BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: menthal-e op 22 December 2014, 11:00:07
-
Ik zal is beginnen met voorstellen.
Ik ben Eric en ik ben een beginner.
Ik wil heel graag met modelspoor gaan beginnen,
en gelijk beginnen in de digitale wereld.
Nu heb ik afgelopen jaar van mijn vriendin de startset van Roco voor mijn verjaardag gekregen.
De blauwe 1100 met een aantal D-rijtuigen Roco rails met een Multi maus.
Op de beurs in Utrecht heb ik een Roco startset gekocht met een 1800 en 4 ns rijtuigen(zonder rails en de blauwe Multi Maus)
Vorige week een Trix NS ICE 3 trein die ik afgelopen zaterdag in Vlaardingen digitaal heb laten maken(heel goede service van hun trouwens)
Maar mijn vriendin was er niet bij dus gelijk daar een Roco 1600 aangeschaft en ook gelijk een decoder voor gekocht.
Maar het begint nu echt te kriebelen.......
Mijn begin qua treinen is wel redelijk voor mijn gevoel.
Maar ik heb nu 2 weken vakantie ...
dus wil graag beginnen met de baan.
Bij die startset zat Roco rails met bedding.
Nu had ik al Fleischmann profi rails thuis liggen van een startset die ik in 1989 zelf gekocht had.
Ik heb al heel dit forum uitgepluist en het halve internet.
Maar kan nog geen keus maken tussen de rails.
Want als ik eenmaal de keus gemaakt heb,
wil ik gelijk een grote baan aanschaffen.
Alleen welk merk moet ik nu pakken??????
Ik wil alleen maar Nederlandse treinen laten rijden.
En mijn baan zo snel mogelijk digitaliseren( zover dat ik geen ruzie krijg met mn vriendin qua budget haha)
wie oh wie kan mij tips geven voor nu qua rails.......en waar ik rekening mee moet houden gezien het feit dat ik een "Rookie" ben.
Ik weet dat dit onderwerp meerdere keren besproken is,
maar helaas heeft me dat nog niet kunnen overtuigen.
-
Wat je wilt kan met beide systemen.
Verder denk ik niet dat we nog iets kunnen toevoegen aan de draadjes die al over dit onderwerp zijn geproduceerd en die je al hebt gelezen. Je moet uiteindelijk toch zelf kiezen.
Op welk punt hangt de keuzestress denk je?
-
Qua uiterlijk ga ik voor de Fleischmann profi.
Maar de ander zegt dat de wissels van Fleishmann niet geweldig zijn qua rijden van de treinen.
dat ze eerder ontsporen.....en meer geluid hoort als je met je trein erover heen rijdt.
Gezien dat ik een baan wil ontwerpen met een station van zeg 6 a 8 sporen en een soort kopstation maar dan meer voor goederentreinen.
Ik had al een soort ontwerp in mijn hoofd,
maar die moet ik aanpassen gezien die Trix ICE-3 1m42 is dus ik moet met een perron(station) gaan werken waar die trein rechtuit kan staan.
Ik weet dat het een persoonlijke keuze is en blijft.
maar ik mis net dat stukje overtuiging voor de 1 of de ander.
Ik weet dat dit onderwerp al meerdere keren besproken is en dat dit voor jullie als "ouwe rotten" in het vak misschien vervelend overkomt.
Omdat weer mijn vraag gesteld wordt.
Maar ik ben momenteel door het "virus" gevangen.
En dat begon al met die treinen die ik in een jaar aangeschaft heb.
Daarom als ik eenmaal de keus qua rails gemaakt heb.
en mijn ontwerp klaar heb( met Busch railontwerp )
Dan gaat het hard met de aanschaf van de rails ( ik zal het wel ff een boze vriendin hebben qua uitgave )
maar nu ik twee weken vrij heb ...sta ik het liefst morgen in de winkel om de rails te gaan bestellen.
-
een mogelijk keuze criterium is wat je op lange termijn wilt.
Mijn eigen ervaring is dat je dan waarschijnlijk naar meer realistischer rails gaat willen,
zowel wat betreft hoogte profiel (volgens mij zijn beide 2.5mm) als langere wissels.
Peco, Tillig, dat soort zaken. Maar voor het begin is roco of profi een goede keuze.
Dan heeft het profirail assortiment iets meer te bieden, daar zijn op z'n minst lange wissels.
Weggegooid is het nooit, voor schaduwstations oid.
Fred
-
Wat dat ontsporen betreft.
Het meeste materieel dat je koopt heeft standaard tweerailflenzen die op beide systemen prima rijden.
Echter, oude modellen - 25 jaar plus - hebben soms nog flenzen die te hoog zijn voor de 2,1 mm rails van Roco Geoline en wel over Profi rijden.
Daar staat tegenover dat er tegenwoordig ook wel modellen met heel lage flenzen worden verkocht en die kunnen niet goed overweg met de Profi wissels.
Maar nogmaals, bij de bulk van de modellen maakt het niet uit of is er een oplossing te bedenken.
-
Daar staat tegenover dat er tegenwoordig ook wel modellen met heel lage flenzen worden verkocht en die kunnen niet goed overweg met de Profi wissels.
Ik zou het andersom stellen. De Profi wissels kunnen niet overweg met lage flenzen.
Even kort door de bocht gesteld: als de flenzen en de wielafstand voldoen aan de Morop normen, en ze ontsporen op een wissel, dan ligt het probleem bij het wissel, en niet bij de wielen.
-
Het belangrijkste is wat je zelf mooi vindt. Er is keuze genoeg, elk melk heeft wel min en plus punten. Zo heeft Fleischmann geen y-wissel, en Piko geen extra lang slank wissel. En zo kunnen we met z'n alleen nog veel meer punten verzinnen.
Ook belangrijk is het punt rails met of zonder bedding.
Kies je rails met bedding dan heb je direct een leuk resultaat liggen als de rails ligt. Het grote nadeel is dat als je later zelf ballast gaat strooien je altijd kleur verschil krijgt. Op zich is dat niet zo erg, maar de bedding van de rails is wel identiek. Hier kun je met airbrush nog wel wat aan doen.
Kies je rails zonder bedding, ben je vrij in het ballast keuze wat jij mooi en leuk vindt.
