BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0 => Topic gestart door: Hans van de Burgt op 12 November 2014, 13:37:41

Titel: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 12 November 2014, 13:37:41
Na enige aarzeling hebben we besloten een deel van 'Wateringbury Railway Station' (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60089.0.html) uit te voeren als BNLS-Module.

We gaan de tanden zetten in 'Beltring & Branbridges Halt' dat net als Wateringbury aan de Medway Line ligt tussen Maidstone en Paddock Wood in Kent (UK).
Het is een uiterst sobere halte met korte perrons. Deze zijn gemaakt van bielzen, en staan op houten schragen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beltring_A.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beltring_A.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beltring_B.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beltring_B.png)

Wel worden er een aantal zaken aangepast. De spoorweg overgang wordt vervangen door een viaduct waaronder de treinen kunnen verdwijnen. Passagiers kunnen zo immers ook veilig naar beide perrons. De siding komt te vervallen, evenals het seinhuisje. De richting van de perrons t.o.v. het huis, wordt gespiegeld, omdat het een mooier plaatje geeft.

Omdat de BNLS-module normen thuis niet passen, hebben we besloten de smalle thuismodules zo te maken dat ze in te hangen zijn in BNLS bakken met de standaard maten. Daarvoor wordt voor BNLS-gebruik extra ruimte en een achtergrond toegevoegd.
Thuis komt geen achtergrond, maar wordt de kamer in een licht grijze tint geschilderd. (Kleur te vergelijken met die van de Franse modulebaan op Eurospoor).

Bijgaand de twee situaties weergegeven in een tekening:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_Module_Beltring_A.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_Module_Beltring_A.png)    (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_Module_Beltring_B_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_Module_Beltring_B_1.png)

We hebben voorlopig gekozen voor twee modules met een lengte van 1,2m en 0,6m. Maar dat kan gewijzigd worden in twee  modules van gelijke lengte. Dat zal een beetje afhangen van de scenery.

Thuis verdwijnen de treinen links onder een viaduct, rechts rijden ze over een te bouwen brug voor de kamerdeur.
Bij gebruik als BNLS-module is de situatie links gelijk, maar rechts verdwijnen de treinen achter een watermolen.
Deze kan thuis gebruikt worden voor het verdwijnpunt aan de rechterzijde van Wateringbury.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hendrik Jan op 12 November 2014, 13:44:38
Welcome aboard (y)
Je lijkt me de eerste die zijn BNLS-module integreert in zijn thuisbaan.
Mooi plan.
Welkom bij de modulisten.

cheers
Hendrik Jan
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Peter van der Leek op 12 November 2014, 14:12:01
Je lijkt me de eerste die zijn BNLS-module integreert in zijn thuisbaan.
Helaas pindakaas, ik ben er ook al mee bezig :)
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: guest7822 op 12 November 2014, 14:28:21
Hey Hans, welcome to the club! Overigens, het wordt wel een beetje 'Brittania Rules' hier. Zal Der Kaiser verzoeken wat aan die situatie te doen!  ;D ;D

Peter, het is toc anders.... Jouw module  IS jouw thuisbaan (toch?)

Walter
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Edsko Hekman op 12 November 2014, 14:39:39
Volgens mij hebben Henk en Leen hun module ook in een thuis baan al zitten. Maar toch, leuk idee!

Gr.

Edsko
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 21 November 2014, 23:35:05
Omdat Beltring & Branbridges Halt zowel thuis als t.z.t. elders gebruikt moet kunnen worden, was het zaak om een lichte, stevige en mobile constructie te gaan maken. Het leek ons inderdaad beter de lengte van de bakken te maximeren op 90cm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beltring_SU.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Beltring_SU.png)

De twee moduledelen van 35cm x 90cm worden gedragen door materiaal van een bestaande Ikea Ivar boekenkast.
De staanders daarvan worden door midden gezaagd op 88cm. De bakken worden gemaakt uit berkentriplex van 12mm.
Staanders en bakdelen worden onderling verbonden met houten balkjes van 50x22mm.
De standaard maatvoering v.w.b. de boekenplanken kan gehandhaafd worden. (Alleen de onderste zijn getekend.)
Aan de kant van de 'buizenkast' moeten de boekenplanken echter ingekort worden.

Aan de zijkanten van iedere bak, komt een kunststof hoekprofiel van 30x30mm, waar een laag isolatieschuim op wordt gelegd van 2cm.
Het geheel wordt afgemaakt van een railbedding uit blauwe schuimplaat van 3mm.

Aan weerskanten van de moduledelen blijft ruimte voor scenery. Sierd Jan heeft weer meegedacht met het ontwerp.
Het lijkt mogelijk om Beltring & Branbridges Halt prototypisch weer te geven.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 22 November 2014, 16:34:03
Vandaag heb ik het railplan van Beltring & Branbridges Halt verder uitgewerkt. Met dank aan Sierd Jan.
Het railplan is net zo eenvoudig gehouden als het prototype. De railafstand h.o.h. is overal op 5cm gehouden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB2.png)
Van links naar rechts: buizenkast, heuvel met tunnelportaal, siding met lamphut, weg met overweg (koeienhek), seinhuisje en wachterswoning, perrons van bielzen, landschapsdeel naar brug.

