BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Artitec => Topic gestart door: guest7823 op 21 September 2014, 08:32:52

Titel: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 21 September 2014, 08:32:52
Pompiedompiedom... Waarom? Daarom...

(http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/aritec_ns-3737_P7376.jpg)

Ahhh, de foutste uitvoering allertijden: Pipo de clown lampen EN rode drijfstangen, maar ......... wel rijdend  :D

Als je wilt mag je een poppetje, een jongere Kniesoor verbeeldend, in de waterbak tender of rookkast stoppen. Is het voor de jaren '80 helemaal hysterisch verantwoord.

Gelieve in deze uitvoering wel even de bufferschijven, voor en achter blank te maken. Daar moet nog wat bloed, zweet en tranen van mij op te vinden zijn.

Stammetje SHM Oostenrijkerser er achter en je bent geheel historisch juist bezig.  (y)


Groeten,

Kniesoor

Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 21 September 2014, 11:05:22
Inderdaad, op een manier ook historisch correct  (y) Gewoon omdat het kan, is vaak de beste reden iets te doen  ;)

Op kleurenfoto's uit de jaren vijftig heb ik wel andere locs met rode drijfstangen gezien. Ergens in een Railmagazine uit de afgelopen vijf jaar, volgens mij.

Eelco
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: ingenium op 21 September 2014, 13:14:05
Die bufferschijven, ga ik nog doen, goede tip. Ook bedenk ik me nu dat de lampringen koperkleurig moeten, zoals Karst al eens liet zien. Zal ik dus ook nog aanpakken.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 21 September 2014, 21:11:43
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/1390654_10152376575058596_4328357741214587214_n.jpg?oh=0065beeb3ac91115251b587ad278053b&oe=5485C654&__gda__=1422052717_ca12e93104bd08259894990301913b9f)

En anders egaal geschuurd met JM in de linkerbuffer en MvR in de rechter. Geheel accuraat voor 27 september 1981 in deze uitvoering  (y)

Gebeurde in de stoom oertijd wel eens dat loc personeel hun initialen in de bufferstempels schuurde  ;)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: roadster36 op 21 September 2014, 21:33:26
En de scharnieren rookkastdeur blank  ;D
Moet eigenlijk op de 3737 ook nog.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: ingenium op 23 September 2014, 03:28:48
Sjips, ik wist dat ik iets vergeten was...

Blije Hein dat ik ben, net ff de genoemde zaken aangepakt. Speciaal voor Sander ook de Kolbenschutzrohre gemonteerd. Maar ja, de scharnieren nu weer vergeten... Ga ik het nog doen? Kweenie. Ja, je mist het nu wel...


(http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/aritec_ns3737_P7382.jpg) (http://www.belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/aritec_ns3737_P7382.jpg)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: sander1985 op 23 September 2014, 07:54:17

 :)  (y)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Gert Arkema op 23 September 2014, 08:20:53
Mamaloe zal je dankbaar zijn ;) Trouwens; dom en veiligheidsbekleding horen ook nog hyperhoogglans gepoetst. Enne was de bronzen nummerplaat bij rode koppelstangen dan niet ook  rood ingelegd  ;D ?
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Ivo tB op 23 September 2014, 11:55:39
Trouwens; dom en veiligheidsbekleding horen ook nog hyperhoogglans gepoetst.
Als je dan toch bezig bent neem dan de koperen schoorsteenkroon ook mee en de lantaarns en de fluit, waarna je de fitting van het glas in de lantaarns nog even van een koperkleurlaag voorziet ipv messing. En was de bescherming van de zuigerstang nu blank metaal of gewoon zwart? Anders gezegd: hoe ver wil je gaan?

mvg,
Ivo
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 11:58:51
Mamaloe zal je dankbaar zijn ;)     ....  .... Enne was de bronzen nummerplaat bij rode koppelstangen dan niet ook  rood ingelegd  ;D ?
Niet bij de Pipo de clown uitvoering zoals het NSM die hanteert.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 12:16:50
En anders egaal geschuurd met JM in de linkerbuffer en MvR in de rechter. Geheel accuraat voor 27 september 1981 in deze uitvoering  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_09_23_HW_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_09_23_HW_02.jpg)

