BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: stadlerGTW(Remco) op 21 September 2007, 15:18:40
-
KREFELD - Bij Siemens in Krefeld, Duitsland, wordt vrijdag voor het eerst de nieuwe Sprinter van de NS gepresenteerd. De NS bestelde twee jaar geleden 35 nieuwe Sprinters bij Bombardier Transportation. Een deel van de order van 248 miljoen euro wordt uitgevoerd door Siemens. De nieuwe Sprinters hebben ondermeer een gelijkvloerse instap, een volledig transparant interieur en airconditioning en gaan rijden vanaf eind 2008 in de Randstad.
Bron: http://www.anp-photo.com
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6329098_1.jpg)
Ook heeft de NS een vervolg order geplaatst voor de levering van nog eens 64 treinstellen type sprinter.
Ik vind de nieuwe sprinter stellen eigenlijk helemaal niet zo lelijk.
Graag jullie meningen.
Gr. Remco
-
De kleurstelling is ook mooi :D
mvg,
Matthijs
-
Mmm, niet verkeerd idd. Het tramgehalte is aardig laag te noemen al zeg ik het zelf :P
-
Sprinters hebben ondermeer een gelijkvloerse instap
Ja dat is goed te zien op de foto. ;)
Groet Jaap
-
@Felix: wat is er mis met trams ???
Kleurstelling is geen verrassing te noemen. Treinstel maakt een mooie massieve indruk, ben benieuwd naar de totaalindruk want hij heeft korte bakken begreep ik.
-
ziet er idd mooi uit :)
-
Ik vind niet zo. De SGM(m) driewagenstellen die nu rondrijden vind ik wel mooi maar deze niet zo. Maar dat komt meer door het treinstel zelf. De kleurstelling is wel mooi :)
Mvgr Jan Wiebrand
-
Hoi
Ik vind het op het eerste gezicht een mooi treinstel en de kleurstelling ziet er ook mooi uit.
Inderdaad de nieuwe sprintertreinen hebben korte bakken,de beide kop bakken hebben een lengte van 18670 mm en de tussen bakken hebben een lengte van 15190 mm volgens de gegevens die ik heb gevonden in railmagazine nummer 227 blz 34waar de tekening staat van dit nieuw materieel.
Weer nieuwe mogelijkheden voor een mooie treinstel in model ;D ;D :D
groetjes edwin1974
-
Het moet me wel van het hart dat die moderne treinstellen steeds meer op elkaar beginnen te lijken... is dit nu wat je krijgt als je een Talent kruist met een Protos, of zit er nog wat genetisch materiaal van een Stadler doorheen, of...
-
Hallo,
werkelijk een schitterend treinstel...
nou maar hopen dat hij snel in HO komt!
-
Ik vind het, in tegenstelling tot de artist impressions die ik eerder zag, helemaal geen lelijk treinstel.
Zeker als je de LINT of de Protos er naast zet. ;D Best mooi dus.
-
Zie ook filmpje op:
Link helpt forum om zeep.
-
Het moet me wel van het hart dat die moderne treinstellen steeds meer op elkaar beginnen te lijken...
Mat '36, '46, de oude DE3 en de DE-V leken ook niet op elkaar, net als de Hondekop, mat '64, plan U en de mP? ;)
't is wel een mooi ding, beter dan een Protos of GTW.
-
Hoi Tedo
Dit ben ik helemaal met je eens.
De eerste bestellening bestaat uit 35 treinstellen onder te verdelen in 18 vierdelige en 17 zesdelige en de order die vandaag is geplaatst bestaat uit 64 onder te verdelen in 32 vierdelige en 32 zesdelige. het bedrag van deze nieuwe order bedrag een 399 miljoen euro.
groetjes edwin1974
-
@Felix: wat is er mis met trams ???
Niks, maar trams horen niet thuis op het treinspoor :P
-
Het belangrijkste vind ik dat het uiterlijk afwijkt van zijn Duitse voorbeeld :D
Ze is wel mooi :o Roco heeft hier al een prima basis voor
-
Ik vind de kop er niet uitzien, weer een trein met hoog walvis gehalte en ik mis de aparte sluitseinen( vind ik toch mooier staan).
