BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: PietB op 26 December 2014, 10:50:26
-
Hoe kunnen ze het er voor maken?
Vandaag via eBay dit gekocht, klik op het plaatje.
(http://i61.tinypic.com/2udx6p4.jpg) (http://www.ebay.com/itm/301218533352?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)
Voor € 7,00 per 10 stuks
Ik wil deze in mijn loc's bouwen om met de gelijk gerichte baan spanning via stroom voerende koppelingen de wagon verlichting te voeden.
Ik heb in de wagons deze led strips zitten.
(http://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFgxMDI0/z/J6kAAOSwxH1UF86s/$_57.JPG)
Die mogen 12 volt hebben, maar geven bij 8 á 9 volt veel mooier licht, dus kan ik dat netjes afregelen.
Iedere module mag 3 ampère leveren dus dat is meer dan voldoende om een stam van 5 IC wagons te voeden.
grt Piet.
-
Ja ik vond die prijs ook al ongelooflijk ;D
Rij je analoog dan dat je zoveel Amps uit de loc kan trekken of zie ik iets over het hoofd?
-
Rij je analoog dan dat je zoveel Amps uit de loc kan trekken of zie ik iets over het hoofd?
Neen Benrail ik rijd digitaal, die 3 Ampère is de maximale stroom die de module mag hebben.
En ik heb twee Power4 boosters die mijn baan voeden, dus ik kan even voort.
Deze modules komen in twee loc's te zitten met ieder 5 wagons waar de verlichting mee gevoed wordt.
grt Piet.
-
Hallo Piet
maar bij digitaal moet de gelijkstroom toch via de decoder in de loc.
Kan die dan zoveel Amps aan?
Begreep altijd dat dat lager lag vandaar mijn vraag.
Heb net nog even op die ebaywinkel gekeken, ongelooflijk goedkope dingen staan daar tussen.
Die spanningsregelaartjes lijken me heel handig en zeker voor die prijs 8)
-
maar bij digitaal moet de gelijkstroom toch via de decoder in de loc.
Ik denk dat Piet er een aparte gelijkrichter voor gaat zetten. Aan het plaatje te zien moet er gelijkspanning in. Maar in de beschrijving kan ik niet vinden hoe hoog die spanning mag/moet zijn.
-
Het staat er echt als je op de link klikt en naar onder scrollt:
Features:
Input voltage: 4V-35V Output voltage: 1.23V-30V Input current: 3A(maximum) Conversion efficiency: 92%(highest) Switching frequency: 150KHz Output ripple: 30mA9maxmum) Load regulation: ±0.5%Voltage regulation: ±2.5% Work temperature: -40℃- +85℃.
Max 35V dus, en dat is meer dan genoeg voor de modelbaan.
En aangezien het ding "DC-DC Buck Converter Step Down Module" heet moet er inderdaad gelijkspanning in.
-
De specs van de LM2596
LM2596 voedingsmodule voor het verlagen van een voedingsspanning op basis van de LM2596 spanningsregelaar. De ingangsspanning mag liggen tussen de 4 en de 35 Volt. De uitgangsspanning kan middels de regelbare weerstand ingesteld worden op 1.5V tot 30V.
LM2596 voedingsmodule specificatie’s:
– Input: 4-35V
– Uitgangsspanning (regelbaar): 1.5-30V
– Output: 2A (max. 3A met heatsink)
– Load regulatie: ±0.5%
– Spanningsregeling: ±2.5%
– Schakel frequentie: 150kHz
– Werktemperatuur: -40C tot +85C
– Afmetingen: 4,8 x 2,3 x 1,4cm
Bron (http://www.hobbyelectronica.nl/product/lm2596-lm2596s-dc-dc-regelbare-step-down-voedings-module/)
-
Oja, ik had niet ver genoeg naar beneden gescrolld.
-
Ik denk dat Piet er een aparte gelijkrichter voor gaat zetten. Aan het plaatje te zien moet er gelijkspanning in.
Inderdaad Klaas, dat ga ik doen.
En het schakelen wil ik met de decoder doen.
Pin 5 van het IC aan de min is module aan.
(http://i59.tinypic.com/258v803.png)
Dus ik moet die pin naar buiten uitvoeren.
grt Piet.
-
Ik denk dat dit allemaal een boel gedoe om niks is. Gewoon aansluiten en gaan met die banaan.
Als het fout gaat, dan horen we Piet vanzelf wel om hulp roepen, en dan gaan we samen naar de oplossing zoeken.
-
Ik denk dat dit allemaal een boel gedoe om niks is. Gewoon aansluiten en gaan met die banaan.
Als het fout gaat, dan horen we Piet vanzelf wel om hulp roepen, en dan gaan we samen naar de oplossing zoeken.
Inderdaad Klaas, het is wonderlijk hoe doemdenkende forum bezoekers een draadje vervuilen met aannames en beren op de weg.
Ik ga lekker door met het projectje en neem in overweging om het er hier mog ooit over te hebben.
grt Piet.
-
Succes Piet
Denk in oplossingen, niet in problemen. (Daar hebben we al ambtenaren voor ;))
-
Hi Piet,
Je bent er maar druk mee..... positief blijven hoor ...(y)
groet
Harald
-
Goedemorgen,
Het draadje is even opgeschoond en weer geopend...
