BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: smit op 07 December 2014, 16:19:48
-
Goeiemiddag
Ik ben van plan om een kraan heen en weer te laten bewegen.
Dat wil ik door middel van motor ,touw en wielen laten doen.
Nu is mijn vraag hoe heten die wielen (met 2 flensen) waar je een kabel/touw over heen kan laten lopen en heeft conrad ze
En wat voorn touw kan ik het beste gebruiken
Ik zoek ook nog een motor net als de faller motor met een tandwielen set.
Alleen ga ik een decoder gebruiken voor de motor dus het moet gelijkstroom zijn.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
vriendelijke groeten Roel
-
Bedoel je katrol?
-
min of meer maar dan zonder de om huizing
het gaat puur om de wielen
-
Dat ligt aan de schaal waarin je gaat bouwen. Je zult om
goed te kunnen hijsen je kabel verschillende malen moeten
inscheren. Touw is niet bruikbaar, dat geeft teveel haar en
dat remt. Kijk eens bij quartel, daar hebben ze schijven voor
scheepsmodelbouw. Verder is het beter om staalgaren te
gebruiken. En vergeet de rem niet, anders overtrek je de giek.
Zoek eens op internet naar het kraanschip Rambiz in model.
Deze man heeft veel info over de bouw en de gebruikte materialen
geplaatst. Denk dat ik zijn mailadres nog wel ergens heb.
-
De schaal is H0
zo moeilijk ga ik het niet maken :P
Het gaat alleen om hem heen en weer over de kaden te krijgen ;D
gr Roel
-
Qua constructive moest al snel denken aan het mechaniek van
een oude analoge tuner (FM/AM).
De grip op de knop (lees:aandrijving) is daar niet anders dan
het draad een paar slagen om een gladde as en dan zit er ergens
een veer die de zaak goed op spanning houdt zodat het touwtje
grip houdt.
Het is maar een gedachte ....
-
Snaarwiel.
-
Hallo Roel Smit
Kijk eens op de website van Jaap Teeuw oftewel hier op de site bekend als JaJo
Modeltreinbaan.nl
In deze website heeft hij allerlei methodes beschreven betreffende modelspoor.
En oa. een volledige beschrijving met schema over het heen en weer rijden van een kraan.
Succes ermee
Laat maar eens horen of het is gelukt.
gr,
Herwim
-
iedereen bedankt voor de tips de snaarwielen katrols zijn er
Nu heb ik alleen nog een vraag
ik heb een motortje van 6volt ---
deze wil ik achter een locdecoder zetten
Kan je de decoder een maximale uitgangsspanning waarde geven dat hij dus niet boven de 6 volt komt
vr groeten roel
-
De maximale spanning kan je (voor zover ik weet) niet aanpassen. Wel kun je de gemiddelde spanning zover naar beneden regelen dat het motortje niet boven z'n nominale toerental uitkomt.
Het betekent vaak wel dat je de maximale snelheid (die indirect de maximale pulsbreedte beïnvloedt) heel laag moet zetten, waardoor het regelgedrag krapper wordt (De decoder moet immers over een kleiner gebied snelheid gaan regelen)
-
Heb je meer gegevens van het motortje ?
Als je ook de stroom weet zou je een serie weerstand kunnen berekenen.
De uitgang van een decoder is een soort PWM signal als ik het goed heb en
dat betekent dat het motortje zo'n 18V krijgt wat in blokken aangeleverd
wordt. Dat kan voor een 6V motortje wel eens wat teveel worden zodat hij
toch de geest geeft, hoe langzaam je 'm ook zet.
Nu is een motor iets anders dan een vaste weerstand maar laat ik toch eens
een simple rekenvoorbeeld geven waarbij ik van een vaste ohmse weerstand
uit ga.
Stel de motor neemt nominaal 0,5A bij 6V. Dat is dan 3 Watt.
Een puur ohmse R zou dan 12 ohm zijn.
Als we daar permanent 18V op zetten dan komen we op
I = U/R = 18/12 = 1,5A !! Dat gaat dus ook keer 3.
