BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Benrail op 04 December 2014, 11:22:51
-
Beste medespoorders
Heb recent dit alleraardigst stoomlokje aangekocht en daar een ESU LokPilot standard 53611 in gemonteerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_307118.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_307118.jpg)
Daarna enkel de max snelheid CV5 en de middensnelheid CV6 aangepast.
Het lokje rijdt prima maaarrrrrr....
af en toe, geheel willekeurig gaat ie even iets sneller rijden.
de duur daarvan is ook geheel willekeurig, , 1/2, 1 of 2 seconden wat sneller, dan weer terug naar normaal.
Wat kan dit zijn?
Heb ik gewoon een brakke lokpilot gekregen?
-
Ik heb eergisteren een lokpilot ingebouwd (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.msg3221518221.html#msg3221518221) in een roco br50. Wat je beschrijft heb ik nog niet gezien.
Enige wat ik kan verzinnen is dat de motorsturing van de lokpilot in de war is. Vuiltje in de motor? Brakke koolborstel? Stroomafname? Anti-slipbandje dat oud is? Zoiets. Ik heb een oude br23 waar de stroomafname niet goed van is en dan verergert bij mij de lokpilot het probleem.
In het begin heb ik bij die lok het rijgedrag al enorm verbeterd door de anti-slipbandjes te vervangen. Van het lichte slippen van de lok raakte de motorsturing enorm in de war. BR23 had trouwens een lokpilot basic ipv een lokpilot standard.
Ik weet niet of beide gedachtes relevant zijn voor jou lok, maar ik gooi het maar al brainstormend jouw richting op :)
Reinout
-
De term "alleraardigst" is de goede voor je lokje. Ik zit te twijfelen of ik 'em nou enorm lelijk of juist schattig vind :)
Hele leuke. Maar het ziet er uit als een opgevoerde Glaskasten waar wat onderdelen van een rijnaak tegenaan zijn gelast ;D
Gaaf!
Reinout
-
Ben,
Ik neem dat je het tweedehands hebt gekocht?
Dan zou je eerst eens een schoonmaakbeurt kunnen overwegen en de stroomafname controleren en/of afstellen.
Hoe mooi een Lopi ook is en kan, als de motor niet lekker loopt en/of de stroomafname brak is zal je nooit een lekker soepel locje krijgen.
-
Nee hij is splinternieuw
Deze uitvoering is op het moment hier en daar in de aanbieding voor net geen €120
daarom kon ik niet van de koopknop afblijven ;D
Vuil zal dus niet het probleem zijn lijkt me.
Echt kruipend doet ie het ook fantastisch.
En uiteindelijk moet ie inderdaad naast een glaskasten iets gaan doen 8)
-
Is deze loc van Roco of nog van Klein Modellbahn? Bij Klein modellbahn werden weleens (Buhler) motoren toegepast waar sommige decoders niet goed mee overweg konden of kunnen.Tenminste dat is mijn ervaring. Dit terwijl die motoren op zich prima zijn.
Bij sommige Klein Modellbahn modellen liet de stroomafname ook wel eens te wensen over. Toen de mallen van Klein Modellbahn naar Roco gingen, zal er wel het een en ander aan verbeterd zijn. Maar daarover kan ik niets zeggen, aangezien ik het model zowel van Klein Modellbahn als Roco niet heb. Wat ik wel weet en daar baseer ik mijn verhaal op, is dus de al genoemde stroomafname en het gedrag van de motoren op Uhlenbrock decoders. Kijk wel even of er stiekum een ontstoorcondensator zit. Indien niet, is het soms handig toch een kleine ontstoorcondensator aan te brengen op de motor van van een paar picofarad. Heel erg klein dus om de tegen EMK,s van de motor tegen te houden.
Eigenlijk tegendraads wat gebruikelijk is. Normaal moeten alle condensatoren eruit zoals ik al zei.
Met Locpilot decoders in combinatie met Buhlermotoren heb ik geen ervaring.
Het is natuurlijk een erg aparte stoomloc die leuk staat in iedere verzameling.
