BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: sneek op 11 October 2014, 13:36:17
-
Onlangs heeft Artitec verschillende varianten van de zwaartransportwagens uitgeleverd.
In tijdperk 3 staan ze als SSy45 bekend. Ontstaan in een donkere periode (Reichsbahn 1943...) is dit wagentype nog steeds de basis voor volgende wagengeneraties waarmee transporten van militair materieel over het spoor worden uitgevoerd.
Na de WO2 kwamen de wagens ook bij de DB terecht en bij het United States Army Transportation Corps (USATC), waar ze werden gebruikt in militaire treinen van de Amerikanen in West-Duitsland. Ook het Franse bezettingsleger (Forces francais Allemagne, FFA) gebruikte de Ssy45, Artitec komt ook nog met die variant.
De modellen blinken uit door de fraaie gravure van de wagenbodem. Met de verfspuit en wat Vallejo-verf ziet het er nog echter uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0061_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0061_10.jpg)
Zoals elders al gememoreerd verschilt de bufferhoogte van de Roco SSy45:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0063_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0063_10.jpg)
Op bovenstaand plaatje kan dat; het verschil tussen beladen en onbeladen wagen is zo zichtbaar ;)
De buffers sluiten wel weer goed aan op de bufferhoogte van Piko's V200:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0067_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0067_7.jpg)
De DB-uitvoering met afgenomen rongen (die liggen aan de zijkant in de rongenhouder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0068_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0068_11.jpg)
en hier de USATC-versie. Je ziet dat het een ander wagentype is, namelijk een visbuikdrager met versterkingen boven de draaistellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0070_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0070_14.jpg)
Samen op pad kwamen ze alleen in USATC-treinen voor, de DB-uitvoering was gewoon opgenomen in het commerciële park en dus ook inzetbaar in het vervoer van staal, transformatoren, zware voertuigen, ketels enz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0072_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0072_10.jpg)
Tijd om met de USATC-wagen aan de slag te gaan.
Zo is 'ie wel wat kaal tenslotte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0076_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0076_9.jpg)
Het etsdeel met de rangeerdershandgrepen onder de bufferbalk plaatsen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0073_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0073_10.jpg)
Het etsdeel valt in twee nokjes onder aan de bufferbalk en wordt geplaatst tussen koppelinghouder en bufferbalk. Handig is om dan de draaistellen even los te schroeven en te verwijderen. Je hebt dan alle ruimte.
Werden de wagens beladen met voertuigen, dan was het hekje met de handremspindel neerklapbaar. Artitec levert een 'neergeklapte versie' mee die hier is gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0074_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0074_9.jpg)
De aftrekkraan voor de remleiding, het ovaalvormige handgreepje aan de zijkant is geplaatst. Het krijgt nog een tipje rode verf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0075_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0075_10.jpg)
Beladen wordt deze fraaie wagen met een USA Shermantank M4, eveneens van Artitec.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0078_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0078_8.jpg)
Voor het transport worden mitrailleur en antennes afgenomen.
De zware lading wordt geborgd met kettingen (Weinert) en onder de schuiver komen een paar stevige balken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0079_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0079_6.jpg)
Tijd om de wagen in de trein te rangeren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0080_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0080_10.jpg)
De manschappen aan boord van het USATC-begeleidingsrijtuig en de remslof waarmee onze SSy45 stond geborgd kan worden weggehaald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0081_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0081_11.jpg)
Na wat gerangeer staat de trein vertrekgereed. Ook vrachtwagens, een M113 en een aantral M48 Pattons en een bergingspantser maken deel uit van de trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0083_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0083_12.jpg)
Als laatste wagen krijgt de Ssy45 twee sluitseinlantaarns mee. Overdag hoeven de lampjes niet aan en zijn de roodwitte ruiten zichtbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0077_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0077_11.jpg)
Met deze serie modellen die naar mijn mening schitterend gedetailleerd zijn heeft Artitec een fraai product afgeleverd. Vele varianten zullen zeker nog volgen, ook in Nederland werden de wagens gebruikt door de DML, de Dienst Materieel Landmacht, naar de verbasterde afkorting kennen wij ze als Demelwagens.
grtz,
Wim
-
(y)
-
Ja, hier gaan er nog wel een paar van komen ;D
-
Heel mooi Wim!
