een N spoor ovaaltje worden door sommigen als inferieur en onwenselijk op dit forum beschouwd.
Ik heb een beetje moeite met dit soort algemeenheden in een discussie. Kortom wie beweert dat? Volgens mij valt het namelijk wel mee. Tuurlijk beleeft iedereen de hobby op zijn eigen manier en is daar geen goed of fout in, maar wees daar ook eerlijk over. Als je een spaanplaat alleen maar vol legt met heel veel rails en dan vraagt om commentaar dan zullen mensen gaan roepen dat het niet realistisch is en de scenery ontbreekt. Als je vertelt dat jou dat niet uitmaakt dan zullen de scenerybouwers afhaken en het draadje ècht niet meer volplempen met commentaar.
-
Een van de citaten staat op de tweede pagina (zoeken op "vertrouw"), dus er is in ieder geval netjes geciteerd.
Lijkt me in dit geval prima om niet aan te geven wie het gezegd heeft (omdat dat afkeurend overkomt), het gaat in dit geval om de uitspraak in het algemeen.
Reinout
-
Handige van de citaat knop is dat er dan gelijk een link naar het citaat bij staat. 8)
Verder gaat het mij niet om 'blame en shame' maar de manier van discussiëren. Iets beweren in de trant van "sommigen vinden dat" draagt niet zoveel bij en suggereert een onderbouwing die er niet is.
Sommige vinden dat ik alleen maar geweldige berichten op dit forum zet. ;D
Anyway, ik zie weinig afbrand en man-niet berichten op dit forum.
-
Even een nieuw element in de discussie brengen. Ik heb ooit iemand gezien die moedwillig een hele baan maakte op een stuk plexiglas. Daar kon je dus van alle kanten naar kijken. Niks detaillering, alleen treinen op rails rijdend op plexiglas.
Dat bracht me ooit op het idee gewoon resoluut alle detaillering achterwege te laten. Ik ben kort achter elkaar een aantal keren verhuisd. Mijn baan heeft daardoor ook om praktische redenen bestaan uit een witgelakte plaat MDF van ongeveer 30cm breed langs de muur van de woonkamer. Daarop een bedding van twee MDF-plaatjes hoog, 45 graden schuin afgezaagd, in het midden een meter glasplaat waarop een reeks boogbruggen als enige aankleding. Alles strak wit gelakt, muv van de glasplaat en de bruggen natuurlijk. Aan beide zijden verdween de dubbelsporige baan in een kast. Het zichtdeel kon ik afdekken met een van MDF gemaakte afdekking, ook wit gelakt. Dan was de treinbaan even niet prominent in de kamer aanwezig. In de ene kast 8 bescheiden opstelsporen en een keerlus; in de andere 2 opstelsporen en een keerlus. De lengte van het zichtdeel was ongeveer 6 meter. Op zich vrij saai, maar de uitdaging was voor mij groot genoeg (zat 'm vooral in de -analoge- techniek, automatiseren), zeker met de wetenschap dat het toch binnen afzienbare tijd weer afgebroken moest worden.
Was dat dan de perfecte modelbaan? Voor de meeste mensen hier misschien niet, maar voor mij in die omstandigheden destijds wel. Het ligt er dus maar net aan wat je omstandigheden zijn en waar je zelf tevreden mee bent. Tegenwoordig zijn de plannen en de ruimte er wel, maar de tijd niet...
-
Perfectie bepaal jezelf ;)
-
De niet perfecte modelbaan wat een leuk en interessant draadje!
Ook ik heb de hobby uit diverse hoeken benaderd.
Ooit begon het met een baan marklin M rails op het tapijt. Een NS 1631 met wat simpele wagentjes. (niet realistisch maar heel veel plezier aan beleefd)
Later werd een tafel gemaakt met een ovaal, inmiddels marklin C rail en uitbreiding (ook wagens 1:100). (niet realistisch maar wel plezier aan beleefd)
Weer later werd een tafel gemaakt met twee verdiepingen en een aftakking om te kunnen rangeren.