Een punt van aandacht. Ik vindt ballasten heel leuk om te doen, maar het kost onwijs veel tijd als je het netjes wilt doen.
-
Ik ga alleen met modernere treinen rijden.
en qua ontwerp gaan er nog wel wat uurtjes inzitten.
Maar gezien het feit dat ik momenteel meer Fleischmann profi rails in het bezit heb dan Roco geoline.
Dan denk ik toch dat ik voor de fleischmann profi ga.
Zijn er nog "valkuilen" waar ik als leek nog rekening mee moet houden?
qua ontwerp?
En is het verstandig om een ontwerp van het frame te maken als ik ooit wil gaan verhuizen en ik wil mijn baan kunnen vervoeren?
In het begin zal er veel geld aan de rails opgaan.
en zeker om de wissels te digitaliseren cq electrisch te maken.
Het ontwerp moet overal minimaal dubbelspoor zijn....zijn de bochten binnen R1 en buiten R2 voldoende?
-
Ik gebruik ook Fleischmann Profi en ben er zeer tevreden over, treinen rijden goed en de rails is gelijk af.
Gebruik min. R3 en R4, daar rijden zeker 1:87 rijtuigen vele malen mooier en zullen niet ontsporen.
R1 en R2 is leuk voor een goederen lijntje.
Bedenk en kijk goed als je wissel wilt gaan digitaliseren, er zijn vele wisseldecoders te koop, maar de meeste werken niet 100% betrouwbaar, daar zijn zeker oplossingen voor maar dat is een ander punt.
Groeten,
Eric
-
Thnks Eric
Dus voor het bochtenwerk kan ik het beste R3 binnen en R4 buiten gebruiken?
En qua ontwerp ik sprak eerder al over een station met meerdere sporen.
Moet ik wissels gebruiken in bochten?
of beter wissels gebruiken in rechte stukken?
Mijn baan ontwerp wordt gemaakt in een soort U vorm.
dwz aan de ene kant een kant van 3m90 en pm 1m22 breed.
dan een smal gedeelte met 4 sporen voor mn raam dit omdat de ramen wel eens gewassen moeten worden.
en de andere zijde van de U heb ik ongeveer 2m50 en 80 cm breedt voor mn "rangeerplatform" waar mn goederentreinen komen en al de rijtuigen/treinen die daar staan als ze niet in dienst zijn.
Nu ben ik in het bezit van Roco....Trix...zijn dit een beetje de topmerken qua treinen?
daar bedoel ik mee het meest realistisch qua treinen en qua electronica en motoren?
Ik wil eigenlijk alleen nederlandse treinen gaan rijden en je hebt natuurlijk ook Lima en Rivarossi.
is er een duidelijk verschil tussen de merken?
Een aantal jaar geleden kwamen sommige merken nogal "plastic" achtig over.
maar de tijden zijn veranderd neem ik aan.
zijn er mensen die hier een mening over hebben?
dan hoor ik het graag
-
Ook ik gebruik Fleischmann profi. De reden zijn volgende:
- voldoende tweedehands te vinden.
- goede geometrie
- treinen rijden er goed op.
- nadien nog goed te ballasten.
Kritische opmerkingen:
- goed opletten dat je (tweedehands) goede kwaliteit koopt.
- het rijgedrag over Engelse wissels vindt ik bij sommige (zelfs nieuwe locs) wat tegenvallen.
-
ik moet eerst een goed ontwerp hebben.
dan een lijst samenstellen met de rails en wissels.
En of ik ze meteen electrisch en kan digitaliseren licht ff aan het budget.
desnoods maak ik in het begin een bedien tableau waar ik de wissels kan bedienen,
d.m.v.druknopjes.
want volledig digitaal te gaan.
hangt nogal een prijskaartje aan.
dus ook die tips zijn welkom.
zeker om b.v. de wissels te voorzien van terugmeld/stand contacten voor led sturing op het tableau
-
Ik heb tussen dezelfde twee railsystemen getwijfeld.
Uiteindelijk ben ik voor Roco gegaan. De reden voor mij was het feit dat ook de bedding voor een verbinding tussen de railzen zorgt. Niet alleen de raillassen. Vroeger had ik daar namelijk wel regelmatig last van dat de boel los werkte als de raillasjes niet goed (meer) klemden. Dat was overigens met de oudere Fleischmann rails, zonder bedding.
Ook de prijs was een factor. Met name op Ebay kan je geregeld een voordelig partijtje Geoline scoren, nieuw. Als je natuurlijk alles in een keer bij de winkel wilt gaan halen, dan moet je maar eens kijken voor welke van de rails je de beste deal kan maken bij de winkelier...
-
Nu ben ik in het bezit van Roco....Trix...zijn dit een beetje de topmerken qua treinen?
daar bedoel ik mee het meest realistisch qua treinen en qua electronica en motoren?
Ik wil eigenlijk alleen nederlandse treinen gaan rijden en je hebt natuurlijk ook Lima en Rivarossi.
is er een duidelijk verschil tussen de merken?
Een aantal jaar geleden kwamen sommige merken nogal "plastic" achtig over.
maar de tijden zijn veranderd neem ik aan.
zijn er mensen die hier een mening over hebben?
dan hoor ik het graag
Roco ken ik zelf als een prima merk. Er zit wel een aardig verschil tussen de oudere modellen (30-40 jaar terug) en de modellen die Roco nu uitbrengt. Motorisch en mechanisch zijn beide prima in orde, de details zijn uiteraard minder bij de modellen van een tijdje terug en vooral de verlichting is bij dergelijke loks/treinen buitengewoon beroerd.
Lima is een lastige: Lima heeft heel lang vastgehouden aan simpele ontwerpen, die soms gewoon omgespoten Franse loks waren (de 1600 bijvoorbeeld), waarvan de details naar huidige maatstaven ver te zoeken waren en waar ook een simpele motor met wat matige rij-eigenschappen in zat (Hij is dan wel weer onverwoestbaar...)
Volgens mij is er halverwege de jaren '90 een enorme modernisering doorgevoerd en zijn diverse modellen beduidend verbeterd, waarbij vooral de rij-eigenschappen flink verbeterd werden door betere stroomafname, beter verdeeld gewicht en vooral een betere aandrijving.
