BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: PKM op 02 October 2014, 15:31:31
-
Eén van de bezoekers van trainsandtrucks twijfelt aan de locatie van onderstaande foto (Hoek van Holland) omdat die lijn in 1953 al geëlektrificeerd en dubbelsporig zou zijn:
http://www.trainsandtrucks.nl/imageTable.php?imageID=834
Het origineel komt van het Utrechts archief.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151347
(daar komt de locatie ook vandaan).
Enig idee waar deze foto genomen is?
Alvast bedankt,
Peter
-
De Hoekse Lijn is dubbelsporig aangelegd en al sinds de jaren dertig geëlectrificeerd.
Zal wel een van de Noordelijke lijnen zijn, ergens tussen Sneek en Stavoren ofzo.
-
Met een dergelijk talud? De suggestie die de bezoeker ook doet lijkt mij waarschijnlijker, de oprit van de Merwedebrug of brug over het Wantij. Het is wel een breed talud, gemaakt voor minimaal dubbelspoor. Gezien de datum zou de brug bij Ravenstein ook kunnen (elektrificatie 1957), komende vanuit Wijchen.
Groet,
michel
-
Foto genomen tussen sneek en workum jaren 50
vr gr louwrens
-
Ik denk dat je gelijk hebt, lijkt i.i.g. wel erg logisch.
Ik ga het aanpassen.
-
Hoekse lijn is het zeer zeker niet. Denk maar aan mat 35, Hoek van Hollanders, die met het derde pitje tussen de sluitlichten boven de cabine.
Gr Hans
-
Ben je er wel zeker van dat het Friesland is? Ik zie op de achtergrond een talud dat in tussen Sneek en Workum niet voorkomt. En vlak bij de voorzijde kijk je neer op de wilgen die daar staan. Vergeleken bij enkele taluds in Friesland is deze op de foto vrij hoog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_DEII_Hoek_van_Holland_12_08_1953_151347.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/d_DEII_Hoek_van_Holland_12_08_1953_151347.jpg)
Om even een paar voorbeelden te geven. Bij Workum (https://www.google.nl/maps/@52.9833953,5.4719336,3a,75y,347.79h,72.11t/data=!3m4!1e1!3m2!1seMOcaUYC0XFdSFSCgyeHOw!2e0), Oudega (https://www.google.nl/maps/@53.0004446,5.5453226,3a,75y,272.09h,83.62t/data=!3m4!1e1!3m2!1s-f7XLD5pABp3Dt3WuRo1EQ!2e0), Draeisterhuzen (https://www.google.nl/maps/place/Sneek/@53.0041811,5.5961584,3a,75y,346.11h,82.27t/data=!3m4!1e1!3m2!1scJaRGhaVVDCWMR-30XJ5MQ!2e0!4m2!3m1!1s0x47c8f1b7ff39f791:0x75235a11696bd87a), IJlst (https://www.google.nl/maps/place/Sneek/@53.0196743,5.626625,3a,75y,354.16h,77.16t/data=!3m4!1e1!3m2!1s4fw6f42UdwRg00yDKHplTQ!2e0!4m2!3m1!1s0x47c8f1b7ff39f791:0x75235a11696bd87a), Sneek (https://www.google.nl/maps/place/Sneek/@53.0269958,5.6410543,3a,75y,333.58h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1seJKncO9E5kH33mO9-iwF6Q!2e0!4m2!3m1!1s0x47c8f1b7ff39f791:0x75235a11696bd87a).
Een ander voorbeeld is Ravenstein (https://www.google.nl/maps/@51.8025172,5.6572496,3a,75y,57.42h,67.46t/data=!3m4!1e1!3m2!1s9W476os_LerP-gPily0bMg!2e0), waar het talud daadwerkelijk hoger is. Je kijkt hier al meer op de bomen. En dat is in Dordrecht bij het Wantij en de Merwede evenzo. Tussen Sneek en Workum lijkt mij onwaarschijnlijk.
Daarnaast heeft de brug over de Merwede (die nog hoger is dan de brug bij Ravenstein), zoals de bezoeker op de pagina suggereert, ook de mogelijkheid tot dubbelspoor, aan de buitenzijde (https://www.google.nl/maps/@51.8235988,4.741207,3a,75y,9.81h,77.36t/data=!3m4!1e1!3m2!1sqAX3UVsslXxgR-RIeJvk3Q!2e0). Net als op de foto. De Merwedebrug lijkt mij de meest logische lokatie, tot nu toe.
Daarnaast, de foto is uit 1953. Mocht het een afnamerit/proefrit zijn, dan is de Merwede-Lingelijn een vrij logische lokatie, gezien de fabrikant die in Rotterdam huisde.
Groet,
michel
-
Wellicht bij Groningen Noord in de buurt? Daar zit een kanaal met stijging, en er zitten bogen...
-
Dit zou wel eens in de buurt van Hoek van Holland kunnen zijn. Ik heb er al eens onderzoek naar gedaan. Er liep vanaf Hoek van Holland een spoorlijntje naar Kijkduin en takte af tussen Haven en Strand. De aftakking is hier terug te vinden:
http://watwaswaar.nl/#Lg-Se-6-1-1v-1-2CZc-1wLA---k2l
Op deze site is meer te vinden over de betreffende spoorlijn:
http://www.layout.nl/portfolio/dhc/2009_10_02/
Qua locatie denk ik aan de boog in het spoor even ten noorden van de spoorlijn richting Strand en de DE2 komt dat richting Hoek van Holland gereden. En het is ook redelijk in de buurt van de fabriek van Allan.
Groetjes,
Emiel
-
Ja, ik dacht eerst aan de oude tramlijn naar 'Gravezande. Alleen ligt het spoor op die foto zo mooi strak in de balast.
-
Ik denk ook niet dat langs een tramlijn of dat spoortje naar kijkduin zo'n uitgebreide telegraafleiding liep.
Gezien het zichtbare talud lijkt mij de boog bij Sliedrecht een heel plausibele locatie.
-
Wow. Ik was dus mogelijk te snel.
Morgen zit ik weer achter de laptop, dan kijk ik mee.
Zo'n klein scherm werkt niet zo best.
-
Ik ken de beheerder van de HUA beeldbank en heb hem gemaild.
Even geduld en alles zal duidelijk worden..........
Dirk
-
's-Gravenzande is het niet. Ben het niet tegengekomen in publicatie's dat er een DE-2 heeft gereden op de lijnen van de WSM. Denk dat de asdruk van een DE-2 een tikkie te hoog is geweest, zeker voor de brug over Schipluiden.
Gr Hans
-
Helaas, de goede man is nog een week met vakantie......
dirk
-
Het is zeker niet op de Staverse lijn genomen, deze foto.
-
De huidige Hoekselijn is ooit gebouwd als enkelspoor, maar al heel vroeg geëlektrificeerd en dubbelsporig uitgebouwd.
Met uitzondering het deel naar Kijkduin, dit liep echter door de duinen voor zover ik weet en diende voor zandvervoer. Ik verwacht dat deze foto daar dus ook niet gemaakt is.
Ik zal dit eens voorleggen bij m'n vader, hij heeft in die tijd in Hoek van Holland gewoond.
Groeten,
Christoph
die van oorsprong ook uit Hoek van Holland komt.
-
Het is echt Hoek van Holland niet, die lijn werd in 1935 elektrisch en de Blauwe Engelen zijn van 1953/54. De oude WSM tramlijn werd lang zo goed niet onderhouden.
Dirk
-
Dat gaat op voor de hoofdlijn :)De laatste keer dat de zandlijn gebruikt werd was dat met loc's uit de serie 24-2500 (eigen waarneming) Maar dit is absoluut niet in de duinen tussen de Hoek en s-Gravenzande.
-
's-Gravenzande is het niet. Ben het niet tegengekomen in publicatie's dat er een DE-2 heeft gereden op de lijnen van de WSM. Denk dat de asdruk van een DE-2 een tikkie te hoog is geweest, zeker voor de brug over Schipluiden.