Deze baan was voorzien van grasmatten en wat wegen en de bosch AKI. Er lag dubbelspoor en met delta elektronica konden er meerdere treinen rijden en kon er ook nog gerangeerd worden. (redelijk realistisch en veel mogelijkheden, geweldig van genoten)
Door een verhuizing moest te baan worden afgebroken en alles ging in dozen, daarna heb ik nog wat modulen gemaakt.
Na een jaar of 2 heb ik afstand gedaan van het 3 rail systeem. De pukko's in het midden van het spoor vond ik niet meer kunnen, het was niet realistisch. Langzaam aan 2 rail materieel verzameld in die tijd werkte ik al bij de spoorwegen en leerde ik veel over het echte spoor. Ik verzamelde alle treinen waar ik wel mee reed of mee gereden had. Toen ik bij een vriend van mij een baan zag die werd aangestuurd door de computer vond ik dat (technisch) zo gaaf dat ik besloot door de beperkte ruimte en tijd een aantal modulen te bouwen welke aan elkaar gezet kunnen worden en waarbij gereden kan worden.
Het doel: een station met overwegen waarbij goederen en reizigers langs komen. Zo gedetailleerd mogelijk en technisch correct.
Daar de verzameling zo uit de klauwen liep heb ik nu toch maar weer een groot deel verkocht en wil ik mij richten op de periode 1980 - 2000 en dat ook nog eens regionaal gebonden. Het materieel wordt verbeterd en soms vervuild. Verzameld op basis van feiten. Kan ik nu veel rijden en rangeren? Nee. Klopt het echt 100%? Nee. Heb ik er plezier van? Ja heel veel! Ik kan nu voldoening halen uit seinen die netjes op rood vallen bij het passeren. Een overweg die sluit voor vertrek. De trein die het fluitje afspeelt voor vertrek (aangestuurd door het besturingssysteem). Wissel welke automatisch terug komt in zijn normale stand.
Zo zie je dat je als hobbyist veel mogelijkheden hebt en dat deze ook veranderen gedurende de tijd.
Het gaat om het plezier erin niet om de perfectie, zeker niet de perfectie in andermans ogen!
Gr. Silvester
-
Streven naar Perfectie leidt tot Imperfectie.
Oftewel: Leer je grenzen kennen en verruim je blik. Ga voor het doel en hou tijd over om te ontspannen en te genieten van het moment.
-
Wat ik me nou afvraag in dit topic: waarom heeft de topicstarter helemaal niet meer gereageerd? ???
Leen
-
Streven naar Perfectie leidt tot Imperfectie.
Oftewel: Leer je grenzen kennen en verruim je blik. Ga voor het doel en hou tijd over om te ontspannen en te genieten van het moment.
Mooi. Perfectie is een onderdeel waar ik een beetje op gestudeerd heb. Er zijn genoeg redenen om NIET trots te zijn om perfectie na te streven. IK ga dat *** niet melden omdat ik niet wil dat zoiets als persoonlijks wordt uitgelegd.
Als je perfectie nastreeft lees daar eens een boek over. Hou je na het lezen veel geld, tijd en energie over voor een resultaat wat nauwelijks minder is.
Ik ben eens bezig geweest met de perfecte Hi-Fi (High-End) installatie. Tegenwoordig geniet ik van muziek en ga ik 5 keer per jaar op vakantie ipv dat ik gouden kabels koop!
Beter doen dan de vorig keer en de inspiratie van andere gebruiken is - zowel vanuit een psychologisch als filosofisch standpunt - echt het meest haalbare wat je iemand mag adviseren.
Dit alles nog los van energie, tijd, vaardigheden en tijd.
Er zijn maar twee kernwoorden: geniet wat JEZELF doet en respecteer wat een ANDER doet!
Ik heb geen verstand van treintjes maar toevallig wel van het onderwerp perfectie ;D
-
Streven naar Perfectie leidt tot Imperfectie.
Wat een bak onzin..
-
Wat een bak onzin..
Zie mijn reactie en verdiep je eens ECHT het thema perfectie eens echt. Deze reactie is meer waar dan we wellicht willen accepteren.
Sowieso is onzin roepen niet een uiting van perfectie. Iemand die perfectie nastreeft wil weten WAAROM iemand zoiets roept. Het kan immers leiden tot beter inzicht wat een bijdrage tot perfectie kan geven.
