BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: zuyderduyn op 02 December 2014, 13:36:42
-
Beste lezers,
Ik heb een 2e hands Roco lok gekocht. Deze heeft lage maximum snelheid. Ik begreep van de verkoper dat ik dit kan wijzigen in CV instellingen. Nu werk ik met een multimaus en begreep ik dat het hiermee niet te wijzigen is. Klopt dit?
Als het wel kan, is hier ergens een uitleg over te vinden?
Anders naar een winkel toe om het op te lossen?
Groeten Hans Zuyderduyn
-
Je kunt de maximale snelheid met de Multimuis WEL wijzigen. Ik weet alleen niet welke CV waarde dat is. Ik vermoed CV 63. Maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Ik doe het niet iedere dag.
-
Hallo,
Ik heb het iets te snel gevraagd. Heb het al opgezocht.
Op de lokmaus menu+5 intoetsen en dan is de max snelheid te wijzigen, CV5 dus.
In ieder geval bedankt voor de moeite.
Groeten Hans
-
@Zuylen
CV5 is bij elke NMRA compatibele decoder de maximum snelheid.
CV63 zegt niets dat kan een decoder/merk specifeke instelling zijn. Een advies waar de vraagsteller niets mee kan.
-
Lees is wat beter Remunj
Dat was niet mijn advies! Ik heb er bij gezegd dat ik het niet zeker wist. ;) En wat ik erbij zei: ik doe het niet iedere dag.
André
-
Ben het met Eric eens. Het advies dat de MM wel kan programmeren was goed. Maar het CV advies was fout. Laat dit dan weg of zoek het uit. Beter geen advies dan slecht advies ;)
Timo
-
Als je de max. snelheid gaat verhogen (CV5), moet je vaak ook de middensnelheid (CV6) wat omhoog brengen. Dat moet je vooral doen als je merkt dat de snelheid van je loc bij het opendraaien van de knop niet gelijkmatig toeneemt.
Groet,
Ruud
-
Lees is wat beter Remunj
Dat was niet mijn advies! Ik heb er bij gezegd dat ik het niet zeker wist. ;) En wat ik erbij zei: ik doe het niet iedere dag
Heb je reactie nog eens nagelezen en jij geeft toch echt dat advies ;D ook al weet je het niet zeker.
En trouwens het is eens en niet is ::) als in "lees is eens beter" :D
-
1rst cv 8 uitlezen
Dan weet je welk merk decoder er in zit
met cv 5 en 6 stel je de max snelheid niet in maar een snelheid die gewenst is om te rijden
met de hogere cv stel je de max snelheid in die de decoder toelaat
kan in de 50 of 60 zitten afhankelijk van de decoder
die moet dan aangepast worden
ik begrens alles met de lenz decoders die ik gebruik op 2/3 van de max snelheid
dan met cv 2 3 4 5 en 6 de rij eigenschappen
heeft niets met de max snelheid te maken
-
Nog een keer Jerry, want ik snap er niks van. ???
cv5 is volgens NMRA normen toch echt bedoeld om de maximum snelheid in te stellen. Sinds decoders cruise control hebben en we de bijbehorende motorregeling kunnen beïnvloeden, kan de maximum snelheid ook iets eleganter worden beïnvloed. Maar cv5 iwas er in eerste instantie voor bedoeld en levert ook het gewenste resultaat.
-
1rst cv 8 uitlezen
Hoe moet hij dat doen met een Multimaus ??? ???
Voor de rest: zie het bericht van Henk.
-
Dat kan je niet uitlezen met een MMaus, dus als je er geen verstand van hebt geef dan geen advies.
-
@Jerrytrein, @Zuylen,
Ik zeg maar zo ik zeg maar niets, heb er toch geen verstand van.
