BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Timmo op 12 October 2014, 17:37:02
-
Ik heb een engelsman van peco code 100. Maar de peco wissel aandrijving krijg ik er niet goed werkend op. Hij slaat niet lekker soepel om en soms niet. De tong bied te veel weerstand lijkt.De tong gaat vrij zwaar in vergelijking met normale wissels. Heeft iemand hier ervaring mee/ tip voor?
-
Hoi,
Twee mogelijkheden:
1) zorgen dat de wisseltongen gemakkelijker kunnen bewegen (smering?, blokkeert er iets?, loopt er in de wissel iets aan?).
2) sterkere wisselaandrijving kopen (meer omgooivermogen).
-
Heb je de complete originele combinatie? Met een veertje tussen de tongen, en grote spoelen die je onder de tafel in moet bouwen?
Het veertje kun je iets soepeler zetten door het blokje waar het veertje ingrijpt iets te verschuiven. Zit geklemd met 2 metalen lipjes.
De wisselaandrijvingen functioneren een stuk beter als je er 24 volt op zet ipv de 16 volt die uit een normale trafo komt.
Groet,
Tjalling
-
Welke wisselaandrijving gebruik je en welke trafo (hoeveel volt en hoeveel Ampère)?
Leen.
-
Ik gebruik de peco pep pl10we wisselmotor. En heb een uhlenbrock trava 70vA 15v/12v.
-
Diezelfde aandrijvingen gebruik ik ook, maar dan icm een voeding met hoger voltage. Geeft net dat beetje extra umpf die ervoor zorgt dat de wissels meteen netjes omgaan.
groet,
Tjalling
-
Ik zal even kijken of ik de motor er wat mooier onder kan krijgen zodat het misschien wat soepeler gaat. Het wissel is vrijwel nieuw. Het lijkt wel te komen door de korte tong. Minder kracht keer arm ten opzichte van een gewoon wissel.
-
Plaatsing komt heel erg precies, en daarmee is vaak veel te winnen.
Kijk ook even naar de veertjes tussen de tongen!
Groet,
Tjalling
-
Recentelijk ook nog een 6-tal nieuwe PECO Electrofrog wissels gekocht en (ook?) bij deze is de tong aanzienlijk korter dan bij hetzelfde model van enkele jaren geleden. Ook bij mij gaat de tong veel zwaarder over. Bij het nieuwe model is de veer niet meer instelbaar (toch niet gevonden hoe). Ook ik gebruik PL10WE en ik vreesde het ergste. Uiteindelijk werkt alles prima maar idd, correcte montage en uitlijning is belangrijk (nu nog meer dan vroeger, heb er eentje terug beter moeten uitlijnen omdat deze niet goed overging).
Wel te vermelden dat ik zelfbouw wisseldecoders heb met een CDC (capacitor discharge circuit). Spoelspanning is ongeveer 20V DC.
-
Aangezien je de PL10WE gebruikt, bevestig je de motor dus ondervloers?
Ik heb al mijn wisselmotoren rechtstreeks aan het wissel bevestigd. Dat betekent wel een 'gat' zagen in de ondergrond, maar dat is voor mij de meest directe en meest betrouwbare wijze; gaat altijd goed.
Ik heb ook een paar SEEP wisselmotoren (= ondervloeraandrijving) gebruikt, maar het juist positioneren ondervloers is vaak een crime en dient inderdaad heel erg secuur te gebeuren. Afwijking van een millimeter kan er voor zorgen dat de wissel niet soepel omgezet wordt. Nauwkeurigheid is hierbij dus zeer belangrijk. Vandaar dat ik de 'traditionele' PECO-manier hanteer.
Onlangs heb ik nog twee drieweg- en een gebogen wissel gekocht. De 3-weg wissels zaten in de normale kartonnen verpakking en de gebogen wissel in een nieuw soort 'blister' verpakking, maar alle wissels hadden nog steeds de ouderwetse wisselomzetting; d.w.z. het blokje in het midden met het veertje om de wissel in de juiste stand te drukken/houden.
Grt. Peter
-
De 3-weg wissels zaten in de normale kartonnen verpakking en de gebogen wissel in een nieuw soort 'blister' verpakking, maar alle wissels hadden nog steeds de ouderwetse wisselomzetting; d.w.z. het blokje in het midden met het veertje om de wissel in de juiste stand te drukken/houden.
Dat is dus inderdaad het vreemde. Bij mij zaten ze ook in blister, nog steeds met veertje maar niet meer met een schuifje om de veerkracht te kunnen instellen. Tongen zoals gezegd aanzienlijk korter dan vroeger en rails in midden reeds doorgeslepen, onderaan overbrugd. Tevens onderaan ook al een draadje voor polarisatie (zie fameus artikel Wiring for DCC). Zonder meer gedurfd van PECO om een beproefd ontwerp zo aan te passen.
Visueel voor mij geen probleem omdat het een uibreiding van het schaduwstation betreft maar je moet een oude en een nieuwe maar zichtbaar naast elkaar hebben liggen. Trekt er niet echt op.
-
...... rails in midden reeds doorgeslepen, onderaan overbrugd. Tevens onderaan ook al een draadje voor polarisatie...
Je beschrijft nu de Electrofrog versie van een wissel en deze zijn inderdaad op die manier al voorbereid voor polarisatie.
De andere versie is Insulfrog en die hebben geen 'doorgeslepen' rails maar hebben een kunststof hartstuk.
Haal je beide systemen niet door elkaar? Beide versies zijn al vele jaren op de markt. En welke versie had je dan gedacht te hebben gekocht?
Trouwens, dat stukje plastic in het midden lijkt op een kastje en houdt het veertje vast. Dat kastje kun je verschuiven en wordt geklemd door twee 'houdertjes' van metaal. Als de houdertjes (te) strak om het kastje zitten, zal het verschuiven inderdaad moeilijk gaan, maar dat kun je verhelpen door de houdertjes ietsjes open te buigen. Niet te ver anders klemmen ze niet meer en oefenen ze geen druk meer uit op het veertje.
Hoe wordt overigens dan het veertje bij jouw wissel vastgehouden?
-
Je heb inderdaad twee versie's van de electrofrog wissels. De oude versie moet je zelf nog doorzagen als je hem DCC proof wil hebben en de nieuwe versie heeft deze snede al en is daaronder doorverbonden. Dit kan je makkelijk wegknippen. Tevens is het doosje waar de veer in zat met de nieuwe wissel in de biels verwerkt. Maar bij beide kan je de stelkracht nog steeds instellen.
Groeten, Mark
-
Haal je beide systemen niet door elkaar? Beide versies zijn al vele jaren op de markt. En welke versie had je dan gedacht te hebben gekocht?
De vorige 44 wissels waren Electrofrog net zoals deze 6 nieuwe.
Maar bij beide kan je de stelkracht nog steeds instellen.
Heel interessant,heb ik niets over gevonden in de handleiding noch op het internet. Enkel de oude bouw wordt beschreven.
Kan je me even vertellen hoe je dit nu precies doet?
mvg,
Patrick Smout