-
Nee, da's een perfecte mening.. :P
-
Foto's, voorbeelden, boeken, het wereldwijde web erbij, en dan lekker hobbyen. Lijkt het ergens op dan mag het blijven, lijkt het er toch niet op beginnen we weer opnieuw! Zodra je tekortkomingen hebt gezien ga/blijf je jezelf eraan ergeren.
-
Nee, da's een perfecte mening.. :P
Populisme. Hebben we in ons land al genoeg van!
Je hebt vast veel verstand van treintjes, kan waarschijnlijk erg goed gitaar spelen maar helaas reageer je niet op de inhoud! Dank voor dit inzicht en ik hoop niet dat het generiek is voor de modeltreiner want dan is dit m'n laatste post!
-
Je kunt ook gewoon besluiten om niet alles te lezen..
-
Je kunt ook gewoon besluiten om niet alles te lezen..
Ik snap wat je bedoeld maar IEDER mag hier iets roepen als hij verstand heeft van hout, elctra, digi, wissels, wagons, etc etc. Perfectie is - helaas - een onderwerp waar ik bovenmatig verstand van heb. Wil niemand het weten? Prima maar dat wil niet zeggen dat diegene (die het niet wil weten dus) gelijk heeft!
-
Mooi. Perfectie is een onderdeel waar ik een beetje op gestudeerd heb. Er zijn genoeg redenen om NIET trots te zijn om perfectie na te streven. IK ga dat *** niet melden omdat ik niet wil dat zoiets als persoonlijks wordt uitgelegd.
Als je perfectie nastreeft lees daar eens een boek over. Hou je na het lezen veel geld, tijd en energie over voor een resultaat wat nauwelijks minder is.
Ik ben eens bezig geweest met de perfecte Hi-Fi (High-End) installatie. Tegenwoordig geniet ik van muziek en ga ik 5 keer per jaar op vakantie ipv dat ik gouden kabels koop!
Beter doen dan de vorig keer en de inspiratie van andere gebruiken is - zowel vanuit een psychologisch als filosofisch standpunt - echt het meest haalbare wat je iemand mag adviseren.
Dit alles nog los van energie, tijd, vaardigheden en tijd.
Er zijn maar twee kernwoorden: geniet wat JEZELF doet en respecteer wat een ANDER doet!
Ik heb geen verstand van treintjes maar toevallig wel van het onderwerp perfectie ;D
Je geeft hier alleen maar aan dat je het niet na moet streven, ik ben vanuit opleiding /achtergrond het hier absoluut niet mee eens en haal juist heel veel voldoening uit het nastreven van perfectie. Dat dit soms geld kost, ja jammer dan... maar het zal mij er niet van weerhouden om het na te streven.
Maakt dat mij een expert op het gebied van perfectie? Ik denk het niet..
Misschien moeten we gewoon accepteren dat niet iedereen het altijd maar met elkaar eens is. Laat deze hobby nu net het uitstekende voorbeeld zijn van een hobby waarin veel solisten actief zijn die het zelf altijd beter weten ;D Daarom bouwen we ook lekker onze eigen treinen baan
-
Ik constateer dat er erg slecht gelezen wordt op dit forum. Het is echt bedroevend. Maakt niet uit want als ik morgen niet wakker wordt draait de wereld gewoon door. Maar ik haak wel af en dat is wat de TSer waarschijnlijk ook gedaan heeft!
-
Ha, perfectie. Moeten we toch eerst overeenkomen wat 'perfectie' is. Kijk even op http://www.woorden-boek.nl/index.php?woord=perfectie (http://www.woorden-boek.nl/index.php?woord=perfectie) en zie drie definities. En als we het niet allemaal over dezelfde definitie hebben, dan vrees ik dat we een erg lange discussie gaan krijgen. Een nadeel van erg lange discussies waarbij we elkaar horen maar niet (willen) begrijpen is dat de meningen en de uitingen daarvan gaan verharden en het steeds ongezelliger wordt.
Vraag 1) Welke definitie van perfectie hanteren we?