Groetjes
-
Dat maak je er toch echt van Remunj ??? Ik kan me herinneren dat je het al eerder beter wist terwijl ik er duidelijk dingen bij zei, zoals ook nu! Ik zou mijn tekst inderdaad maar eens goed lezen! Het was Zuyderduyn in plaats van Zuylen. Toch echt een andere naam! Ook al beginnen beide namen met een Z.
Andre
-
Andre we kunnen er een wellis nietis spelletje van maken maar om je eigen bericht als antwoord op Hans zijn vraag nog even te citeren:
Je kunt de maximale snelheid met de Multimuis WEL wijzigen. Ik weet alleen niet welke CV waarde dat is. Ik vermoed CV 63. Maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Ik doe het niet iedere dag.
Je kan me voor gek verslijten maar dat is toch echt jouw reactie waarin je het advies over CV63 geeft. :-X
En dat is toch echt de eerste reactie na Zuyderduyn zijn vraag.
En dat is en blijft het verkeerde advies.
Het is en blijft heel simpel. De max. snelheid stel je in met CV5. En zoals Ruud K terecht aangeeft in combinatie met CV6.
Dat alle moderne decoders tegenwoordig ook hele fancy motorregelingen hebben met de daarbij behorende CV's doet daar niets aan af.
Heb je nog oude decoders dan kan je alleen met CV5 en 6 e.e.a. instellen.
-
Dat kan je niet uitlezen met een MMaus, dus als je er geen verstand van hebt geef dan geen advies.
zeg ik ook niet
alleen dat je die wel eerst moet lezen
dan kan je advies geven
en de rest
kwee niet ::)
heb nog maar een paar locjes
-
Terwijl het allemaal zo simpel is. Alle CV's zijn beschreven in de NMRA norm (http://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.2.2_decoder_cvs_2012.07.pdf). Daarin staat dat CV5 en CV6 bedoeld zijn voor resp. de hoge en de middensnelheid. Maar staat ook een O achter van Optional. Dat betekent dat een fabrikant zelf mag weten of hij deze CV's daarvoor gebruikt.
CV63 zit in de reeks CV47-64, en daarvan zegt de norm dat een fabrikant die naar eigen inzicht mag gebruiken.
Dus een advies over zowel CV5, CV6 als CV63 is alleen zinvol als je weet over welke decoder het gaat. Dan kan je in de CV lijst van de fabrikant zien welke je moet hebben.
-
Ik zie in dit interessante overzicht van Klaas dat CV5 en CV6 (max. snelheid, middensnelheid) volgens die normen optioneel zijn. Dat wist ik niet, omdat alle decoders die ik in gebruik heb (Esu, Lenz, Kuehn, Roco) bij CV5 en CV6 de snelheidsinstellingen zijn. Je zit dus vrijwel altijd goed daarmee. Misschien dat marginale merken decoders andere CV's hiervoor gebruiken.
Groet,
Ruud
-
Nou nee Klaas, het mag optioneel zijn, maar ik ken geen DCC decoders waarbij cv5 niet wordt gebruikt voor het instellen van de maximum snelheid. De suggestie eens naar cv5 te kijken blijft een goed advies bij deze vraag. Welke waarden cv5 kan krijgen verschilt wel, maar ook dan kom je een heel eind als je de ranges 1-63 en 1-255 probeert.
Het blijft overigens om allerlei redenen bijzonder handig te weten welke decoder er in een loc huist.
-
Ik denk ook wel dat vrijwel elke fabrikant de CV's 5 en 6 voor het beoogde doel gebruikt. Maar het feit dat ze optioneel zijn laat de mogelijkheid open dat het anders is.
-
Maar die decoders zijn er natuurlijk wel ook al staat erbij dat ze aan de NMRA norm voldoen.
http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/le1025jst.pdf
CV 6 heeft hier een andere functie ;)
Groetjes
-
Formeel voldoet deze decoder kennelijk aan de norm Wim, weten we nu dankzij Klaas.