Gr, Bert
-
@Harald, absoluut.
grt Piet.
-
Wel even goed kijken naar de waarde van L en Cout, de condensator moet wel de tijd krijgen om te ontladen.
Dus is een veel kleinere waarde nodig dan die bij 2 -3A, wanneer je bijvoorbeeld 100 mA trekt scheelt dat al snel een factor 20-30. Dan blijft het geheel een stuk kleinen en lekkerder regelen en zijn er geen problemen te verwachten.
-
Daar hoeft Piet zich geen zorgen over te maken. De L en Cout zitten al op het printje. Ik zie geen reden om die te vervangen.
-
Prima module inderdaad :) Alleen nog een brug/diodes ervoor en gaan. Wel vindt ik hem nog aardig flink voor in een loc/rijtuig.
Ik heb zelf ook met ledverlichting van de rol zitten spelen en vond voor een rijtuig met 25-30cm strip 8mA eigenlijk al mooi genoeg. Dit terwijl de strip dan 5 x 20mA = 100mA mag hebben (ik had een strip met 3528 ledjes, niet de 5050).
Pin 5 is inderdaad prima te gebruiken. Je zal dan wel een pullup eraan moeten hangen (of deze moet al in de LM2596 aanwezig zijn). Maar je kan ook de hele module schakelen door de decoder. Wat ik al zei, ik vond 8mA per rijtuig al genoeg en dan kan een decoder gewoon een hele stam voeden. Wel zou ik nog een aardige condensator (+weerstand +diode) voor de LM2596 zetten om knipperen op te vangen. Door dat aan de ingang van de DCDC te doen zal het een stuk effectiever zijn dan aan de uitgang.
Timo
-
Zonder belasting werkt een dergelijke module niet lekker omdat de spanning over de condensator dan niet kan dalen, stromen van 8 mA maal het aantal leds zijn voor deze module nou niet echt een belasting te noemen. Hierdoor zal er een zeer smalle laadpuls ontstaan omdat de Condensator maar langzaam leeg wordt getrokken.
Tenminste zo kijk ik er tegenaan.
-
Ik heb de modules (deze kleine en de versie met een digitale voltmeter) met een onbelaste Faulhaber 1016 klokankermotor getest en geen problemen vastgesteld. Het stroomverbruik ligt bij dit type motoren in mA bereik.
Rob
-
Op een ander forum werd ik geattendeerd op deze uitvoering http://www.ebay.com/itm/Power-Supply-Module-LM2596-Mini-3A-DC-DC-Adjustable-Step-down-Converter-Standard-/390898668631?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5b03605457
Meteen besteld en vanmiddag viel deze in de bus.
Een erg klein printje, dat wel
(http://www.thumbnailus.com/images/00268313180359507963.jpg)
Meteen maar even een testopstelling gemaakt
(http://www.thumbnailus.com/images/06900645674426419294.jpg)
Op de achtergrond een stammetje van 4 Plan W Roco rijtuigen(met brandende interieur verlichting) voorzien van stroom voerende koppelingen en ieder een led strip met ieder 8 leds.
De module zit in de derde hand, de universeel meter geeft de output spanning(8,5volt) aan en op de gestabiliseerde voeding is de input spanning(27volt) te zien.
Als ik de laatste terugdraai naar 9 volt blijft de output stabiel.
In eerste instantie had ik een licht teleurstellingsmoment.
Want als ik de potmeter naar links draaide ging de verlichting van aan naar uit.
Maar wat bleek de potmeter is 'verkeerd om' geschakeld als je naar rechts draait verlaagt de output spanning.
Je moet het maar bedenken.
En voor wat betreft de RF storing?
Niets van gemerkt, absoluut stil ik heb er een transistorradio naast gezet, de Sony ICF SW7600G zowel op MG als op alle 6 KG banden en de FM en er is zelfs als ik tussen de zenders afstem geen storing waarneembaar.
grt Piet.
-
Voor inbouw is deze kleine versie natuurlijk nog mooier !!
Daarbij werkt het goed en hebben ze alle beren in China al afgeschoten
zo te zien, ook niet onbelangrijk.
Dat die potmeter verkeerd om werkt komt wel vaker voor als de ruimte
op de print beperkt is of zo beperkt mogelijk gehouden is.
Het is per slot ook een potmetertje dat je eenmalig afregelt en geen as
met een knop.
-
Of deze versie zoveel beter is, is natuurlijk wel de vraag. Hoe zit het met de dissipatie? Het andere printje had een grotere regelaar en dus meer oppervlak om warmte kwijt te raken. Als deze regelaar hetzelfde kan, zal de warmte waarschijnlijk wel op een kleiner oppervlak ontstaan. Iets om wel even op te letten misschien.
Die potmeter die 'verkeerd om' gemonteerd is is de prijs die je betaalt voor een zo klein en goedkoop mogelijk printje. Zo op de foto te zien is de print dubbellaags en voor een potmeter die de 'juiste' kant op zou werken zou de print 4-laags moeten zijn. Dubbellaags is vaak standaard, bij meerlaags gaat de prijs omhoog.
Dat er geen storing is, is natuurlijk mooi meegenomen.
