BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: everh003 op 13 November 2014, 12:44:41

Titel: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: everh003 op 13 November 2014, 12:44:41
Flinke wind, hoge golven over de treinbaan, maar de dienst gaat door ...

Voorbeeld voor de NS.

https://www.facebook.com/video.php?v=821691497896350&fref=nf (https://www.facebook.com/video.php?v=821691497896350&fref=nf)
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: eenop87 op 13 November 2014, 12:54:09
Is gewoon een Engelse wasstraat. :)
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Arjan6511 op 13 November 2014, 12:54:21
Nee, ik denk niet dat de NS nog gereden zou hebben, want die doet dat immers nooit? Alle overige bedrijven in het reizigers- en goederenvervoer die in Nederland actief zijn waarschijnlijk wel.

Zucht...
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Eelco Storm op 13 November 2014, 12:57:44
Beetje een hypothetische vraag, aangezien er nergens in Nederland vergelijkbare situaties voor komen.

Met uitzondering dan natuurlijk van 1953, toen NS wel treinen liet rijden door het verdronken land.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Hans Reints op 13 November 2014, 12:58:14
Beetje buiswater, daar blijf je toch niet voor binnen. :P
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: MarcNL op 13 November 2014, 13:11:16
Die golven zijn nog niet hoog genboeg om die trein uit d erails te spoelen. valt dus nog wel mee.

Maar een trein is er ook weer niet op gebouwd om veel (zee-)water binnen te krijgen via luchtroosters etc.
En water er intern achter blijft kan leuk voor allerlei oxidatie zorgen. Zeewater is nu niet het fijnste goedje at dat betreft...
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Alexander op 13 November 2014, 13:15:17
Het "modernere" spul dat op het continent in elkaar geschroefd is heeft wel problemen met dit soort werkomstandigheden.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Hans Reints op 13 November 2014, 13:17:38
Met uitzondering dan natuurlijk van 1953, toen NS wel treinen liet rijden door het verdronken land.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img159_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img159_4.jpg)
Hier had NS geen enkel probleem, zelfs hert vuurtje bleef branden.... ;D
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: dh3201 op 13 November 2014, 13:38:37
Maar toen zaten er nog geen printplaatjes in de treinen.  ;D
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: MarcNL op 13 November 2014, 13:42:16
En niet van die hoge golven.

Je ziet op het journaal tegenwoordig ook regelmatig auto's door 40-50 cm water rijden, als er weer eens een hoosbui is geweest of zo.
Zo lang het blijft rijden: erg leuk. Maar of het nou echt goed is voor je spullen...
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Hans Reints op 13 November 2014, 13:49:13
Maar toen zaten er nog geen printplaatjes in de treinen.  ;D

Heb je wel eens een emmerwater in een op hoogspanning staande vuurkist gegooid???
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: SimonH op 13 November 2014, 14:15:06
(http://www.meinesammlung.com/user-pics/fantilein/20111017-113550-9Stv3.jpg)

In Duistsland was men ook niet bang voor wat golven.

Maar even serieus: waaraan dient NS nu precies een voorbeeld te nemen? Een filmpje van 30 seconden? Reed deze trein tientallen kilometers onder deze omstandigheden of tientallen meters? En wie zegt dat het treinverkeer niet alsnog werd gestaakt?


Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Tomasso op 13 November 2014, 14:25:18
Onzinvraag met onzin antwoorden. NS is en blijft nog steeds het meest complexe spoorwegbedrijf ter wereld met het fijnmazigste netwerk ter wereld met vergelijkbare punctualiteitscijfers ten opzichte van Zwitserland die nipt op nr. 1 staat en Japan, die nipt op nr. 3 staat. Als 2e van de wereld, maar wel met het meest complexe en fijnmazige netwerk ter wereld geloof ik niet dat we recht hebben om maar elke keer te zeiken om niks. Over deze prestaties, daar kunnen ze in groot Brittannië nog een puntje aan zuigen...
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: dh3201 op 13 November 2014, 15:15:30
Geldt het meest fijnmazige netwerk ter wereld ook tijdens de winterdienstregeling van NS?  ;D
Of bij andere, in de ogen van NS, extreme weersomstandigheden* ?
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Eelco Storm op 13 November 2014, 15:24:40
Het weer heeft geen enkele invloed op de fijnmazigheid van het netwerk...
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Luit op 13 November 2014, 15:36:50
@tomasso Dat moet je eens bij het reisvee boven het Noordzee kanaal vragen.
Waarom hun treinen niet rijden.
En nee ik ga niet mee maar hoor het regelmatig en zie het vaak als ik door station Zaandam kom.
De kwaliteit van vervoer is de afgelopen 25 jaar gedaald en de opsplitsing is verder doorgevoerd.
Veel wat nu op stations rondloopt heeft niets meer met het rijden van treintjes te doen.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Emiel_nl op 13 November 2014, 15:48:22
Flinke wind, hoge golven over de treinbaan, maar de dienst gaat door ...

Voorbeeld voor de NS.

https://www.facebook.com/video.php?v=821691497896350&fref=nf (https://www.facebook.com/video.php?v=821691497896350&fref=nf)
Aangezien die spoorlijn al wat jaartjes bestaat, zijn ze het daar gewoon zo gewend. Tegenvraag: waarom denk je dat daar geen bovenleiding hangt?
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Ben op 13 November 2014, 15:53:49
Zelfde stek half jaar geleden: http://www.thetimes.co.uk/tto/news/uk/article3996123.ece

Timelapse van het herstel:

https://www.youtube.com/watch?v=LvmpWuc2UUE

Gr, Ben.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: henk op 13 November 2014, 15:58:06
Geldt het meest fijnmazige netwerk ter wereld ook tijdens de winterdienstregeling van NS?  ;D
Of bij andere, in de ogen van NS, extreme weersomstandigheden* ?

Wat denk je dat er in Engeland gebeurt bij de eerste de beste sneeuwvlok?
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: zuylen op 13 November 2014, 16:28:01
Er is wel een filmpje bekend van de watersnoodramp uit 53 waar een Nederlandse stoomtrein zich door het water heen ploegt. Er was toen ook heel wat schade aan de spoorlijn richting Zeeland. Maar na de ramp reed de trein na een paar dagen gewoon weer volgens schema.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Henk Boshuyzen op 13 November 2014, 17:15:36
Geldt het meest fijnmazige netwerk ter wereld ook tijdens de winterdienstregeling van NS?  ;D
Of bij andere, in de ogen van NS, extreme weersomstandigheden* ?

Appels en peren!
Leg eens uit Niels!
Ik zie het verband tussen de infrastructuur en winterdienstregeling niet.
Je kunt van alles bedenken maar als je NS van het niet laten rijden van treinen wil betichten zit je denk ik fout. NS heeft immers al zijn personeel en materieel klaar staan maar de overheid, in casu ProRail ziet geen kans om de treinen op tijd volgens het afgesproken patroon af te handelen.
Ik bespeur de laatste tijd en "afzeiktendens" richting NS van akkefietjes waar zij zelf niks aan kunnen doen. Denk alleen maar aan het weg halen van " overbodige wissels" door ProRail. Als DB Schenker of welke andere vervoerder dan met een defect staat is het weer de schuld van NS als er vertraging is?
Kortom: in 1965 reden treinen gewoon dor met defecte motoren bij veel sneeuw. Zolang de helft van de motoren het nog deed was het devies: Rijden. En dat is nog zo. Alleen is er één ding ten opzichte veranderd: be bemoeizucht van de overheid met zijn regelgeving. Zoals op zoveel vlakken begint het onwerkbaar te worden en zeker omdat ProRail als overheidsorganen zich graag achter de regelgeving verschuilt.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: tothebeach op 13 November 2014, 17:36:30
Wow, dat was een snelle zamboni ;D
Maar met argumenten als:
Nee, ik denk niet dat de NS nog gereden zou hebben, want die doet dat immers nooit? Alle overige bedrijven in het reizigers- en goederenvervoer die in Nederland actief zijn waarschijnlijk wel.

