BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Karst Drenth op 09 September 2007, 23:17:19
-
Hoi,
Na een dagje inrijden, was het tijd om het stel eens nader vast te leggen in gevoelige bits 8)
De motorwagen:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_10Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_10.jpg)
... Zeer fraai, lang, zwaar, wat moet je er nog meer van zeggen ?
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_11Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_11.jpg)
... de zeer geslaagde kop. Heel mooie Scharfenberg koppeling imitatie. Zo uit de doos ontbrak bij mij een handgreep op de neus... Opletten dus als het model proefrijdt in de winkel.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_12Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_12.jpg)
.. scherpe bedrukking en keurige afwerking.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_13Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_13.jpg)
... karakteristieke kop. Miniscule 'Formtrennkanten' zijn slechts onder strijklicht te zien. Ik heb ze in de kop niet op de foto kunnen vastleggen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_14Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_14.jpg)
... de detaillering van het dak is heel mooi, de zilverenroosters zijn apart ingezet, met een ventilator zichtbaar er onder. De voorste, kleinere ventilator was voor de hulp-/startmotor.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_15Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_15.jpg)
... inderdaad zoals origineel bij het voorbeeld, de roosters meegespoten in de kleur. Alleen was er na 1 rit Zwitserland v.v. in het echt niets meer van te zien. "Weatheren' dus !
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_16Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_16.jpg)
... De overgang naar de volgende bak. De balgen zijn zo bedrigelijk echt dat het lijkt alsof ze van rubber zijn... Niet dus :P
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_17Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_17.jpg)
... de buitenste assen hebben ASB's. Alle assen zijn aangedreven en nemen stroom af.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_18Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_18.jpg)
... ook de bodem is netjes afgewerkt met kunststof.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_19Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_19.jpg)
... de stroomgeleidende kortkoppeling. Zo uit de doos... echter hoort het koppelingsplaatje niet aan de motorwagen te zitten. Ik heb er dus 1 over ;)
De Stuurstand:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_20Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_20.jpg)
... het valt direct op dat de stuurstand en de rijtuigen van een ander ontwerp zijn. De onderkant van de bakken loopt door tot over de draaistellen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_21Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_21.jpg)
... hier is de handgreep wel aanwezig.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_22Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_22.jpg)
... de bovenkant van de draaistellen is niet meegedetailleerd, om zodoende voldoende bewegingsruimte te krijgen. Het stel gaat soepel door 419mm radius bogen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_23Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_23.jpg)
... Ook de koersinformatie is perfect scherp gedrukt en dus goed te lezen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_24Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_24.jpg)
... onder de stuurwagen bevindt zich een richtingsgevoelige schakelaar die de wisseling van de seinen verzorgd.
De restauratie:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_30Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_30.jpg)
... Prachtig lange en goed op schaal zijnde rijtuigen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_31Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_31.jpg)
... ook hier weer het bedrigelijk echte imitatie rubber.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_32Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_32.jpg)
... Inrichting van het restaurant. Om je vingers bij af te likken !
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_33Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_33.jpg)
... opnieuw koersinformatie, maar weer net even anders.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_34Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_34.jpg)
... De bodempartij van de restauratie, geen stroomafname hier :(
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_35Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_35.jpg)
... wel weer de geleidende koppelingen.
Het coupe rijtuig:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_40Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_40.jpg)
... zie restauratie.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_41Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_41.jpg)
... mooie coupe's. zelfs het interieur is in verschillende kleuren gespoten !
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_42Thumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_42.jpg)
... als je goed kijkt, zie je de klinken op de coupe deuren zitten !
Tot zover het stel in ongemodificeerde staat, zo uit de doos.
In de volgende aflevering gaan we eens in het binnenste kijken :P
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
-
Erg mooi! Nu maar even afwachten hoe de andere twee er uit komen te zien.
-
Wat issie mooi! :o Kwillum ook :'(
Ik hoop dat ik hem woensdag kan halen maar met mijn geluk zal het wel weer niet.
Groetsels van Robert. (altijd optimistisch :P )
-
Hij ziet er inderdaad erg mooi uit :D :D
ik wacht misschien wel op die van ls model
Railhopper
-
Te gek zeg, hoop hem snel te hebben. Zijn die sounds ook minder hard te zetten, het valt mij altijd op dat het geluid zo overheerst ...
-
Wat een verschikkelijk mooi model.
Echt weer een supermodel uit de stal van roco.