De oude modellen vind ik zelf leuk om helemaal om te bouwen, maar als dat je ding niet is, niet doen. Ik weet niet wat er in de nieuwe uitvoering allemaal geproduceerd is en dus ook niet wat er van te vinden is.
Rivarossi: er komt van alles over langs op het forum en ook daar is naar mijn mening elektronisch en motorisch niets mis mee.
Kwa rails: zelf heb ik Piko rails gekocht. Deze is hoger dan de Roco rails van tegenwoordig, maar het voordeel is dat je niet alle assen hoeft te vervangen als je, zoals ik, veel oud materieel met grotere flenzen hebt.
Daarnaast is het prettig geprijsd en doet het, op de hoogte van de rail na, die amper opvalt overigens, niet onder voor de lagere (en iets duurdere) Roco rails.
-
Gewoon Roco-Line nemen. Geen Geo-Line net als Profi van
Fleischmann ziet het ballastbed er niet uit. Met R-L bouw je zelf
je ballastbed, en dat ziet er gewoon veel mooier uit.
-
Interessant topic! (y) hier ben ik als beginner ook nog niet over uit. Zit te twijfelen tussen Fleischmann profi of een rails zonder ballast.
Gewoon Roco-Line nemen. Geen Geo-Line net als Profi van
Fleischmann ziet het ballastbed er niet uit. Met R-L bouw je zelf
je ballastbed, en dat ziet er gewoon veel mooier uit.
Die Roco-Line is zeker een mooie alleen is die nog wel goed te verkrijgen?
-
Ja hoor, prima verkrijgbaar. Deze is alleen ZONDER bedding.
Dat was 20 jaar geleden wel anders. Qua ballast kun je dus naar
eigen inzicht aan de gang. En Line is ook best betaalbaar.
-
Tuurlijk, Rocoline (zonder ballastbed) is gewoon een standaardartikel.
Ik zou zelf nooit een railsysteem met ballastbed nemen (behalve voor een testbaantje dan, waar realisme geen rol speelt). Rails met ballastbed ziet er gewoon onecht uit. Er valt met losse ballast en verf best wat van te maken en sommigen komen er aardig ver mee, maar optimaal wordt het nooit.
Roco Geoline is veel te plastic met veel te steile bedding, Fleischmann Profi heet wel Profi maar is dat zeker niet, met z'n lelijke grote keien, te hoog railprofiel en belachelijk korte dwarsliggers. Er zijn van Geoline en Profi ook gewoon geen mooie slanke wissels, dus de geometrie is wellicht wel eenvoudig, maar daar worden de wisselstraten niet mooier van.
Maar ja, da's slechts mijn mening. Je bent volkomen vrij om zelf iets anders te vinden, dus je moet uiteindelijk toch gewoon zelf kiezen...
-
Een argument dat hier nog niet genoemd is zijn de kosten. Toen ik begon heb ik een baanplan gemaakt van zowel Roco- als Fleischmann-rails en de kosten met elkaar vergeleken (inclusief de elektrische aandrijving van wissels).
Op een baanplan kan het vele honderden euro´s schelen. Als je veel in één keer koopt kun je wellicht ook nog ergens een goeie deal maken. Internetshoppen loont dan of een speciaal ritje naar een bepaalde winkel.
-
A top! thanks ;D
Ik heb nu de set van Roco met een 2200 lok, wat goederenwagons en een rode MM. Alleen daar zat dus ook die "niet echt hele mooie" Roco Geoline rails bij met hele hoge bedding. Tja niet echt mn ding maar wilde wel een startset om mee te beginnen en te testen.
Wil op den duur toch wel wat meer echtheid op de baan en vind die Rocoline zonder ballast rails de meest realistisch die ik nu gezien heb. Volgens mij heb je nog een aantal merken maar weet zo die niet op te noemen.
Dus denk dat ik maar voor die ga. Had al bijna weer Fleischmann Profi gekocht, gelukkig niet gedaan.
Roco Geoline op Marktplaats en Rocoline op de aankomende beurs dan aanschaffen en zelf mijn ballast maken.
Maaarrrr toch hier op het forum van sommige mensen gezien dat ze ook met Fleischmann Profi rails hele mooi resultaten behaald hebben. (y)
-
Maak met beide systemen een spoordijkje van een meter. Streef in beide gevallen het resultaat na wat je uiteindelijk wilt bereiken.
Doe een derde met open rails (Roco line, Tillig)
Leuk om te doen en een investering in tijd en geld (3 meters rails, zakje ballast, zakje gras en een paar plankjes) die jaren frustratie kan gaan schelen!
Leg ze naast elkaar en kies!
-
Waarom neem je geen C-rail van Trix.
Deze is mooier dan de Roco-rail met bedding. De C-rail tekent meer, de Roco-rail bedding is echt glimmend kunststof. Daarnaast is de kleur beter.
Onbekend maakt onbemind is denk ik wel het geval bij c-rail van Trix.
Ik gebruik de c-rail al jaren naar volle tevredenheid. Je kan er alles onder wegwerken, vooral handig bij de wissels.
Ook het aanbrengen van extra ballast is geen probleem. Hiervoor zijn goede ballast soorten te verkrijgen.
Als je bij spurenwelten.de kijken heb je keus uit veel soorten.
Werner
-
Beste Eric,
Allereerst welkom op dit forum.
Leuk te horen dat je inmiddels enige modelspoor artikelen bemachtigd hebt en nu al een baan hebt ontworpen. Mijn advies is overigens om "nooit teveel aan de 'omgeving' tonen wat je gekocht hebt want het wordt altijd een keer tegen je gebruikt". Ik denk dat menig ander forumlid dit kan beamen. Zelf kwam het bij mij bij de echtscheiding ter sprake, gelukkig heeft dit niet tot ongelukken geleid...
Ik heb in de afgelopen jaren een aantal Roco digitale startsets gekocht met de daarbij behorende rails. Voor mij als "Vitrinesammler" verzamel ik de nodige hardware om binnenkort weer een modelbaan op te bouwen.
De bij de Roco startsets meegeleverde rails gebruik ik alleen voor testdoeleinden. Ik heb inmiddels voor het zichtbare deel van mijn baan voldoende ADE en Röwa rails verzameld. Dit bedding rails is het mooiste wat ooit op dit gebied op de markt gebracht is, niet te vergelijken met soortgelijke producten van Fleischmann, Roco of Trix. Helaas ziet het er niet naar uit dat het ooit weer geproduceerd wordt.
Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik persoonlijk Peco en/of Tillig Elite nemen. In ieder geval een systeem met een laag profiel en wissels met een grote straal.
Mijn advies is: oriënteer je gedegen; koop desnoods een aantal onderdelen van de verschillende fabrikanten en beslis daarna zelf.
Sterkte en gezellige feestdagen gewenst.
Groet, Rob
-
Ik ben het eens met Steef (Stedahult), Roco line (dus zonder bedding) is een goede keus. Zelf vindt ik de door de fabriek geproduceerde beddingen gewoon lelijk. Veel gebruikers van deze fabrieksbeddingenrails (wat een woord!) doen veel moeite om die beddingen weg te moffelen met losse ballast omdat ze het kennelijk zelf ook lelijk vinden. ;)
Gerrit
-
Hoi Eric,
Welkom op het forum en alvast succes met de bouw van je baan.
In een ver verleden heb ik ook een baan gehad van profi rails. Gelukkig heb ik alle rails in één keer kunnen verkopen voor een mooi bedrag. Ik rij nu al weer jaren op Roco line met zelf gemaakte bedding. Het inbedden kost wel tijd, maar het geeft wel voldoening als het eenmaal gebeurd is. Als je na het inbedden ook nog een subtiel roestwaasje aanbrengt met een airbrush ziet het er helemaal geweldig uit.
Ik las ook een reactie om voorlopig met beddingrail te gaan werken en later over te stappen, maar dit is niet handig. Gewoon gelijk gaan bouwen met de rails die je wilt. De rails die je nu al hebt verkopen
op Marktplaats of wat bewaren voor een testbaantje. Als je de sporen gelegd hebt kun je rijden en steeds een stuk inbedden. Alleen na het inbedden moet alles een dag drogen en kun je even niet
rijden.
De rechte railstukken van Roco kosten minder dan Profi en per railstuk krijg je ook nog eens 3 cm meer voor je geld. Ook heb ik in dit draadje Tillig Elite voorbij zien komen, maar die leveren alleen wissels en flexrails, dus hier gaat veel tijd in het op maat maken van rails en het leggen zitten.
Mocht je meer willen weten over zelf inbedden kan ik hier je vragen beantwoorden, of je stuurt me een prive berichtje, dan leg ik het uit en hoef je er geen hele verhalen over in dit draadje te schrijven.
Groeten Ruud B.
-
Wel zelf ballasten, maat een paar stukken rails doorknippen kost opeens veel tijd Ruud? ;D
Tillig Elite is weer net wat fijner dan Rocoline, heeft realistischer wisseltongen en toch wel een paar stukken sectierail. Maar over het algemeen vind ik met flexrail gelegde sporen realistischer ogen dan met sectierails gelegde sporen. Tillig heeft dan ook nog wissels die enigszins flexibel kunnen worden gelegd. Bij elkaar kan dat zeer fraai verlopende wisselstraten opleveren.
Dan heb je ook nog Peco met een stuk of drie systemen voor H0 alleen al.
Kortom, alleen jij weet wat je belangrijk vindt en hopelijk helpen onze ervaringen bij de keuze.
Ga bij blijvende keuzestress eens naar een goede treinenwinkel waar ze je de belangrijkste systemen kunnen laten zien. Bij de betere winkel hebben ze in ieder geval wel Tillig, Peco, Rocoline, Geoline en Profi.
Hier overigens Rocoline sectierails met Rocolinewissels in het schaduwstation (gemak dient de mens), Rocoline betonflexen daarbuiten met wissels van Tillig profielen op betonimitatie (er zijn geen behoorlijke modelwissels met dwarsliggers in betonimitatie te koop en een mens moet wat als het per se modern moet zijn).
-
Hallo,
Heb even dit draadje doorgelezen en als je toch digitaal gaat zou roco rail best een aanrader zijn, zelf gebruiken mijn zoon en ik profigleis van fleischmann.
Maar wij rijden bewust analoog, en met de denkende wissels is dit goed te doen, maar lees ook dat je met trix rijdt en we zijn het zeker met je eens dat de wissels af en toe bij bepaalde merken niet soepel loopt (lijkt net of de wielen of flenzen ergens tegen aan lopen).
ook een goede keuze om digitaal te gaan , voor ons heeft dat geen zin meer (te veel lok's) maar als ik op nieuw moest beginnen zou ik zeker digitaal gaan.
Maar mijn vorige baan was geheel van roco rails (25 jaar geleden) en nu ongeveer 10 jaar fleischmann en moet zeggen dat mijn huidige baan beter rijdt dan al mijn vorige banen.
Ook is het een persoonlijke keuze, ik heb destijds gekozen voor rail met bedding en zoals het hier ook al te lezen was is dat later heel goed bij te werken met ballast.(kijk maar eens in mijn draadje).
Verder wens ik jou veel succes met de bouw van je digitale baan.
mvgr Evert en Bas
-
Hallo allemaal
Inmiddels heb ik er bijna 40 jaar aan modelspoorervaring opzitten. Mijn vader had een enorme baan op zolder met het toenmalige Fleischmann standaard rails. Bij de verhuizing toendertijd overgestapt op Roco standaard, omdat de wissels een stuk mooier en realistischer waren dan die van Fleischmann. Kompleet met ballast uitgevoerd zag dat er erg fraai uit. Bij de volgende verhuizing kwam dan naar voren dat als je dat een keer hebt geballast, het eigenlijk voor de eeuwigheid is (tenminste bij mij) Onmogelijk de rails en wissels te recyclen. Toen kon ik voor een aardige prijs een flinke partij Fleischmann Profirails overnemen. Voordeel was dat ik dat ellendige ballasten niet meer moest doen :-) Kwaliteit was niet onaardig, echter regelmatig problemen met railassen die ineens besloten het digitale signaal niet meer door te geven, dus moest je altijd weer zoeken waar nu weer het euvel lag. Tevens waren de wissels niet altijd zonder problemen.