Zucht...
Suggestief, NS Bashing

Geldt het meest fijnmazige netwerk ter wereld ook tijdens de winterdienstregeling van NS?  ;D
Of bij andere, in de ogen van NS, extreme weersomstandigheden* ?
NS bashing

Dat moet je eens bij het reisvee boven het Noordzee kanaal vragen.
Waarom hun treinen niet rijden.
Suggestief, denigrerend

En nee ik ga niet mee maar hoor het regelmatig en zie het vaak als ik door station Zaandam kom.
De kwaliteit van vervoer is de afgelopen 25 jaar gedaald en de opsplitsing is verder doorgevoerd.
Veel wat nu op stations rondloopt heeft niets meer met het rijden van treintjes te doen.
Suggestief, NS bashing

En de titel zelfs:
Citaat
Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
suggestief

Qua argumentatie gaat het nergens over. Pure ontevredenheid die gebaseerd is op suggesties. Daar zijn we goed in. Kijken naar punten die wel goed gaan doen niet ter zake. Laat staan de verhouding tussen van de punten die mis gaan en de  punten die goed gaan.
Misselijk wordt ik daarvan. Leer eens relativeren en de boel in de juiste perspectieven te zien.

Groet,
Michel

Edit, idd wel een indrukwekkend filmpje
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Marc tramt op 13 November 2014, 17:41:57
En om nog even op de originele posting terug te komen. Vanwege die barre weersomstandigheden heeft de lijn eerder dit jaar máánden stil gelegen... Stukken van de lijn waren compleet weggeslagen door de zee. Dus tja... Nu rijden ze wel, eerder dit jaar bij prachtig weer dus maanden niet.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Gastheerg op 13 November 2014, 19:04:30
Er liggen geen bladeren op de rails dus ik zou niet weten waarom de NS niet zou rijden?
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Tomasso op 13 November 2014, 19:04:53
Ach, was gisteravond op Breukelen, schietpartij bij de nieuwe Mac daar. Op last van de politie mochten er geen treinen rijden. Veel gehoorde reacties van reizigers: ns is weer lekker bezig, klotetreinen ook altijd, *** ns, etc. Tja, zulk dom volk zit hier ook op het forum. Ach, het went...
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Tomasso op 13 November 2014, 19:17:50
Maarre, over gras en buren en zo. We kijken altijd naar een ander. Over Japan wordt ook vanalles geroepen, hoe fijn het daar allemaal wel niet is. maarre, over reisvee gesproken... Maar daar hoor je nooit iemand over. grappig hè... Over de enorme wantoestanden op het Britse spoor hier trouwens ook niet...
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: TonM op 13 November 2014, 22:06:08
Er is wel een filmpje bekend van de watersnoodramp uit 53 waar een Nederlandse stoomtrein zich door het water heen ploegt. Er was toen ook heel wat schade aan de spoorlijn richting Zeeland. Maar na de ramp reed de trein na een paar dagen gewoon weer volgens schema.

Dat is dus klinkklare onzin:
De watersnoodramp was in de nacht van 31 januari op 1 februari. De eerste trein door de Kruiningerpolder (de "Badkuipspoorlijn") reed op 5 mei; de volgende op 18 mei. Op 21 mei startte een dienstregeling van twee goederentreinen per dag, op 1 juni werd dat opgevoerd tot vijf per dag (alleen bij laag tij). Bij harde wind werd er helemaal niet gereden. Pas op 3 augustus reden er weer reizigerstreinen en was de normale dienst hersteld.

Bron: Jan Matthijssen, Sporen door het Water, Stichting Rail Publicaties, 1953

Grtz,
Ton
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Hans Reints op 13 November 2014, 22:14:55
In principe heeft het niets met de NS te maken. Zij waren geheel afhankelijk van de dijkbouwers. Zo lang de dijken nog niet dicht waren kon er alleen met laag laagwater gereden worden en over de waterstanden ging de NS niet..
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Luit op 13 November 2014, 23:23:56
Ns bashing nee dat geloof ik niet maar zie hier een commentaar van een loopcollega die dagelijks met de dienstverlening boven het Noordzeekanaal te maken heeft:Ella je weet hoe het gaat hè in de trein, te veel mensen te veel vertraging te kleine treintjes te veel betalen voor die te Kl..... Services

En ja voor de privatisering en ontvlechting hoorde alles bij de NS familie en nu zijn het aparte BVtjes met eigen managers die niets meer meevoelen met het rijden van treintjes.
Dus bij calamiteit zeggen die jongens en meisjes :niet mijn pakkie an moet je in Utrecht wezen.

