BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Ronald69 op 26 November 2014, 11:10:15
-
Heren,
Hoe moet ik de ledjes aansluiten zodat als ik de schakelaar omzet het wissel de volgende kleuren geeft: Groen = Gerade = recht, Rood = Rund = afbuigend. Op mijn vorige baan had ik dit ook toegepast maar ben het even kwijt hoe dit te doen. Het relais in dit schema is een telefoonrelais welke mijn wissels schakelt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_4.jpg)
Grt, Ronald.
-
Is het een bistabiel relais (onthoudt het de stand)?
Heb je zoiets gemaakt :
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3851.650
?
-
Hallo Erik,
Hierbij een plaatje van mijn relais:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0144_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0144_2.jpg)
Grt, Ronald.
-
Dat is een monostabiel telefoonrelais. Die gebruik je nu om het wissel mechanisch om te zetten, maar het is bedoeld als schakelaar. Die andere aansluitingen aan het uiteinde zijn verbonden met schakelcontacten. Daar moet je apart spanning opzetten en dan kan je afhankelijk van de schakelstand leds aansturen.
-
Interessant Ronald. Heb je meer foto's tekeningen?
Heb namelijk nog een aantal van zulke ptt-relais liggen en wil deze ook gaan gebruiken in de toekomst.
Maarten
-
Als het PTT relais gebruikt wordt om de wissel te schakelen zou dit moeten werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ptt_relais_wissel.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ptt_relais_wissel.png)
Ben er voor het gemak van tekenen wel vanuit gegaan dat als je de spoel bekrachtigt de wissel in afbuigen gaat. Gaat hij dan recht door dan zal je de leds om moeten wisselen natuurlijk.
Timo
-
Henk,
Dit relais gebruik ik inderdaad als schakelaar om een wissel om te zetten d.m.v. een schakelaar op kastje.
Foto van een vorig schakelkastje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder_024_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolder_024_1.jpg)
Maarten,
Welke foto's/tekeningen zoek jij?
Grt, Ronald.
-
Timo,
Dit is inderdaad wat ik zocht, dank hiervoor.
-
Nog kleine aanvulling. Let er bij de led (let/led ;D) wel op je je hem goed om plaatst, anders doet hij niets. De volgorde van de weerstand en led mag je wel veranderen als dit makkelijker uit komt.
Timo
-
Ronald, ik zoek meer foto's van hoe het ptt-relais de wissel aandrijft.
Maarten
-
Hoi Maarten,
Hier bij de buren (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3851.640) zijn wel wat foto's te vinden.
Timo
-
Maarten,
Hierbij wat foto's van de aandrijving:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1012_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1012_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1013_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1013_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1014_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1014_2.jpg)
Aandrijving bestaat uit een telefoonrelais, L profiel 10 x 10 mm met een aan het moertje vast gesoldeerd staafje lasdraad voor het omleggen van de wissel.
Grt, Ronald.
-
In het schema van Timo geven de leds aan wat de stand van de schakelaar is. Wat heeft dat voor meerwaarde? Dat kan je aan de schakelaar zelf ook wel zien, want ik neem aan dat ze vlak naast elkaar zitten.
Het lijkt me logischer om de leds te schakelen met een contact van het relais, dan zie je tenminste of het relais echt bewogen heeft.
-
Dat klopt. Maar dat kwam omdat hij zelf niet sprak van de contacten op het relais en deze ook niet tekende. Ook in de foto's laat hij maar twee draden per relais zien. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om het relais te gebruiken. Dit kost je alleen twee extra draden. Zelf zie ik nog wel de meerwaarde in van LEDjes. Een groen of een rood ledje is sneller gezien dan de stand van een schakelaar.
Timo
-
hoeveel stroom trekt zo'n relais? Als het wissel in de afbuigende stand staat en het relais dan bekrachtigd is, blijft er dus continu stroom door lopen totdat je hem weer in de standa rechtdoor zet. Ik weet niet of het relais daar op berekend is, dus of de spoel tegen langdurig continu gebruik kan.
Tevens is je totale stroomverbruik hoog als je veel wissels tegelijkertijd in de afbuigende stand hebt staan waarbij dan veel relais continu stroom trekken.
Maw geen mooie oplossing. Beter zou zijn om een bistabiel relais te gebruiken of een wisselmotor of iets dergelijks.
-
Ik weet niet of het relais daar op berekend is, dus of de spoel tegen langdurig continu gebruik kan.
Geen zorgen, elk monostabiel relais is bestand tegen continu stroom, desnoods jaren zonder onderbreking.