-
Ik denk dat het met de disspatie wel meevalt. Het is een schakelende regelaar, en daarbij wordt niet het hele spanningsverschil in warmte omgezet.
-
Voor inbouw is deze kleine versie natuurlijk nog mooier !!
Daarbij werkt het goed en hebben ze alle beren in China al afgeschoten
zo te zien, ook niet onbelangrijk.
Ja daar ben ik wel blij mee.
Dat die potmeter verkeerd om werkt komt wel vaker voor als de ruimte op de print beperkt is of zo beperkt mogelijk gehouden is.
Het is per slot ook een potmetertje dat je eenmalig afregelt en geen as met een knop.
Nee dat is waar, maar met alle discussies in het achterhoofd over regelgedrag met kleine belasting e.d. zag ik het al voor me het hele zoodje zo in het laadje mooi maar onbruikbaar.
De potmeter links op de aanslag licht uit en 2mm naar rechts volle verlichting, dan ga je weer twijfelen of je toch maar niet.........enz enz.
Maar dan draai je door naar rechts en gat het licht zachtjes minder worden.
@Menno: na een uur branden voel je niets geen warmte bij het IC.
gt Piet.
-
en als je direct de wissel in gelijkstroom wil omzetten zou dit dan wat zijn?
http://www.ebay.com/itm/AC-DC-to-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-LM2596-Power-Supply-Output-DC1-5-27V-/321477481931?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ad98d15cb (http://www.ebay.com/itm/AC-DC-to-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-LM2596-Power-Supply-Output-DC1-5-27V-/321477481931?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ad98d15cb)
wel helaas weer een stukje groter...
-
mooi dat alles werkt, dissipatie moet vrijwel nu zijn ivm het schakelende karakter. Compleet anders dan bij een transistor in serie die de restspanning wegstookt.
Op de hierboven genoemde AC-DC oplossing zie je vooral een grote gelijkrichter en afvlakcondensator zitten. Er zit dus gewoon een gelijkrichter bij in waardoor hij wat groter is. Wellicht kan je dat zelf kleiner bouwen wanneer de stroom veel kleiner is. (kleinere condensator en kleinere gelijkrichter)
-
Hi Piet,
Nou jij hebt mazzel dat de mini-printjes er al zijn, bij mij nog niets binnen.
Hi Benrails,
Dat printje is ook handig zit ook een bruggelijkrichter op handig voor tweerailers.
Is alleen stuk duurder en ook groter.
groet
Harald
-
Diodes (/gelijkrichter) zal je altijd nodig hebben, 2-railer of 3-railer. Idd handig dat hij er bij de laatste al op zit maar formaat van die print is fors. Maar interieurverlichting met LEDjes verbruikt niet zo veel. Pak 4 (zo goed als gratis) 1N4148 diodes en je komt al een heel eind. Zelf vond ik 10mA al een zee van licht opleveren in een rijtuig. Kan je er al eens tam van 20 rijtuigen achter hangen. Is die 200mA niet genoeg kan je altijd gewoon 1N400x pakken, wel iets groter maar kan je ook nog wel kwijt. (Of de minder bekende 1N4149.)
Die printjes zijn mooi klein maar een extra condensator voor de DC-DC is in de modelspoor ook onmisbaar. Bij LED zie je werkelijk elk vuiltje op de rails anders. Hoe groter je kwijt kan de beter. En waarom aan de ingang? Daar is hij een heel stuk efficiënter dan aan de uitgang.
Timo
-
Hi
Aan de uitgang eventueel achter een stab. een een serie R kan je een 5V elco gebruiken, dus een stuk kleiner (evt. dan een grotere waarde).
groet
Harald
-
Zo veel maakt dat in de praktijk niet uit, een 6,3V is vaak nauwelijks
kleiner dan een 16V omdat je beide keren de behuizing van de elco
toch kwijt moet (als fabrikant). Daarbij zijn de 6,3V types vaak alleen
in de duurdere "low ESR" types te krijgen die onnodig duur zijn voor
een paar LEDjes.
En als je de gevraagde stroom lager houdt heb je minder µF nodig
voor hetzelfde resultaat.
*edit*
Ook hier de onzin weggehaald omdat ik topics door lekaar gehaald had.
-
De zelfde waarde kan idd wel kleiner zijn als je (uitgaande van 12v uitgangsspanning) een 16v pak ipv een 25v voor de ingang. Maar aan de ingang is hij vele maken effectiever.
Als hij aan de uitgang zit wordt hij opgeladen tot de spanning die je wilt gebruiken. Is er een onderbreking zal deze spanning al snel zakken en dat zie je snel terug in de hoeveelheid licht. Je kan natuurlijk een grotere elco kiezen om dit een beetje op te vangen maar de spanning zal zakken.
Doe je dit nu aan de ingang van de DCDC dan wordt hij veel verder opgeladen. Zeg dat hij op een digitale baan opgeladen wordt tot 18V en je een uitgangsspanning wilt van 12V. Ook nu zal de condensator leeglopen bij een onderbreking en zal dus zakken in spanning. Alleen de DCDC wilt de uitgang gewoon op dezelfde spanning houden. Je zal het pas gaan zien als (ruwweg, zal iets eerder zijn) als de ingangsspanning onder de uitgangsspanning wilt zakken. De elco mag dus 6v verliezen voor je ook maar iets aan de uitgang en dus aan het licht gaat zien.