Echte kwaliteit die we gewend zijn van roco.
Mocht het geld er zijn dan overweeg ik zeker ook om er toch één aan te schaffen.
-
Hoi,
zo nu verder met de 'ingewanden' van de DE-IV.
De handleiding geeft in zeer summiere bewoordingen ( geen... :( ) aan hoe de bakken te openen zijn. Slechts wat tekeningen laten vermoeden dat het om klikverbindingen gaat.
Nadere inspectie leert dat dat inderdaad het geval is...
Het coupe rijtuig:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4aThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4a.jpg)
... dus maar met wat sate- of worstprikkers aan de slag. Op de tekening zijn wel de posities van de nokjes aangegeven. De prikkers tussen bak en bodem en de demontage is een feit :) Dit is wel 1 van de betere klikverbindingen die ik tot nu toe meegemaakt heb. Wat wel opvalt, is dat de wanden van de rijtuigen erg dun zijn.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4bThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4b.jpg)
... het interieur in het daglicht. Mooi spuitwerk, ook binnen in het rijtuig.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4cThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4c.jpg)
... Twee bruine draadjes steken uit de inrichting, de voorbereiding voor binnenverlichting.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4dThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4d.jpg)
... de banken zijn niet apart gespoten.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4eThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4e.jpg)
... hier is goed te zien, dat de draaistellen maar half-hoog gedetailleerd zijn. Met de kap er op valt dit niet op !
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4fThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4f.jpg)
... nette coupe's
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4gThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4g.jpg)
... de rijtuigen voelen, zeker in vergelijking met het motorrijtuig, licht aan. Toch ligt er wel een stuk staal in de bodem.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4hThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4h.jpg)
... de oorsprong van de twee bruine draadjes ontdekt. Naast de doorgaande stroomafname leiding, worden door het hele treinstel deze twee draadjes gestuurd. Het motorrijtuig heeft een schakeling die het mogelijk maakt de binnenverlichting met de F1 functie van de decoder te schakelen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4iThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_4i.jpg)
... de andere zijde.
De restauratie:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_3aThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_3a.jpg)
... de restauratie heeft drie verschillende afdelingen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_3bThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_3b.jpg)
... het zit compartiment.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_3cThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_3c.jpg)
... het restaurant.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_3aThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_3a.jpg)
... de keuken.
Het stuurstand rijtuig:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2aThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2a.jpg)
... ook dit rijtuig heeft zijn eigen interieurkleur.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2bThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2b.jpg)
... de front en sluitseinen zijn uitgevoerd met smd leds. De frontseinen geven een prettig goldenwhite licht. De omschakeling geshied in de stuurstand mechanisch.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2cThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2c.jpg)
... een net printje, in smd techniek.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2dThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2d.jpg)
... het schema van al dit moois gaan we nog nader onderzoeken en tekenen. In de toekomst moet het stel ook binnenverlichting krijgen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2eThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2e.jpg)
... de cabineinrichting is een apart ingezet, grijs, gietstuk.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2fThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2f.jpg)
... de mechanische omschakeling van de frontseinen is hier duidelijk te zien.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2gThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2g.jpg)
... de bedrading is netjes weggewerkt en vastgezet dmv kabelgootjes :)
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2hThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2h.jpg)
... nu het stel toch 'open' ligt, kunnen gelijk de 'zurustteile' gemonteerd worden.
Slechts ruitenwissers en koppelingsafdekking hoeven gemonteerd te worden.
Roco heeft in totaal 4 setjes ruitenwissers meegeleverd. Geen overbodige luxe. De onderdelen springen makkelijk weg.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2iThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2i.jpg)
... de ruitenwissers gemonteerd. Alvorens ze in de daarvoorbestemde gaatjes te steken, heb ik een drupje KristalClear in de gaatjes laten lopen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2jThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2j.jpg)
... De kopplingsboom afdekking zit ook op zijn plaats. Druk deze afdekking aan de zijkanten aan. Niet in het midden, het onderdeeltje breekt makkelijk... :-[
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2kThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_2k.jpg)
... aardig 'opgeknapt'. De kop is nu helemaal compleet !
Door de tegenlicht opname is nu de 'Formtrennkante' wel zichtbaar... Op de baan en de meeste foto's is er echter niets van te zien !