Zuigerstanghulzen blank. In deze weergave lastig te zien, maar op de foto in OdR aantoonbaar blank

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_09_23_HW_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_09_23_HW_03.jpg)

Nummerplaat gewoon zwart. Veiligheidrand is al gepoetst, dom wordt aan gewerkt door John Mercy (die JM van de linkerbuffer). John heeft een flink aantal weken (9) onbetaald verlof op genomen om de loc dienstvaardig te krijgen voor stoom '81

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_09_23_HW_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2014_09_23_HW_04.jpg)

Hoe ik het allemaal zo zeker weet: "Been there, done that, got the overall" (het haar is wel de weg van al het oude ijzer en andere afgedankt spul gegaan) ;D

(scans uit Op de rails november 1981)

Ik verwacht niet dat het evenement in Amersfoort n.a.v. 175 jaar spoor dan ook maar enigszins in de buurt gaat komen van wat hier gebeurde
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Hans Reints op 23 September 2014, 12:33:33
He ik sta op de foto ;D (y)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 12:38:29
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MvR_3737.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MvR_3737.jpg)
foto Aat Wim Maat

Tenslotte een plaatje (helaas is het origineel niet meer in een al te beste staat) wat voor mij alles zegt wat er te zeggen valt over de 3737:

Marius van Rijn tijdens het warm afspuien van de loc na Stoom'81 in Amersfoort als voorbereiding voor het transport terug naar het NSM

RIP
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 23 September 2014, 12:42:35
Toch is en blijft het esthetisch een fraaie machine  (y)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Besselspoor op 23 September 2014, 13:05:19
. Speciaal voor Sander ook de Kolbenschutzrohre gemonteerd. Maar ja, de scharnieren nu weer vergeten... Ga ik het nog doen? Kweenie. Ja, je mist het nu wel...
Leuk, een TpIV 3700! ;D
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: ingenium op 23 September 2014, 13:23:46
Nou zo hoog-glans vind ik die dom ook weer niet. Zal de fotografie uit die tijd wel zijn?  ;D

Bedankt voor het plaatsen van die leuke plaatjes!

Ivo, de lampringen heb ik koperkleurig gemaakt. ;)

Het artitec model heeft overigens hijsogen aan de vuurkist, alle overige vroegere uitvoeringen die ik heb hebben die niet. Hoe zit dat?
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Besselspoor op 23 September 2014, 14:19:10
Kan dat niet te maken hebben met vervanging van de koperen vuurkist door stalen exemplaren of andersom? Ik meen me te herinneren dat er later andere vuurkisten gebouwd zijn ter vervanging, maar hoe het precies zat zou ik ook ff  op moeten zoeken. Er kijkt hier vast wel iemand mee (Paul?) die het weet
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 14:31:09
Nou zo hoog-glans vind ik die dom ook weer niet. Zal de fotografie uit die tijd wel zijn?  ;D

Nope, niks "fotografie uit die tijd". Gewoon messing wat te warm wordt om mooi te houden.

Je kan aan de veiligheidsbekleding zien hoe het er net gepoetst uit ziet. De dom moet nog gepoetst worden, echter .... die ziet er na een paar uur eigenlijk weer net zo uit dat die er op de foto uitziet. Messing (en koper) oxideert redelijk snel en ..... met een hogere temperatuur gebeurd dat gewoon wat sneller.

