BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: jeroen582 op 25 December 2014, 16:10:16
-
Ik heb pas een wagon gekocht..een oude fleischmann ..analoog ..maar hoe ik de asjes ook plaats .. hij blijft kortsluiting maken.
iemand een oplossing hiervoor??
gr jeroen
-
Zitten er misschien wisselstroomassen in?
-
nee ... bij elke as 1 zijde geisoleerd
-
Wat ik recentelijk bij een oude Piko aan de hand had: de as is inderdaad geïsoleerd. Alleen zijn de pinnetjes waarmee de as in een metalen beugeltje met gaatjes gestoken wordt, elektrisch verbonden met het wiel.
Los op tafel: niets aan de hand, as prima geïsoleerd. Tot dat ik hem plaatste. Direct sluiting... Het heeft even geduurd voor ik het probleem gevonden had. Misschien is dit ook bij jou zo? Als de as in plaats van in gaatjes in een metalen beugeltje met 'kommetjes' draait heb je ook zo sluiting te pakken.
-
heb ik nagekeken ... de behuizing voor de asjes ... allemaal plastic
-
heb je een universeelmeter? Haal de assen er eens uit en meet tussen de wielen hoe hoog de weerstand is. Die moet oneindig zijn.
Kan je misschien een foto maken? Dan kunnen we beter meekijken en meedenken
-
is het de bedoeling dat er aan het ene einde de stroom afnemer links zit en aan het andere einde rechts?? ( voorbeeld gevolgd van andere wagons die wel goed over de baan gaan )
-
Dat klinkt redelijk normaal. Maar een foto van de onderkant zou veel duidelijk maken.
-
Per stroomafnemer moeten de isolatie ringen aan dezelfde kant zitten.
Bij een 3-asser telt het middelste wiel niet mee, die zit in een schuivend plastic constructie.
Als het om een 3-as wagon gaat en het ding blijft sluiting maken, bovenkant eraf halen en de metalen strips waar de wielen in zitten afplakken met tape. Als de klemmetjes ouder worden komen ze nog wel eens los en stoten tegen het ballast gewicht aan waardoor je kortsluiting krijgt
Andere mogelijkheid is dat de isolatie van de draaistel ophanging gesneuveld is, maar dat gaat alleen op voor heel oude wagons.
Maar zoals fris hierboven al meldde: een foto van de wagon in kwestie maakt de discussie een stuk makkelijker.
-
een foto van de wagon in kwestie maakt de discussie een stuk makkelijker.
Hallo,
Ja, dat lijdt geen twijfel.
Ten eerstë: wat is het voor een "wagon"? Een twee-asser of een vierasser? Zit er verlichting in of een sluitsein? Wat voor wielen zitten eronder. "Fleischmann" zegt op zichzelf NIETS. Het kan best zijn dat er ongeïsoleerde wielen onder zitten omdat de vorige eigenaar een wisselstroombaan had. Ook Fleischmann levert ongeïsoleerde wielen voor de Märklinrijders Of wielen geïsoleerd zijn of niet is wel heel gemakkelijk vast te stellen. Zet zo'n (goed schoongemaakt) ongeïsoleerd wielstel op de onder stroom staande rails van een "twee rail" baan en er is meteen kortsluiting, dan is het wel duidelijk dat er sprake is van ongeïsoleerde wielen (als er tenminste geen sprake is van een gesplitste ("dikke") wielas zoals Roco die nogal eens toepast).
Ik vrees echter dat Jeroen geen adequate doormeetapparatuur heeft, of daar niet effectief mee kan omgaan.
Er zijn een paar zaken waar sowieso op gelet moet worden:
a) zitten de wielstellen (zelfs als beide wielen geïsoleerd zijn) met hun aspunten aan beide zijden in dezelfde metalen (stroomgeleidende ) houder? Dan is de kans van (kortstondige) kortsluiting via de tegen de metalen houder "schurende wielen op een wielas tussen de ene railstaaf en de naastliggende relatief groot.
b) zitten de wielstellen opgesloten in metalen "putjes" die in de kunststof aspotten zijn aangebracht dan is er grote kans dat die putjes elektrisch zijn verbonden met "iets" in de wagen (bijvoorbeeld verlichting). Dan is het ook opletten geblazen. Als die putjes onderling dan ook nog eens elektrisch verbonden zijn dat is het al gauw "bingo" door verkeerd geplaatste wielen
Maar nogmaals, zonder duidelijke foto van de onderzijde en eventuele binnenzijde van de wagen (vanwege de bedrading) blijft het raden.
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Oudere Fleischmann wagens hadden metalen onderdelen die kortsluiting konden en kunnen veroorzaken. Heeft jouw Fleischmann wagen metalen onderdelen op de plek waar de wielen zitten? Ik had zelf oude Fleischmann wagens met metalen onderstellen die weleens kortsluiting gaven.