De motorwagen:
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1aThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1a.jpg)
... ook de motorwagen heeft klikverbindingen. Het zijn er wat meer dan bij de rijtuigen. Ook is de wand wat dikker. Lastiger open te maken dus.
Het geheel maakt een verzorgde indruk.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1bThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1b.jpg)
... de stroomverzorging van de motor.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1cThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1c.jpg)
... decoder met luidspreker.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1dThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1d.jpg)
... de koppeling met de andere rijtuigen en de 'jumpers' om keertrein-bedrijf ( stuurstand of motorwagen neemt stroom af ) en de schakeling van de binnenverlichting in te stellen.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1eThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1e.jpg)
... ook hier nette smd verlichting.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1fThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1f.jpg)
... vermoedelijk regelen deze relais de keertrein schakeling.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1gThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1g.jpg)
... ook de motorwagen van ruitenwissers voorzien.
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1hThumb.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/karst/DE-IV/DE-IV_1h.jpg)
... en de koppelingsafdekking.
Tot zover een beschrijving van de ingewanden van het treinstel. In een volgende aflevering gaan we kijken hoe en of we e.e.a. wijzigen om de binnenverlichting te plaatsen.
Wordt vervolgd.
Grtzz,
Karst
P.S. Het geluidsvolume is in 64 stappen te regelen 8)
-
Complimenten Karst voor deze prachtige TEE rapportage!
Volgens mij had jij ook iets met plan U of zo.... ;D
Groet Jaap
-
Kwijl, kwijl, kwijl ........ :P fantastico!
-
Dank voor je compliment Jaap :D
...Volgens mij had jij ook iets met plan U of zo.... ;D ...
Nou Jaap !! Nu weet iedereen het :o
Ja, klopt ik heb wel wat met diesels :P Ik ga nog even denken in welk draadje ze beide ( of alle drie :o ) samenkomen... :-|
Grtzz,
Karst
-
Erg goede en duidelijke reportage Karst. ook erg goede foto's.
-
Mooi, mooi, mooi.
Werkt die mechanische rijrichtingomschakelaar een beetje Karst?
-
Henk,
Werkt goed en zonder knipperen of 'flakkeren', maar het stel moet eerst ca. 1 cm rijden voordat er omgeschakeld wordt...
Dat lijkt toch wel een beetje knullig als je anders gewend bent ( Plan U b.v. ;) )
Ik weet nu al bijna zeker dat er een functie decoder in gaat komen :P
Grtzz,
Karst
-
...
Ik weet nu al bijna zeker dat er een functie decoder in gaat komen :P
...
Warum? Wofür?
Gruß
Bernd
-
Uiteraard is deze DE-IV "zum ausschlachten" want je hebt de soundmodule nodig voor de plan u. Toch?? ;D
-
Ik gebruik mijn soundmodule daar iig wel voor ;D
-
ook bij mijn exemplaar ontbrak uit de doos fabrieksmatig de handgreep in het midden van de neus van de motorwagen. Ook een remcillinder van een motordraaistel ontbreekt helaas. Slordige afwerking daar in Roco's verwegistanfabriek...
Waar zijn dergelijke onderdelen tegenwoordig te krijgen, rechtstreeks bij Roco of is er een importeur waar je kan klagen?
-
Het lijkt me dat je het model nieuw hebt gekocht, dus daar kun je je gram halen...
-
Hoi,
@Bernd
Ich moechte die innen Beleuchtung per Wagon schalten, und die Front- und Schlusssignale des Steuerwagens direct ueber den Dekoder schalten und ab- und aufblenden. Der F-Dekoder schaltet dann die Beleuchtung im Restaurant und Steuerwagen der im Motorwagen die Beleuchtung im Abteilwagen. Weiter werde ich mir mal gedanken machen eine integrale Stromabnahme ein zu bauen :)
@Stig
1) De decoder blijft mooi zitten waar die zit :) Ik heb al wat ideetjes voor de Plan U :-X
@sneek en stig
Ik heb een net emailtje naar Wentink Arnhem gestuurd, gepaard met een foto van het ontbrekende deeltje en het bestelnummer. Ik weet namelijk niet of het er niet op zat, of dat ik het kwijt ben geraakt tijdens de opwindende uitpakbeurt ::)
Normaal krijg ik dan wel een net mailtje of telefoontje terug waarmee e.e.a. netjes afgehandeld wordt. Service is daar namelijk nog gewoon een woord dat inhoud heeft :D
Overigens staat de rest van de afwerking op zo'n hoog peil, zeker gezien de prijsstelling, dat ik zo'n 'in de haast gemaakt' foutje graag door de vingers zie.