Als we nu opnieuw P (vermogen) uitrekenen komen we op:
P = U x I = 18 x 1,5 = 27W !! Dat is bijna 10x zo hoog !!
Dus best kans dat het motortje het rechtstreeks aan de decoder niet vol gaat
houden lijkt me ookal zijn het slechts korte pulsen die hij op PWM krijgt.
*edit*
En stel nu eens dat je decoder in de war raakt of stuk gaat, dan is het niet
uitzonderlijk dat de motor de volle mep krijgt en als gevolg (ook) stuk gaat.
Ik zou dus zeker een weerstand (of een uitgekiende 12V lamp) in serie zetten
zodat de motor ook in zulke uitzonderlijke gevallen heel blijft.
-
Beiden gaat je niet helpen: een weerstand waar stroom doorheen loopt zal een bepaalde spanningsval over die weerstand opleveren en die spanningsval is afhankelijk van de stroom erdoor.
Van de stroom die de motor trekt én de tegen-EMK, gemeten in de rust-periode tussen de pulsbreedte-sturingen in, wordt opgemaakt of de motor sterker of minder sterk geregeld moet worden om de snelheid constant te houden.
Als die stroom sterk gaat wisselen door een weerstand die je opneemt in de leiding naar de motor, denk ik dat je het regelgedrag sterk negatief beïnvloedt.
Daar komt bij dat je nog wel eens goede kans loopt last te krijgen van flinke inductieve verschijnselen door de weerstand: die zijn vaak spiraalvormig opgebouwd en vormen dus een spoel. Voor de meeste elektronicatoepassingen niet zo'n probleem, maar bij iets van 20 kHz (en bij de Lopi 4 geloof ik nog hoger?) zou dat een heel ander verhaal kunnen worden.
En dan heb ik het nog niet over de dissipatie gehad... ga eens uitrekenen hoeveel Watt je gaat verstoken en vervolgens hoe je die kwijtraakt in de zeer beperkte ruimte van een modeltreintje zonder dat daar schade door ontstaat.
In een stoomlokje heb ik ook een 8 Volt motortje zitten. Met de maximale snelheid (CV5 uit m'n hoofd) op 8, is het ding nog heel aardig te regelen ook. Het motortje wordt ook niet warm. Het enige nadeel is de puls die het motortje te verwerken krijgt bij het verwerken van een programmeer-opdracht. Dat gaat, ongeacht de instellingen, op volle spanning en levert een stevige knal voor het lokje op.
-
Ik ben nog behoorlijk "groen" als het gaat om digitale sturing, ik probeer
alleen mee te denken en hoop dat er dan (zo als nu) een ervaren rot in
springt om mij op mijn (denk)fouten te wijzen. Is voor mij (ook) erg leerzaam !
Het gaat hier om een kraan die over een stuk rails getrokken gaat
worden d.m.v. een kabel. Lastregeling lijkt mij dan niet heel erg nodig ?
Er zijn geen hellingen (neem ik aan) en ook geen wisselend aantal wagons.
Maar als we daar even geen rekening mee houden, is dan 2 strings van
anti-paralelle diodes een optie om een sloot spanning te "verliezen" ?
Gaat wel een bouwwerk worden met 2x20 diodes maar het motortje zal
ook uit het zicht komen schat ik zo. Waarom anders een touw/kabel gebruiken ?
-
Ik ben nog behoorlijk "groen" als het gaat om digitale sturing, ik probeer alleen mee te denken en hoop dat er dan (zo als nu) een ervaren rot in springt om mij op mijn (denk)fouten te wijzen. Is voor mij (ook) erg leerzaam !
En aan de andere kant moet ik bekennen dat ik het soms wel wat direct en bot breng, waarvoor mijn excuses ;)
Hmm, dat het een kraan is heb ik inderdaad een beetje over het hoofd gezien. Overigens kan het geen kwaad om de lastregeling wel in te schakelen, anders wordt de sturing bijna puur analoog. De lastregeling zal denk ik toch zorgen voor een gelijkmatiger loop. Daarnaast is de lastregeling vaak ook verantwoordelijk voor een vloeiend starten en afremmen van de motor. Iets dat me met een modelbouwkraan wel zo realistisch lijkt om bij de hand te hebben.