Maar dan is dit toch wat stevig geformuleerd als het gaat om cv5 en cv6
Dus een advies over zowel CV5, CV6 als CV63 is alleen zinvol als je weet over welke decoder het gaat. Dan kan je in de CV lijst van de fabrikant zien welke je moet hebben.
Met een kans van minstens 99 procent dat het klopt, vind ik het toch een zinnig advies. De adviezen van je dokter hebben in de regel een heel wat wankeler basis. ;D
-
Remunj, je maakt het steeds erger! Ik verklaar niemand voor gek! Dat zijn toch echt jouw woorden. Je moet toch oppassen met deze woorden. Dat kan bij mensen in het verkeerde keelgat schieten.
Maar om terug te komen op de maximale snelheid, dit blijkt dus discutabel te zijn. Ik ging er van uit dat veel van die CV's standaard waren bij decoders met uitzondering van de geluidsdecoders. Ik geef toe dat ik dit niet goed had. Maar ik gaf tegelijkertijd aan dat ik dat niet zeker wist.
André
-
Zoek even een boksring op jongens.
Formeel voldoet deze decoder kennelijk aan de norm Wim, weten we nu dankzij Klaas.
Oh nee, misschien toch niet. Het zal wel niet de bedoeling zijn cv6 ergens anders voor te gebruiken. Onverwacht leerzaam draadje dit. :)
-
Het zal wel niet de bedoeling zijn cv6 ergens anders voor te gebruiken.
Uit de tekst in de norm begrijp ik toch dat het een fabrikant vrij staat hier mee te doen wat hij wil. Maar misschien is er iemand wiens Engels beter is dan van mij. 8)
-
Remunj, je maakt het steeds erger!
Andre ik maak niets erger. Jij wilt alleen niet begrijpen dat jij in eerste instantie het verkeerde advies ga. Daar reageerde ik op, niets meer of minder. 8)
En je mag gewoon Eric zeggen hoor ;D
@Wim,
Sterker nog de LE1025 heeft geeneens een CV6. Wel een register 6.
Naar mijn idee heeft CV6 in dit geval helemaal geen functie.
Neem als voorbeeld maar eens CV5, die heeft een hele andere functie dan register 5.
Register 5 neemt in registermode de functie van CV29 over.
Voldoet de decoder toch aan de NMRA norm 8)
-
Eric,
Maar jij gaf toch ook het verkeerde advies? Want het blijkt niet standaard te zijn! En dan doe je net alsof ik je voor gek uitgemaakt heb. Dat vind ik niet een handige uitspraak.
Andre
-
De door Win genoemde LE130XF kan prima aan de NMRA voldoen (wat betreft CV's tm 8 iig). CV5 is netjes de max snelheid en CV6 bestaat gewoon niet ;D En omdat CV6 optioneel is mag hij weggelaten worden.
Lastiger in dit geval is, zeker omdat er niet uitgelezen kan worden, is dat je niet weet in welke range je moet denken. De door Win genoemde decoder kan je CV5 instellen met een waarde tussen 0 en 10. Maar een LoPi kan je de volle range gebruiken, van 0 tot 255. Wordt lastig gokken dan. Maar er vanuit gaande dat de decoder aan NMRA voldoet (en ook al zijn er decoders die dit niet doen ga ik er toch gewoon vanuit 8) ) kan het geen kwaad CV5 te proberen (en is het dus mijn inziens geen fout advies). Of hij doet iets of hij doet niets. Maar je stelt er in ieder geval niets anders mee in. Maar zelfs bij decoders waar het CV bestaat hoeft het nog niet te werken als er gebruik gemaakt wordt van een lange snelheidscurve in de hoge CV's.
Conclusie, zoek gewoon uit welke decoder in je loc zit als je hem tweedehands koopt en schrijf dit op! De boel instellen is dan een stuk makkelijker.
