BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Eegtrain op 26 November 2014, 22:11:35
-
Goedenavond mede spoorders,
Vandaag een prachtige BR64 binnengekregen. Door de winkelier is er een Zimo MX622N decoder ingezet. De loc rijdt subliem en ook de verlichting werkt. De loc heeft een Mashima 5 polige motor met Schwungmasse. Echter, als de loc een poosje stilstaat op de rails, blijkt hij na 'n minuut of 10 gloeiend heet en beginnen plots front en achterlichten om beurten te knipperen. Dit lijkt op een overbelasting waarschuwing van de Decoder? Dit doet hij ook als de verlichting uit staat. Ik heb een normale Roco Multimaus met 68081 centrale en 50va trafo.
Heeft iemand dit probleem ook ooit meegemaakt? Is dit de Decoder of de Electronica van de Loc? Ik weet het echt niet!
Alvast dank voor Hulp of tips!!
Groeten, Jake
-
Ik zou er niet zelf mee bezig gaan, maar direct retour winkel.
Daar is garantie voor.
Overbelasting van een stilstaande lok lijkt mij vreemd...
-
kan wel als de baan met een multimuis wordt aangestuurd, heb wel de ervaring met zimo N-decoders dat die de spanning van de muis te hoog vinden en na een tijdje staan of rijden (maakt niet uit) over hun nek gaan. N-decoders zijn vaak gemaakt voor een wat lagere spanning dan H0-decoders, bij veel centrales kun je dat instellen, bij de multimuis niet.
-
Laat er dan een ESU lopi v4 54684 in gooien ;)
-
Zo ver ik weet is de uitgangsspanning van de MM lager dan wat een N-decoder aan moet kunnen volgens de specs. Daar zou dus geen probleem mogen liggen.
Maar als je hem hebt laten ombouwen is het simpel, terug naar de winkel. Tijdens stilstand zou de decoder amper warm mogen worden.
Timo
-
Ik heb in het verleden ook al wel eens een Zimo n decoder gehad die het niet lang vol hield op mijn H0 baan in een sik. Toen ook nog aansturing via de roco MM. Ik gebruik helemaal geen Zimo n decoders meer. De spec toen gecontroleerd, en zat allemaal wel erg dicht bij. Maar dat is al wel even geleden. Dus weet niet hoe dit voor de nieuwere decoders is.
Roelco
-
Ja, idem dito. Ding werd echt gloeiend heet.
-
Jake, is het een H0 loc met een N-decoder? Want dat kan ik uit het verhaal niet goed opmaken. Zo ja, is de decoder wss te klein bemeten.
-
Dank Dank tot dusver !!
@Ronald het is een TT Loc Schirmer BR64.
Ik hoop dat het met een andere decoder te verhelpen is. Ik zal hem denk ik maar terugsturen naar de winkelier.
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/27/370e1c8bd6cf5b9c61281fbf52f6359b.jpg)
-
Als het ook tijdens stilstand met licht uit gebeurd heeft het niets met te klein bemeten te maken. Zimo biedt hem overigens niet aan als N decoder maar als N en H0 met beperkte ruimte decoder. Volgens de handleiding zou de MX622 ook een voltage van 35V moeten kunnen hebben. Wat dus overeen komt met de minimale 27V die de NMRA voorschrijft (en niet 24V aangezien ze het zelf een H0 decoder noemen).
Volgens de specificaties zit je dus goed maarja, zou in praktijk dus wel anders kunnen zijn. Welk deel van de decoder wordt heet?
Maar zoals ik al zei, je hebt het laten doen dus lekker terug gaan.
Timo
-
Tja, de decoders van Tran hebben dat zelfde probleem en laat Tran nu een ex werknemer zijn van Zimo. Hoe toevallig kan het zijn.
Decoder van Kuehn of ESu er in dan zal de situatie opgelost zijn. En dan zijn de decoders van Kuehn met stip de betere zeker voor N.
Groetjes
-
Wat een mooi locomotiefje... en een interessante kleine fabrikant: http://www.modelleisenbahn-schirmer.de
Kun je een korte beschrijving geven van het ding? Misschien een fotootje van de binnenkant? Is het een metalen of kunststof model?