Sinds een klein jaar alles de deur uitgedaan en overgestapt op Peco code 100. Ik rij amerikaans (Alaska Railroad) en mijn eigen particuliere maatschappij. Eigenlijk moet je dan dus code 83 nemen, maar uit oogpunt van bedrijfszekerheid heb ik toch gewoon voor code 100 gekozen. Voor een aardig bedrag in Engeland besteld bij E. Hattons en de computer was quasi nog niet uitgeschakeld of de lading was al binnen. Meterrails leggen, wissels erbij, zelf ballasten en inkleuren. Logisch, het is een aardige partij werk, maar eentje die zich zeer zeker loont. Tenslotte kijk je er iedere dag naar en je moet niet denken van: ...dorie....had ik toch maar iets anders genomen.
Maak dus een weloverwogen keuze en ga niet over een nachtje ijs.
Ik ben een erg tevreden Peco gebruiken. Alle wissels hebben electrofrogs dus ook hoe slecht de stroomafname ook is, de lok blijft nooit op het wissel staan. Bij Profi waren mijn ervaringen iets anders ;-)
Resume: Vraag 10 modelspoorders en je hebt 15 verschillende meningen...
Groeten uit voorjaarstemperatuurmatig Zwitserland
Bas
-
Resume: Vraag 10 modelspoorders en je hebt 15 verschillende meningen...
Precies ;)
Eigenlijk moet je dan dus code 83 nemen, maar uit oogpunt van bedrijfszekerheid heb ik toch gewoon voor code 100 gekozen.
Och... moeten? Ja, 83 is het mooiste als je het allemaal precies wilt hebben qua dwarsliggerindeling e.d. 100 gaat best, zeker de Peco. heb er goede ervaringen mee en zoals je al zegt; het spul is echt super betrouwbaar en ontzettend robuust. Wat mij betreft 1) Peco 2) RocoLine 3) Tillig de laatste is toch geschikter als je wat meer ervaring hebt met rails leggen. Tillig is fragieler en kan snel uit fatsoen gedrukt worden. Het is wel erg mooi en sierlijk, als je Europees bouwt een uitstekend railsysteem.
Peco en Roco steken er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit qua robuustheid en bedrijfszekerheid ;)
ook een goede keuze om digitaal te gaan , voor ons heeft dat geen zin meer (te veel lok's) maar als ik op nieuw moest beginnen zou ik zeker digitaal gaan.
Geheel terzijde, maar dat ben ik niet met je eens. Het is veel werk om je locs om te bouwen en ja, het kost wat decoders. Maar dan heb je ook wat, Evert ;)
-
@ Ronald Halma
Is code 83 het mooiste? Vraag het de aanhangers H0 Pur. Ze zullen je tegenspreken.
Mijn hobbyvriend Han werkte met code 55 en uit zijn nalatenschap ben ik zelfs profiel code 40 tegengekomen.
Code 70 was jarenlang het ultieme qua profielhoogte; de rest klopte niet. Zelf plan ik een h0 modelbaan met 2 mm raildelen van Ade en Röwa in zichtafstand; schaduwstations kunnen met ander materieel uitgerust worden. Mijn h0m smalspoor zal met code 70 uitgevoerd worden.
De Brienzer Rothorn Bahn pendelbaan omvat code 55 h0e rail met systeem Abt tandrad.
Volgens experts komt het 'Mein Gleis' systeem van Rolf Weinert met Code 75 profielhoogte het best bij de werkelijkheid. Het vraagt ook het nodige van het budget maat.
Voor dat je op digitaal overstapt moet je er zeker van zijn dat de modellen betrouwbaar analoog rijden.
Fijne Kerstdagen gewenst.
Rob
-
Mijn hobbyvriend Han werkte met code 55 en uit zijn nalatenschap ben ik zelfs profiel code 40 tegengekomen.
Dat lijken me meer profielhoogtes voor schaal N.
Zelf gebruik ik tegenwoordig code 75 van Peco. Vind ik eigenlijk het ideale profiel. Goed verkrijgbaar, en realistisch van hoogte.
-
@ Ronald Halma
Is code 83 het mooiste? Vraag het de aanhangers H0 Pur. Ze zullen je tegenspreken.
Uiteraard Rob, want Peco 83 is voor de Amerikaanse bouwers en heeft het typische Amerikaanse uiterlijk. Code 83 Rocoiline is mooi en betrouwbaar. De puristen rijden veelal op nog fijner railmateriaal en gebruiken vaak speciale bouwpakketten voor hun wissels.
Het is maar net wat je wilt ;)
-
Er zijn idd verschillende meningen over de rails .
ik heb gister een klein ontwerp gemaakt met fleischmann profi.
En ik ga hetzelfde ontwerp maken met roco line.
Kijken welke prijstechnisch interessant is.
Het ontwerp met fleischmann profi. (En dan had ik alleen maar een dubbelspoor voor mn "intercity" zonder wissels)
Was prijstechnisch ff schrikken....en ik had het ontwerp alleen maar berekent met 2e handse rails.
Dus ben benieuwd wat het doet met Roco.
-
Wat het prijsaspect betreft, waarom wil je alles in één keer kopen? Je kan ook in fasen gaan bouwen, dan spreid je de kosten over een langere periode.
-
...Volgens experts komt het 'Mein Gleis' systeem van Rolf Weinert met Code 75 profielhoogte het best bij de werkelijkheid. .....
Die werkelijkheid is dan wel Duits :P. Weinert laat de railstaven door Peco maken. Zijn overigens 100% te combineren met de Peco code 75 rail. Zelfs de flexrail is tot op de 0,1 mm lengte nauwkeurig 1 Yard (net als Peco dus ::) hmmm, mm en Yard....)
Nadeel van Weinert's Mein Gleis is de leverbaarheid. Het wordt in erg kleine oplages geproduceerd ( en is daardoor voor "snelle" actieve railleggers niet echt een slimme keuze). Levertijden zijn dan noodgedwongen erg lang. Overigens deze info heb ik van Rolf zelf. Weinert is overigens de importeur van Peco in Duitsland ::)
Mein Gleis voorkeur ;D ;
1) Peco code 75 (is overigens zeer betaalbaar, ook in Nederland 8) )
2) Tillig Elite (idd niet voor de beginner, veel te veel "freubelwerk" maar wel mooi (y) )
3) Roco Line (dus zonder bedding)
4)
5)
6) hele tijd niets dus
99) Roco GeoLine (ronduit lelijke bedding)
100) Fleischmann Profi (geen puntstuk polarisatie mogelijk, vandaar zo laag...)