-
Interessant verslag. (y)
Groet,
Bas
-
(y) Mooi verslag (y).
Vaak moesten we ook langs de binnenzijde van de tracks twee lange houten balken op de wagonvloer vast spijkeren met twee dwarsbalken er tussen (een soort H maar dan met twee dwarsbalken). De zware tanks werden dan met dikke staalkabels en spanner vast gezet.
Hier zie je de staalkabels en spanners al op een M548 voorzijde voor gemonteerd zitten, met harpen om de towhooks van het trackvoertuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1462603_10200454706169790_739372623_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1462603_10200454706169790_739372623_o.jpg)
Hier nog een verwijzing (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26051.msg503987.html#msg503987) naar een stel M1 Abrams Main Battle Tanks op de POMS site in Eygelshoven. Hier zitten de balken er overigens niet op.
ipv houten wiggen die je ook moest vast spijkeren, liggen er hier stalen sloffen voor. Daar zaten stalen pinnen onder, die door de tank vast op de wagon werden gereden. Even erop rijden en terug laten rollen en klaar. Heel wat minder werk dan dat nagelen :P.
-
Daar zaten stalen pinnen onder, die door de tank vast op de wagon werden gereden. Even erop rijden en terug laten rollen en klaar. Heel wat minder werk dan dat nagelen :P.
Samen met de stalen blokken onder het eerste en laatste loopwiel, tegen het zijdelings verschuiven zo te zien :)
M.a.w. de zelfde manier van laden zoals ik dat destijds gewend was.
(Nadeel voor ons was, dat je die kren dingen de hele oefening mee moest slepen.
Op de M113 serie zetten we de keggen ergens op het bovendek vast met een paar riemen.
De veel zwaardere blokken,staken we achter de boeggolfkeerplaat, ellende daarvan was dat je ze elke dag minimaal 2 keer in je handen had omdat het frontluik open moest om olie te peilen.) :( :)
-
Klinkt bekend :-X. ;).
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/93_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/93_7.jpg)
Voorschriften voor de "H"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/97_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/97_7.jpg)
de staaldraden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/98_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/98_8.jpg)
Voor wie het nog niet wist
-
Was dat voorschrift ook bij de DB van kracht Hans en zo ja tot welk jaar?
Mijn tijd in Seedorf begon in januari 1982 en ik heb nooit anders trein geladen dan met keggen en blokken en zonder sjorringen (sjorrings is zeejargon, net als kanons ;)) ook de Leopards I en II.
-
tja, wat pantservoertuigen vastzetten betreft dacht men het nog wel zo goed voor elkaar te hebben met deze wagens, in hun originele uitvoering dan, met balken die op bevestigingsplaten in het dek vastgezet konden worden zodat in elk geval de H op het wagendek niet nodig was. Blijkbaar werkte losse balken en wiggen erop timmeren toch beter, want die "Ladeschwellen" zijn na de oorlog vrij snel verdwenen en foto's waar ze duidelijk op staan zijn eigenlijk vrij zeldzaam.