Vraag 2) Hoe belangrijk vinden we deze discussie?
-
Hobby's zijn nooit perfect. Er is altijd wat te doen, aanpassingen, veranderingen en er komt een moment
dat je weer opnieuw begint. Je probeert de fouten uit het verleden te mijden en ja dan maak je weer nieuwe
fouten en enz. enz.
Weet je ik vind dat plezierig en zeer ontspannend om gewoon lekker bezig te zijn zonder deadlines, tenminste de
meeste van ons :), en om mijn vrouw te citeren 'je bent van de straat af.'
mvg Frans
-
Ik snap wat je bedoeld maar IEDER mag hier iets roepen als hij verstand heeft van hout, elctra, digi, wissels, wagons, etc etc. Perfectie is - helaas - een onderwerp waar ik bovenmatig verstand van heb. Wil niemand het weten? Prima maar dat wil niet zeggen dat diegene (die het niet wil weten dus) gelijk heeft!
Kun je daar een studie voor volgen ofzo ?
-
Ik constateer dat er erg slecht gelezen wordt op dit forum. Het is echt bedroevend. Maakt niet uit want als ik morgen niet wakker wordt draait de wereld gewoon door. Maar ik haak wel af en dat is wat de TSer waarschijnlijk ook gedaan heeft!
Sommigen schrijven wat en hopen dat mensen het snappen, je maakt een statement dat streven naar perfectie tot imperfectie leidt, wel daarop zeg ik dat het pure nonsens is. Misschien had je direct je stelling wat moeten onderbouwen ipv met one liners te smijten zoadat dat wat je bedoeld ook geschreven is zodat mensen het fatsoenlijk kunnen lezen....als ik ergens geen problemen mee heb is het wel lezen...begrijpend lezen wel te verstaan...
Zo nu morgen maar eens werken aan een perfecte bar en in de laatste uurtjes aan een perfecte baan...met wat kleine imperfecties..
-
....
...met wat kleine imperfecties..
die in de ogen van veel toeschouwers de baan tot leven laat komen.... :D
Groet,
Tjalling
-
Nobody is perfect is in mijn beleving DE perfecte uitdrukking. ;D
Geniet van deze imperfecte dag maar geniet!
Cor
-
Even een oude maar hier toepasselijke zin afgestoft: "Leef met vlag en wimpel, maar houdt het simpel". (y)
-
....Ik ben eens bezig geweest met de perfecte Hi-Fi (High-End) installatie. Tegenwoordig geniet ik van muziek en ga ik 5 keer per jaar op vakantie ipv dat ik gouden kabels koop!...
Dat is je argument dat je verstand hebt (beetje gestudeerd -je eigen woorden) van perfectie....
Als ik nu wel de (in mijn ogen) perfecte geluidsinstallatie heb, wel (vaker dan) 5 x per jaar op vakantie ga en wel de behoefte heb aan die gouden kabels, wie ben jij dan om te zeggen dat mijn installatie niet de perfecte is.....
Als ik vraag, wat vindt je van die installatie.... ja dan vraag ik om (mogelijke) kritiek en niet alleen over de Ah's Oh's en veren ::)
Je schrijft zelf, respecteer wat de ander doet..
Onderschat de ander niet, maar vooral overschat jezelf niet. Leg de lat lekker hoog als je wilt en geniet van het bouwen.
Allie
-
Kijk, ik heb de quote-knop gevonden. Hoeven de forumleden niet meer te zoeken op de voorgaande pagina's ;D
Falen? dat is de uitleg die jij er aan geeft. Ik lees dat de bouwer niet tevreden is met het behaalde resultaat en verder probeert om dit gewenste resultaat wel te halen. Hij heeft de lat lekker hoog liggen zodat er voldoende uitdaging voor hem in de hobby blijft. Wanneer we dit soort uitingen maar gaan omschrijven als falen dan zijn we "lekker bezig"....
Als je iets probeert en het lukt niet, dan heet dat falen. Dat wil niet zeggen dat jij of ik het niet mooi mag vinden.
