BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: freekvo op 21 November 2014, 18:46:26
-
Nog even een andere vraag. Ik heb de volgende situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_63.jpg)
Spoor A is een doorrij-spoor (zowel van links als van rechts); de sporen B en C zijn wacht-/opstelsporen. Treinen kunnen daar ook van links of rechts komen. Uiteraard zijn de raillengtes voor de tekening ingekort.
Hoe zouden jullie de wissels schakelen? Gewoon alle 4 apart? Of 1-2 en 3-4 samen? Het laatste lijkt mij het makkelijkste/beste maar misschien zie ik dat verkeerd?
-
Ik zou ze apart schakelen omdat je verkeer hebt in beide richtingen
Je kan een trein hebben die via 1 naar A gaat of via 1 en 3 naar B of C
Op hetzelfde moment kan je een trein hebben die via 2 over 4 naar B of C gaat of via 2 naar A
Als je 1/2 en 3/4 gelijk schakelt kan je die rijwegen niet instellen
mvg,
Patrick
-
Het hangt er ook vanaf hoe werkelijkheidsgetrouw je wilt werken.
In Nederland zijn enkelsporige lijnen met dubbelsporige stations waar tegemoetkomende treinen elkaar kunnen passeren. Daarbij geldt de regel dat die treinen niet tegelijk mogen binnenlopen. Een binnenkomende trein kan nl. doorschieten, en dan moet het wissel aan de uitgang wel goed staan.
Pas als de trein langs het perron gestopt is gaan de wissels om en mag de andere trein binnenkomen.
Als je deze regel volgt, dan moet je de wissels links en rechts dus gelijk schakelen.
-
Ik zou alleen overloopwissels tegelijk schakelen. De rest altijd apart.
Mvg,
Henk
-
Waar zie je overloopwissels?
-
Niet in dit plan, ik bedoelde het als algemene opmerking.
Mvg,
Henk
-
Ik zou ook de wissels los doen. Wel kan je overwegen voor wissels 1 en 2 recht door, dus over spoor 1, samen te voegen. Dit omdat je op dat spoor altijd door wilt rijden.
Timo
-
Wat is de lol van samennemen, wordt er ergens op bespaard of zo? Daarnaast: samen nemen geeft ook een hoger stroomverbruik.
Dus gewoon los schakelen lijkt me.
Gr, Ben.
-
Daarbij geldt de regel dat die treinen niet tegelijk mogen binnenlopen. Een binnenkomende trein kan nl. doorschieten, en dan moet het wissel aan de uitgang wel goed staan.
Pas als de trein langs het perron gestopt is gaan de wissels om en mag de andere trein binnenkomen.
Is dat zo...... ik ben die regel in Nederland nooit tegengekomen. Weet wel dat ik ooit bij de NYMR heel verbaast was dat we voor de paal stonden te wachten voor het station en ik me afvroeg waarom we niet naar binnen mochten. Toen kreeg ik deze regel te horen.
Punt is dat het Nederlandse seinen- / beveiligingsstelsel niet uitgaat van doorschietrruimte. Voor een sein sta je stil en daar mee uit. NL stelsel is een snelheidsstelsel. In UK (en D??) is het een richtingsstelsel en daarmee heb je de snelheid van een trein in principe niet in de hand en dus doorschietruimte nodig.
Kortom, volgens mij is het in Nederland doodnormaal om op een kruisingsstation twee treinen tegelijktijdig het station te laten binnen komen (Regelmatig mee gemaakt in bv Obdam), terwijl dit dus in de UK een doodzonde is
-
Even lichtelijk off-topic:
Bij het klassieke seinstelsel werd er wel rekening gehouden met de doorschietruimte. Voorbeeldje:
Als er op station Simpelveld van zowel Kerkrade als Valkenburg een trein komt, en deze moeten op spoor 1 en en spoor 2 binnengehaald worden, moeten deze 1 voor 1 binnengehaald worden. Beide seinhuiswachters kunnen wel de rijweg al instellen, maar de treindienstleider kan maar voor 1 trein toestemming geven. Als deze trein dan binnen is, kan de andere pas toestemming krijgen. Dit is een mechanische beveiliging in de linialenkast van de treindienstleider.
Ik zal er even een plaatje bij maken, is het misschien wat duidelijker.
(http://i.imgur.com/c5UjJB0.png) (http://i.imgur.com/c5UjJB0.png)
Voilà, dit gaat al wat handiger.
Vanuit Kerkrade (links) komt een trein en vanuit Valkenburg (rechts) komt ook een trein. De trein uit Kerkrade moet op spoor 2 binnenkomen (paarse lijn), dit wordt ingesteld door Post 1. De trein uit Valkenburg moet op spoor 1 binnenkomen (oranje lijn), dit wordt ingesteld door Post 2. Aangezien er geen doorschietruimte is achter de uitrijseinen van de sporen 1 en 2, mag de treindienstleider (gele blokje) maar aan 1 rijweg toestemming geven. Nadat deze trein is aangekomen en is binnengeblokt door de treindienstleider, kan deze toestemming geven voor de andere rijweg.