@Klaas, ik heb de norm altijd zo gelezen dat als je een CV nummer wilt gebruiken die in de norm staat dat hij dan die functie moet hebben. Dat maak ik in ieder geval van
Note. While all Digital Decoders need not implement all variables, it is required that if a function is provided, that the all of the relevant CV information be adhered to.
Timo
-
Uit de tekst in de norm begrijp ik toch dat het een fabrikant vrij staat hier mee te doen wat hij wil.
De vraag aan de NMRA is wat ze bedoelen met Optioneel.
Mogelijkheid 1: de invulling die de norm geeft aan de betreffende CV is optioneel. Met andere woorden, je mag hem ook voor wat anders gebruiken.
Mogelijkheid 2: het wel of niet implementeren van de betreffende CV met zijn definitie is optioneel. Met andere woorden, je mag hem implementeren volgens de norm, of je implementeert hem niet en dan dien je de CV ongebruikt te laten.
In het eerste geval mag je de betreffende CV ook voor wat anders gebruiken en tegelijk zeggen dat de decoder aan de norm voldoet.
In het tweede geval heb je de keuze om òf de CV te gebruiken zoals omschreven in de norm, òf de CV helemaal niet te gebruiken.
In het eerste geval wordt naar mijn mening het nut van de norm best wel beperkt en is het voor dat deel niet meer dan een suggestie. Het lijkt mij daarom voor de hand liggend dat het het tweede is: als je beweert dat de decoder voldoet aan de norm, is een optionele CV òf afwezig òf geïmplementeerd zoals voorgeschreven. Maar ja, dat is mijn mening en ik heb geen NMRA normen opgesteld. Het citaat dat Timo geeft sterkt mij echter in mijn mening.
Misschien kan de NMRA in een volgende revisie expliciet aangeven wat er met optioneel bedoeld wordt.
-
Als ik de volgende teksten lees:
"In Tables 1 and 2 each Configuration Variable (CV) is identified by name and number"
en
"A "Y" in the Uniform Spec column indicates a CV which requires implementation by manufacturers according to a common specification. A blank in the Uniform Specification means that the CV must be used for its designated purpose, but the action taken by the decoder for a specific value can vary from manufacturer to manufacturer."
laat dat geen ruimte om een CV voor iets anders te gebruiken dan is beschreven, mogelijkheid 2 dus.
Huub
-
Uit de standaard:
Required: Mandatory (M), Recommended (R) or Optional (O). CVs identified as Mandatory (M) must be
implemented in order to conform to this Standard, while those marked as Recommended (R) are strongly
encouraged but not mandatory, and those marked Optional (O) are at the manufacturer’s discretion.
Mandatory: verplicht
Recommended: sterk aanbevolen
Optional: Optioneel, aan de fabrikant om die wel of niet te gebruiken. En aangezien die in de tabel benoemd zijn met een functie, alleen voor die functie te gebruiken.
Optie 2 van Dirk dus.
-
Maar een LoPi kan je de volle range gebruiken, van 0 tot 255.
Even inhaken op wat Timo hierboven schreef. Volgens de handleiding van de LoPi 4.0 en de LopPi Standard is het bereik van CV5: 0 tot 64. Nu heb ik een 4.0 in mijn TGV zitten met een waarde van 64 in CV5 (en 22 in CV6). En toch heb ik de indruk dat hij niet helemaal de topsnelheid haalt.
Ik zie trouwens in mijn handmatige loklijst dat ik ook in andere loks een 4.0 heb zitten maar dan met een waarde van 255 in CV5 en 88 in CV6 (volgens mijn lijst dan).
Dat is raar dus ik zal die decoders nog eens opnieuw gaan uitlezen.
-
Hoi Freek,
Dat is met een update van de LoPi opgehoogd naar 0-255. Als je de handleiding nu van de ESU site haalt staat er ook 0-255 in. Wel staat er nog steeds foutief dat de standaard waarde dan nog steeds 64 is, dit is nu ook 255 geworden. Dus als je een decoder hebt die een update heeft gekregen dan is 64 in het max veld maar 1/4 van de snelheid.