Het is jammer dat falen meteen weer als negatief wordt gezien. Falen hoort bij het leerproces, Als ik iets wil bouwen, en het lukt pas de 10e keer, dan heb ik dus 9 keer gefaald om het door mij gewenste resultaat te behalen. ABBA heeft geloof ik 3 keer gefaald om door de nationale selectie voor het Eurovisie Songfestival te komen. Dat lukte pas de 4e keer.
Kortom, falen en zoeken naar verbeteringen is niet erg, opgeven of zoeken naar excuses wel.
Uit je selectie citaten blijkt dat je in mijn beleving gekleurde mening.
Hierin geef ik je gelijk. Iedereen heeft namelijk een gekleurd beeld, gebaseerd op alles wat je leest, ziet en hoort, zowel hier op dit forum als in het echte leven. Soms is je gekleurde beeld correct, en soms niet.
Mijn gekleurde beeld zegt mij dat op veel forums de focus vooral ligt om het in miniatuur benaderen van de werkelijkheid. Daar is niets mis mee. En ik heb waardering voor leden die de door hun gebruikte methoden en middelen delen met anderen.
Helaas is er in het verleden ook een klein aantal leden geweest die er een sport van leek te maken andermans creaties getoond op dit forum of in modelspoorbladen tot de grond toe af te kraken. Veelal personen die hun eigen creaties niet durven te laten zien. Ik geef eerlijk toe dat deze respectloosheid naar mede-modelspoorbouwers mijn beeld van sommige (ex-)forumleden heeft gekleurd.
-
John (heb ik juist geloof ik),
In je uitleg kan ik mij wel vinden. Blijft echter dat ik zelf de term falen niet zou gebruiken, behalve als ik het over mijn eigen dingen heb.
Wat ik bedoel, Voorbeeld, ik wil een boom bouwen en dat lukt niet, dan is mijn mening dat een ander niet behoort te zeggen dat ik gefaald heb. Zelf kan ik dat wel zeggen uiteraard dan van mijn eigen resultaat. Als ik dit resultaat zou tonen en vraag naar jullie mening dan kan ik natuurlijk kritiek (graag opbouwend, dan leer je er wat van) verwachten. In de categorie afbranden :-X zou dan vallen..... pf, boom is prut, je hebt gefaald......
Niet meer en niet minder.
Vr groet,
Allie
-
Och sommigen voelen welgemeende tips en adviezen al als afbranden, overtuigd van hun eigen my way is the right way...
-
Yep, klopt als een bus, of zwerende vinger of wat al niet meer ::)
-
IK heb mijn eigen creaties nog nooit laten zien, bij mijn weten ook nog nooit iemand afgebrand.
Maar goed bij deze,
Weest gewaarschuwd, er mankeert van alles aan.
Spoor nul bomen moeten minstens 30cm of meer zijn. (Vind ik complete onzin)
TL bak te lang. (ik lig er niet wakker van)
Aan de constructie van het afdakje mankeert van alles.( toch vind het/hem wel iets hebben, kortom ik vind het mooi)
Enz enz enz enz.
een tevreden spoorder(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P10508071_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P10508071_4.jpg)
Groetjes Ben
-
;D als je wil dat we wat afbranden zullen we wel plaatjes moeten zien.. ;)
-
haha leuk, het is me een raadsel hoe het werkt
-
ik heb mijn bijna42 jaar oude fleischmann 1200 even uit de vitrinekast (in de huiskamer) gepakt en even op de plaat gezet, dit was mijn perfectie toen ik 13 jaar oud was, een echte nederlandse lok en met 3 plan w die veels te kort waren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_08_4x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_08_4x.jpg)
Als ik nu kijk weet ik dat de lok te groot is (schaal 1:76).
ook lees ik hier wat over hifi installaties, ook hier is maar de vraag wat is perfect, heb in 1978 een setje B&W speakers gekocht de DM5 ,heb ze nog steeds en ik ben er van overtuigd van het perfecte geluid.
Tegenwoordig hoor je veel MP3 bestanden (luister maar eens naar sky radio en 3FM, als je het verschil niet hoort stja daar liggen ergens de grenzen zo is het met modeltreinen net zo.
