BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ivo tB op 17 November 2014, 21:02:57

Titel: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 17 November 2014, 21:02:57
Het kan zijn dat het hier al ergens staat, maar heeft er iemand een foto van het ketelfront van een NS 5500? Ik ben een model aan het bouwen van DJH en er zit een bewerkt gietdeel in met allerlei details van een ketelfront, maar ik kan niet goed thuisbrengen hoe het er nu eigenlijk uit moet zien. Een foto of goede tekening zou heel erg helpen!

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Floris Dilz op 17 November 2014, 23:34:47
mocht er geen 5500-foto opduiken, maak dan iets gelijkaardigs aan de rhijnboog die je nog wel in t echt kan bekijken, het is min of meer de tenderlocversie van dat ding.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ronald69 op 17 November 2014, 23:53:40
Niet echt het front maar hoop dat je hier iets mee kunt.
HSM 745, NS 5545.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_745_NS_5545_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_745_NS_5545_1.jpg)
©Het UtrechtsArchief.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: ingenium op 18 November 2014, 00:07:04
Da's dus de verkeerde kant... ;D
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 18 November 2014, 00:40:55
Het ketelfront zit in het machinistenhuis. De machinist staat/zit ernaast en de stoker probeert via de vuurdeur in het ketelfront het vuur aan de praat te houden, het waterpeil in de ketel voldoende te houden en de ketel op druk.

De 1600 is wel een goed idee. Maar kun je daar bij komen? Volgens mij wordt dat een aardige klimpartij.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: ingenium op 18 November 2014, 00:56:00
Is goed te zien hoor vanaf de bordessen. Heb wel ergens foto's denk ik.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: roadster36 op 18 November 2014, 08:19:01
http://www.nvbs.com/toon.php?pag=Expo_28
2e foto  ;D
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: FritsT op 18 November 2014, 08:41:29
Ivo, mag ik hier even doorborduren op dit onderwerp?

zelfde vraag, andere loc...de 6000.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Jan den Haan op 18 November 2014, 09:06:16
Hallo Ivo ,
Heb je hier wat aan?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_pijpleidingen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_pijpleidingen_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NRS_107_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NRS_107_a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NRS_107_machinstenhuis_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NRS_107_machinstenhuis_21.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NRS_107_machinstenhuis_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NRS_107_machinstenhuis_22.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NRS_107_manometers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NRS_107_manometers.jpg)

Wanneer je meer wilt weten moet je dat maar aangeven.Ik heb nog wel een paar honderd MB aan plaatjes van de NRS 107 en HSM 700/NS5500 ,maar dan maak ik de beheerder van deze site niet blij.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: zuylen op 18 November 2014, 09:09:55
Allemaal handig voor mijn te bouwen NS5500. (y)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 18 November 2014, 09:43:55
Jan en anderen, heel erg bedankt. Hier heb ik voldoende aan voor een ketelfront in H0 in een afgesloten ruimte. Het ketelfront van DJH dat bij de kit wordt geleverd lijkt op het eerste gezicht nergens naar. Dit is met wat moeite wel na te maken. Het eerste wat mij opvalt op de foto's in vergelijking tot de tekening is dat de bediening van de blazer, Knorr pomp en luchtpomp ontbreekt. Ook een peilglas ontbreekt. Hoe langer je naar de foto's kijkt hoe meer ontdek je dat hier nog wel iets aan te restaureren is aan deze Rhijnboog  ;)

Ik wist niet dat er zo'n mooie messing kap over de ketel heen zat. Voor de bling bling liefhebbers is er zo best iets te maken in een donker afgesloten machinistenhuis van de 5500.

Die paar honderd plaatjes maken we natuurlijk wel nieuwsgierig, maar dat is dan voor een andere keer.

mvg,
Ivo

P.S., Frits, het 6000 ketelfront ben ik ook wel nieuwsgierig naar, maar zou dat niet heel erg lijken op een 3700 ketelfront. Tenslotte wordt dezelfde ketel gebruikt.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: pullmanneke op 18 November 2014, 10:35:59
Frits en Jan,
effe wachten tot het voorjaar. Er is een tekening en een foto. Paul Henken en ik beginnen nu aan de onderschriften van de foto's van het 6000 boek. De tekst is al klaar.
gr.
John
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: FritsT op 18 November 2014, 11:08:15
@Ivo, John,

Overeenkomsten met de 3700... zou kunnen, maar ik wil zekerheid en met name over een constructiewijziging van de stoomverwarmingsleiding (en die wijziging zit niet op de 3700)
Voor het schaal 0 model heb ik de originele fabriekstekeningen gebruikt (en die ook naar Paul gestuurd), maar daarin ontbreekt het ketelfront. Foto's heb ik tot nu toe ook niet kunnen vinden.
Dus de reactie van John maakt me wel ineens heeeeeel erg nieuwsgierig.

Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Huup op 18 November 2014, 11:19:08
Super: ik haal de mijne ook weer uit de kast :)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 18 November 2014, 11:35:40
Mmmm, klinkt goed. Een 6000 boek! Wordt vast een mooi boekenjaar dan in 2015: Oersik boek, 1600 (II) boek en nu ook een 6000 boek.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: FritsT op 18 November 2014, 12:34:19
Problematiek van het ketelfront 6000 is me zojuist duidelijk of onduidelijk (hoe je het ook wilt noemen) geworden. Ja er is informatie, maar niet die ik zoek. De zoektocht naar MEER informatie blijft gaande.

en wat was er eerder? ... het 0-model of het boek?.
Het boek lijkt de strijd te gaan winnen.
Maar ja, het ei was er eeder dan de kip....of andersom?

2015.... heel mooi jaar , Ivo gaat in Nul bouwen.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: ingenium op 18 November 2014, 13:31:13
Hallo Ivo ,
Heb je hier wat aan?

Bedankt, scheelt mij weer foto's zoeken. (y)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 18 November 2014, 14:18:34
2015.... heel mooi jaar , Ivo gaat in Nul bouwen.
Frits has a dream  :)

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: DV modelspoor op 18 November 2014, 14:27:31
qua detail werk kan je dan nog verder gaan Ivo ;D
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: pullmanneke op 18 November 2014, 14:30:30
Ik denk dat een apart draadje voor een 6000 wel op zijn plaats is.
Gr.
John
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Eelco Storm op 18 November 2014, 14:32:35
Het staat je uiteraard geheel vrij een draadje over de serie 6000 te openen.

Eelco
team forummoderatoren BNLS
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: FritsT op 18 November 2014, 16:49:13
Ik dacht dat ik dat ooit al een keertje gedaan had, maar ik vergis me.

1. Mijn eigen blog: http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x (http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x)
2. Spoor 0 forum: http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=814879&hilit=6000 (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=814879&hilit=6000)

zal straks ook een apart draadje openen
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Jan den Haan op 19 November 2014, 00:30:26
Hallo Ivo,

Nog even terugkomend op de HSM700/NS5500.De tekening die ik hierboven geef is van de HSM 700 nog zonder voedingswatervoorverwarmer.Van het aanbrengen daarvan heb ik een tekening uit 1918.Vanwege de grootte laat ik alleen een stukje zien van het machinistenhuis.Helaas staat dat alleen in zijaanzicht op deze tekening.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_voorverwarmer_zijaa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_voorverwarmer_zijaa.jpg)

Overigens waren de Rhijnbogen niet helemaal gelijk aan de HSM locomotieven.Hieronder geef ik ter vergelijking het ketelfront van de Rhijnbogen :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_350_ketelfront.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_350_ketelfront.jpg)

Een belangrijk verschil zijn de injecteurs.De Rhijnbogen hadden onder de voetplaat liggende niet-zuigende injecteurs.De HSM locomotieven hadden bij aflevering Gresham & Craven injecteurs zoals op de NS 3737

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/injecteur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/injecteur.jpg)

Verder waren de bogies natuurlijk verschillend.Bij de Rhijnbogen konden de bogiewielen niet onder de frameplaten door.De bogies van de HSM locomotieven hadden kleinere wielen die wel onder de frameplaten door konden.Om toch door bogen te kunnen rijden waren hadden de frameplaten een knik en liepen ook nog eens spits toe zie hieronder:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_350_frame.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_350_frame.jpg)

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan


Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 19 November 2014, 01:24:42
Jan,

Bedankt voor de extra info. Is er een injecteur weggehaald, nadat de voedingsvoorwarmer is geplaatst? Ik heb dat wel vaker gezien. Ik zie dat de tekening van het ketelfront nu van de 1600 is. Zal de 2 eens goed naast elkaar leggen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Huup op 19 November 2014, 11:02:59
Jan, zo te zien heb je ook volledige tekeningen van de 5500/700. kun je die ook plaatsen? Er is gewoonontzttend veel op te zien wat bij de bouw handig is om te weten  :)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Jan den Haan op 19 November 2014, 21:03:03
Hallo Ivo,