Timo
-
Zo veel maakt dat in de praktijk niet uit, een 6,3V is vaak nauwelijks kleiner dan een 16V omdat je beide keren de behuizing van de elco toch kwijt moet (als fabrikant).
Uhm? Er zit wel degelijk (flink) verschil tussen. Ik krijg vaak zelfs de indruk dat het formaat van de behuizing veel sterker verschilt ten opzichte van 'bedrade' versies. Je moet er vaak wel speciaal naar zoeken, erg makkelijk zijn ze niet te krijgen, maar het verschil in spanning kan zeker in modelbouwland het verschil maken tussen 'past' en 'past niet'.
Als het echt raar gaat heb je op 12V zelfs nog "ruimte" (headroom) om een LM137 of zo als stroombron in te zetten, iets wat niet lukt op 5V als je een 3V of 3,3V LED wil voeden.
En dan ga je dus wél gewoon ordinair vermogen verstoken, terwijl je net zo zuinig doet met een schakelende regelaar, om onder andere de dissipatie binnen grenzen te houden.
@ Allen op de vorige pagina: ik wist het ook niet zeker, met die dissipatie. Gezien het feit dat niets verliesloos is, vroeg ik me af of dat een probleem kon worden. Dan is het natuurlijk mooi om te lezen dat het ding niet warm wordt.
@ haradigi (op vorige pagina): ik snap maar half wat je bedoelt... Zou je misschien iets meer aandacht aan hetgene wat je schrijft willen besteden voordat je het op het forum plaatst?
-
Hi Menno,
Sorry dat is maar een klein beetje vaktaal.
serie = achter elkaar geschakeld
R = resistor = weerstand
5V = vijf volt
Stab. = stabilisator (stabiliseert een stroom of spanning, in ons geval de spanning)
elco = electrolitische condensator is er een die gepolariseerd is dus met een + (plus) en een - (min)
groet
Harald
-
Harald, ik denk dat Menno niet zoveel problemen heeft met de afkortingen die je gebruikt. Maar meer met de zinsopbouw. Het is wel erg in telegramstijl, en ik snap ook maar half wat je wil zeggen.
-
Uhm? Er zit wel degelijk (flink) verschil tussen. Ik krijg vaak zelfs de indruk dat het formaat van de behuizing veel sterker verschilt ten opzichte van 'bedrade' versies. Je moet er vaak wel speciaal naar zoeken, erg makkelijk zijn ze niet te krijgen, maar het verschil in spanning kan zeker in modelbouwland het verschil maken tussen 'past' en 'past niet'.
Ik stam nog uit het "bedrade tijdperk" en vergeet wel eens dat SMD's mogelijk "another cook" is.
Bedraad zijn er vaak "gewone" elco's die kleiner zijn dan de low ESR varianten.
En dan ga je dus wél gewoon ordinair vermogen verstoken, terwijl je net zo zuinig doet met een schakelende regelaar, om onder andere de dissipatie binnen grenzen te houden.
Dat een stroombron niet ideaal is m.b.t. de dissipatie kan onmogelijk ontkennen
maar om dat gelijk ordinair te noemen vind ik wat ver gaan.
*edit*
Ik zat in gedachten in een ander topic en snap je opmerking in deze
context nu volledig en je hebt gelijk Menno !!
Ik heb mijn posts inmiddels opgeschoond.
-
Een heel mooi project Piet, met een mooi en professioneel resultaat. Dat DCDC convertertje is een goede vondst.
-
Piet, ik ga ook led-strips inbouwen in m'n coaches. Dat geeft toch een mooier egaal verdeeld licht dan de kerstboom ledjes die er nu in zitten. Die geven wel licht, maar het schijnt alle kanten op. Prototype ... meestal weggooien. :)
Meteen ook maar twee DC-DC convertjes aangeschaft voor inderdaad 'geen geld', dan kan ik de vrijkomende LiPo batterijen mooi gebruiken voor sluitlicht op goederen wagonnetjes.
Nu had jij het ook over het remote aan/uit schakelen. Da's natuurlijk leuk. Pen 5 moet daarvoor van GND los gehaald worden. Heb je dat inderdaad gedaan en is het gelukt? Ben benieuwd hoe je de pen nu aangesloten hebt en aanstuurt? Het enige dat ik beschikbaar heb is een AUX uitgang van de LokPilot decoder in de loc. Maar die 'zweeft' t.o.v. de DC-DC converter en ik zie op de decoder geen GND om ze aan elkaar te leggen?
-
De tekst uit de datasheet m.b.t. pin5:
Allows the switching regulator circuit to be shut down using logic level signals thus dropping
the total input supply current to approximately 80 μA. Pulling this pin below a threshold
ON /OFF voltage of approximately 1.3V turns the regulator on, and pulling this pin above 1.3V (up to a maximum of 25V) shuts the regulator down. If this shutdown feature is not needed, the ON
/OFF pin can be wired to the ground pin or it can be left open, in either case the regulator will
be in the ON condition.
M.a.w. Als met je AUX uitgang in staat bent de LED in een opto coupler aan te sturen dan is de transistor in de coupler
prima in staat pin 5 aan massa te koppelen. Eventueel m.b.v. een pull up weerstand.