Kortom de dom op de foto van zaterdag (met de trein) is gewoon zoals het er in de dagelijkse praktijk uit gezien zal hebben. Ik WEET dat ook die zaterdagochtend die dom vers gepoetst is. Weet alleen niet meer of ik dat zelf heb gedaan, maar gebeurd is het zeker.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 14:39:47
Het artitec model heeft overigens hijsogen aan de vuurkist, alle overige vroegere uitvoeringen die ik heb hebben die niet. Hoe zit dat?
Als ik even gauw kijk / blader vermoed ik dat de hijsogen voor de ketelbeplating zijn en niet voor de ketel zelf, maar ik laat me graag corrigeren / bijscholen door mensen die hier meer informatie over voorhanden hebben. Ik heb twee plaatjes gevonden waar de hijsogen op staan, echter die lijken mij te dun om de ketel aan op te hijsen. Ook op de overzichtstekeningen kan ik niets vinden dat op hijsogen aan de ketel duidt.

Zal dadelijk de plaatjes wel even scannen en hier plaatsen
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Ivo tB op 23 September 2014, 14:42:13
Ivo, de lampringen heb ik koperkleurig gemaakt. ;)
Leuk, had ik niet gezien, maar met vergrootte foto is het goed te zien!  (y)

mvg,
Ivo
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: zuylen op 23 September 2014, 16:00:57
Ik was destijds in Leusden aanwezig. Mooi om die oude foto's weer eens te zien. (y) De trein reed toen tot Woudenberg. Jaaaa, zelfs het gehucht Woudenberg, waar ik woon, had een station. Het restant, dat wil zeggen stationswoning zonder de wachtkamer, staat er nog. De wachtkamer moest dus wechgebroken worden. Mmmmm. Maar goed, terug naar de NS3700, want daar gaat dit draadje over.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Hans Reints op 23 September 2014, 16:22:52
Zo zag ik haar in Woudenberg. Let even op de bufferschijven ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_288.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_288.jpg)
en zo bij de SSTT met rood ingelegd drijfwerk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RTM_1_1.jpg)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 23 September 2014, 16:37:57
Waarom zijn die drijf- en koppelstangen eigenlijk rood ingelegd indertijd? Gewoon omdat het kon?
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 16:45:34
Geen idee!!

Ik weet dat de SHM heeft aangeboden de drijfstangen weer zwart in te leggen (zoals ze altijd waren) en zelfs om de loc een schilderbeurt te geven (free of charge) en dat beide uitdrukkelijk verboden zijn door het NSM
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 16:47:20
Zo zag ik haar in Woudenberg. Let even op de bufferschijven ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_288.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_288.jpg)

Dit is, uit mijn hoofd, de cavalcade in de ochtend. Je ziet dat hier de dom inderdaad nog glimt van de ochtend poetsbeurt. Tegen het einde van de ochtend / begin van de middag is de glans er dan echt af.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: ingenium op 23 September 2014, 16:59:00
Had de loc in deze periode nog ketelpersen ggegevens op het linker opstapje, of werd dat al niet meer opgeschilderd? Ik bedoel de H K P en nog een letter gegevens. En indien bekend welke data? Kan ik dat ook nog aanbrengen.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: MHS84 op 23 September 2014, 17:01:56
@ Ewout. Moet er op de tender nog wat "opgesierd" worden in jouw versie?
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: ingenium op 23 September 2014, 17:04:33
Behalve de bufferschijven, niet dat ik weet. Maar als jij wel wat weet? Deel het!

hmm, schiet me zo te binnen, werd er gewoon op kolen gestookt? Maw. Wat er op de tender ligt hoef ik niet te veranderen?
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: MHS84 op 23 September 2014, 17:21:46
Ik heb juist geen idee. Vandaar de vraag. ;D
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: pullmanneke op 23 September 2014, 21:23:00
Stukje uit mijn nieuwe boek; misschien heb je er wat aan. Over dat met rood inleggen van de drijfstangen is ook nog wat te vertellen.
Gr.
John
 werkplaatsvoorschrift Wpc Tb 1946