Alexander
-
Misschien is het handig de maximale stroom te meten. Of de decoder gemaakt is voor HO, n of TT boeit eigenlijk niet zo. De maximale stroom moet ergens in de decoderbeschrijving staan. Meestal geeft de fabrikant alleen de max stroom van alle gebruikers, lampjes, ledjes, rookgeneratoren (als die er zijn) en de motor. Daar mag je niet overheen omdat dan de eindtrap het kan begeven. Het zou kunnen dat jouw decoder een beveiliging tegen een te hoge stroom heeft. Dat is waarschijnlijk de reden dat de loc stopt. Maar dat zeg ik vanuit mijn luie stoel. Het kan ook iets in het frame zijn wat kortsluiting maakt, bijv.. Stopt ie ook van.
Overigens mooie loc.
-
Jakeman,
Floris heeft gelijk, Zimo n decoders en ook Tran geven vaak deze overbelastings problemen icm. De MM.
De MM zet een hogere spanning op de rails dan menig andere centrale, dus je probleem wordt opgelost door een andere decoder of centrale, aan jouw de keus.
Mvg Theo
-
Dank je wel Theo :) Weet ik ook weer dat ik geen Zimo decoders meer hoef te proberen. Immers is het dan Zimo die zich niet aan de standaarden houdt... (En dus niet kloppende specs in de handleiding meldt...)
@Zuylen, als het ook tijdens het niet rijden gebeurd, met licht uit, dan kan het niet aan de maximale stroom liggen. Er wordt namelijk dan geen stroom gebruikt. Tenzij er natuurlijk een (niet voor digitaal geschikte) rookgenerator in zit ::)
Timo
-
Theo: hoeveel spanning zet de MM op de rails? En wat is een "normale" waarde? Ik herinner me 18V van toen ik eens a/h googlen was, maar 'k zou niet weten of dat de MM of de normale waarde is.
Reinout
-
Tja, wat is normaal. De NMRA noemt in hun specificaties een typical spanning van 15V voor H0 en 12V voor N. Veel centralers staan wel wat hoger en is ook niet gek omdat op veel computergestuurde banen nog 1,4V over de spanningsdetectie valt. Maximale spanning die een centrale af mag geven is volgens de specs 22V. Maar zelfs daar zou geen decoder stuk van mogen gaan. Voor N moet een decoder minimaal 24V aan kunnen en voor H0 en groter zelfs 27V. Zie de NMRA DCC specificaties (http://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf).
Helaas kan ik nergens gegevens van de MM booster vinden :(
Timo
-
Ruim 18 volt. Nu is dat niet ongewoon, maar de uitgangspanning is niet in te stellen, zoals bij veel andere centrales we. Nog niet erg, decoders worden geacht daar tegen te kunnen, maar de Zimo n-decoders houden er dus niet van.
-
Reinout,
Digitale spanning is nooit zuiver te meten, maar als ik de multimeter op een MM zet zit op ca 23/25 volt
En doe ik dan bijv. Een Intellibox is het 18/20
Mvg Theo
-
Digitale spanning is nooit zuiver te meten,
Het kan wel redelijk nauwkeurig als je de spanning eerst gelijkricht. Uitleg daarover staat op mijn website (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet)
Nog nauwkeuriger is een meetinstrument met true RMS meting, of een scoop met meetfunctie.
-
Reinout,
Digitale spanning is nooit zuiver te meten, maar als ik de multimeter op een MM zet zit op ca 23/25 volt
En doe ik dan bijv. Een Intellibox is het 18/20
Mvg Theo
Tenzij je weer een power4 achter de intellibox gooit, dan gaat de spanning ineens over de 25V heen. Volgens mij zijn die waarden voor de MM wel wat hoog. Heb die in het verleden ook wel eens aan de scoop gehad en waren die toch echt wel lager hoor. Die 25V achter de Power4 is ook gemeten met een scoop. En ook daarbij kun je niets regelen.
Wat decoders betreft. Ik heb dit probleem inderdaad met zimo gehad, maar alleen met de n decoders. Gebruik ook H0 decoder van Zimo en daar heb ik geen problemen mee gehad.
Nu ben ik intussen naar een lenz centrale gegaan, en daar kun je de spanning heel mooi zelf regelen. Die heb ik nu op 16V staan, en dat geeft de scoop ook precies aan als uitgangsspanning.
Roelco
-
Zimo N-decoders kunnen een hoge spanning makkelijk aan, daar ligt het probleem niet.