Hier liggen de 2 balken voorop de wagen, zijn net losgehaald zodat de tank van de wagen kan...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Bundesarchiv_Bild_101I-090-3918-06A%2C_Russland%2C_Eisenbahntransport_Panzer_V_(Panther).jpg
en hier, op een zesasser, zitten ze op hun plaats, in de lengterichting van de wagen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Bundesarchiv_Bild_146-1972-064-61,_Kassel,_Verladen_eines_Panzer_VI_%22Tiger_I%22.jpg
nog een zesasser:
http://i53.tinypic.com/mbr1pw.jpg
En voor de tijdperk 2-geinteresseerden nog wat platen van hoe zo'n trein eruit zag, alles gecamoufleerd, geimproviseerde laddertjes tegen de tanks, overal bemanningen en troep... Qua modelbouw een stuk interessanter dan die kale naoorlogse transporten, maar ja, die historische bijsmaak he...
http://jtrowbridge5.smugmug.com/Panthersatwar/PANTHERS-from-BUNDESARCHIV/i-9cQ8ftp
en nu weer naar "gezelliger" tijden. (y)
-
Bedankt voor die links! Ik wil zelf een legertrein met de zesassers maken en dit zijn hele goede foto's om op af te kijken. ;D
Groeten Ferdinand
-
@Floris: 1985 was toch echt wel ver voorbij de oorlog, als we het tenminste over de zelfde oorlog hebben ;). Als er geladen werd, werden de balken net zoals Hans al aangaf op de wagons genageld. Een hele uit meterij en als het niet zo zal als die NS'r wilde, kon je het los maken ::).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1147682_10200350602087253_1218141020_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1147682_10200350602087253_1218141020_o.jpg)
Bij de M1's kon ik me dat ook wel voorstellen. Ze hingen aan elke kant een stukje over de rand van de wagon. Zal slordig staan als je met zo'n dikke 60ton achter een peron blijft steken in het langs denderen ;D.
@Hans: de keggen zitten btw trouwen nooit op één lijn. De roadwheels zitten links en rechts van een track nl niet op gelijke hoogte. Dat komt omdat de torsybars, waar de swingarm met het roadwheel aan zit, naast elkaar liggen. Daarom zit er ook tussen de linker en rechter track één trackshoe verschil in ;). Dat kan je mooi zien als je de tracks breekt om er nieuwe op te leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/892178_10200409460238670_624588587_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/892178_10200409460238670_624588587_o.jpg)
Hier nog een paar M1's klaar voor verzending. Let ook op de staalkabel om de loop. Dit voor de veiligheid dat de turret niet kan draaien, mocht hij onverhoopt uit de vergrendeling schieten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1425495_407035689426215_1989989316_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1425495_407035689426215_1989989316_o.jpg)
In 1986 hadden we voor het vervoer op de site een carterpiler met kleinere wielen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1385368_10200539637653024_797005514_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1385368_10200539637653024_797005514_n.jpg)
Later een groter broertje, de DV43 containerhandler, die we iets hadden aangepast, dat ging heel wat gemakkelijker. Ze reden met zo'n combinatie de hele trein over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1401381_10200409456438575_1383514969_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1401381_10200409456438575_1383514969_o.jpg)
In het begin van 1985 werd dit altijd met een M88 bergingstank gedaan. Die had er echt wel moeite mee :-\.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1115967_10200298252098536_211238211_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1115967_10200298252098536_211238211_o.jpg)
-
Een hele uit meterij en als het niet zo zal als die NS'r wilde, kon je het los maken ::).
tja, dat was vroegah ook al... zie in mn laatste linkje, halverwege de pagina, die hele nette trein vol verse Panthers. Op elke wagen keurig een bordje dat de lading te breed is en uitsteekt. En dat in oorlogstijd!
-
zijn de wagens helemaal van kunststof of zit er ook enig metaal in verwerkt? en hoe zit het met het gewicht per wagen?
Groet
Tim
-
er zit een metalen gewicht in, weet zo niet wat ie weegt maar genoeg om leeg betrouwbaar te kunnen rijden in elk geval.
-
Mocht die M1 niet op eigen vermogen de trein oprijden?