Andre
-
Ik snap wel dat je niet een stel nieuwe/andere decoders op de plank hebt liggen, maar om zeker te weten dat het probleem in de loc zit en niet in de decoder zou je het beste toch even andere decoder erin kunnen zetten. Misschien uit een andere loc die in je bezit is?
Even terzijde: ik kijk trouwens met zeer gemengde gevoelens naar deze loc. In het zwart gaat-ie nog wel, maar in deze uitvoering.... Nou ja, ieder diertje zijn pleziertje, zal ik maar zeggen.
Groet,
Ruud
-
Wat heb je gedaan om de motor af te regelen? Gewoon de standaard? Kan zijn dat deze niet goed (genoeg) staand waardoor de decoder de motor ten onrechte bijregelt.
Timo
-
Het is het model van Roco
niets aan afgeregeld behalve de max en middensnelheid, verder niets
Het lijt inderdaad het meest op bijregelen van de decoder
Maar waarom doet ie dat?
Ik zal eens een andere decoder uit een andere loc proberen, dat lukt vandaag niet meer
en ja ieder diertje zijn pleziertje haha
nou zijn de kleuren op mijn foto wat aan de overdreven kant, het groen is mooi beschaafd donker en het rood geen neon ;)
-
Maar waarom doet ie dat?
Nouwja, kan komen omdat jij hem niet afgeregeld hebt ::) Jij moet toch ook even wennen als je vanuit een Fiat Panda in een Fort Transit stapt? Iedere loc is iets anders dus vandaar dat je hem er op aan kunt passen (en dat kan een decoder niet zomaar tijdens het rijden zoals wij ;D ). Dat iets rijdt betekend nog niet dat het afgeregeld is. Ik kan ook wel gewoon gas geven in een Transit, ondanks dat hij dan wel gaat rijden reageert het wel anders dan de Panda. Andere decoder zou dus kunnen helpen maar dat is dan meer geluk dan wijsheid dat de standaard instelling van de motorregeling beter klopt. maar je zou natuurlijk ook kunnen beginnen met afregelen van deze loc.
Ik zeg niet dat het de motorregeling is, maar aangezien je hier niets aan hebt gedaan zou het zeer goed kunnen.
Timo
-
Kan me herinneren dat ik van een lelijke eend waar ik de rem echt vol moest aanstampen overschakelde naar een andere citroen maar dan met een hele goeie rembekrachtiging en prima remmen.
De voorruit kwam de eerste dag heel vaak gevaarlijk dichtbij :o
Dus ja dat wennen snap ik ;D
Hoe kan ik dat afregelen dan het beste aanpakken?
Ik deed dat recent met een oude fleischmann met rondmotor en ging dan uit van wat standaardgegevens die ik daarover vond.
Maar heb al snel via CV8 alles weer terug naar standaard gezet, zo slecht als ie daarvan ging lopen.
Dus hoe doe je zoiets?
-
Afregelen van het motorgedrag doe je met CV53, 54 en 55.
De standaard handleiding is er heel sumier over. Ik adviseer je er een gewone Lopi4 handleiding voor na te kijken.
Daar staat het wat uitgebreider in. Zie hoofdstuk 11, inclusief een tabel met preset waardes voor bepaalde merken motoren.
Update: de tabel in de handleiding is verre van compleet.
Als je de ESU lokprogrammer software download (is gratis) kan je alle types (en bijbehorende instellingen) zien.
-
Even een vraag: vertoonde je loc hetzelfde gedrag toen je nog niets had veranderd aan CV 5 en 6 (max en middensnelheid)?
Als dat niet zo is, dan ligt het dus aan de CV 5 en 6-instellingen.
Groet,
Ruud
-
Ik heb die software er net opgezet maar ik vrees dat daar een stukje (of meer stukjes) hardware bij nodig is.
Ik bezit slechts een lokmaus 2 :-\
-
Heb je de rijstappen goed staan?
Dat is iets dat je in de muis in kunt stellen, akls ik me goed herinner.
groet,
Tjalling
-
Ik heb die software er net opgezet maar ik vrees dat daar een stukje (of meer stukjes) hardware bij nodig is.