Het probleem zit hem in de standaardinstelling van de decoders, namelijk 12 Volt aan de uitgang.
Dat betekent, dat de decoder bij een hogere ingangsspanning (zoals hier eerder gesteld met name het geval bij de MultiMaus), ook een hoger spanningsverschil moet opnemen. Dus zal die warmer worden, dus zal die eerder op zijn thermische beveiliging eruit gaan.
Oplossing: de uitgangsspanning van de betreffende decoder verhogen.
Overigens geloof ik hier niet zo in, ik denk dat er meer aan de hand kan zijn, zoals:
- stiekeme kortsluiting in de loc (motor niet geheel massavrij)
- overbelasting (zoals al eerder gevraagd: wat trekt de motor + toebehoren ?)
- verkeerde instelling voor aansturing van de specifieke motor
- plaatsing van de decoder (op de motor ?) zodat die extra warmte ontvangt of zijn warmte niet kwijt kan.
Kortom: de decoder als eerste de schuld geven is altijd de gemakkelijkste oplossing, terwijl Zimo nou net die instelling zo gedaan heeft om N-locs tegen een te hoge motorspanning te beschermen.
Maar als een andere decoder ook goed is, dan weet je wat je doet ? Juist.
Maarten.
-
Als je dan ook even aangeeft hoe je die uitgangsspanning kunt verhogen dan is het waarschijnlijk makkelijk te testen.
Toch vreemd als je niets belast dit toch een probleem geeft.
Bij mij was het in elk geval opgelost door op dezelfde plaats, op dezelfde manier aangesloten Kuehn decoder voor in de plaats te zetten.
Roelco
-
Het probleem zit hem in de standaardinstelling van de decoders, namelijk 12 Volt aan de uitgang.
Kijk, dit is iets dat ik niet wist (en waarschijnlijk bijna niemand). Hier kan makkelijk een bult warmte ontstaan. Kan alleen niet vinden hoe je dit dan uit zet.
Kortom: de decoder als eerste de schuld geven is altijd de gemakkelijkste oplossing, terwijl Zimo nou net die instelling zo gedaan heeft om N-locs tegen een te hoge motorspanning te beschermen.
Tja, in mijn ogen is de decoder dan toch echt de schuldige. Het is iets dat de decoder doet. Dit had dan wel even in koeienletters in de handleiding mogen staan maar kan er niets over vinden. Maar goed, de Zimo handleidingen blinken niet echt uit in overzichtelijkheid. Welke i****t heeft bedacht 100 decoders in één handleiding te stoppen?
Maar goed, als die 12v regulatie uit te zetten is dan is er dus niets aan de hand om de decoder in H0 te gebruiken. De hoeveelheid functies en rijgedrag van Zimo decoders blijft mooi :)
Timo
-
Kijk, dit is iets dat ik niet wist (en waarschijnlijk bijna niemand). Hier kan makkelijk een bult warmte ontstaan. Kan alleen niet vinden hoe je dit dan uit zet.
Timo
Hoe ontstaat hier dan warmte? Ja als je hem belast ben ik het met je eens. Maar als die uitgang niet belast wordt waar komt die warmte dan vandaan?
Maar heb er ook nog niets over kunnen vinden inderdaad. Had ook al eens even de documentatie gedownload.
Laat duidelijk zijn, heb niets tegen Zimo decoders. De echte H0 decoders doen het prima. Alleen de n decoders heb ik last mee gehad, en blijkbaar meer.
Komt hier natuurlijk nog bij dat als je een lok laat ombouwen en dit staat fout dan is het misschien niet de schuld van de decoder of van Zimo, maar wel van de winkel die de decoder er ingezet heeft. Die had het dan of moeten aanpassen, of je er op z'n minst op moeten wijzen dat dit eventueel aangepast moet worden afhankelijk van je centrale.
Roelco
-
@rjr, was meer algemeen bedoelt. Dit omdat meer mensen warmteproblemen met de decoder melden. Maar als het echt om stilstaan op de rails gaat zonder functies aan (geen licht, geen rook, niets) en de boel wordt dan nog heet dan is er echt wat anders fout. Helaas blijf de starter nu wat stil. Oplossing blijft gelijk, terug naar de winkel.