En als het aan al die anderen ligt dan heeft NS een groot probleem dat ze dat niet weet te communiceren naar haar klantjes en de grote boze buitenwereld.

Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: SimonH op 14 November 2014, 04:30:43
Ja, vroeger was alles beter.

Als alles bij het oude was gebleven, was het zeer aannemelijk dat in ieder geval de treindienst was gestaakt op Arnhem-Tiel, Zutphen-Winterswijk, Almelo-Mariënberg en Leeuwarden-Stavoren.

Maar daarmee heeft men boven het Noordzeekanaal natuurlijk niets te maken.

Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat een NS medewerker bij een calaiteit zei: niet mijn pakkie an.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: dh3201 op 14 November 2014, 09:59:31
Als alles bij het oude was gebleven had de trekschuit nu nog gevaren  ;D
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Jan1954 op 14 November 2014, 10:14:39
30jaar met detrein naar mijn werk gereden waarvan 18jaar Deventer Amsterdam en de rest Deventer Arnhem waarvan in die jaren twee keer dat het niet ging een keer door een storm dat heel het land er last van had toen reed er om 19.hr laatste trein die nog reed terug naar Utrecht zijn daar opgevangen.
en een keer ook door het winterweer .
dus valt mee.
met vriendelijke groeten
Jan
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Eelco Storm op 14 November 2014, 10:18:02
En ja voor de privatisering en ontvlechting hoorde alles bij de NS familie en nu zijn het aparte BVtjes met eigen managers die niets meer meevoelen met het rijden van treintjes.

Zullen we die familie NS nou ook weer niet teveel gaan romantiseren? Het was een behoorlijk logge familie, indertijd...
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: SimonH op 15 November 2014, 09:19:30
Vroeger werkte de NS ongeveer zo: men zette oud materieel in op de nevenlijnen, en bood een zeer karige dienstregeling aan. Als de reizigersaantallen dan tegenvielen, klopte men bij de minister aan: of we krijgen zus en zoveel guldens per jaar extra, of we staken het reizigersvervoer op deze en die lijn. Als de minister dan niet over de brug kwam, werd de lijn inderdaad stilgelegd. Als ik het goed begrijp, ging het voor de lijn naar Scheveningen om een bedrag van f 100.000 per jaar, inclusief afschrijving op het nieuw aan te schaffen materieel. Destijds stond ook het voortbestaan van de lijnen naar Hoek van Holland en (in mindere mate) Zandvoort ter discussie.

Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Joop_L op 16 November 2014, 03:42:07
Owwww, maar daar is tegenwoordig niks in veranderd hoor Simon. Als de regio vervoerder geen extra poet krijgt, komt er ook niks. En dat is straks ook met de sprinter naar Breukelen het geval. De gemeente/provincie draait de subsidie kraan dicht, en er komt een half uurs dienst. Maar de commentaren zijn alweer niet van de lucht...... Zal ze maar besparen, wil je ze lezen, kijk op Somda. 


En om even on topic te blijven. Lijkt me een spannend ritje zo langs de kust met die aardige golven.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Thom op 16 November 2014, 11:15:29
Sowieso, als de regionale overheid zou stoppen met geld in regionale treinen te steken, rijd er morgen geen énkele trein meer in die gebieden  ;D

Allemaal en stuk voor stuk rijden die door de subsidie, en van de reizigers inkomsten kan dat allang niet meer rond.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Hendrik Jan op 16 November 2014, 15:08:17
Als de overheid geen geld meer in de wegen steekt, rijden we straks weer met paarden.
Of we gaan weer wandelen.