Gr Hans
Dat valt wel mee. De NS 450-serie heeft er ook op gereden en is qua tonmeter gewicht bijna 2,5 keer zwaarder. Een DE2 heeft 14,1 ton asdruk en een tonmeter gewicht van 1,8 ton. De NS 450-serie heeft 12,6 ton asdruk en een tonmeter gewicht van 4,2 ton. Die brug in Schipluiden kan een DE2 dus makkelijk aan.
Groetjes,
Emiel
-
Dir lijkt me toch echt de noordelijke oprit van de Baanhoekbrug. De bocht klopt qua radius, het trace is op dubbelspoor aan de buitenkant voorbereid en het landschap is kaal, zoals het daar in '53 was.
dirkjan
-
Je hebt zeker een punt,maar wat dan nog wel vreemd is, is dat http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Schiedam_-_Hoek_van_Holland daar genoemd wordt dat de spoorlijn in 35 al geëlektrificeerd werd. (al kunnen ze bij wikipedia natuurlijk ook foute info hebben).
Mogelijk is DIT (https://www.google.nl/maps/dir/Geldermalsen/Dordrecht/@51.8140185,4.7413718,1797a,20y,41.28t/data=!3m1!1e3!4m19!4m18!1m10!1m1!1s0x47c6f5ea863daedf:0x6455a31d62d379f6!2m2!1d5.2910872!2d51.8820038!3m4!1m2!1d5.2006088!2d51.8388661!3s0x47c6f4b40224062d:0x31c2ada02ed40634!1m5!1m1!1s0x47c4281a9257b48f:0x400de5a8d1e6bc0!2m2!1d4.6900929!2d51.8132979!3e0) inderdaad een meer plausibele optie.
Landschap is totaal veranderd, maar de boog en plek van het spoor en het talud (hoogte en breedte) lijken te kloppen.
Ook het feit dat de lijn in 57 pas onder de draad kwam EN enkelsporig was maken dit wel aannemelijk.
Nog niet helemaal overtuigd...
-
Vergeet hoek van Holland. In 35 zijn daarvoor de eerste stroomlijktreinstellen gebouwd en die reden echt onder bovenleiding. En dat komt echt niet van Wikipedia. De lijn Dordrecht Geldermalsen is pas veel later onder de draad gekomen, de plan U reed hier heel lang, ook in t geel.
Dirkjan
-
De huidige Hoekselijn is ooit gebouwd als enkelspoor, maar al heel vroeg geëlektrificeerd en dubbelsporig uitgebouwd.
Met uitzondering het deel naar Kijkduin, dit liep echter door de duinen voor zover ik weet en diende voor zandvervoer. Ik verwacht dat deze foto daar dus ook niet gemaakt is.
Ik zal dit eens voorleggen bij m'n vader, hij heeft in die tijd in Hoek van Holland gewoond.
Groeten,
Christoph
die van oorsprong ook uit Hoek van Holland komt.
en de reactie van m'n pa:
Deze foto komt absoluut niet uit Hoek van Holland of omgeving. De spoorlijn naar Hoek van Holland was destijds al dubbelsporig en geëlektrificeerd.Ook de zandlijn is het niet. Ik bezit een stukje film (te groot om zo over te sturen) van de zandtrein bij de kruising met de Schelpweg . Wat je daarop ziet is een provisorisch aangelegde rail met zeker niet zo’n mooi ballastbed als op de foto. De foto lijkt eerder gemaakt tussen Dordrecht en Geldermalsen, deze lijn was destijds niet geëlektrificeerd en deels ook enkelsporig.
Ik weet niet of het filmpje van hem zelf is of iemand anders en weet dus niet of dit op de joubuis kunnen zetten.
Groeten,
Christoph
-
De link onder het woordje DIT is ook van de merwede-lingelijn bij Baanhoek. Die optie lijkt me tot dusver de meest waarschijnlijke.
-
Van welk jaar is die A15 dan? Lag er destijds zelfs geen provinciale weg? Daar zou je dan wel ìets van moeten zien op de foto denk ik. De rest van de omgeving lijkt helemaal te kloppen (afgaande op de leeftijd van de huizen die er nu staan), dus als er destijds geen grote doorgaande weg was zou het heel goed deze plek geweest kunnen zijn...
-
Rijksweg 15 bestond voor de oorlog al, compleet met Brug over de Noord en betonnen viaducten bij Sliedrecht. Met dit fotostandpunt zal het stel even verderop Rijksweg 15 moeten passeren. Maar als het spoor net als nu boven de weg ligt en het talud dus tot voorbij de weg doorloopt, hoef je daar niet veel van te zien. Het was nog maar een tweebaansweg. Het stel zelf ontneemt ook het zicht.
-
Volgens een bekend spoorweghistoricus, die om moverende redenen zijn naam niet genoemd wil zien, is dit de lijn door de Zak van Zuid-Beveland. Er bestaan soortgelijke foto's van Bonthuis.
Dirk
-
;D Tuurlijk op de tramlijn door Zuid-Beveland, met rijen telegraafmasten en een zeer goed onderhouden ballastbed rijden we hier vast op dat lijntje.
Ik vind de westelijke Betuwelijn steeds meer aannemelijk.
-
Kom maar op met de bewijs foto's van Zuid-Beveland. Ik zou niet weten waar dit omhooggaand talud zich zou moeten bevinden. De lijn gaat hier in de zak DOOR ipv over de dijk heen. Hou het maar op de boog bij Sliedrecht :)
-
Dan zitten we nog met die sloot rechts op de foto. Vinden jullie de hoek tot de spoorlijn passend bij wat je op oude topografische kaarten ziet? Wellicht is het de sloot langs de noordzijde van de rijksweg? Dan zou de fotograaf dus de rijksweg rechts achter zich hebben. Maar... de trein rijdt zo te zien op een recht stuk spoor, terwijl de spoorlijn op die plek toch geheel in een boog ligt.
Die sloot even vergetend, dichter bij de Baanhoekbrug was een stukje recht spoor, maar dan had ik wellicht het perron van de oude halte Baanhoek nog verwacht, die tijdens de watersnood in 1953 kort heropend is.
1930: http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=baanhoek&num=1 (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=baanhoek&num=1)
1953: http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=baanhoek&num=2 (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=baanhoek&num=2)
Linksonder op de tweede foto lijken wel dezelfde boompjes te staan!
Ik kom er aan de zuidzuide van de Baanhoekbrug ook niet uit.
Groeten van Jelle Jan
-
Het slotenpatroon en het ontbreken van een Rijksweg (zou eventueel net buiten beeld kunnen vallen achter het stel links onder in de foto buiten beeld) suggereren dat het niet het talud ten noorden van de Baanhoekbrug is. Zoals iemand anders eerder zei kan het ook het talud zijn ten zuiden van de Wantij brug, wat nu de wijk Stadspolders is. Aangenomen dat dat allemaal weiland was voordat de wijk werd aangelegd past dat heel goed. Jammer dat alle sloten weg zijn, anders had het slotenpatroon gechecked kunnen worden.
-
Ten zuiden van het Wantij lagen in 1950 alleen wat korte stukjes sloot in de juiste richting:
(http://dwo3.toutatis.com/tiles/005/2/00/47117acbdb7b2e09/4-7-0.jpg)
En in 1959:
(http://dwo3.toutatis.com/tiles/005/6/1f/9f2c6acb89e7123d/4-7-0.jpg)
Kaarten van 1950 en 1959, deeplink van http://watwaswaar.nl/ (http://watwaswaar.nl/)
Groeten van Jelle Jan
-
Gezien de stand van de zon zou ik zeggen dat het hartje zomer is, tussen 11 en 14 uur (hoogste stand van de dag) en dat de trein bijna de zon tegemoet rijdt. Het is maar mijn waarneming natuurlijk, dat kun je anders interpreteren. Dan zou hij dus richting zuiden moeten rijden en dat spreekt meer voor de noordelijke oprit.