Op de tekening uit het archief van de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten betreffende het aanbrengen van een voedingswatervoorverwarmer op de HSM 701-755 waarvan ik een scan heb helaas geen detailtekening van het ketelfront.Op de tekening betreffende de HSM 801-812 evenmin.In het boek van Waldorp staat in de 6e en 7e druk (uit resp. 1982 en 1986) niets over het aanbrengen van de voorverwarmer.In de door Remmo Statius Muller en Guus Veenendaal bewerkte 8e druk uit 2005 staat op blz. 74 "Vanaf 1916 werd begonnen de locomotieven met een Knorr-voedingswatervoorverwarmer uit te rusten in plaats van de linker Gresham & Craven-injecteur."Nu klopt dat niet helemaal want op de tekening die ik hier heb staat de datum 27-2-1918.Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de voorverwarmer aangebracht werd voordat de Raad hiervoor toestemming verleend.Dat de linker injeceur verwijderd werd lijkt wel aannemelijk.Dat was ook zo bij de HSM 500/NS 2100 (zie het boek van Paul Henken).Zelf heb ik nog een tekening van de MtEvSS 1200/NS 6000 waarop juist de rechter injecteur verwijderd werd.Nu stond bij de Staatsspoor de machinist ook aan de andere zijde.Overigens staat op de tekening wel dat de linker injecteur verwijderd werd en de rechter naar links verplaatst.zie :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6000_ketelfront.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6000_ketelfront.jpg)

Deze verwisseling heeft ermee te maken dat er steeds een snelle en een langzame injecteur was dus met  resp.een kleine en grote stroomsnelheid van het water.

Overigens moet ik nog opmerken dat op de foto van de manometers op de NRS 107 de lanteren ten onrechte een halve slag gedraaid is.Het gaat er natuurlijk om dat de manometers verlicht worden en niet het gezicht van de stoker en machinist.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Jan den Haan op 19 November 2014, 21:17:14
Hallo Huibert,

Ik kan de meeste tekeningen wel plaatsen.Alleen de tekening van het aanbrengen van de voedingswatervoorverwarmer kan ik niet kleiner krijgen dan 5MB en dat kan dan voor zover ik weet niet geupload worden.Wanneer je mij via een PB jouw email geeft kan ik deze via We Transfer sturen.Eventueel kan ik de andere tekeningen dan ook in het oorspronkelijke formaat sturen.Dan zijn ze uiteraard veel scherper.

Algemeen plan tekening :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_algemeen_plan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_algemeen_plan.jpg)

Frame :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_frame.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_frame.jpg)

Waterkasten , kolenbunker en machinistenhuis :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_waterbakken_en_kap.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_waterbakken_en_kap.jpg)

Rookkast :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_rookkast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_rookkast.jpg)

Pijpen en leidingen zijaanzicht en achter aanzicht

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_pijpleidingen_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_pijpleidingen_1_1.jpg)

Pijpen en leidingen bovenaanzicht :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_pijpleidingen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_pijpleidingen_2.jpg)

Aanbrengen treden op kolenbunker :

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_treden_achterzijde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HSM_700_treden_achterzijde.jpg)

Voor een model in H0 is het misschien wat veel informatie.Ik heb deze tekeningen echter voor een spoor 0 model waar ik aan wil beginnen na mijn RTM in 0m project.Bij deze loc wil ik dezelfde graad van detaillering aanhouden als bij de RTM B&R loc.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 19 November 2014, 23:38:47
Prachtige en nuttige tekeningen!

Voor de aardigheid wat DJH van het ketelfront heeft gemaakt:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%205500/IMG_5155800x600_zps2ee354f3.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%205500/IMG_5156800x600_zpsca95fbae.jpg)

Je ziet links een peilglas met 2 afsluiters een regulateur met 2 armen parallel schuin naar beneden en 3 kranen daar weer boven. Volgens mij moet er op de 2 punten onderaan de 2 parallelle armen een stang schuin naar boven waarmee de machinist de regulateur bedient. Althans dat herken ik van ketelfronten van engelse loks. Dus dit is gewoon een kopie van een paar engelse appendages en heeft weinig te maken met alle appendages op het ketelfront van de 5500. Glad vijlen en opnieuw beginnen  ;) ;D

mvg,
Ivo

Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: guest7823 op 19 November 2014, 23:52:47
Hmmmmmm, proefkraantjes, dat doen we al een hele tijd niet meer.