Diodes zijn een aardige methode om een spanningsval te maken. 20 stuks lijkt mij persoonlijk wat overdreven, met een Volt of 7-8 (10-12 diodes) kom je al een heel eind.
Zoals gezegd gebruik ik zelf ook een 8 Volt motortje in een stoomlokje en dat gaat prima.
-
En aan de andere kant moet ik bekennen dat ik het soms wel wat direct en bot breng, waarvoor mijn excuses ;)
Daar betrap ik mezelf ook tevaak op, is ook een gevolg van "platte" tekst op een forum.
Als je mekaar in de ogen kijkt en de toonzetting kunt horen komt exact dezelfde tekst
vaak heel anders over.
Hmm, dat het een kraan is heb ik inderdaad een beetje over het hoofd gezien. Overigens kan het geen kwaad om de lastregeling wel in te schakelen, anders wordt de sturing bijna puur analoog. De lastregeling zal denk ik toch zorgen voor een gelijkmatiger loop. Daarnaast is de lastregeling vaak ook verantwoordelijk voor een vloeiend starten en afremmen van de motor. Iets dat me met een modelbouwkraan wel zo realistisch lijkt om bij de hand te hebben.
Duidelijk !
En het is natuurlijk een feit dat je er beter mee dan om verlegen kan zitten.
Uitschakelen kan altijd nog neem ik aan.
Diodes zijn een aardige methode om een spanningsval te maken. 20 stuks lijkt mij persoonlijk wat overdreven, met een Volt of 7-8 (10-12 diodes) kom je al een heel eind.
Ik ging van theoretische waardes/aantallen uit en vaak kun je de 1N400* serie in bulk
voor weinig kopen.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=276
Zoals gezegd gebruik ik zelf ook een 8 Volt motortje in een stoomlokje en dat gaat prima.
Toch had ik in dit geval liever een 12V versie gepakt als ik de keuze had of, omdat
het toch een touw/kabel aandrijving is, 2 stuks in serie.
Dan benut je het vermogen wat je nu eventueel in de diodes of de decoder verliest.
Ook zie ik mechanische voordelen om 2 motoren in te zetten bij een touw/kabel constructie.
Je kan dan simple het touw op spanning houden door een gewichtje met een katrol.
-
Hallo Roel Smit
Ik herhaal mijn opmerking nogmaals een keer.
Als je volgt wat Jaap daar beschrijft heb je allerlei berekeningen zoals hierboven wordt beschreven niet meer nodig.
Kijk eens op de website van Jaap Teeuw oftewel hier op de site bekend als JaJo
Modeltreinbaan.nl
In deze website heeft hij allerlei methodes beschreven betreffende modelspoor.
En oa. een volledige beschrijving met schema over het heen en weer rijden van een kraan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_jaap_bokkraan_0001_1.jpg)
Succes ermee
Laat maar eens horen of het is gelukt.
gr,
Herwim
-
Om spanning kwijt te raken voor je motor kun je beter gewoon zenerdiodes gebruiken. In dit geval de 12V versie. Twee stuks in serie met de anodes (mag ook de kathodes zijn) tegen elkaar. Dan ben je altijd 12V van je motor spanning kwijt. Denk wel even aan het vermogen (12 * de stroom door de motor).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Je wilt zener diodes anti-parallel schakelen ? En denkt dan met 2 stuks klaar te zijn ?
Bedenk dan dat een zener diode ook als normale diode werkt en je dus niet meer of
minder spanning kwijt raakt dan met 2x 1N4007 !
*edit*
Ik lees niet goed , ik ben net wakker (of beter, eigenlijk nog niet).
Toch laat ik mijn tekst staan omdat er mogelijk toch ergens iemand is die er iets aan heeft.
Je oplossing met de zeners kan op zich werken maar vind ze maar eens zwaar genoeg ....
Ze moeten dan wel 2x het vermogen van de motor verstoken.
-
Om spanning kwijt te raken voor je motor kun je beter gewoon zenerdiodes gebruiken. In dit geval de 12V versie. Twee stuks in serie met de anodes (mag ook de kathodes zijn) tegen elkaar.
