BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: J.Kuipers op 24 November 2014, 20:03:49
-
Hallo,
Ben momenteel bezig een aantal loc's een onderhoudsbeurt te geven daar ze lang niet gebruikt zijn.
Een 2 tal is weer in orde, echter de 3e geeft problemen, ik weet het niet op te lossen.
Het betreft een Roco diesel loc DB 215-001. Art.nr 43417/18. Ik schat dat hij ongeveer 30 jaar oud, het was mijn eerste loc gekocht bij Vleugels in Schin op Geul.
De motor is een ronde motor, 4 cm lang, 3 cm diameter voor bevestigd door 2 schroeven, met 2 uitgaande aandrijfasjes.
Dacht in 1e instantie aan een defecte decoder, echter ook bij de nieuwe decoder gebeurt er niets. Het lampje zou kapot kunnen zijn, heeft eerst wel gebrand, maar de kleur was ongeveer rose,leek me niet goed.
Ik kan via de Ecos de decoder uitlezen, deze heeft ook het goed adres.
De decoder moet goed aangesloten zijn, rail contacten zijn in orde.
De handleiding die ik bezit geeft totaal geen informatie over de motor, alleen hoe je hem los kunt nemen.
Vraag:
Is er mogelijk iemand die mij verder kan helpen?
In afwachting:
vriendelijke groet:
Johan Kuipers
-
Dan zou ik beginnen met de motor los te testen.
Haal die er eens uit en sluit hem op een trafo aan en kijk of er leven in zit.
Weet je in ieder geval in welke richting je het moet gaan zoeken.
Kwestie van elimineren.
Dacht in 1e instantie aan een defecte decoder, echter ook bij de nieuwe decoder gebeurt er niets. Het lampje zou kapot kunnen zijn, heeft eerst wel gebrand, maar de kleur was ongeveer rose,leek me niet goed.
Zie even niet wat een niet brandend lampje te maken heeft met een niet draaiende motor ??? ::)
-
zit er een magneetspoel in? aangezien ie al 40 jaar oud is?
De motor is een ronde motor, 4 cm lang, 3 cm diameter voor bevestigd door 2 schroeven, met 2 uitgaande aandrijfasjes.
hierbij neem ik aan dat er een magneetspoel in zit
die draait rond op t moment dat de loc stroom krijgt en daardoor de loc zal aandrijven... mijn ervaring is: haal de motor voorzichtig uit elkaar .. haal de spoel eruit... al het koper wat je ziet
goed afblazen met een compressor als dat mogelijk is ...daarna goed afnemen met alcohol ( kruidvat ) magneet van de motor ook goed schoonmaken
. het geheel goed laten opdrogen.. in elkaar zetten en dan kijken of ie weer gaat draaien ... is mij in het verleden goed gelukt
groet jeroen
-
Uit de omschrijving maak ik op dat het een motor type 0911 is, zie dit overzicht (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,4789987,4789987).
Dat is een oertype van Roco, met sikkelvormige koolborstels. Als je die uit elkaar haalt moet je heel zeker zijn van je zaak, want is moeilijk weer in elkaar te zetten.
Eerst even proberen met een trafo of een batterij of hij nog wat wil doen voordat je aan een schoonmaak en revisie begint.
-
Ik vermoed dat je deze motoren nog wel kan nabestellen, al ben ik niet zeker van mijn zaak. Maar vraag het ook aan Roco. Die weten wel hoe of wat. :D
-
Als hj niet als losse motor wil draaien is het uit ,denk ik.
Mijn ervaring is, dat je hem niet meer in elkaar krijgt door die sikkelvormige koolborstels . :o :( >:(
Je kan nl niet goed zien hoe het zat voor je de motorschilden uit elkaar trekt.
Als hj niet als losse motor wil draaien is het uit ,denk ik.
Is het jou wel eens gelukt, Klaas ?? :)
Peter
-
Heb je al geprobeerd te rijden met de loc + decoder? En de losse motor? Is de motor met de hand soepel te draaien? Dat vraag ik omdat je hem wel uit kunt lezen. Dat zou betekenen dat de motor wel vermogen verbruikt (die wordt gebruikt om de gegevens terug naar de centrale te sturen).
Tip voor het vervolg, zorg eerst dat een loc analoog prima loopt, dan pas door naar digitaal. Anders kan het alleen maar tegen vallen.