De gemarkeerde delen vallen binnen de twee beoogde BNLS-modules van 2x 90cm. Linksvoor is een vak gereserveerd voor een gebouw (bijvoorbeeld een watermolen) waarachter de treinen kunnen verdwijnen, rechts is daarvoor een bosperceel gepland. Thuis verdwijnen de treinen echter in een tunnelportaal onder een lage heuvel.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 22 November 2014, 19:15:11
Ik realiseer me dat ik de houten wachthuisjes op beide perrons ben vergeten.
Pas de tekening nog wel aan
.

Tekening aangepast...

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 23 November 2014, 16:13:11
Ik heb vandaag eens wat inspiratiemateriaal gezocht om Beltring & Branbidges Halt vorm te geven.

De railplan tekening van links naar rechts volgend, laat ik steeds een afbeelding zien.

1. Tunnelportaal

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tunnel_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tunnel_6.jpg)

De breedte is 98mm, en 65mm hoog. Het kan zijn dat de schuin geplaatste delen aan de zijkanten wat meer ruimte vragen, dan in mijn tekening.
In dat geval schuift de tunnel iest naar links op (met de bocht mee).

2. Watermolen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pixton.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pixton.png)

Ian Rice heeft verschillende layouts ontworpen met watermolens. Meestal met een variant van de Budley Mill uit Blackwater.
Er is ook een kleinere versie: de Pixton Mill. En daar wil ik weer een nog kleinere versie van maken. De wandbekleding bestaat voor een groot deel uit plankjes. Door mijn experiment met de houten loc shed voor Wateringbury weet ik inmiddels hoe e.e.a. te maken. Waar ik wel aan twijfel is, of ik de watermolen donker beits of licht maak.

3. Lamp hut

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lamphut.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lamphut.jpg)

Sierd Jan wist me te overtuigen om een extra siding toe te voegen. Op de tweede foto in deze draad, zie je net achter de stootbuffer een zogenaamde 'lamp hut' staan. Deze is van golfplaat gemaakt. Ik moet nog uitzoeken waar ik dat kan vinden. Op zich is het een eenvoudig gebouwtje.

4.
Overweg met koeienhekken

Heb wel al wat tekeningen, maar moet de maatvoering nog verder uitzoeken. Misschien ook RTR te verkrijgen.
Het mooiste zou zijn als de koeienhekken open en dicht kunnen gaan.

5. Seinhuisje

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinhuisje.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinhuisje.png)

Ik zocht een klein seinhuisje in Southern Railway stijl. Ik wil op basis van dit voorbeeld een dergelijk seinhuisje maken, maar wel met een zadeldakje.

6. Wachterswoning

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ww.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ww.png)

Dit lijkt een prima basis voor de wachterswoning bij de overweg. Het linker deel in op de tekening mag wat smaller.
En de raamindeling moet ik wat aanpassen.

7.
Perrons van bielzen op houten schragen. Ben nog aan het zoeken naar referentiemateriaal. Hulp is welkom, uiteraard.

8.
Shelters

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Shelter.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Shelter.png)

Ook deze wachthuisjes (Shelters) zijn grotendeels opgetrokken uit losse plankjes. Deze worden wel in SR kleuren uitgevoerd.
Ik denk aan gebroken wit en olijfgroen.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Peter van der Leek op 23 November 2014, 17:40:53
Geinig! Is het bewegende deel van je fiddle yard aan de linkerzijde niet wat kort?
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 23 November 2014, 18:19:24
@Peter,

De ruimte links is 30mm vanaf de muur tot h.o.h. van de eerste track.
Dat lijkt kort, maar is voldoende.
De vrije ruimte bij het tunnelportaal dat ik liet zien, is 25mm.
De officiële profielmaat hiervoor is 16mm (schaal OO). Die norm heb ik gebruikt voor mijn loc schuurtje.
Een Terrier  rangeerloc kan er naar binnen, maar een King Arthur niet.
Dus die maat van 16mm klopt niet helemaal.

Op Britse websites zijn traverses te zien met een h.o.h. afstand van 40mm tussen de tracks.
Ik wil echter het liefst 50mm aanhouden omdat dan zonder zijwaartse beweging van de traverse doorgaand verkeer mogelijk is, van en naar Wateringbury Railway Station.
Kortom die 30mm zou voldoende moeten zijn.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Peter van der Leek op 23 November 2014, 19:19:28
Ik doelde op het korte gele vlak met 6 sporen. Het ziet er uit alsof dat het bewegende deel van de fiddle yard is. Als het grote stuk links onderaan beweegbaar is heb ik niks gezegd ;)
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 23 November 2014, 19:25:55
@Peter,

Nee joh, de traverse wordt 1,8m lang.
Er moeten stoomlocs met tender en vijf coaches op kunnen staan.
Dat 'korte stukje met 6 sporen' vormt de uitloop van 4x 27cm. De rechter twee zijn de doirgaande sporen.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Tanks+Treinen op 23 November 2014, 21:49:32
@ Hans

Ziet er goed uit!