Ik ken dat onofficieel als anti-parallel. In serie zouden ze namelijk kathode-anode-kathode-anode geschakeld zijn (of vice-versa uiteraard)
Overigens denk ik dat ik de oplossing hiervan mis: een zenerdiode zal overtollige spanning wegzeneren en dat dus opstoken. Beter gezegd: bij 24 Volt (ik noem maar wat) een zener van 12 Volt gebruiken, betekent dat hij boven 12 Volt gaat zeneren en vermogen gaat verstoken. Dan ben je er niet met een simpele zener. Daarom wordt er vaak een weerstand mee in serie gezet en parallel aan de zenerdiode de belasting geplaatst. Maar ik ben nogal moe... misschien mis ik iets ;)
-
Ik ken dat onofficieel als anti-parallel. In serie zouden ze namelijk kathode-anode-kathode-anode geschakeld zijn (of vice-versa uiteraard)
In bovenstaande is het de bedoeling de zeners zeg maar "anti-serie" te schakelen.
Een zener zenert in sper en in doorlaat werkt hij als gewone diode.
Door de "anti-serie" schakeling krijg je dus een zener die voor wisselspanning werkt.
Overigens denk ik dat ik de oplossing hiervan mis: een zenerdiode zal overtollige spanning wegzeneren en dat dus opstoken. Beter gezegd: bij 24 Volt (ik noem maar wat) een zener van 12 Volt gebruiken, betekent dat hij boven 12 Volt gaat zeneren en vermogen gaat verstoken. Dan ben je er niet met een simpele zener. Daarom wordt er vaak een weerstand mee in serie gezet en parallel aan de zenerdiode de belasting geplaatst. Maar ik ben nogal moe... misschien mis ik iets ;)
Je kan/mag de motor zien als die serie R maar zo als ik eerder ook al zei wordt
het dan denk ik wel een kunst om zeners te vinden die genoeg vermogen kunnen
verstoken (in dit geval 2x P-motor !)
Mogelijk is er iets met torren te doen zodat die de stroom kunnen versterken maar
ook dan is de wisselspanning tricky. Mogelijk biedt google best een oplossing maar
ik heb nog niet de tijd gehad daar in te duiken.
Wel heb ik me afgevraagd of een simpele (analoge) pendel module hier niet een
betere keus is ....
-
Ik gaf in de tekst al aan dat de zeners in serie gezet moeten worden en zeker niet parallel. De kathodes (of anodes) tegen elkaar, omdat we met een wisselende stroomrichting te maken hebben (vooruit of achteruit rijden). Het vermogen zal rond de 4W liggen voor de zenerdiodes. Dit zijn best grote zenerdiodes, maar niet super groot. In een H0 loc is meestal wel ruimte voor deze zenerdiodes te vinden. Wat is de bedoeling:
Een decoder levert normaal gesproken een PWM signaal om de motorsnelheid te regelen. Dit PWM signaal tussen 0 en de voedingsspanning (klein verlies in de op de decoder aanwezige bruggelijkrichter en snelheidsregeling). Dit is normaal zo'n 16V tot 18V. Je wilt je een spanning hebben van rond de 6V, dan moet het PWM signaal veranderd worden in een signaal tussen 0 en de 6V. DIt is een constant verschil van 12V. Dit wordt het gemakkelijkst met ene zenerdiode opgelost.
Zover wat achtergronden,
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ik kan helemaal met je mee behalve als je het over 4W gaat hebben.
Daarmee veronderstel je dat het 6V motortje van de TS slechts 2W neemt.
Een analoge loc neemt al snel zo'n 300mA bij 14V. Dat is inderdaad ± 4W.
Echter zal een 6V motortje veel meer stroom nemen om dat vermogen te
gaan halen, zo ± 666mA.
Als je op basis van aannames het vermogen voor de zeners wil gaan bepalen
zul daar mee verder moeten rekenen en kom je op zeners van 12 x 0,666 = 8W.
Ik ben ze nog niet tegen gekomen (ik zie max. 5W) maar als je een linkje hebt ....