Grtzz,
Karst
-
@Karst, viel Elektronik für einen kleinen Zug... ;D
Ich weiß nicht ob es dir bewust ist, aber der Sounddekoder der von Roco verwendet wird hat Standardmäßig 2 zusätzliche Funktionsausgänge, einer hat meistens den grünen Draht angelötet, der zweite Ausgang ist unter der schwarzen Plastikschicht versteckt. Es ist ein einzelnes Lötpad.
Ich hatte gedacht, du willst nur eine weitere Funktion ;)
Wenn mein DE IV kommt, dann werde ich den mechanischen Schalter ausbauen und die Rücklichter fahrtrichtungsabhängig zuschaltbar machen. haben bis jetzt alle Soundloks und ist super. Dann kann man auch mal Doppeltraktion mit dem RAm fahren...
Gruß
Bernd
-
Ik weet namelijk niet of het er niet op zat, of dat ik het kwijt ben geraakt tijdens de opwindende uitpakbeurt ::)
Ga d'r maar gewoon van uit dat Roco ze vergeten is hoor. Onlangs kocht ik van Roco een goederenwagen waar ze aan één kant gewoon de buffers vergeten waren te monteren. Bij de VT 11.5 startset lagen van diverse rijtuigen de assen los in de doos en bij de NS bakwagentjes (GTOW) moet je goed uitkijken wat je koopt, want daar zijn in zeker een kwart van de gevallen de rangeerdersopstapjes of de remblokken afgebroken. Roco maakt prachtig spul (zie deze TEE) en is nog steeds mijn favoriete merk, maar de afmontage en het inpakwerk zijn soms maar zo-zo.
-
Hoe werkt die richtingsomschakelaar, ik kan het niet zien op die foto van je. Ben er wel benieuwd naar. Of is het maar zozo?
-
Het is een soort slipkoppelingetje op de as dat een slag van ong. 270 graden kan maken alvorens te gaan slippen. Op het 'wieltje' zit voor de helft een koper geleidinkje dat dan ergens contact mee maakt.
Helemaal precies heb ik het nog niet uitgedokterd. ::)
Grtzz,
Karst
-
En wat is er mis met een diode? Of heeft het een heel ander doel? Ik vind het maar intrigerend, van die mechanische spullen.
-
Het stel is digitaal.
Dan doe je met een diode niet zoveel ;) Immers de digitale spanning is een wisselspanning.
Door deze mechanische oplossing vangen ze twee vliegen in 1 klap.
Grtzz,
Karst
-
Oh stom, natuurlijk! Helemaal niet aan gedacht! ;)
-
Karst (en anderen),
de fotoreportage geeft een goed beeld hoet het treinstel er uit ziet, zowel van binnen.
Stiekem hoop ik dat er ook foto's zullen verschijnen van het t.z.t. inbouwen van verlichting en een eventuele functiedecoder in het achterste rijtuig.
Want dan heb je gelijk een goede handleiding en instructie voor de niet handige modelspoorder (zoals ik).
gr
Hans
-
Karst (en anderen),
de fotoreportage geeft een goed beeld hoet het treinstel er uit ziet, zowel van binnen.
Thnx Hans :)
...Stiekem hoop ik dat er ook foto's zullen verschijnen van het t.z.t. inbouwen van verlichting en een eventuele functiedecoder in het achterste rijtuig...
Maar natuurlijk ! ;D
Grtzz,
Karst
-
Hallo Karst,
Heb jij al enig idee hoe je de functiedecoder moet aansluiten?
Groet,
Rob
-
Wat mij opviel bij het Roco treinstel is dat de wagenovergangen wel ERG duidelijk aanwezig zijn op het model.
Voor zover ik op foto's van het origineel kan zien waren de overgangen veel gladder en minder in het oog springend dan de bij Roco interpretatie:
http://www.stichtingtee.nl/index.cfm?fuseaction=main.informatief_showTreinstel&mn_Id=7 (http://www.stichtingtee.nl/index.cfm?fuseaction=main.informatief_showTreinstel&mn_Id=7)
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
groeten,
Jan Willem
-
In het echt is het een rubberen kap of zoiets, dat is natuurlijk in H0 niet (makkelijk) te realiseren voor alle krappe stralen.