Zón lamphut is trouwens als bouwpakket te krijgen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lamp_hut.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lamp_hut.jpg)

Sierd Jan
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 23 November 2014, 22:02:45
@Sierd Jan,

ah, da's makkelijk.
Ik moet eens goed naar dat Wills kijken.
Ian Rice schreef er een heel boek over.

Zijn watermolens zijn uit Wills materialen gemaakt.
Ik ga echter aan de slag met mijn 'locloods' methode:
Kraftplex 1,5mm voor het houtskelet; harsboard van 0,3 en 0,5mm voor de planken, deuren en vensters en boetseerpasta voor de steenvormige basis.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Tanks+Treinen op 23 November 2014, 22:12:27
@Sierd Jan,

ah, da's makkelijk.
Ik moet eens goed naar dat Wills kijken.
Ian Rice schreef er een heel boek over.

Zijn watermolens zijn uit Wills materialen gemaakt.
Ik ga echter aan de slag met mijn 'locloods' methode:
Kraftplex 1,5mm voor het houtskelet; harsboard van 0,3 en 0,5mm voor de planken, deuren en vensters en boetseerpasta voor de steenvormige basis.

Grzz, Hans


Yep, dit boek:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/815fIKMcFlL.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/815fIKMcFlL.jpg)

Mocht je interesse hebben, ik heb het dubbel... ;D

Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 23 November 2014, 22:37:15
@Sierd Jan,

Heb je het pakje al klaar, of kan dit er nog bij? :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Telegraph_Poles.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Telegraph_Poles.png)

Ik heb trouwens nog een leuke gimmick gevonden voor Beltring & Branbridges Halt.
Vond een leuk stuk over de toepassing van telegraafpalen op de website van Brian-Lambert.co.uk (http://Brian-Lambert.co.uk).
Hij beschrijft telegraafpalen met 16 verbindingspunten, de afmetingen en de posities langs de tracks.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 25 November 2014, 22:34:45
Vanavond nog een aardig dingetje gevonden. Dit filigrane setje kost ongeveer 10,- BRP

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hekken.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hekken.png)

Dit lijkt me een prima setje voor de overweg van Beltring & Branbridges Halt. Al zal het nog een hele toer worden om e.e.a. echt beweegbaar te maken.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Tanks+Treinen op 25 November 2014, 23:50:35
Sorry Hans, verkeerde type, Great Western Railway. Maar je mag ze altijd naar mij opsturen... ;D

Sierd Jan
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 26 November 2014, 06:43:47
@Sierd Jan,

Je mag natuurlijk mee zoeken naar de 'echte'.  :P
Maar eerlijk gezegd, zie ik niet zo'n verschil met de koeienhekken van de SR. En ik vind deze wel mooier dan die van Peco bijvoorbeeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koeienhek.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koeienhek.png)
Licentie: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en)

Hier trouwens een leuk filmpje van een 'werkende' overweg.
http://www.youtube.com/watch?v=7uVltKXq_no&sns=em

Er worden er meerdere servo's gebruikt. Daarmee bereik je wel dat de hekjes steeds na elkaar open en dicht gaan.
Hier staat de bouwbeschrijving: http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/55387-working-level-crossing-gates-in-oo/

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: rvdb op 26 November 2014, 20:37:04
Leuk om zo'n overweg werkend te zien met servo's. Nu alleen de volgorde van openen nog goed :-)

Kijk vanaf 2:50 minuten:
http://youtu.be/JWap6ZfAw3c
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 26 November 2014, 22:25:35
@Rolph,

Wel jammer dat we er geen lopend 'preisertje' bij kunnen maken.
In Wateringbury gaat het nog met het handje. Maar elders worden ze ook in het groot met een motor bediend.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hendrik Jan op 03 December 2014, 23:37:20
Leuk filmpje.
How very British...
oeroude level crossing waar dan een modern treinstel passeert.

Mooie plannen, Hans (y)
cheers
Hendrik Jan
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 16 December 2014, 12:39:10
Nu de trein/logeerkamer bijna klaar is, kan de bouw van Beltring & Branbridges Halt beginnen.

Het plan is zgn. Bullhead rails code 75 te gaan gebruiken.
Leen heeft voor ons railstaven van C&L meegebracht uit Warley.
Deze moeten door kunststof schoentjes geschoven worden. De schoentjes zelf moeten op bielzen geplakt worden.
De Britse maten van deze bielzen wijken af van de continentale.
Om het een beetje makkelijker te maken, ben ik uitgegaan van een bielsmaat van 32x4mm en een tussenruimte tussen de bielzen van 6mm. Ergo 1 biels per cm. Voor de track afstand h.o.h. ben ik uitgegaan van 5cm.
Dat betekent dus wel dat de trackafstand op de BB's verbreed moet worden naar 5,8cm.