-
Nu had jij het ook over het remote aan/uit schakelen.
Heb je dat inderdaad gedaan en is het gelukt?
Hoi Rudy,
Neen dat heb ik (nog) niet gedaan, ik denk dat ik de komende winter de loc met de stepdown weer eens open maak om daar verder mee te experimenteren.
Maar op dit moment heeft dat niet mijn hoogste prioriteit.
grt Piet.
-
Nouw, zoals ik kan lezen ken het gewoon direct aan elkaar. De step down is active low, een normale versterkte functie uitgang is active low. Alleen nog een pull up van pin 5 naar de voeding en je bent er :)
Je kunt ook een onversterkte uitgang gebruiken kan dat ook. Alleen dan is het gedrach omgekeerg (licht aan als functie uit staat). Maar als je een LoPi 4 hebt is ook dat geen probleem omdat je daar een functie om kan draaien met functiemapping. ;D
Timo
-
Pen 5 moet daarvoor van GND los gehaald worden.
Zo als uit de datasheet blijkt is dat niet voldoende. Je zal pin 5minimaal op 1,3V of hoger moeten zetten om de converter
"uit" te zetten. Pin 5 mag max. 25V worden dus dat is geen probleem lijkt me. Dat is met een enkel eenpull up weerstand
goed te doen.
Het enige dat ik beschikbaar heb is een AUX uitgang van de LokPilot decoder in de loc. Maar die 'zweeft' t.o.v. de DC-DC converter en ik zie op de decoder geen GND om ze aan elkaar te leggen?
Op basis van deze uitspraak leek me een opto coupler een goed idee maar als het ook zonder kan, zo al Timo oppert, dan
is dat natuurlijk nog makkelijker.
-
@Piet: OK, duidelijk. Als je nog geen schakeling in gedachten had, de kans bestaat dat Calimero, Timo en ik er samen iets voor kunnen verzinnen. :)
@Calimero: Ja, een optocoupler is natuurlijk een optie, met als enige nadeel twee extra in te bouwen componenten, maar da's te overzien.
@Timo: Als het simpeler kan, dan zou dat mooi zijn. Je tekst was weliswaar beschrijvend, maar voor mij is daarmee nog niet duidelijk wat nu aan wat te solderen? Heb je een idee?
-
Volgens de omschrijving van de step down moet de enable pin naar GND getrokken worden (of mag zweven) om aan te staan. Hij moet boven de 1,3V komen (en maximaal 25V worden) om de module uit te zetten.
Wel nu, je haalt inderdaad de enable pin los en maakt deze met een weerstand vast aan de (positieve) voedingsspanning (aka, ingang van de module). Dit zal de module dus uit zetten. De geschakelde uitgangen van een decoder kunnen zoals je zegt alleen alleen laag getrokken worden (low active, sink only). Dus als deze verbind met de enable van de module trek je dus de enable laag als je de functie aan zet en gaat de module aan.
Over de GND hoef je geen zorgen te maken. De GND van de module komt (neem ik aan) van een gelijkrichter van de railspanning. Zelfde doet de decoder ook. GND is dus al gelijk.
Als je een onversterkte uitgang wil gebruiken kan het ook. Dan moet je de pull up weerstand juist niet plaatsen. de decoder schakelt op de onversterkte uitgangen tussen 0V en (ik meen) 3,3V (bij aan). Dit zou dus ook al moeten werken alleen omgedraaid. In de functiemapping van een LoPi 4 kan je dit weer goed zetten (door de NOT Fx).
Timo
-
Hoi Timo. OK, dat is een poging waard. Ik zat in twijfel over het gebrek aan een '0 V' op de decoder. Maar inderdaad hangt de DCDC converter (ook) via een gelijkrichter aan de DCC en zal dezelfde '0 V' hebben als de decoder. Dan ga ik er maar van uit dat de 'plus' aan beide zijden ook ongeveer gelijk is en geen probleem geeft bij de functie-uitgang van de decoder.
Nu eerst eens kijken hoe ik enigzins toonbaar een draadje naar buiten gevoerd krijg van de loc naar de coach.
-
Over de GND hoef je geen zorgen te maken. De GND van de module komt (neem ik aan) van een gelijkrichter van de railspanning. Zelfde doet de decoder ook. GND is dus al gelijk.
bij dubbelzijdige gelijkrichting denk ik toch dat hier een denkfout gemaakt wordt.
Je zal zeker iets meten maar aan elkaar hangen ze echt niet. Een optocoupler is de eenvoudigste oplossing.
mvg,
Patrick Smout
-
Patrick, ik denk dat het met die denkfout heel erg meevalt.
Ik zal zo een prentje laten zien om dat te onderbouwen.
-
Het beloofde plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubbelegelijkrichter.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubbelegelijkrichter.gif)
bij A en B komt de digitale spanning binnen
De diodes 1 t/m 4 stellen de gelijkrichter in de decoder voor. Diodes 5 t/m 8 vormen de andere gelijkrichter.
De vraag is nu: als je een verbruiker (V) hangt tussen de plus van de ene gelijkrichter, en de min van de andere, doetie het dan?
Het antwoord is ja.