Zou wel kunnen, maar dan zou je stralen van >1m ofzo moeten hebben.
Denk dat dit het is.
Groet
-
Lima had hiervan een zeer mooie imitatie uitvoering op hun " grijze muis" RABe
Ook de Ls / Railtop uitvoering van de RAm zou met extra imitatie balgen uitkomen die je dan - bij vitrine gebruik - eroverheen zou kunnen schuiven zodat je een mooi aangesloten geheel zou krijgen ( dit als vernomen van Ls models )
-
Hoi allen
Ik heb gisteren de RAm versie gekocht. echt een super model
Met de snelheid zoals in een ander draadje genoemd is niets mis mee. Met koploper geeikt tot 125 km/u
Na goede instructie door de de leverancier kan ik het treinstel eruit halen zonder dat ik de handgreepjes verlies. (schuim aan iets wegdrukken)
Alleen de gebruiksaanweizing hadden ze iets beter kunnen uitvoeren. Staan een paar hele rare zinnen in. (niet dat mijn nederlands zo perfect is)
aantal citaten:
1 reinigen van de wielcontacten : Verwijder met een penseel het rail op de aangegeven plaatsen.
Geen lie gebruiken waar smeervet zit.
3. Vervangen van Antislip-bandjes: Verwijder de dekplaat. Til de wielstellen ar meet een Splad maakt u het bandje los.
Verder helemaal top!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik wacht de verlichting inbouw af. (beter goed gejat dan slecht zelf bedacht)
Groeten Jeroen
-
Over die verlichting.
Wat voor lichtkleur komt in aanmerking: geel, wit, warmwit?
-
Ik heb de trein onlangs ook aangeschaft, de analoge versie (met geluid). Mij viel op dat de rode sluitverlichting wel erg fel is. Ik heb daarom de voorschakelweerstand, die achterop het printje zit, vervangen en ook nog een potmeter in serie erbij gezet zodat het ook nog een beetje regelbaar is. De originele weerstand is 330 ohm, nu heb ik 1k en een potmeter van 2k5. Maar die mag ook wel 4k7 zijn.
Nu nog die andere tandwielen aanvragen.
-
Ik lees hier en daar op buitenlandse fora dat de Roco TEE moeite heeft met krappe bogen. Is er iemand die hier meer over weet en die kan zeggen of het treinstel moeite zal hebben met R1 (357 mm) en R2 (415 mm) van Fleischmann (Modellgleis).
Groet Petertrein81,
-
Peter, een aantal pagina's terug kun je lezen dat er toen ook al over is gediscussieerd.
Het treinstel gaat door Marklin R1 M-rails bogen. is 360.
(gezien de bevindingen van gebruiker Lokpaint)
Willem
-
Over die verlichting.
Wat voor lichtkleur komt in aanmerking: geel, wit, warmwit?
Ondanks dat dit topic bijna een jaar oud is, ben ik nog steeds benieuwd naar het antwoord op de bovenstaande vraag. Heeft er iemand al verlichting in gebouwd trouwens?
De lange avonden komen er weer aan. ;)
-
De DE-IV had TL verlichting, dus ik zeg: warm wit.
Tweede vraag: Ja, ik heb verlichting ingebouwd. En ik denk dat ik één van de velen ben.
Ton
-
ja ik heb destijds ook warmwitte LED's gebruikt als imitatie TL-verlichting.
-
Ook ik wil verlichting in de DE-IV bouwen maar loop tegen wat eigenaardigheden op. om te beginnen moeten voor het in en uitschakelen van de verlichting de brug op de print van A naar D worden verplaatst. Inderdaad hoor je het relais nu schakelen wanneer je F4 bedient maar de verlichting blijft branden net zoals toen de brug in A zat en is niet uit te krijgen.
Ook moeten de twee bruggen W verwijderd worden volgens de gebruiks aanwijzing, om de vooroplopende stuurstand stroom af te laten nemen. Dit lukt alleen als ik de rechter brug (gezien in vooruitlopen van de motorwagen) uitneem en de linker laat zitten. ???
Wie heeft ervaring met het geschakeld licht inbouwen in de digitale DE-IV en is ook tegen eigenaardigheden opgelopen?