-
Die M1 kan dat wel, en dat wordt ook gedaan. Maar vaak zijn ze (gedeeltelijk) gepreserveerd, of de accu's zijn afgekoppeld. Dan gaat erop duwen of eraf trekken met de DV43 containerhandler een stuk sneller. Die drivers die dagelijks op die Cat reden scheurde zo die hele trein over. Ze drukte zo'n tank tot op de cm daar waar je hem wilde hebben. De M1 heeft een turbinemotor en je kunt hem dus niet gaan starten als er een andere kort achter staat. Ca 800`C uitlaat gassen. Dan smelten gelijk de glaasjes van de oorlogsverlichtingen in de koplampunits van de tank die er achter staat ;). Loop je in een nat pak, was je daar zo droog ;D.
Zo ziet de DV43 trouwens uit als de adapterplaat (was eigen bouw) verwijderd is en weer in zijn originele outfit reed. Hier voor 20Ft containers. Er kon ook een raamwerk op voor 30 of 40Ft bakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1397065_605451049519086_694306789_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1397065_605451049519086_694306789_o.jpg)
-
metalen gewichtplaat onder de wagenbodem. Daardoor een laag zwaartepunt.
-
Bedankt voor de info, zit nog wel te twijfelen of het iets voor mij is ;)
Groet,
Tim
-
Inmiddels is de DB SSy45 961 012 ook beladen door de Ami's.
Deze Artitec-wagen is beladen met een 'mijnenveger' eveneens van Artitec.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0087_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0087_7.jpg)
grtz,
Wim.
-
Een tank op een trein reed niet met de luiken open, allerlei losse spullen op de tank en de kettingen van de Crab zo los lijkt me ook wat gevaarlijk voor transport. Nog los van het feit dat de Crab na de oorlog niet meer werd gebruikt en de DB pas na 1949 werd gevormd. Dus wagen en tank passen niet bij elkaar.
dirkjan
-
Dirkjan de jongens zijn nog niet klaar hoor, eerst een bakkie doen ;D
-
Dat bakkie koffie duurde zo lang, dat de oorlog afgelopen was en dat intussen de Crab op een iets minder rottend wagentje is geladen en de jongens die terugkwam steil achterover sloegen van verbazing ;D
Groet,
Tim
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0090_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0090_8.jpg)
Dirk Jan dank voor de opmerking. Ik wist niet dat deze tanks niet meer in de jaren '50 werden gebruikt.
Bij de tanks van Artitec wordt verder geen info gegeven over inzetperiode etc. Misschien een tip...
Op de rest van de trein staan Pattons en die zijn wat moderner, begin jaren zestig.
Heel simpel, als het niet kan, kan het niet ;D en dan rijdt het hier ook niet :P
De wagen is inmiddels weer van zijn antieke lading ontdaan en gaat leeg mee in een gemengde Durchgangsgüterzug (Dg).
grtz,
Wim
-
Even afgezien van de open luiken en loshangende kettingen, je zou natuurlijk die Sherman Crab er weer op kunnen zetten en op de vrachtbrief bestemming Munster invullen...
-
Heerlijk hé, elkaar effe op "mankementen" wijzen.....
Het lijkt hier wel een soort heilige oorlog om elkaars fantasie-zeepbel lek te prikken.
-
Dirk Jan dank voor de opmerking. Ik wist niet dat deze tanks niet meer in de jaren '50 werden gebruikt.
De Sherman Crab, maakte deel uit van een groep speciaal gebouwde, verbouwde en/of aangepaste tanks, onder de naam Hobart's Funnies (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hobart%27s_Funnies)
Hun inzet was beperkt tot de landingen op de Normandische stranden op D-day en de dagen/weken daar vlak na.
Na deze periode zijn de meesten, zover ze de strijd overleefd hadden en de constructie dat toeliet, teruggebouwd naar hun normale uitvoering.
Sommige kenmerken bleven daarbij echter wel zichtbaar, zoals de scheepsschroeven aan de achterzijde van de enkele DD's die de eerste dagen overleefd hadden.