VIII. Schilderen.

De locomotieven en tenders moeten zodanig worden bijgeschilderd, dat het uiterlijk aanzien niet te wensen overlaat.
De beschildering moet plaats hebben in de volgende kleuren:
Zwart.
Voetplaat, frame binnen en buiten en alle lager gelegen delen, behalve de bufferzijde der bufferbalken en de voorzijde der bufferschijven.
Wielen.
Draagveren, ook als deze boven de voetplaat zijn geplaatst.
Wielkasten aan de rondgaande bovenzijde en aan de achter- en binnenzijde.
Rookkast en schoorsteen.
Windleiplaten.
Machinistenhuis inwendig.
Water- en kolenbakken aan de bovenzijde uitwendig.
Gereedschapskisten in- en uitwendig.
Voorwand van de tender.
Stalen pijpen.
Banden om ketelbekleding en om bekleding voorwarmer, voedingpomp en luchtpomp.
Deksels en flenzen van voorwarmer, voedingpomp en luchtpomp.
Gietstalen appendages.
Lantaarnijzers, stoeltjes, voettreden, enz.
Grond van de spoorwegnummerplaat.
Stootvlak van bufferschijven van rangeerlocomotieven en tenders.
Lantaarns.
Groen.
Ketel tussen rookkast en machinistenhuis met stalen dom- en veiligheidsbekleding en met afsluitrand tussen langsketel en rookkast.
Machinistenhuis uitwendig, behalve het dak.
Kolen- en waterbakken uitwendig, behalve de bovenzijde en voorwand van de tender.
Wielkasten aan de voorzijde, indien boven de voetplaat gelegen.
Bekledingsplaat van voorwarmer, voedingspijp en luchtpomp, indien boven de voetplaat gelegen.
De groene zijvlakken van het machinistenhuis, de kolen- en waterbakken en de zij- en achtervlakken van de tender, zijn af te zetten met zwarte banden.
Rood.
Bufferbalken aan de bufferzijde.
Wit.
Nummer op de voorbufferbalk.
Opschriften op depôtplaatje en andere geschilderde opschriften.
Geel.
Nummer op de achterwand van de tender of de tenderlocomotief
Ongeschilderd.
De volgende delen blijven ongeschilderd en zijn blank:
Alle drijfwerkdelen incl. wentelas, leibanen, handelstang, koppelstangen en schroefhandel.
Cilinderdeksels en flenzen, voor zover bewerkt, van buitenliggende cilinders.
Regulateursleutel.
Handremstang met kruk.
Scharnieren en sluithandels rookkastdeur.
Balieijzers.
Alle bronzen appendages, voor zover deze zijn bewerkt.
Alle koperen pijpen, indien deze zijn gepolijst.
Stootvlak van bufferschijven (behalve van rangeerlocomotieven en tenders).
Rand, letters en cijfers op de spoorwegnummerplaat, het voorraadsplaatje en het snelheidsplaatje.
Spoorwegketelnummerschild.
Opschriften.
Op de locomotieven en tenders moeten de volgende opschriften betreffende grote herstelling, ketelonderzoek en schilderen worden aangebracht en wel:
Op de locomotieven door de letters H, P, K en S en op de tenders door de letters H en S.
De betekenis van deze letters is:
   H    = Grote herstelling
            P    = Persen (4-jaarlijks ketelonderzoek)
            K    = Ketelonderzoek (7- respectievelijk 8-jaarlijks)
            S    = Schilderen.
Achter deze letters wordt de datum aangegeven en wel moet achter H de datum van de proefrit worden vermeld, achter P en K de datum van het persen en achter S de datum van het schilderen. De datum achter de letter P is alleen aan te brengen als deze later valt dan die van K.
De opschriften zijn bij de locomotieven links vóór en bij de tenders rechts achter op het frame of op een geschikt ander ter plaatse aanwezig deel, beneden de voetplaat gelegen, te schilderen. 


Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 23 September 2014, 21:30:28
En wat is er te vertellen over dat rood?
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: ingenium op 23 September 2014, 21:47:40
Leuk, dus op de tender moet ook wat aan beschrifting. Nooit gezien, of op gelet misschien.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 21:51:52
Net even de plaatjes bekeken:

De 3737 heeft gewoon met zwarte lampen (enkel de ring blank roodkoper) de laatste stoomrit bij de NS gereden. Kortom die blankmessing lampen is echt een NSM verzinsel  >:(
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: ingenium op 23 September 2014, 22:00:00
Ik dacht toch dat ik foto's van eerder gezien had met messing lampen.