De overeenkomst tussen beide foto´s is inderdaad opvallend, maar overtuigend vind ik het niet. De stationsfoto mist teveel detail, dat is jammer. Aangezien het hetzelfde jaar betreft zou je veel overeenkomsten moeten zien, maar meer dan een vage gelijkenis haal ik er niet uit. Opvallend is overigens wel de manier waarop de ballast rond de rails ligt. Op beide foto's lijkt die kortgeleden aangelegd.
-
(http://dwo1.toutatis.com/tiles/005/1/1e/8fcbbb302ddc97b3/4-0-8.jpg)
Hier net ten noorden van de Baanhoekbrug, bron weer watwaswaar.nl
Zou door gebruik van bepaalde lenshoek (groothoek of tele) de ligging van de sloot wellicht kunnen gaan kloppen, als het direct bij de Baanhoekbrug is gefotografeerd? Allemaal even studeren op de kaart...
-
Ik dacht meer aan de op/afrit op de Sliedrechtse kant.
-
Ik ben nog niet helemaal overtuigd welke kant het is. Het is in ieder geval niet Hoek van Holland, dat moge duidelijk zijn. ;)
-Dat je aan de Stadspolder-zijde van het Wantij alleen maar korte slootjes in de juiste richting hebt zou juist argumenteren dat de foto is genomen aan de stadpolder zijde. Op de foto zie ik namelijk een korte sloot.
-De foto met de DEII lijkt op de foto van stationsweb, maar ik denk dat het aan de zuid-zijde er heel erg gelijk uit ziet. Op de foto zien we polders en een talud. De polder ten noorden en zuiden van de Beneden Merwede zullen er gelijk uit zien en het talud/spoorweg is in een keer gebouwd dus dat is ook gelijk ten noorden en zuiden van de Beneden Merwede.
-Het licht: Als ik de advocaat van de duivel speel (beter niet doen rond Sliedrecht ;) ) kan ik ook argumenteren dat de foto aan het begin van de dag is gemaakt als de zon in het oosten staat (linksachter de fotograaf).
-Dan nog een vaag argument: Het is waarschijnlijker dat er iemand bij halte Baanhoek stond te fotograferen dan dat iemand het talud is opgeklommen bij het Wantij om te fotograferen...
-
Is het talud hier niet te laag voor de Noordkant? Aan de Noordkant zou de foto vlakbij de Baanhoekbrug moeten zijn genomen en die brug lag ook toen al een stuk hoger, een heel eind boven de rivierdijken.
Aan de Zuidkant ligt de boog veel verder van de Baanhoekbrug. Vlakbij de brug over het Wantij, maar die was veel lager. Hij kon toch open.
-
[Filosofie-mode AAN]
Stel, op de achterkant van de foto staat BAANHOEK.
Iemand die daar nog nooit van heeft gehoord, ziet er een spatie tussen en leest BAAN HOEK.
Aangezien Hoek van Holland ook wel kortweg HOEK wordt genoemd, is het dus al snel de spoorBAAN bij HOEK van Holland.
En zo is de foto vervolgens gearchiveerd.
[Filosofie-mode UIT]
Groeten van Jelle Jan
-
Als men in verkorting sprak", zoals bij ons in Vlaardingen, dan heeft men het altijd nog over "DE HOEK" en niet kortweg Hoek. Je redenatie gaat volgens mij niet op. Hoek is een plaats in Zeeuws Vlaanderen en daar heeft men geen spoor liggen 8)
-
Ik denk eerder dat de betreffende foto op het moment van archivering tussen een aantal foto's heeft gezeten die wel te Hoek van Holland zijn gemaakt en dat de locatie van deze opname daarom ook als Hoek van Holland is gearchiveerd.
Eelco
-
Als men in verkorting sprak", zoals bij ons in Vlaardingen, dan heeft men het altijd nog over "DE HOEK" en niet kortweg Hoek. Je redenatie gaat volgens mij niet op. Hoek is een plaats in Zeeuws Vlaanderen en daar heeft men geen spoor liggen 8)
Ook bij ons in De Hoek werd deze naam vaker gebruikt dan Hoek van Holland. ;D
Groeten,
van een Hoekenees.
-
Nog even terug naar Baanhoek. Opmerking over zonnestand is een zinnige en zou kloppen met die lokatie. Foto van station Baanhoek geeft ook overeenkomsten.
Ik vond ook nog deze (http://historie-fotoarchief.sliedrecht.nl/Bestanden/Station-sliedrecht.jpg) foto van station Baanhoek. Daarop zijn de grote telegraafmasten te zien die aan de binnenzijde van de boog stonden.
-
Volgens een bekend spoorweghistoricus, die om moverende redenen zijn naam niet genoemd wil zien
Ah, de geloof mij maar, ik ben de expert benadering. Nope, die smoes werkt hier niet 8)
-
Met alle respect, maar Dirk en zijn kennissenkring mag je wel iets meer credit geven op dit vlak. Vermoedelijk moet je de door hem genoemde expert zoeken in de hoek van Remmo Statius Muller of Guus Veenendaal.
-
Maar de kerk in de verte (voor de neus) zou heel goed Gorkum kunnen zijn en het talud bij het Wantij is veel lager.
Stephan.
-
Gorinchem is nog een heel eind in Oostelijke richting van de brug. Daar ligt nog van alles tussen, Sliedrecht bijvoorbeeld. Maar Sliedracht zie je ook niet, omdat de fotograaf aan de Noordkant van de brug ook vrijwel in Noordelijke richting moet hebben gekeken. Aan de andere kant van Rijksweg 15 stonden alleen koeien. Nog steeds trouwens, als je de Betuweroute even negeert.
-
Met alle respect, maar Dirk en zijn kennissenkring mag je wel iets meer credit geven op dit vlak.
Dat maakt ze niet meteen raadplaatje expert. Als iemand het denkt te weten, mag je meehelpen om de plaats te bepalen. Maar het is niet opeens zo, omdat een expert het zegt. (https://www.youtube.com/watch?v=iY3_bcKDDog) 8)
dirkjan
-
Oh, maar dat ben ik ook gerust met je eens. Experts kunnen er ook naast zitten. Maar dat is geen reden om ze meteen op een dergelijke manier te desavoueren.
-
Dat hele chique woord heb ik voor de volledigheid even opgezocht (voor de andere kijkbuiskindertjes die het ook niet wisten):
DESAVOUEREN
1) Afzweren 2) Laten vallen 3) Loochenen 4) Niet erkennen 5) Van zich werpen 6) Wraken
Complimenten voor de uitgebreide woordenschat :)
-
Daarom zeg ik 'op dit vlak'. Ik geloof niet in automatische autoriteit overerving.
-
Complimenten voor de uitgebreide woordenschat :)
Sorry, ik bedien me soms van archaisch taalgebruik. Kon mijn ex zich wel eens aan ergeren omdat ze zich dom voelde als ze een woord dat ik gebruikte niet kende... ;D
-
Die foto van Sliedrecht Baanhoek uit 1953 is inderdaad opvallend gelijkend (i.i.g. de baan zelf).
Hij schijnt bij de archief Sliedrecht vandaan te komen, maar die site is bijzonder traag.
Ik kijk of ik er door kan komen.
-
go for it (http://cosmic-fitness.com/wp-content/uploads/2013/09/go-for-it.jpg)
-
;D
Working on it.
Errrg trage site.
-
Site maakt gebruik van WOM geheugen ;) ;D
-
Whahahaha.
Geen idee waar WOM voor staat, maar is nu al leuk.
Ik heb een paar keer resultaten gekregen van een zoekopdracht, maar helaas zat de foto zelf er niet tussen..
Baanhoek gaf wat teveel resultaten.
Wilde nu 'halte' intypen, maar die duurt al een kwartiertje.