Ben benieuwd waneer NSR de volgende 100( of meer) stellen bestelt want die zullen ze ook hard nodig hebben, met 99 stellen ben je er zeker nog lang niet.
Groetjes Michiel
-
Vanaf de zijkant bekeken vindt ik het geen mooi treinstel. Met name door het naar voor toe steeds groter wordende zwarte vlak. Dit valt echter grotendeels weg als hij langs een perron staat.
Eigenlijk interesseert het mij niet hoe hij er uit ziet. Voor mijn part schilderen ze het roze met groene stippen. Als reiziger vind ik het belangrijker dat ik een beetje comfortabel en zonder storingen kan reizen met de trein.
Groeten,
Johnnie
-
Hum,
De kop is wel mooi, alleen ik ben benieuwd hoe ik hem in het "echt" zal vinden.... Helaas is het wel zo dat de NS steeds meer "bijna" kant en klaar producten gaat kopen.... De investering in een geheel nieuw ontwerp is natuurlijk te kostbaar... Goed we zullen t zien, het maakt de modelbaan wel weer een stukje kleurrijker :-D
-
Mat '36, '46, de oude DE3 en de DE-V leken ook niet op elkaar, net als de Hondekop, mat '64, plan U en de mP? ;)
Klopt, maar aan de grens hield de gelijkenis op. Elke spoorwegmaatschappij bedacht wat anders. Heden ten dage heeft half Europa zo'n beetje dezelfde koppen. Economisch misschien verstandig, maar het wordt wel een beetje saai.
-
Waht maar tot het materieel van de HSL er is, dan rijdt er hier weer iets unieks rond. ;)
-
Aaahh!
Dit is geen trein meer, wat een misbaksel.
IK hoop dat de NS voorlopig nog met de ICK, ICM, ICR etc.. blijft rijden. Want dit zijn meer trams als treinen
-
ik vind ze er erg mooi uitzien
-
In Duitsland rijd de zus van dit treinstel (br426) en ik vind het een erg fijne trein om mee te reizen.
In Nederland is het wel ingericht om ook staand te rijden. Er zitten veel verticale stangen in om je aan vast te houden.
In Duitsland is er in die treinstellen ook standraad ruimte om een fiets mee te nemen (officieel maximaal 2 fietsen per koprijtuig).
-
Hm, het interieur doet me een beetje denken aan wat er nu hier in Den Haag rondrijdt voor Randstadrail, die RegioCitadis-dingen. Is weliswaar van een totaal andere fabrikant (Alsthom), maar toch komen de gebruikte stijlen flink overeen. Wellicht dat daardoor ook het verschil tussen tram en trein steeds meer vervaagt (dat deed het toch al sinds de introductie van lightrail).
Ben vooral benieuwd of en hoe lang we tegen kinderziektes aan gaan lopen na de introductie, zeker omdat NS nu hebben gekozen voor een 'catalogusprodukt' dat op Duitse sporen al een poos meedraait.
Positief: eindelijk introductie van zaken als digitale bestemmingsdisplays IN de stoptreinen (bij Plan V is het altijd afwachten of de koersrol buiten niet defect is).
Negatief: al dat glas. Ik vraag me af hoe lang dat in de Randstad mooi blijft. Waarschijnlijk wordt dat glas achter de machinist vanzelf zo goed als matglas door vandalisme. Wel positief: we kunnen voortaan meegenieten van de koffiepraat tussen machinist en hoofdconducteur! ;)
Of zouden ze ook bordjes op gaan hangen als 'Verbooden te spreeken met den bestuurder van het voertuig tijdens den rit'? Toch weer een beetje tramgevoel! ;D
-
Hm, het interieur doet me een beetje denken aan wat er nu hier in Den Haag rondrijdt voor Randstadrail, die RegioCitadis-dingen. Is weliswaar van een totaal andere fabrikant (Alsthom), maar toch komen de gebruikte stijlen flink overeen. Wellicht dat daardoor ook het verschil tussen tram en trein steeds meer vervaagt (dat deed het toch al sinds de introductie van lightrail).