Hendrik Jan
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Jeronimos op 16 November 2014, 15:15:54
Wat ik met deze overheid wel zie gebeuren..... :'(
(ja zo slecht denk ik over deze overheid, maar dat hoort hier verder niet thuis.)
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: SimonH op 17 November 2014, 14:49:21
Owwww, maar daar is tegenwoordig niks in veranderd hoor Simon. Als de regio vervoerder geen extra poet krijgt, komt er ook niks.

Toch een beetje appels en peren. Een Arriva kan niet bij een provincie Gelderland aan kloppen "of we krijgen volgend jaar extra geld, of we stoppen met de treindienst Arnhem-Tiel". Of misschien kan dat wel, en dan verliest Arriva waarschijnlijk de omvangrijke concessie Arnhem/Nijmegen/Rvierenland. En de kans om ooit nog in te kunnen schrijven op een nieuwe concessie.

Wat had de overheid vroeger moeten doen? Er was keuze uit NS, NS en NS. Als NS niet meer wilde rijden, dan reed niemand - gelukkig is er juist heel veel veranderd!

Sowieso, als de regionale overheid zou stoppen met geld in regionale treinen te steken, rijd er morgen geen énkele trein meer in die gebieden  ;D

Allemaal en stuk voor stuk rijden die door de subsidie, en van de reizigers inkomsten kan dat allang niet meer rond.

Al het openbaar vervoer is afhankelijk van subsidie. Als de rijksoverheid vandaag geen geld meer in ProRail stopt, rijdt er morgen geen enkele trein meer in Nederland.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Joop_L op 17 November 2014, 14:56:07
Je leest niet helemaal juist. Als de overheid wil dat er extra treinen gaan rijden, doet Arriva dat alleen als er een duit euro's op tafel komen.  De huidige dienstregeling van de aanbestede lijnen bestaat uit subsidie. Als men dat toen ook bij NS hadden gedaan, was het toen ook zo gegaan. En nu heb je op de nevenlijnen ook niks te kiezen hoor. Degene die er rijden hebben alleenrecht. Van enige concurrentie is geen sprake.

Onzin! De Overheid is verantwoordelijk voor infrastructuur en hebben dat onder gebracht bij Prorail.  Die beheert het zooitje, en dansen naar de pijpen van de minister. Heel simpel.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Emiel_nl op 17 November 2014, 15:06:02
Al het openbaar vervoer is afhankelijk van subsidie. Als de rijksoverheid vandaag geen geld meer in ProRail stopt, rijdt er morgen geen enkele trein meer in Nederland.
Dat is geen subsidie in de zin van "we passen het verschil bij als de exploitatie een tekort oplevert". Prorail doet niets meer of minder dan wat Rijkswaterstaat doet ten aanzien van dijken en wegen: zorgen dat de infrastuctuur betrouwbaar en beschikbaar is.

Sterker nog: NSR krijgt als bedrijf zijnde geen cent van de overheid. De overheid kan ondertussen wel eventuele winst afromen (wat in het verleden ook gebeurd is met bedragen van 9 cijfers vóór de komma!!!). Daarnaast mag NSR ook nog even, net als elke andere vervoerder in Nederland gebruikersheffing betalen. In gewoon Nederlands: wegenbelasting betalen, maar dan voor het spoor.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Emiel_nl op 17 November 2014, 15:10:32
Vroeger werkte de NS ongeveer zo: men zette oud materieel in op de nevenlijnen, en bood een zeer karige dienstregeling aan. Als de reizigersaantallen dan tegenvielen, klopte men bij de minister aan: of we krijgen zus en zoveel guldens per jaar extra, of we staken het reizigersvervoer op deze en die lijn. Als de minister dan niet over de brug kwam, werd de lijn inderdaad stilgelegd. Als ik het goed begrijp, ging het voor de lijn naar Scheveningen om een bedrag van f 100.000 per jaar, inclusief afschrijving op het nieuw aan te schaffen materieel. Destijds stond ook het voortbestaan van de lijnen naar Hoek van Holland en (in mindere mate) Zandvoort ter discussie.
Bij de lijn naar Scheveningen was er nog andere factor die de doodsteek voor de lijn betekende: de gewenste aanleg van de woonwijk Mariahoeve. De gemeente Den Haag was de lijn liever kwijt dan rijk. En met wat lobbyen bij de minister kun je soms wel eens je zin krijgen als gemeente.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Luit op 17 November 2014, 15:24:52
Ik kwam net deze kreet tegen. Een teleurgestelde gebruiker van een uit zijn voegen barstend OV in N-Holland boven het NZ kanaal.


