BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: station goes op 26 October 2014, 16:57:58
-
Hoi
Recentelijk heb ik te Houten een MK NS 8200 bouwpakket gekocht. Aan de doos te zien heeft deze lang genoeg ongeopend in een hoekje gelezen. Tijd om daar verandering in te brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040201.jpg)
Verpakt in een flinke verpakking, zeker voor de totale grote van het lokomotiefje vond ik maar liefst twee kappen. Ik heb er gelijk maar een setje verende buffers van philotrain bijgekocht. In de set treffen we naast de kappen een setje resin onderdelen en een etsplaat, een duidelijke bouwbeschrijving aanvulling op deze bouwbeschrijving en een mashima met vliegwiel, luxe dus.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040194.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040194.jpg)
Volgende keer in Houten, maar eens bij MK langsgaan, kijken of hij nog gietdelen van de dom en schoorsteen heeft, zeker de dom geeft een mooier messing uiterijk dan deze resin delen. Niets ten nadele van de resin onderdelen welke zeer goed gegoten zijn.
Eerst het motortje maar eens laten inlopen, hiervoor heb ik hem direct verbonden met een oude, vertrouwde fleischmann trafo. Ondertussen verder gegaan met het onderstel. Dit is van een blank soort metaal, waarvan ik de naam even kwijt ben, en laat zich met een beetje beleid goed buigen tot in de juiste positie. Waardoor er al snel een soort van chassis ontstaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040195.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040195.jpg)
De kit komt met een achteras die iets speling moet hebben, de aslagers gepast, waarna ik het chassis verstevigd heb aan de bovenkant met een messing draad aan beide zijdes. (Dit is conform de bouwbeschrijving).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040199.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040199.jpg)
Daarna direct alle vouwnaden versterkt met een dot soldeer, aangezien dit toch de zwakke plekken blijven. Volgende keer meer.
groet,
Rik
-
Daarna direct alle vouwnaden versterkt met een dot soldeer, aangezien dit toch de zwakke plekken blijven. Volgende keer meer.
groet,
Rik
Nog meer? ;D
-
Is zo'n platluis niks voor jouw collectie, Tom, tussen al dat hoofdlijnspul dat je ondertussen verzameld hebt?
-
Succes!
-
Rik,
Is lang geleden dat ik deze kit heb gebouwd, maar ben je nu niet iets te vroeg met het solderen van een draad over de lagerruimte heen? Of zijn dat ook ronde lagers, die van buiten worden ingestoken?
mvg,
Ivo
-
Is zo'n platluis niks voor jouw collectie, Tom, tussen al dat hoofdlijnspul dat je ondertussen verzameld hebt?
Vind het echt een oerlelijk ding, zo'n afzichtelijk insect en het lijkt net alsof ze met wat restjes nog een loc bij mekaar gesprokkeld hebben... Nee, vreselijk lelijk ding... ;D
Oh ja, we hebben nog een machinistenhuis over! Oké! Plak maar aan de achterkant van de loc, esthetisch gezien onverantwoord, maar het ding lijkt toch al nergens op! :P
Maarre, fijn dat jij er blij mee bent Rik ;D
-
Hoi,
@Tomasso
Mooi van lelijkheid is ook mooi ;D
@Ivo
Er zitten van die ronde lagers bij die ik vanaf de zijkant erin kan zetten. Dus dan het chassis maar direct zo stevig mogelijk krijgen.
weet jij zo, waar ik eventueel een paar grammetjes lood kwijt kan?
Gr Rik
-
Ketel kun je uitfrezen en daar kan je behoorlijk wat gewicht in kwijt
-
Hoi,
Zo langzamerhand is het wel weer eens tijd om hier wat vorderingen te laat zien. Ondanks dat ik hier niet veel verteld heb is het model al ver gevorderd.
Als eerst maar eens verder gegaan met de cilinders, door het volgen van de bouwbeschrijving komt men een aardig eind en is het uiteindelijk redelijk makkelijk, de buitenwand wordt met gepaste kracht om de zijkanten gevouwen, waarna ik aan de binnenzijde de ruimte heb gevuld met een minimaal blokje lood.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040203.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040203.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040222.jpg)
Daarna de geleide stangen, dit zijn dunne etsplaatjes welke een aantal maal gevouwen dienen te worden. Echter breken de vouwnaden al bij normale ademhaling >:(
Uiteindelijk met redelijk veel geduld, enkele niet te herhalen bewoordingen en een flinke dot soldeer het gehele spul redelijk intact aan het chassis geplakt. Bah dat viel toch ff tegen. Maar het resultaat is uiteindelijk best redelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040223.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040223.jpg)
Het rem systeem genoteerd, afdekplaatjes van de cilinder koppen erop en dan is het chassis eigenlijk klaar, behoudens dat ik de lege ruimte tussen de eerste en tweede as, gevuld heb met een tweetal plak (jes) lood.