Volgens mij was ten tijde van de interlocale tram het onderscheid van tram en trein ook niet helemaal helder. De motorwagens OmC reden zowel op spoorlijnen als tramlijnen en de bepaalde trams werden getrokken door spoorlocomotieven zoals bijvoorbeeld de NS 7700 en 8100.
Groeten,
Marco
-
In Duitsland rijd de zus van dit treinstel (br426) en ik vind het een erg fijne trein om mee te reizen.
In
br 425 ;)
Vindt de nieuwe sprinter per defenitie niet onverdeelt lelijk................ (kon minder)
Mvg, Johan.
-
Br423 t/m 426 zijn uiterlijk en wat stoelen betreft zo goed als gelijk( op aantal deuren en vloer hoogtes en aantal bakken na.
ik had gehoopt dat NSR zoiets (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/136990/kategorie/Italien~Triebz%FCge~MD-%2C+ME-Minuetto.html) had gekozen als kop, evt dan met die nieuwe buffers erop.
Groetjes Michiel
-
Hij is in ieder geval mooier dan de meuk voor de valleilijn.... Leuk detail is wel dat de machinist niet meer in een dichte cabine zit en je dus langs de machinist het spoor op kunt gaan kijken. Lijkt me erg leuk om dat een keer mee te maken, tenzij er net een ongeval o.i.d. gebeurt natuurlijk!
-
Dat heeft de protos ook :P
mvg,
Stijn :)
-
De protos is tenminste nog gewoon eerlijk en onverbloemd lelijk, dat mag ik toch meer dan dit laffe apparaat. Echt zo'n standaardsnuitje van plastic. pfft.
-
Dan zetten ze de sprintertraditie toch voort ;D . Daar was volgens mij ook niet te veel over nagedacht.
-
das ook een laf ding ja.
-
Tis een schatje, dat ie maar snel in model mag komen. :)
-
net als de eerste sprinters, geen toiletten.
-
Het belangrijkste vind ik dat het uiterlijk afwijkt van zijn Duitse voorbeeld :D
Waroom? Wegens de uniekheid, of daar je de Duitse 423-426 niet leuk vind? :(
Ze is wel mooi :o Roco heeft hier al een prima basis voor
ja maar ik denk dat ze dan een geheel nieuwe mal voor ontwikkelen
Als hij van Roco uitkomt zou natuurlijk ideaal zijn maar hoofdzaak hij komt uit ;D
Ik vind hem ook super mooi trouwens :)
-
Als hij van Roco uitkomt zou natuurlijk ideaal zijn maar hoofdzaak hij komt uit
????
??? ???
Moet dit nog even laten bezinken, vind hem op het eerste gezicht niet zo, maar geod dat had ik met de protos ook totdat ik hem in het echt zag, dus nog maar even afwachten :-|
-
Geen loze kreten, hij komt uit, feiten aub.
Anders, niet roepen.
De speculaastijd staat voor de deur....maar laat ze niet door de deur.
-
Ik ben blij met het unieke front zodat we dan weer meer kunnen spreken over een Nederlands treinstel. De Duitse versie vind ik ook mooi. :)
En wat de speculaas betrefd, de Roco opmerking was zeker (van mij dan) niet bedoeld om geruchten te brengen. Maar het feit is dat er een basis is (om te verbouwen. ;D)
Of Roco er mee komt dat weet ik echt niet!