100000) Oude Roco en Fleischmann code 100 rails :-X
Maar ja, het blijven mijn keuzes....
Allie
-
Ik zou ook niet alles in een keer kopen en bouwen ook zeker niet. (provisorisch een rondje aanleggen is altijd goed )
Gewoon bouwen op de groei, je hebt natuurlijk altijd mensen die het gelijk perfect kunnen en precies weten wat ze willen, maar bij mezelf merk ik, dat het al doende beter gaat gaat en mijn eisen tijdens het project nogal veranderen.
Even simpel, eerst knalde ik de peco flexen gewoon neer, nu knip ik er bielzen uit en knip ik sommige wat korter, niet alles is een klas A mainline namelijk en speel ik met diverse rail hoogtes.
-
Ik heb nu een stukje met peco gelegd, ben daar erg tevreden over. Ballasten gaat ook erg makkelijk.
Op mijn thuisbaan heb ik roco geoline liggen. De beddingen zijn inderdaard lelijk, maar die kun je wel mee wegwerken (heb ik wel een foto van mocht je hier een voorbeeld van willen zien). En het is redelijk goed en goedkoop 2de hands verkrijgbaar.
Groet,
Chris
-
Mein Gleis voorkeur ;D ;
1) Peco code 75 (is overigens zeer betaalbaar, ook in Nederland 8) )
2) Tillig Elite (idd niet voor de beginner, veel te veel "freubelwerk" maar wel mooi (y) )
3) Roco Line (dus zonder bedding)
4)
5)
6) hele tijd niets dus
99) Roco GeoLine (ronduit lelijke bedding)
100) Fleischmann Profi (geen puntstuk polarisatie mogelijk, vandaar zo laag...)
100000) Oude Roco en Fleischmann code 100 rails :-X
Maar ja, het blijven mijn keuzes....
Allie
Wow, dat is handig als je zoveel ervaring hebt Allie. 100 verschillende rail-fabrikanten beoordeeld, ik vind het knap (y)
Welke keuze heb je nu uiteindelijk gemaakt Allie?
Of heb je (nog) geen baan. ;D
-
Ed, Allie zwamt echt niet uit z'n nek....die weet wel wat er speelt op de markt...
Btw wat voor een ervaring heb jij dat je zijn waarde oordeel in twijfel trekt..
Voor mij is het Peco, daarna Peco en nog eens Peco...ideaal voor beursbanen..
-
Beste Marty,
Waar lees je dat ik Allie's oordeel in twijfel trek? Volgens mij staat er te lezen dat ik het juist knap vind om zoveel ervaring te hebben. En als Allie dan toch al zoveel ervaring heeft is het juist interessant om te lezen welke keuze Allie zelf uiteindelijk heeft gemaakt. Maar ja, ....dat kan ik niet uit Allie's draadjes halen want in de 5 topics die hij plaatste kan ik alleen terug vinden dat hij in 2007 een modelspoorset heeft aangeschaft. Dus vandaar mijn nieuwsgierigheid naar zijn keuze. Meer niet.
-
Door je tekstgebruik en smileys lees ik een sarcasme wat er van af druipt..
Allie heeft hier misschien geen bouw topics maar dat wil niet zeggen dattie niet bouwt...
-
Marty,
Als je mijn reactie(s) zo wil interpeteren vind ik het prima hoor. Ik ben niet zo moeilijk.
-
Na jaren met H0 gespeeld te hebben, waarbij ik ook verschillende merken heb gebruikt, kan ik eigenlijk de mening van Allie alleen maar bevestigen.
Ik knutsel nu in schaal 1, dus niet meer bevooroordeeld met wat ik zelf gebruik ;)
Toen ik jaren geleden weer opnieuw met de hobby begon, ben ik gestart met Fl. Profi.
Na enige tijd begon ik mezelf af te vragen waar dat Profi eigenlijk op sloeg..
Bedding niet realistisch, ok, je kan het wat `verdoezelen `maar ook niet meer dan dat. Vooral het gehobbel van materieel over wissels vond ik bijzonder storend.
Daarna al het Profi spul verkocht en toen zowel Peco als Rocoline gebruikt, wat een verschil ! Afgezien dat zelf ballasten altijd mooier is, zijn de rijeigenschappen over deze rails zoveel beter. Tevens is de geometrie een belangrijk pluspunt.
Het is niet de bedoeling om iemand hiermee tegen het hoofd te stoten, dit is mijn persoonlijke ervaring.
Overstappen na een verkeerde keuze kost altijd geld, misschien helpt dit om vanaf het begin wel die juiste keuze te maken.
( geldt overigens ook voor de keuze van een schaal... 8) )
Succes met het maken van de juiste beslissing voor jezelf.
Grt.
Ferry
-
......En als Allie dan toch al zoveel ervaring heeft is het juist interessant om te lezen welke keuze Allie zelf uiteindelijk heeft gemaakt. Maar ja, ....dat kan ik niet uit Allie's draadjes halen want in de 5 topics die hij plaatste kan ik alleen terug vinden dat hij in 2007 een modelspoorset heeft aangeschaft.
Laat ik een klein tipje oplichten van de sluier...
Ben al ruim 45 jaar bouwer waarvan de laatste 20 jaar zere neus :-X
De eerste treinenset die ik heb (gekregen) was in 1965 (Fleischmann...). Bouw ik? Jazeker. Post ik daarover? Nog niet, klopt. Plaats wel af en toe plaatjes van materiaal op mijn eigen bouwsels.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4459.jpg) Loc van Artitec, scenery van mij, rails van Tillig.
Blijkbaar heb ik wel 5 postings gedaan? hmmm toch eens terug bladeren. Waarop baseer ik mijn (in twijfel getrokken??) kennis? Alle railsoorten al geprobeert (nee geen 100, maar wel alle gangbaren en de nummering is mijn waarde oordeel over de bruikbaarheid)? Ja, de genoemden wel. Zelfs M, K en C-rail van Märklin overigens. Waar bouw ik nu zelf mee? Peco code 75, waarbij een enkel Tillig wissel ook erg bruikbaar blijkt. 3 rail (H0-H0e) trajecten leg ik van Tillig.
O ja, in mijn spaarzame vrijetijd help ik mijn zoon met zijn bedrijf (jawel, komt hij... in modelspoorartikelen).