Voor het gebruik van de programmersoftware wel ja.
Groet Ronald.
-
Maar met de software kan je wel kijken welke instellingen je kan/moet veranderen om de rijeigenschappen te veranderen.
Wil je dat ook daadwerkelijk doen dan heb je ook d elokprogrammer nodig.
Ga je in de toekomst nog veel meer met ESU decoders werken dan is die eigenlijk onmisbaar en reuze handig 8)
Even twee screenshots uit de software
Motorsetting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorsetting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorsetting.jpg)
Hier kan je een specifiek merk/motortype kiezen waarna je de gewijzigde instellingen ziet.
Met de optie Show changed CV's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/changed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/changed.jpg)
kan je een lijstje maken welke CV's je moet aanpassen.
-
In navolging van Eric's uitleg, nog maar eens een keer de link naar "Hulp bij functiemappen" in de eens door mij gemaakte simpele handleiding (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58351.msg3221453542.html#msg3221453542) mbt het gebruik van de ESU LokProgrammersoftware ;). Met dit principe kun je alle veranderingen die je maakt mbv de LokProgrammer eenvoudig om toveren in "de aan te passen CV's en hun nieuwe waarde". Deze kun je dan bv mbv de Multimaus programmeren, bij gebrek aan de ESU LokProgrammer hardware.
-
Dank iedereen, ik ga hier morgen mee aan de slag.
-
Ik ben even teruggegaan naar het advies van Ruud, de vraag had je het voor het veranderen van de CV's ook.
Dat wist ik niet zeker.
Heb de loc een half uurtje voor en achteruit laten inrijden zonder aanhang en zonder iets aan de decoder af te stellen.
Daarna met een sleepje goederenwagons en nagenoeg gelijktijdig de decoder afgesteld. Dus waar komt het probleem dan van...
Nu heb ik eerst de decoder gereset door 8 in CV8 te schrijven, daarna even wat rondjes laten lopen en dat leek goed te gaan.
Daarna opnieuw de snelheid ingesteld, 24 in CV5 en 13 in CV6.
Het draait nu een kwartiertje en ik hoor en zie eigenlijk geen rare dingen meer.
Resetten doet soms wonderen 8)
Lijkt op vroeger; een klap op de tv geven, had je weer even goed beeld ;D
-
(y). ............als je nu nog in het buizen-tijdperk had gezeten, hadden we never nooit decoders gehad ;D.
-
Of we reden allemaal met LGB tjes daar past wel een buizenversterker in.
heb je meteen natuurlijke rook als het fout gaat ;D
-
Goed bericht dat het nu gelukt is en je trein naar behoren rijdt. De verhouding max snelheid en middensnelheid komt soms vrij nauw. Bij de instellingen af fabriek staat de middensnelheid nogal eens op een derde van de maxsnelheid (bij Esu bijvoorbeeld, bij Lenz zelfs een kwart). Als je gaat veranderen, kun je daar rekening mee houden. Je hebt gekozen van een middensnelheid op de helft van de maxsnelheid. Dat is vrij hoog. Maar als het nu naar behoren werkt, is het natuurlijk goed.
Groet,
Ruud
-
Dat is inderdaad goed om rekening mee te houden.
Ik dacht dat je dat willekeurig kon instellen.
Nou ja wel altijd de middensnelheid lager dan de topsnelheid dan ;)
-
De snelheden kan je ook willekeurig instellen. Maar om meer regelbereik te hebben met langzaam rijden (rangeren maar ook het optrekken) is het gebruikelijk de mid snelheid oop 1/3 of 1/4 van de snelheid te leggen. Je hebt dan de helft van de stappen op je centrale om tot 1/3 (of 1/4) van de snelheid te komen en dan de andere helft voor de overige 2/3 (of 3/4).
Maar kijk je niet vast op de software. Vooral erg nuttig bij het instellen van de complexe functies (maar dat is nu eigenlijk juist wat ontbreekt op de LoPi Standaard). Het afregelen van de motor gebeurd met CV53, CV54 en CV55. Het blijft altijd een beetje prutsen ::)
Timo
-
Maar kijk je niet vast op de software. Vooral erg nuttig bij het instellen van de complexe functies (maar dat is nu eigenlijk juist wat ontbreekt op de LoPi Standaard).