Timo
-
Is het jou wel eens gelukt, Klaas ?? :)
Het is mij inderdaad wel eens gelukt om hem weer in elkaar te krijgen. Maar die motor deed het toen nog niet, want de wikkelingen waren verbrand omdat ik er per ongeluk wisselspanning op had gezet. Dat had ik pas in de gaten toen er rook uit kwam, en toen was het te laat.
-
zitten de lipjes van de printplaat wel goed tegen de contakten van de motor ?
gr Jos
-
ik zou de koolstof borstels vervangen samen met de veren ...
-
Dat type koolborstels verkopen ze niet los. Destijds gaf Roco zelf al aan dat dit type motor niet repareerbaar is.
Typisch gevalletje van "wegschmeissen, neue kaufen".
-
Denk dat een andere 215 aanschaffen goedkoper is, al was het maar voor de onderdelen. Er moeten honderdduizenden exemplaren van de Roco 215 in omloop zijn. Op beurzen scoor je ze voor een paar tientjes in nieuwstaat. Sloopexemplaren worden je bijna achterna gegooid. Dat is fijn, want de onderdelen zijn voor alles en nog wat bruikbaar.
Latere versies hadden een prettiger aandrijving. Als je last hebt van nostalgie, kan je ook de oude kap op een later onderstel zetten.
-
Er is natuurlijk altijd wel iemand die probeert alle varianten bij te houden.
http://www.bahnwahn.de/rocodb215/Modellubersicht/modellubersicht.html (http://www.bahnwahn.de/rocodb215/Modellubersicht/modellubersicht.html)
Waar je kan lezen dat zowel het catalogusnummer als het locnummer van jouw model een keer of wat is gebruikt. Wel rond 1990 dus ik vraag me af of het model echt de motor heeft die Klaas vermoedt.
-
Met dat motorenoverzicht zou Johan kunnen vertellen welke motor het is. Dan hoeven we niet meer te gissen.
-
Wow, wàt een overzicht :)
Ik heb laatst een tweedehandsje gekocht (meerdere dingen in één koop, het ging me om een br57) voor heel weinig. Blijkt er nu eentje te zijn van de eerste versie met een grote dikke vette motor. Dat ding is bijna even oud als ikzelf. Scheelt een jaartje of 2, 3. Ik wil hem nog digitaliseren, maar analoog loopt 'ie nog als een zonnetje. Dat moet toendertijd echt een topmodel geweest zijn. Het is niet raar dat Roco toendertijd snel furore maakte als de br215 hun eerste model was.
Reinout
-
Beste reageerders,
Heb de DB 215 geheel gelost, via ouderwetse trafo spanning motor gecontroleerd, liep als een tierelier. Hierna alle onderdelen nogmaals gecontroleerd , waarna ik alles weer herplaatst heb. Het resultaat was, dat het lampje weer brande en de motor liep. Echter, goed lopen is een andere zaak, wat blijkt, tot ongeveer de halve snelheid loopt de motor wel, maar lang niet vloeiend, het lampje blijft wel continu branden. Verhoog ik de snelheid dan gaat de motor draaien alsof je elke keer wat gas geeft zoals b.v. bij een brommer, dus snelheid loopt op en zakt daarna weer af tot 0, bovendien gaat op dat moment het lampje uit. Dit herhaalt zich continu zolang ik verder niks doe.
Ook heb ik de bestaande decoder weer aangesloten.
Moet ik nu aannemen, dat de motor niet meer in orde is, mogelijk door minder wordende koolborstels, of is er iets niet in orde met het digitale gebeuren, de decoder zit er vrij lang al op.
Aangezien het mijn eerste, tevens oudste loc is wil ik deze loc wel graag blijven gebruiken. Als jullie als kenners denken, dat ik de motor toch moet vervangen, weet iemand een betrouwbaar adres? Tevens wil ik dan nog een lamp setje aanschaffen aangezien er maar 1 lamp gemonteerd is. Ook is er in het verleden een nok afgebroken van het draaistel, wil deze dan ook vervangen, zodat het draaistel weer stabiel op het frame kan worden geplaatst.
Hopende, dat ik door jullie verder kan worden geholpen,wil ik iedereen alvast danken voor de reacties en teken met vriendelijke groet:
Johan
-
Het zou handig zijn als je aan de hand van de link die ik gaf even aangeeft om welk model het precies gaat en wat voor motor erin zit. Je kan ook een foto van de geopende loc plaatsen.