Daarna verder met de aandrijving. Hiervoor is een mashima met met vliegwiel voor bijgeleverd, en een apart papier wat verkondigt dat er tussen motor en tandwiel kast een aantal plakjes styreen geplakt moeten worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040212_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040212_3.jpg)
Waarna er eigenlijk redelijk goede aandrijving ontstaat.
Daarna volgt een goede avond knoeien met de drijfstangen, zodat het geheel uiteindelijk kruipend functioneert als de motor direct aangesloten word op een oude vertrouwde transformator. Dit heb ik maar stapje voor stapje gedaan, eerst de beide wielen met elkaar verbinden, daarna aan 1 kant de kruiskop erbij, en pas als dit goed loopt de andere kant ook. Zo blijft het ook voor deze bouwer overzichtelijk waar er problemen zijn. Kost even tijd, maar is belangrijk voor de toekomst.
Daarna de bij het bouwpakket geleverde stroomafname bevestigd en een ESU mini aangesloten.... met als gevolg kortsluiting op wissels. Het blijkt dat de stroomafname zo dicht boven de rails hangt dat er eigenlijk geen soldeer onder mag zitten. Goed vlak maken is dus het devies, daarna geen problemen meer gehad met kortsluiting. (y)
Waarna het geheel er zo uitziet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040238.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040238.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040237.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040237.jpg)
Daarna verder met de opbouw.. maar das voor de volgende keer.
gr rik
-
Leuk ding. Zou hem graag nog eens in 0 bouwen. Succes!
Huib
-
Als je een messing dom en schoorsteen van Maikel kan krijgen, betekent dit extra gewicht. En dat heb je nodig voor goede adhesie of wielcontact. Ik heb het lood tussen het frame en in de cilinders verstopt. In de cilinders in is een klein beetje ruimte om klein vislood in te proppen. Alles wat extra gewicht geeft is mooi meegenomen.
-
Hoi,
klopt, heb ik ook gedaan, lood in de cilinders, en enkele plakjes op de grond van het chassis. Ik heb een setje met messing gietwerk kunnen verkrijgen.
Echter durf ik de frees niet in de kap te zetten om daar onder de ketel nog extra lood in kwijt te kunnen. Het gewicht blijft wel aan de lage kant.
gr rik
-
resin smelt niet als je gaat frezen dus als je enigszins oplet loop je geen enorm risico... gebruik wel een echt klein freesje dat niet teveel eigen wil heeft.
-
kan prima
Zoals je kunt zien heb ook nog het e.a uit het machinistenhuis weggefreesd om gewicht en motor kwijt te kunnen.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XITCUMEW-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-RHLAYVZO-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXDSI3SS-D.jpg)
-
hoi,
Het kan inderdaad prima, echter ben ik een beetje bang dat ik door de kap heen ga, zeker gezien ik nog niet zo bedreven ben met het bouwen van dit soort pakketten. En echt makkelijk verkrijgbaar zijn reserve onderdelen niet....
Zijn de plaatjes die jij, roadster, niet van een DIDO 8600 ipv een mk 8200? Ik zal nog wel eens kijken of ik ergens de moed vandaan kan halen om de kap uit te frezen, eerst eens kijken hoe hij zo rijd.....
gr rik
-
T is een voorbeeld, dat het kan. Frezen in messing dus. ;)
-
ja klopt dit was de Dido, ik wilde alleen maar aangeven dat je best tot dunne wanden e.d kunt frezen.
Ook de platluis heeft deze bewerking bij mij ondergaan.
Nou ja, ik maak wel ff snel een foto ervan.
-
Komtie,
Bij deze loc komt er ook een Fleischmann aandrijving in (de Beathe)
Ik heb dus ook het gewicht uit de Beathe er in gemaakt.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-PXIE48Z3-D.jpg)
-
Rik,
Leuk, vorderingen (y).
Vraagje: waarom heb je het chassis nu inclusief leibanen en de bevestiging in de primer gezet? De leibanen moeten zeker blank metaal blijven en als ik ze zo zie denk ik dat ze nog wat nabewerking vragen om de kruiskop er goed tussen te laten bewegen.
Stel je overigens niet al te veel voor van het gewicht van een messing dom en schoorsteen. Ik denk dat je met het uitfrezen en opvullen met lood veel meer bereikt.
Benieuwd naar het vervolg.
mvg,
Ivo
-
Dat de lijbanen blank moeten blijven klopt ik zag inderdaad op de foto's dat er nog wel een keertje een vijltje over mag aan de buitenzijde. Is toch duidelijker te zien op t scherm.
Omdat de lijbanen lekker fragiel zijn, en al braken bij het initiƫle buigen ::) heb ik ze maar vast gesoldeerd. Wel natuurlijk voor het spuiten in de micro mask gezet. Verder heef te spil al proef gedraaid tijdens montage en ook lekker soepel... Al hoewel resultaten uit het verleden......
gr
Rik