Timo
-
Kortom: de decoder als eerste de schuld geven is altijd de gemakkelijkste oplossing, terwijl Zimo nou net die instelling zo gedaan heeft om N-locs tegen een te hoge motorspanning te beschermen.
Nou ja, los van dit specifieke geval, Zimo schaal n decoders worden heet in combinatie met een Multimaus en zo bijzonder is 18 volt voor een centrale nu ook weer niet. Andere n-decoders vertonen die extreme warmteontwikkeling dan niet en vernielen bij mijn weten ook geen motortjes in schaal n locs. Is dit feature van een Zimo decoder eigenlijk wel zo hard nodig? Sterker, is het wel verstandig? Ook bij een uitgangsspanning van 16 volt moet er dan altijd de nodige energie in warmte worden omgezet.
-
Mijn MultiMaus ( met dikke trafo ) levert onbelast 22 Volt af :o :o :o
Stel dat de TS dat ook heeft, dan moet er dus door de decoder-spanningsregelaar 10 Volt 'verbrand' worden... stel de lampjes nemen 100mA --> stook je al 1 Watt aan warmte weg... en dat is voor zo'n minidingetje wel heel veel....
Grtzz,
Karst
-
Dank dank voor alle hulp en meedenken!
Nadat ik de loc nog enkele keren op de rails heb gezet, merk ik dat hij langzamer heet wordt, dan als de bijbehorende wagens met ingeschakelde binnenverlichting wel op de treinrails staan. De decoder zit onder aan de zijkant van het machinistenhuis, rechtop. De loc wordt vooral warm aan de zijde waar de decoder zit.
Ik vind het erg jammer en ben bang dat de loc of decoder beschadigd wordt, als ik hem langer op de rails laat staan. Daarom zend ik de set terug, en hoop dat het probleem eventueel met plaatsen van een andere decoder opgelost kan worden.
Het lijkt me niet, dat de Roco transormator teveel stroom geeft. Diverse N banen worden toch ook bestuurd met een Roco MultiMaus en een Roco transformator? Het zou eventueel kunnen zijn, dat er in de decoder, of in de bijbehorende wagens een condensator of stroomverbinding aanwezig is, waardoor de decoder te heet wordt. Het is een prachtige set, maar het zou zonde zijn als er op deze manier iets kapot gaat. Laten we zien wat het doet als er een andere Decoder in zit.
Met vriendelijke groet, Jake
-
De set is de Altmark express van Schirmer. Een pendeltrein bestaande uit een BR64 en twee wagens waarvan de voorste stuurstand verlichting heeft dat wisselt met de rijrichting.
Deze BR64 heeft een ander nummer dan zijn voorgangers en heeft een pulsometer. Ziehier nog een paar fotootjes.
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/209407b7971931f94b3fd2749f21f346.jpg)(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/28/5cd47ac2ed1b357345d7c87cc23eda14.jpg)
Groeten, Jake
P.s. volg de bouw van mijn TT baantje; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53117.0.html
-
Nadat ik de loc nog enkele keren op de rails heb gezet, merk ik dat hij langzamer heet wordt, dan als de bijbehorende wagens met ingeschakelde binnenverlichting wel op de treinrails staan.
Schakelt de decoder deze binnenverlichting? Of zitten deze wagons anders elektrisch aan de loc?
Timo
-
De bijwagens hebben zelf een functiedecoder voor het aan en uitschakelen van de binnenverlichting. De stuurstand en sluitverlichting wisselt met de rijrichting van de rijregelaar. De Decoder in de loc is enkel voor de loc zelf en zijn verlichting.
Groeten, Jake
-
Staat de verlichting (of rook) aan als je hem stil laat staan? En als je dat uit zet, blijft hij dan koel? Zo ja is het wachten op Maarten hoe je de 12V uit kunt zetten.
Timo
-
Het lijkt of hij minder snel heet wordt als de loc zonder de bijwagens op de rails staat. Er zit geen rook of geluid in. De Decoder wordt in elk geval te heet als hij een minuut of 10 op de rails staat, met of zonder verlichting aan. Ik hoop dat 't met een andere decoder op te lossen is.
Groeten, Jake
-
Hallo
Heb je de railcom in je decoder al eens uitgezet?
Er was een serie die een softwareprobleempje had i.v.m railcom.
Bart
-
@hoi Bart, was dat bij dezelfde zimo decoder?
Groeten jake