-
Tja... dan is het ook niet zo waarschijnlijk om er eentje naar Munster te sturen... :'(
@Hemmo: kom op zeg, als opbouwende kritiek al niet meer kan...
-
Heerlijk hé, elkaar effe op "mankementen" wijzen.....
Het lijkt hier wel een soort heilige oorlog om elkaars fantasie-zeepbel lek te prikken.
Sommige mensen vinden het fijn om met deze hobby een voor hun perfecte fantasie wereld na te bootsen.
Andere daarin tegen trachten de werkelijkheid dicht te naderen.
Voor beide is veel te zeggen en ook vaak wederzijds respect (y)
Aan Wim zijn reactie te lezen is hij van het laatste soort.
En zo te lezen is hij dankbaar voor het advies wat hem gegeven wordt.
Daarom snap ik deze reactie niet helemaal.......
-
Opbouwende kritiek is prima en dat meen ik ook. Alleen......van A t/m Z kritiek leveren vind ik niets; zeker daar Wim veel moeite gedaan heeft een zo waarheidsgetrouw beeld weer te geven, al dan wel of niet gecombineerd met zijn eigen inzicht --> niets anders dan een dikke pluim voor hem (getuige zijn foto's o.a.). ;D
Op deze forum A t/m Z kritiek leveren zie ik het als een afbreuk op persoonlijke hobby. Dirk-Jan had in dat geval beter een PB kunnen sturen i.p.v. en public. Dat Wim toch dankbaar is, vind ik tof! Ikzelf had het anders..... >:(
Dus Wim, ga zo door en ik ben reuze benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen. (y)
Heb respect voor elkaar; tenminste als je weet hoe er mee om te gaan.
-
Alle meningen zijn nu wel weer duidelijk, dussss nog voor iedereen zwaar geschut gaat inzetten (en ik dus ook weer tanks in stelling moet zetten ;D ;D kan ik weer beladen) zou ik het fijn vinden als dit draadje weer gewoon over de SSy45 zou kunnen gaan...
Grtz,
Wim
-
Nou Wim, doe dan maar een setje SSy45 achter een 50er door Balduinstein (y)
dirkjan
-
(y)
-
Ja, met die Pattons erop... welke heb je, die van Roco?
-
Zie draadje van 30 dec 2007, effe zoeken op de titel 'een militaire trein in H0'
-
Ik heb even wat opgezocht, de "Crab" kan niet. Dit voertuig heeft nooit bij de KL dienst gedaan. Ons 1ste legerkorps beschikte tot 1958 over enkele Sherman bergingstanks. Deze verdwenen nadat er voldoende Centurions bergingstank waren in gestroomd.
-
Hans,
Wim heeft Pattons van de US op platte wagens staan. Ook die reden niet bij de KL ;) Maar een Crab past zoals eerder vastgesteld niet bij een setje Pattons op DB wagens (of op USTC platte wagens)
dirkjan
-
Zie draadje van 30 dec 2007, effe zoeken op de titel 'een militaire trein in H0'
jamaar, dat is zonder je station erbij :)
-
Klopt helemaal. Het enige wat wij gemeen hadden met de Yankees was dat zij tijdens de opbouw alles betaalde en dus uitmaakte waar mee wij gingen rijden. "Wie betaalt, bepaalt" ;D
Hans,
een Crab past zoals eerder vastgesteld niet bij een setje Pattons op DB wagens (of op USTC platte wagens)
dirkjan
-
Zeg Wim, je hebt een paar foto's van di groene USTC-versie laten zien, ook om te demonstreren hoe je de verschillende losse onderdelen erop zet. Ik zie echter nog wel een paar gaatjes in de zijkant, daar horen volgens mij die houders voor de rongen in. Zitten die er niet bij?