Vanavond nog een poging.
-
Ik heb even wat Op de Rails'en van 1953 doorgelezen. Treinstel 61 kwam begin 1953 in dienst en reed ingaande de zomerdienst, samen met een DE3, een twee-uursdienst op de spoorlijn Dordrecht - Tiel. De andere tweewagenstellen die in de loop van het jaar in dienst gingen zijn naar (met name) het noorden gegaan. Als de datum klopt, dan is het dus waarschijnlijk de 61 in die dienst, en zou Baanhoek ook goed kunnen kloppen.
-
Geen idee waar WOM voor staat
WOM staat voor Write Only Memory (http://repeater-builder.com/molotora/gontor/25120-bw.pdf) ;)
@Tim, dat maakt Baanhoek in ieder geval omlooptechnisch gezien zeer plausibel :)
-
Zit even op de site over-sliedrecht.nl te zoeken maar daar is alleen een foto van halte Baanhoek en wat foto's van station Sliedrecht (kale boel) te vinden, het zoeken gaat wel stukken beter dan de site van fotoarchief gemeente Sliedrecht.
Stephan.
-
De site blijft traag.
Ik heb ondertussen wel wat verder gekeken.
De zuidelijke boog http://watwaswaar.nl/#Rc-Oe-7-1-1v-1c-2n5s-1erI---fX5 lijkt me minder logisch, aangezien het talud daar minder breed lijkt (iig in 1945).
De noordelijke boog blijft voor mij wat aannemelijker, zeker in combinatie met de foto van de halte Baanhoek in 1953 (talud lijkt qua breedte te kloppen).
Wat ik nog als optie heb, is dat de fotograaf op het viaduct van de rijksweg staat (Dus iets verder noordelijk).
Dan is de DEII bijna aan het eind vd boog, maar dat kan (de boog is maar deels zichtbaar).
Als je op de kaart (http://watwaswaar.nl/#RM-P2-6-1-1v-1d-2oj2-1hWS---k4E) rechts kijkt, zie je een sloot (die lijkt ook zichtbaar op de foto, voor de neus) met wat wilgen.
Op foto zie je rechts, mogelijk ook een weg lopen die er op de kaart ook te zien is (Tol)
En de kerk rechts op de achtergrond zou dan van Giessendam / Neder-Hardinxveld kunnen zijn.
Maar goed, het blijft gissen voor mij.
-
Volgens mij is de foto van WieWatWaar ,die jij laat zien van de Wantijbrug.
Dat is in de Gemeente Dordrecht ,zoals erbij vermeld staat.
Dus niet van de halte Baanhoek waar steeds over gesproken wordt.,die ligt in de Gemeente Sliedrecht.
Peter
-
Klopt, ik had deze foto alleen nog niet gezien en deze lijkt te bevestigen dat het die boog iig niet is.
De zuidzijde was nl wel een keer genoemd.
-
Ik heb even wat Op de Rails'en van 1953 doorgelezen. Treinstel 61 kwam begin 1953 in dienst en reed ingaande de zomerdienst, samen met een DE3, een twee-uursdienst op de spoorlijn Dordrecht - Tiel. De andere tweewagenstellen die in de loop van het jaar in dienst gingen zijn naar (met name) het noorden gegaan. Als de datum klopt, dan is het dus waarschijnlijk de 61 in die dienst, en zou Baanhoek ook goed kunnen kloppen.
De 61 is op wel meer gekke plekken verschenen, oa ook op de lijn Bhv - Zt.
Wat mij zo snel opvalt is dat het stel iig niet helemaal fabrieksnieuw meer is aangezien het dak van de achterste bak al aardig zwart van de uitlaatroet is...
De 41 op Bhv- Zt op 2-5-1952;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151346
-
Als jongeman van ca 14 jaar heb ik in 1952 en1953 samen met mijn neef in Dordrecht op de luchtbrug bij de Dubbeldamseweg naar de (Stoom)treinen gekeken.
Als ik me goed herinner ,reden er toen alleen stoomtreinen van Dordt naar Nijmegen /Kranenburg ,dat stond tenminste op de koersborden van de couperijruigen.
De Diesel twee reed dus blijkbaar bij uitzondering .
Vr Gr, Peter
-
Ik ga even een andere mogelijkheid in het hoenderhok gooien: volgens mij is het de boog bij Gouda van de lijn uit Alphen. Slootjes genoeg daar. De foto zou dan vanaf de Vijfde Tochtweg genomen zijn, vlak bij het punt waar de lijnen uit Alphen a/d Rijn en de lijnen uit Den Haag en Rotterdam samen komen.
https://maps.google.nl/maps?q=Gouda&hl=nl&ll=52.009004,4.650993&spn=0.009285,0.022316&sll=52.227799,5.081177&sspn=2.365401,5.712891&oq=gouda&t=h&hnear=Gouda,+Zuid-Holland&z=16
Volgens mij heeft de 61 daar een tijdje proef gereden, dus 1953 à 1954 kan kloppen.
Carlo
-
Interessante optie.
Gevoelsmatig is het talud (https://www.google.nl/maps/@52.0103778,4.6484454,3a,87.6y,47.22h,84.32t/data=!3m4!1e1!3m2!1sE65ARaU-UBIkAHWI4bzlSQ!2e0?hl=nl) daar alleen niet hoog genoeg in vergelijking met de foto, maar dat kan natuurlijk een vertekend beeld zijn.
Als ik de kaart van 1958 (http://watwaswaar.nl/#Qq-TA-6-1-1v-1-2iQK-1ygi---k3w) bekijk, dan mis ik ook de begroeiing 'voor de neus'. Die zou in het verlengde van de huidige A20 moeten liggen.
Tenslotte is de huidige A12 ook lastig te plaatsen op de foto.
Maar ik sluit niks uit. De beheerder van HuA is weer terug van vakantie, hij is het er i.i.g. mee eens dat het HvH waarschijnlijk niet is, maar heeft nog geen alternatief aangedragen.
Peter
-
Qua bocht bij Gouda: er staat een stuk recht op de foto voordat de lijn een bocht naar rechts neemt. Bij Gouda sta je dan direct naast de lijn naar Den Haag. Waar je niets van ziet. En ook de A12 die je zou moeten zien is er niet. Die was er al in 1939/1940.
Reinout
-
Er is geen noemenswaardig talud op die plaats, bovendien is links van het spoor niet zoveel ruimte als op de foto. Lijkt me geen kandidaat.
-
Dan moet de fotograaf met de rug naar de Vijfde Tochtweg hebben gestaan, kijkend in Noordelijke richting, met zicht op het allerlaatste stuk van de boog. Op de foto is een groter stuk van een boog te zien.
Waar nu de A20 is, moet toen al een rijksweg hebben gelegen, ik geloof dat die toen Rijksweg 3 werd genoemd. Dat is dan eerder een geschikte plek.
Wat echt ontbreekt is het brede talud.
-
Het negatief zelf heeft weinig opgeleverd.
Enkele citaten uit de reactie van iemand van HUA.
Inderdaad is rechts van de kop heel vaag een kerktorentje te zien en links van de uiterste boog van de spoorlijn is een wat Noord-Hollands of Fries aandoende stolpboerderij te zien.
Ook opvallend is dat de telegraaflijnen opeens eindigen.
Op zich vind ik Baanhoek geen slechte suggestie. De sloot rechts lijkt echter niet overeen te komen met het kavelpatroon.
Op de achterzijde staat iets onleesbaars geschreven, waarschijnlijk Baanvak Hld, maar dat is vermoedelijk weer op basis van de oudste foto-albums van NS die in het spoorwegmuseum liggen. De foto staat dan ook op de site Geheugen van Nederland, ook als Hoek van Holland gekwalificeerd en bovendien uitgescholden voor éénwagenstel… (zie http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-FOTO-9800/&p=1&i=3&t=10&st=9800&sc=%289800%29/&wst=9800
Het is op deze manier niet meer duidelijk welke fout zich op welke fout stapelt…
Het koersbord toont onder en boven de streep onleesbare bestemmingen, maar het bovenste opschrift lijkt een heel korte te zijn: Elst? Tiel? Sneek? Hoorn?
