BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bert_Apd op 28 November 2014, 12:14:05
-
Hallo,
Ik heb een vraag over de mogelijke (zinvollle) seinbeelden van een NS drielichtsein met cijferbak in combinatie met een Koeienkop. Aangezien ik zelf DB-modelspoorder ben heb ik van de NS seinbeelden weinig kaas gegeten.
Bij de seinbeelden van het NS drielichtsein met cijferbak wil ik mij beperken tot de acht mogelijkheden die de Digirails/Digikeijs DR4018 decoder via SEIN = 1 biedt:
1. (0) (0) (0) = Rood
2. (1) (0) (0) = Groen
3. (0) (1) (0) = Geel
4. (1) (1) (0) = Groen-knipperend met Cijfer
5. (0) (0) (1) = Geel met Cijfer
6. (1) (0) (1) = Groen-knipperend
7. (0) (1) (1) = Geel-knipperend
8. (1) (1) (1) = Geel met Cijfer-knipperend
De Koeienkop kent (althans volgens mijn kennis) de onderstaande seinbeelden:
A. UIT
B. Linksaf = Lampen links-boven en midden-onder AAN
C. Rechtsaf = Lampen rechtsboven en midden-onder AAN
Welke combinaties zijn nu zinvol?
Graag antwoorden in de vorm van:
1-A (dus Rood met Koeienkop UIT)
2-A (dus Groen met Koeienkop UIT)
2-B (dus Groen met Koeienkop Linksaf)
etc.
Mijn doel is om na te gaan of deze combinaties ook met een DR4018 te maken zijn....
Alvast bedankt voor de moeite... ::)
Groeten,
Bert
-
Het seinbeeld geeft aan wat de situatie van het volgende blok is. Dus bezet/vrij, en de situatie van het daarop volgende blok. Eventueel aangevuld met een snelheidsbeperking i.v.m. een afbuigend wissel.
De koeiekop geeft aan welke route is ingelegd. Staat dus los van het seinbeeld, maar ik kan me voorstellen dat de koeikop uit is als het sein rood staat.
-
Volgens mij alleen als er een rijweginstelling is;
1A 7A 2BC 3BC 4BC 5BC 6BC 8BC
Maar er zijn forummers die er vast meer van weten.
-
Vast bedankt voor de voorzetjes... (y)
Maar er zijn forummers die er vast meer van weten.
Dan wachten we die nog even af... ;D
Groeten,
Bert
-
Koeienkoppen staan onder andere in Uitgeest en Heerhugowaard. In Uitgeest langs spoor 4 richting Amsterdam en Haarlem, meestal een groen seinlicht met de ene keer richting Amsterdam en de andere keer Haarlem. Het uitrijsein langs spoor 5 heeft geen koeienkop, richting Haarlem is groen, Amsterdam groen ***.
In Heerhugowaard staan ze langs spoor 1 en 3, daar richting Den Helder en Hoorn. Alleen die langs spoor 3 wordt frequent bediend, meestal richting Hoorn, ook meestal met groen licht.
Met vriendelijke groeten, Gerrit
-
In principe zijn alle combinaties mogelijk, behalve bij een rood sein, dan is de koeienkop altijd uit. Bij Geel-Knipper weet ik niet zeker, maar bij Geel en beter kan de koeienkop aan zijn (links, midden of rechts).
-
Hallo Servé,
.... maar bij Geel en beter kan de koeienkop aan zijn (links, midden of rechts).
Midden? Hoe ziet die seinstand van de Koeienkop er uit?
Groet,
Bert
-
Er bestaan ook 3 hoornige koeien ;)
-
Zo'n drierichtingskoeiekop is hier (http://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenWt.htm) te zien.
-
Er bestaan ook 3 hoornige koeien ;)
Als je meer wild weten ,kijk op klassieke beveiliging.nl en bij seinstelsel ''46.
gr.Jo
-
Bij geel knipperlicht geeft een koeienkop ook de richting aan.