Groeten,

Kapitein Kniesoor

PS dat "iets" boven de regulateurhendel, is de opvangpijp van de aftapkraantjes. Hoe Kniesoor dat weet: ...... dan moet hij erkennen dat de SHM 16 ...............
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Jan den Haan op 20 November 2014, 00:04:41
Halo Ivo,

Je zou denken dat het een vuurloze loc moet zijn want er zitten ook geen injecteurs of vuurdeur op.Een bedroevende kwaliteit.Ik zou "gewoon" alles overmaken van messing en deze hele meuk omsmelten tot ballastgewicht.De tekeningen die ik je stuur zijn goed om een perfect model te maken.Succes ermee.

Vriendelijke groeten,

Jan de Haan
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: ingenium op 20 November 2014, 01:49:53
Als ie het maar doet als je de trafo open draait...  ;D
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Jan den Haan op 20 November 2014, 07:12:00
De trafo van het weerstandssoldeerapparaat?
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 20 November 2014, 09:36:12
Denk dat Ewout zoiets bedoelt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/511_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/511_2.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Huup op 20 November 2014, 09:40:09
Ha Jan,
Je hebt een pb :-)
Dank!
Huibert
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: FritsT op 20 November 2014, 10:28:27
@Ivo

Zo kan je dus ook een ketelfront bouwen.....
Dit is een foto van mijn SCHAAL 0 bouwsel (nog niet af) van een Franse 241P, kit van Benoit Semblat.

http://benoit.semblat.free.fr/accueil.html (http://benoit.semblat.free.fr/accueil.html)

http://benoit.semblat.free.fr/locomotives.html (http://benoit.semblat.free.fr/locomotives.html)

en met bewegende beelden...
https://www.youtube.com/watch?v=5jir6x2xsrI (https://www.youtube.com/watch?v=5jir6x2xsrI)

https://www.youtube.com/watch?v=2f_sQ9iuPDc&list=PL_KmDbQUUcZtX2JEnWXikYDfhkMXItke2 (https://www.youtube.com/watch?v=2f_sQ9iuPDc&list=PL_KmDbQUUcZtX2JEnWXikYDfhkMXItke2)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2107.jpg)

bouwverslag: http://spoor0.blogspot.nl/search/label/241P (http://spoor0.blogspot.nl/search/label/241P)
klik in het bouwverslag op de foto voor een vergroting
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 20 November 2014, 12:01:52
Uw bericht uit 2007:

Ivo,

voor de duizendste keer..........(en je weet, ik blijf net zo lang aan je kop zeuren tot je het een keertje doet)  .... bouw eens in 0.
Gewoon proberen. Keuze aan modellen en kits is er in overvloed.

Hieronder het machinistenhuis van de loc waar ik nu mee bezig ben.
Dat zal je wel een beetje stimuleren denk ik.
(http://farm2.static.flickr.com/1407/610189023_911f4e9336.jpg)
Natuurlijk is het stimulerend, maar ik ben bang dat ik dan helemaal niets meer afmaak.

Dus voorlopig nog maar H0  ;) Eerst nog eens de 1300 rijdend maken en daar wil ik echt nog het een en ander perfectioneren aan het ketelfront.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Eelco Storm op 20 November 2014, 12:07:35
Kijk, allemaal buitengewoon gaaf en prikkelend, die enorme sneltreinlocs in 0. Lijkt mij ook geweldig eens zo iets in elkaar te zetten. Maar ik neem niet aan dat ik als complete leek op dit gebied er verstandig aan doe een 241P te bestellen en te gaan solderen...

Of wel?
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 20 November 2014, 12:27:39
Nee  ;)

Zet eens een DJH 5500 in elkaar  ;D

Er zijn niet zoveel messing kits op de markt. Waar je ook veel van leert zijn de Philo kappen voor een 6200 en 9500. Is met een beetje moeite nog wel tweedehands te krijgen. Goede soldeerervaring en niet al te moeilijk en met een uitstekende handleiding en after sales is een 2000 van Wim Mesu. Maar dat is dus een diesel.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Eelco Storm op 20 November 2014, 12:33:13
Ik heb nog een DJH 5000 liggen  ;D
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: FritsT op 20 November 2014, 12:41:05
Wat een koudwatervrees voor beide heren.

ter info... de 141R was mijn EERSTE soldeersel. Ik dacht: waarom makkelijk als het "moeilijk" kan. En dat viel zo ontzettend mee, desondanks de Franse taal, want daarvoor heb je Google Translate en correspondentie met buitenlandse modelbouwers. Gaat vanzelf, want ook die zitten op contact te wachten.
Het is niet moeilijker dan H0, er zitten alleen wat meer onderdelen op, dus ook meer van die leuke resaecrh. En waarom moet een model morgen af als je er langer over kunt doen?. Het plezier blijft hetzelfde.