Zeners domweg parallel schakelen zou ik niet aandurven omdat je dan problemen
gaat krijgen met de toleranties. Je zal dan in serie met elke zener toch weer een
kleine weerstand moeten plaatsen om daar een draai aan te geven.
Wat dan beter werkt is de 12V zener op te bouwen uit 2 van 6V en die in serie zetten.
En dat dan weer anti-serie zo als je al aangaf.
Ben je voor 4 zeners van 5W zo ongeveer een euro kwijt
dus dat zal het probleem niet zijn.
-
Ik weet niet wat je met in serie en antiparallel in dit verband bedoeld, maar de manier van aansluiten is als volgt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4Zeners.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4Zeners.png)
Eerst kiezen voor de bovenste of de onderste methode. Bij 2 zeners de helft gebruiken. De bovenste is kathode aan kathode, terwijl de onderste gewoon anode aan anode is.
Alle zenerdiodes staan dus in serie voor een goede werking.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Iedereen kent hier het anti-parallel schakelen van gewone diodes bij bezetmelders
en het beveiligen van LED's tegen een te hoge sper spanning.
Dat heb ik als achterliggende gedachte gebruikt om de zener string in dit verhaal als
anti-serie te betitelen en ik bedoel exact wat je in het schemaatje getekend hebt.
In post 17 zat ik er even naast maar heb dat later hersteld:
Je wilt zener diodes anti-parallel schakelen ? En denkt dan met 2 stuks klaar te zijn ?
Bedenk dan dat een zener diode ook als normale diode werkt en je dus niet meer of
minder spanning kwijt raakt dan met 2x 1N4007 !
*edit*
Ik lees niet goed , ik ben net wakker (of beter, eigenlijk nog niet).
Toch laat ik mijn tekst staan omdat er mogelijk toch ergens iemand is die er iets aan heeft.
-
Oke nu kan ik je weer volgen. Anti-parallel werkt bij zenerdiodes niet. Je krijgt dan altijd hetzelfde als twee gewone diodes anti-parallel.
Nu eens kijken wat de starter van het topic van alles denkt.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
De Topic starter laat inderdaad wel erg weinig van zich horen sinds
post #8 waar hij aangaf een 6V motortje te hebben.
-
Aller eerst sorry voor het niet reageren maar ben behoorlijk aan het werk geweest .
Alles moet in de laatste weken van het jaar klaar
Ik heb inmiddels ook aan de kraan gewerkt, en die is gereed hij rijd naar behoren.
De mechanische kant is door middel van poeli's/snaarwiel/katrol en visdraad (ben alleen wel bang dat deze gaat oprekken ).
Het vis draad word onder spanning gehouden door veertjes en wiel.
De E-kant is een micro 6volt motor de rechtstreeks word aan gestuurd door een decoder .
De motor heeft een vertragings kast van 150:1
Ik heb ook het een en ander met diodes geprobeerd maar dat werkte niet.(zal het misschien verkeerd gedaan hebben)
Naar mijn mening geeft de decoder geen zuivere gelijk spanning uit (ben geen wis kid met decoders) daar door draait het motortje op halve kracht en dat is goed voor mij.
daar bij ook de maximale snelheid gehalveerd in de decoder, daar door heb ik nu een mooi draaiend motortje.(en geen hoog gierende motor)
De decoder wilde ik om de kraan rustig te laten vertrekken en stoppen en ik rij ook digi dus het is voor de hand liggende spanning.
En met genoeg boosters heb ik genoeg digitale spanning.
In de toekomst komt er ook bezetmeding ,Zodat er een rij gedrag geprogrammeerd kan worden
En kipper lichten wanneer de kraan beweegt kan mooi op de decoder uitgangen .
Nog een foto van het mechaniekje.
De wielen staan inmiddels recht en in lijn.
En de veren gespannen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141218_223028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141218_223028.jpg)
Ik heb ook een filmpje
Helaas kan ik die hier niet uploaden, naar mijn idee
En bij You-tube lukt het niet >:(
Iedereen wel bedankt voor het meedenken en de tips
heb je vragen of iets ,geduld ben voorlopig weer druk en ben ook niet dagelijks op de site
Vriendelijke groeten Roel