Niet begrepen dat je de laatste NS rit bedoelde.


Onderstaande link: zie geen HPKS gegevens. Was in '74 dus niet aanwezig.
http://www.panoramio.com/photo/44609276
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 22:09:42
Ik weet dat je met geheugen HEEEEEL voorzichtig moet zijn, maar er staat me niet bij dat dit op de 3737 in '81 aanwezig was. Nog op de loc, nog op de tender
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Gert Arkema op 23 September 2014, 22:10:19
... rood?

Komt nog, even de spanning erin houden.
[speculaasmodus] Ik gok erop dat dat een overblijfsel is van een ritje aan kop van de Koninklijke trein.[/speculaasmodus]

Voor jou, als aartsrepublikein vast van belang om te weten  ;D .
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 23 September 2014, 22:12:08
Net even de plaatjes bekeken:

De 3737 heeft gewoon met zwarte lampen (enkel de ring blank roodkoper) de laatste stoomrit bij de NS gereden. Kortom die blankmessing lampen is echt een NSM verzinsel  >:(

Heb je het boek van Jan de Bruin en Guus Ferree over de 3737? Moet je even op pagina 45 kijken. De 3737 had bij de definitieve aankomst in het NSM op 24 september 1958 blank messing lampen. Dus ergens tussen 7 januari en 24 september 1958 zijn die er op gekomen...

@Gert: Als aartsrepublikein zou ik het erg grappig vinden als een loc die de koninklijke trein trok, voorzien zou worden van een socialistisch tintje...  ;D

Eelco
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Tomasso op 23 September 2014, 22:16:19
Ik zou het ook niet willen, heb je van die mooie glimmend gepoetste messing lampen, ga je ze zwart verven >:( :P
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 22:27:18
Zal wel geweest zijn omdat de museumklaar maken "on the cheap" moest  >:(

Hadden ze ergens nog een paar net gereviseerde lampen staan, klaar voor de schilder: "Niks d'r van. Niks nog even schilderen, ze gaan d'r zo maar op. Het mag gewoon niks kosten van den Hollander"

En dan heet het ineens hysterisch verantwoord  :o
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Tomasso op 23 September 2014, 22:33:35
Gewoon even omdat ik nieuwsgierig ben, werden er überhaupt wel eens blank messing lantaarns op stoomloc's gebruikt hier in nederland?
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 23 September 2014, 22:34:41
Zal wel geweest zijn omdat de museumklaar maken "on the cheap" moest  >:(

Hadden ze ergens nog een paar net gereviseerde lampen staan, klaar voor de schilder: "Niks d'r van. Niks nog even schilderen, ze gaan d'r zo maar op. Het mag gewoon niks kosten van den Hollander"

En dan heet het ineens hysterisch verantwoord  :o

Of het omgekeerde natuurlijk, de 3737 was in zekere zin wel een symbool. Dus misschien dat ze de loc nog net wat meer cachet wilden geven, door er ipv de standaard zwart geverfde lampen, een paar mooi glimmend geschuurde exemplaren op te zetten.

Eigenlijk zijn alleen de 2104 en 6317 op een goedkoopje richting NSM gegaan. De rest heeft een mooie opknapbeurt gekregen.

@Tom, dat wordt een avondje boeken met pre-1940 stoomtractie doorbladeren. Maar volgens mij niet. Ook niet bij de SS of HSM, zo uit het hoofd.