Hiervoor heb ik ene sjabloon getekend met Autocad.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbed.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbed.png)

Per run kan de lasercutter 4 railbedjes uit dunne MDF snijden. De lasersnijder van de EMV kan een plaatje aan van een A4 formaat. Het sjabloon is zo getekend dat de railafstand h.o.h. steeds 5cm is.

Ik moet alleen nog even uitzoeken met welke lijm ik de schoentjes op de MDF bedjes kan plakken.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hendrik Jan op 16 December 2014, 12:52:13
Officieel moeten de rails in de BNLS-forum baan code 100 zijn...
Hiervoor is gekozen opdat ook beginners met goedkoop tweedehands materieel kunnen meedoen.
Ik meld het maar even.

cheers
Hendrik Jan
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 16 December 2014, 13:11:28
Tja,... dat is eerlijk gezegd nieuw voor mij. Dan kunnen we hier dus beter gebruik maken van Peco flextrack of Piko A, waarbij we de tussenruimte van de bielzen groter maken. (Oplossing van Leen).

Dan bewaren we de C&L voor Wateringbury.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Marc tramt op 16 December 2014, 13:32:16
Hans, lees anders voor de zekerheid dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57869.0.html) nog eens door. Daar staan de afspraken in.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 16 December 2014, 13:35:29
Alleen de twee doorgaande sporen moeten code 100 zijn.
Verder is zijn er nog de railafstanden van 175mm vanaf de voorkant op hartje voorste rail en 58mm tussen de sporen onderling.

Wat je verder op je bak doet kan wel met BH code 75.

Hier staan zo'n beetje alle afspraken samengevat:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57869.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57869.0.html)

De min. radius van de hoofdspoor moet 55cm bedragen.

Leen.

P.S. Marc, je was me net voor.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 16 December 2014, 13:47:09
Ik wil niet flauw doen, maar de afspraken (of samenvatting) horen m.i. in de ency te staan. Daar is deze voor bedoeld. De info die er nu staat is klaarblijkelijk dus niet volledig. Overigens ook de maatvoering van de poten ontbreekt. Of de plaats waar de koppelgaten moeten komen in de BB'n.

Om het onszelf niet al te moeilijk te maken, kunnen we op B&BH natuurlijk gewoon code 100 leggen van Peco of Piko A. De bielsafstand kan dan natuurlijk wel aangepast worden naar ongeveer 6mm.

NB. Het railprofiel in die samenvatting is net vandaag aangepast...  :P

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 16 December 2014, 14:12:25
Dit staat er allemaal in de encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/De_BNLS_forum_modulebaan (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/De_BNLS_forum_modulebaan)

Ik wist het ook niet, maar vond het zojuist. Of het 100% actueel is weet ik niet.

Ik heb in mijn bak Peco code 100 met de bielzen op aangepaste afstand.

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Ronald Halma op 16 December 2014, 14:12:38
Ik wil niet flauw doen,

Maar dat doe je dus wel....... het initiatief is nog erg jong, en de organisatie van dit forum is ook redelijk nieuw. Het moet wel allemaal gedaan worden en dat weet je donders goed, Hans. Je hebt zelf deel uitgemaakt van die club en het is wel erg gemakkelijk nu om zo even snel van je af te meppen.

De eisen voor de forumbaan zijn terug te vinden in het desbetreffende forumdeel.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Ronaldk op 16 December 2014, 15:59:18
Beste Hans en Rolph,

Rolph, ik heb je vader uitgebreid gesproken op Eurospoor. Daar is dit onderwerp over de railhoogte vast voorbij gekomen. Net als dat Hans uitgebreid contact heeft met Leen over de modulebaan. Dus ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat het bekend moet zijn.

NB. Het railprofiel in die samenvatting is net vandaag aangepast...  :P

Ja, dat heb ik gedaan. Om dit soort discussies in de toekomst te voorkomen. Ik plaats binnenkort een FAQ op het forum betreffende de forumbaan met antwoord op veel vragen.

De mods zullen wel een aardige schoonmaak houden in het draadje om de diverse berichten te verwijderen.


Groet Ronald.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Bert van Gelder op 16 December 2014, 15:59:51
Mannen,

Met alle respect, maar als neutrale "zijlijner" denk ik dat een aantal berichten, sneren en andere opmerkingen hier niet meer thuis horen. Ik haal ze uit dit draadje, beginnen we weer met een schone lei, ok?