Lieve Sinterklaas Ik ben een man van tradities en geloof in u. Daarom wil ik graag mijn schoen zetten bij de C.V. Vanavond ga ik hutspot eten dus zal er wel een stuk wortel overblijven voor Amerigo, want zo heet uw paard. Die stop ik dan in mijn nieuwe Nimbus loopschoenen. Ik stop mijn verlanglijstje erbij en zou graag 1 ding willen hebben en dat is een hele lange trein. Die wil ik aan de staatsecretaris van openbaar vervoer geven mevr. Mansveld. Ik zal er wel een plaatje bij doen. Wat u ook een keer mag doen Sinterklaas. Een keertje meereizen met de trein. Neem wel uw staf mee, want dan kan u nog een beetje aan leunen want zitten lukt toch niet en er kan ook niemand opstaan voor u want iedereen zit en staat geklemd. Verder Sinterklaas ben ik nieuwsgierig hoeveel de NS elke keer verdiend bij te overvolle treinen? Er gaan toch minder treinen en veel te kleine treinen, dus dat moet een besparing zijn elke keer. Het laatste dingetje op mijn verlanglijst is Sinterklaas, de onterechte bonus die de mijnheer van de NS krijgt wegens wanprestaties, wilt u vragen of hij die doneert aan een goed doel? Ik beloof dat ik heel braaf zal zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sint_Gerard.jpg)[/url (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sint_Gerard.jpg)
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: SimonH op 17 November 2014, 16:09:45
@ Joop,
Wat ik bedoelde, even versimpeld weergegeven: Arriva heeft een langjarig contract met de provincie waarmee men zich verplicht een bepaalde dienstregeling uit te voeren. Dit gebeurde honderd jaar geleden ook op de lokaalspoorlijnen in ons land, dus niets nieuws onder de zon. Toen ging het om contracten van tientallen jaren, die (met name) de HSM en SS altijd zijn nagekomen - tot de Rijksoverheid er een stokje voor stak.

Goed, terug naar Arriva.
Men kan natuurlijk het contract verbreken - dat is bij mijn weten nog nooit gebeurd in de recente geschiedenis van concessieverlening, wellicht de HSL Zuid uitgezonderd. Maar in theorie is het mogelijk - zoals gezegd, dan verliest Arriva ongetwijfeld een grote concessie en zullen nieuwe concessieverleners wel uitkijken een nieuwe concessie te verlenen aan Arriva. Dan toch maar een paar jaar verlies slikken op het lijntje naar Tiel? Bovendien is er dan voor de provincie geen man overboord: er zijn vele vervoerders in Nederland.

Maar, stel nu dat het niet 2014 is maar 1984.
In Nederland rijdt één vervoerder.: de NS. De overheid kan kiezen uit één vervoerder: De NS. Wat nu als de NS aangeeft de treindienst te willen staken tussen Arnhem en Tiel? Er is geen contract waaraan de NS kan worden gehouden. Bovendien is er geen andere vervoerder:  als NS ermee stopt, dan rijden er geen treinen meer.

Inderdaad is er voor de reizigers niets te kiezen - daarom spreken we in Nederland niet van concurrentie op het spoor, maar van concurrentie om het spoor.

@ Emiel,
Dank voor je toelichting. Ik weet dat NS geen exploitatiesubsidie ontvangt voor het hoofdrailnet. Maar ProRail leunt wel heel sterk op de Rijksoverheid - 80% van de inkomsten bestaat uit exploitatiebijdragen van de rijksoverheid. Net zoals bij Rijkswaterstaat? Ja en nee. Rijkswaterstaat is geen bedrijf en ontvangt geen inkomsten van de gebruikers. Maar net zoals ProRail, is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor de infrastructuur van ons land. De verschillen tussen ProRail en Rijkswaterstaat zijn terug te voeren tot Koning Willem I en Thorbecke: de eerste vond de aanleg, onderhoud en exploitatie van de spoorlijnen geen overheidstaak. Zoals bekend ging de overheid na die tijd wel spoorlijnen aanleggen, de exploitatie en het beheer is altijd een taak geweest van de spoorwegmaatschappijen - Thorbecke legde de voorstellen van de parlementaire enquêtecommissie voor meer overheidsbemoeienis en spoorwegexploitatie van overheidswege, naast zich neer. Onderhoud, beheer en exploitatie zijn sindsdien altijd een taak geweest van de spoorwegbedrijven.

