BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: jeroen582 op 13 November 2014, 13:03:21
-
Her en der gelezen dat het mogelijk zou moeten zijn om een marklin loc met sleep om te bouwen naar 2 spoor zonder sleep door draadjes anders te solderen.
Nu heb ik de loc opengemaakt .. en er loopt welgeteld 1 draad naar de sleep toe (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto0033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto0033.jpg) ja ik weet .. heb niet zo'n luxe telefoon,
zou dat draadje dan aan de as moeten worden gesoldeerd zodat de stroomopname niet meer via de sleep verloopt maar via de as?
of denk ik nu veel te simpel?
betere foto : (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto0033_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto0033_1.jpg)
-
Zonder de plaatjes gezien te hebben, maar puur op basis van je tekst: Een draadje aan een as solderen lijkt mij niet heel snugger, gezien het feit dat de as moet kunnen draaien ;)
-
de as ligt in een koperen omhulsel dat niet meedraait met de as zelf
-
Hoooo, niet zo vlug. Bouw je hem om van drie rail naar twee rail?
Dan moeten behalven het verwijderen van de sleper, er ook geïsoleerde assen in ;).
De bestaande AC assen maken anders sluiting op de beide spoorstaven!
-
Is de zwarte draad ook op die manier verbonden?
Zijn de wielen aan de linkerkant geïsoleerd ten opzichte van de wielen aan de rechterkant van de loc?
Zijn de drijfstangen geïsoleerd ten opzicht van het locframe?
-
Hoooo, niet zo vlug. Bouw je hem om van drie rail naar twee rail?
Dan moeten behalven het verwijderen van de sleper, er ook geïsoleerde assen in ;).
De bestaande AC assen maken anders sluiting op de beide spoorstaven!
Het zijn al geisoleerde asjes (Rode plastic!)
Alleen de stroomafname zal anders ingericht moeten worden. Op de foto kan ik niet zien of er nou al per 'kant' wordt opgenomen of dat het een geheel is.
Edit: bij nader inzien toch niet zo correct, daar het metaal achter de rode spijlen doorloopt naar de as. Verder niet te zien of het anders nog geisoleerd is.
-
(y) in dat geval zul je er allen voor moeten zorgen dat je een stroomafname aan beide kanten krijgt waarop je je decoder voeding opzet ;).
-
de rode draad die nu te zien is ... loopt van de sleep naar de motor toe ...zwarte draad is nergens aanwezig en of de achterste as waar een koper omhulsel zit geisoleerd is .. kan ik niet zien
-
Het zijn al geisoleerde asjes (Rode plastic!)
Alleen de stroomafname zal anders ingericht moeten worden. Op de foto kan ik niet zien of er nou al per 'kant' wordt opgenomen of dat het een geheel is.
Edit: bij nader inzien toch niet zo correct, daar het metaal achter de rode spijlen doorloopt naar de as. Verder niet te zien of het anders nog geisoleerd is.
Welk rood plastic bedoel je? Als ik de foto zo bekijk dat zijn ze niet geïsoleerd hoor.
Ja je hebt rode spaken, maar als ik op de foto zo kijk dan zit er aan de binnen kant van de spaken wel degelijk een vebinding tussen as en loopdeel van de wielen. (niet heel duidelijk te zien op de foto, beste te zien bij de meest linkse as )
Dus zou het toch wel even goed nakijken. Zeker ook hoe de s88 bij 3rail banen ingericht worden gaan ze er vanuit dat de wielen toch echt niet geïsoleerd van elkaar zijn.
Roelco
-
ff heeeeel goed gekeken ... assen zijn 1 geheel .. dus niet links en rechts geisoleerd ...
-
Welk rood plastic bedoel je? Als ik de foto zo bekijk dat zijn ze niet geïsoleerd hoor.
Ja je hebt rode spaken, maar als ik op de foto zo kijk dan zit er aan de binnen kant van de spaken wel degelijk een vebinding tussen as en loopdeel van de wielen. (niet heel duidelijk te zien op de foto, beste te zien bij de meest linkse as )
Dus zou het toch wel even goed nakijken. Zeker ook hoe de s88 bij 3rail banen ingericht worden gaan ze er vanuit dat de wielen toch echt niet geïsoleerd van elkaar zijn.
Roelco
Zie mijn Edit Roelco ;)
Ik denk dat de motor direct al is aangesloten op de pool van de wielen. Om dat alles te omzeilen zul je stukken eruit moeten halen, omleiden, etc, etc. Moet er niet ook een ander motortje in?
Het lijkt mij een lastig werkje dat niet zomaar even te doen is. Verkopen en een gelijkstroomlocje ervoor terugkopen?
-
als ik dit allemaal lees ...slim plan wekra ... gaat meer geld kosten dan dat die loc ooit heeft gekost
-
Of als statisch model ergens op de baan verwerken. In theorie kun je alles ombouwen. In de praktijk is dat alleen nog wel eens anders en wegen de voordelen niet meer op tegen de nadelen.
Roelco
-
hmm ...zou ik de module eruit kunnen halen en gebruiken voor een analoge loc?
-
Hallo,
Je bedoeld het printplaatje dat op de foto zichtbaar is?
Dat wordt normaal gesproken een loc-decoder genoemd. Als deze van het juiste type is, kan die ook bij een 2-rail loc gebruikt worden. Dat heeft te maken met de taal die centrale praat (DCC, Motorola of Selectrix), dus niet zozeer met de loc zelf.
Is het verhaal duidelijk zo? Als niet, blijf vragen (y)
Groet,
Tjalling
-
ja het is een standaard ingebouwde marklin decoder met dcc adres...
-
Niet doen... Gewoon een goede decoder kopen voor een nieuwe lok. Daar zit meestal netjes een nem-aansluiting in. zie ook Inleiding decoders (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_decoders). Dan is het een kwestie van inprikken en rijden.
Groet ronald.
-
top ...tnx ronald
-
dit draadje kan gesloten worden denk ik
-
Jeroen, dit draadje sluiten lijkt mij op dit moment niet juist.
Een aantal bezoekers zullen zeker met de mogelijke oplossingen met de geplaatste info iets kunnen doen.
wil.