Gr, Bert
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 16 December 2014, 16:12:18
Laten we ons nou vooral richten op wat we kunnen maken en niet teveel op hoe het eigenlijk zou moeten zijn.
Misverstanden zullen er altijd zijn, maar het gaat erom hoe je ermee omgaat.
Ik hoop dat we nu weer gewoon als gentlemen verder kunnen.

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Edsko Hekman op 16 December 2014, 16:26:45
Zonder de discussie te kennen, is het hier wat ontspoort blijkbaar. Jammer.   :-[
Ik zal eens kijken wat we met de info kunnen gaan doen. Dat is een ondergeschoven kindje gebleven sinds alles als een speer loopt qua aanmeldingen. De info is nu wel goed te vinden in het draadje. Er staat echter idd ook info in de ency.
Maar eens kijken hoe we dit kunnen centraliseren opdat we maar een plek hebben waar we de info kunnen vinden.

Nu is hopenlijk alles duidelijk en kunnen we weer normaal verder.  (y)

Veel plezier en succes!
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 16 December 2014, 19:22:29
@Ronald,

We hebben inderdaad uitvoerig over van alles en nog wat gesproken. Vooral over 'oude koeien' die maar beter in de sloot moesten blijven.
Over de railhoogte hebben we het in ieder geval niet gehad; ik kan me dat in ieder geval niet herinneren.
Dat we voor B&BH zouden opteren voor Bullhead code 75 kan echter geen verrassing zijn, daar is eerder uitvoerig over gediscussieerd.
Maar anyway... het is geen ramp. Gelukkig is het beoogde baanplan zeer eenvoudig.
Een losse uitneembare plank met code 100, waardoor 'thuis' met BH en 'uit' met conventionele tracks gereden kan worden, is misschien de oplossing.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbed02.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbed02.png)

Het experiment met het snijden van een trackbed is in ieder geval prima gelukt.
Nu moet ik alleen op zoek naar een lijm waarmee ik de C&L schoentjes op het MDF kan plakken.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Simplex op 16 December 2014, 19:26:33
Een losse uitneembare plank met code 100, waardoor 'thuis' met BH en 'uit'
met conventionele tracks gereden kan worden, is misschien de oplossing.

Dat was ook het plan van Leen, of het uiteindelijk uitgevoerd is?
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 16 December 2014, 20:10:46
In mijn bak zit alles op 3 mm ply en de rails op 1mm aluminium.
Ik zou nu wat dikker aluminium nemen vanwege de stijfheid.

Ik heb aan C&L gevraagd waarmee zij de chairs op de bielzen plakken en dat doen ze met butanone oftewel MEK (Slaters Mekpak) oftewel methylethylketon.
Dat is allemaal een andere naam voor hetzelfde product.

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 16 December 2014, 21:50:17
@Leen,

Dat MEK is als ik het goed begrijp een oplosmiddel?
Is dat te vergelijken met tri?
Dat gebruikte mijn moeder als ontvettingsmiddel.
En ik, om modelhuisjes te 'plakken'.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: draisinenl op 17 December 2014, 10:26:35
Ik gebruik altijd MEK altijd om mijn plastic huisjes te plakken...

Gaat perfect en is mooier aan te brengen als die langzaamdrogende modellijm van de "grote duitse merken"

Michael
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Ronald Halma op 17 December 2014, 10:49:51
Lijmt idd super, maar vergeet niet dat het hartstikke ongezond is,,,, als je netjes lijmt met de gangbare "huisjeslijm" kun je  ook prima resultaat behalen.

Enig voordeel; MEK vlekt niet mocht er iets mis gaan. Maar nogmaals, het is zooi. Ik gebruik het zelf zeker niet.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 17 December 2014, 19:01:04
Zo, tijdens de kerstdagen ben ik hier wel even zoet mee. Het plakken van de chairs en het bevestigen van de BH rails kan beginnen,

Vandaag de beddingen gesneden voor het eerste deel van B&BH. In totaal 2,5m en een passtuk voor een wissel dat ik nog had liggen.
Deze wissel hoeft niet te worden aangedreven. De Engelsen rijden links, en dus kan deze wissel worden open gereden.
Bij het terugrijden kunnen een of twee wagons uitgerangeerd worden op de siding.

Zie hier de laser aan het werk:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18975948/Films/IMG_1612.MOV

En hier het uiteindelijke resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1614_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1614_2.jpg)

Even geduld hebben, maar dan heb je ook wat.
Totale kosten: 3 euri's. :)

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Tjalling op 17 December 2014, 19:27:20
Hallo Hans,

Ga je deze rails leggen voor je thuisbaan, of voorzie je dit ook te gaan gebruiken op de BNLS-module? ???

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 17 December 2014, 19:59:10
@Tjalling,

Zie bijdrage #35 in deze draad.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Tjalling op 17 December 2014, 20:07:13
Hallo Hans,

In bericht #35 staat niets vermeld over de door jullie gebruikte rail. Ik was in de veronderstelling dat het misverstand mbt de te gebruiken rail de wereld uit was, dat jullie je aan het beraden zijn of het systeem van Leen willen toepassen. Daarom ben ik verbaasd je post te lezen over zelfbouw rails.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Simplex op 17 December 2014, 20:10:36
Een losse uitneembare plank met code 100, waardoor 'thuis' met BH en 'uit'
met conventionele tracks gereden kan worden, is misschien de oplossing.