Maar zou de 1200 van toen nu niet meer kopen, omdat langzaam zijn gegroeid naar ...... noem het maar
mvgr Evert.
-
er ligt in ieder geval genoeg olie om flink af te branden ;D
Qua hoe het er allemaal uitziet kan ik voorlopig slecht wensen dat ik het al zo mooi imperfect voor elkaar kreeg (y)
-
Och sommigen voelen welgemeende tips en adviezen al als afbranden, overtuigd van hun eigen my way is the right way...
Het is de toon die de muziek maakt. Toon niet vals maken helpt dan wellicht
Maar de werking is niet gegarandeerd.
-
Die was ik vergeten, te veel olie op de rails
Goe gedaan jochgie (y)
-
ik heb mijn bijna42 jaar oude fleischmann 1200 even uit de vitrinekast (in de huiskamer) gepakt en even op de plaat gezet. Als ik nu kijk weet ik dat de lok te groot is (schaal 1:76).
mvgr Evert.
Maar nog steeds een fraaie lok, ik ben die van mij met de mee-schuivende bufferplaat aan het opknappen, het wordt de Turqoise uitvoering van de 1201 en omdat ik er nog een stel 1:76 (00) wagons bij heb kan dat prima en mag die straks gewoon meerijden tussen de andere treinen.
-
Het is de toon die de muziek maakt. Toon niet vals maken helpt dan wellicht
Maar de werking is niet gegarandeerd.
Maar het probleem van geschreven tekst is natuurlijk dat er geen toon is, slechts platte tekst. Het is een veel voorkomend probleem dat (digitale) geschreven tekst op fora en in e-mails vaak als veel 'harder' en 'negatiever' wordt ervaren door de lezer dan bedoeld door de schrijver. Ik ga er bij digitale geschreven tekst altijd vanuit dat de schrijver iets positief bedoelt, tenzij de schrijver met duidelijke woorden ('slecht', 'faal') aangeeft dat hij/zij het niet positief bedoeld.
Oh ja, smileys zijn misschien een beetje kinderachtig, maar ze helpen enorm om platte tekst een positieve toon te geven. ;)
-
Het is de toon die de muziek maakt. Toon niet vals maken helpt dan wellicht
Maar de werking is niet gegarandeerd.
Toon en intonatie is alleen in een gesprek te herleiden, niet in schrift..wat jij als denigrerend ervaart kan een ander wel heel normaal vinden..
-
Precies Martin, geen glad geschoren voetbalvelden maar grasjes zoals jij ze kan maken.
Daarom zijn demo,s van Kinks The Beatles en Pink Floyd mooi, hier en daar valse noot maakt het spannend.
gr Ben
-
ik heb mijn bijna42 jaar oude fleischmann 1200 even uit de vitrinekast (in de huiskamer) gepakt en even op de plaat gezet, dit was mijn perfectie toen ik 13 jaar oud was, een echte nederlandse lok en met 3 plan w die veels te kort waren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_08_4x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_08_4x.jpg)
Als ik nu kijk weet ik dat de lok te groot is (schaal 1:76).
Maar zou de 1200 van toen nu niet meer kopen, omdat langzaam zijn gegroeid naar ...... noem het maar
mvgr Evert.
Ha leuk
ik heb bijna al mijn jaren 50 en jaren 60 materieel verkocht , en dat was veel
Maar deze en de plan D `s die ik er bij had verkoop ik niet.
het was ook mijn eerste ns lok , eerst stiekem geleend van Pa zijn baan tot hij er achter kwam en ik hem kreeg ;D
puur jeugd sentiment.
-
Goed om te lezen dat er zovelen zijn die net als ik kunnen genieten van een niet perfecte modelbaan en of van een perfecte modelbaan vlgs eigen normen. Dat de perfectie niet toonaangevend is voor velen van ons kan als inspiratiebron dienen om je droombaan te bouwen. Dank voor alle reacties mvgr TS ( sinds kort ben ik erachter dat dit topic starter betekend 😀
-
@roadster36
Het blijft een indrukwekkenden loc, ook al is hij oud.
Die rode buffers zijn ook wel geinig.
Nooit overschilderen natuurlijk! Dan maar niet perfect...