Zo voldoende onderbouwing van het recht op "mijn mening" denk ik. :P
Allie
-
Hallo Allie,
Bedankt voor je reactie. Mij interesseert het inderdaad wat iemand tot een bepaalde rail-keuze beweegt en als ik lees dat Fleischmann profi op nummer 100 staat nou dan is mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Nou wil het toeval dat ik zelf Fleischmann profi gebruik ;D, maar dat komt omdat het voor een groot deel uit een erfenis komt. Ik heb als bouwer niet echt veel ervaring en doe dus met dit spul mijn oefenrondje. Vandaar dat ik met mijn ervaringen de topicstarter (die een beginnend modelspoorder is) Fleischmann profi rails kwa (tweedehands) prijs en geometrie wel kan aanbevelen. Voor mij zelf zal ik ooit nog wel eens iets nieuws bouwen, dus daarom wil ik weten wat een ervaren rot voor kiest. Hopelijk ga je toch nog eens iets van jouw baan posten hier. Ook ik zal later eens andere keuze gaan maken.
-
Wie weet ;) Als je blij bent met Profirail? Prima :) Zoals al eerder aangehaald ben ik (en ook mijn voorgangers) best wel idolaat van Peco omdat het gewoon robuust, goed en een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft. En da's best een belangrijke factor voor je hobbybudget.
-
Als ik zo bij de profirails kijk is het in mijn ogen niet prijsgunstig, een lange schnellweiche kost al rap een 35 euri, koop je 2 Peco code 100 voor..ok die hebben wel een iets grotere hoek maar daar rijden in ieder geval RP25's fatsoenlijk door...hetzelfde geld voor de flexrail, gewoon 2x zo prijzig..
Daarnaast is de Peco gewoon goed van legering, die blijft rijden met weinig poetsen..
-
Ik heb indertijd gekozen voor RocoLine met bedding. De reden daarvoor was dat de wissel aandrijvingen in het railbed ondergebracht kunnen worden. Als je op meerdere etages wilt bouwen moet je je er rekening mee houden met de hoogte van de aandrijving. Deze moet je dan extra overbruggen. Een tweede overweging was het snellere bouwen. Bij mijn eerdere banen met Roco standaard NS kwamen er vaak problemen met de wissels na het ballasten. Dat lag natuurlijk aan mijn kunnen, maar goed, niet functionerende wissels is een crime. Verder moet je geballaste rails goed onderhouden. Losse balast wil nog wel eens in de tandwielen komen. Al eerder hier genoemd: geballaste rails is moeilijk weer opnieuw te gebruiken. Als ik opnieuw een keuze zou moeten maken dan zou ik (persoonlijk) toch voor Roco Geoline gaan. En ja die "plastik" uitstraling is een feit. Op andere fora heb ik mooie oplossingen gezien om er een ballast bed tegen aan te leggen. Geeft toch een mooie uitstraling vind ik persoonlijk.
Marius.
-
Leuke discussie hier.... sarcasme lees ik niet, alleen letterlijke teksten 8)
Mijn 2-rail avontuur begon in 1995 na mijn andere leven op K-rails te hebben vertoefd. Ik heb Fleischmann profi, Roco line en Lima toen uitgeprobeerd en ben toen bij Roco Line (Zonder bedding) uitgekomen. Achteraf wel spijt dat ik toen niet een grote hoeveelheid Lima wissels heb gekocht (die halve, puntstuk en tongen los want top geometrie).
In de latere jaren kwam zowel Tillig als Peco met betere systemen moet ik zeggen. Tillig omdat de rails al 'gebruind' waren en de rail sierlijker is, Peco door de grote hoeveelheid wissels en code 75 (Tillig en Roco zijn code 83).
Nu is de stand van zaken bij mij, dat ik het 'snel leggen' op de onderbaan met Roco Line doe, want veel materiaal beschikbaar en superbetrouwbaar en in het zichtbare deel een combi van Tillig (hoofdzaak), Peco en Roco Line gebruik, afhankelijk van het doel en de middelen zeg maar... (zie mijn draadje over baan 2.0 en je ziet de combi...)
Zoals anderen al zeiden: persoonlijke keuzes, ruimtebeperkingen, mogelijkheden om in te grijpen in de geometrie als nodig enzovoorts...
Eddy
-
Dat al gebruinde vind ik persoonlijk het grootste probleem met Tillig, dat is een corrosie proces wat blijkbaar na het bruineren doorgaat, je blijft poetsen...ben wel van mening dat het erg mooie rail is om te zien....
Btw, lading Peco wissels op marktplaats voor 139 euris..
-
Die Peco op MP is code 75 zo te zien
dan moet je wel allemaal materiaal met lage flenzen hebben lijkt me
-
Hallo Ben,
Dat valt heel erg mee.
Ik heb een beetje Roco-line, en grotendeels Peco 75. De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de bovenkant van de railstoel is bij Peco groter dan bij Roco. Met andere woorden, ouder materieel zal eerder ratelen op Roco dan op Peco, ondanks dat de spoorstaaf van Peco lager is.
Dit probleem treedt bij alleen op bij een zeer beperkt aantal wagens van Jouef. De rest, zoals oude Roco en Fleischmann loopt zonder problemen over beide soorten rail.
Hier een hele grote voorkeur voor Peco: Mooi, betaalbaar en robuust.
Groet,
Tjalling
-
Hoi Tjalling,
dank je wist ik niet.
Ik meende dat je voor zeg maar in de meeste gevallen toch code 83 nodig had en op code 75 enkel materiaal met lage flenzen kon gebruiken.
Zelf heb ik ook wat fleischmann alles na 1985, dat ratelt niet op de roco-line die ik nu heb
Dat geeft weer extra mogelijkheden :-)
-
dan moet je wel allemaal materiaal met lage flenzen hebben lijkt me
Hangt er vanaf wat je met laag bedoelt. Alle flenzen die voldoen aan de Morop normen gaan probleemloos over code 75. En flenzen die niet voldoen aan de Morop normen, die kun je beter dumpen.
-
Dat al gebruinde vind ik persoonlijk het grootste probleem met Tillig, dat is een corrosie proces wat blijkbaar na het bruineren doorgaat, je blijft poetsen...
Dat is ook bepaald een interessante wetenswaardigheid.