Als A positief is t.o.v. B, dan loopt de stroom via het pad: A > diode 5 > V > diode 4 >B
Als B positief is t.o.v. A, dan volgt de stroom het pad: B > diode 6 > V > diode 3 > A
Er is dus geen probleem om deze constructie toe te passen.
-
*Ik zie beren op de weg modus*
Je vergeet mogelijk 1 ding .... De digitale spanning wordt dan in de decoder wel gelijkgericht maar niet gelijk ook al
afgevlakt omdat de DCC (of andere) code daar nog in stand moet blijven.
Ook wordt alles zo'n beetje PWM gestuurd om het verstookte vermogen in de decoder laag te houden. Dit zou dan
misschien ook terecht kunnen komen bij Pin 5 zodat deze ook steeds aan en uit gaat.
Best kans dat deze redenatie niet klopt, ik ben ook pas beginner en moet het decoder gevoel nog krijgen maar mogelijk
toch ook iets om even bij stil te staan.
Mocht ik er compleet naast zitten lees ik dat hier graag !!
-
Klaas,
zoals jij het tekent met een verbruiker klopt het wel maar hoe zit het met een digitale referentie naar bvb 0V.
M.a.w., wat meten we tussen + en + en 0 en 0 (bij verschillende belastingen/condensator afvlakwaardes)?
Ik heb daar niet zo maar 1-2-3 een antwoord op ... ;)
mvg,
Patrick
-
Je vergeet mogelijk 1 ding .... De digitale spanning wordt dan in de decoder wel gelijkgericht maar niet gelijk ook al
afgevlakt omdat de DCC (of andere) code daar nog in stand moet blijven.
Ook niet correct. Aangezien de digitale spanning een blokspanning is hoeft die na gelijkrichting nauwelijks afgevlakt te worden. Het DCC signaal is aan de gelijkspanningskant ook niet meer aanwezig.Dat wordt van een van de digitale polen (in mijn tekening A of B) via een weerstand naar de decoderchip geleid.
@Patrick, de simpelste manier is natuurlijk om het gewoon te testen met de schakeling die ik heb getekend. Maar ik weet zeker dat je tussen + en + niks meet, en tussen - en - ook niet. Tussen de ene plus en de andere min meet je gewoon de volle spanning.
-
Calimero, de gelijkgerichte DCC hoeft niet afgevlakt te worden. Het is een blokspanning, gelijkgericht is het een 'strakke' gelijkspanning. Vandaar dat op een decoder ook geen grote elco zit.
Maar inderdaad geven de voorgaande posts aan waar mijn twijfel zat / zit. Hebben die twee 'voedingen' nu wel of niet een 'common GND' ?
Een opto coupler is een veilige optie die in ieder geval gaat werken. Een enkel draadje van AUX naar pen 5 met een pull up R is wel een leuke test, maar het is me geen opgeblazen decoder waard. Een extra draadje om de twee 'nullen' te verbinden kan, maar ik weet niet waar die af te tappen op de decoder. En daar moet ook weer een weerstand tussen omdat de diode spanningen niet exact gelijk zullen zijn er er een 'vereffeningsstroom' gaat lopen.
-
Hebben die twee 'voedingen' nu wel of niet een 'common GND' ?
Ze hebben natuurlijk niet echt een common GND omdat die niet hard aan elkaar zitten. Maar ze hebben wel hetzelfde potentiaal, dus voor het functioneren zitten ze schijnbaar aan elkaar.
Als je het goede punt op de decoder kunt vinden dan zou je ze hard aan elkaar kunnen verbinden. Met de vereffenigsstromen valt het wel mee. De diodes aan de minkant komen dan gewoon parallel te staan. Die zou je dan bij de extra gelijkrichter weg kunnen laten.
Maar ik zou zeggen: niet te veel over filosoferen, gewoon proberen.
-
Haha, ja, je bent een mooie ... gewoon proberen ... het is wel mijn decoder die hier op het spel staat! ;D
Maar ik acht het risico niet al te groot. Ik zal eens een draadje leggen van de AUX naar pen 5 met pull up R en kijken wat er gebeurt.
-
Als ik de datasheet goed lees dan loopt er door pin 5 max. 15µA als pin 5 op 2,5V gezet wordt.
M.a.w. voor de pull up weerstand kun je een best hoge waarde kiezen waarmee je denk ik de mogelijke schade aan de decoder
tot een minimum kunt beperken.
Als we met een voedingsspanning van 18V en een spanning op pin 5 van 3V rekenen is dat 15V over de pull up.
En R = U/I =15/0.000015 = 1M-ohm in dat geval. Nu is het niet altijd handig om precies op het randje te gaan zitten maar
ik zou zeker boven de 100k gaan zitten.
-
Met de vereffenigsstromen valt het wel mee. De diodes aan de minkant komen dan gewoon parallel te staan. Die zou je dan bij de extra gelijkrichter weg kunnen laten.
Klaas,
GNDs doorverbinden en diodes parallel schakelen kan zeker echter, zoals jij ook aangeeft, moet je er dan wel van bewust zijn dat de stroom door één van beide diodeparen/bruggen zal vloeien. Voor jou vermoedelijk wel helder maar mogelijk niet voor iedereen.