Ik heb ook zo'n oudje:
Een V160 van HAMO, toen dit merk nog zelfstandig was en dus nog niet bij Marklin was ingelijfd.
Loeizwaar en beresterk. Kan worden bedraad voor wissel- en gelijkstroom.
Ziet er niet uit natuurlijk (zie oa. de schroef in de neus, matte beglazing).
Vorig jaar gekocht voor 2 tientjes in Houten. Was eerst van plan om hem te superen. Maar dat gaat we dus bij nader inzien niet doen. Hooguit wat kleine reparaties (lampglazen, etc.).
Voor de rest: gewoon zo laten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_0831015_HAMO_V160.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_0831015_HAMO_V160.jpg)
-
Hoi O spoorder ,
Na het zien van jou foto van jou spoor nul baan zou ik graag nog meer foto's willen zien.
met vriendelijke groeten,
bernard
-
Dag Bernhard,
Ik zal er vanavond of morgenochtend een paar plaatsen.
gr Ben
-
Hoi,
Ik beleef heel veel plezier aan mijn totaal niet perfecte baan. Ik geniet van de kunsten van anderen en probeer daar inspiratie uit te halen voor mijn verdere plannen. Ik weet ook dat ik zeker het niveau niet kan halen van bijvoorbeeld Karst of de Mitropanen. Maakt me ook niet uit eigenlijk. Als ik ooit een keer aan scenery begin, kan ik wel hun tips en trucs gebruiken om voor mezelf tot een acceptabel geheel te komen. En ik denk ook dat het daar om draait. En al doende leert men.
In deze hobby kan je vele kanten op, het eind doel is voor een ieder gelijk.. Plezier beleven met hetgene wat je hebt en dromen over hetgene wat je nog wilt realiseren.
Gr. Dieuwe
N.B. linkje naar mijn baan https://www.youtube.com/watch?v=jjSfSy22wyo (https://www.youtube.com/watch?v=jjSfSy22wyo)
totaal niet perfect dus, maar ik geniet van de treinen die leuk hun rondjes rijden, het ontdekken van de mogelijkheden van koploper en ga zo maar door.
Mooi gezegd Dieuwe.
-
Er is een pas gestart draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62668.0.html) dat het over een andere term heeft: realisme.
Ik vind het nog wel een nuttig onderscheid: ga je voor realisme en/of perfectie? (Of voor geen van beide, natuurlijk). Je kan heel realistisch treinverkeer nabootsen met 35 jaar oude hema treinen, keurig volgens dienstregeling. En je kan perfect gesuperde NS treinen hebben en er mee in een alpenlandschap rondrijden.
Wat ik eigenlijk bedoel: het is niet "perfectie" tegenover "de rest". Je kan bijvoorbeeld ook voor realisme gaan zonder het allemaal al te perfect te hoeven krijgen, toch? Of voor "spelplezier voor de kinderen" en dan maar een oogje dichtknijpen voor de treincombinaties. Perfectie (en realisme, en spelplezier, en automatisering, en.... en...) zijn termen waar je je wel of niet op wil richten.
Reinout
-
Bij deze Bernhard,
Om de een of andere reden lukt het me niet om een paar foto,s te plaatsen.
Ik kan je verwijzen naar YouTube onder de link torza2.
Groet Ben
-
Linksboven zie je in het menu: "plaatje uploaden",
En daaronder " handleiding plaatje uploaden"
Dan zou het moeten lukken..
Gr, Bert
-
De buffers van de FLM 1200 waren ooit wit ;D
De mijne is veel minder beschadigd dan die van Evert en heeft nog wel min of meer witte buffers.
-
In veel takken van sport, werk en hobby streeft men een doel na. Bij een hobby met zoveel facetten als de modelspoorhobby zijn er dan ook veel mensen die verschillende dingen goed proberen te doen, met afwisselend resultaat. Maar vergeet niet, dat iemand die goed is in het ene aspect (of hobby) andere aspecten wellicht minder goed kan. Ik ken modelspoorders die fraaie modellen of scenery kunnen bouwen maar wiens soldeerkunsten met bedrading alleen maar tot brandgevaarlijke situaties leiden.