Dit is een mechanische beveiliging in de linialenkast van de treindienstleider, wat soms erg vervelend kan zijn op evenementen :-\
-
Duidelijke uitleg Servé, dank!
In model zou ik die wissels niet koppelen. Levert erg weinig voordeel op, en is knap lastig als je op spoor 2 een trein binnen wilt laten komen, en een trein vanaf het hoofdspoor wil laten vertrekken.
groet,
Tjalling
-
Buiten hoe het allemaal 'in het echt gaat' lijkt het me ook niet echt verstandig om spoelenwissels tegelijk te schakelen... je pleegt dan een enorme aanslag op de voeding van je decoders.
Om een gemiddelde spoel in z'n uppie om te krijgen, heb je toch al snel 1 - 1.5 Ampere nodig... hoeveel het dan is om 2 of meer is, kun je zelf uitrekenen ;) :P
Grtzz & succes,
Karst
-
Hallo,
Ik zou ze apart schakelen, maar via onderstaande tekening.
Op een plaatje hardboard of dun triplex(wit) teken je (verf/viltstift) met het zwart het sporenplan en bij de wissels in de sporen op het schakelpaneel rode drukknopjes voor afbuigen en groene drukknopjes voor rechtdoor monteren. Overzichtelijk en je hoeft niet te zoeken naar een nummer of drukknop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_schakelen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissels_schakelen.jpg)
Wil je het helemaal mooi doen, dan gebruik je verlichte drukknopjes. De wissels met terug melding laten de stand van het wissel
op het schakelpaneel zien. Eventueel nog uit te breiden met bezet melders in de sporen en die laten gele lampjes of ledjes branden in de sporen, als er een trein staat.
Groetjes
Wil
-
Ik ga ze gewoon apart schakelen via mijn DR4018.
Wat zou dan een logische volgorde zijn:
Out-1: wissel-1
Out-2: wissel-2
Out-3: wissel-3
Out-4: wissel-4
Of
Out-1: wissel-1
Out-2: wissel-3
Out-3: wissel-2
Out-4: wissel-4
-
Dit is een mechanische beveiliging in de linialenkast
Thx voor de uitleg. Tja, als je het vast legt in de linialen van het toestel hoeft je het verder niet in de regels af te dekken ;D
Weer wat (bij)geleerd (y)
Moet ik alleen weer eens heel goed opletten in Obdam, want in mijn herinnering komen daar de treinen toch echt tegelijkertijd binnen ???
-
Toch best wel handig hè, die linialen ;D
Volgens mij kan dat in de huidige beveiliging wel, aangezien er nu ATB is etc. Dat geeft toch wat meer zekerheid m.b.t het op tijd stoppen van een trein (in ieder geval voor het uitgangs-wissel).
-
Bedenk me net dat het oude NS armseinenstelsel ook een richtingsstelsel was en geen snelheidsstelsel. Pas bij de overgang naar lichtseinen is het een snelheidsstelsel geworden. (seinstelsel '46 of '54 zo even uit het hoofd)
-
Het proefseinstelsel uit '38 was het eerste snelheidsseinstelsel, maar '46 is inderdaad het eerste bekende en veel toegepaste snelheidsseinstelsel.
-
Hallo,
Zojuist (21:14 ) even gekeken bij http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/
naar de kruising van de treinen tussen Alphen en Woerden in Bodegraven.
Beiden rijden precies gelijk het station binnen ,en stoppen op hetzelfde moment.
Omdat het nu avond is ,rijden er minder treinen bij Obdam ,er wordt 's avonds daardoor niet gekruisd in Obdam.
Vr gr ,
Peter
-
Ik vertrouw die site niet zo, zag net even voor station Coevorden 2 treinen over elkaar heen rijden want volgens mij ligt daar naast het kanaal nog steeds enkelspoor.
Stephan.
-
Nu,om 22 uur in Coevorden ,komt de trein uit Zwolle iets later aan dan zijn collega uit Emmen. Voordat die helemaal stilstond ,ging die naar Zwolle al weg voordat de ander helemaal stilstond.
Er wordt dus altijd in Coevorden gekruisd.
Wat je gezien hebt ,snap ik dus niet ??? Was dat ver bij het station vandaan ?
Vr Gr, Peter
-
Ik ga ze gewoon apart schakelen via mijn DR4018.
Wat zou dan een logische volgorde zijn:
Het meest logisch om ze schakelen in de rijrichting. Dus eerst de dichtstbijzijnde bij je trein en dan de daarna opvolgend de rest. En daarna geef je de rijroute vrij.
Vindt het trouwens wel knap om van zoiets simpels een "groot" probleem te maken :P
-
Hoezo een "groot probleem"? Het was gewoon een simpele vraag, meer niet.