Verkijk je niet op de mogelijkheden van de Lopi Standaard.
De handleiding die op de ESU site staat is al hopeloos verouderd :'(
De huidige FW versie kan al veel meer.
Wil je met de standaard gaan functiemappen, dan kom je ook al weer in het hogere CV bereik terecht met gebruik van CV31 en CV32 als index. gelijk aan de Lopi4.
-
Dat klopt, kan al een stuk meer, hele vooruitgang met de LoPi Basic ;D Maar doelde vooral op het afstellen van de motor. Hier biedt de software niet echt een voordeel mee.
Valt me wel wat raars op aan de standaard mapping. F0 en F1 kan je richting afhankelijk maken, F2 en F3 weer niet, en dan F4 tm F7 dan weer wel... Maar buiten dat is met de standaard mapping de rangeersnelheid optrekvertraging alleen vooruit in te schakelen met F4. F4 reverse is blanko ::) Kan natuurlijk zijn dat dit een fout is van de LokProgrammer software. Maar misschien wel iets om rekening mee te houden als je die stand wilt gebruiken.
Timo
-
Maar doelde vooral op het afstellen van de motor. Hier biedt de software niet echt een voordeel mee.
Dat klopt, daar is ie wat beperkter in.
Valt me wel wat raars op aan de standaard mapping. F0 en F1 kan je richting afhankelijk maken, F2 en F3 weer niet, en dan F4 tm F7 dan weer wel... Maar buiten dat is met de standaard mapping de rangeersnelheid alleen vooruit in te schakelen met F4. F4 reverse is blanko ::) Kan natuurlijk zijn dat dit een fout is van de LokProgrammer software. Maar misschien wel iets om rekening mee te houden als je die stand wilt gebruiken.
Volgens mij zit de rangeerstand op F3 (richtingsonafhakelijk). Tenminste in FW 1.3.1387
Maar kan je natuurlijk altijd ommappen naar een functietoets die je wel richtingsafhankelijk kunt gebruiken.
-
Foutje van mijn kant, doelde op de optrekvertraging onder F4 ::)
Timo
-
Ik ben toevallig net bezig met die oudere Lopi Basic waarvan ik er nog een paar had liggen uit een aanbieding, bij een loc in te stellen. Inderdaad een vervelende, lastige decoder om de boel goed te krijgen. De fabrieksinstellingen zijn echt een ramp: de loc schiet vooruit als je maar een beetje gas geeft en de max snelheid is verschrikkelijk hoog.
Groet,
Ruud
-
Nou toch nog even verder prutsen...
Heb nu een decoder wissel gedaan en er een Lopi V4.0 ingezet
Deze gereset en daarna de automatische instellingsbepaling via de CV54. De loc was warmgelopen.
Dan de max en middensnelheid aangepast via CV5 en CV6
De lopi V4 heeft bij de max snelheid 255 stappen, ik kan met mijn lokmaus niet hoger dan stap 99.
met deze loc is dat overigens geen probleem, die hoeft niet snel. Het is tenslotte een Dorftrottel en geen TGV ;D
Hij rijdt op zich nog iets mooier met deze decoder, dwz dat bij hele lage snelheid er vrijwel geen geluid is.
Dit tov de Lopi standard waarbij je dan een licht brom hoort bij bepaalde lage snelheden.
Echter met deze decoder en settings valt ie wel makkelijk stil op een wissel bij lage snelheid.
Zou je dat nog verder kunnen verbeteren via de instellingen?
-
In de handleiding van de LoPi 4 staat hoe je waarden hoger dan 99 kan programmeren. Daar heeft ESU een trucje voor bedacht.
Helaas dat je de waardes niet uit kunt lezen. De motorregeling van de LoPi 4 en de LoPi S lijken nu wel heel erg op elkaar dus de automatisch verkregen waarde met de LoPi 4 zouden ook nog wel eens goed kunnen werken in de LoPi S (die de automatische niet heeft).
Timo