Op zeer korte termijn (dus naast het 6000 project) beginnen we vooralsnog met drie man aan drie exemplaren van de 4300.. in 0 wel te verstaan. Zo te bestellen in Engeland. Wat kleine aanpassingen naar wens en dan staat er een leuk NS model.

Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: 1795 op 20 November 2014, 13:05:41
Citaat
Maar ik neem niet aan dat ik als complete leek op dit gebied er verstandig aan doe een 241P te bestellen en te gaan solderen...

Juist wel....  Gewoon doen, gaat zeker lukken, je bent wat langer bezig, als met een DJH kit, die je in een paar avonden in elkaar zet.
Maar is zeker niet moeilijker. Nu is zo'n Fransse lok, wel veeeeellll meer werk, omdat er veeeeel meer op zit, dan op " onze" Nederlandsche loks. Maar 0 is zeker niet moeilijker, alleen veel leuker, omdat je toch net wat meer losse detaiis erop wilt zetten, dus wel meer werk.
0 is niet moeilijker, wel leuker!! (y)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Eelco Storm op 20 November 2014, 13:11:55
Ik ben me bewust dat het nu een tikje off topic gaat, voor bouwpakketten van spoor 0 locs zal ik neem ik aan vooral aangewezen zijn op Frans, Brits of Duits spul?

Zo'n mogelijke 4300 klinkt dan wel weer interessant.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: 1795 op 20 November 2014, 13:34:40
Ja, eigenlijk wel, maar de DJH 4300 en 5000, zijn ook niets meer dan de Engelse versie.
Er is een 8800 kit, maarf ook de Enter van de SGB is een Fransse en een Engelse kit van..
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Eelco Storm op 20 November 2014, 13:41:36
Heb je misschien een paar links naar Franse en Britse fabrikanten? Die van de 241P heb ik al uitgebreid bekeken  :)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 20 November 2014, 13:51:05
Frits en Edwin geven nu zeeeeeeer onverstandige adviezen. Dit zorgt ervoor dat Eelco of anderen een dure kit kopen, onhandig gaan solderen en uiteindelijk teleurgesteld in een hoek wegleggen met de conclusie dat het niks voor hem is. Zo zijn er al veel enthousiaste mensen juist niet gewonnen voor het zelfbouwen. Beste advies is: wil je zelf solderen, koop een beginnerskit van MK en kijk of het iets voor je is. De stap naar groter komt vanzelf wel en die stap is minder groot: van klein naar groot, dan van niets naar iets.
Mijn eerste messing model was de 2400 van Philotrain. Ook niet echt een beginnerskit, maar ik soldeerde al jaren elektronica met zelf geëtste printen en zo. Zo heeft ook Karst een vliegende start gemaakt.


mvg,
Ivo

Overigens vind ik de 5000 ook geen beginnerskit, maar ik geloof, als ik het goed heb gevolgd, dat het chassis al in elkaar is gezet door Tom en Leen.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Eelco Storm op 20 November 2014, 13:54:29
Hoho, ik ga nog niks kopen hoor. Puur een eerste oriëntatie   ;) Op dit moment heb ik geld noch plaats voor iets in spoor 0...
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: FritsT op 20 November 2014, 13:57:20
Ik zal een apart draadje maken.

Messingbouwen (voor beginners) in spoor 0.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61714.msg3221513493.html#msg3221513493 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61714.msg3221513493.html#msg3221513493)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 20 November 2014, 13:57:27
Nog een andere opmerking als topicstarter. Ik vind het prima om hier over dit soort zaken met elkaar te overleggen. Misschien is het een idee dit draadje te zien als een soort algemene vraagbaak voor zelfbouw van (metalen) materieel. Net zoiets als het Litter Bin draadje van Leen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 20 November 2014, 13:58:05
Messingbouwen (voor beginners) in spoor 0.
:)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: 1795 op 20 November 2014, 14:03:30
kleine opmerking, ik vind een h0 C5 kit van MK veeeel moeilijker/lastiger dan zijn 0 kits van dezelfde. h0 is dan toch veel kleiner en priegeliger.
Ik heb al diverse kits gebouwd 0 en h0, en moet zeggen dat de Semblat en Gebauer kits toch wel super werken, en goed passen, ook dat er heel veel gietdelen in gebruikt zijn, maakt het relatief eenvoudig in elkaar te zetten, MK en veel UK kits maken gebruik van minder gietdelen, meer etswerk, is daardoor " goedkoper" , maar wel wat lastiger.