Precies! Ik ben zelf beter met spoor leggen en vooral met scenery, maar dat hele digitale gedoe (ja sorry, voor mij is dat digitaal rijden enzo net iets té gecompliceerd ook al ben ik dan nog relatief jong) is niet aan mij besteed evenals soldeerwerk. Maar ik heb wél plezier van wat ik bouw en als ik iets nabouw streef ik wel realisme na maar alleen zover als ik dat kan natuurlijk; ik ga niet proberen halsoverkop meer te doen dan dat ik kan ;) Plezier en met tevredenheid kijken naar het resultaat, realisme of niet, is het belangrijkste naar mijn mening.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050901_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050901_1.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050812_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050812_8.jpg)
-
Voor een niet perfecte modelbaan zie ik hier toch wel hele fraaie foto's.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050715_10.jpg) (http:///bnls/P1050715_10.jpg)
-
ik krijg maar 1 plaatje per keer upgeload
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P10509091.jpg)
-
Je kan de foto's eerst naar je buroblad verplaatsen / slepen en dan bij elkaar in een bericht zetten. Trouwens, een voor een is niet erg, het blijven mooie plaatjes.
-
Mooie platen! (y)
Het klopt dat je maar één plaatje per keer kunt uploaden naar de server van Beneluxspoor.
Je kunt echter wel meerdere links (dus van een volgende upload) in hetzelfde bericht zetten.
Dan krijg je wél meerdere foto's onder elkaar...
Groet,
Ronald
-
Perfectie is toch niks anders dan het hoogst haalbare, en in deze hobby dus het meest realistische? Voor de ene modelspoorder is het een uitdaging om zijn/haar baan zo realistisch mogelijk (na) te bouwen terwijl een andere weer meer voldoening heeft aan het bouwen zonder restricties, ieder zijn ding toch? Ik persoonlijk vind het juist leuk om te zien hoe een ieder hier zijn eigen draai geeft aan hun eigen bouwsels. Het belangrijkste is dat ieder gewoon plezier aan de hobby heeft. Op wat voor manier iemand dat behaald doet er niet zo toe.
-
Sinds ik heb ontdekt heb, dat elke blunder die ik bega na een beetje zoeken op internet, in het echt ook wel terug te vinden is, maak ik mij geen modelbouw zorgen meer, of illusies...
Het gaat altijd een beetje om het verhaal erbij, sta je op een beurs met spaanplaat en grasmat interessant te doen, vind ik het een beetje sneu. Sta je op een beurs met grasmat en spaanplaat een digitale besturing te demonstreren is het prima.
moe wordt je van clowns die alles weten, maar nooit iets zelf doen. Daar is dat stuurlui en op de kant spreekwoord voor bedacht, dacht ik
Verder ben ik van mening dat perfektie vaak gebruikt wordt om luiheid, of het lef om iets af te maken ontbreekt. Meneer is zo een perfectionist wordt dan als excuus gebruikt.
-
Mijn alles behalve perfecte hoekpandje in 1:48 (0n30 baantje in wording) ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoekpandje_6_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoekpandje_6_1.jpg)
-
"Niet perfect" is wat ik 30 jaar geleden deed. ;D
(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/tafel/winkelvantoen01.jpg) (http://www.bouwkunstig.nl/maqu/tafel/winkelvantoen01.jpg)
(http://www.bouwkunstig.nl/maqu/tafel/winkelvantoen02.jpg) (http://www.bouwkunstig.nl/maqu/tafel/winkelvantoen02.jpg)
En perfectie ga ik nu ook niet (meer) halen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P105090711_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P105090711_3.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050672.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050672.jpg)
-
Hoi,
Volgens mij kun je beter een eigen draadje starten: klik op FORUM, dan
WAT ZIJN WE AAN HET BOUWEN, en tenslotte in
BANEN EN DIORAMA'S
Ben wel benieuwd naar meer foto's..
Gr, Bert
-
Hoi Bert,
Ik ben het met jou eens volgens mij is dit een hele mooie spoor nul bahn en zie daar graag meer foto's van in het stukje Banen en Diorama's
groetjes van bernard