De foto lijkt niet te zijn gepubliceerd in een NS-publicaties.
De foto maakt verder geen onderdeel uit van een serie. Het enige dat ik er van kan zeggen is dat de fotograaf met dezelfde film een dag later een stoomtrein bij Koedijk fotografeerde.
Dus, geen uitsluitsel.
Heb de mensen van het Sliedrechts archief ook om hulp gevraagd. Mogelijk kunnen zij Baanhoek bevestigen of ontkrachten.
Wordt vervolgd.
-
De Vijfde Tochtweg is bij nader inzien niet de locatie, want dit is een lang recht stuk NA de bocht en dan ben je al meer richting Gouda. Wat wel voor mijn theorie pleit is het feit dat achter de trein het talud slechts aan één zijde afloopt (naar rechts), terwijl het links op hoogte blijft. Dit zou er op kunnen duiden dat er toch een samenkomst van sporen is. Sterker nog, ik denk dat deze foto gemaakt is vanuit een rijdende trein uit Gouda richting Rotterdam/Den Haag, of vanaf de Noord-Ringdijk. De A 20 is volgens http://www.wegenwiki.nl/A20_%28Nederland%29#Geschiedenis pas vanaf 1962 aangelegd, dus kan niet zichtbaar zijn op deze foto.
-
Een foto uit een rijdende trein, gezien het fotostandpunt niet eens zo'n heel rare suggestie (y)
-
Interessante redenatie inderdaad. Nog niet eerder bedacht (think out of the box Peter).
Even de kaart van 1958 (http://watwaswaar.nl/#Qq-TA-6-1-1v-1d-2iQK-1ygi---k3w) bekijken.
Daar zie ik wel een viaduct over het spoor lopen (wat later de A20 zou worden), 'dus' zou het dan links van dat viaduct moeten zijn, want daar zie ik geen sporen van.
Ook is er een groot aantal sloten ingetekend, die ik niet direct herken op de foto(al kunnen die ook achter het stel verstopt zijn) en de sloot die wel op de foto zichtbaar is, komt weer niet op de kaart terug op die plek.
Aangezien het een Kadaster kaart is, ga ik er van uit dat die redelijk betrouwbaar is (aanname).
Tenslotte liggen de beide lijnen (richting Rdam en die richting Waddinxveen) volgens mij gescheiden (https://www.google.nl/maps/place/Gouda/@52.008504,4.6570263,370m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c5d6abf5be06cb:0x52baf414500565a3) en niet op hetzelfde talud.
Al kan dat vroeger natuurlijk anders zijn geweest.
Maar nu liggen (https://www.google.nl/maps/place/Gouda/@52.0087138,4.6554354,3a,46.9y,283.86h,80.74t/data=!3m4!1e1!3m2!1sZymN7_252tVW--xzD1ezZQ!2e0!4m2!3m1!1s0x47c5d6abf5be06cb:0x52baf414500565a3) de lijnen i.i.g. wel ver uit elkaar.
Wat mij ook opvalt is dat het spoor inderdaad afloopt (in de boog).
-
Als ik op streetview kijk lijkt het dijklichaam van de lijn Gouda-Waddinxveen niet zo hoog. Kan ook geen reden bedenken waarom op die plek een dijklichaam gelegd zou zijn. De bodemgesteldheid is vreselijk slecht ('dik water' ;D) en dan breng je liefst zo min mogelijk extra gewicht op de slappe veenbodem aan.
-
Nu liggen de lijnen inderdaad ver uit elkaar, maar ze hebben ook een tijdje dichter bij elkaar gelegen. De lijn uit Alphen heeft nu te Gouda een eigen brug gekregen, maar heeft vanaf 1934 tot een jaar of 15 (?) geleden meer gebundeld met de Rotterdamse en Haagse lijn gelegen om van dezelfde Gouwebrug gebruik te kunnen maken. Met de bouw van een eigen brug keerde de Alphense lijn weer terug op het trace van voor 1934.
Ondertussen zit ik wel met die rijksweg in de maag, want volgens de kaart van 1958 zou die dan wel zichtbaar moeten zijn. Goh, zo moeilijk moet het toch niet zijn, een enkelsporige diesellijn met zo'n grote boog?
@Marc: het is dan ook niet hetzelfde dijklichaam als het huidige, zie hierboven.
-
Gouda is het zeker weten ook niet: Google maps (https://www.google.co.uk/maps/place/Gouda,+The+Netherlands/@52.0084103,4.6553204,3a,15y,309.6h,86.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1sRSlQvPQIO7djBDl2pBxk-Q!2e0!4m2!3m1!1s0x47c5d6abf5be06cb:0x52baf414500565a3)
Die spoordijk is veel minder hoog en bovendien niet voorbereid op dubbelspoor. Ook de slootjes liggen/lagen fout.
Ik ben nu ook overtuigd dat het Baanhoek is en niet Wantij/Stadspolders. :)
-
@Marc: het is dan ook niet hetzelfde dijklichaam als het huidige, zie hierboven.
Op de plek die bedoelt wordt toch wel?
-
Zie mijn verhaal hierboven, het is een andere spoordijk dan de huidige. De Gouwebrug voor de lijnen uit Rotterdam en Den Haag ligt hoger dan de huidige draaibrug voor de Alphense lijn, dat zie je vanuit de trein Rotterdam - Gouda.
Een ding is wel zeker; het is stel 61, want als je inzoomt, dan zie je dat de voorste bak zowel een 2e als een derde klasse-afdeling heeft en een bagageafdeling. Alleen de 61 had aanvankelijk de bakindeling Bk + ABDk, later werd dat ABk + BDk. Dat plaatst de foto tussen 1953 (jaar van in dienst komen van de 61) en 1956 (afschaffen derde klasse). Op de Rails van 1953 zegt dat de 61 in de zomerdienst tussen Dordrecht en Geldermalsen reed, dus dat zou dan wel weer kloppen met de theorie van de Baanhoekbrug.
-
Maarrrr, het dijklichaam bij de Vijfde Tochtweg ligt zo ver van de brug vandaan dat die niet aangepast zal zijn vanwege een hogere brug, of is dat een verkeerde aanname?
-
Bij Gouda ook niet vergeten dat de autoweg toen op een heel andere plek lag als het huidige trace. De autoweg liep over wat nu de lokale brug over de Gouwe is.
-
Die Vijfde Tochtweg ben ik van teruggekomen, Marc. Ik zoek het nu meer oostelijk. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het talud van de huidige Alphense lijn niet hetzelfde is als op de bedoelde foto. Op de foto zie je naar mijn idee het talud van de gecombineerde Haagse/Rotterdamse/Alphense lijn tussen 1934 en pakweg 1999. De Alphense lijn ging toen over dezelfde brug als de huidige Haagse en Rotterdamse lijn.
Even in chronologische volgorde:
tot 1911 liggen zowel de Haagse, Rotterdamse en Alphense lijn gebundeld; ze kruisen de Gouwe op het punt waar nu de draaibrug voor de Alphense lijn ligt.
1911: De Haagse en Rotterdamse lijn worden omgelegd naar waar nu de hefbrug over de Gouwe ligt. De Alphense lijn blijft liggen, ondanks dat de nieuwe baan ruimte voor drie sporen heeft.
1934: De Alphense lijn wordt alsnog via de Haagse/Rotterdamse baan geleid. De Alphense brug vervalt.
ca. 2000: Er wordt een nieuwe brug gebouwd voor de Alphense lijn, een meter of 150 noordelijker, op het oude tracé van voor 1911.