Mijn tip is dan ook, begin met een goede kit. Vaak is die wel wat duurder, maar als je dan met plezier een goed eindresultaat hebt is dat beter dan een goedkope kit, met frustratie in elkaar bakken, met een minder resultaat...
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 20 November 2014, 19:29:29
Gaat mij ook niet persé om de schaal. Ik kan me goed voorstellen dat een MK C5 in 0 makkelijker te bouwen is dan een in H0. Dus dat lijkt me prima. Maar een van de getoonde franse pacifics lijkt me niet zo'n goed idee om mee te beginnen. Ook niet met de 4300 trouwens. Het is belangrijk een goed gevoel te hebben bij hoe je soldeert.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: FritsT op 20 November 2014, 19:33:27
ander draadje !

http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61714.msg3221513538;topicseen#msg3221513538 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61714.msg3221513538;topicseen#msg3221513538)

PS.
Ivo, ik ben  het helemaal niet eens met je.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 20 November 2014, 19:38:05
Dat houdt het leuk  ;D

mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 14 April 2015, 23:26:57
Terug naar de 5500 (overigens is deze zonder aangepast ketelfront, maar er staat er nog een op stapel en daar zou dat wel kunnen worden toegepast). Dit is de 5516, nog zonder de juiste nummerplaten, maar die komen nog:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%205500/IMG_5402%201024x768_zpspjufkeld.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%205500/IMG_5404%201024x768_zps7hwfutwn.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%205500/IMG_5406%201024x768_zpszbtj8agw.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%205500/IMG_5408%201024x768_zpsfplr513w.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%205500/IMG_5409%201024x768_zps2m7owm36.jpg)

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%205500/IMG_5410%201024x768_zpsthp6u72m.jpg)



mvg,
Ivo

P.S., foto's verklappen altijd weer wat foutjes die je op de werkbank niet opvallen: er is een zandleiding eruit gevallen en ik zie nog verffoutjes hier en daar. Ook de bediening van de blazer moet er nog op.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: roadster36 op 14 April 2015, 23:54:53
Ach ja foto`s ::)
Als je er zo naar kijkt zie je er niets van (y)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Huup op 22 April 2015, 09:38:12
Zouwen die kitjes nog te koop zijn?
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Eelco Storm op 22 April 2015, 12:04:39
Kits van DJH komen regelmatig voorbij op Marktplaats. 3700'den, 3900'den, 5500'den, 6000'den, 6300'den en 7000'den. Er liggen volgens mij meer kits te verstoffen in kasten dan er gebouwd rond rijden.

Eelco
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: zuylen op 22 April 2015, 14:43:29
Je kunt ze ook nog nieuw aanschaffen bij Piet Peetoom (Godfather models & supply) (y) Tenminste voor HO. Voor 0 weet ik het niet.
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Ivo tB op 22 April 2015, 16:02:13
Op de website van DJH staan de meeste modellen nog als bestelbaar: 3700, 3900, 5500, 6000, 6300, 7000 en omC. Vast niet allemaal op voorraad.

Mvg,
Ivo
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Huup op 20 April 2016, 19:05:02
Weet iemand of er een verhoogde vloer in (een deel van) het machinistenhuis zat? Met, dan staan machinist en stoker wel erg hoog, zonder juist laag. Ik kom er op de mij bekende fotoos niet uit.
Belangrijk is het wel, want ik heb de deurtjes uitgezaagd  :angel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500inaanbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5500inaanbouw.jpg)
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: Huup op 30 May 2016, 15:04:32
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelfront_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelfront_1.jpg)
Aanzet tot ketelfront
Titel: Re: Ketelfront NS 5500
Bericht door: jjg koopmans op 30 May 2016, 17:45:33
Weet iemand of er een verhoogde vloer in (een deel van) het machinistenhuis zat? Met, dan staan machinist en stoker wel erg hoog, zonder juist laag. Ik kom er op de mij bekende fotoos niet uit.
Belangrijk is het wel, want ik heb de deurtjes uitgezaagd  :angel:

Tekeningen en foto's in Karskens en Waldorp laten een verhoogde vloer zien. Honderd jaar geleden waren de mensen ook kleiner.