Overigens dank voor jouw toevoeging m.b.t. de spoorlijn naar Scheveningen  (y)

groeten Simon
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: henk op 17 November 2014, 16:15:31
NS kon helemaal niet op eigen gezag het vervoer op een lijn stoppen.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 17 November 2014, 21:21:18
Volmondig, ja, de NS zou ook gereden hebben en ze rijden al 175 jaar in veel moeilijkere omstandigheden.
175 jaar rijden ze met zeurpieten (Nederlanders) en volgens hun doet de NS het nooit goed. ;D ;D
 (y) (y) (y) NS toppie!!!!! (y) (y) (y)
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Thom op 17 November 2014, 21:57:51
Feitelijk is inmiddels het onderhoud en beheer van de Spoorlijnen ook een overheidstaak, echter uitbesteed aan Prorail die daarvoor betaald word, de Railvervoerders hebben daar al lang niets meer mee te maken....

Daarnaast kan Prorail nooit hun uitgaves aan het spoor dekken uit hun eigen inkomsten, daar is de infravergoeding lang niet groot genoeg voor....
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Emiel_nl op 18 November 2014, 00:10:34
NS kon helemaal niet op eigen gezag het vervoer op een lijn stoppen.
Dan ben ik wel benieuwd hoe het vervoer op de lijn naar IJmuiden kon stoppen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: Joop_L op 18 November 2014, 02:17:36
Wikipedia over die lijn vertelt het volgende

Citaat
Sluiting
De spoorlijn lag aan de rand van de bebouwde kom van IJmuiden. Door de aanwezigheid van het Noordzeekanaal kon het IJmondgebied zich niet uitbreiden in de richting van de spoorlijn. Vanuit de meeste (nieuwe) wijken was het dan ook aantrekkelijker om per auto of bus naar Haarlem te reizen. Een voorstel uit 1969, opgenomen in het NS-beleidsplan Spoor naar '75, om het eindpunt van de spoorlijn te verleggen naar een nieuwe eindhalte IJmuiden Zeewijk, haalde het niet op grond van een kosten-batenanalyse.

Daarnaast waren de oude bovenleidingsmasten uit 1927 begin jaren 80 aan vervanging toe. Opheffing van parallele busdiensten ten gunste van de trein zou voor bewoners van Velsen en IJmuiden zorgen voor verminderde bereikbaarheid[3]. Mede door deze factoren werd besloten dat de lijn na honderd jaar gesloten werd voor reizigersvervoer. In september 1983 reed dan ook de laatste reizigerstrein over het traject. Enkele maanden later, in januari 1984 is de bovenleiding tussen Santpoort-Noord en IJmuiden verwijderd. Het jaar daarna zijn de twee grotere emplacementen opgebroken. In de zomer van 1989 is het tweede spoor verwijderd. De spoorlijn bleef nog tot oktober 1994 open voor het goederenvervoer. Het ging hier vooral op het vervoer van vis in koelwagens. Dit vervoer gaf de lijn zijn bijnaam, de vislijn.