Wellicht heb ik hier te maken met een ingebouwd bedradingsprobleem door Roco, wat kleurvastheid ben ik wat wantrouwig geworden bij Roco omdat bij de verlichtingskabels naar de verlichtingsprinten van mijn 2400 de kleuren rood en geel ook waren omgedraaid :-[
Alvast bedankt voor het meedenken,
Gerard.
-
Goh, de zaak al opgelost. In een helder moment de foto's van Karst maar eens goed bekeken, vooral die van het binnenwerk van de motorwagen. Tot mijn stomme verbazing zag ik dat er een blauwe en een bruine draad anders zaten als bij mijn motorwagen. De verbindingen naar de kortkoppeling zaten wel hetzelfde dus die draadjes op mijn motorwagenprint maar eens omgewisseld en zie, alles werkt zoals het hoort, er wordt netjes geschakeld tussen motor en stuurstandwagen voor de stroomafname en de verlichting laat zich schakelen via F4.
Dat ik binnen een week twee voertuigen van Roco tref die verkeerd bedraad zijn :o. Er werkt daar vast een kleurenblinde 8) in de montage.
allen bedankt voor het, in dit geval korte, meedenken.
Groet,
Gerard.
-
Hallo Bernd,
Ik wil cabineverlichting inbouwen en lees jouw reactie ter zake een extra soldeerpunt op de ESU print, waarmee ik de cabineverlichting van de motorwagen kan aansturen ( F2.). Kun jij aangeven waar de losse soldeeraansluiting zich op de print bevindt.
Grusse,
Coen.
-
Ja, ik wil vanavond een foto voor je maaken...
Groet
Bernd
-
Hallo Bernd,
Ik heb nog op de site van ESU gekeken maar daarop is de exacte soldeerplaats niet goed te zien. Alvast bedankt voor de moeite,
Coen.
-
Ik heb een ESU Sounddekoder V3,5 gebruikt! Deze heft twee draaden voor F1 en F2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0049_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0049_3.jpg)
Slechts de OEM ESU Sounddekoder hebben deze parse draad niet, maar de software is gelijk...
Groet
Bernd
Edit: Ik weet helaas nooit meer, of je deze Functie via Funktionmapping aktiveert moet worden
-
O.K.Bernd,
Bedankt, ik ga er mee aan de slag en nogmaals bedankt.
Groet,
Coen.
-
Hallo Bernd,
Inmiddels draad op decoder aangebracht. Met F2 werkt alleen de hoorn. Omdat F4 voor de binnenverlichting is gereserveerd neem ik aan dat ik F6 , die nog vrij is,voor het activeren van de aangebrachte verbinding voor het aansturen van de cockpitverlichting moet gaan gebruiken. Hoe ik dit moet instellen weet ik nog niet maar ik ga maar eens op de site van ESU kijken. Misschien dat iemand die dit leest mij kan adviseren.
Groet,
Coen.
-
Ondanks dat dit topic bijna een jaar oud is, ben ik nog steeds benieuwd naar het antwoord op de bovenstaande vraag. Heeft er iemand al verlichting in gebouwd trouwens?
En nu weer bijna een jaar later....
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-IV/LIGHT_xMedium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-IV/LIGHT_x.jpg)
Eindelijk een product op de markt dat alle features heeft om nette verlichting in de DE-IV te bouwen.... (y)
Dus: sturrstand met correct wisselende en schakelbare seinen, cabineverlichting, echte TL imitatie in het reizigerscompartiment etc. etc.
Voordat het helemaal klaar is, zal nog wel even duren. Maar er volgt zeker een prachtig verslag !
Grtzz,
Karst
-
(y) leve de vooruitgang ;)
-
YES !
Het wordt echt waanzinnig mooi Wim ;D 8) (y)
Dit geeft een hele nieuwe dimensie aan rijtuigtverlichting, zoals je in het andere draadje al zei ;)
Grtzz,
Karst
-
Als je de binnenverlichting in de Rijtuigen komt, ga je ook poppetjes in de bakken zetten?
-
Hoi Karst,
heb je wat meer informatie over de geplaatste led strip, merk, type, kleur verlichting, inbouwverslag?
het ziet er namelijk erg mooi uit,
groeten Wesley
-
Dit zal wel een Digirails set worden. Karst ontwikkelt daar wel eens wat.