-
De USATC wagen heeft geen meegeleverde rongen en evenmin de losse rongenhouders. Simpelweg omdat de wagen alleen voor militair vervoer werd gebruikt en dus wel zonder rongen door het spoorse leven kon. Helaas blijf je dan wel met de gaatjes aan weerszijden zitten (zelfde visbuikdragertype in bijvoorbeeld DRG-uitvoering had wel rongen, zelfde mal/model gebruikt), maar die kunnen we altijd nog dichtplamuren ;)
-
Ik kreeg zelf bij het bekijken van allerlei foto's het idee dat er veel minder rongen in omloop waren dan er voor al die wagens nodig zouden zijn geweest. Net nog even gauw het mapje met foto's van de 1:1-wagens doorgekeken en op foto's uit de oorlog, toen de wagens nog helemaal vers waren dus, zie ik welgeteld 2 wagens met rongen en enorm veel zonder. (dus niet op de wagen gezet maar ook niet opgeborgen aan de zijkant, ze zijn er gewoon niet)
Op wat naoorlogse foto's zijn er wel wat wagens met rongen maar nog steeds de meeste zonder.
USATC-wagens hadden in principe sowieso nooit rongen.
-
(y) Leuk een mapje met 1:1 foto's van de wagens, is dat iets wat je met dit forum wilt/kunt/mag delen toevallig...?! :P
-
Ben bang dat ik dan ruzie krijg... Maar graas zelf maar eens goed het internet af met alle zoektermen die je kunt bedenken en je komt een heel eind.
-
(y)
-
@ Floris: Kun je ons misschien vertellen waar het verschil in bufferhoogten tussen Artitec en Roco bij de SSy45 vandaan gekomen is?
Groet,
Bas
-
Dat komt omdat ze, zoals ze zouden moeten zijn, niet over prehistorische en al lang zo niet afgeschreven dan wel achterhaalde railsystemen kunnen rijden. Daarvoor moeten er wielen met extra hoge flenzen worden gemonteerd, en om die mogelijkheid open te houden is die extra millimeter ruimte gecreëerd. De maatgetrouwheid wordt hier dus opgeofferd om ook de Spielzeugbahner/Metallsammler te kunnen bedienen.
Zie ook Floris in deze (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16180.msg3221498853.html#msg3221498853) reactie in Schwarzburg-Neuffen-Bahn.
-
Aha. Dat bericht heb ik gemist.
Dank, Jan en Floris. :)
Groet,
Bas
-
Daar moeten ze eens mee stoppen met die flauwe kul.
Wie met pre historische railsystemen wil rijden , moet dan ook maar in Houten onder de tafels duiken voor een nieuw karretje.
Je kunt ook geen massieve banden meer voor je fiets kopen toch.
Pizzasnijdertijd is echt pase.
-
Ja als je toch een zak geld in de schuur hebt staan, kun je makkelijk al je wat ouder en goedkoper spul in de kliko mieteren. Diegene die het met een minder moeten doen kunnen dan wel stoppen met de hobby, althans daar komt het dan op neer. Vind dit toch wel een boute stelling en denigrerend richting deze laatste groep modelspoorders.
-
Het zou handiger zijn als ze losse ringetjes meeleveren die als je op antieke rails wilt rijden tussen de draastellen kunt zetten of iets dergelijks.
Ik heb trouwens mijn oude Lima rails ook weggeflikkerd, soms wil je iets verder in de hobby en dat het er ook een beetje realistisch uitziet en fatsoenlijk rijdt.
Stephan.
-
Pizzasnijdertijd is echt pase.
Niet dus. En een grootseriefabrikant die wil overleven, kan daar maar beter rekening mee houden.
Nu doet Roco dat ook, dus je kan je wel afvragen waarom de hoogte van deze soortgelijke wagens verschilt.
-
en maar zeuren als er een naadje te veel of een klinknagel te weinig is. Haakse bochten (nee geen bogen) en pizasnijders daar kijken we dan maar even over heen. Rare jongens die modelspoorders :P
-
Tja, net zoiets als je wel druk maken om de flenzen en dan toch die afgrijselijke koppelingen laten zitten.