Duidelijk genoeg lijkt mij.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 17 December 2014, 20:13:45
@Tjalling,

In #35 staat toch dat we code 100 uit, en BH code 75 thuis gebruiken.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Tjalling op 17 December 2014, 20:19:35
Hallo Hans,

Duidelijk. Dit is dus een stuk spoor voor jullie thuisbaan  (y) Ben benieuwd naar je ervaringen.

De verwijzing naar het berichtnummer blijkt niet betrouwbaar te zijn:
Als ik het forum op mń tablet bekijk zie ik dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61568.msg3221523375.html#msg3221523375) bericht als nummer 35. De verwijzing naar berichtnummers binnen een draadje is dus niet eenduidig.
Vandaar mijn voorgaande reactie.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 17 December 2014, 21:47:21
Filmpje gezien. Mooi werk, hoor Hans, top.  (y)

Ja, butanone is inderdaad troep, het is een oplosmiddel.
Maar ja, je kan het wel gewoon kopen hoor.
Dus raam open of gewoon een gasmasker op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ladykillers_dog_gasmask.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ladykillers_dog_gasmask.jpg)
(foto van animalactors.net)

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 December 2014, 12:18:59
Wellicht is de commotie deze week over het verplichte gebruik van code 100 overbodig geweest.
Ik heb nu het eerste stukje rail gemaakt van SMP Bull Head railstaven code 75 en chairs van C&L.
De chairs zijn plastic klemmetjes in de vorm van railijzers.

Door het gebruik van deze losse chairs komt de railstaaf wat hoger te liggen dan bij het RTR spoor van de bekende merken gebruikelijk is.
Hierdoor wordt het verschil in hoogte tussen code 75 en code 100 al voor een belangrijk deel gecompenseerd.
Daarnaast zijn de chairs zo gevormd dat wielen met een extreem hoge flenshoogte toch vrij kunnen rollen.
Een van mijn oudste rijtuigen, een Jouef, blijkt er zonder enig probleem over heen te kunnen rijden.

Heel plezierig om te weten, want daarmee is vastgesteld dat al het andere oude materieel er ook zonder problemen over kan rijden.
Omdat e.e.a. waarschijnlijk niet zal gelden voor wissels met code 75, heb ik een Roco code 100 wissel ingevoegd.
(Voor mij een testcase om tracks van verschillende maatvoeringen te combineren).

Betekent dit nu dat we deze outfit ook zullen toepassen op de BNLS module? Na ampel overleg hebben we besloten dat niet te doen.
We zullen toch een aparte module maken met standaard maten (en standaard rail). Wat korter dan eerder gedacht en wat eenvoudiger dan B&BH op de thuisbaan. Een aantal sfeerbepalende onderdelen (m.n. bebouwing) zal zo gemaakt worden dat deze zowel thuis als 'uit' kan worden gebruikt.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 20 December 2014, 12:31:35
Ik gebruik mijn modulebak ook niet thuis, Hans.
Het heeft voor- en nadelen en ik heb gewoon het besluit genomen.

Mooi dat je geen problemen hebt met hoge flenzen.
Ik heb hier code 75 rails met Exactoscale fastrack bielzen/chais en mijn Hornby Gresley van de laatste versie ratelt er overheen.
Dat betekent dat ik nu moet gaan leren om met een hete soldeerbout over de binnenkant van de rails heen te gaan om het bovenste stukje chair te laten smelten.  :-\

Leen.

Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Michel van den Hof op 20 December 2014, 12:51:10
Hans,

Code 100 en Code 75 kunnen tussen grondplaat en bovenkantrailstaaf best de zelfde hoogte hebben, maar dat zegt helemaal niets over de vrije flenshoogte. Dat bepaalt puur de railstaafhoogte.

Zo zegt ook wiel back-to-back niets. Je moet wheel-1-back-to-wheel-2-front meten als universele maat. Zo pak je flensdikte ook mee, want die heeft evengoed een effect.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 December 2014, 12:55:48
@Michel,

Kun je met een tekening uitleggen wat je met je laatste zin bedoelt?
Anyway... zonder berekenen; een rijtuig met wielflenzen van het formaat Jouef rolt vrij over dit stuk track.
Dat is voor mij voldoende. Overigens ik denk dat het feit dat de chair volledig binnen de inkeping van de BH rail valt, een belangrijk positief resultaat geeft.
Weinert doet dat overigens ook met haar 'Mein Gleis' systeem. Ook die rail code 75 is te gebruiken voor niet fine-scale materieel. 

