BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: frodo op 07 December 2014, 12:47:31
-
goedenmiddag allemaal
Ik zit al een paar dagen naar seinen te kijken voor mijn baan.
Ik denk alles van viesmann te nemen.
Nu kan ik onverwacht een aantal seinen van marklin overnemen.
Het gaat om de oude 7038 tot 7042 met een bodemplaat.
Kan ik die wel gebruiken en moet ik dan de bodemplaat eraf halen?
Of kan ik hem met bodemplaat gebruiken.
Of zijn ze alleen voor wisselstroom.
Hopend op reactie
Gr Frodo
-
Beste Frodo,
Deze seinen zijn allemaal te gebruiken voor een analoge gelijkstroombaan. Ik weet niet welke transformator je hebt? Echter deze seinen schakelen tevens op gelijkstroom maar uiteraard ook op wisselstroom.
Andre
-
Ik wil digitaal met multimuis en analoog de seinen en wissels met schakelpaneel.
Kan ik de bodemplaat gewoon gebruiken?
Ik gebruik Lima travo,s voor aansluiting.
-
De bodemplaat is de aandrijving.. Die kan je gewoon gebruiken
-
Wat bedoel je precies met de bodemplaat?
In de grijze doos onderaan het sein zitten de spoelen die het sein bewegen. Die kan je er niet afhalen, want dan werkt het niet meer.
-
De bodemplaat is marklin nummer 7531 of 7532 of 7533
De grijze doos schuif je op de bodemplaat
-
De plaat dient dus alleen maar om het sein te fixeren t.o.v. de rails. Als je een andere manier hebt om het sein vast te zetten heb je die plaat dus niet nodig.
-
Oké bedankt
-
De metalen onderplaat van de oude Marklin seinen diende behalve voor het fixeren aan M-rail ook voor de massaverbinding. Zonder massaverbinding branden de lampjes niet.
Het sein werkt verder wel (schakelopdracht via gele en blauwe draad, rijstroomschakelaar tussen 2 rode draden tv rails en extra bussen tbv bovenleiding).
Op het relaishuis zit een aparte bus voor een losse massaverbinding.
groetjes Henk
-
Zie ook bij de buren (voor aansluitong en kleurcodes):
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7039
tot
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7042
-
Die lampjes krijg je wel brandend. Iedere trafo heeft een nul en een 1. De tegenwoordig gebruikte dubbel geïsoleerde trafo's hebben uiteraard geen massa, maar de nul werkt ook! Zeker bij gelijkstroom. Ik heb zoiets ook gedaan. De lampjes gaan dan aan. Had vroeger deze seinen succesvol op de gelijkstroombaan staan.
-
De tegenwoordig gebruikte dubbel geïsoleerde trafo's hebben uiteraard geen massa, maar de nul werkt ook!
??? Wat is het verschil tussen nul en massa?
En wat heeft dat met dubbelgeïsoleerd te maken?
-
Een dubbelgeisoleerde trafo heeft geen massa omdat het ding dan niet dubbel geïsoleerd meer is. De behuizing is niet alleen van plastic maar er is ook een binnenisolatie die niet aan een metalen verbinding ligt in het toestel. Een draad eraan zou die dubbelgeisoleerdhied dus opheffen. Ik vind de houding van een aantal mensen eigenlijk nogal raar. Als of ik het nooit bij het goede eind heb en zij wel. Het was ooit mijn vak. Dus ik weet waar ik het over heb. :( Die houding jaagt mensen weg. Dus die toon lijkt me niet verstandig.
Overigens liggen de nul en de één via de generator van de centrale. Deze zijn op hun beurt weer verbonden aan één van de polen van een aantal tussenliggende driefase transformatoren die allemaal wel een massapunt hebben omdat zij in ster staan met de massa. Zoek maar op het internet hoe een driefase trafo werkt. Een van de driefasewindingen takt af naar jouw huis waar 220 op staat. En daar plug je dan weer je treintrafo aan. ;)
-
Geen idee waar je laatste stukje van je verhaal nog een link met een Marklin sein heeft ???
Maar een ding weet ik zeker. Een uitleg van Klaas geeft me meer vertrouwen dan jouw wazige verhaal 8)
En dat alleen om een simpel sein aan te sluiten.
Denk niet deat de TS je een beetje kan volgen.
tekst door mod verwijderd. Iets minder persoonlijk a.u.b.
-
Het was ooit mijn vak. Dus ik weet waar ik het over heb. :(
Nou, daar ben ik niet erg van overtuigd. Ik heb zelf ook 37 jaar in de elektriciteitsdistributie gewerkt dus ik weet ook waar ik het over heb.
Laten we het even bij treintransformatoren houden. Vroeger hadden die vaak een metalen behuizing, maar die was elektrisch neutraal. D.w.z. de behuizing was nergens met de interne schakeling verbonden. Tegenwoordig zijn de behuizingen van plastic, en dat kun je elektrisch niet eens ergens aan verbinden. Maar het maakt wel dat het apparaat dubbel geïsoleerd is.
Qua functie is er dus geen verschil tussen de oude en de nieuwe trafo's, dus ik snap nog steeds niet waar je naar toe wil met je verhaal.
-
Die metalen trein transformatoren waren elektrisch verbonden aan massa. ;) Ik heb er hier ook nog één liggen van Trix. Maar die typen waren niet dubbel geisoleerd in tegenstelling tot de nu moderne dubbel geisoleerde typen. Overigens heb je ook dubbel geisoleerde apparaten die van metaal zijn maar die van constructie toch dubbel geisoleerd zijn.