-
Ze werden bij PTT ook gebruikt voor continue gebruik. Dat het stroomverbruik van voor een wisselaandrijving wat hoog is, mja, jammer dan ;D Tegenwoordig zie je niet zo veel PTT relais meer maar in de tijd dat PTT de boel ombouwde zijn er genoeg modelspoorders geweest die deze relais zijn gaan gebruiken voor wissels. Relatief goedkoop ondervloerse en stabiele aandrijvingen.
Timo
-
Die oude telefoonrelais gebruiken maar een paar miliamps, ze zijn nogal hoogohmig ;).
-
Het aardige van die oude telefoonrelais is dat de hele doopceel op de spoel is afgedrukt.
Ik heb hier ook nog een bak van die dingen liggen. Dat zijn tweelingrelais, dus twee relais op één frame.
Van beide is de hoofdwikkeling 500 ohm, bedoeld voor 24V, dat levert dus een spoelstroom op van 48 mA.
De tweede wikkeling is bij het ene relais 60 ohm, bij het andere 140 ohm. Die tweede wikkeling trekt dus aanmerkelijk meer stroom, maar het relais trekt daar ook veel pittiger op aan.
Lang geleden, toen mijn zoon zijn eerste spoorbaan had, heb ik zulke relais ook wel gebruikt om de wissels aan te drijven. Daarbij stuurden we beide wikkelingen aan, maar eenmaal aangetrokken gebruikten we een contact van het relais om de laagohmige wikkeling af te schakelen. De 500 ohm wikkeling was nl. niet sterk genoeg om het wissel om te zetten, maar wel sterk genoeg om het vast te houden
-
Ja, voor de wissels was er gewoon een aparte trafo, bij voorkeur uit dezelfde dump waar ook de relais vandaan kwamen. ;D
Een aparte trafo is bij gewone spoelenaandrijvingen ook vrij normaal. Met het piekverbruik van de doorsnee wisselspoel kan je heel wat telefoonrelais van stroom voorzien.
-
Over relais gesproken. Het hele seinstelsel van de NS gebeurt gedeeltelijk nog met relais die continu onder spanning staan. Alleen als de wielen van een trein kortsluiting tussen de railstaven veroorzaakt, valt zo'n relais af. En dan kun je bijv. spoorbomen bedienen of seinpalen op rood/groen zetten.
-
Als iemand nog een aantal van deze telefoonrelais zoekt voor een klein prijsje per stuk (€2,50) neem even contact op. Je sponsort er de Friese modelbaan club mee!
-
Lang geleden, toen mijn zoon zijn eerste spoorbaan had, heb ik zulke relais ook wel gebruikt om de wissels aan te drijven. Daarbij stuurden we beide wikkelingen aan, maar eenmaal aangetrokken gebruikten we een contact van het relais om de laagohmige wikkeling af te schakelen. De 500 ohm wikkeling was nl. niet sterk genoeg om het wissel om te zetten, maar wel sterk genoeg om het vast te houden
Die wissels werden anders geschakeld dan hier in het draadje: De bediening ging met druktoetsen (momentcontacten) en daarom had het wisselrelais een houdschakeling; het wisselrelais viel af door het naastgelegen relais te bekrachtigen dat de houdschakeling onderbrak. Daarom had elk wissel een tweelingrelais.
Ook de montage was anders dan hier. De relais zaten een kwartslag gedraaid (d.w.z. met de contacten naar beneden). Het stangetje voor de wisselbediening zat rechtstreeks op het anker gesoldeerd, daar kwamen geen extra hefboompjes en scharnieren aan te pas.
Verder zat er onder de baan een elastiekje dat aan het wisselbedieningstangetje trok (tegen de aantrekrichting van het relais in). Dat elastiekje moest bij afvallend relais helpen om het wissel terug in de rustpositie te krijgen.
-
Ik vraag me ineens af ....
Iemand hier wel eens zo'n relais centrale van de PTT in actie gezien en gehoord ? ;D
Dat was voor 1000 aansluitingen een riante garage (auto of 2 a 3) vol met deze relais.
Dit was in de tijd van de draaischijf toestellen waarbij de draaischijf pulsen gaf.
En elke aan elke puls hing een relais waarmee het gekozen nr. "opgebouwd" werd.
M.a.w. deze relais moeten in enorme aantallen geproduceerd geweest zijn ;)
Lang geleden, toen mijn zoon zijn eerste spoorbaan had, heb ik zulke relais ook wel gebruikt om de wissels aan te drijven. Daarbij stuurden we beide wikkelingen aan, maar eenmaal aangetrokken gebruikten we een contact van het relais om de laagohmige wikkeling af te schakelen. De 500 ohm wikkeling was nl. niet sterk genoeg om het wissel om te zetten, maar wel sterk genoeg om het vast te houden
Dat was van oorprong ook precies de reden van die meerdere spoelen op 1 relais (natuurlijk) 8)