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Michel van den Hof op 20 December 2014, 13:07:47
Hans,
Maatvoering van wielen, flenzen, spoorbreedte, strijkregel speling, zijn allemaal genormeerd met toleranties.

Alle maximale maten bij elkaar optellen zal tot problemen leiden. Alle minimale maten idem.

Dan moet je ergens middelen.

Wheel back to back kan behoorlijk ruim genoeg staan om 2 strijkregels te kunnen passeren, maar als het wielen zijn met dikke flenzen, dan is de spoorbreedte te groot.

Als je de back-to-back op z'n krapst zet, maar de wielen zijn ze op de smalste maat, is de spoorbreedte buiten de flenzen misschien wel binnen tolleranties, maar zijn het de smalst mogelijke wielen dan vallen ze in gaten van kruisingen en wissels.

Wielbreedte heeft een tolerantie.
Flensbreedte heeft een tolerantie.
Spoorbreedte heeft een tolerantie.
Wheel back to back heeft een tolerantie.

Als je wheel back naar wheel front meet, middel je de 2 belangrijkste toleranties.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 20 December 2014, 13:19:53
Ja, dat is de enige juiste maat.
Alleen is hij jammer genoeg niet gestandaardiseerd en werkt iedereen met back-to-back.
En daarvan zijn er variaties van 14,1mm tot 14,8mm. Als je het wat oudere Hornby materieel van vóór ca. 2001 meetelt zelfs nog 13,8mm.

De meest gangbare B-t-B gauges zijn die van 14,5mm. Voor finescale is het 14,8mm.
Het gevolg daarvan is dat het toch nog kan afwijken als je dikke resp. dunne flenzen hebt.
Ik houd aan 14,3 tot 14,5. Voor Gibson altijd 14,5mm of ietsje meer.

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 December 2014, 14:38:21
Ik ben nog maar een beginneling op dit gebied.
Voor mij zijn de belangrijkste maten, de bovenzijde van de railstaaf, en de afstand tussen de beide railstaven.

Als mijn materieel daar netjes over heen cq. tussen door rolt, zonder de chairs of andere obstakels te raken, waarom moet ik dan die wiel- en flensmaten weten?

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 20 December 2014, 15:40:43
Nee, bij RTR meet je alleen als het niet goed gaat.

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 22 December 2014, 22:32:32
Ik heb een vraagje waar iemand vast een antwoord op heeft.

Lees in de Atelierbaan draad dat Karst stroken cell rubber onder zijn tracks legt. Wij gaan net als hij Roofmate platen als ondergrond gebruiken.

... Er komt eerst nog een strook celrubber van 3mm dik klik (http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/celrubber/celrubberband-zelfklevend/3903_zwart_celrubberband-zk-15x3mm.html) onder voor de geluiddemping. Rails direct op Roofmate geeft een prachtige klankkast ...

De suggestie van Karst lijkt ons een prima optie. Maar er zijn verschillende breedtes van dat cell rubber te verkrijgen. Mijn zelfgemaakte Britse bielzen zijn 3,2mm lang. De band van 1,5mm is derhalve te smal. Welke breedte zal ik aanhouden? 18x3mm, 20x3mm of nog iets breder?

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Ed K. op 23 December 2014, 14:58:53
Als je bielzen 32 mm lang zijn in plaats van 3,2 mm, dan zou ik 2 van 15x3 mm nemen.   ;D

Gr. Ed
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 23 December 2014, 15:10:25
@Ed,

Stom, moest natuurlijk 32mm zijn. Maar 2x 15x3mm is te smal volgens mij.
We denken toch eerder aan 2x 20x3mm.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Ed K. op 23 December 2014, 15:15:55
Bij 2 x 15 steken je bielzen 1 mm over maar je gaat ook nog ballasten.
Als je dit toch te smal vindt dan zou ik gaan voor 2 x 18 x 3.
Het hangt ook van de situatie af, als je ook nog een inspectiepad wil hebben dan kun je nog breder gaan.

Gr. Ed
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Derailed op 24 December 2014, 09:02:21
Hans je kan ook 15x3 en 18x3 doen dan steekt het amper uit.

Henk.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 24 December 2014, 12:00:28
Hans, leg eens uit wat je met je vraag bedoelt, m.a.w. wat maakt de beslissing zo moeilijk?

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 24 December 2014, 13:09:51
@Leen,

Wij gaan als onderbouw gebruik maken van hardschuimplaten. De voordelen daarvan zijn op dit forum meer dan eens besproken.
Toch hebben deze platen een nadeel, ze kunnen gaan werken als klankkast.
Dat is op te lossen door tussen de bleizen en de onderbouw een isolatielaag aan te brengen van schuim of rubber.
Karst Drenth heeft een rubberband gevonden. In de Ency staat echter een artikel over bedding & ballast, waarbij gebruik gemaakt wordt van stroken blauwe ondervloer van de Gamma. Inmiddels hebben we de schuim of rubberbandopties bekeken op prijs- en kwaliteit.
Een dergelijke rubberband is via de webshops in China in ieder geval goedkoper te krijgen.