Wat je zegt is eigenlijk koop glimmende en doe de roest met een potje verf want dat is maar 1x werk.
Hoe vaak moet je die Tillig dan poetsen?
Is een poetswagonnetje laten meerijden voldoende of gaat het (ruim) verder dan dat?
-
Ik rij al weer enkele jaren op Tillig rails
Wat betreft onderhoud af en toe met een rail gum er over of een poets wagen mee laten lopen net zoals met andere rail soorten.
Cor
-
hoofdbaan met code 83, de rest met code 70.
In 1: 1 zit er ook verschil in railhoogte.
Zelf heb ik een 'oefenbaan' met Trix C-rail. Snel en gemakkelijk op te bouwen.
Vaste baan in opbouw: Roco-line zowel met als zonder bedding op het zichtbare deel.
in het schaduwstation Roco code 100.
(dus precies andersom met wat ik bovenaan zeg ;D)
mvg, Erich
-
Ik rij al weer enkele jaren op Tillig rails
Wat betreft onderhoud af en toe met een rail gum er over of een poets wagen mee laten lopen net zoals met andere rail soorten.
Cor
Och als je af en toe een rondje crost gaat dat idd, bij een beursbaan wil je niet elk uur staan poetsen en moet het wel van 10 tot 5 draaien..
-
Precies op Oosterbeek-Hoog ligt ook Tillig.
Na het ballasten meteen een groenige oxidelaag op de railsstaven.
En je blijft poetsen.
Ook de wissels van Tillig zijn ontsporingsgevoelig , de tongen liggen soms niet mooi aan.
Eerste en laatste keer, we gaan nu over op Peco ;D
-
Wat een draadje..................
Of iemand 40 jaar ervaring heeft maakt op mij echt geen indruk. In mijn eigen vakgebied ken ik teveel mensen met 30-40 jaar ervaring die er een bende van maken.
STATUS is GEEN argument. Ik hoor graag de INHOUDELIJKE argumenten want hiërarchie is op de apenrots misschien een argument maar niet voor mij.
Ik heb al 25-30 jaar geen trein ervaring en nu me Tillig aan de gang. Laag tempo maar gaat prima! We moeten de dingen ook niet ingewikkelder maken dan ze zijn. We schieten niet iemand naar de maan!
Volgens mij doe ik een aardige suggestie voor de TSer om er uit te komen zonder mijn eigen menig er door te duwen. Jammer dat het inzicht geven wegzakt en dat eigen voorkeuren blijkbaar belangrijker zijn...............
Topic gaat nog nauwelijks om de oorspronkelijke vraag maar vooral wie de langste heeft! Empathie naar de TSer zou op z'n plaats zijn.
-
Doe eens even rustig joh, volgens mij staan in dit topic juist voldoende ervaringen van mensen met betrekking tot de rails die ze gebruiken of gebruikt hebben. Btw, met je laatste post probeer je toch behoorlijk je eigen mening door te drukken.. Volgende keer misschien even tot 10 tellen en niet direct zo boos reageren, je verwijt anderen dat ze willen laten zien wie de langste heeft. Ik zie een topic vol met ervaringen van mensen die ze in hun korte of lange modelbouw carrière hebben opgedaan. ;)
-
Jammer dat het inzicht geven wegzakt en dat eigen voorkeuren blijkbaar belangrijker zijn...............
Dan ga je even voorbij aan het feit dat die eigen voorkeuren gebaseerd zijn op ervaring. En of die ervaring nou 5 jaar heeft geduurd of 50 jaar, dat is van ondergeschikt belang. Er zijn hier gewoon mensen die tevreden zijn over een bepaald type rail, en slechte ervaringen hebben met een ander type. Daar komen de voorkeuren vandaan, niks mis mee om die hier te delen.
Ik ben heel tevreden over Peco, zo tevreden dat ik nu helemaal geen behoefte heb om nog iets anders te proberen.
-
Ik ben niet de TS maar wel erg blij met alle inhoudelijke argumenten die hier gegeven zijn.
Men geeft op basis van ervaring toch vrij duidelijk aan waarom men in bepaalde situaties liever voor de ene dan de andere railsoort kiest. Kennis die ik nog niet eerder was tegengekomen op dit forum.
TS vraagt tenslotte in het onderwerp naar ervaringen over de diverse HO railproducten.
Dat komt ruim aan bod, inclusief dat je initiële keuze op den duur door andere eisen of aanbod kan veranderen.
Ik ben er aardig wat wijzer van geworden, het duwt mijn toekomstige railkeuze toch een andere kant op 8)
-
Twattus ???
-
Om nog even hier op terug te komen..
Een argument dat hier nog niet genoemd is zijn de kosten.
Kosten zijn geen argument. Je kunt beter wat meer uitgeven, dan
later erachter komen dat het toch niet heeft gebracht wat je ervan verwachte.
Dan maar wat langer sparen, of net als velen... in delen aanschaffen.
-
Gosh, volgens mij is er al een aantal keren aangehaald dat Peco een goede rail voor een zachte prijs is....
Lange wissel Fleischmann profi bij Conrad 36,-- een Peco lange wissel 17,70 bij Locdepot...had het al eerder genoemd..flexrail frofi 9,99 peco 4,20 tel uit je winst...
-
F.ck, heb ik alles gelezen hier,wil ik gaan bouwen, heb ik een paar honderd stukken profi rail liggen (alles gebruikt en voor een habbekrats gekocht) Gaat het volgens velen niets worden met dit spul !!
nou alsnog prettige feestdagen.
mvg aad
-
Ook dat kan voor sommige onder ons een hele uitgave zijn Martin.
-
Hier in Knollendam zijn we ook te lang aan het aanmodderen geweest met Fleischmann code 100 en daar eigenlijk nog teveel van aangeschaft. Ondertussen is alles wat we aanschaffen Peco, bevalt echt prima... 😁.
Het Fleischmann spul hebben we niet weggegooid, maar gebuiken we vooral voor de schaduwstations en als uitrijwissel. Zo nu en dan geeft dat ook nog wel wat hoofdbrekens, maar met wat aanpasgeknutsel is het nog wel bruikbaar... Zouden we echter van 0 af moeten beginnen: alles Peco 😁, bevalt echt prima 😊.
Groet,
Richard