Door welke diode paren/brug de stroom gaat vloeien weet je niet (hangt af van doorlaatspanning). Dit kan leiden tot een defecte brug op de decoder of op je hulpschakeling. Het volstaat niet om enkel de stroom voor de hulpschakeling in het achterhoofd te houden bij de keuze van de diodes. Ook kennis van de gebruikte diodes op decoder is aangewezen of bij gebrek aan deze informatie voor een veilige oplossing gaan en altijd kiezen voor een diode met grote doorlaatstroom (>1A) en lage voorwaartse spanning (bvb 0,3V). Bij gebruik van een optocoupler heb je deze overweging niet te maken en is voor de minder ervaren elektronicus het risico dat er iets fout gaat behoorlijk kleiner.
mvg,
Patrick
-
@Rubyb: De GND van een Lopi4 kun je vinden op de 21MTC connector, Pin 20. Deze is ook beschikbaar op de Lopi4 en lopi4 DCC, echter moet je er zelf een draadje aan solderen.
Voor info: Handleiding LokPilot V4.0 - Revisie 8- Hfdstk 6.5 (blz 13)
MVG spock
-
Door welke diode paren/brug de stroom gaat vloeien weet je niet (hangt af van doorlaatspanning). Dit kan leiden tot een defecte brug op de decoder of op je hulpschakeling.
Je weet inderdaad niet door welke diodes de meeste stroom gaat lopen. Maar is dat erg? Het gaat hier om de stroom in een pullup weerstand, die kan nooit zo groot zijn dat hij de diodes opblaast. En zeker niet de diodes van de decoder, die zijn berekend op die stromen. Vandaar dat ik opperde om de diodes in de hulpschakeling weg te laten, dan weet je zeker dat alles via de decoder loopt.
Je hebt wel gelijk met je opmerking dat het niet voor iedereen helder is. Vandaar dat men wat voorzichtig is. Maar voor mij is het glashelder, als ik naar zo'n schema kijk dan zie ik als het ware de stromen al lopen, en ik denk: niks aan de hand.
-
Ik ben het helemaal eens met wat er gezegd is. Samengevat dus:
- De GND's hangen niet hard aan elkaar maar zitten zo goed als op hetzelfde potentiaal. Dat is goed genoeg.
- Digitale informatie wordt inderdaad voor de gelijkrichting afgevangen.
- Afvlakken is amper nodig. Gelijk gericht DCC heeft (ideaal gezien) geen AC component.
De potentiaal verschillen tussen de GND's zijn minimaal. En het enige wat je moet doen om de module uit aan te zetten is onder de 1,6V trekken. Dat moet dus prima lukken.
De pull up weerstand mag inderdaad vrij groot zijn. 1M is een mooie afschatting maar wel heel erg gunstig en je trekt de pin niet maar naar 3V. Je mag hem namelijk ook gewoon aan de 25V leggen. Ik zou gewoon voor de standaard 100k gaan. Stroom loopt er dan nog steeds amper (0,2mA bij een baanspanning van +-22V als de functie op de decoder aan staat).
Doorverbinden van de GND's zou ik juist niet doen. Zoals eerder opgemerkt gaat de (meeste) stroom dan door een van de twee bruggen lopen. Dit kan dus ook betekenen dat de volledige last van de motor door de diodes in je rijtuig gaan of, misschien nog erger, de stroom voor al je licht door de brug van je decoder gaat. En als je echt een stam er achter gaat hangen kan dit dan aardig oplopen en dan juist je decoder beschadigen.
Timo
-
Er is nog één punt wat ik me afvraag. De aan/uit pin moet je aan massa leggen, of mag je zelfs laten zweven. Kan het dan niet zijn dat er een pulldown weerstand in de module zit? Als je dan uitwendig een pullup aanbrengt, dan staan die twee tegen elkaar op te boksen.
-
het enige wat je moet doen om de module uit te zetten is onder de 1,3V trekken. Dat moet dus prima lukken.
Dan zet je 'm juist aan. Je moet pin 5 boven de 1,3V tillen om 'm uit te zetten. Deze 1,3V komt uit de Ti datasheet, ON heeft
het over 1,6V.
Verder valt op dat er in de voorbeelden bij beide merken een pull up van 47k gebruikt wordt en soms een pull down, ook van 47k. Dit is dan een spanningsdeler waarvan in dat geval de onderste overbrugt wordt door een tor.
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/LM2596-D.PDF
-
Mannen, zodra de rol met leds binnen is ga ik het er op wagen: 1 draadje vanuit de loc en een 47k pull up. Ik hou jullie op de hoogte. Kan een paar weken duren, de post uit China is soms niet al te snel.
Ik heb trouwens twee DCDC converters, dus ik kan eerst eens kijken of het werkt en wat er gebeurt als ik pen 5 van de ene hang aan de 0 van de andere. Bij rook is de schade €0,80 :)
-
Zolang pin 5 niet onder de -0,3V komt zou de DCDC converter heel moeten blijven ;)
-
Ronald, mij fout. Onder de 1,3V voor aan inderdaad, aangepast :)
En er zal ongetwijfeld een pull down (of een equivalent) in zitten omdat hij dus standaard aan gaat. Maar zo groot zal hij niet zijn als ze spreken over stromen van uA. Denk dus ook dat de pull up niet zo nauw gaat komen, zeker omdat het niet nodig is om hem naar 0 te trekken, onder de 1,6V is dus genoeg :)
Als je de modules nu al hebt kan je het zo testen. Module, 2 gelijkrichters en een ledje met weerstand en gaan. Owja, en natuurlijk een mesje en soldeerbout om de boel aan te passen ;D
Timo
-
De eerste stap is gezet, de verlichting is in 3 wagons ingebouwd.