Ik zit te bazelen; de Alphense lijn bestaat pas sinds 1934 :-[ :-[ :-[ De eerste brug verviel dus al in 1911
-
Inderdaad, de 61 is later als enige verbouwd/aangepast. We hebben dus al drie redenen om Baanhoek te kiezen:
- De datum (in die periode reed de 61 daar)
- Het koersbord met iets korts erop (Tiel)
- De plek heeft veel passende elementen bij Baanhoek
-
Zie mijn verhaal hierboven, het is een andere spoordijk dan de huidige. De Gouwebrug voor de lijnen uit Rotterdam en Den Haag ligt hoger dan de huidige draaibrug voor de Alphense lijn, dat zie je vanuit de trein Rotterdam - Gouda.
...
Hoe dan ook, deze foto zou westelijk zijn van de kruising van de oude/nieuwe/hergebruikte dijklichamen (huidige meest westelijk overloopwissels). Westelijk van dit punt is door de tijd niks veranderd, dus ik ga nog steeds voor Baanhoek voorlopig.
-
Ik heb de originele scan gekregen, om de locatie te kunnen achterhalen.
Even twee uitsnedes gemaakt (ik weet nog niet of ik de foto helemaal mag delen) van de meest interessante delen (links en rechts van het stel).
(https://farm4.staticflickr.com/3936/15462073022_1f00d8777a_o.jpg)
(https://farm4.staticflickr.com/3935/15439322296_e9a9742da6_o.jpg)
In ieder geval iets meer detail om te bekijken.
:)
-
@Timtrein: Op de Rails van juni 1953 heeft het er inderdaad over dat de 61 gedurende de zomerdienst met een DE-III een 2-uursdienst Dordrecht - Tiel rijdt.
-
Ik zou bijna zeggen dat ik de Domtoren zie, op die tweede uitsnede... ;D
-
Nee, het is een electriciteitsmast van het type dat je in Gelderland ziet. Ik begin nu ook meer aan de Baanhoek te denken...
-
Zijn die glimmende dingen boven mijn rode strepen 2 auto's op de rijksweg bij Sliedrecht?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DEIIauto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DEIIauto.jpg)
-
De kerktoren voor de neus van de DEII in het verlengde van de sloot is dan de huidige Nederlands hervormde kerk van Bleskensgraaf (http://straatkaart.nl/2971AK-Kerkstraat/media_fotos/bleskensgraaf-nederlands-hervormde-kerk-IZZ/).
-
Het kerkje daarachter zou dan Bleskensgraaf moeten zijn. Daar staat volgens Google Earth wel een kerkje dat op het vlekje op de foto lijkt. De masten van dat Gelderse type staan er nu in ieder geval niet meer. Er is overigens wel een halte Baanhoekbrug geweest, wat de verbreding van het talud zou kunnen verklaren.
Martijnstein was me qua kerk voor (y)
-
En rechts naast de cabine de kerk van Bleskensgraaf? Klopt qua silhouet (voor zover te zien...) en met de richting van de sloot volgens de huidige verkaveling, er vanuit gaande dat die niet veranderd is.
EDIT; en nummer drie met de kerk... ;D
-
Dat de telegraaflijnen abrupt ophouden is wel te verklaren nu... die gaan ondergronds :)
Midden voor de cluster aan palen staat een tussenkast voor de overslagveiligheden (overspanningsbeveiligingen in huidige terminologie).
Vergelijk maar eens met deze (http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/kIMG_3424.jpg) foto, afkomstig van klassiekebeveiliging.com (http://www.klassiekebeveiliging.com/Fotobuiten.htm).
-
Dat ondergronds gaan had bij Gouda ook nog wel gepast (of moet je daar spreken van onderwater gaan?), maar je hebt daar inderdaad een sterke aanwijzing dat we vlak voor een brug staan.
-
Nog maar een plaatje dan van de kijkas parallel aan het slotenpatroon ten westen/noorden van Sliedrecht? ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bleskensgraaf_kijkas.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bleskensgraaf_kijkas.png)
-
Ja, ik ben om. Zie ook Google Streetview van het landhoofd. Het is veel te breed voor die ene lijn. Past helemaal bij de foto.
-
Die auto's zou wel eens kunnen. De onderdoorgang ligt achter de DE en voor de kop van het treinstel zie je de paaltjes van de rijksweg.
-
Mijn echtgenote denkt eerder aan het veel dichterbij gelegen minitorentje van Wijngaarden. Bleskensgraaf is nog een heel eind weg en zij kan het weten, want ze mocht in haar jeugd iedere dag heen en weer tussen B'graaf en P'drecht fietsen. Ze hebben daar een eigen codering.
Wij gaan dus ook voor B'hoek.
-
Ik denk ook Wijngaarden. Voorheen protestantse kerk.
Staat ook op de kaart van 1952 en lijkt in lijn met de slootjes.
-
Dat puntje aan de andere kant van de trein, lijkt wat te dichtbij, maar zou het een punt van het dak van het huis wat hier (http://www.feijenoordsemeesters.nl/9_Feijenoordse%20meesters.htm) (stukje scrollen) op de foto staat kunnen zijn?
Stephan.
-
Een samenvatting van de optie Baanhoek. (sommige plaatjes kun je openen door erop te klikken voor een groter beeld)
Eerst de kaart van 1952 met de lijn naar de kerk (paars), zichtveld (lichtblauw) en geschatte lijn van de 'boerderij'.
(https://farm4.staticflickr.com/3929/15468095005_e549f6826e_o.jpg)
Kaart van 'Watiswaar.nl' (http://watwaswaar.nl/#Rs-Om-6-1-1v-1P-2o4G-1guG---k4F)
Vervolgens in Google Earth een gedraaid plaatje gemaakt met 'ongeveer' hetzelfde blikveld en in het geel de locatie van de kerk van Wijngaarden (als ik die in Google Earth aanwijs) en lichtblauw de locatie van de 'boerderij' (als ik een groepje boerderijen in Google Earth aanwijs).
(https://farm4.staticflickr.com/3929/15281719057_8a1d921916_o.jpg)
Te vergelijken met:
(https://farm3.staticflickr.com/2949/15465052481_f49f7cc3a0_o.jpg) (https://farm3.staticflickr.com/2949/15465052481_f49f7cc3a0_o.jpg)
Een vogelperspectief van http://www.bing.com/maps met de kerk zelf.
(https://farm4.staticflickr.com/3936/15281206389_74251aba47_o.jpg) (https://farm4.staticflickr.com/3936/15281206389_74251aba47_o.jpg)
Met als reminder de kerk.
(https://farm4.staticflickr.com/3936/15462073022_1f00d8777a_o.jpg)
En de kandidaten voor de 'boerderij' links (als die er vandaag de dag nog zou staan) aan Westeinde (straat), aangezien dat volgens mij de eerste plek is waar je huizen kan verwachten (gezien de kaart uit 1952)
(https://farm4.staticflickr.com/3933/15468095505_48e87e0cce_o.jpg) (https://farm4.staticflickr.com/3933/15468095505_48e87e0cce_o.jpg)
Wederom van bing maps.
En het plaatje zelf.
(https://farm4.staticflickr.com/3935/15439322296_e9a9742da6_o.jpg)
May I have your votes?
-
+1
Groet,
Michel
-
Baanhoek geloof ik, Wijngaarden niet. De kerk op de foto heeft onder de spits een groter rechthoekig deel dan het kerkje van Wijngaarden.
-
Het is i.i.g. geen 100% match, dat klopt, maar helemaal afschrijven doe ik hem ook niet. Daarvoor is de foto te vaag (de scan)
(http://www.kerktijden.nl/fotos_kerken/realsize/kerk2670_1.jpg)
Even speuren naar andere kerkjes in die buurt.
-
Dan is de Herv. Kerk te Bleskensgraaf (https://www.google.nl/maps/place/Hervormde+Kerk+Bleskensgraaf/@51.8704568,4.7808481,3a,75y,354.05h,91.26t/data=!3m4!1e1!3m2!1spzp6T9eY4y-jOzs--_0bKw!2e0!4m2!3m1!1s0x47c42a77eefc1ebf:0xbb77f0052938a58e)(zoals ook al eerder genoemd) mogelijk een beter lijkende optie.