Alleen bij rood sein is hij gedoofd, dan is de informatie welke richting je op gaat ook niet nuttig.
-
Hallo,
Er bestaan ook 3 hoornige koeien ;)
Wat je al niet zo tegen kan komen in de NS-weide.... ;)
Weer wat geleerd...
Mijn conclusie is dus dat de Koeienkop kan in branden bij vrijwel alle seinbeelden behalve rood...
Iedereen vast bedankt voor de informatie en bijbe"horen"de beelden... ::)
@Karst: Nu begrijp ik ook waarom jij drie uitgangen wilde gebruiken op de DR4018.... (y)
Groeten,
Bert
-
Als je dan toch aan het leren bent ;D
(http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/RA197-42.jpg) (http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/RA197-42.jpg)
Bron: klassiekebeveiliging.com
De richting van de koeienkop kan ook een snelheid aangeven. In dit voorbeeld:
Links = Afremmen naar 70 km/u
Midden = Max. snelheid 90 km/u
Rechts = Afremmen naar 40 km/u
-
Dat is de foto waar ik al naar had gelinkt. ;)
-
Klopt, het ging me nu vooral om de snelheden, aangezien Bert druk bezig is met het seinstelsel.
-
@Klaas: ik had je foto al gezien hoor! nogmaals dank ;)
@Servé: bedankt voor de toelichting erbij! ;)
(y)
-
Feitelijk geeft de koeienkop aan waar de ingestelde rijweg toe leidt.
Als het sein rood is, is er geen rijweg en dus gedoofd.
Bij geel knipper is er wél een rijweg ingesteld en is er controle op wisselstanden ed, alleen is er geen zekerheid of het spoor waar de rijweg over leidt onbezet is en daarom krijg je rijden op zicht. Maar omdat er gewoon een rijweg is, brand daar de koeienkop dus ook.
-
Al kan een koeiekop wel naar links branden terwijl je in eerste instantie rechtsaf gaat is mij verteld. Ik heb het nog niet mee gemaakt in mijn prille carriere
-
Ja dat kan. Voorbeeld in real-life weet ik niet zo snel, maar het kan dat de koeienkop naar links brandt, terwijl het spoor naar rechts gaan. Het afbuigende spoor gaat dan via een brug/tunnel uiteindelijk over/onder de spoorweg door en dan gaat-ie dus naar links :D
-
Het NL armseinenstelsel was een zgn richtingsstelsel. Hierbij werd aangegeven naar welk spoor je kon/mocht/ging. Op basis daarvan moest je zelf de snelheid min of meer bepalen (al stonden daar soms ook wel borden bij. Bij armseinen wist je dus als machinist min of meer waar je heen gestuurd werd en of dat overeen kam met dat gene wat je dienst voorschreef
De NL lichtseinstelsel zijn zgn snelheidsstelsels. Hierbij wordt enkel aan gegeven hoe hard een trein mag. Op veel plaatsen kan je uit de snelheid die je mag rijden ook nog wel de richting herleiden. Maar er zijn dus plaatsen waar dat lastig is of niet eenduidig valt af te leiden. Bij een station maakt het vaak niet uit op welk spoor je binnen komt ed. Bij een splitsing van lijnen (soms dus in een station) is het wel handig om te kunnen zien welke kant de treindienstleider je op stuurt en of dat overeenkomt met welke kant je trein op moet. Op dat soort plaatsen zal je dus een koeiekop kunnen aantreffen.
Een koeiekop geeft de richting / lijn aan die je bij een splitsing gaat berijden. Dat hoeft dus niet alles te zeggen over in welke stand je de tussenliggende wissels berijdt
-
Al kan een koeiekop wel naar links branden terwijl je in eerste instantie rechtsaf gaat is mij verteld. Ik heb het nog niet mee gemaakt in mijn prille carriere
In Weesp staat/stond een koeienkop waar dat het geval was. Zal spoor 2 of 3 geweest zijn.