Wat je hier denk ik uit op kan maken is dat niet alleen NS dit besloten heeft, maar alle partijen doe er toe deden. ;)

Bron (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Santpoort_Noord_-_IJmuiden)


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: henk op 18 November 2014, 07:16:15
Dan ben ik wel benieuwd hoe het vervoer op de lijn naar IJmuiden kon stoppen.
Groetjes,
Emiel

Omdat de Minister daartoe besloot. Neelie Smit Kroes had een taakstelling en vulde de bezuiniging op het OV onder andere in door het personenvervoer op de lijn naar IJmuiden te staken.
In de jaren negentig is NS op afstand van de politiek gezet, maar in de jaren tachtig kon NS bij wijze van spreken nog geen schroefje bestellen zonder goedkeuring van het Ministerie en een debat in de Tweede Kamer. Natuurlijk werd met NS overlegd, maar uiteindelijk werd de conceptdienstregeling ieder jaar bij de begrotingsbehandeling aan de kamer voorgelegd. Tegenwoordig mag de regionale of landelijke politiek één keer in de tien jaar of zoiets over een concessie debatteren. Loopt het niet zo lekker, zoals in Noord-Holland (NSR) of Limburg (Veolia), dan zijn er nog maar weinig instrumenten om tussentijds bij te sturen.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: SimonH op 18 November 2014, 13:52:41
De minister nam echt niet het initiatief tot sluiting. In de jaren '80 bij sluiting van de lijn naar IJmuiden en die naar Gronau, werd er inderdaad wel meer overlegd dan bij eerdere sluitingen - maar het initiatief kwam telkens van NS.

Woordvoerder Rienks van de PvdA sneerde in de vergadering van 11 maart 1981 niet voor niets naar de minister dat deze de oren liever laat hangen naar de directie van de Nederlandse Spoorwegen dan naar de kamer, met daaraan toegevoegd des te opmerkelijker als blijkt dat de regio en de minister van Economische Zaken het niet met deze minister eens zijn

Zo, klare taal.

verderop
Het streven van de NS het internationaal treinverkeer over een beperkt aantal grensovergangen af te wikkelen is duidelijk. dit geeft ook al aan, dat het initiatief om tot sluiting van de lijn te komen, volledig bij de NS lag - die overigens anno 1981 nog maar één slag per dag Enschede-Gronau reed.

Eerder was het helemaal onomwonden duidelijk wie initiatief nam
We schrijven voorjaar 1950. De minister antwoordt op kamervragen - de gestelde vraag betrof, of het juist was de N.S. voornemens was de reizigersdienst te staken op een aantal niet-rendabele lijnen.
Citaat
ANTWOORD van de heer Spitzen, minister van Verkeer en Waterstaat (ingezonden 22 maart 1950)
1. De directie van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen heeft verzocht haar met ingang van de eerstkomende zomerdienstregeling te ontheffen van haar verplichting tot het verrichten van reizigersvervoer op de volgende lijnen:
1. Boxtel-Gennep
2. Zwolle-Apeldoorn
3. Apeldoorn-Dieren
4. Haarlemmermeerlijnen
5. Zuidbroek-Stadskanaal
6. Assen-Stadskanaal
7. Schaesberg-Haanrade
8. 's Hertogenbosch-Lage Zwaluwe

(...)

Verderop wordt duidelijk dat, in ieder geval destijds, aan de NS gewoonlijk toestemming werd verleend, indien aan de vervoersbehoefte in de streek op andere wijze invulling kan worden gegeven en door het openhouden van de lijn de winstgevendheid van de NS onder druk zou komen te staan - in die tijd (en nog lang daarna) was het doel van NS het maken van winst.
Titel: Re: Zou de NS nog gereden hebben in deze omstandigheden?
Bericht door: henk op 18 November 2014, 14:14:55
En uit dat laatste blijkt dus dat het beleid volop werd ondersteund door de overheid. Die had dan ook andere financiële prioriteiten in 1950. NS kon geen lijnen sluiten zonder toestemming.

In de jaren tachtig werden fikse bezuinigingen afgesproken, ook op OV. Vervolgens werd met onder andere NS overlegd waar die bezuinigingen met de minste negatieve gevolgen zouden zijn te halen. Lijkt me een goede zaak. NS had daar vast al een paar ideeën over. Ook geen slechte zaak. Maar uiteindelijk legde het kabinet unaniem (ook de minister van EZ) de beslissing aan het parlement voor en keurde het parlement de beslissing in meerderheid goed. De oppositie speelde daarbij de eigen noodzakelijke rol met alle grote woorden die daarbij horen, zeker in verkiezingstijd. Dat waren de verhoudingen.