Ligt ook nog beter in lijn.
-
Op de laatste foto ( uit bericht van 16:45 uur ),(De originele dus ) staat direct naast het ballastbed een "dingetje ",dat zou Km bordje 86 kunnen zijn.
Op de Topografische kaarten staat dit aangegeven .
Peter
-
Het is de trein vanuit Sliedrecht naar Dordrecht genomen vlak voordat hij de A15 kruist . het kerkje naast de kop is Sliedrecht. de 2 auto's links rijden op de provinciale weg van Papendrecht naar Oud-Alblas.
-
De kerk van Sliedrecht zou kunnen maar de weg die je aan beide kanten van de trein ziet lopen zou dan de (toen nog doorgaande weg) Tolsteeg moeten zijn.
Stephan.
-
Mooie foto! Wat heb ik daar toch vaak gefietst, zo richting de brug via de bieschbosch naar dubbeldam. Mooi uitzicht had je daar ook, je kon een groot gedeelte van Sliedrecht zien, ja heb daar hele goeie herinneringen aan. (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/raadselfoto_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/raadselfoto_01.jpg)
Ben ik heel erg invullend als ik denk dat hier een hoogspanningsmast staat??
-
Het is de trein vanuit Sliedrecht naar Dordrecht genomen vlak voordat hij de A15 kruist . het kerkje naast de kop is Sliedrecht. de 2 auto's links rijden op de provinciale weg van Papendrecht naar Oud-Alblas.
Maar het stel lijkt op een recht stuk spoor te rijden. Op de plek die jij suggereert zou dat een boog moeten zijn.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/raadselfoto_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/raadselfoto_03.jpg)
Google Earth
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/raadselfoto_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/raadselfoto_02.jpg)
En in de rode vierkanten de zichtbare hoogspanningsmasten. Ik heb degene die waarschijnlijk op de foto staat niet aangegeven, maar die is op de uitvergroting in Google Earth wel zichtbaar in het bruine veld. Ik heb een kennis die redelijk wat kennis van het koppelnet heeft, die zal ik eens benaderen over van wanneer de achterste hoogspanningsmasten dateren (het voorste trace lijkt op de foto nog niet aanwezig)
-
Je bedoelt de lichtblauwe plek?
(https://farm4.staticflickr.com/3946/15283742689_22d2391ed7_o.jpg) (https://farm4.staticflickr.com/3946/15283742689_22d2391ed7_o.jpg)
Dat geeft ongeveer dit beeld.
(https://farm4.staticflickr.com/3932/15470637025_942b81344e_o.jpg) (https://farm4.staticflickr.com/3932/15470637025_942b81344e_o.jpg)
Maar dan zit ik met de kerk.
het kerkje naast de kop is Sliedrecht.
De gele stip op de kaart uit 1952.
Daar zit de A15 tussen en die zie ik niet 'voor de kop', terwijl de kerk daar wel zichtbaar is.
En de oriëntatie van de kerk lijkt verkeerd (vanaf de blauwe stip gezien)
(https://farm6.staticflickr.com/5614/15470292052_594a64c62a_o.jpg) (https://farm6.staticflickr.com/5614/15470292052_594a64c62a_o.jpg)
De hoogspanningsmast klopt dan overigens wel (ongeveer).
Of er moet een kerkje 'links' van de A15 liggen die haaks op het blikveld staat (dat laatste is een aanname, maar op de foto lijkt dat wel zo te zijn).
-
het kerkje naast de kop is Sliedrecht.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Om vanaf Baanhoek de kerk te zien moet je haaks op de spoorlijn gaan staan, met je rug er naar toe. Gezien de afstand lijkt me Bleskensgraaf waarschijnlijker.
-
Ik vind dit eigenlijk veeeeeeel leuker dan Raadplaatje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23571.0.html) ;D
-
Als ik zo naar het treinstel kijk en zeker naar het dak moet de foto wel heel kort na een schilderbeurt gemaakt zijn. Je ziet enkel wat vervuiling rond de motoruitlaat. De rest (incl dakventilatoren) is nog wel erg schoon
-
Ik vind dit eigenlijk veeeeeeel leuker dan Raadplaatje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23571.0.html) ;D
Daarom doe ik hier OOK mee :P
-
Als ik zo naar het treinstel kijk en zeker naar het dak moet de foto wel heel kort na een schilderbeurt gemaakt zijn. Je ziet enkel wat vervuiling rond de motoruitlaat. De rest (incl dakventilatoren) is nog wel erg schoon
Het is dan ook de 61 in waarschijnlijk zijn eerste jaar. Zoals eerder al aangegeven was de 61 de enige met een ABDk, zoals je ook op de foto van het Utrechts Archief ziet als je hem sterk uitvergroot. Kort daarna werd hij aangepast aan zijn seriegenoten. Daarom wel een heel bijzonder plaatje. Overigens zijn we het er nu wel over eens dat het de boog bij Baanhoek is. De aandacht is alleen verschoven naar torentjes en mastjes in de verte :P
-
Wat ik in het plaatje dus wel mis is de onderdoorgang van de snelweg of iets wat daar enigszins naar verwijst. Verder is het rechte stuk dus wel erg lang t.o.v. van wat je bij Baanhoek kan aantreffen.
Ik zeg niet dat het Baanhoek niet is, maar ik ben nog niet 100% overtuigd
-
Een Rijksweg was toen zoiets als een breed uitgevallen betonnen tweebaansweg. Heel modern, maar boven maaiveld was er weinig van te zien. Het stuk met viaducten en echte opritten bij Sliedrecht een stukje verderop was een grote uitzondering. Op deze plek lag de weg juist lager dan het spoor.
-
IK denk..... Dat ik nog niet ver genoeg zit.
De foto is genomen vanaf de brug over de merwede, daar kon je vroeger met de fiets overheen aan 2 kanten als ik het goed heb. Dus wel richting dordt maar dan tussen de A15 en de brug in. Klopt ook met Google earth.
Ik zal het wel eens aan mijn vader vragen, die heeft daar 100den wandeltochten georganiseerd en weet dus al die plekjes
-
De Merwedebrug lijkt mij de meest logische lokatie, tot nu toe.
Daarnaast, de foto is uit 1953. Mocht het een afnamerit/proefrit zijn, dan is de Merwede-Lingelijn een vrij logische lokatie, gezien de fabrikant die in Rotterdam huisde.
@Paul en Dirk Jan: Dito, maar oefening is een goede tweede :D
Groet,
michel
-
http://www.feijenoordsemeesters.nl/9_Feijenoordse%20meesters.htm
Ergens halverwege ....
http://bouwersblog.wordpress.com/2013/06/07/spoorbrug-bij-baanhoek/
http://www.plaatsengids.nl/baanhoek
-
Nou, nog 1 reactie dan. Als je er van uit gaat dat het kerkje op de achtergrond dat van Bleskensgraaf is (hemelsbreed nog geen 6 km), en dat de 61 al een eind op het rechte stuk voor de brug is (waarschijnlijk staat de fotograaf zelfs op het brede landhoofd), dan kun je de volgende gele lijn uitzetten: deze loopt voor de rode lijn (de blauwe engel) langs, parallel aan het slootje dat je op de foto ziet, vanaf het landhoofd tot aan de spits van de toren in Bleskensgraaf. Je ziet dan aan de blauwe lijn dat de 61 (ja, dat is ongeveer 50 meter) met succes zowel de boerderij onder de dijk (zie streetview) als de kruising met de 'A15' verbergt.
De fotograaf had meer dan 60 jaar geleden eens moeten weten wat hij allemaal teweeg heeft gebracht hier ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kijklijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kijklijn.jpg)
-
De foto maakt verder geen onderdeel uit van een serie. Het enige dat ik er van kan zeggen is dat de fotograaf met dezelfde film een dag later een stoomtrein bij Koedijk fotografeerde.