Timo
-
@Timo,
Geen idee of mijn decoder een update heeft gehad. Kan ik dat ergens zien? Wellicht in CV7? Maar dat zou dan wel het rijgedrag verklaren.
De handleiding van de LoPi 4.0 zegt nu idd het volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_12.jpg)
Voor de LoPi Standard (die volgens mij nieuw is uitgekomen in 2014 en die ik de laatste tijd steeds koop/plaats) geldt nog wel een max waarde van 64 in CV5:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_67.jpg)
-
De standaard heeft ook met de laatste firmware versie (1.2.1387) een bereik van 0-64.
De Lopi 4 heeft een bereik van 0-255 (FW 4.11.9184). Vanaf welke firmware versie dat al geldt weet ik niet meer. In ieder geval al wel een tijdje. De grafek in de Duitse handleiding van Nov 2013 geeft nog een waarde van 64. Maar de tabel met CV waardes spreekt al over 255. Niet echt duidelijk dus.
Bij de Lopi 4 heeft CV7 de waarde 255. Kan je niet aan zien welke firmware versie je hebt. Kan je in principe alleen met de LokProgrammer uitlezen.
Je kan het ook wel met je centrale uitlezen maar dat is wat meer werk.
Dan moet je CV31 op 0 zetten en CV32 op 255.
Daarna CV's 285 t/m 288 uitlezen.
CV288 geeft de hoofdversie (4)
CV287 geeft de subversie (11 in de laatste FW update)
CV286 en 285 geven het buildlevel (samen gecombineerd 9184 in d laatste FW update)
Helaas lopen de ESU handleidingen altijd achter op de actualiteit (lees FW versie). Die updaten heeft blijkbaar geen prioriteit. :'(
Laat staan dat de Engelse en Duitse versie gelijk zijn.
Wat je wel kan doen is je decoder resetten naar de fabrieksinstelling en daarna CV5 uitlezen. Dan zie je gauw geneog of je nog een oude of een recentere FW versie hebt.
-
Ik weet niet of je met je laatste opmerking wel gelijk hebt, Eric (maar ik ook maar een leek op dit gebied hoor).
Volgens de tabel hierboven (eerste tabel) loopt de waarde wel door tot 255 maar is de 'standaardwaarde' toch nog 64.
Maar maakt ook niet uit; ik ga gewoon wat spelen met waardes voor CV5 in mijn TGV. Ik weet nu dat ik tot 255 kan gaan en niet tot 64.
-
De lokprogrammer software kan je gratis downloaden en gebruiken.
Zal je zien dat CV5 bij de laaste FW versie standaard op 255 staat. En bij de standaard op 64.
Wat ik al schreef. De handleidingen lopen achter op de actuele situatie. Die kan je hooguit als basis gebruiken omdat er niet instaat vanaf welke FW versie dat geldt. In een oudere versie kan best geweeest zijn dat de fabriekswaarde 64 was. Nu is dat 255.
Gewoon lekker proberen. De decoder gaat er niet kapot van.
-
Eric bedoelt dat in de handleiding op blz 38, afbeelding 22, een grafiek staat hoe het instellen met CV2 CV5 en CV6 nu werkt. Hierin staat ook dat de maximale waarde voor het CV 64. Iets dat dus niet meer klopt sinds een update. Zelf zou ik ook niet meer weten welke dat was. Maar nu het bereik tot 255 loopt is dat volgens mij ook de standaard waarde (LokProgrammer software zegt ook 255 als standaard waarde nu). Zou ook raar zijn om vanaf fabriek de max snelheid op 1/4 van de max te leggen. ;D
In plaats van de juiste CV's op te zoeken in de handleiding is het gelukkig toch veel makkelijker om de LokProgrammer software te gebruiken 8)
Timo