In ieder geval bij het uitrijsein richting Naarden en Almere.
Huub
-
Een koeienkop langs het spoor Heerlen-Landgraaf. Sein op rood, Koeienkop uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koeiekop_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koeiekop_1.jpg)
en nogmaals.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koeiekop2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koeiekop2.jpg)
En nog een met geel :-[ seinlicht ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koeiekop4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koeiekop4.jpg)
-
Het verhaal van Paul Bender is correct. De koeiekop geeft de richting aan bij splitsingen. De koeiekop dateert nog uit de tijd van de klassieke beveiliging (en mag dus ook nog zonder tussen-n geschreven worden :)) en bleef zijn nut behouden tot de invoering van de Automatische Rijweginstelling (ARI). Die kans dat ARI een verkeerde rijweg inlegt is veel kleiner dan bij zijn voorganger, treindienstleider Arie (en die deed het ook al niet zo vaak fout...).
Tegenwoordig worden ze niet meer gebouwd en bij de overgang van lamp- naar LED-seinen worden ze meestal ook gesaneerd. Voor zo ver mij bekend, branden ze niet bij de seinbeelden rood en geelknipper, maar wel bij alle andere. Ik twijfel echter nog een beetje aan de combinatie met geelknipper. Als ik er aan denk, zal ik van de week even in de tekeningen kijken hoe dat zit.
Groeten,
Peter
-
Hallo Peter,
Bedankt voor je aanvulling. Ik ben benieuwd naar je bevindingen aan de hand van de tekeningen. (y)
Groet,
Bert
-
En nog een met oranje seinlicht ;).
Wij kennen geen oranje, alleen geel licht. ;)
-
Zo'n drierichtingskoeiekop is hier (http://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenWt.htm) te zien.
Bij Zwolle aan de zuidzijde stond er tot de laatste grote spooraanpassing ook eentje op een van de sporen. Daar had je met het seinbeeld geel de mogelijkheid om richting Herfte of Olst te gaan en met groen ook nog eens richting Heino. Sinds het nieuwe perron in Zwolle erbij gekomen is, is deze drieweg-koeienkop verdwenen.
Groetjes,
Emiel
-
Bij Zwolle aan de zuidzijde ...
Waarschijnlijk bedoel je: oostzijde, want het station op zich is (ongeveer) west-oost georiënteerd. Aan de oostkant kun je naar noord, oost (2x) en zuid rijden. (Aan de westkant naar west en zuid-west.)
-
Bij voorsein schin op geul heeft vroeger ook een koeiekop gestaan.
-
"vroegahh" had je bij De Vork (Esta) op de oostelijke Betuwelijn ook een koeiekop die naar rechts wees als je uiteindelijk naar links richting Elst ging....
-
Apeldoorn oostkant op kopje perron stonden er bij zowel spoor 3 als spoor 4 ook een.
-
Waarschijnlijk bedoel je: oostzijde, want het station op zich is (ongeveer) west-oost georiënteerd. Aan de oostkant kun je naar noord, oost (2x) en zuid rijden. (Aan de westkant naar west en zuid-west.)
In rangeer- en bijsturingstermen heet het in Zwolle de noordzijde en zuidzijde. Het lastige vroeger was namelijk dat je voor een leeg-mat richting Onnen wilde bellen waar het materieel stond, de zuidzijde moest bellen (inderdaad: ik belde de noordzijde).
Groetjes,
Emiel
-
Bij voorsein schin op geul heeft vroeger ook een koeiekop gestaan.
Zeker weten dat het bij het voorsein was? Dat is namelijk niet gebruikelijk, omdat een voorsein geen sein is waar direct een splitsing achter ligt.