We spreken dan over wagens uit het einde van de jaren zestig, begin jaren zeventig. Maar als het ding tweede hands is, is dat natuurlijk mogelijk.
-
tis een vierasser ...met plastic wielhouders .. een wagon met binnen verlichting ..
ik heb al geprobeerd om de metalen veren die contact maken met de assen omhoog te buigen tot er geen contact meer werd gemaakt .. maar dit hielp ook niet..
wagon ondersteboven gehouden en de assen eruit genomen en op de zelfde manier er weer ingezet naar het voorbeeld van een soortgelijke wagon .. maar bleef kortsluiting veroorzaken.
doormeten kan ik ..maar heb idd geen spullen om dit te doen
-
Kan je misschien een foto maken? Dan kunnen we beter meekijken en meedenken
jeroen, dit helpt.....
-
ff wachten tot de nieuwe camera er is ... met de oude nokia zie je meer licht dan dat je wat anders ziet
-
bij deze de foto's :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0042_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0042_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0040_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0040_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0041.jpg)
-
Ik zie volgens mij metalen brugjes in de draaistellen, daar waar de stroomafnemers gemonteerd zijn.
1 van de draaistellen lijkt vast te zitten met een boutje- moertje.
Ik zie niet goed of de wagon een metalen of kunststof bodem heeft, hier zou ergens een verbinding kunnen ontstaan.
Heb je al geprobeerd van beide draaistellen de wielen te draaien zodat de isolatie aan de andere zeide zit?
Tinus.
-
Kan het simpelweg niet zo zijn dat de stroomafnemers fout zitten. Plaats ze eens bovenop de assen.
-
als het goed is heeft deze wagon een metalen plaat als bodem. de draaistellen zitten met bout/moer vast op de metalen bodem.er zit op een van de twee draaistellen een isolatie ring tussen de metalen dop(binnenzijde rijtuig)en de vloerplaat Als deze isolatie hapert is dit de enige manier om sluiting te krijgen in dit rijtuig.dus rijtuig openmaken en deze isolatie kontroleren!!
mvg aad
-
de gehele bodem is van plastic , assen heb ik al een keer omgedraaid .. en de stroomafnemers voor de verlichting heb ik ook al een keer weggebogen zodat er geen contact was tussen de assen en de verlichting ...
-
de gehele bodem is van plastic
Dan moet je toch echt beter kijken.
Als je de schroefjes voor de kap los draait zul je zien dat de plastic
bodem slechts een los (sier)plaatje is.
-
verrek je hebt gelijk ... kheb m losgeschroefd ..maar ik zie niet dat er ergens een draadje los of scheef zit ...
-
Kan het ook in de wagen zitten, gooi de kap er eens af en zet dat eens op de foto!
-
Dit is een metalen boven bouw dacht ik
de verlichting(draden) raken de kap vermoed ik,of de fittingen
ofde draad op de fitting is van beide wielen op de buiten zijde van defitting gemaakt,en aan een metalen deel gezet
dan geeft 1 van de 2 sluiting ,
Dit omdat de ene + en de andere - is
-
Kijk eens of de ophanging van de draaistellen goed veert. Je moet ze allebei twee milimeter kunnen laten veren. Zo niet dan zit de ophanging gedraaid. Het rode ding (isoleert een van de draaistellen tov de bodem) zit er in ieder geval nog in, maar wat er met die andere ophanging gebeurd is vraag ik me af
ik zal bij daglicht eens kijken hoe het onder mijn Seetal zit, die heeft dezelfde bodem constructie.
Nog even een vraagje: Zit er verlichting in de wagon, en zo ja, hoe is die geconstrueerd?
-
Zoals beloofd de foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistelrood.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistelrood.jpg)
Draaistel met rode isolatie ding eronder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistelzwart.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistelzwart.jpg)
Draaistel met zwarte isolatie ding eronder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaisteldrukkers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaisteldrukkers.jpg)
Drukkers en veer clips aan de binnenkant. Hier zit een isolatie ringetje tussen de bodemplaat en de clips aan beide kanten.
De ribbeis die je hier ziet zijn de kuiltjes op je tweede en derde foto. Die zorgen ervoor dat de koperen strips waar de draaistellen mee vast zitten op hun plek blijven
-
Pak eens een ohmmeter en meet eens van de "drukker" naar het chassis zodat je weet bij welk wielstel de sluiting zit. Verwijder dan de assen en check opnieuw.
Dan as voor as herplaatsen en meten tussen "drukker" en chassis en wielen enz. Moet me sterk lijken dat je het niet in 10min gevonden hebt ;).
-
wat ruud zegt
Maar leg eens een stukje plastic onder de strips ter isolatie van de bodem
Denk dat je gelijk de sluiting kwijt bent