Eelco
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Tomasso op 23 September 2014, 22:44:40
Dan is het dus echt 'fake'. Ik dacht echt dat het misschien van vroegâh was... Wat eh dom van het spoorwegmuseum zeg...
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 23 September 2014, 22:49:09
Mijn gok zou zijn dat het echt als versiering is bedoeld. Glimmende dom, veiligheid, schoorsteenkrans. Dan doen we er ook een paar mooie glimmende lampen bij en kan de stoomtractie bijgeschreven worden in de geschiedenis van de spoorwegen. Wat mij betreft geen geschiedvervalsing, maar gewoon een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de 3737.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 23:14:34
Even dit stuk van het draadje wat specifiek over de NSM uitvoering van de 3737 gaat afgesplitst van het oorspronkelijke topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.msg3221492902.html#msg3221492902)

Paul Bender, team BNLS moderatoren
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Tomasso op 23 September 2014, 23:31:25
Mijn gok zou zijn dat het echt als versiering is bedoeld. Glimmende dom, veiligheid, schoorsteenkrans. Dan doen we er ook een paar mooie glimmende lampen bij en kan de stoomtractie bijgeschreven worden in de geschiedenis van de spoorwegen. Wat mij betreft geen geschiedvervalsing, maar gewoon een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de 3737.

En inmiddels na zoveel jaar dus ook hysterisch verantwoord, aangezien de loc al meer dan 50 jaar met messing lampen staat...
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 23 September 2014, 23:44:32
Hmmmm, nooit gedacht dat ik dit argument ooit zelf eens zou gaan gebruiken  ::)

"het museum van het museum"  >:(
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 23 September 2014, 23:52:54
Alles is relatief  ;)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: dh3201 op 24 September 2014, 10:39:52
En inmiddels na zoveel jaar dus ook hysterisch verantwoord, aangezien de loc al meer dan 50 jaar met messing lampen staat...
Net als een 1100 met goudkleurige sierranden en groene bies  ;D
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: pullmanneke op 24 September 2014, 12:30:01
Na "het grote overschilderen" van SS appelgroen> NS grasgroen> NS standgroen verdween officeel het inleggen van koppel- en drijfstangen. Maar....... dat overschilderen gebeurde niet aleen in de werkplaats maar ook in de depots.
Ik heb zo de juiste gegevens niet bij de hand maar in het begin van de twintiger jaren waren er in depot Leeuwarden een stuk of vijf 3700-en ondergebracht ( zeker niet de 3737) die daar met rood ingelegde koppel-en drijfstangen rondreden. Elders in NL is dit nooit gebeurd totdat........... de 3737 in 1973 in Tb geschilderd werd. En aangezien na 15 jaar alle voorschriften vernietigd waren enen de enige referentie de firma's Marklin en Fleischmann met hun duitse zwarte meuk waren name men de rode drijfstangen van de duitse locomotieven over, nog voordat Nederland overspoeld werd door dingen die als het zwart is en rode wielen heeft een "stoomlocomotief" genoemd wordt. Dat zieiets ook groen kan zijn weet men vandaag de dag niet meer.
Stel je voor de 3737 die in 1973 afgeleverd wordt in zwart met rode wielen. Wel een leuke impressie van hoe ze in Noord Korea rondgereden kunnen hebben. 
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Emiel_nl op 24 September 2014, 12:36:31
Inderdaad, op een manier ook historisch correct  (y) Gewoon omdat het kan, is vaak de beste reden iets te doen  ;)

Op kleurenfoto's uit de jaren vijftig heb ik wel andere locs met rode drijfstangen gezien. Ergens in een Railmagazine uit de afgelopen vijf jaar, volgens mij.

Eelco
Nu heb ik toevallig een foto van de heer Albers met als datum 12 maart 1955: een kleurenfoto van de 3737 te depot Asd met de loc zonder rode drijf- en koppelstangen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 24 September 2014, 12:38:39
Stel je voor de 3737 die in 1973 afgeleverd wordt in zwart met rode wielen.
Wil ik wel de twee varianten zien:
Een echte Nederlandse "zwarte oren" loc  (y), zal alleen met dat piepfluitje nooit een bosuil worden  :-\
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: ingenium op 24 September 2014, 12:43:43
En aangezien na 15 jaar alle voorschriften vernietigd waren enen de enige referentie de firma's Marklin en Fleischmann met hun duitse zwarte meuk waren name men de rode drijfstangen van de duitse locomotieven over, nog voordat Nederland overspoeld werd door dingen die als het zwart is en rode wielen heeft een "stoomlocomotief" genoemd wordt. Dat zieiets ook groen kan zijn weet men vandaag de dag niet meer.
Stel je voor de 3737 die in 1973 afgeleverd wordt in zwart met rode wielen. Wel een leuke impressie van hoe ze in Noord Korea rondgereden kunnen hebben.