-
Hallo Henk en Klaas,
Ik kreeg de mededeling dat er nog reacties waren, moest nog weer even terug naar een reactie van Klaas i.v.m. het overzicht.
Als ik dit bekijk en vergelijk met datgene wat ik heb, zou mijn motor van de 1e generatie 1976/77 kunnen zijn omschreven als 0911 HO. Bij mij zijn de zijafsluitingen niet zwart maar wit.
De loc wordt summier in de handleiding omschreven, geen onderdelen of nummers daarvan en geen exploded view tekening.
De Loc is de BR 215 met als artikel nummer 43417/18. De mijne was geleverd in een Startset en er was geen aparte doos bij waar de loc in was geplaatst. Ik moet ergens nog een notitie hebben wat het art.nr. van mijn loc is, maar die kan ik zo gauw niet vinden, het maakt wel verschil, in ieder geval voor de raderen t.b.v. de voortbeweging.
Hopelijk hebben jullie hier genoeg aan.
Vriendelijke groet:
Johan
-
Nou ja, die dikke motor hoort in de jaren zeventig, maar het locnummer en het catalogusnummer van je loc horen rond 1990. Die locs zaten toen ook in een circusstartset. Nu is het best mogelijk dat er indertijd al van onderstel is gewisseld. Dus iemand met een oude kap die graag een moderner onderstel wilde, zodat een nieuwere kap met een oud onderstel resteerde. Niks bijzonders bij dit model. Ik heb er eentje in elkaar gefrankenstijnd van restanten van een stuk of vier loks. ;D
Op deze pagina kan je de verschillende technische versies bekijken. Even scrollen. Dan zie je gauw genoeg welk onderstel je hebt.
http://www.bahnwahn.de/rocodb215/Details/details.html (http://www.bahnwahn.de/rocodb215/Details/details.html)
Het maakt wel verschil. Die dikke motor is niet meer bij Roco te verkrijgen, de nieuwere motor denk ik wel. Hoewel voor beide gevallen geldt dat een gebruikte motor voor weinig is te vinden. Laten doen hoeft echt niet. Het model zit heel eenvoudig in elkaar.
-
Is het niet een afschakelende decoder door een hoog stroomverbruik
Anders zou de motor analoog ook wisslend lopen
-
...zou mijn motor van de 1e generatie 1976/77 kunnen zijn omschreven als 0911 HO. Bij mij zijn de zijafsluitingen niet zwart maar wit.
In dat overzicht zie je iets verder naar onder de uitvoeringen 0911N en 0911S. Die hebben witte eindkappen, en stammen uit de jaren '80.
-
Hoe is het vet van de tandwielen eraan toe? Vaak is na jaren stilstand het vet dik geworden waardoor e.e.a. niet goed loopt.
Maarten
-
Beste reageerders,
Heb de DB 215 geheel gelost, via ouderwetse trafo spanning motor gecontroleerd, liep als een tierelier.
Neem dus aan direct met draadjes aan de motor?
Hierna alle onderdelen nogmaals gecontroleerd , waarna ik alles weer herplaatst heb. Het resultaat was, dat het lampje weer brande en de motor liep. Echter, goed lopen is een andere zaak, wat blijkt, tot ongeveer de halve snelheid loopt de motor wel, maar lang niet vloeiend, het lampje blijft wel continu branden. Verhoog ik de snelheid dan gaat de motor draaien alsof je elke keer wat gas geeft zoals b.v. bij een brommer, dus snelheid loopt op en zakt daarna weer af tot 0, bovendien gaat op dat moment het lampje uit. Dit herhaalt zich continu zolang ik verder niks doe.
Dit dit de loc in elkaar en dan op een analoge baan? Of de loc in elkaar en dan op een digitale baan (dus voeden via de rails)?
Timo
-
Volgens mij heeft (een deel van de uitgebrachte versies van) de V200 dezelfde motor als destijds in de V215 is gebruikt.
Rob
-
Ik kan de link van Klaas niet openen, dus misschien dubbel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bffevd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bffevd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11lpmao.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11lpmao.jpg)
mvg, Erich
-
Ik kan de link van Klaas niet openen,
Dat is een merkwaardig verschijnsel op het forum van Drehscheibe. Soms kom je direct op de gevraagde pagina, andere keren kom je op de hoofdpagina, en dan moet je ergens linksboven doorklikken om te komen waar je wezen wil. Als je het weet is het niet moeilijk, maar de eerste keer heb ik me ook wezenloos gezocht.