Ik ben even op de kaart gaan kijken in de omgeving Alkmaar (daar ligt Koedijk) en daar zie ik een mogelijk geschikte locatie: bij de splitsing van de spoorlijnen bij Heerhugowaard. Het treinstel zou dan op het spoor richting Obdam rijden, het spoor richting Den Helder ligt dan achter de fotograaf. Het hoogspanningsnet kruist 2 kilometer verderop met de spoorlijn naar Obdam en de kerk zou dan wel eens de kerk van Obdam kunnen zijn. De sloot lijkt ook te kloppen: http://watwaswaar.nl/#Rs-iO-5-1-1v-1P-2v4q-31fc---jtw
-
Er zijn idd twee aanwijzingen voor Noord Holland:
Enkele citaten uit de reactie van iemand van HUA.
Inderdaad is rechts van de kop heel vaag een kerktorentje te zien en links van de uiterste boog van de spoorlijn is een wat Noord-Hollands of Fries aandoende stolpboerderij te zien.
Ook opvallend is dat de telegraaflijnen opeens eindigen.
(...)
Op de achterzijde staat iets onleesbaars geschreven, waarschijnlijk Baanvak Hld, maar dat is vermoedelijk weer op basis van de oudste foto-albums van NS die in het spoorwegmuseum liggen. De foto staat dan ook op de site Geheugen van Nederland, ook als Hoek van Holland gekwalificeerd en bovendien uitgescholden voor éénwagenstel… (zie http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-FOTO-9800/&p=1&i=3&t=10&st=9800&sc=%289800%29/&wst=9800
-
Redenen waarom de bocht bij Heerhugowaard niet kan:
- geen talud
- niet dubbelsporig voorbereid (het brede trace)
- zonnestand (zie de zon op de kop van de 61) kan in die bocht niet voorkomen, dan zou die kant in de schaduw moeten liggen.
En oh ja, dat baanvak loopt naar Hoorn, niet Den Helder, dus aanwijzing achterop foto is dan eveneens fout
dirkjan
-
Die opmerking achterop zou kloppen als de foto vanuit de trein naar Den Helder is gemaakt ;)
-
Het is dan ook de 61 in waarschijnlijk zijn eerste jaar. Zoals eerder al aangegeven was de 61 de enige met een ABDk
Ik neem aan dat een BCDk wordt bedoeld, anders zou dit stel wel heel luxe moeten zijn om in 1953 over eerste klasse te beschikken...
-
Als ik zo naar het treinstel kijk en zeker naar het dak moet de foto wel heel kort na een schilderbeurt gemaakt zijn. Je ziet enkel wat vervuiling rond de motoruitlaat. De rest (incl dakventilatoren) is nog wel erg schoon
Vergis je niet dat de uitlaat op de voorste bak van de oliebrander is, en daarom niet snel vervuild. De uitlaat op de achterste bak is al een stuk duidelijker van de dieselmotor en ookal een stuk zwarter ;)
-
100% zeker niet Heerhugowaard.
-
Die opmerking achterop zou kloppen als de foto vanuit de trein naar Den Helder is gemaakt ;)
Dat zou met de stand van de filmtechniek uit die tijd beslist een onscherpe foto hebben opgeleverd lijkt me. Deze is haarscherp. Ik vermoed zelfs het gebruik van midden- of grootformaat film, dus beslist geen handzaam cameraatje dat je even vanuit een rijdende trein uit het raam houdt.
-
Niels, je hebt helemaal gelijk, natuurlijk was het een BCDk. Sjips, ik word ouder... :-\ ;D
-
100% zeker niet Heerhugowaard.
Riep ik vanmorgen en dat zal ik nu even onderbouwen :)
- het terrein ter hoogte van : De Vork" waar de foto dan genomen zou moeten zijn is vrijwel vlak, zeker geen talud.
- de boog van Hwd naar Obd heeft een veel grotere straal dan die op de foto.
- als het Heerhugowaard zou zijn, zou de schoorsteen van zuivelfabriek "Excelsior" boven het stel te zien moeten zijn. (gesloopt in 1980) Stond ter hoogte van Wh 2
- zover na te gaan stonden de telegraafpalen tussen Hwd en Obd ten noorden en westen van het spoor. Zie hier (http://www.stationsweb.nl/middelweg/afb3.jpg) en hier (http://www.oudobdam-hensbroek.nl/beeldbank/large/02/2920.jpg). als de foto Hwd zou zijn staan ze te zuiden en ten oosten.
- de 150kV hoogspanningslijn tussen Oterleek en Anna Paulowna is aangelegd in de jaren '70, daarvoor lag er een ondergrondse 50kV kabel (eigen waarneming en bron (http://www.centraleinfo.net/Europa/Nederland/Velsen_tekst.html)).
Bron kaartuitsnede Wat was waar (http://watwaswaar.nl/#Qq-gK-4-fC-1v-1-2rdb-2zOv---jtw)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kaart_HHW.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kaart_HHW.jpg)
-
;D ;D ;D
Ik heb nog een reactie van HUA gekregen.
Citaat:
Ik heb de berichtgeving op het Beneluxspoorforum eens doorgenomen: tjongejonge; dat heeft wel wat losgemaakt zeg.
Maar ik ben er nu in ieder geval zelf van overtuigd dat de foto bij Baanhoek is gemaakt:
-omdat Op de Rails meldt dat de 61 miv van de zomerdienst 1953 tussen Tiel en Dordrecht is gaan rijden. Dat verklaart ook meteen “de zeer korte plaatsnaam”; ik meende daar vooral ook “Tiel’ in te herkennen. De foto is natuurlijk ook gemaakt vanwege het novum DE2. Verder was ook de aparte dienst Tiel-Dordrecht iets nieuws. Klopt met het spoorboekje van 1953.
-de trein rijdt hier dan ook in de reguliere dienst; geen proefrit o.i.d., want alle ramen staan open, m.a.w. er zitten reizigers in de trein en het is een warme dag (klopt ook: KNMI meldt dat het in de Bilt meer dan 30 graden werd die dag);
-Als het tussen Tiel en Dordrecht is komt qua boog en dijk m.i. alleen Baanhoek in aanmerking;
-Ik snap nu ook de fout: in het negatievenboek (of waar dan ook) heeft men oorspronkelijk genoteerd: Baanhoek. Bij de later gemaakte afdruk(ken) heeft iemand bij de NS die topografisch wat minder onderlegd was dit vertaald als: de baan bij Hoek van Holland, wat vervolgens weer verhaspeld is als Baanvak Hld en dat is wat achter op onze afdruk staat.
Ik pas in ieder geval de beschrijving in onze database aan (duurt altijd enige tijd voordat dat verwerkt is op internet).
Er zijn vast nog veel meer van dit soort fouten/vraagtekens in onze beeldbank, al heb ik niet direct een voorbeeld paraat.
In ieder geval heel veel dank aan jullie allen die zo actief meegedacht en -gezocht hebben!
Einde citaat.
Vanzelfsprekend sta ik open voor bewijs in een andere richting, maar alles bij elkaar genomen is dat met 90% zekerheid de juiste locatie.
Ik ga de omschrijving op m'n site ook aanpassen en hoop op veel meer van deze interessante draadjes :) :)
Allen bedankt.
Peter
-
En nu op naar het volgende raadplaatje... ;D
Peter
-
Hahaha, dat typ ik ook net naar HUA.
Helaas is mijn kennis van 'vrogger' niet zo groot dat ik de fouten zelf uit de database haal.
En ze hebben zo onmogelijk veel foto's daar.
Alleen de indexering is wat minder, maar goed, dat probeer ik met m'n eigen site wat te verbeteren.
Dan vind je nog eens wat :)
-
'vrogger'
Dat is Almeloooos, dat begrip geen means.