Dat gaat er bij mij niet in. De voorschriften zijn gewoon bekend. Je komt ze met regelmaat tegen in de archieven. Goed, niet het kleurtje waarmee de koppelstang ingelegd is. Maar de rest wel. Er waren ook nog genoeg levende archiefbronnen aanwezig in die tijd.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: pullmanneke op 24 September 2014, 12:58:35
Natuurlijk gaat dat er niet in. Er waren wel zeker levende archiefbronnen en ook diverse voorschriften waren nog wel ergens. Maar die jongens in Tb vroegen niks en zegden niks. Het is beter dat zo maar te laten..............
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Gert Arkema op 24 September 2014, 13:06:23
@Gert: Als aartsrepublikein zou ik het erg grappig vinden als een loc die de koninklijke trein trok, voorzien zou worden van een socialistisch tintje...  ;D

 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Floris Dilz op 24 September 2014, 13:32:44
...en dr is gewoon die jaren '50 kleurenfoto van ik dacht de 3724 met rood drijfwerk.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Tomasso op 24 September 2014, 13:46:13
Het volk wil plaatjes...
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: henk op 24 September 2014, 13:47:31
Ja Floris, dat heb je alleen al op dit forum al een keer of vijf gezegd. Laat nou eens zien die foto?  Staat in een boek dacht ik. Heb je vast wel, alleen even graven.  ;D
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Floris Dilz op 24 September 2014, 15:04:51
ligt bij mn ouderts, dus duurt nog wel ff... maar geloof me, die foto is er.
staat overigens in dit boekje: http://www.amazon.com/Century-Steam-Wordsworth-Colour-Handbooks/dp/185326816X
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 25 September 2014, 14:56:11
Nog een paar foto's van de loc in 'pipo-uitvoering' in 1974, http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg3221493313.html#msg3221493313
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: ingenium op 25 September 2014, 15:46:27
Kak, zwarte bufferschijven...  ;D
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: guest7823 op 25 September 2014, 15:51:41
Tja, goh, ach .........

Buffers blank houden is lastig EN je krijgt er vieze handen van  :-\

Net zoiets als wit geschilderde bufferstempels en / of wielbanden in de UK: PRUTSERS  >:(
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: timtrein op 25 September 2014, 17:11:26
Duidelijk is wel dat rood ingelegde stangen op NS-locs vér, vér in de minderheid waren...
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Floris Dilz op 25 September 2014, 21:49:31


Net zoiets als wit geschilderde bufferstempels en / of wielbanden in de UK: PRUTSERS  >:(
mwah, witte wielbanden kun je ook gewoon negeren. In Polen hadden nogal wat locs witte wielbanden, in de praktijk waren ze echter soms wat minder wit dan in de voorschriften.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: spoorfan op 27 September 2014, 11:45:22
Kak, zwarte bufferschijven...  ;D

En rood ingelegde drijfstangen.

Spoorfan
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 27 September 2014, 11:49:18
Dat was reeds bekend, en terug te zien op het model van Ingenium.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: prutser op 27 September 2014, 13:47:43
Misschien het dak nog donkergrijs spuiten zoals op de foto's, dat is in een poep en een scheet gebeurd toch? ;D
Ik heb dat glimmende grijs van Artitec trouwens nooit begrepen.