Groetjes,
Emiel
-
Het is inderdaad ongebruikelijk, maar omdat in deze situatie de stand van de koeie(n)kop een snelheidswijziging aangeeft, stond deze daar bij het voorsein:
(http://klassiekebeveiliging.com/Foto/sein/ksog78c.jpg)
Dit is het hoofdsein waar dat voorsein bij hoort:
(http://klassiekebeveiliging.com/Foto/sein/vdM54039.jpg)
Bron: Klassiekebeveiliging.com
-
Kijk, zo weten we wat meer. Dat is klassieke beveiliging. En gezien de twee verschillende snelheden (60 voor richting Heerlen en 100 voor de richting Simpelveld) is dat niet ook niet echt vreemd.
Alleen ben ik als machinist zijnde voornamelijk opgegroeid in seinstelsel NS-1954 en daar is een koeienkop bij een voorsein geen mogelijkheid. Dus vandaar dat ik er benieuwd naar was.
Groetjes,
Emiel
-
In rangeer- en bijsturingstermen heet het in Zwolle de noordzijde en zuidzijde. Het lastige vroeger was namelijk dat je voor een leeg-mat richting Onnen wilde bellen waar het materieel stond, de zuidzijde moest bellen (inderdaad: ik belde de noordzijde).
Groetjes,
Emiel
We bellen tegenwoordig toch echt trdl oost of trdl west, en niet noord of zuid.
-
Ik heb het ook niet over de trdl, maar over de toenmalige rangeerdienstleider, danwel bijsturing.
Groetjes,
Emiel
-
Even gecheckt in de voorschriften: de richtingaanwijzer dient te branden bij alle seinbeelden behalve rood - en brandt dus ook bij geelknipper.
Groeten,
Peter
-
Peter,
Bedankt! (y)
Dan moet de Koeie(n)kop dus gewoon als een "losstaand" sein geschakeld worden, onafhankelijk van het erachter staande sein... Dat maakt het een stuk eenvoudiger!
Groeten,
Bert
-
Hoe bedoel je, Bert? Het seinbeeld van de koeiekop is mede afhankelijk van het beeld van het sein waar de koeiekop bij staat. Om even terug te gaan naar je oorspronkelijke vraag: alle combinaties zijn mogelijk behalve 1B, 1C, 2A, 3A, 4A, 5A, 6A, 7A en 8A. Als het sein rood toont, is de koeiekop gedoofd. Als het sein een ander seinbeeld toont, brandt de koeiekop. De combinatie van een sein dat uit de stand stop staat met een gedoofde koeiekop mag niet voorkomen.
Groeten,
Peter
-
Als het sein rood toont, is de koeiekop gedoofd.
Dat is dan ook de enige connectie tussen de twee. Verder staan ze los van elkaar. De koeiekop geeft de richting aan, het sein geeft de snelheid aan.
-
Dus eigenlijk is de stand van de koeienkop gekoppeld aan de wissels, en toont de koeienkop dus altijd de stand die de wissels aangeven, behalve als het sein rood is (dan is de koeienkop gedoofd)?
-
De wissel kan naar rechts staan en het spoor via een fly-over naar links leiden. De koeienkop geeft dan toch links aan??
-
De koeie(n)kop en de wissel zijn gekoppeld en heeft niks ermee te maken of hij men een fly-over links of rechts gaat,want een wissel,wordt in afbuigende stand overwegend met lagere snelheid gereden en in de rechte stand,dat door bij bijhorende sein wordt aangegeven.
Een veilig seinbeeld met gedoofde seinbeeld zou niet mogelijk zijn, omdat de wissel in de eindstand moet staan en door terugmelding dit bevestigd.
Gr. Jo
-
Dat is dan niet in overeenstemming met wat op pagina 2 staat :o.
Zie Servé, Johan, Paul en Hubertus.
-
Sorry ,ik was onduidelijk het is in de klassieke beveiliging zo maar in de moderne is het inderdaad de richting.
Gr.Jo