Maar goed, misschien zijn we afgedwaald van de topic??? Hoe marklin seinen aansluiten?
-
Wat versta jij onder "massa"?
-
Ik neem aan dat je mij bedoelt. Massa is bijv de randaarde van je stopcontact. Die is verbonden met een koperen plaat in de grond. De elektriciteitscentrale is ook verbonden met massapunt met de grond. Dus deze zijn dus verbonden.
-
Massa is wat jij massa wilt noemen, de rest van de spanningen refereer je hier aan. Je mag alleen maar één massa punt kiezen en dure geld binnen het gehele geïsoleerde deel. Daar buiten kan je weer vrij en andere massa kiezen. Aarde is weer iets los en wordt vaak bij 230v als massa gezien. Dit omdat veel scoops en bench DDM's de aarde vast aan de massa hebben liggen. Bij modelspoor wisselspanning geven symbolen als 0 en 1 eigenlijk niets aan, zeker omdat we in Nederland geen gepolariseerde 230v stekkers in huis gebruiken.
De oude oude Marklin trafo zijn ook gewoon volledig geïsoleerd en denk de Trix trafo's dus ook. Weliswaar niet dubbel maar er zit geen verbinding tussen de primaire en secundaire kant. Massa is dus vrij te kiezen (één per trafo, is alleen referentie punt) en aarde heeft geen enkele referentie met de secundaire kant. De Marklin trafo's hadden niet eens en randaarde stekker.
In het Marklin systeem wordt de B (bruine) aansluiting als massa gezien en bij de seinen werd er dan it gegaan dat deze vis de rails met B verbonden waren voor het licht. Wil je ze dus los gebruiken moet je deze met de stekker (of zelf altijd met een losse draad aan de schroef gedaan) verbinden met de andere klem van de trafo (waar je niet de gele op hebt zitten). Kunt hier ook een losse (of je licht) trafo voor gebruiken om deze te voeden.
Timo
-
Die metalen trein transformatoren waren elektrisch verbonden aan massa. ;) Ik heb er hier ook nog één liggen van Trix.
Ik heb hier ook zo'n metalen Trix trafo liggen. Daarvan ligt de behuizing aan aarde, maar dat komt omdat ik dat zelf zo heb gemaakt. Origineel zat er een stekker aan zonder aardcontact, en de behuizing zat nergens aan vast. Ik heb hem zelf aangepast, omdat ik het te onveilig vond.
Verder ken ik ook geen metalen treintrafo's die af fabriek geaard zijn. Die behuizingen liggen allemaal los van alles.
-
Bij mij was dat wel zo. Zit een extra schroef met een gat in. Ik weet niet hoe oud die van jou is. De trafo die ik heb staat nu in het rariteiten kabinet van mijn modelspoorverzameling.Metalen behuizing blijft ondanks aarding niet zo veilig. Mijn stopcontacten hebben niet allemaal aarding. Ik heb geen museum uitstalling van oude producten. Toch vind ik die dingen van vroeger wel wat hebben. Dus maar bewaard.
-
Timo: dat is dus precies wat ik bedoel. Je kunt die marklin seinen gewoon aansluiten om maar weer terug op het onderwerp te komen. De lampjes zullen dan ook gaan branden. Bij mij was dat het geval. Overigens begrijp ik de vergelijking van een oscilloscoop en een treintrafo niet. Zijn twee totaal verschillende apparaten. Ik merk ook dat je mijn verhaal niet goed gelezen hebt. We hebben het alleen over Marklin seinen en niet over het Marklinsysteem.
Andre
-
Andre, ik heb je hele verhaal prima gelezen. ;) Jij haalde Trix aan maar deze ken ik niet, ik haalde daarom de welbekende metalen Marklin trafo aan omdat ik deze wel ken en jij over oude metalen trafo's sprak. Mag ik toch wel gewoon Marklin erbij pakken? ;D
Maar ik pakte de scoop er alleen bij om aan te geven dat dat iets iets waar aarde en massa aan elkaar liggen. In alle modelspoortrafo's die ik ken is dat niet het geval, die hebben geen geaarde stekkers en zijn volledig isoleert. De Trix trafo van jou zou natuurlijk een uitzondering kunnen zijn.
Maar idd, sein aansluiten en gaan. Je moet alleen naast de draden ook een draad aan het frame van het sein hangen via de stekker of de schroef (en omdat het marklin betreft wordt dat gezien als massa). Maar of hoe je de boel nu aansluit bij gelijkspanning maakt niet uit, of je het frame nu aan de plus of de min hangt. Enige wat vast staat is dat je het frame aan de andere polariteit hangt dan de gele draad.
Maar gewoon vrolijk blijven Andre! ;) Maar tegen iemand zeggen dat hij niet goed leest is niet zo netjes. Fouten maken is menselijk en iemand er met een quote ofzo op wijzen is prima, maar het kan wel wat vrolijker ;D Het jaar is immers bijna afgelopen, de kerst is achter de rug en we kunnen genieten van de Top 2000 ;D
Timo
-
Ik gebruik een afgevlakte gelijkspanning van ongeveer 18V, heb je het nare gebrom niet van de spoel.
gr Frits
-
Zo erg is die toch niet? Die Marklin spoelen kunnen er volgens mij niet zo goed tegen om continue onder spanning te staan.
Niet dat het verkeerd is om afgevlakte gelijkspanning te gebruiken overigens.
Timo
-
Ik ben niet boos hoor! Ben inmiddels weer heel wat appelflappen en oliebollen verder. En de champagne smaakte prima. (y)