De discussie was nog wel even hoe breed moeten we de stroken maken? Huib Maaskant zegt in zijn artikel voor H0: 2x2cmx3mm.
Nu zijn de Britse OO bielzen met 32mm iets langer dan de H0 varianten. Dus was eigenlijk mijn vraag, van welke maat kan ik het beste uitgaan.
Inmiddels is mijn vraag naar de bandbreedte achterhaald. Rolph heeft gisteren een alternatief gekocht bij Hornbach: Selitac 3mm schuimplaten.
Deze worden in opgevouwen brede stroken geleverd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seltinac3mm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seltinac3mm.jpg)

Ik denk dat ik voor de breedte van de stroken gewoon gebruik maak van de eerder door jou aangeleverde profieltekening:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/140630_00ScaleMeasurements.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/140630_00ScaleMeasurements.jpg)

Hier zijn de bielzen zelfs nog 1mm breder. Maar als ik de tekening goed interpreteer, is 2x2cmx3mm voldoende.

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 24 December 2014, 13:32:18
3mm dik is toch een mooie dikte voor een ballastbed in de stoomtijd?
Ik leg mijn rails op een stuk grijs laminaatschuimrubber van 3mm dik van B&Q (soort Hornbach) en iets breder dan de lengte van mijn bielzen. Dat schuimrubber lijkt een beetje op neopreen, maar is iets zachter. Ik probeer een beetje schuine kanten te krijgen bij het afsnijden ervan en dan heb ik gelijk een ballastbed. En als ik geen ballastbed hoef te hebben, zoals op de goods yard of de fiddle yard, dan leg ik het gewoon over de hele breedte van de yard en plak daarna de rails erop.

Tegenwoordig zijn de ballastbedden veel hoger dan vroeger, dus >4 mm is sowieso veel te hoog.
Dus zoals ik het nu begrijp zou ik zeggen: maak het ballastbed 36mm breed, 2 x 18mm dus.

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hendrik Jan op 26 December 2014, 12:00:59
ik gebruikte stroken 1mm karton. Werkt voor mij ook prima en scheelde weer een paar stuivers.  ;)

cheers
Hendrik Jan
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 29 December 2014, 16:37:35
Omdat we besloten hebben dat Beltring & Branbridges Halt wordt uitgevoerd met tracks in Bullhead code 75 van C&L, leek het ons toch verstandig om niet de halte, maar een ander deel van de modelspoorbaan uit te werken als BNLS-module.
Even ten noorden van BB&H ligt de Stoneham Lock Railway Bridge. Deze ligt in een water- en bosrijke omgeving.
In model komt de brug voor de kamerdeur te liggen. Dat deel beslaat 95cm in totaal.

We zijn van plan het zo maken, dat het ingepast kan worden in een standaard BNLS-module van 1,2m en de standaard diepte.
Ook zullen we hier gebruik maken van code 100 tracks.

Van de brug in kwestie zijn slechts enkele foto's te vinden op het internet. Het vaststellen van de maatvoering is dus een beetje een gok.
Het bovenaanzicht via Google maps, gaf een bekende maat. De afstand van track-op-track is in schaal OO 5cm.
Een tweede standaardmaat is de hoogte bovenzijde rails tot onderzijde dwarsverbindingen. Die moet 6cm zijn.
Vandaar uit heb ik de andere maten min of meer vastgesteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4156_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4156_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4157_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4157_7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1624_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1624_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug.png)

Met Autocad heb ik de maten omgezet om een gevoel te krijgen van de verhoudingen.
Breedte brug: 133,5mm
Lengte brug: 412,5mm
Hoogte brug (Tussen bovenzijde rail en onderzijde dwarsverbinding): 60mm
Hoogte boven 'water' 44mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BrugCad.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BrugCad.png)

Over de kleur ben ik nog niet uit. De foto's suggereren een vaalblauwe kleur. Op een foto is de brug echter wit.
Wellicht dat die witte kleur mooier is, die steekt mooi af bij de beoogde lommerrijke omgeving.

Grzz, Hans

Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 29 December 2014, 16:41:34
In welke periode wil je de brug weergeven?
Denk je dat hij altijd wit geweest is?

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Hans van de Burgt op 29 December 2014, 16:44:08
@Leen,

'Onze' periode is 1945-1960. Dus pré-derde rail.
Geen idee welke kleur de brug had, of heeft gehad.
Jij wel?

Grzz, Hans
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: St00mboy op 29 December 2014, 18:56:14
Ik denk grijs.

Leen.
Titel: Re: BNLS-Module 'Beltring & Branbridges Halt'
Bericht door: Tjalling op 29 December 2014, 19:28:50
Is dat de kleur die te zien is op bekende foto's van die brug uit die tijd  ;D  ???  ;D

Groet,
Tjalling