Of je in de praktijk langs de schouder van de machinist kan meekijken hangt natuurlijk ook af of het glas omgeschakeld kan worden (ICE) naar melkwit of dat er misschien een gordijn voor gaat. (ja dit is wel speculaas ;D)
-
Ik ben blij met het unieke front zodat we dan weer meer kunnen spreken over een Nederlands treinstel. De Duitse versie vind ik ook mooi. :)
Oke, zo had ik had ook begrepen, maar wilde het nog eens duidelijk hebben :)
met "hoofdzaak hij komt uit" bedoelde ik dat ik ook blij ben als hij bij voorbeeld van Rivarossi uitkomt en niet zoals de DM90 (tot nu) nooit in h0 van een grootserie Fabrikant. En ik wil natuurlijk ook geen geruchten opbrengen!
-
Er is niks mis met het laten rijden van ' trams ' op bestaande spoorlijnen voor treinen als dit het openbaar vervoer gunstig be-invloedt, dat is altijd nog beter dan slopen in geval een spoorlijn voor NS onrendabel is of wordt.
Overigens, ik had de tekening van de trein al in een railmagazine gespot en zag er toen al goed uit.
Een goede aanwinst voor de vervoerder die ze aanschaft.
Het is nu alleen afkijken of er zich kinderziektes met de treinstellen voordoen.
Al met al een mooi treinstel.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Hoi Peter
Citaat van:Peter opvandaag om 03:33:02
Overigens, ik had de tekening van de trein al in een railmagazine gespot en zag er toen al goed uit.
Het eninge wat op deze tekening ontbreekt quaa maten is de maat hoe breed de nieuwesprintertrein is :'( daar baal ik weel een beetje van >:(
Misschien weet iemand hoe breed deze stellen zijn ?
Groetjes edwin1974
-
Ik heb die tekening even niet voor me maar als het een beetje een goede tekening is waarvan de verhoudingen kloppen kun je de breedte zo uitrekenen, als je een schuifmaat gebruikt op de centimeter nauwkeurig. Merer dan genoeg als je er een on H0 wilt bouwen.
Om even op het tramverhaal in te gaan: ik vind het stel er niet echt degelijk uitzien, geen forse botsneus zoals op mat '64 en zo... Als er een 1700 met een vaartje in prakt kunnen ze zo'n sprintertje eronder vandaan schrapen (inclusief inzittenden). Door de open constructie van de hele trein zijn de rijtuigen niet meer dan losse kokertjes, ongetwijfeld met wat flinke versterkingen hier en daar maar toch... dwarsschotten zorgen voor noodzakelijke stevigheid en als die weggelaten worden is het een hele toer om zo'n ding zo te bouwen dat ie een mep kan hebben.
Ik hoop niet dat het er vaak op aan gaat komen maar zo'n licht gebouwd "trammetje" tussen al het zware spul blijft tricky.
-
hoi Floris
Ik dacht meer om het stel spoor O te gaan bouwen ;D :D
vandaar mijn vraag maar misschien staat er in de volgende railmagazine meer gegevens van het stel :) :).
groetjes Edwin1974
-
Nos beelden:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/9/21/210907_treinen.html
Zien er leuk uit, hoop dat nu de stoelen wel even wat verder uit elkaar staan met mn 1,96 is t toch wel minder om in de oude sprintertjes te zitten (helaas elke dag). En al dat glas beeldschermen en dergelijke zien er niet zeer hufter prooof uit.
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Gisteren was ik naar Huenerbein in Aken (die groite modelspoorzaak). Toen ik met de trein op Aachen HBF aankwam, stond de 2601 daar op een middenspoo tussen twee Eanos wagens en twee rongenwagens ingeklemd!!!! De loc stond aan de Aachen West zijde, maar toen ik daar aankwam reed hij net los weg. De loc ging vervolgens omlopen en nam het confooi even later mee richting Aachen Rote Erde. Dit duidde er dus op dat het een transport van de ene naar de andere fabriek betrof. Dus dat was puur mazzel en toeval hebben dat ik het stel zag in Aachen!
Tja, of het een mooi ding is: geef mij maar liever Mat'54. Maar voor de tijd waarin we nu leven, oogt het stel lekker fris en modern. En de kop vind ik wel veel beter dan de DB 425 serie.
Jeroen
-
Hij zal binnenkort wel deze kant op komen denk ik. Ik vind hem er in ieder geval goed uit zien.