Zie dit draadje. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61093.msg3221590108.html#msg3221590108)
Nu de verbinding met de DCC decoder nog.
-
Wat een grote print naar mijn idee. Dan blijft dit printje toch (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54726.msg3221444374.html#msg3221444374) een stuk handiger. Bijna in elke wc in te bouwen... En anders vind je er wel een ander plekje voor.
-
En dat printje kun je ook via je decoder aan en uit zetten ? (Lijkt mij niet).
-
Yep, alleen op een andere manier:
Je kan een aantal direct voeden vanaf de decoder. Echter zit je vaak bij een rijtuig of 5 aan de grenzen van de decoder. Beter idee is dan om een miniatuurrelais of transistor te laten schakelen dat je direct de spanning vanaf de rails schakelt.
Meerdere wegen leiden naar Rome, zelf zou ik het zo klein mogelijk en eenvoudig maken.
-
In principe kan dat altijd. De stroom door die ledstrips is zo laag. Ik vond 10mA door de gehele strip al meer dan licht genoeg. Dus een decoder kan zo een hele stam schakelen alleen is de condensator iets minder leuk (inschakelstromen). Extra transistor lost dat zo op. Relais zou ik niet aan beginnen, veel te groot en stroom slurpend.
@Wijbe, dat printje is echt de aller basic schakeling die je kunt hebben. Zelf vond ik het anti knipper effect alleen dan nog wat mager. Met een constante spanningsbron (of stroombron) moet dit al wat beter zijn. Ook is de lichtintensiteit altijd gelijk ongeacht de baanspanning.
Ik vind de module inderdaad wel wat groot. Er zijn wel kleinere te krijgen zoals deze (http://www.ebay.nl/itm/390898668631?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT).
Zelf ben ik eigenlijk nog steeds op zoek naar een kleine step up converter. Deze zou dan mooi samen met een gold cap gebruikt kunnen worden. De kleinste gold cap is dan al voldoende om volledig knippervrij te zijn. Iets als deze (http://www.ebay.nl/itm/DC-DC-Step-Up-Power-Supply-Module-3-6V-5V-to-12v-Boost-Mini-Micro-Converter-N130-/221815164258?var=&hash=item33a536cd62) alleen dan uit China want vind deze nog te duur. Eigenlijk heb je dan wat er in een ESU power pack zit.
Timo
-
De inbouw had misschien wat eleganter gekund door het printje wat kleiner te maken en dan vooral de elco's en
de trim pot wat anders te plaatsen. Maar niet iedereen durft of kan dat.
@Wijbe:
Jouw versie is standaard niet met een aux aan te sturen en is verder ook niet makkelijk instelbaar.
Je printje is inderdaad kleiner maar of het iets toevoegt aan dit draadje betwijfel ik ten zeerste. Het is een dusdanig
andere aanpak dat dat beter elders (eigen draadje ?) beschreven kan worden.
-
Printje is inderdaad nogal lomp. Er zijn kleinere, maar daar zitten dan weer geen elco's op. Ben nu aan het overwegen om de voeding uit de loc te halen. Moet toch al een draadje trekken vanaf AUX1, kan ik net zo goed de blauwe draad meenemen en de hele converter er aan hangen. Ik verwacht daarmee veel minder knippering.
Op het moment wordt die bij mij veroorzaakt door slecht contact wiel/rails op plekken waar de wagon een 'tilt' heeft. Omdat (bij mij momenteel althans) de dcc pickup van de as komt, komt die via de wielen maar van een kant, de andere kant heeft geisoleerde wielen. Al komen de wielen bij een kleine tilt maar een micrometer los, de stroom wordt onderbroken.
De loc heeft hier geen, of in ieder geval veel minder, last van. Die pikt de stroom op van 8 wielen, zowel links als rechts. Een kleine tilt merk je niets van. De locverlichting knippert ook niet, of nauweljks, op de plekken waar de wagonverlichting wel knippert.
Maar als dat toch ook niet voldoende knippervrij is, dan terug naar de batterij en een step up converter. Ik heb er al een paar besteld, lekker klein, geen elco's, maar die zijn ook niet nodig met de batterij.
En anders, het inderdaad erg mooi kleine printje van Wijbe. Dat kan natuurljk ook vanuit de loc gevoed worden. Een grote elco zal de decoder waarschijnlijk niet fijn vinden, maar de serie weerstand kan ook wat groter zijn omdat daarmee meteen het licht geknepen wordt.
-
Versie 2 van de coach verlichting had veel last van lichtflikkering.
Versie 3 niet ... dit is een blijvertje! 8)
Zie deze post voor meer info, een theorie'tje over de slechte wiel pickup en een video van de nieuwe verlichting ... geheel flikkervrij!. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61093.msg3221591958.html#msg3221591958)
(http://up.picr.de/22879943br.jpg)