Stephan.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Floris Dilz op 27 September 2014, 16:18:34
is gewoon bitumenkleur met daarop de laklaag van het hele model....
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: prutser op 27 September 2014, 16:42:40
Aha.
Ik had het zelf kunnen bedenken, grijs voor nieuw bitumen en donkergrijs voor de oude bitumenlaag, dat verklaart dan ook weer de verschillende dakkleuren bij houten rijtuigen en wagens, de kleur kan dus nooit fout gaan.

Stephan.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Floris Dilz op 27 September 2014, 16:47:58
jup... wil je t helemaal mooi doen dan kun je de rest van de loc afplakken en t dak nevelen met wat matzwart, wordt het mooi dof in vergelijking met de rest en oogt het roetig. Kun je als fabrikant met een productiemodel beter niet doen, want matte verf hou je niet lang netjes...
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: GerardvV op 29 October 2017, 16:22:00
Maar even deze discussie oprakelen ;D
Achter op de NVBS kalender 2018 staat een foto van Ankersmit met de 3819 met rood ingelegde drijf- en koppelstangen voor de jaarbeurstrein op 5 april 1957.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: DavidNS400 Grote sik op 30 October 2017, 16:43:44
Hoi hoi, ik heb even een vraagje welke artitec. nummers plan e,

Zatten er achter de 3737 toen te 150 jaar spoor alleen 3de klasse of ook 2de klasse,

En zo ja welke nummers zijn dat van artitec want ik wil de stam graag namaken Gr David (y)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Gert Arkema op 30 October 2017, 17:03:26
150 jaar spoorwegen was in 1989, toen was de deklassering al een 30 jaar achter de rug. 3e klasse rijtuigen zul je er niet in hebben kunnen aantreffen.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Eelco Storm op 30 October 2017, 17:08:18
Zeker wel. De sleep plan E's achter de 3737 waren teruggebracht naar derde klas uitvoering  (y)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Gert Arkema op 30 October 2017, 17:10:12
Dank je Eelco, weer wat geleerd.
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Rondje_HO op 30 October 2017, 17:16:12
Zie ook deze links:

https://www.flickr.com/photos/cprail/8519343616
https://youtu.be/KO3yS4Y2sDs
https://www.flickr.com/photos/bevadi/6137726471
https://www.flickr.com/photos/87228992@N00/3878699616

Allen 3e klasse rijtuigen (want 5 ramen tussen de deuren in plaats van 4) en een CKD (denk ik tenminste)
http://www.martijnhaman.nl/plane.htm

De nummers van Artitec weet ik niet maar in denk tijdperk IIIa :
http://www.seinarm.nl/Staal/PlanE.aspx

Ik weet niet of Artitec die sowieso wel heeft gemaakt  ??? :
http://www.artitec.nl/index.php/nl/modeltreinen/category/plan-e


Edit:
Artitec 20.172.01 t/m 20.172.07  zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6963.1380   :)
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: RvdHoven op 30 October 2017, 19:58:52
De rijtuigen in de "150 jaar spoorwegen"-stam hadden de volgende nummers:  C 6625 + C 6669 + C 6703 + C 6712 + C 6714 + Ckd 6925
Artitec-nummers: 20.150.01 t/m 10 (niet de juiste rijtuignummers!) voor de 3e klasse rijtuigen (C) en 20.152.01 t/m 04 voor de Ckd. Maar in 1989 stond het woord "RESTAURATIE" niet op de Ckd.

Groet,
Raymond
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: DavidNS400 Grote sik op 30 October 2017, 20:25:15
Oké ja ik snap hem, maar ik ben nu bezig met een eigenaar op Mp

Dus welke uit deze set rijtuigen moet ik dan hebben heb al toegekend alleen de 3de klasse over te nemen is dat juist..! Gr David  (y)

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1219532475-artitec-personen-rijtuigen-tijdperk-3.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=41
Titel: Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
Bericht door: Rondje_HO op 30 October 2017, 21:50:52
Lekker onhandig aangeboden door die verkoper  :(  Ik zou zeggen de 3e klasse maar hier zie ik weer andere nummers met 3e klas. ZJe zou elk nummer die hij heeft met 3e klas even kunnen googelen.