-
Om even op het tramverhaal in te gaan: ik vind het stel er niet echt degelijk uitzien, geen forse botsneus zoals op mat '64 en zo... Als er een 1700 met een vaartje in prakt kunnen ze zo'n sprintertje eronder vandaan schrapen (inclusief inzittenden).
Daar kom jij achter ;) Al het materieel dat nu door een Nederlandse vervoerder gekocht wordt moet voldoen aan de laatste botseisen. De GTW's van Arriva en Veolia voldoen hier aan, de Protos ook en ook deze nieuwe Sprinter. Een LINT voldoet niet meer aan die eisen en mag dus ook niet meer geleverd worden.
-
De serie 2400/2600 wordt eerst beproefd op de testbaan in Wildenrath. Mogelijk komt het eerste stel eind van dit jaar in Nederland om de nodige testen te ondergaan om toelating te verkrijgen op het Nederlandse Spoor.
Grtz,
Willem
-
Inderdaad een mooi ding die wat mij betreft snel in model uit mag komen.
Die Protos hoeft van mij niet ik vind dat een foeilelijk ding
Ivan
-
hmmm
een plan V een stevige botsneus? :-X
Arnhem liet toch wel wat anders zien :-|
-
Daar kom jij achter ;) Al het materieel dat nu door een Nederlandse vervoerder gekocht wordt moet voldoen aan de laatste botseisen. De GTW's van Arriva en Veolia voldoen hier aan, de Protos ook en ook deze nieuwe Sprinter. Een LINT voldoet niet meer aan die eisen en mag dus ook niet meer geleverd worden.
voldoet aan eisen... och ja. Praktijk en eisen voor het doorstaan van kunstmatig gesimuleerde botsingen zijn nogal eens iets heel verschillends. Rag je een loc hard genoeg in een plannetje V dan frommelt het wel, maar rag je m in zo'n nieuwe sprinter, denk je echt dat die dan geen schrammetje zal hebben? Bij een plan V zit de vloer (waar ie relatief veel op kan hebben) ter hoogte van de buffers van ander materieel. Die nieuwe sprinters hebben een lage vloer, daar schuift de zwaar uitgevoerde bufferbalk van een loc doodleuk overheen. Hoe dat er dan uitziet kun je zelf wel bedenken...
-
In dit draadje wordt gezegd, geen forse botsneus zoals van een Mat 64.
Ooit een 1200 ergens in zien beuken? Een T mat is kansloos, verder speelt mee, hoe hard, onder welke hoek, etc
We hebben nu te maken met een "overgangsperiode" van oud en zwaar en met potlood en gummetje ontworpen treinen, naar op de computer ontworpen lichter materieel en dat kan conflicten geven.
Dezelfde conflicten als op onze rijkswegen.
Een Pandaatje is minder solide dan een Volvo, edoch zit het tegen, dan kan ook de Volvo compleet vernietigd worden, want er rijden ook vrachtwagens op de weg en alle auto's hebben een prima botsproef doorstaan.
Treinen en emoties, je zou er bijna thuis voor blijven.
Ik vind het trouwens een mooi stelletje ;)
-
Aangezien personentreinen met 90% dood gewicht rondrijden is het van het grotste belang treinen zo licht mogelijk te maken. De veiligheid zal moeten komen van verbeterde veiligheid op het spoor, met een mindere botskans. En als het dan een keer gebeurt. sh*t happens...
-
Die nieuwe sprinters hebben een lage vloer, daar schuift de zwaar uitgevoerde bufferbalk van een loc doodleuk overheen. Hoe dat er dan uitziet kun je zelf wel bedenken...
Bewaar dit bericht maar, want ik vrees dat Floris vroeg of laat een keer heel erg gelijk zal krijgen... :-|
mvg,
Gert
-
Verbeterde veiligheid op het spoor? Mijn indruk is dat het daarmee niet al te best gesteld is, met name met dat 'verbeterde'.
Gr/H